این فیلم یک کمدی ایرانی به کارگردانی سروش صحت است. داستان صبحانه با زرافه ها درباره سه دوست است که در شب عروسی دوستشان ، اتفاقاتی رخ میدهد که مسیر زندگی آنها را با تغییر همراه می کند، در نقدنامه نگاه ایرانیان با مهدی کریمی تفرشی به بررسی حواشی این فیلم پرداخته ایم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایونا ؛ “صبحانه با زرافهها” فیلمی بود که اکرانش با حواشی زیادی همراه بود.
این فیلم یک کمدی ایرانی به کارگردانی سروش صحت است. داستان صبحانه با زرافه ها درباره سه دوست است که در شب عروسی دوستشان ، اتفاقاتی رخ میدهد که مسیر زندگی آنها را با تغییر همراه می کند، در نقدنامه نگاه ایرانیان با مهدی کریمی تفرشی به بررسی حواشی این فیلم پرداخته ایم.
نقد فیلم صبحانه با زرافهها؛ پربازیگر اما تهی.
به نظر شما، مهمترین ویژگیای که این فیلم رو از سایر آثار کمدی-اجتماعی متمایز میکنه چیه؟
صبحانه با زرافهها” به نظر من تلاش داره تا یک لحن خاص و خودمانی رو در سینمای ایران جا بندازه. سروش صحت، با تجربهای که در تلویزیون داشته، سعی کرده همون صمیمیت و طنزی رو که در سریالهاش دیدیم، به سینما هم بیاره. اما سوال اینجاست که آیا این فرمول در سینما هم جواب میده؟!
به نظر شما، آیا این فرمول جواب داده؟ یعنی آیا “صبحانه با زرافهها” تونسته هم مخاطب رو بخندونه و هم حرفی برای گفتن داشته باشه؟
ببینید، فیلم لحظات خوب و خندهداری داره. بازی بازیگرها، به ویژه پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا، خیلی خوبه و بار زیادی از کمدی فیلم رو به دوش میکشن. اما به نظر من، فیلم در پرداختن به مسائل اجتماعی کمی سطحی عمل میکنه. یعنی ما با یک سری مشکلات و معضلات روبرو میشیم، اما راه حلی برای اونها نمیبینیم.
پس شما معتقدید که فیلم بیشتر به جنبه کمدی تکیه کرده تا جنبه اجتماعی؟
دقیقاً. به نظر من، فیلم میتوانست با عمق بیشتری به مسائل بپردازه و مخاطب رو بیشتر به فکر فرو ببره. ما در سینمای ایران فیلمهای کمدی-اجتماعی زیادی داشتیم که تونستن هم بخندونن و هم تلنگری به مخاطب بزنن. اما “صبحانه با زرافهها” بیشتر به دنبال سرگرم کردن مخاطبه.
یکی از انتقاداتی که به فیلم وارد شده، شخصیتپردازیه. برخی معتقدند که شخصیتها به اندازه کافی عمق ندارن و مخاطب نمیتونه با اونها ارتباط برقرار کنه. نظر شما در این مورد چیه؟
من هم با این نظر موافقم. به نظر من، فیلمنامه نویسها میتوانستن زمان بیشتری رو به شخصیتپردازی اختصاص بدن. ما با یک سری شخصیت روبرو میشیم که در موقعیتهای مختلف قرار میگیرن، اما نمیدونیم که این شخصیتها واقعاً چه میخوان و چه هدفی در زندگی دارن.
“صبحانه با زرافهها” چه جایگاهی در کارنامه سروش صحت داره؟ آیا این فیلم رو میشه یک نقطه عطف در کارنامه او دونست؟
سروش صحت کارگردان با استعدادیه و من فکر میکنم که او در آینده فیلمهای بهتری هم خواهد ساخت. اما “صبحانه با زرافهها” به نظر من یک فیلم متوسط در کارنامه اوست. این فیلم نه یک شکست بزرگه و نه یک موفقیت چشمگیر. بیشتر یک تجربه است برای سروش صحت که از تلویزیون به سینما اومده.
یکی از نکات مثبت فیلم، حضور بازیگران توانمندی مثل هوتن شکیباست. به نظر شما، بازی او در “صبحانه با زرافهها” چه ویژگیهایی داره و چقدر تونسته به جذابیت فیلم کمک کنه؟
هوتن شکیبا یکی از بازیگران بااستعداد و منعطف سینمای ایرانه. او میتونه به راحتی از یک نقش کمدی به یک نقش جدی تغییر کنه و در هر دو حالت هم بدرخشه. در “صبحانه با زرافهها” هم هوتن شکیبا تونسته با بازی خوبش، به شخصیت خودش عمق ببخشه و اون رو برای مخاطب باورپذیر کنه.
آیا شما فکر میکنید که نقش هوتن شکیبا در این فیلم با نقشهای قبلی او تفاوت داشته؟
بله، به نظر من هوتن شکیبا در این فیلم یک نقش متفاوت رو تجربه کرده. او در گذشته بیشتر در نقشهای کمدی دیده شده، اما در “صبحانه با زرافهها” او نقش یک شخصیت جدیتر و درگیر رو بازی میکنه. این نشون میده که هوتن شکیبا توانایی بازی در نقشهای مختلف رو داره و نمیخواد خودش رو محدود به یک ژانر خاص کنه.
آیا به نظر شما، هوتن شکیبا تونسته به خوبی از پس این نقش بربیاد؟
به نظر من، هوتن شکیبا در این فیلم یکی از بهترین بازیهای خودش رو ارائه داده. او تونسته با بازی ظریف و دقیقش، احساسات و درونیات شخصیت خودش رو به خوبی به مخاطب منتقل کنه. من فکر میکنم که هوتن شکیبا یکی از نقاط قوت فیلمه و بازی او باعث شده که فیلم برای مخاطب جذابتر و دیدنیتر بشه.
آیا شما فکر میکنید که هوتن شکیبا میتونه در آینده هم در نقشهای جدی بدرخشه؟
قطعا. هوتن شکیبا استعداد و توانایی این رو داره که در نقشهای جدی هم بدرخشه. هوتن شکیبا حتی از سوپراستار هم در این فیلم بهتر ظاهر شده .
یک صبحانه مردانه با زرافهها! | نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها» سروش صحت | شهرآرانیوز
با توجه به جایگاه تثبیتشده بهرام رادان به عنوان یک سوپراستار سینمای ایران، حضور او در فیلمی چون “صبحانه با زرافهها” با فیلمنامهای که گاهی به تکرار و سطحینگری میافتد، چه توجیهی دارد؟ آیا این انتخاب، نشانهای از کاهش دغدغههای هنری او و صرفاً تمایل به حضور در پروژههای تجاری است، یا شاهد افت کیفی در انتخاب نقش از سوی خود رادان هستیم؟
به نظر میرسد بهرام رادان با بازی در “صبحانه با زرافهها”، فرصتی بالقوه برای درخشش را از دست داده است. فیلمنامه اثر، پتانسیل لازم برای به چالش کشیدن تواناییهای بازیگری او را ندارد و شخصیت پردازیها نیز عمق کافی برای ارائه یک بازی ماندگار را فراهم نمیکند. در شرایطی که رادان میتوانست با انتخاب نقشهای جسورانهتر و پیچیدهتر، جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار سینما ارتقا دهد، حضور در چنین فیلمی، این پرسش را ایجاد میکند که آیا استراتژی حرفهای او دچار انحراف شده است؟ چرا یک ستاره با این میزان محبوبیت و توانایی، باید خود را به نقشی بسپارد که در نهایت، صرفاً او را در قاب تکراری کلیشههای آشنا قرار میدهد؟
آیا بازی بهرام رادان در “صبحانه با زرافهها” توانسته است ارزش افزودهای برای فیلم ایجاد کند، یا صرف حضور او صرفاً برای جذب مخاطب و فروش گیشه صورت گرفته است، در حالی که از نظر هنری، هیچ گرهگشایی از مشکلات فیلمنامه و کارگردانی صورت نگرفته؟
جایگاه “سوپراستار” برای بهرام رادان، انتظاراتی را در مورد کیفیت و عمق حضور او در هر فیلمی ایجاد میکند. اما در “صبحانه با زرافهها”، این انتظار تا حد زیادی برآورده نمیشود. رادان با وجود تلاش برای باورپذیر کردن کاراکتر، در مواجهه با ضعفهای ساختاری فیلمنامه و کلیشههای موجود، ناکام میماند. به نظر میرسد حضور او بیش از آنکه به ارتقاء هنری فیلم کمک کند، بیشتر جنبه تجاری و بازاریابی داشته و صرفاً با اتکا به نام او، سعی در جذب مخاطب داشته است. این فیلم، فرصتی از دست رفته برای بهرام رادان است تا تواناییهای بازیگری خود را در قالبی نو و چالشبرانگیز به نمایش بگذارد و در عوض، او را در مسیری قرار داده که از دغدغههای هنری فاصله گرفته و بیشتر به سمت پروژههایی سوق داده میشود که صرفاً بر نام او تکیه دارند، نه بر استعداد و عمق بازی او.