تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

لورس :آیا شرکت‌های استخراج بیت کوین بعد از هاوینگ همچنان سودده خواهند بود؟

  • کد خبر : 2605859
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
لورس :آیا شرکت‌های استخراج بیت کوین بعد از هاوینگ همچنان سودده خواهند بود؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

با اینکه اخیرا قیمت بیت کوین مجددا به زیر ۳۰ هزار دلار رسیده است و مدت‌هاست که در همین محدوده نوسان می‌کند، اما پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران این است که قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی می‌تواند به بیش از ۱۰۰ هزار دلار برسد.
اما برای شرکت‌هایی که در حوزهٔ استخراج بیت کوین فعالیت می‌کنند، پیش‌بینی کافی نیست. برای اینکه مدل کسب و کار این شرکت‌ها سودده باقی بماند، آنها نیاز دارند که قیمت بیت کوین حتما به محدودهٔ ۱۰۰ هزار دلار برسد.
در ادامه، چالش هاوینگ و دیگر مشکلات بالقوه برای شرکت‌‌های استخراج را بررسی خواهیم کرد و خواهیم دید که برای تدوام سودآوری این شرکت‌ها، قیمت بیت کوین باید تا چه محدوده‌ای رشد کند.
هاوینگ؛ چالشی بزرگ برای شرکت‌‌های فعال در حوزهٔ استخراج در سال جاری، شرکت‌هایی که در حوزهٔ استخراج بیت کوین فعالیت می‌کنند وضعیت بسیار مطلوبی داشته‌اند و سودآوری سهام آنها با اختلاف زیادی از سودآوری بیت کوین بیشتر بوده است. در حالی که قیمت بیت کوین در ماه‌های اخیر نوسانات کمی به خود دیده و در دوره انباشت قرار دارد، قیمت سهام برخی از شرکت‌های فعال در حوزهٔ استخراج بیت کوین تا ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

با اینکه اخیرا قیمت بیت کوین مجددا به زیر ۳۰ هزار دلار رسیده است و مدت‌هاست که در همین محدوده نوسان می‌کند، اما پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران این است که قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی می‌تواند به بیش از ۱۰۰ هزار دلار برسد.

اما برای شرکت‌هایی که در حوزهٔ استخراج بیت کوین فعالیت می‌کنند، پیش‌بینی کافی نیست. برای اینکه مدل کسب و کار این شرکت‌ها سودده باقی بماند، آنها نیاز دارند که قیمت بیت کوین حتما به محدودهٔ ۱۰۰ هزار دلار برسد.

در ادامه، چالش هاوینگ و دیگر مشکلات بالقوه برای شرکت‌‌های استخراج را بررسی خواهیم کرد و خواهیم دید که برای تدوام سودآوری این شرکت‌ها، قیمت بیت کوین باید تا چه محدوده‌ای رشد کند.

بخوانید  انجمن بلاکچین و هشدار به کاربران تبادل رمزارز

هاوینگ؛ چالشی بزرگ برای شرکت‌‌های فعال در حوزهٔ استخراج

در سال جاری، شرکت‌هایی که در حوزهٔ استخراج بیت کوین فعالیت می‌کنند وضعیت بسیار مطلوبی داشته‌اند و سودآوری سهام آنها با اختلاف زیادی از سودآوری بیت کوین بیشتر بوده است. در حالی که قیمت بیت کوین در ماه‌های اخیر نوسانات کمی به خود دیده و در دوره انباشت قرار دارد، قیمت سهام برخی از شرکت‌های فعال در حوزهٔ استخراج بیت کوین تا ۱۰۰ درصد هم سودآوری داشته است.

یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های استخراج بیت کوین که سهام آن به‌صورت عمومی قابل خرید و فروش است، رایت پلتفمرز (Riot Platforms) است. پلتفرم تحقیقاتی سیکینگ آلفا (Seeking Alpha) در یک بررسی جامع، وضعیت فعلی رایت پلتفرمز و برنامه‌های آتی این شرکت را بررسی کرده است. طبق داده‌های این تحقیق، با اینکه انتظار می‌رود رایت پلتفرمز در سال ۲۰۲۴ ظرفیت استخراج خود را تا سه برابر افزایش دهد؛ اما هاوینگ بیت کوین در آوریل ۲۰۲۴ می‌تواند چالش بسیار بزرگی برای این شرکت باشد.

بخوانید  امور مالی احیاکننده چیست؟ همه چیز درباره مفهوم ریفای

هاوینگ رویدادی است که هر چهار سال یک بار در شبکهٔ بیت کوین اتفاق می‌افتد و پاداش استخراج بلاک‌های بیت کوین را به نصف کاهش می‌دهد. این اتفاق در کوتاه‌مدت تاثیر چشمگیری بر سودآوری ماینرها و شرکت‌‌های استخراج بیت کوین دارد.

برای جبران کاهش درآمد ناشی از نصف شدن پاداش استخراج، رایت پلتفرمز احتمالا دست به افزایش سرمایه زده و تعداد سهم‌های خود را بیشتر خواهد کرد تا بتواند عملیات خود را تامین مالی کند. اما این باعث کاهش قیمت سهام این شرکت خواهد شد، به این معنی که حتی اگر شرایط فاندامنتال سهام شرکت در وضعیت خوبی باشد، ممکن است افزایش قیمت سهام آن ادامه‌دار نباشد.

هاوینگ تنها مشکلِ شرکت‌های استخراج نیست

طبق تحقیقات سیکینگ آلفا، درحال حاضر قیمت سهام شرکت‌های استخراج بیش از ارزش واقعی آن قیمت‌گذاری شده است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، سهام این شرکت‌ها در ماه‌های اخیر رشد چشمگیری را به خود دیده، در حالی که قیمت بیت کوین در این مدت تقریبا ثابت بوده است.

بخوانید  تن کوین گوی رقابت را از سولانا ربود، دلیل رشد قیمت چه بود؟
افزایش قیمت سهام شرکت‌های استخراج در ماه‌های اخیر
افزایش قیمت سهام شرکت‌های استخراج در ماه‌های اخیر

رشد قیمت سهام این شرکت‌ها در کنار ثبات قیمت بیت کوین، می‌تواند بیانگر این نکته باشد که قیمت سهام شرکت‌های استخراج دارای حباب است و احتمال دارد در ماه‌های پیشِ رو با افت مواجه شود.

یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های استخراج، افزایش میزان انتقال بیت کوین‌های استخراج‌شده توسط ماینرها به صرافی‌هاست. طبق داده‌های کوین متریکز (CoinMetrics)، ماینرها پاداشی را که از استخراج بلاک‌ها به دست می‌آورند، کمتر از گذشته در کیف پول‌های خود نگه می‌دارند و به احتمال زیاد آن را برای فروش به صرافی‌ها انتقال می‌دهند. همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، مقدار بیت کوینی که ماینرها در کیف پول‌های خود نگهداری می‌کنند، به کمترین میزان در ۶ سال اخیر رسیده است.

کاهش موجودی کیف پول‌های ماینرها به کمترین سطح در ۶ سال اخیر
کاهش موجودی کیف پول‌های ماینرها به کمترین سطح در ۶ سال اخیر

خلاصه‌ای از چالش‌های عمده شرکت‌های استخراج

بنابراین می‌توان گفت شرکت‌های استخراج با سه چالش عمده مواجه هستند:

  1. کمتر از یک سال تا هاوینگ بعدی زمان باقی مانده است. هاوینگ پاداش استخراج بلاک را نصف می‌کند و در نتیجه درآمد ماینرها را کاهش می‌دهد.
  2. قیمت سهام شرکت‌های استخراج رشد بسیار بیشتری نسبت به قیمت بیت کوین داشته است. ممکن است قیمت سهام این شرکت‌ها دارای حباب باشد.
  3. ماینرها بیت کوین‌های استخراج‌شده را در کیف پول‌های خود هولد نمی‌کنند و آنها را به‌ صرافی‌ها منتقل می‌کنند. این موضوع ممکن است به افت قیمت بیت کوین و کاهش درآمد استخراج منجر شود.
بخوانید  بازار NFT سولانا از اتریوم پیشی گرفت

با توجه به عوامل ذکرشده، اوضاع برای شرکت‌های استخراج چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. برای اینکه این شرکت‌ها بتوانند به سودآوری ادامه دهند، قیمت بیت کوین باید در سال ۲۰۲۴ افزایش چشمگیری داشته باشد. اما سوال اینجاست که برای دوام‌آوری این شرکت‌ها، قیمت بیت کوین باید تا چه سطحی رشد کند؟

ادامه سودآوری بیت کوین بعد از هاوینگ

برای سودآوری استخراج، قیمت بیت کوین باید ۶رقمی شود

سیکینگ آلفا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که برای ادامه سودآوری شرکت‌هایی مانند رایت پلتفرمز، قیمت بیت کوین باید به حدود ۱۰۰ هزار دلار برسد. در این گزارش آمده است:

«تنها راهی که شرکت‌های استخراج مانند رایت پلتفرمز بتوانند از آسیب احتمالی ناشی از هاوینگ در امان بمانند، افزایش قیمت بیت کوین است. حتی با وجود برنامه جاه‌طلبانهٔ رایت پلتفرمز برای افزایش توان پردازشی تا ۳۵ EH/S، مدل ما نشان می‌دهد که تنها راهی که این شرکت می‌تواند بعد از هاوینگ ارزش معاملاتی فعلی خود را حفظ کند، افزایش قیمت بیت کوین به ۹۸ هزار دلار است.»

بخوانید  قیمت طلا ریخت /بیت کوین و اتریوم در انتظار محرک جدید

طبق این استدلال، در این گزارش هولد کردن سهام شرکت‌هایی مانند رایت پلتفرمز «بسیار پرریسک» توصیف شده است، چراکه هنوز تاثیر هاوینگ سال آینده بر ارزش سهام این شرکت‌ها اعمال نشده است و ممکن است با وجود عوامل فاندامنتال قدرتمند، قیمت‌گذاری فعلی شرکت‌های استخراج بعد از هاوینگ ادامه‌دار نباشد.

سال ۲۰۲۴ و پیش‌بینی قیمت ۱۲۰ هزار دلاری برای بیت کوین

در یک تحقیق دیگر، ماتریکس‌پورت (MatrixPort) ادعا کرده است که قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۴۵ هزار دلار و تا پایان سال ۲۰۲۴، به ۱۲۵ هزار دلار خواهد رسید. در صورتی که این تحلیل درست باشد، انتظار می‌رود که شرکت‌های استخراج بتوانند در دو سال آینده به فعالیت سودده خود ادامه دهند. در گزارش ماتریکس‌پورت آمده است:

«در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳، قیمت بیت کوین به اوج یک‌ساله رسید. از لحاظ تاریخی، این اتفاق بیانگر اتمام بازار خرسی و شروع روند صعودی در یک الی دو سال آینده است. این رویداد چهار بار در گذشته در آگوست ۲۰۱۲، دسامبر ۲۰۱۵، می ۲۰۱۹ و آگوست ۲۰۲۰ رخ داده است. می‌دانیم که بازارهای صعودی بیت کوین در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱، یعنی ۱۲ الی ۱۸ ماه بعد از سیگنال بالاترین قیمت سالانه اتفاق افتاده است. اگر این اطلاعات تاریخی را راهنمای خود قرار دهیم، به احتمال بسیار زیاد باید منتظر یه روند صعودی بسیار قدرتمند و قیمت ۱۲۵ هزار دلاری برای بیت کوین در پایان سال ۲۰۲۴ باشیم.»

بخوانید  مفهوم deviation در متاتریدر چیست؟

قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

پیش‌بینی قیمت ۶رقمی برای بیت کوین از منابع دیگری هم مطرح شده است. برای مثال، استاندارد چارترد (Standard Charterd) که یک شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکی و یکی از بزرگترین بانک‌های بریتانیا است، قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۴ را ۱۲۰ هزار دلار پیش‌بینی کرده است. نکته جالب اینجاست که یکی از پیش‌فرض‌های این تحلیل این است که ماینرها تا قبل از هاوینگِ آینده، بیت کوین‌های خود را نخواهند فروخت و وارد فاز انباشت خواهند شد. در واقع استاندارد چارترد معتقد است که ماینرهای بیت کوین می‌توانند در ماه‌های آینده هزینه‌های خود را تامین کنند و برای این کار نیازی به فروش گستردهٔ بیت کوین‌های استخراج‌شده نخواهند داشت.

جمع‌بندی

در چند ماه اخیر، قیمت بیت کوین در محدوده ۳۰ هزار دلار ثابت باقی مانده است، اما سهام شرکت‌های فعال در حوزه استخراج بیت کوین رشد زیادی به خود دیده است. این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند سطوح قیمتی فعلی خود را حفظ کنند، با سه چالش عمده مواجه هستند؛

  • هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ که پاداش ماینرها را به نصف کاهش خواهد داد
  • رشد بیش از حد سهام این شرکت‌ها در ماه‌های اخیر و احتمال وجود حباب در قیمت این سهم‌ها
  • فروش گستردهٔ بیت کوین‌های استخراج‌شده توسط ماینرها و در نتیجه احتمال ریزش قیمت بیت کوین
بخوانید  فعال‌شدن سامانه‌ی ابری بلاکچین بیت‌کوین صرافی فرهاد اکسچنج

طبق تحقیق انجام‌شده توسط سیکینگ آلفا، برای اینکه شرکت‌های استخراج بتوانند این سه چالش را با موفقیت پشت سر بگذارند، قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۴ باید به حدود ۱۰۰ هزار دلار برسد. با اینکه سیکینگ آلفا طبق همین تحلیل سرمایه‌گذاری در بیت کوین را پرریسک می‌داند، اما تحقیقات جداگانه‌ای که از سوی ماتریکس‌پورت و استاندارد چارترد انجام‌ شده است، نشان می‌دهد که بیت کوین پتانسیل رسیدن به قیمت ۱۲۰ هزار دلاری در سال آینده را خواهد داشت. اگر این اتفاق بیفتد، شرکت‌های استخراج مانند رایت پلتفرمز خواهند توانست به فعالیت سودآور خود در سال ۲۰۲۴ ادامه دهند.

منبع : نوبیتکس مگ

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2605859

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها