تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
0

لورس :شبکه فانتوم چیست؟ معرفی ارز دیجیتال FTM

  • کد خبر : 2640961
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۷:۰۵
لورس :شبکه فانتوم چیست؟ معرفی ارز دیجیتال FTM
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

در سال‌های اخیر، تکامل فناوری بلاکچین منجر به پیدایش پروژه‌های جدیدی در فضای امور مالی غیر متمرکز (DeFi) شده‌است. یکی از این پروژه‌های پیشگام، شبکه فانتوم است. به عنوان یک پلتفرم نسل بعدی بلاکچین، شبکه فانتوم قصد دارد با ارائه مقیاس پذیری، امنیت و کارایی بالا، محدودیت شبکه‌های موجود را برطرف کند. در این مقاله به سوال شبکه فانتوم چیست و چگونه کار می‌کند، پاسخ خواهیم داد.
شبکه فانتوم (Fantom network) چیست و چگونه کار می‌کند؟ فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که هدف آن ارائه راه حل‌های سریع، ایمن و مقیاس پذیر برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) است. این پروتکل از اجماع گراف غیر چرخه‌ای جهت دار (DAG) به نام پروتکل لاچسیس (Lachesis) برای دستیابی به توان عملیاتی بالا و کارمزد تراکنش کم استفاده می‌کند.
پروتکل Lachesis امکان تحمل خطای بیزانسی ناهمزمان (aBFT) را فراهم می‌کند که باعث پردازش موازی تراکنش‌ها می‌شود. در نتیجه، زمان تایید تراکنش سریع‌تر شده و مقیاس پذیری در مقایسه با بلاکچین‌های سنتی افزایش می‌یابد.
مشاهده قیمت لحظه‌ای و معامله در صرافی ارز دیجیتال
ویژگی های شبکه فانتوم مدولار ب..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

در سال‌های اخیر، تکامل فناوری بلاکچین منجر به پیدایش پروژه‌های جدیدی در فضای امور مالی غیر متمرکز (DeFi) شده‌است. یکی از این پروژه‌های پیشگام، شبکه فانتوم است. به عنوان یک پلتفرم نسل بعدی بلاکچین، شبکه فانتوم قصد دارد با ارائه مقیاس پذیری، امنیت و کارایی بالا، محدودیت شبکه‌های موجود را برطرف کند. در این مقاله به سوال شبکه فانتوم چیست و چگونه کار می‌کند، پاسخ خواهیم داد.

شبکه فانتوم (Fantom network) چیست و چگونه کار می‌کند؟

فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که هدف آن ارائه راه حل‌های سریع، ایمن و مقیاس پذیر برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) است. این پروتکل از اجماع گراف غیر چرخه‌ای جهت دار (DAG) به نام پروتکل لاچسیس (Lachesis) برای دستیابی به توان عملیاتی بالا و کارمزد تراکنش کم استفاده می‌کند.

پروتکل Lachesis امکان تحمل خطای بیزانسی ناهمزمان (aBFT) را فراهم می‌کند که باعث پردازش موازی تراکنش‌ها می‌شود. در نتیجه، زمان تایید تراکنش سریع‌تر شده و مقیاس پذیری در مقایسه با بلاکچین‌های سنتی افزایش می‌یابد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و معامله در صرافی ارز دیجیتال

ویژگی های شبکه فانتوم

  • مدولار بودن: معماری مدولار فانتوم آن را به یک شبکه قابل تنظیم و بسیار سازگار تبدیل می‌کند. به عنوان مثال، کاربران به راحتی می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم (dApps) را توسط Opera به شبکه اصلی Fantom منتقل کنند.
  • مقیاس پذیری: برنامه‌های ساخته شده بر روی فانتوم مستقل از یکدیگر هستند، به این معنی که عملکرد و پایداری یک برنامه تحت تأثیر ترافیک شبکه قرار نمی‌گیرد.
  • منبع باز: در شبکه هر کسی می‌تواند یک گره را اجرا کند و کد زیرین پروتکل را که در Github به اشتراک گذاشته شده است، سفارشی کند.
  • امنیت : فانتوم با مکانیسم اجماع لاچسیس ایمن‌ شده‌است که تیم پروژه فانتوم ادعا می‌کند سریع‌تر، ایمن‌تر و مقیاس پذیرتر از سیستم‌های اجماع کلاسیک و ناکاموتو است.

بررسی لایه های شبکه فانتوم (Fantom network)

معماری فانتوم از سه لایه تشکیل شده است. لایه اول که کور اپرا (Opera Core) نام دارد اجماع و اعتبارسنجی تراکنش را کنترل می‌کند. لایه بعدی Opera Ware است که نقش یک رابط بین توسعه دهندگان و لایه اصلی را دارد. لایه سوم که به آن Opera Application می‌گویند شامل برنامه‌های غیرمتمرکز مختلفی است که در شبکه فانتوم اجرا می‌شوند. هر یک از این لایه‌ها وظایف مشخصی را برای اطمینان از عملکرد بلاکچین انجام می‌دهند.

زنجیره اپرا (Opera chain)

زنجیره اپرا لایه اصلی شبکه فانتوم است که مسئول دستیابی به اجماع بلاکچین است. الگوریتم اجماع Lachesis، شکل پیشرفته از تحمل خطای بیزانسی ناهمزمان (aBFT) است که به شبکه اجازه می‌دهد تا بدون رهبر و ناهمزمان به اجماع برسد و مقیاس پذیری و تحمل خطا را به طور قابل توجهی افزایش دهد. مدل aBFT می‌تواند تا یک سوم گره‌های معیوب یا مخرب را تحمل کند و آن را در برابر حملات بسیار ایمن می‌کند. مکانیسم اجماع لاچسیس شبکه را قادر می‌سازد تا هزاران تراکنش در ثانیه (TPS) را با نهایی شدن تراکنش در حدود ۱-۲ ثانیه پردازش کند.

لایه میانی (Opera Ware)

لایه میان افزار اپرا به عنوان واسطه‌ای برای تسهیل توسعه و استقرار برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApps) و قراردادهای هوشمند در شبکه فانتوم عمل می‌کند. همچنین این لایه از ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی کرده و این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را با استفاده از ابزارها و زبان‌های آشنا با اکوسیستم اتریوم نوشته، مستقر و اجرا کنند. این سازگاری مهاجرت برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم را به شبکه فانتوم ساده‌تر می‌کند.

اوراکل‌ها برای اتصال قراردادهای هوشمند با منابع داده خارجی بسیار مهم هستند. آن‌ها داده‌های دنیای واقعی (مانند قیمت‌ها) را دریافت می‌کنند و به بلاکچین می‌رسانند. بنابراین به dApps با رویدادها و داده‌های خارجی تعامل خواهند داشت.

از سوی دیگر، رابط‌های برنامه نویسی برنامه‌های مختلف (API) و کیت‌های توسعه نرم افزار (SDK) به ساده سازی فرایندهایی مانند امضای تراکنش، بازیابی داده‌ها و تعامل با قراردادهای هوشمند کمک می‌کنند.

لایه اپلیکیشن (Application Layer)

لایه اپلیکیشن آن بخش از امور بلاکچین را بر عهده دارد که به کاربران نهایی نمایش داده می‌شود. برنامه‌های دیفای (DApps) از مهم‌ترین اجزای این لایه هستند. این برنامه‌ها از سرعت و هزینه‌های پایین تراکنش شبکه فانتوم برای ارائه خدمات مالی غیر متمرکز مانند بازی‌ها وNFTها استفاده می‌کنند.

کیف پول فانتوم نیز در لایه اپلیکیشن راهی امن برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال، ارسال و دریافت توکن‌ها و تعامل با dApps در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ابزارهایی مانند FTMScan امکان دسترسی به داده‌های بلاکچین فانتوم را به کاربران می‌دهند. این کاوشگر به منظور شفافیت و جلب اعتماد، اطلاعات دقیقی از تاریخچه تراکنش‌ها، آدرس‌ها، قراردادهای هوشمند و آمار شبکه را ارائه می‌دهد.

شبکه فانتوم چیست؟ معرفی ارز دیجیتال FTM صرافی او ام پی فینکس

معرفی ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

فانتوم (FTM) توکن بومی شبکه است که در اقتصاد اکوسیستم نقش موثری دارد و برای پرداخت‌ هزینه‌های شبکه، استیکینگ و حاکمیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. توزیع اولیه توکن‌های FTM از طریق فروش عمومی و رویداد‌ها انجام شد. تخصیص توکن‌ها شامل توزیع به سرمایه گذاران خصوصی، بنیاد فانتوم، توسعه اکوسیستم، استخرهای نقدینگی و علاقمندان در شبکه‌های اجتماعی بود. همچنین ارز دیجیتال فانتوم در طرح‌های مختلف اکوسیستم، مانند تأمین نقدینگی و مشارکت در برنامه‌های غیرمتمرکز کاربرد دارد.

نماد ارز FTM لینک وب سایت fantom.foundation
عرضه در گردش ۲,۸۰۳,۶۳۴,۸۳۶ FTM لینک وایت پیپر ResearchPapers
مارکت کپ $۲,۱۹۸,۴۳۴,۵۰۸ کیف پول متامسک – تراست ولت

اجزای اکوسیستم دیفای فانتوم

فانتوم مجموعه‌ای از محصولات و خدمات مالی را در اکوسیستم خود ارائه می‌کند که سبب بهبود عملکرد شبکه فانتوم می‌شود. در این بخش به معرفی ۳ عضو اصلی اکوسیستم فانتوم می‌پردازیم.

استیبل کوین fUSD

اف یو اس دی تی (fUSD)استیبل کوین بومی فانتوم است که برای حفظ پیوند ۱:۱ با دلار آمریکا طراحی شده است. این توکن در اکوسیستم Fantom برای برنامه‌های مختلف DeFi استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند با وثیقه کردن توکن‌های FTM خود، fUSD را ضرب کنند. این فرآیند شامل قفل کردن FTM در یک قرارداد هوشمند برای تولید یک مقدار معادل fUSD است.

پلتفرم fSwap

اف سواپ (fSwap)یک پلتفرم صرافی غیرمتمرکز (DEX) در شبکه فانتوم است که به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌ها را مستقیماً از کیف پول خود معامله کنند. این پلتفرم از پروتکل‌های AMM برای تسهیل معاملات استفاده می کند. ارائه‌دهندگان نقدینگی وجوهی را به استخرهای نقدینگی عرضه می‌کنند و از انجام معاملات کارمزد دریافت می‌کنند. همچنین تبادل توکن‌های مختلف در اکوسیستم Fantom، از جمله FTM و fUSD در این صرافی پشتیبانی می‌شود.

اف لند (fLend)

اف لند (fLend) یک پلتفرم وام دهی و استقراضی در اکوسیستم فانتوم است. کاربران می توانند دارایی‌های خود را در استخرهای وام دهی سپرده گذاری و در طول زمان کسب سود کنند. سپس این دارایی‌ها در دسترس سایر کاربران برای استقراض خواهد بود. مقدار دارایی‌های قابل استقراض با توجه به ارزش وثیقه و نسبت‌های وثیقه پلتفرم تعیین می‌شود. نرخ بهره نیز بر اساس عرضه و تقاضا می‌تواند متغییر باشد. به صورت کلی، این پلتفرم باعث ایجاد نقدینگی در اکوسیستم فانتوم شده و با حذف واسطه‌ها عملیات مالی مانند وام دهی و وام گیری را تسهیل می‌کند.

شبکه فانتوم چیست؟ معرفی ارز دیجیتال FTM صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس

آینده ارز دیجیتال فانتوم چگونه خواهد بود؟

آینده ارز دیجیتال فانتوم (FTM) به چندین عامل کلیدی از جمله رشد اکوسیستم، پذیرش گسترده‌، اخبار و رویدادها، چشم اندازهای نظارتی و موارد دیگر بستگی دارد. اگر قصد خرید فانتوم را دارید باید عوامل تاثیرگذار در قیمت این ارز را زیر نظر بگیرید. در این قسمت به اصلی‌ترین مولفه‌های موثر در قیمت فانتوم می‌پردازیم.

پیشرفت ها و همکاری‌ها

الگوریتم اجماع Lachesis مزایای قابل توجهی را از نظر مقیاس پذیری، سرعت و امنیت برای بلاکچین فانتوم فراهم می‌کند. بهبودها و به روز رسانی‌های مداوم این فناوری می‌تواند این مزایا را بیشتر کرده و کاربران و توسعه دهندگان بیشتری را جذب کند.

تمرکز فانتوم بر قابلیت همکاری و سازگاری با زنجیره‌های متقابل می‌تواند به یکپارچگی و تعامل آن با بلاکچین‌های مختلف کمک کند. اگر فانتوم بتواند به جذب پروژه‌ها و توسعه دهندگان ادامه دهد، اکوسیستم آن رشد خواهد کرد و ارزش شبکه را افزایش می‌دهد.

محصولات مالی

محصولاتی مانند fUSD ،fSwap و fLend ابزارهای منحصر به‌فردی در شبکه فانتوم محسوب می‌شوند. رشد و پذیرش این محصولات می‌تواند کاربران بیشتری را به این پلتفرم سوق دهد. افزایش موارد استفاده از امور مالی غیرمتمرکز در دنیای واقعی می‌تواند تا حد زیادی بر آینده پروژه‌های دیفای تاثیر مثبتی داشته باشد. همچنین پذیرش کلی فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال نیز بر آینده فانتوم تأثیر خواهد گذاشت.

جمع‌بندی

در این مقاله با اکوسیستم و ارز دیجیتال فانتوم آشنا شدید. تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال مستلزم تحلیل و بررسی دقیق شرایط قیمت است. در نظر گرفتن ریسک‌ها و عدم قطعیت‌های ذاتی در بازار ارزهای دیجیتال نیز ضروری است. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در نظر داشته باشید که این محتوا به هیچ عنوان یک توصیه مالی نیست و هدف ما از تولید و انتشار این محتوای آموزشی، بالا بردن سطح علمی جامعه رمزارزی کشور است. نظر شما در مورد آینده پروژه فانتوم چیست؟

پرسش‌های پر تکرار در مورد شبکه فانتوم

  • آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال فانتوم مناسب است؟

    سرمایه گذاری یک تصمیم شخصی است و به ریسک پذیری، مبلغ سرمایه، استراتژی و بازده مورد انتظار افراد وابسته است. بنابراین نمی‌توان یک ارز را به همه سرمایه گذاران پیشنهاد کرد.

  • از کجا ارز فانتوم بخریم؟

    برای خرید ارز دیجیتال فانتوم می‌توانید به وب سایت مبادلات رمز ارز او ام پی فینکس مراجعه کنید.

منبع ompfinex

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2640961

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها