تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0

لورس :آیا چرخه ۴ ساله بیت کوین تصادفی است؟ این عامل به اندازه هاوینگ می‌تواند اثرگذار باشد

  • کد خبر : 2628951
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
لورس :آیا چرخه ۴ ساله بیت کوین تصادفی است؟ این عامل به اندازه هاوینگ می‌تواند اثرگذار باشد
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

آیا چرخه ۴ ساله بیت کوین تصادفی است؟ این عامل به اندازه هاوینگ می‌تواند اثرگذار باشد به گفته تحلیلگران، چرخه‌های قیمت بزرگ‌ترین رمزارز بازار ممکن است بیشتر بر اساس نقدینگی اقتصادی شکل گرفته باشند تا «هاوینگ بیت کوین (Halving)».
به گزارش والکس و به نقل از cryptopotato و coindesk، قیمت بیت‌ کوین به واسطه چرخه‌های قیمتی چهار ساله‌ خود که با زمان‌بندی هاوینگ این شبکه مصادف شده به خوبی شناخته می‌شود. هاوینگ نرخ تورم بیت کوین را هر چهار سال یکبار کاهش می‌دهد.
اما آیا این دو پدیده واقعاً با یکدیگر مرتبط هستند؟ برخی از تحلیلگران معتقدند که حرکات چرخه‌ای این دارایی با شرایط اقتصاد کلان ارتباط دارد و هماهنگی برنامه هاوینگ با آن به طور کامل تصادفی است.
اهمیت نقدینگی به گفته TXMC، تحلیلگر معاملات کریپتو، وقوع هاوینگ بیت کوین یک «اتفاق تصادفی و کاملاً مناسب» است و در واقع با سایر عوامل اقتصاد کلان که بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند، همسو می‌شود. عوامل کلان عبارتند از «نوسانات نرخ بهره، بازده سالانه سهام و شاخص مدیران خرید (PMI) تولیدی».
این تحلیلگر نوشت:
بیت کوین نیز مانند هر دارای..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

آیا چرخه ۴ ساله بیت کوین تصادفی است؟ این عامل به اندازه هاوینگ می‌تواند اثرگذار باشد

به گفته تحلیلگران، چرخه‌های قیمت بزرگ‌ترین رمزارز بازار ممکن است بیشتر بر اساس نقدینگی اقتصادی شکل گرفته باشند تا «هاوینگ بیت کوین (Halving)».

به گزارش والکس و به نقل از cryptopotato و coindesk، قیمت بیت‌ کوین به واسطه چرخه‌های قیمتی چهار ساله‌ خود که با زمان‌بندی هاوینگ این شبکه مصادف شده به خوبی شناخته می‌شود. هاوینگ نرخ تورم بیت کوین را هر چهار سال یکبار کاهش می‌دهد.

اما آیا این دو پدیده واقعاً با یکدیگر مرتبط هستند؟ برخی از تحلیلگران معتقدند که حرکات چرخه‌ای این دارایی با شرایط اقتصاد کلان ارتباط دارد و هماهنگی برنامه هاوینگ با آن به طور کامل تصادفی است.

اهمیت نقدینگی

به گفته TXMC، تحلیلگر معاملات کریپتو، وقوع هاوینگ بیت کوین یک «اتفاق تصادفی و کاملاً مناسب» است و در واقع با سایر عوامل اقتصاد کلان که بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند، همسو می‌شود. عوامل کلان عبارتند از «نوسانات نرخ بهره، بازده سالانه سهام و شاخص مدیران خرید (PMI) تولیدی».

توییت TXMC

این تحلیلگر نوشت:

بیت کوین نیز مانند هر دارایی دیگری است که قیمت آن با شرایط نقدینگی و اعتبار، هزینه پول و جریانات اقتصاد تطابق دارد.

توییت TXMC پاسخی به حساب توییتر «Pledditor» بود که مدعی شده چرخه‌های ۴ ساله بیت کوین «فقط یک سری اتفاقات تصادفی هستند و هیچ ربطی به هاوینگ ندارند.» او به عرضه جهانی پول M2 اشاره کرده که در چرخه‌های ۴ ساله نیز حرکت می‌کند و بیت کوین و سایر دارایی‌های ریسک‌پذیر را به طور یکسان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

M2 یک معیار اندازه‌گیری برای عرضه پول کشورهاست که تمام وجوه نقدی را که مردم در دست دارند یا در سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی خود نگهداری می‌کنند، تخمین می‌زند. کمی جلوتر در این باره توضیحات کامل‌تری خواهیم داد.

چنین یافته‌هایی منعکس‌کننده داده‌های کوین بیس (Coinbase) هستند. کوین بیس در گزارش ماه ژوئن خود استدلال کرده بود که بازارهای گاوی مهم بیت‌ کوین همگی با سیاست‌های پولی داویش (Dovish) همسو شده‌اند. هدف سیاست پولی داویش این است که رشد اقتصادی را تقویت کند. در این حالت اصطلاحاً تسهیل سیاست‌های پولی رخ می‌دهد و تمایل به افزایش عرضه پول وجود دارد. به عنوان مثال، بازارهای صعودی سال ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ هر دو با دورهای سیاست تسهیل کمّی توسط بانک‌های مرکزی همراه شده بودند.

در سیاست تسهیل کمّی، بانک‌های مرکزی به جای خرید اوراق کوتاه‌مدت خزانه برای تعیین نرخ سیاستی و . . . ، هرماه میلیاردها دلار صرف خرید اوراق رهنی بانک‌های تجاری می‌کنند.

TXMC در ماه ژوئن ویدیویی را منتشر کرد و در آن سایر شاخص‌های مقابل قیمت بیت‌ کوین را پوشش داد. به عنوان مثال، معیارهایی مانند اعتبار شرکتی با بازده بالا – معیاری برای اندازه‌گیری ریسک‌پذیری گسترده در بازار – سقف و کف‌های چرخه بیت کوین را به خوبی دنبال می‌کنند.

دلایل مخالفت با این ایده چیست؟

طرفداران تئوری هاوینگ بیت کوین معتقدند که کاهش تعداد BTC تولید شده در هر بلوک هر چهار سال یک بار باعث افت عرضه می‌شود که قیمت این دارایی را در هر چرخه افزایش می‌دهد.

برخی از اعضای جامعه – مانند Bit Paine – باور دارند که این ارتباط کاملاً واضح است و نباید بیش از حد به دلیل آن فکر کرد.

او در X نوشت:

قیمت مارکت یک کالا بر اساس فعالیت خریداران و فروشندگان کم سود و در حاشیه تعیین می‌شود. هاوینگ، هزینه تولید نهایی بیت کوین را هر چهار سال یکبار دو برابر می‌کند.

طبق آن چیزی که پیش‌بینی می‌شود، هاوینگ بعدی بیت کوین در ماه آوریل ۲۰۲۴ رخ می‌دهد و صدور این دارایی را از ۶/۲۵ BTC به ۳/۱۲۵ BTC در هر بلوک کاهش می‌دهد. تحلیلگران نهادی و ماینرهای بیت کوین به طور یکسان در حال بالا و پایین کردن پیش‌بینی‌ها و تصمیمات تجاری خود در مورد این رویداد هستند.

به گفته CryptoJack، تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال، هاوینگ هنوز هم باید برای گاوها هیجان‌انگیز باشد.

توییت Pledditor

هاوینگ بیت کوین خوب است، اما شروع روند صعودی به رشد عرضه پول فیات نیاز دارد

در حالی که گاوها به هاوینگ بیت کوین در سال آینده به عنوان یک کاتالیزور صعودی اشاره می‌کنند، اما داده‌های تاریخی نشان می‌دهند که هر روند صعودی قابل توجهی احتمالاً مشروط به افزایش نرخ رشد سالانه عرضه پول M2 توسط بانک‌های مرکزی بزرگ است.

بازار آسیب‌دیده رمزارزها منتظر نصف شدن پاداش استخراج بلاک چین بیت کوین برای بار چهارم است، به این امید که هاوینگ بتواند یک روند صعودی بزرگ را آغاز کند و به روال گذشته به عنوان یک کاتالیزور صعودی ظاهر شود.

با این حال، معامله‌گران باید توجه داشته باشند که هاوینگ‌های قبلی لزوماً به تنهایی محرکی برای ایجاد بولران محسوب نمی‌شدند. طبق داده‌های به دست آمده توسط MacroMicro، احتمالاً وضعیت کلان نیز عمدتاً در قالب نقدینگی فراوان فیات نقش مهمی را ایفا کرده است.

هاوینگ صعودی؟

هاوینگ‌های قبلی در نوامبر ۲۰۱۲، جولای ۲۰۱۶ و می ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و بیت کوین پیش از ورود به روندهای نزولی قابل توجه، رالی‌های قیمت سه رقمی را به بالاترین سطح خود در ۱۲ تا ۱۸ ماه بعدی تجربه کرده بود.

این بازارهای نزولی تقریباً ۱۵ تا ۱۶ ماه قبل از هاوینگ بعدی بیت کوین به پایان رسیدند. رشد ۵۶ درصدی بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا به امروز نشان‌دهنده ریکاوری قیمت از بازار نزولی عمیق سال گذشته است. این رشد با زمان‌بندی ایجاد کف‌های قیمتی قبلی نیز مطابقت دارد.

چرخه‌های چهار ساله بازار بیت کوین متمرکز بر هاوینگ
چرخه‌های چهار ساله بازار بیت کوین متمرکز بر هاوینگ

نرخ رشد M2 را نادیده نگیرید

بزرگی روند صعودی پیش‌بینی شده به دنبال هاوینگ به احتمال زیاد منوط به افزایش نرخ رشد سالانه عرضه پول M2 توسط بانک‌های مرکزی بزرگ همچون فدرال رزرو ایالات متحده، بانک مرکزی اروپا، بانک ژاپن و بانک مرکزی چین بوده و خواهد بود.

مجموع M2 چهار بانک مرکزی بزرگ ارزش کل ارز فیات مربوطه آنها را منعکس می‌کند که در بازار در گردش است.

هرچه M2 بالاتر رود، قیمت بیت کوین نیز بیشتر می‌شود
هرچه M2 بالاتر رود، قیمت بیت کوین نیز بیشتر می‌شود

بولران‌های قبلی که پس از رویداد هاوینگ رخ داده بودند با رشد ۶ درصد یا بیشتر نرخ رشد عرضه پول M2 در فدرال رزرو، ECB ،BOJ و PBOC مشخص شده است. در همین حین، بازارهای نزولی نیز همزمان با کاهش نرخ رشد عرضه پول آغاز می‌شدند.

چنین الگویی این باور رایج را تأیید می‌کند که بیت کوین برای تعیین ارزش خود صرفاً بر نقدینگی ارزهای سنتی (فیات) متکی است.

در حالی که نرخ رشد خالص عرضه پول M2 در سال جاری مثبت شده، اما بسیار پایین‌تر از مرز ۶ درصدی خود باقی مانده است. فدرال رزرو و اکثر بانک‌های مرکزی دیگر طی ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته نرخ‌های بهره را به سرعت افزایش داده‌اند تا تورم را مهار کنند و احتمال کاهش مجدد نقدینگی در ماه‌های آینده کم به نظر می‌رسد.

افزایش عرضه پول M2 بازار کریپتو را به یک «سیاه‌چاله‌ بزرگ» تبدیل می‌کند

به گفته رائول پال (Raoul Pal)، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل پلتفرم رسانه مالی Real Vision، افزایش M2 می‌تواند کریپتو را به سمت یک رالی صعودی دیگر سوق دهد و به آن کمک کند تا از بازارهای سنتی پیشی بگیرد. پست پال در پلتفرم X ارتباط بین افزایش عرضه بازار فیات و شروع روند صعودی در بازار کریپتو را برجسته می‌کند.

پال نموداری را به اشتراک گذاشته که عملکرد سالانه بیت کوین را با عرضه پول جهانی M2 مقایسه می‌کند. چیزی که در این نمودار به چشم می‌خورد رشد همزمان بیت کوین و عرضه جهانی M2 است. از لحاظ تاریخی، بازارهای بیت کوین و ارزهای دیجیتال با افزایش عرضه جهانی M2 عملکرد بهتری نسبت به بازارهای مالی سنتی داشته‌اند.

بیت کوین در مقابل عرضه جهانی M2
بیت کوین در مقابل عرضه جهانی M2

نمودار بالا نشان می‌دهد که با افزایش عرضه M2 قیمت بیت کوین در آستانه جدا شدن از بازار سنتی قرار دارد. از لحاظ تاریخی نیز چنین بوده و این امر از جهش قیمت BTC در سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۴ مشهود است.

Bitcoin/NDX در مقابل عرضه جهانی M2
Bitcoin/NDX در مقابل عرضه جهانی M2

پال گفت که او «عرضه جهانی M2 را دوست دارد… در برهه‌ای از زمان قرار داریم که بیت کوین از NDX بهتر عمل می‌کند و کریپتو به یک سیاهچاله فوق عظیم تبدیل می‌شود».

تحلیل بیت کوین

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

برچسب هابیت کوین

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2628951

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها