نشست «چالشهای قانونگذاری در حوزه رمزارزها» در شانزدهمین نمایشگاه فاینکس (نمایشگاه مالی بورس، بانک، بیمه) برگزار شد. در این نشست سهند حمزهئی، مدیرعامل آبانتتر، امیرحسین راد، مدیرعامل پلتفرم مبادله رمزارز ارز دیجیتال نوبیتکس و فرهود صابری، مدیرعامل سرمایهگذاری دانایان حضور داشتند.
سهند حمزهئی در این نشست با بیان اینکه تعریف کریپتواستها (Crypto Asset) از اینکه دارایی هستند یا پول، چالشهای متفاوتی ایجاد کرده و حوزه قانونگذاری را متفاوت میکند، گفت:
در دنیا نگاههای متفاوتی به این حوزه وجود دارد. هر جاییکه تعاریف حسابداری مالی کار میکند، کریپتواست را دارایی تعریف میکند، در حالی که متاسفانه در ایران سازمان حسابرسی به این موضوع نپرداخته است.
مدیرعامل آبانتتر در این نشست به ویژگیهای بیتکوین اشاره کرد و گفت:
طبق وایتپیپیر بیتکوین و بهدنبال بحران ۲۰۰۸ و تلاش برای غیرمتمرکز کردن حوزه مالی، بسیاری از داراییهای کریپتویی ویژگیهایی را که بخواهند جایگزین پول باشند ندارند و حالت نهایی که میتوان برای جایگزینی پول در نظر گرفت، بیتکوین است. اما متاسفانه در ایران به کل این صنعت مانند ارز نگاه میکنیم و کل رویکرد قانونگذاری ما بر همین اساس است؛ بنابراین چالش ما از همین نگاه ناشی میشود که از نظر پولی، بیتکوین میتواند تهدیدکننده ریال باشد.
سهند حمزهئی با بیان اینکه ادعای بیتکوین، ارائه ارزی است که هم پرداخت انجام دهد و هم دولتها در آن مداخله نکنند برای اینکه کنترلش دست کسی نباشد، گفت:
بیتکوین روی ایمنی و غیرمتمرکز کردن پرداخت دست گذاشته و در این میان این تفکر ایجاد شده که میتواند تهدیدی برای ارزهایی باشد که کشورها بهصورت جامع از آن استفاده میکنند، برای مثال برای دلار که به بازار مالی تسلط دارد، یک تهدید است. اما مگر چند درصد پرداختهای ارزی دنیا به ریال انجام میشود؟ بنابراین اگر این ادعای بیتکوین که از ۲۰۰۸ تاکنون محقق نشده نیز محقق شود، نمیتواند تهدیدی برای ریال باشد و بتواند حاکمیت بانک مرکزی را از ریال بردارد. بیتکوین اگر بتواند خواص ارزی داشته باشد، هنوز با گذشت ۱۵ سال نتوانسته به بازار دامیننس (تسلط) پیدا کند. با وجود این ما در ایران، ویژگی بیتکوین را که جایگزینی به جای ابزار پرداخت است به کل صنعت تعمیم میدهیم و رگولاتوری این حوزه را محدود میکنیم.
نگاه به قانونگذاری در ایران، نباید محدودیتزایی باشد
حمزهئی با بیان اینکه رگولیشن در دنیا بر شفافیت، امنیت و قوانین ضدپولشویی متمرکز است، گفت:
در قانون میکا که در اروپا تصویب شده، این ترس در قانونگذار وجود داشته که استیلکوینهای دلاری به یورو تسلط پیدا نکنند؛ از این رو محدودیت ۲۰۰ میلیون دلاری را برای تتر ایجاد کردند. در قانون رمزارزهای آمریکا هم بر این سه موضوع تاکید میکند، اما نگاه کمی متفاوت است؛ با وجود این، هدف از رگوله کردن این فضا شفافیت است، محدود کردن نیست؛ در این قانون حتی اشاره شده که از قانونگذاری در حوزه رمزارزها عقب افتادند.
بنابراین در ایران هم نگاه ما نباید امنیتی و محدود کردن باشد. این صنعت در دنیا رشد میکند و انتهای آن مشخص نیست؛ یک راه محدود کردن و راه دیگر استفاده از آن برای توسعه کشور است برای اینکه حرفی برای گفتن در این حوزه در دنیا داشته باشیم.
مجلس باید چارچوب قوانین رمزارزی را مشخص کند
مدیرعامل آبانتتر با تایید اظهارات راد و صابر در زمینه رگولاتوری ناموفق رمزارزها در صورت قرار گرفتن در اختیار بانک مرکزی گفت:
نگهداری رمزداراییها یک تخصص است. اینکه بخواهیم از این بابت مطمئن باشیم که دارایی رمزارزی کاربران را به بانک مرکزی بسپاریم که دغدغهای ندارد. اگر پلتفرم مبادله رمزارز نسبت به داراییهای کاربران سهلانگاری کند و از بین برود، در حوزه مسوولیتهای پلتفرم مبادله رمزارز است که باید به آن پاسخ دهد؛ اما اگر این اختیار به سمت دولت رود، دولت باید پاسخگو باشد و درست نیست که ریسکهای کوچک را به ریسکهای دولتی تبدیل کرد. بنابراین سند بالادستی باید از سوی مجلس تصویب شود و چارچوبها را مشخص کند.