تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

لورس :بلاکچین سولانا، معرفی و آشنایی با شبکه بلاکچینی Solana

  • کد خبر : 2597017
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

بلاکچین سولانا، معرفی و آشنایی با شبکه بلاکچینی Solana بلاکچین سولانا یکی از رقیبان سرسخت و جدی اتریوم است که در هر ثانیه توان پردازش ۵۰ الی ۶۰ تراکنش را دارد. این شبکه می‌تواند از انواع NFT، قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پشتیبانی کرده و خدمات مختلفی را به کاربران دنیای بلاکچین ارائه می‌کند. هم‌اکنون این شبکه بلاکچینی که امنیتش را به وسیله استیکینگ یا سپرده‌گذاری تامین می‌کند، با ارز دیجیتال اختصاصی خود یعنی SOL سر و صدای زیادی در دنیای کریپتوکارنسی به پا کرده است. اگر می‌خواهید با ویژگی‌های بلاکچین سولانا بیشتر آشنا شوید و بدانید ارز سولانا چیست؟ با ادامه این مطلب همراه ما باشید.
بلاکچین سولانا چیست؟ سولانا یکی از شبکه‌های معروف بلاکچینی است که تقریبا بیش از ۴۰۰ پروژه مختلف مثل بازی، برنامه‌های NFT و … را در دل خود جای می‌دهد. این شبکه با ارز دیجیتال اختصاصی خود یعنی SOL به کاربران امکان استیکینگ را می‌دهد و با این روش قدرت و امنیتش را تامین می‌کند.
شاید اگر در مورد بلاکچین سولانا مطالبی را در اینترنت خوانده باشید، نام SPL هم به چشم‌تان خورده باشد که این کلمه مخ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

بلاکچین سولانا، معرفی و آشنایی با شبکه بلاکچینی Solana

بلاکچین سولانا یکی از رقیبان سرسخت و جدی اتریوم است که در هر ثانیه توان پردازش ۵۰ الی ۶۰ تراکنش را دارد. این شبکه می‌تواند از انواع NFT، قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پشتیبانی کرده و خدمات مختلفی را به کاربران دنیای بلاکچین ارائه می‌کند. هم‌اکنون این شبکه بلاکچینی که امنیتش را به وسیله استیکینگ یا سپرده‌گذاری تامین می‌کند، با ارز دیجیتال اختصاصی خود یعنی SOL سر و صدای زیادی در دنیای کریپتوکارنسی به پا کرده است. اگر می‌خواهید با ویژگی‌های بلاکچین سولانا بیشتر آشنا شوید و بدانید ارز سولانا چیست؟ با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بلاکچین سولانا چیست؟

سولانا یکی از شبکه‌های معروف بلاکچینی است که تقریبا بیش از ۴۰۰ پروژه مختلف مثل بازی، برنامه‌های NFT و … را در دل خود جای می‌دهد. این شبکه با ارز دیجیتال اختصاصی خود یعنی SOL به کاربران امکان استیکینگ را می‌دهد و با این روش قدرت و امنیتش را تامین می‌کند.

بخوانید  ترامپ بار دیگر در بازار NFT خبرساز شد، ماجرا چیست؟

شاید اگر در مورد بلاکچین سولانا مطالبی را در اینترنت خوانده باشید، نام SPL هم به چشم‌تان خورده باشد که این کلمه مخفف عبارت Solana Program Library به معنی کتابخانه برنامه سولانا است. طبق این استاندارد توکن‌نویسی، قوانین و مقررات خاصی برای ایجاد توکن در بستر شبکه سولانا وجود دارد که باید به آن‌ها پایبند بود.

تاریخچه شبکه سولانا

در سال‌های مختلف شبکه سولانا دستخوش تغییرات و پیشرفت‌های زیادی شد که در ادامه قصد داریم از ابتدا تا به امروز این شبکه را بررسی کنیم:

سولانا در سال ۲۰۱۸

  • این شبکه در این سال به صورت آزمایشی و با یک نود عرضه شد و وایت‌پیپر آن هم در اختیار کاربران قرار گرفت
  • پس از مدتی شبکه خصوصی سولانا با چند نود عرضه شد
  • منتشر شدن کیت توسعه نرم‌افزاری برای پرداختی‌ها و قراردادهای هوشمند

سولانا در سال ۲۰۱۹

  • منتشر شدن برنامه‌هایی که روی زنجیره قرار داشتند
  • عرضه موتور برای قراردادهای هوشمند
  • اجرای ماشین Move
  • عرضه شبکه آزمایشی ابری
  • عرضه شبکه آزمایشی تشویقی
بخوانید  ETF بیت کوین به زبان ساده; آیا تمرکززدایی فدای پذیرش عمومی می‌شود؟

سولانا در سال ۲۰۲۰

  • انتشار ورژن بتا شبکه اصلی
  • راه‌اندازی شبکه اصلی
  • بروزرسانی در شبکه اصلی ورژن بتا
  • آپدیت JSON RPC API
  • ارائه ویژگی‌های مخصوص قراردادهای هوشمند
  • لیست شدن در صرافی باینس

نحوه کار بلاکچین سولانا

شبکه بلاکچین سولانا بر اساس پروتکل PoH که مخفف عبارت Proof of History و به معنی گواه اثبات تاریخچه است، کار می‌کند و این پروتکل به عنوان قسمتی از پروتکل PoS یا گواه اثبات سهام هم شناخته می‌شود. در این پروتکل می‌توان برچسب‌های زمانی تراکنش‌های بلاکچین سولانا را دید و به همین خاطر فعالان بازار نام Decentralized Clock یا منبع زمانی غیر متمرکز را هم روی آن گذاشته‌اند.

زمان ساخت بلاک در بلاکچین سولانا نسبت به اتریوم بیشتر و نسبت به بیت‌کوین کمتر است. در واقع این بلاکچین در هر ۴۰۰ میلی‌ثانیه بلاک جدیدی به شبکه خود اضافه می‌کند که اتریوم این کار را در ۱۵ ثانیه و بیت‌کوین هم در ۱۰ دقیقه انجام می‌دهد.

شبکه سولانا تلاش می‌کند تا یک منبع زمانی امن و رمزنگاری شده به وجود بیاورد و به وسیله پروتکل PoH مشکل زمان و ترتیب رخدادها را از بین ببرد. خروجی‌های الگوریتم PoH قابل اعتماد هستند و این الگوریتم با عبور از چند مرحله خاص ارزیابی می‌شود. در بلاکچین سولانا نودهای ولیدیتور نیز وجود دارند که مبتنی بر الگوریتم SHA256 هستند و گذر زمان را رمزنگاری می‌کنند.

بخوانید  عرضه استیبل کوین به زیر ۱۲۵ میلیارد دلار کاهش یافت

روند پردازش تراکنش‌ها در سایر بلاکچین‌ها مثل بیت‌کوین یا اتریوم بر اساس سودآورترین تراکنش‌هاست یعنی ماینر ابتدا به پردازش تراکنش‌هایی می‌پردازد که سود بیشتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. ماینرها در واقع این کار را بر اساس الگوریتم “PoW” یا گواه اثبات کار قدیمی انجام می‌دهند. اما در بلاکچین سولانا روند کار کمی فرق می‌کند.

الگوریتم PoH سولانا درست مثل یک کرنومتر عمل می‌کند. برای درک بهتر این موضوع مسابقات دو را به خاطر بیاورید که زمان پایان در آن‌ها وقتی است که دونده‌ها از خط پایان رد می‌شوند. PoH با الگوبرداری از این رویداد، سعی دارد هر تراکنش را در همان زمان به ثبت برساند و همین منجر به پردازش متوالی تراکنش‌ها به صورت پشت سر هم خواهد شد. ترتیبی که در الگوریتم PoH وجود دارد برای نودها قابل اطمینان است و برای همین آن‌ها بدون اینکه با همه شبکه هماهنگ شود، نودهای بعد از خود را به وجود می‌آورند.

بخوانید  تحلیل ریپل | آیا پامپ دیگری در راه است؟

منابع غیر معتبر شایعات مختلفی درباره بلاکچین سولانا پخش کرده‌اند که یکی از آن‌ها کارکرد این شبکه بر اساس الگوریتم DPoS است. این الگوریتم مخفف کلمه Delegated Proof of Stake و به معنی مکانیسم اجماع گواه اثبات سهام نیابتی است. یکی از دلایل رد این موضوع این است که هر یک از گره‌ها در شبکه سولانا نقش‌های خاصی دارند، مثلا برخی به عنوان رهبر، برخی به عنوان تایید کننده و برخی هم به عنوان بایگانی‌کننده، فعالیت دارند ولی در الگوریتم DPoS این وظایف بر عهده گره‌ها نبوده و کسانی که در شبکه شریک می‌شوند عهده‌دار این مسئولیت‌ها هستند. برای همین از آن‌جا که در شبکه سولانا هر نودی می‌تواند وظیفه‌ای متفاوت را بر عهده بگیرد، موضوعی که از آن حرف زدیم رد می‌شود.

در بلاکچین سولانا برای اینکه در شبکه به عنوان یک گره، حضوری تاثیرگذار داشته باشید، نیازی به حداقل مبلغ سهام ندارید و این رویکرد کاملا با دیگر شبکه‌هایی که مبتنی بر گواه اثبات سهام هستند، متفاوت است. اینکه چقدر در شبکه سولانا رمز ارزهایتان را استیک کردید در تبدیل شما به یک نود لیدر تاثیر مستقیمی دارد. ولی این نکته را هم در نظر بگیرید که در این بلاکچین، انتخاب لیدرها به صورت کاملا تصادفی انجام می‌شود. در این مکانیزم از سهام نودهایی که مشکل‌آفرین هستند کم شده و در مقابل پاداش بلاک‌ها بیشتر خواهند شد.

بخوانید  ریپل لبز می گوید با اقدام SEC برای درخواست تجدید نظر مخالفت می کند

کلاستر شبکه سولانا

برای کاربران شبکه بلاکچین سولانا واژه‌ای به نام کلاستر غریبه نیست چون یکی از پررنگ‌ترین اصطلاحات در این بلاکچین است و نقشی کاربردی و مهم در آن دارد. در واقع کلاستر پکیجی از رایانه‌هاست که به هم مرتبط بوده و در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند. اگر از بیرون به کلاستر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که شبیه یک سیستم واحد است. به وسیله کلاستر می‌توان یکپارچگی دفتر کل را ثبات بخشید و تراکنش‌های کلاینت را هم منتشر کرد. یک کلاستر باعث می‌شود تا خروجی برنامه‌هایی که توسط کاربران ارسال می‌شوند تایید شوند. کلاسترها تشخیص مالکیت دارایی‌ها در دنیای واقعی را نیز بر عهده دارند.

زیرساخت‌های نوآورانه بلاکچین سولانا

در شبکه سولانا برخی زیرساخت‌های نوآورانه وجود دارد که در ادامه می‌خواهیم آن‌ها را معرفی کرده و در موردشان توضیح دهیم.

Tower BFT

این الگوریتم شباهت زیادی به الگوریتم PBFT یا تحمل خطای بیزانس عملی دارد. تفاوت الگوریتم Tower BFT با PBFT در عملکرد ناپایدار آن است. نودهای این شبکه می‌توانند بر اساس شرایطی خاص اعتباردهنده را محاسبه کنند.

بخوانید  گزارش ارزینجا از دومین دورهمی انجمن بلاکچین ایران

Turbine

بلاکچین سولانا روش خاصی برای منتشر کردن بلاک‌ها دارد که به آن Turbine می‌گویند و این تکنیک از بیت‌تورنت وام گرفته شده است. به این صورت که بلاک‌های جدید در بسته‌هایی کوچکتر تقسیم شده و در گروهی از نودها پخش خواهد شد. در هر ۲۰۰ بسته، امکان پوشش‌دهی چهل هزار ولیدیتور نیز وجود دارد.

Gulf Stream

یکی از اصطلاحات دنیای کریپتوکارنسی است و مدیریت آن در شبکه سولانا بر عهده زنجیره‌ها نیست. با کمک ممپول اعتبارسنج‌ها می‌توانند تراکنش‌ها را زودتر از زمان لازم اجرا کرده و زمان تاییدشان هم کمتر می‌شود.

Sealevel

در کارت‌های SSD و GPU از مکانیزم Sealevel یا سی‌لول استفاده می‌شود که از آن به منظور مقیاس‌پذیری افقی بهره می‌برند. این موتور پردازش، زمان اجرا را در بلاکچین سولانا کارآمدتر می‌کند و همچنین شرایطی را میسر می‌سازد تا تراکنش‌ها بتوانند در بلاکچین‌هایی شبیه به سولانا به صورت همزمان به اجرا در بیایند.

Pipelining

Pipelining فرآیندی است که طبق آن برخی از داده‌های ورودی به سخت‌افزاهای مسئول تعلق می‌گیرند. به وسیله این فرآیند در تمام نودها اطلاعات تراکنش‌ها خیلی زود تایید و بیشتر می‌شوند.

بخوانید  فروش تترtrc20

Cloudbreak

فرآیند و مکانیزم کلاود برک یا Cloudbreak به شبکه سولانا کمک می‌کند تا به مقیاس‌پذیری مورد نیاز دست پیدا کند. این شبکه بهینه شده تا ساختارهای داده را در کل شبکه بخواند و بنویسد.

Archivers

از Archivers در شبکه سولانا به منظور ذخیره داده‌ها استفاده می‌شود. آرکایورزها در واقع شبکه‌ای از نودها هستند که اعتبارسنج‌ها داده‌ها را به این شبکه‌ها وارد می‌کنند.

ارز دیجیتال SOL در بلاکچین سولانا

ارز دیجیتال سولانا (SOL) به عنوان کوین بومی بلاکچین سولانا شناخته شده و همانطور که گفتیم، به وسیله این ارز، سولانا می‌تواند فرایند استکینگ را برای کاربران امکان‌پذیر کرده و از این طریق قدرت و امنیت خود را بیشتر کند. از این ارز دیجیتال برای اجرای قراردادهای هوشمند یا انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شود. همچنین برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی در بستر سولانا فعالیت دارند که ارز SOL در آن‌ها نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال در برنامه Chainvote می‌توان به وسیله SOL در رای‌دهی‌ها یا حاکمیت برنامه شرکت کرد.

بخوانید  معرفی بهترین کیف پول‌های تتر در سال ۲۰۲۳

بر اساس اخبار و گزارش‌هایی که درباره بلاکچین سولانا و ارز دیجیتال آن ارائه شده، نرخ تورم سالانه آن ۸ درصد است و تیم پشتیبانی ادعا کردند که در هر سال ۱۵ درصد از نرخ تورم کم می‌شود.

ارز دیجیتال SOL به شیوه زیر توزیع شده و در اختیار کاربران بازار کریپتوکارنسی قرار می‌گیرد:

  • ۱۶.۲۳ درصد از عرضه کل این ارز در مرحله فروش اولیه (Seed Sale) به کاربران اختصاص یافته
  • ۱۲.۹۲ درصد از عرضه کل این ارز در اختیار سرمایه‌گذاران اولیه (Founding Sale Investoes) قرار گرفته
  • ولیدیتورها ۵.۰۸ درصد از این ارز را در اختیار گرفتنه‌اند
  • سرمایه‌گذاران استراتژیک ۱.۸۸ درصد را از این ارز دیجیتالی دریافت کرده‌اند
  • ۱.۶۴ درصد به مزایده کوین‌لیست تعلق گرفته
  • اعضای تیم ۱۲.۷۹ درصد از کوین SOL را دریافت کرده‌اند
  • بنیاد سولانا ۱۰.۴۶ درصد از این کوین را دریافت کرده است
  • جامعه‌ای که به وسیله بنیاد سولانا مدیریت می‌شود ۳۸.۸۹ درصد از این ارز را در اختیار گرفته است

مزایا و چالش‌های شبکه سولانا

در ادامه به مهمترین مزایا و چالش‌های پیش روی شبکه سولانا می‌پردازیم:

  • سرعت بالا
  • مقیاس‌پذیری
  • استیکینگ و دریافت پاداش
  • امنیت بالا
  • کارمزد کم (صحیحش اینه)
  • پروژه‌های کمتر نسبت به اتریوم
  • هزینه بالا برای راه‌اندازی سخت‌افزار خوب و مناسب
بخوانید  سولانا برای حرکت نزولی آماده است؛ بخریم، بفروشیم یا هودل کنیم؟

مقایسه سولانا با اتریوم

مکانیزم اجماع در شبکه‌های سولانا و اتریوم با هم متفاوت است و اتریوم با مکانیزم PoW و سولانا هم با مکانیزم PoH کار می‌کند. هر چند شبکه اتریوم از لحاظ غیر متمرکز بودن نسبت به شبکه سولانا برتری‌هایی دارد اما با این حال شبکه سولانا هم از لحاظ سرعت نسبت به اتریوم بهتر است.

معرفی تیم شبکه سولانا

افراد معروف زیادی در بخش تیم پشتیبانی شبکه بلاکچین سولانا مشغول به کار هستند که در ادامه نام برخی از آن‌ها را لیست کرده و در موردشان توضیح می‌دهیم:

  • Anatoly Yakovenko: او شبکه سولانا را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد و توانست در زمینه پروتکل سیستم عامل سطح بالا نیز اختراعاتی را به نام خود به ثبت برساند.
  • Eric Williams: اریک در بخش اقتصاد بلاکچین سولانا مشغول به کار است و از دانشگاه Berkeley موفق به دریافت مدرک دکترای فیزیک ذرات شده‌است
  • Greg Fitzgerald: گرگ‌فیتزجرالد به عنوان مدیر ارشد شبکه سولانا کار می‌کند و درباره سامانه‌های نهفته اطلاعات زیادی دارد و به همین خاطر به پیشرفت و رشد شبکه بلاکچین سولانا کمک زیادی کرده است
بخوانید  ترامپ بار دیگر در بازار NFT خبرساز شد، ماجرا چیست؟

آینده ارز سولانا

آینده ارز سولانا چیست؟ آینده ارز دیجیتال سولانا خود نیاز به بررسی‌های جداگانه‌ای دارد که ما در مطلبی با نام آینده این ارز دیجیتال را موشکافی و آن را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. متاسفانه این ارز دیجیتال اتفاقات ناخوشایند زیادی مثل هک یا سقوط ارزش دارایی‌ها را تجربه کرده که همه این‌ها می‌توانند روی آینده آن تاثیر بگذارند. اگر قصد تحلیل سولانا و خرید آن را دارید قبل از این کار حتما این مقاله را بخوانید.

SOLANA شبکه بلاکچینی موفق

هم‌اکنون بلاکچین سولانا در ردیف موفق‌ترین و بهترین شبکه‌های بلاکچینی قرار دارد که در طول این مطلب به صورت کامل در مورد آن صحبت و ویژگی‌های مختلفش را برایتان بررسی کردیم. حالا می‌دانید که این شبکه چگونه کار می‌کند و ارز دیجیتال آن که SOL نام دارد چیست و چه کاربردهایی دارد. خبر خوب این است که شما می‌توانید در وب‌سایت والکس اقدام به خرید سولانا کرده و از طریق معامله در آن سودهای زیادی به دست آورید.

برچسب هامبتدی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2597017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها