تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
2

لورس :آشنایی با بلاکچین پولکادات، معرفی کامل معماری شبکه polkadot

  • کد خبر : 2597058
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

آشنایی با بلاکچین پولکادات، معرفی کامل معماری شبکه polkadot شبکه پولکادات چیست؟ پولکادات که توسط بنیاد وب ۳ به صورت متن‌باز راه‌اندازی شده، امکان انتقال انواع داده‌ها و اطلاعات را بین بلاکچین‌های مختلف به‌صورت مقیاس‌پذیر فراهم می‌کند. با اتصال به شبکه پولکادات امکان اتصال به دیگر شبکه‌های بلاکچینی و ایجاد ارتباط با آن‌ها نیز به وجود می‌آید. این شبکه که به وسیله انتشار تراکنش‌ها امکان مقیاس‌پذیری را در بلاکچین‌های موازی به وجود می‌آورد، ایجاد بلاکچین‌های سفارشی را نیز به وسیله چارچوب Substrate ممکن می‌کند. در دنیای بلاکچین پولکادات خبری از هاردفورک برای از بین بردن خطاها نیست و به کمک آن امکان ایجاد تعامل بین شبکه‌های مختلف در عین امنیت کامل به وجود می‌آید. این شبکه با ارز بومی خود یعنی ارز دات در دنیای کریپتوکارنسی سر‌و‌صدای زیادی به پا کرده و حالا قصد داریم در طول مطلب درباره آن بیشتر حرف بزنیم.
آشنایی با بلاکچین پولکادات در دنیای ما همه چیز به صورت متمرکز پیش می‌رود و مجموعه‌ها و مراکز خدماتی مختلف در ازای ارائه خدمات از ما اطلاعات‌مان را می‌گیرند. ارزش اطلاعاتی که شما در اخ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

آشنایی با بلاکچین پولکادات، معرفی کامل معماری شبکه polkadot

شبکه پولکادات چیست؟ پولکادات که توسط بنیاد وب ۳ به صورت متن‌باز راه‌اندازی شده، امکان انتقال انواع داده‌ها و اطلاعات را بین بلاکچین‌های مختلف به‌صورت مقیاس‌پذیر فراهم می‌کند. با اتصال به شبکه پولکادات امکان اتصال به دیگر شبکه‌های بلاکچینی و ایجاد ارتباط با آن‌ها نیز به وجود می‌آید. این شبکه که به وسیله انتشار تراکنش‌ها امکان مقیاس‌پذیری را در بلاکچین‌های موازی به وجود می‌آورد، ایجاد بلاکچین‌های سفارشی را نیز به وسیله چارچوب Substrate ممکن می‌کند. در دنیای بلاکچین پولکادات خبری از هاردفورک برای از بین بردن خطاها نیست و به کمک آن امکان ایجاد تعامل بین شبکه‌های مختلف در عین امنیت کامل به وجود می‌آید. این شبکه با ارز بومی خود یعنی ارز دات در دنیای کریپتوکارنسی سر‌و‌صدای زیادی به پا کرده و حالا قصد داریم در طول مطلب درباره آن بیشتر حرف بزنیم.

بخوانید  قانون پنهانی و ضد کریپتویی SEC فاش شد

آشنایی با بلاکچین پولکادات

در دنیای ما همه چیز به صورت متمرکز پیش می‌رود و مجموعه‌ها و مراکز خدماتی مختلف در ازای ارائه خدمات از ما اطلاعات‌مان را می‌گیرند. ارزش اطلاعاتی که شما در اختیار این شرکت‌ها می‌گذارید بیشتر از هر چیزی است و به همین دلیل فناوری‌های جدیدی مثلا بلاکچین طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند؛ در آن‌ها خبری از کنترل داده‌ها و از بین بردن حریم‌خصوصی افراد نیست. با ذکر این موضوع به عنوان مقدمه به معرفی شبکه بلاکچینی پولکادات می‌پردازیم.

شبکه پولکادات که راهی ارتباطی برای انواع شبکه‌های بلاکچینی مختلف با یکدیگر است؛ به بلاکچین‌ها این اجازه را می‌دهد تا بتوانند به نقل‌و‌انتقال هر نوع داده و اطلاعاتی بپردازند. این شبکه بلاکچینی یک بازار غیر متمرکز به وجود می‌آورد و با گردآوری مزیت‌های هر شبکه بلاکچینی در کنار هم به شکلی منصفانه و خوب، خدمات و سرویس ارائه می‌دهد.

این شبکه بلاکچینی مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شاردینگ ناهمگن، مدیریت شفاف یا امکان ارتقا اشاره کرد.

بخوانید  خالق اندیکاتور باندهای بولینگر، سناریوهای پیش روی بیت کوین را اینگونه ارزیابی می‌کند

تیم پروژه پولکادات

برای آشنایی با شبکه پولکادات بد نیست که با تیم توسعه‌دهنده آن نیز آشنا شوید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

رابرت‌هابرمایه (Robert Habermeier): رابرت‌هابرمایه به عنوان بنیان‌گذار شبکه بلاکچینی پولکادات فعالیت دارد و با تجربه‌اش در زمینه بلاکچین و رمزنگاری به خوی توانسته ایفای نقش کند

دکتر گاوین‌وود (Gavin Wood): یکی دیگر از بنیان‌گذار شبکه بلاکچینی پولکادات دکتر گاوین‌وود است که عنوان مدیر ارشد فناوری اتریوم نیز در رزومه او به چشم می‌خورد. هم‌اکنون دکتر گاوین‌وود مسئولیت هدایت نوآوری‌ها را در شبکه پولکادات بر عهده دارد

پیتر چزان (Peter Czaban): پیتر چزان که از دانشگاه آکسفورد مدرک کارشناسی ارشد مهندسی دارد هم از بنیان‌گذاران پولکادات هست و به عنوان مدیر فناوری وب ۳ نیز فعالیت دارد.

تاریخچه پولکادات

نقشه راه و تاریخچه پولکادات را در ادامه بررسی می‌کنیم تا با مسیر این شبکه آشنا شوید:

  • می ۲۰۱۸: اولین مرحله از اثبات مفهوم
  • جولای ۲۰۱۸: دومین مرحله از اثبات مفهوم
  • اکتبر ۲۰۱۸: شبکه آزمایشی BBQ-Birch
  • ژانویه ۲۰۱۹: سومین مرحله از اثبات مفهوم
  • می ۲۰۱۹: چهارمین مرحله از اثبات مفهوم
  • آگوست ۲۰۱۹: اولین مرحله از کاندید شدن زنجیره Kusama
  • سپتامبر ۲۰۱۹: دومین مرحله از کاندید شدن زنجیره Kusama
  • نوامبر ۲۰۱۹: سومین مرحله از کاندید شدن زنجیره Kusama
  • می ۲۰۲۰: اولین مرحله از انتشار شبکه اصلی
  • ژوئن ۲۰۲۰: دومین مرحله از انتشار شبکه اصلی
  • جولای ۲۰۲۰: سومین مرحله از انتشار شبکه اصلی
  • جولای ۲۰۲۰: چهارمین مرحله از انتشار شبکه اصلی
  • آگوست ۲۰۲۰: پنجمین مرحله از انتشار شبکه اصلی
  • آگوست ۲۰۲۰: تغییر دادن اسم DOT
بخوانید  صعود XLM استلار در میان هیجان “افشای عظیم”

معماری شبکه DOT

Parachains‌ها شاردهای بلاکچینی ناهمگنی هستند که به وسیله شبکه پولکادات به هم وصل می‌شوند. ارتباط زنجیره‌های Parachains‌ با رله شبکه پولکادات را هم نمی‌توان نادیده گرفت که از طریق آن امنیت‌شان حفظ می‌شود. Parachains‌ها این امکان را هم دارند که به وسیله پل با شبکه‌های خارجی پیوند برقرار کنند.

زنجیره رله پولکادات مانند قلب این شبکه بوده و اهمیت زیادی دارد. در واقع از زنجیره رله پولکادات به منظور تامین امنیت، اجماع و ایجاد تعامل بین زنجیره‌ها استفاده می‌شود. Parachains که در قبلی آن را معرفی کردیم، در خصوص شبکه رله پولکادات امکان ایجاد اتصالی همیشگی را دارد و عملکرد شبکه پولکادات را نیز بهبود می‌بخشد.

پل‌ها که اشاره‌ای هم به آن کردیم در واقع نوع خاصی از بلاکچین‌ها هستند که مجوز شاردهای پولکادات را صادر می‌کنند تا بتوانند با دیگر شبکه‌های بلاکچینی ارتباط برقرار کنند.

با توجه به توضیحاتی که دادیم متوجه معماری شبکه پولکادات شدید که چطور به بهترین شکل امکان ایجاد ارتباط با دیگر شبکه‌ها را دارد.

بخوانید  سناتور آمریکایی جلوی مداخلات SEC در کریپتو را می گیرد!

ویژگی‌های شبکه پولکادات

حالا در ادامه به بعضی مهمترین ویژگی‌های بکه پولکادات می‌پردازیم و در موردشان حرف می‌زنیم:

گردآوری زنجیره های مختلف

در دنیای امورز شبکه‌های بلاکچینی تخصصی مختلفی روی کار آمده‌اند و هر کدام وظیفه خاصی را در دنیای کریپتوکارنسی ایفا می‌کنند. اما شبکه بلاکچینی پولکادات با رویکردی متفاوت سعی در ارتباط تمام این شبکه‌ها با یکدیگر دارد تا از این طریق بتواند به همه آن‌ها دسترسی داشته باشد. در واقع پولکادات این کار را به وسیله مدار شاردینگ ناهمگن خود انجام می‌دهد. شبکه‌هایی که در پولکادات ایجاد شده‌اند هر کدام می‌توانند عملکرد خاص خودشان را داشته باشند به شکلی که پولکادات برای آن‌ها هیچ محدودیتی به وجود نمی‌آورد.

در دنیای امروز هر چقدر هم که بلاکچین‌ها کاربردی باشند اما به تنهایی نمی‌توانند به خوبی پاسخگو چالش‌ها باشند و برای همین می‌توان پولکادات را به عنوان یک ایده بکر و نوین دانست. همچنین در بلاکچین‌های قدیمی مشکل مقیاس‌پذیری هم وجود داشت و تراکنش‌ها یک به یک انجام می‌شدند که خوشبختانه پولکادات به وسیله مدل شاردینگ این مدل را برطرف کرده و در آینده نیز به وسیله طرح زنجیره‌های رله (relay) می‌خواهد خیال کاربران خود را به طور کامل در این زمینه راحت کند.

بخوانید  ارز فیات چیست و چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال دارد؟

از بین بردن مشکلات بروزرسانی

همانطور که نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف به مرور زمان بروزرسانی شده و امکانات مختلفی به آن‌ها اضافه می‌شود، شبکه‌های بلاکچینی هم به همین صورت نیاز به بروزرسانی‌های پی‌در‌پی دارند. منتهی برای بروزرسانی بلاکچین‌ها نیاز به فورک است و برای همین این روند به سختی انجام می‌شود. مثلا اگر برای آپدیت نیاز به هاردفورک باشد، افراد یک جامعه هم از هم جدا خواهند شد (مثل هاردفورک بیت کوین و جدایی بیت کوین کش از آن). اما خوشبختانه خبری از بروزرسانی‌های پر چالش و سخت در شبکه بلاکچین پولکادات نیست و به راحتی این کار انجام می‌شود.

در شبکه پولکادات برای آپدیت و بروزرسانی هیچ نیازی به فورک وجود ندارد و از آن‌جا که سیستم مدیریتی شفافی دارد، می‌توانید آپدیت‌های خود را به راحتی انجام دهد. با این ویژگی چه پروژه‌هایی که الان در بستر شبکه پولکادات هستند و چه برنامه‌هایی که قرار است در آینده مبتنی بر این شبکه پیش بروند، همگام با فناوری روز خواهند بود. پولکادات با کم کردن ریسک هارد فورک، بسیاری از شرکت‌ها را متمایل می‌کند که به دنیای بلاکچین قدم بگذارند و فعالیت‌شان را در این زمینه هم شروع کنند.

بخوانید  7 روش کسب درآمد از NFT، بهترین روش‌های کسب درامد از ان اف تی

شبکه‌ای مبتنی بر جامعه

شبکه پولکادات شبکه‌ای مبتنی بر جامعه است یعنی تمام کسانی که رمز ارز دات را دارند می‌توانند در خصوص تغییراتی که در قرار است در این شبکه به وجود بیاید، تصمیم‌گیری کنند. در واقع همه افراد امکان مدیریت این شبکه را دارند و می‌توانند حتی پیشنهاداتی برای تغییر پولکادات هم بدهند. اگر شما بخشی از جامعه پولکادات هستید، امکان انتخاب شورا را دارید تا این افراد نماینده‌ای برای اعضای غیر فعال جامعه بلاکچین پولکادات باشند.

پولکادات، پیشرو در بنیاد اینترنت نسل ۳

اپلیکیشن‌هایی بر وب مبتنی هستند و به صورت غیر متمرکز فعالیت دارند، توسط بنیاد وب ۳ یا اینترنت نسل ۳ حمایت می‌شوند. تمرکز بیشتر این بنیاد روی پروژه‌هایی است که با شیوه‌های رمزنگاری مشغول به تامین عدم تمرکز هستند. به وسیله این بنیاد ثبت اینترنت نسل ۳ فراهم می‌شود. شبکه پولکادات که در بنیاد وب ۳ به نوعی طلایه دار و پیشرو است، از بنیاد وب ۳ کمک دریافت می‌کند.

بخوانید  آیا صعود قیمت تتر در راه است؟

Kusama و Substrate چه ارتباطی با پولکادات دارند؟

در ادامه معرفی Kusama و Substrate می‌پردازیم تا متوجه ارتباط آن‌ها با پولکادات شوید:

Kusama

نسخه اولیه پولکادات در واقع Kusama بود که بدون بازبینی خاصی منتشر شد. Kusama بیرون داده شد تا شبکه پولکادات آزمایش شود. این نسخه محلی مناسب برای توسعه‌دهنده‌های Parachain نیز هست تا در آن ایده‌هایی که دارند را آزمایش و بررسی کرده و در صورت مثبت بودن آزمایش آن‌ها را در شبکه بلاکچینی پولکادات وارد کنند. فعالیت این شبکه خطری برای پولکادات ندارد؛ چرا که توسط عده‌ای از هواداران خود مدیریت شده و به صورت کاملا مستقل فعالیت دارد.

Substrate

به وسیله چارچوب Substrate امکان ایجاد بلاکچین سفارشی وجود دارد. در Substrate قالب‌های مختلفی را می‌بینید که اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. اگر از این چارچوب استفاده شود، توسعه شبکه بلاکچینی اختصاصی دیگر کاری زمان بر و خسته‌کننده نخواهد بود. با این چارچوب می‌توان به تمامی نیازهای بازار پاسخ داده و بلاکچینی‌های مبتنی بر Substrate فرصت‌های زیادی برای پیشرفت دارند. در این چارچوب ابزاری به نام Cumulus نیز وجود دارد که از آن برای اتصال یک شبکه بلاکچینی به دیگر شبکه‌های بلاکچینی در عین امنیت کامل استفاده می‌شود.

بخوانید  توکن هواداری چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال DOT و اهمیت آن در شبکه

ارز دات که ارز بومی بلاکچین Polkadot است برای سه هدف مختلف استفاده می‌شود که در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم:

  • استیکینگ: در شبکه پولکادات کاربرانی که رفتار سالم و صادقانه‌ای دارند می‌توانند به وسیله استیکینگ پاداش بگیرند. در این شبکه برای افرادی که رفتار مخرب دارند نیز مجازات در نظر گرفته شده است
  • مدیریت: همانطور که گفتیم کسانی که توکن DOT دارند امکان مدیریت شبکه پولکادات را داشته و می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های آن شرکت کنند. این رویکرد پولکادات کاملا بر خلاف بلاکچین‌های دیگر است که تصمیم‌گیری‌ها را بر عهده ماینرها می‌گذارند. اگر شما توکن DOT دارید یعنی می‌توانید در امور مهم شبکه مثل ارتقا پروتکل یا اصلاح پروتکل شرکت داشته باشید

توکن DOT در زمان نگارش این مقاله در جایگاه ۱۲ وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد و با قیمت ۶.۱۱ دلار معامله می‌شود. عرضه در گردش این رمز ارز نیز هم‌اکنون ۱,۱۵۶,۶۲۴,۲۴۱ DOT، حجم روزانه آن برابر با ۳۸,۶۶۳,۷۰۸ DOT یا ۲۳۶,۰۲۲,۰۹۰ دلار و ارزش بازار آن هم ۷,۰۷۳,۹۶۶,۳۶۳ دلار است. شما می‌توانید این ارز دیجیتال را از طریق وب سایت‌های معتبر خارجی یا داخلی مثل والکس بخرید.

بخوانید  آنچه برای Grayscale خوب است و ETF های بیت کوین می تواند برای Coinbase عالی باشد

شبکه پولکادات، انقلابی در حوزه اینترنت نسل ۳

در این مطلب به طور کامل درباره شبکه پولکادات حرف زدیم و گفتیم که چطور باعث ایجاد ارتباط بین شبکه‌های بلاکچینی مختلف شده و از آن‌جا که ویژگی‌های کاربردی‌ مثل عدم نیاز به هاردفورک دارد، چطور می‌تواند موجب ایجاد تمایل در شرکت‌های مختلف برای ورود به دنیای بلاکچین شود. از امنیت و مقیاس‌پذیری این شبکه بلاکچینی هم نمی‌توان چشم پوشید که جزو ویژگی‌های منحصر به فرد آن هستند. با وجود تمام توضیحاتی که درباره شبکه بلاکچین پولکادات دادیم، این نکته را هم در نظر بگیرید که تمامی پروژه‌هایی که در بستر بلاکچین هستند پرریسک بوده و در بیشتر وقت ها، پیش‌بینی‌هایی که برایشان انجام می‌شود درست نیستند. ما تمام سعی خود را کردیم تا درباره شبکه پولکادات بی‌طرفانه در این مطلب صحبت کنیم اما هیچ پیشنهاد سرمایه‌گذاری در آن را به شما نمی‌دهیم. شما باید با بررسی و تحلیل‌های مختلف و کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای بازار خودتان برای سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کنید.

بخوانید  تمامی راهکارهای پیشگیری از کلاهبرداری در دنیای ارز دیجیتال و نوبیتکس

برچسب هامبتدی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2597058

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها