تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

لورس :آندره کرونیه کیست؟ آشنایی با Andre Cronje موسس یرن فایننس

  • کد خبر : 2597129
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

آندره کرونیه کیست؟ آشنایی با Andre Cronje موسس یرن فایننس برخلاف ساتوشی ناکاموتو، آندره کرونیه (Andre Cronje) در مجامع عمومی، حضور فیزیکی داشته و میان مردم ظاهر شده است. اما بیایید ببینیم که اصلا آندره کرونیه کیست؟ شاید بتوان این‌طور گفت که آندره کرونیه، یکی از بدنام‌ترین و در عین حال، یکی از فعال‌ترین توسعه‌دهندگان صنعت امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای است.
کرونیه که بنیان‌گذار چندین پروتکل دیفای مشهور است، باعث شده که دیفای و وب ۳ بیشتر و بیشتر در بین عموم مردم شناخته شوند. درضمن‌، کرونیه موسس یرن فایننس (Yearn Finance) است. او همچنین تقریبا همه‌کاره‌ی بخش توسعه‌ی اکوسیستم فانتوم دیفای (Fantom DeFi) محسوب می‌شد؛ اما دید منفی جامعه کریپتو به قضیه‌ی دیفای، باعث شد که بین کرونیه و فضای بلاکچین فاصله ایجاد شود. کرونیه اخیرا برای همیشه از دنیای دیفای استعفا داد، در نتیجه همین موضوع باعث شد تا قیمت بسیاری از توکن‌های مرتبط با آندره کرونیه به طرز باورنکردنی‌ای ریزش داشته باشند. در این مطلب، همه‌ی اطلاعات مهم توسعه‌‌دهنده‌ی معروف به مرد هزارچهره و یکی از مشهور‌ترین نوآوران در حوزه ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

آندره کرونیه کیست؟ آشنایی با Andre Cronje موسس یرن فایننس

برخلاف ساتوشی ناکاموتو، آندره کرونیه (Andre Cronje) در مجامع عمومی، حضور فیزیکی داشته و میان مردم ظاهر شده است. اما بیایید ببینیم که اصلا آندره کرونیه کیست؟ شاید بتوان این‌طور گفت که آندره کرونیه، یکی از بدنام‌ترین و در عین حال، یکی از فعال‌ترین توسعه‌دهندگان صنعت امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای است.

کرونیه که بنیان‌گذار چندین پروتکل دیفای مشهور است، باعث شده که دیفای و وب ۳ بیشتر و بیشتر در بین عموم مردم شناخته شوند. درضمن‌، کرونیه موسس یرن فایننس (Yearn Finance) است. او همچنین تقریبا همه‌کاره‌ی بخش توسعه‌ی اکوسیستم فانتوم دیفای (Fantom DeFi) محسوب می‌شد؛ اما دید منفی جامعه کریپتو به قضیه‌ی دیفای، باعث شد که بین کرونیه و فضای بلاکچین فاصله ایجاد شود. کرونیه اخیرا برای همیشه از دنیای دیفای استعفا داد، در نتیجه همین موضوع باعث شد تا قیمت بسیاری از توکن‌های مرتبط با آندره کرونیه به طرز باورنکردنی‌ای ریزش داشته باشند. در این مطلب، همه‌ی اطلاعات مهم توسعه‌‌دهنده‌ی معروف به مرد هزارچهره و یکی از مشهور‌ترین نوآوران در حوزه وب۳، یعنی آندره کرونیه را مطالعه می‌کنیم و به پروژه‌های مختلف او در صنعت دیفای می‌پردازیم.

بخوانید  پپه، یکی از سه رمزارزی که در ماه گذشته به خون کشیده شد!

آندره کرونیه کیست؟

آندره کرونیه که در کیپ ‌تاون آفریقای جنوبی به دنیا آمده، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار، وب ۳ و یک کارآفرین بسیار مهم در حوزه دیفای به‌ حساب می‌آید. از مهم‌ترین کارهای او می‌توان به ساختن یرن فایننس و Keep3r اشاره کرد. او همچنین به توسعه‌ی پروتکل‌های مختلف دیفای، از جمله هجیک (Hegic)، پاور پول (PowerPool)، پیکل فایننس (Pickle Finance)، کاور پروتکل (Cover Protocol)، کریم وی‌تو (Cream V2)، مولتی‌چین (Multichain) و سوشی‌سواپ (SushiSwap) کمک شایانی کرد. کرونیه در حوزه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر، بیش از ۲۰ سال تجربه داشت، اما این چند سال‌ اخیر، خود را وقف توسعه‌ی محصولات مالی مقرون به صرفه‌ با استفاده از فناوری بلاکچین کرد.

مشاغل اولیه آندره کرونیه

آندره کرونیه به عنوان یک مدرس در موسسه‌ی آموزش کامپیوتر در آفریقای جنوبی، آغاز به کار کرد. بین ژوئن سال ۲۰۰۵ تا سپتامبر سال ۲۰۰۶ نیز فناوری اطلاعات، تجارت، هنرهای خلاق، طراحی گرافیک، روانشناسی، مشاوره و حقوق را تدریس می‌کرد. پس از آن، کرونیه لیدر تیم فنی در اپراتور تلفن همراه ووداکوم (Vodacom) شد. بعد در سال ۲۰۰۸، ووداکوم را ترک کرد و به بنیاد بین‌المللی حفاظت از تلفن‌همراه (International Mobile Protection Initiative) پیوست. در بین ژانویه سال ۲۰۰۹ تا مه سال ۲۰۱۰، کرونیه به عنوان مدیر ارشد فنی یا همان CTO به کار خود ادامه داد.

بخوانید  هوش مصنوعی چگونه می‌تواند استخراج بیت کوین را کارآمدتر کند؟

تازه علاوه بر همه‌ی این‌ها، کرونیه بین ژوئن سال ۲۰۱۰ تا اوت سال ۲۰۱۲، مدیر ارشد فنی شرکت اپلیکیشن‌های بازی مخصوص موبایل (Mobile Game Card Applications) بود و بعد هم در شرکت آلترون (Altron)، مدیر بخش توسعه‌ی ارتباطات موبایلی شد. او همچنین از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به عنوان معمار نرم‌افزار شرکت فول فیسینگ (Full Facing) مشغول به کار شد و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ هم مدیر فناوری شرکت‌های شاپ‌رایت (Shoprite) بود. پس از آن هم، کرونیه تا سال ۲۰۱۹، مشاور فنی شرکت تحلیل ویدیوی آگرو (Aggero) بود. او بین نوامبر سال ۲۰۱۳ تا اوت سال ۲۰۱۸، رئیس تیم فناوری فریدوم لایف (Freedom Life) شد و پس از آن هم، قبل از این که مهندس زیرساخت‌های بلاکچین شرکت نرم‌افزاری کریپتوکِرو (CryptoCurve) شود، به عنوان مشاور پروتکل بلاکچین در بیت‌دیم (BitDiem) مشغول به کار بود.

کرونیه از مارس سال ۲۰۱۹، مشاور فنی شرکت کازموس (Kosmos) بود و همچنین به عنوان تحلیل‌گر فناوری در پروژه‌های معتبر دیگری از جمله لمنیسکپ (Lemniscap) ، فیوژن فاندیشن (FUSION Foundation)، فانتوم فاندیشن (Fantom Foundation) و کریپتو بریفینگ (Crypto Briefing) مشغول به کار بود. با این حال، دقیقا بعد از این که کرونیه پلتفرم یرن فایننس و توکن مخصوص آن یعنی YFI را طراحی کرد، تازه به چشم عموم مردم آمد.

بخوانید  افزایش نرخ سوختن SHIB پس از چند روز کاهش

پروژه‌ی یرن فایننس

یرن فایننس یک پروتکل دیفای است که روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود و کنترل بازدهی، تجمیع وام و بیمه مربوط به قراردادهای هوشمند را راحت‌تر می‌کند. این پلتفرم به طور خودکار و با استفاده از قراردادهای هوشمند اجرا می‌شود‌، در نتیجه واسطه‌های مالی، مانند بانک‌ها در آن دخالتی ندارند. هدف کرونیه از این پروژه، ساخت یک برنامه‌ی کاربردی ساده و کاربرپسند برای جمع‌آوری درآمد بود.

یکی از مهم‌ترین مزایای یرن فایننس این است که قیمت آن به ارزش سایر رمزارزهای پایه بستگی ندارد و در نتیجه، نوسان قیمت در آینده‌ی یرن فایننس تاثیری ندارد. این درحالی‌ است که ارزهای دیجیتال پایه از نظر نوسانات قیمت روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند. عدم وابستگی قیمت به رمزارزهای پایه به این دلیل است که این ارز جزو رمزارزهای اصلی نیست. درکل، سرمایه‌گذاری روی رمزارزهای غیراصلی، باعث می‌شود معامله‌گران دچار ضررهای مالی هنگفت نشوند.

درضمن، کاربران می‌توانند از سیستم مدیریت نقدینگی زاپر (Zapper.fi) هم استفاده کنند. سرمایه‌گذاران با استفاده از زاپر، می‌توانند موقعیت‌های پیچیده‌ی بدهی را در چندین پروتکل، آن هم از طریق یک هاب مناسب و مشترک، بسازند. همچنین، یرن فایننس از طریق Nexus Mutual به نوعی کاربر را بیمه‌ی دیفای می‌کند و این یعنی نمی‌گذارد قراردادهای هوشمند کاربران دچار مشکل شود.

بخوانید  واچ لیست ارز دیجیتال؛ این هفته این ارزها را زیر نظر داشته باشید

برای آشنایی بیشتر با یرن فایننس می‌توانید به مقاله «یرن فایننس چیست» مراجعه کنید.

پروژه‌ی امیننس فایننس

در سال ۲۰۲۰، جامعه‌ی دیفای چندین بار کرونیه را شدیدا تهدید کرد. بعد از این که پروتکل امیننس فایننس (Eminence Finance) که یکی دیگر از پروژه‌های دیفای کرونیه بود هک شد، کل جامعه کریپتو با او دشمن شد. موفقیتی که یرن فایننس توانست در آن مدت کوتاه به دست آورد، باعث شده بود که طرفداران کرونیه به این پروژه‌ی ناتمام هم جذب شوند و فکر کنند این پروژه هم مثل پروژه‌ی قبلی‌، صددرصد موفق است.

اما به دلیل مشکلات فنی در قرارداد هوشمند پروژه‌ی امیننس، در همان ساعات اولیه، یک هکر موفق شد ۱۵ میلیون دلار موجود در قرارداد هوشمند این پروژه را هک کرده و از آن خارج کند. با این که بخشی از سرمایه‌ها به سرمایه‌گذاران برگردانده شد، اما همین هک، مسیر زندگی کرونیه را برای همیشه تغییر داد.

آندره کرونیه از دیفای استعفا داد

علی‌رغم موفقیت‌های زیادی که کرونیه در طول سال‌های کاری خود به دست آورد، اما احساس می‌کرد که فضای دیفای برای او مناسب نیست. پس از موفقیت مالی او در سال ۲۰۲۰، کرونیه عرصه‌ی دیفای را به علت آزاردهنده بودنش، ترک کرد. موفقیت‌های او به عنوان توسعه‌دهنده‌ی دیفای نتوانست دلیلی برای ماندگاری او در این حوزه باشد.

بخوانید  تحلیل ریپل | بررسی قیمت XRP

اما این پایان ماجرا نبود. آندره کرونیه پس از مدت کوتاهی به عرصه‌ی کار بازگشت و روی پروژه‌های مختلف از جمله Keep3r کار کرد. Keep3r یک شبکه‌ی نگهبان غیرمتمرکز بود و روشی آسان برای بررسی‌های روتین اکوسیستم حوزه دیفای به‌حساب می‌آمد. تمرکز این پروژه بر روی برون‌سپاری بعضی از امور مربوط به قراردادهای هوشمند بود.

پروژه‌ی Keep3r

شبکه‌ی Keep3r، یک شبکه‌ی غیرمتمرکز برای پروژه‌هایی است که برای کیپر شدن، به عملیات توسعه‌ی خارجی نیاز دارند. کیپر، همان فرد یا تیم خارجی‌ای است که می‌تواند کارهای پروژه‌های وب ۳ را انجام دهد؛ از شروع تراکنش‌ها گرفته تا تکمیل محاسبات خارج از زنجیره. درضمن، Keep3r از طریق قراردادهای هوشمند، تعیین این مشاغل را راحت‌تر می‌کند.

پروژه‌ی فانتوم

فانتوم (Fantom) یک پلتفرم قرارداد هوشمند و متن‌باز برای پروژه‌های غیرمتمرکز و دارایی‌های دیجیتال است. شبکه‌ی اصلی پروژه در دسامبر سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و توسعه‌‎دهندگان آن تلاش می‌کنند با برقرار کردن تعادلی پایدار در مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی، شرایط جدیدی را در شبکه‌ی بلاکچین به ‌وجود بیاورند. یکی از اهداف این شبکه، جایگزینی با شبکه‌ی اتریوم و تغییر شرایط حاکم بر قرارداد‌های هوشمند است. این شبکه قصد دارد مقیاس‌پذیری بیشتر و هزینه‌های کمتری نسبت به پلتفرم قرارداد هوشمند فعلی ارائه بدهد.

بخوانید  فورک چیست؟ همه چیز درباره مفهوم فورک (FORK) در ارز دیجیتال

همان‌طور که گفتیم، تمرکز این پروژه بر پشتیبانی از توسعه‌ی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و جایگاه متمایز آن در دنیای ارزهای دیجیتال است. از دیگر جنبه‌های‌ منحصر به فرد آن، وجود اکوسیستمی غنی از ابزارهای ماژولار است که برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و سرعت توسعه‌ی بلاکچین طراحی شده است. بلاکچین پروژه فانتوم متن‌باز است و کدهای آن در گیت‌هاب در دسترس عموم قرار دارد. بنابراین، هر توسعه‌دهنده‌ای که تمایل داشته باشد، می‌تواند با استفاده از کدها و اِی‌پی‌آی(API)های آن، زنجیره‌ای جدید در بلاکچین ایجاد کند.

درضمن، شبکه‌ی فانتوم در هر ثانیه، هزاران تراکنش را با میانگین زمان تایید یک ثانیه و میانگین هزینه‌ی تراکنش ۰.۰۰۰۰۰۰۱ دلار پردازش می‌کند. در نتیجه، فانتوم به خوبی با سرعت پیشرفت فضای کسب و کار در دیفای، پیش می‌رود.

استعفای دوباره‌ی آندره کرونیه از دیفای

در مارس سال ۲۰۲۲، کرونیه اعلام کرد که این بار برای همیشه دیفای را ترک می‌کند. همکار اصلی و صمیمی او، آنتون نل (Anton Nell) اعلام کرد این ترک کردن آندره همانند سایر خداحافظی‌ها نخواهد بود. در واقع براساس گزارشات به دست آمده، آندره برای این خداحافظی مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده بود.

بخوانید  همکاری استراتژیک MDT با آزمایشگاه های DWF 

این خبر، همه‌ی کاربران حاضر در سراسر فضای ارزهای دیجیتال را شوکه کرد. روند توکن‌های مرتبط به آندره و اکوسیستم فانتوم هم مدتی پس از این خبر، نزولی شد. همچنین سایر رمزارزهای حاضر در بازار ارزهای دیجیتال نیز کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشتند.

درضمن، نل، همکار آندره، اعلام کرد که ۲۵ برنامه و نرم‌افزار تحت کنترل کرونیه در تاریخ ۳ آوریل سال ۲۰۲۲ غیرفعال می‌شوند. با این حال، قرار بر این شد که تیم حاضر در صحنه، مسئولیت ادامه‌ی این خدمات را در آینده به عهده بگیرد.

آندره کرونیه برای فانتوم چه اهمیتی داشت؟

آندره کرونیه (Andre Cronje) سال‌ها به عنوان مشاور فنی و رئیس شورای فناوری بنیاد فانتوم فعالیت می‌کرد. او به عنوان یکی از بهترین سازندگان و نوآوران شناخته شده‌ی دیفای، نقش مهمی در بسیاری از پیشرفت‌های فنی سراسر اکوسیستم فانتوم ایفا کرده است.

درضمن، حضور کرونیه در بسیاری از پروژه‌ها باعث شد مردم به بعضی از اکوسیستم‌های دیفای مثل فانتوم‌، بیش از پیش اعتماد کنند. پس از این که آندره اعلام کرد قصد دارد از دیفای استعفا دهد، اعتماد سرمایه‌گذاران به فانتوم و سایر پروژه‌های آن به شکل قابل توجهی کم شد.

بخوانید  ریپل به سطح قیمتی حیاتی رسید، آیا یک دلار در دسترس خواهد بود؟

اما باز هم با این وجود، بنیاد فانتوم اعلام کرد زندگی بدون آندره همچنان ادامه دارد و از او به خاطر تمام خدمات و کمک‌هایش تشکر کرد. درضمن، نه کرونیه و نه نل، هیچکدام توسعه‌دهنده‌ی اصلی فانتوم نبودند. بنابراین، استعفای آنها هم نباید آن‌قدرها مهم باشد. البته یک سری شایعات درباره‌ی کرونیه پخش شد که چندی بعد از این اطلاعیه، کرونیه یک سری سند و مدرک ارائه داد تا اطلاعات نادرست فانتوم را پاکسازی کند و در بیانیه‌ای گفته که همکاری تیم فانتوم با آن‌ها، چیزی جز افتخار نبوده است.

آندره کرونیه در حال حاضر به چه کاری مشغول است؟

آندره کرونیه که از نظر همکارانش فردی متفکر و تاثیرگذار بود، باعث تغییر و تحولات عظیمی در چهره‌ی امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای شد. با وجود تمام موفقیت‌هایی که کرونیه در این حوزه کسب کرد، اما می‌خواست از جنبه‌های منفی جامعه‌ی دیفای فاصله بگیرد و برای همین هم این عرصه را ترک کرد.

بخوانید  انتظار می رود که استیبل کوین یورو در سولانا کاملاً مطابق با MiCA باشد

بعد از ترک عرصه‌ی دیفای، آندره کرونیه روی کدنویسی‌های به دور از توجه عموم متمرکز شد و همچنین حساب توییتر خود را غیرفعال کرد. این که شخصی مثل آندره که پرکارترین و تاثیرگذارترین توسعه‌دهنده در صنعت دیفای بود از سوی جامعه کریپتو این‌چنین طرد شود، هنوز برای برخی از کاربران غیرقابل باور است. نظر شما درباره آندره کرونیه چیست؟

(۱ امتیاز) – ۵/۵ برچسب هامبتدی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2597129

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها