تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0

لورس :ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی

  • کد خبر : 2632302
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
لورس :ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از پول هستند که برای ساده‌سازی معاملات و افزایش سرعت تراکنش‌ها به وجود آمده‌اند. فناوری و معماری این ارزها، باعث غیرمتمرکزسازی سیستم‌های پولی شده و امکان مبادله ارزش را بدون نیاز به موسسات واسطه‌ مانند بانک‌ها، به طور مستقیم برای طرفین تراکنش فراهم می‌کند. در این مطلب به این سوال ارز دیجیتال چیست؟ پاسخ خواهیم داد و در مورد انواع، کاربرد و روش‌های خرید آن‌ صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم به دنبال آشنایی بیشتر با دنیای کریپتوکارنسی هستید، توصیه می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.
ارز دیجیتال چیست؟ ارز دیجیتال یک نوع پول مجازی است که امنیت آن از طریق رمزنگاری تامین می‌شود و مهم‌ترین ویژگی آن غیرمتمرکز بودن است. غیرمتمرکز بودن به این معنی است که شبکه ارز دیجیتال توسط هیچ شخص، نهاد یا سازمانی کنترل نمی‌شود. هرگونه ایجاد تغییری در شبکه با رای‌گیری از مشارکت‌کنندگان در شبکه که نود نامیده می‌شود، انجام می‌شود. هدف از ایجاد ارز دیجیتال کاهش تقلب، ممانعت از جعل و هرگونه کلاه‌برداری، آسان‌تر کردن مبادلات و حذ..

فهرست مطالب

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی

ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از پول هستند که برای ساده‌سازی معاملات و افزایش سرعت تراکنش‌ها به وجود آمده‌اند. فناوری و معماری این ارزها، باعث غیرمتمرکزسازی سیستم‌های پولی شده و امکان مبادله ارزش را بدون نیاز به موسسات واسطه‌ مانند بانک‌ها، به طور مستقیم برای طرفین تراکنش فراهم می‌کند. در این مطلب به این سوال ارز دیجیتال چیست؟ پاسخ خواهیم داد و در مورد انواع، کاربرد و روش‌های خرید آن‌ صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم به دنبال آشنایی بیشتر با دنیای کریپتوکارنسی هستید، توصیه می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یک نوع پول مجازی است که امنیت آن از طریق رمزنگاری تامین می‌شود و مهم‌ترین ویژگی آن غیرمتمرکز بودن است. غیرمتمرکز بودن به این معنی است که شبکه ارز دیجیتال توسط هیچ شخص، نهاد یا سازمانی کنترل نمی‌شود. هرگونه ایجاد تغییری در شبکه با رای‌گیری از مشارکت‌کنندگان در شبکه که نود نامیده می‌شود، انجام می‌شود. هدف از ایجاد ارز دیجیتال کاهش تقلب، ممانعت از جعل و هرگونه کلاه‌برداری، آسان‌تر کردن مبادلات و حذف واسطه‌ها است. ارزهای دیجیتال مطرح که سابقه طولانی در بازار کریپتوکارنسی دارند شامل ریپل، اتریوم، تتر، بیت کوین و غیره می‌شوند.

تعریف مفهوم ارز دیجیتال

به‌طور کلی به هر ارزی که به صورت دیجیتال تولید یا استفاده شود، ارز دیجیتال می‌گویند. بنابراین ارزهای دیجیتال مفهومی بسیار کلی هستند و حتی مدت‌ها قبل از ظهور بلاکچین و رمزارزها در سیستم‌های بانکی استفاده شده‌‌اند. تفاوت ارز دیجیتال با کریپتوکارنسی در نوع تولیدشان است. کریپتوکارنسی‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست، به وسیله فرایند رمزنگاری تولید و بر بستر بلاکچین مبادله می‌شوند. بنابراین به زبان ساده، رمزارزها در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرند، اما لزوماً هر ارز دیجیتالی، رمزارز نیست.

ارز دیجیتال یا پول دیجیتال یک نوع ابزار پرداخت الکترونیکی است که از نظر ماهیت مانند پول است اما فیزیکی نیست. یعنی کاربر می‌تواند با استفاده از ارز دیجیتال پرداخت‌های خود را انجام دهد بدون آنکه نیاز به حمل پول فیزیکی داشته باشد. ارزهای دیجیتال حتی قبل از ظهور بیت کوین، بر اساس ارزهای فیات مانند دلار و یورو تولید می‌شدند. در واقع کاربران به کمک آنها می‌توانند تراکنش‌های خود را به صورت دیجیتال انجام دهند. به عنوان مثال ویزا کارت و پی‌پال خدمات ارز دیجیتال را بر اساس پول‌های فیاتِ (دلار، یورو و پوند) ارائه می‌دهند.

اصطلاحات معادل ارز دیجیتال

گاها برای کلمه ارز دیجیتال از معادل‌هایی استفاده می‌شود. کاربران این بازار معمولا اصلاحاتی مانند کریپتو، کریپتوکارنسی، رمزارز و پول دیجیتال را با ارز دیجیتال هم معنی می‌دانند. همانطور که گفته شد، ارز دیجیتال یا پول دیجیتال ارزی است که برخلاف ارزهای فیزیکی سنتی، به شکل دیجیتال وجود دارد. اما کریپتوکارنسی یا رمزارز، به ارزی گفته می‌شود که بر پایه رمزنگاری تولید شده و بر بستر بلاکچین راه‌اندازی می‌شود.

تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز

فرق ارز دیجیتال و رمزارز چیست

رمزارز و ارز دیجیتال دو اصطلاح شبیه به هم هستند که معمولا با هم اشتباه گرفته می‌شوند. این دو اصطلاح کاربردی تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند، بنابراین فعالان بازار کریپتوکارنسی باید با این تفاوت‌ها آشنا شوند تا تصمیماتی آگاهانه‌تر در بازار بگیرند. پس از اینکه متوجه شدیم ارز دیجیتال و رمزارز چیست، نوبت به بررسی تفاوت این دو می‌رسد. به طور کلی فرق رمزارز با ارز دیجیتال در موارد زیر است:

۱- تفاوت در رمزنگاری

اصلی‌ترین تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال مربوط به رمزگذاری آن‌ها است. هیچ گونه رمزگذاری برای ارزهای دیجیتال انجام نشده است. این در حالی است که کریپتو کارنسی (رمزارزها) به شدت رمزگذاری شده‌اند. رمزارزها دارای یک سیستم کاملا امن و رمزگذاری شده هستند و به کاربران این امکان را می‌دهند که بتوانند از دارایی‌های خود در برابر حملات سایبری و هکرها محافظت کنند.

اما در ارز دیجیتال چنین امکانی وجود ندارد. ارزهای دیجیتال متنوعی در سراسر دنیا وجود دارند که با هدف‌های مختلف راه‌اندازی شده‌اند. لذا ممکن است بر اثر یک کلاهبرداری توسط سازنده آن یا هک توسط فرد ناشناس، دارایی‌های شما از بین برود.

۲- تفاوت در شفافیت اطلاعات

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های رمزارز و ارز دیجیتال در میزان شفافیت اطلاعات آن‌هاست. شفافیت اطلاعات در ارزهای دیجیتال بسیار محدود است. چرا که هنگام انتقال ارز دیجیتال فقط اطلاعات کلی درباره تراکنش، میزان تراکنش، زمان، تاریخ ارسال و دریافت ارز در دسترس است.

اما نحوه کار کریپتوکارنسی کاملا متفاوت است. یعنی وقتی شما تراکنشی انجام می‌دهید، تمام اطلاعات مورد نیاز درباره تراکنش‌های قبلی، نوع معاملات و … در دسترس است. به عبارتی تنها اطلاعات شخصی و محرمانه فرد دارای رمزارز محفوظ خواهد ماند و هیچ کس نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

۳- تفاوت در هزینه معاملاتی

هر بار که ارز دیجیتالی را از کیف پول برداشت یا به آن واریز می‌کنید، مبلغ زیادی را تحت عنوان کارمزد تراکنش از شما دریافت می‌شود، اما این موضوع برای رمزارزها صادق نیست. کریپتوکارنسی‌ها باعث کاهش هزینه‌های مربوط به تراکنش شده و می‌توانید با کارمزدهای پایین، انواع تراکنش‌های آنلاین را انجام دهید.

۴- تفاوت در قیمت یا نرخ فعلی

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال مربوط به قیمت فعلی آن‌ها است. نرخ ارزهای دیجیتال در همه جای دنیا ثابت است و شما می‌توانید به راحتی آن را معامله کنید. اما در رابطه با رمزارزها اینگونه نیست و رمزارزها معمولا قیمت‌های متغیری دارند که با نوسان بازار بالا و پایین می‌شود. کریپتو کارنسی شامل صرافی‌های مختلف است که قیمت رمزارزها را با نوسان‌های مختلف ارائه می‌دهند. علاوه‌براین نگهداری و فعالیت با رمزارزها به دلیل وجود نوسانات قیمتی ریسک بیشتری نسبت به ارزهای دیجیتال دارد.

۵- تفاوت در قانونی بودن

یکی از مهم‌ترین تفاوت رمزارز با ارز دیجیتال در قانونی بودن آن‌ها است. ارزهای دیجیتال محبوبیت بسیار زیادی در دنیا دارند اما هنوز کشورهای زیادی هستند که آن‌ها را قانونی اعلام نکرده‌اند. این در حالی است که بر اساس سیاست کشورها، معامله رمزارزها آزاد است و مردم می‌توانند در صرافی‌های مختلف شروع به معامله کنند.

همانطور که پیشتر مطالعه کردید، ارز دیجیتال با رمزارز تفاوت‌های بنیادی دارند. در واقع مفهوم ارز دیجیتال بسیار کلی‌تر از رمزارز است و رمزارزها را نیز شامل می‌شود. البته لازم به ذکر است که امروزه کاربران بازار کریپتو، این دو واژه را به صورت هم‌معنی استفاده می‌کنند، بنابراین ما نیز در ادامه مقاله، از واژه ارز دیجیتال بجای رمزارز استفاده کردیم.

اولین ارز دیجیتال

بیت کوین اولین ارز دیجیتال

شخصی ناشناسی به نام “ساتوشی ناکاموتو” در سال ۲۰۰۸ بیت کوین را با انتشار “وایت پیپر” یا “سپیدنامه“، به دنیا معرفی کرد. بیتکوین در سال ۲۰۰۹ در دسترس عموم قرار گرفت و همچنان محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین ارز دیجیتال بازار است. شاید به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که کمتر با حوزه کریپتو آشنایی دارند، تصور می‌کنند که “بیت کوین” و “ارز دیجیتال” هر دو به یک مفهوم اشاره دارند و تفاوت ارز دیجیتال با بیت کوین را نادیده می‌گیرند. در واقع بیت کوین، تنها یک زیر مجموعه از مجموعه بزرگ ارزهای دیجیتال است.

البته نباید فراموش کرد که قبل از بیت کوین، تلاش‌های بسیاری برای ایجاد یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز صورت گرفته بود اما هیچ‌کدام نتوانست مانند بیت کوین موفق شود و مورد پذیرش قرار بگیرد.

ارتباط ارز دیجیتال و بلاکچین

ارتباط کریپتو و بلاکچین

فناوری بلاکچین کاربردهای بالقوه زیادی دارد که تنها یکی از آن‌ها در ارزهای دیجیتال است. بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده یا به عبارتی یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که شامل زنجیره‌ای از بلاک‌ها است. بلاک‌ها به بیان ساده‌تر صفحات دفتر کل توزیع شده هستند که اطلاعات روی آن‌ها ذخیره می‌شود.

بلاکچین در ارزهای دیجیتال مجموعه‌ای از بلاک‌هایی است که برای ذخیره اطلاعات مرتبط با تراکنش‌های انجام شده در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط یک شبکه توزیع شده از کامپیوترها نگهداری و اجرا می‌شود. بلاکچین امکان ایجاد یک شبکه امن و شفاف را فراهم می‌کند که مدیریت شبکه آن، بر عهده نودها است و در دست یه شخص یا نهاد واحد نیست. یک بلاک در بلاکچین ارزهای دیجیتال، شامل اطلاعات تراکنش‌هایی است که با استفاده از یک امضای رمزنگاری تغییرناپذیر به نام هش در آن ثبت می‌شود.

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی کدام درست است؟

ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی که برخی به اشتباه آن‌ها را مترادف می‌دانند، اما معنای آن‌ها با هم تفاوت‌هایی دارد.

ارز دیجیتال (Digital Currency) به ارزهایی اطلاق می‌شود که ماهیت دیجیتال داشته باشد. از سوی دیگر، کریپتوکارنسی یا رمزارز، ارزی است که بر بستر بلاکچین یا یک محیط رمزنگاری شده، ایجاد شده است.

بنابراین مهم‌ترین تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال مربوط به رمزگذاری آن‌ها است. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که هر رمزارز، یک ارز دیجیتال هم محسوب می‌شود، اما هر ارز دیجیتال لزوما یک رمزارز نیست.

تفاوت ارز دیجیتال با پول فیات

ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات با یکدیگر تفاوت‌های مهمی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ارزهای دیجیتال مانند ارزهای فیات در قالب اسکناس یا سکه وجود ندارند. در عوض، آن‌ها تنها در یک شبکه مجازی رمزنگاری‌شده موجودیت دارند.
  • ارزهای دیجیتال توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی‌شوند. این ارز‌ها در واقع نوعی دارایی دیجیتال هستند که معمولا بدون حمایت بانک مرکزی یا دولت اداره می‌شوند، اما در مقابل ارزهای فیات توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند.
  • ارزش ارزهای فیات و میزان کاربردی بودن آن‌ها تا حد زیادی محدود به مرزهای جغرافیایی است اما ارزهای دیجیتال محدودیت مرزی و جغرافیایی ندارند و در سراسر دنیا می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • امکان هک ارزهای دیجیتال و خرج کردن مضاعف یا دابل اسپندینگ در ارزهای دیجیتال وجود ندارد اما ارزهای فیات به راحتی جعل می‌شوند.
  • رمزارزها (به جز ارزهای دیجیتال بانک مرکزی) از نظر تئوری، در برابر دخالت یا دستکاری دولت مقاوم بوده و به جای تکیه بر تضمین‌های دولتی، بر فناوری غیرمتمرکز بلاکچین استوار هستند. در نقطه مقابل تصمیمات دولت روی ارزهای فیات تاثیرگذار است.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین با ارز فیات این است که عرضه محدود دارند اما بانک‌های مرکزی هیچ محدودیت و مانعی برای چاپ پول ندارند که همین موضوع علت اصلی تورم است.

سازوکار تولید ارز دیجیتال چیست؟

نحوه عملکرد فناوری ارز دیجیتال

بیت کوین به عنوان نخستین ارز دیجیتال، به‌وسیله فرآیندی به نام ماینینگ یا استخراج ایجاد می‌شود که مانند عملیات استخراج در معادن واقعی، مستلزم میزان مشخصی از تلاش برای بدست آوردن طلا یا سایر فلزات گرانبها است؛ با این تفاوت که در اینجا به جای تلاش فیزیکی کارگران، از قدرت پردازش کامپیوتری برای حل مسائل پیچیده ریاضی استفاده می‌شود. فرایند حل معادلات ریاضی پیچیده و تایید و ثبت داده‌ تراکنش‌ها در یک بلاکچین، استخراج ارز دیجیتال نامیده می‌شود. با ثبت تراکنش‌ها در بلاکچین، یک سابقه دائمی و عمومی ایجاد می‌شود که تقریبا هرگز نمی‌توان آن را تغییر داد یا از بین برد.

هنگامی که تراکنش‌های کافی در بلاک جمع آوری شد، اطلاعات بیشتری مانند داده‌های هدر (Header) و هش بلوک قبلی در زنجیره و یک هش جدید برای بلوک فعلی نیز به دیتاهای پیشین اضافه می‌شود. سپس سایر ماینرهای شبکه، هش را بررسی می‌کنند تا ببینند آیا بلوک ایجادشده معتبر است یا خیر. این به این معنی است که انتقال ارز رمزنگاری شده از فرستنده به گیرنده تأیید شده و به عنوان بخشی از زنجیره به بلاکچین اضافه خواهد شد.

این مکانیزم به کمک الگوریتم اثبات کار (PoW) پیاده‌سازی می‌شود. الگوریتم اثبات کار، نوعی الگوریتم اجماع در تکنولوژی بلاکچین است که توافق میان مدیران شبکه بلاکچین را ممکن می‌کند. البته نوع دیگری نیز الگوریتم اجماع وجود دارد که نیازی به به اشتراک گذاشتن توان پردازش برای حل مسائل پیچیده ریاضی ندارد. این روش به نام الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) شناخته می‌شود. در این روش کاربران با استیکینگ ارزهای دیجیتال خود و قفل آنها در شبکه، در کارکرد شبکه همکاری کرده و مقداری رمزارز به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. در اجماع اثبات سهام، نودها همان استخرهای بزرگ استیکینگ هستند که با قفل کردن وجوه کاربران، به صورت مشارکتی در فرایند بلاکچین مشارکت می‌کنند.

انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال را می‌توان در گروه‌ها و دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. این دسته‌بندی‌ها معمولا بر اساس تکنولوژی به کار رفته و کاربرد آن‌ها انجام می‌شود. در ادامه انواع ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

کوین ها

کوین یک دارایی دیجیتال است که روی بلاکچین اختصاصی خود ایجاد می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی کوین‌ها می‌توان به تعویض‌ پذیری، تقسیم‌پذیری، ماندگاری، برخورداری از قابلیت استخراج و عرضه محدود اشاره کرد. به عنوان مثال، اتر ارز دیجیتال بومی بلاکچین اتریوم است. کوین‌ها خود دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که در ادامه به بررسی انواع کوین می‌پردازیم.

آلت کوین‌: در پی موفقیت بیت کوین، بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر که به نام آلت کوین شناخته می‌شوند، راه اندازی شده‌اند. در واقع اصطلاح “آلت کوین” به عنوان مخفف عبارت “جایگزین بیت کوین” ابداع شد. هدف آلت کوین‌ها ایجاد تغییر در قوانین بیت کوین و بهبود آن است. لایت کوین و اتریوم نمونه‌هایی از آلت کوین‌ها هستند.

استیبل کوین‌: نوعی از آلت کوین‌ها که با هدف مقابله با نوسانات ذاتی قیمت ارزهای دیجیتال به وجود آمده‌اند با نام استیبل کوین شناخته می‌شوند. استیبل کوین‌ها در واقع راهی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند تا بتوانند در اکوسیستم کریپتو، ثبات ارزش دارایی خود را حفظ کنند. تتر معروف‌ترین و محبوب‌ترین استیبل کوین است.

شت کوین: به آن دسته از ارزهای دیجیتال که ارزش کمی دارند و چندان کاربردی نیستند، شت کوین گفته می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های شت کوین‌ها می‌توان به نداشتن وایت پیپر، اهداف نامشخص و تیم توسعه ضعیف اشاره کرد. تامادوج، دیفای کوین و سیف مون نمونه‌ای از شت کوین‌های معروف هستند.

میم کوین: گروهی از ارزهای دیجیتال که بدون داشتن استراتژی و اهداف مشخصی، صرفا بر اساس ترندها و میم‌های اینترنتی به وجود آمده‌اند، میم کوین گفته می‌شود. برخی از این میم کوین‌ها مانند شیبا اینو بواسطه تبلیغات و حمایت جامعه خود رشد خوبی داشته‌اند و حتی به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.

پرایوسی کوین: دسته‌ای از ارزهای دیجیتال که با هدف ارتقای امنیت کاربر و معاملات انجام شده در دنیای کریپتوکارنسی به وجود می‌آیند با نام پرایوسی کوین‌ها شناخته می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی‌ این کوین‌ها ناشناس بودن تراکنش‌ها است.

توکن ها

توکن‌ مانند کوین یک دارایی دیجیتال است با این تفاوت که روی یک بلاکچین موجود ساخته می‌شوند. مانند کوین‌ها، توکن‌ها را می‌توان برای نشان دادن واحدهای دارای ارزش مانند پول، سکه و دارایی‌های دیجیتال استفاده کرد و همچنین امکان ارسال و دریافت آن‌ها وجود دارد. توکن‌ها خود انواع مختلفی دارند که در حالت کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته زیر تقسیم کرد:

توکن‌های قابل تعویض (Fungibility Token): قابلیت تعویض‌پذیری به این معناست که یک توکن از دیگری قابل تشخیص نیست و می‌تواند با دیگری تعویض شود. به عنوان مثال، یک بیت کوین قابل تعویض است، به این معنی که شما می‌توانید هر کدام را با دیگری مبادله کنید و دقیقاً همان ارزش را دریافت کنید.

توکن‌های غیرقابل تعویض (Non fungible Token): توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT نوع دیگری از دارایی‌های دیجیتال هستند و با سازوکار خاص خود، یک دارایی را منحصربه‌فرد و غیر قابل جایگزینی می‌کنند. به همین دلیل از NFT ها برای حفظ حق مالکیت آثار هنری یا سایر دارایی‌های منحصر به فرد، استفاده می‌شود.

توکن نیمه مثلی (SFT): نوع دیگری از توکن‌ها که کمتر شناخته می‌شوند و می‌توان گفت پدیده‌‎ای نوظهور هستند، توکن نیمه مثلی است. SFT‌ها در ابتدای پیدایش خود مانند توکن‌های قابل تعویض رفتار می‌کنند اما پس از طی یک دوره بر اساس قراردادهای هوشمند از پیش برنامه‌ریزی شده، به عنوان توکن غیر مثلی به حیات خود ادامه می‌دهند.

تفاوت کوین و توکن

مهم‎‌ترین تفاوت کوین و توکن این است که کوین‌ها بلاکچین مستقل خود را دارند اما توکن‌ها بلاکچین اختصاصی ندارند و بر بستر سایر بلاکچین‌ها فعالیت می‌کنند. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به عنوان تفاوت به شمار برود، این است که ایجاد توکن‌ها به مراتب ساده‌تر و سریع‌تر از کوین است. زیرا نیازی به ایجاد بلاکچین جدید نیست و از کدهای بلاکچین‌های قبلی می‎‌‌توان استفاده کرد. از طرفی ساخت ارز دیجیتال با ساخت توکن نیاز به دانش فنی و هزینه زیادی ندارد و افراد عادی هم می‌توانند روی بلاکچین‌هایی مانند بایننس، توکن اختصاصی خود را ایجاد کنند.

کاربردهای ارز دیجیتال چیست؟

کاربرد ارز دیجیتال

از ظهور بیت کوین تا به امروز، دنیای کریپتوکارنسی تغییرات زیادی کرده است و مردم برای پذیرش ارزهای دیجیتال تمایل بیشتری دارند. یکی از مهم‌ترین دلایل علاقه‌مندی به ارزهای دیجیتال، کاربردهای مختلف آن است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

انتقال پول: در تعریف اولیه از دارایی ارز دیجیتال، گفته می‌شود که می‌توان از آن برای ارسال ارزش از فردی به فرد دیگر یا پرداخت هزینه کالاها و خدمات استفاده کرد. ارزهای دیجیتال را می‌توان مستقیماً یا از طریق یک سرویس ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، مبادله کرد. برخی از سرویس‌ها امکان تبدیل خودکار ارزهای دیجیتال به پول نقد را فراهم می‌کنند و برخی از شرکت‌ها نیز کارت‌های شارژ رمزارز را ارائه می‌دهند که مانند دیگر کارت‌های اعتباری پرداخت عمل می‌کنند.

کسب درآمد: بازار ارزهای دیجیتال فرصت‌های زیادی را برای درآمدزایی ایجاد کرده است. ترید ارز دیجیتال، استخراج ارز دیجیتال، وام دهی و حتی بازی کردن (بازی‌های بلاکچینی) تنها بخشی از روش‌هایی است که می‌توان از ارز دیجیتال به درآمد رسید.

ذخیره ارزش: هر چند هنوز بر سر این مسئله که بیت کوین (و برخی از ارزهای دیجیتال) برای ذخیره ارزش مناسب است یا خیر، اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما می‌توان گفت از آنجایی که بیت کوین اغلب ویژگی‎‌های کالا یا دارایی‌هایی که به عنوان Store Of Value معرفی می‌شوند را دارا است، یک روش برای ذخیره ارزش به حساب می‌آید. این ویژگی‌ها عبارت است از: ماندگاری، کمیابی و تولید دشوار

انجام معاملات ناشناس: افراد می‌توانند بدون نیاز به توضیح در رابطه با میزان مبلغ یا مقصد آن برای بانک یا مرجع دیگری، معاملات خود را انجام دهند و نگران پیگیری نقل‌ و انتقالات مالی خود از مراجع قانونی نباشند.

دور زدن تحریم‌ها: برخی از کشورها مانند ایران که به دلیل تحریم‌ها برای انتقال پول به کشورهای دیگر با چالش روبرو هستند، استفاده از ارزهای دیجیتال به دلیل عدم وابستگی به نظام بانکی یک راهکار بسیار مناسب است.

روش های خرید و فروش ارز دیجیتال چیست؟

روش های خرید ارز دیجیتال

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال چندان پیچیده نیست و می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید:

از طریق صرافی ارز دیجیتال: صرافی‌های ارز دیجیتال امکان انتقال و معامله رمزارزهای مختلف را ارائه می‌دهند و به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. آشنایی با صرافی ارز دیجیتال و انواع آن، قطعا برای انتخاب یک صرافی امن ضروری است.

به صورت شخص به شخص: خرید کریپتو با پول نقد به صورت شخص به شخص نیز امکان‌پذیر است. در این روش شما به صورت مستقیم از کسی که ارزهای دیجیتال دارد، اقدام به خرید می‌کنید. البته احتمال کلاهبرداری این روش بالاست و توصیه می‌شود از روش‌های امن‌تر برای معامله رمزارزها استفاده کنید.

از طریق دستگاه‌های خودپرداز: دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال مانند دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین نیز در حال حاضر در نقاط مختلف جهان وجود دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان، بیت کوین و برخی از ارزهای دیجیتال را مبادله کرد.

روش نگهداری ارز دیجیتال

آشنایی با والت ارز  دیجیتال

تراکنش ارز دیجیتال معمولاً یک فرآیند سریع و ساده است. به عنوان مثال، بیت کوین را می‌توان تنها با استفاده از تلفن هوشمند یا کامپیوتر بین دو آدرس مختلف مبادله کرد. اما نگهداری ارزهای دیجیتال و حفظ امنیت آن‌ها بخش دیگر ماجرا است. برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح است که روش ذخیره‌سازی ارز دیجیتال چیست؟

رمزارزها در کیف پول ارز دیجیتال نگهداری می‌شوند و کلیدهای عمومی و خصوصی امنیت این والت‌ها را تامین می‌کنند. این کلیدها امکان دریافت یا ارسال ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کنند. کلید خصوصی مانند رمز کارت بانکی شما است که امنیت دارایی را تامین می‌کند و نباید آن را در اختیار کسی قرار داد. کلید عمومی نیز مانند شماره حساب است که با به اشتراک گذاشتن آن با دیگران، می‌توانید رمزارز دریافت کنید.

کیف پول ارز دیجیتال در حالت کلی به سه دسته نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی تقسیم می‌شود. از آنجایی که دارایی و اطلاعات کاربران به صورت آفلاین در کیف پول سرد نگهداری می‌شود، این دسته از ولت‌ها نسبت به انواع دیگر از امنیت بیشتری برخوردار هستند. بنابراین اگر هولدر ارز دیجیتال هستید و قصد سرمایه‌گذاری بلند یا میان‌مدت دارید، بهتر است دارایی خود را به یک کیف پول سرد ارز دیجیتال معتبر منتقل کنید تا ریسک سرقت یا کلاهبرداری و سوء استفاده از دارایی شما، کاهش پیدا کند.

قیمت ارزهای دیجیتال چطور تعیین می‌شود؟

قیمت ارزهای دیجیتال

قیمت ارزهای دیجیتال همواره با نوسان همراه است. به همین دلیل است که پیش‌بینی قیمت رمزارزها برای معامله‌گران بسیار اهمیت دارد. در ادامه به بررسی عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

عرضه و تقاضا: بدون تردید مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال، میزان عرضه و تقاضا است. البته این فاکتور در تمام بازارهای مالی صدق می‌کند و منحصر به بازار کریپتوکارنسی نیست. هر زمان که تقاضا برای خرید یک ارز دیجیتال با افزایش همراه باشد، شاهد رشد قیمت خواهیم بود. برعکس اگر تقاضا کمتر بوده و عرضه بیشتر باشد، قیمت اولیه کاهش پیدا می‌کند.

حمایت رسانه‌ای و افراد مشهور: موضع‌گیری و اظهار نظر شخصیت‌های مهم تاثیر زیادی در قیمت ارز دیجیتال دارد. برای مثال توییت‌های ایلان ماسک درباره دوج کوین یا بیت کوین، بارها باعث تحرکات قیمتی شدید در این رمزارزها شده است. قطعا هر چقدر حمایت افراد معروف از یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، باعث افزایش قیمت خواهد شد.

تحرکات نهنگ های رمزنگاری شده: بهافرادی که مقادیر زیادی ارزهای دیجیتال دارند، نهنگ ارز دیجیتال گفته می‌شود و می‌توانند تاثیر مستقیمی در سرنوشت قیمت یک رمزارز داشته باشند. به طوری که از نهنگ‌ها به عنوان بازیگران اصلی بازار کریپتوکارنسی یاد می‌شود. ورود و سرمایه‌گذاری نهنگ‌ها روی یک ارز دیجیتال، باعث خواهد شد تا عرضه در بازار کم شده و قیمت‌ها روند صعودی پیدا کنند.

توکن سوزی: فرآیندتوکن سوزی با هدف کاهش موجودی کل توکن‌ها در یک شبکه و کنترل عرضهٔ آن‌ها انجام می‌شود. سوزاندن توکن باعث خواهد شد تا ارزش توکن‌ها افزایش پیدا کند که منجر به افزایش قیمت هم خواهد شد.

قوانین و محدودیت‌های دولت‌ها: قوانین و محدودیت‌هایی که دولت‌ها برای ارزهای دیجیتال قرار می‌دهند تاثیر مستقیمی بر روند قیمت دارد. هر چقدر سخت‌گیری‌ها در این حوزه بیشتر باشد، می‌تواند اثرات منفی روی قیمت رمزارزها برجای بگذارد. در مقابل گام‌های مثبتی که برای پذیرش کریپتوکارنسی از سمت دولت‌ها برداشته می‌شود، قطعا موج مثبتی در بازار ایجاد خواهد کرد.

نکته: توجه داشته باشید که هر کدام از این موارد می‌توانند به عنوان پشتوانه ارزهای دیجیتال به شمار بروند و باعث افزایش یا کاهش قیمت آن شوند.

دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال

علت محبوبیت ارزهای دیجیتال

هر چند در ابتدا مردم نسبت به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، بی اعتماد بودند اما با گذشت زمان و بهبود فناوری‌های استفاده شده در دنیای رمزارزها، محبوبیت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کرد. اما مهم‌ترین علت‌های محبوبیت ارز دیجیتال چیست؟ در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نداشتن تورم: ارزهای سنتی همواره با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از عواملی که می‌تواند، تورم را کنترل کند، کمیابی است. از آنجایی که عرضه ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین محدود است، هرگز با مشکل تورم مواجه نمی‌شوند. کمیابی بیت کوین و رشد ارزش آن در طول زمان، باعث شده است که برخی آن را طلای دیجیتال بنامند و بین سرمایه گذارانی که به دنبال پوشش تورمی هستند بسیار محبوب باشد.

غیرمتمرکز بودن: غیرمتمرکز بودن یکی دیگر از دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال است. زیرا هیچ شخص ثالثی نمی‌تواند در تراکنش‌ها دخالت داشته باشد و تراکنش‌های مالی کاربران را کنترل کند. کاربران برای انجام معاملات و سرمایه‌گذاری‌های خود از تراکنش‌های همتا به همتا استفاده می‌کنند و این عامل باعث ناشناس ماندن آن‌ها می‌شود.

امکان دور زدن تحریم‌های مالی: یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال به ویژه در حکومت‌های تحت تحریم در عرصه بین‌المللی، انتقال پول با سرعت بالا و کمترین هزینه است. زیرا ارزهای دیجیتال به بانک‌ها و نظام بانکی رسمی وابسته نیستند و یک جایگزین مناسب برای آن‎ها به شمار می‌روند.

درآمدزایی عادلانه: بازار کریپتوکارنسی یک بستر بسیار مناسب برای درآمدزایی و کسب سود برای عموم مردم ایجاد کرده است. فرقی ندارد که شما یک فرد عادی هستید یا یک شخصیت مهم، به راحتی می‌توانید وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید و معاملات خود را آغاز کنید. کسب درآمد از ارز دیجیتال و توزیع عادلانه سود یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتال شد.

افزایش سرعت تراکنش‌های مالی: یکی از مهم‌ترین مشکلات سیستم‌های مالی سنتی، کند بودن سرعت انجام تراکنش‎‌ها است. هر چند در حال حاضر پرداخت‌های اینترنتی در تمام بانک‌ها فعال شده است، اما هنوز محدودیت‌هایی برای آن‌ها وجود دارد و کاربران برای انجام برخی تراکنش‌های خود نیازمند مراجعه حضوری به بانک هستند. این در حالی است که پرداخت‌ها با ارز دیجیتال مستقیماً بین طرفین معامله بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای و بدون ایستادن در صف بانک انجام می‌شود.

قانون گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال

قانونگذاری ارز دیجیتال

با رشد صنعت کریپتو در سراسر جهان، قانون گذاری ارز دیجیتال ضرورت پیدا کرده است. در طول زمان، ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نظارت خود را بر فضای کریپتو افزایش داده است. “کمیسیون بورس و اوراق بهادار” (SEC) پس از اوج‌گیری عرضه اولیه سکه یا ICO ها در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و “کمیسیون معاملات آتی” (CFTC) و سایر آژانس‌های مالی ایالات متحده، در محدود کردن فضای کریپتو نقش داشته‌اند. علاوه بر این، مقررات کریپتو در خارج از آمریکا نیز بر اساس دستورالعمل‌های نظارتی در حال تغییر است. به عنوان مثال، طبق پنجمین دستورالعمل ضد پولشویی اتحادیه اروپا خرید، فروش و سایر عملیات رمزنگاری باید با دستورالعمل‌های خاص آن منطقه مطابقت داشته باشد.

از آنجایی که کریپتوکارنسی در مقایسه با سایر فناوری‌ها نسبتاً جدید است، هنوز در بسیاری از کشورها قانون‌گذاری دقیقی برای آن انجام نشده است. اما در چند سال اخیر، اقدامات بسیار مثبتی در جهان در راستای تدوین قانون در ارتباط با ارزهای دیجیتال صورت گرفته است و این شامل کشور ایران هم می‌شود. برای مثال طبق ضوابطی که توسط بانک مرکزی، در بهمن سال ۹۷ در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام شد:

  • خرید و فروش ارز دیجیتال ممنوع نیست.
  • ارزهای رمزنگاری شده در صرافی‌هایی که مقررات را رعایت کرده‌اند، قابل خرید و فروش و تبادل است.
  • توسعه کیف پول دیجیتال با درنظرگرفتن مقررات بخش کیف پول رمز ارزی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشکلی ندارد.
  • استخراج با داشتن مجوز از وزارت صمت، قانونی است.

تاثیرات زیست محیطی تولید ارز دیجیتال

واقعیت این است که برخی از ارزهای دیجیتال توسط سیستم‌های سخت‌افزاری قدرتمند استخراج می‌شوند و برای ایجاد یک کوین به مقادیر قابل توجهی انرژی نیاز است. در حالی که ماینرها برای حل مسائل دشوار ریاضی انرژی مصرف می‌کنند، آلودگی قابل توجهی نیز ایجاد می‌شود.

بررسی محققان MIT و دانشگاه فنی مونیخ در مورد ارز دیجیتال و محیط زیست به این نتیجه رسیده که استخراج بیت کوین به تنهایی ۰.۲ درصد از مصرف برق جهانی را تشکیل می‌دهد. اگر سایر ارزهای دیجیتال که از الگوریتم اثبات کار بهره می‌برند را اضافه کنید، مصرف برق بیش از دو برابر این مقدار خواهد بود. به همین دلیل افراد دوستدار محیط زیست، ارزهای دیجیتال را استفاده بیهوده از انرژی در بحبوحه شرایط اضطراری آب و هوایی می‌دانند.

ترید و سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال

همان‌طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال امکان کسب درآمد از آن است. ترید و سرمایه‌گذاری کردن دو روش رایج و محبوب برای رسیدن به سود از ارزهای دیجیتال هستند. فرآیند اصلی در هر دو روش، خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی مختلف است. اما هدف از سرمایه‌گذاری، کسب سود در میان مدت و بلند مدت است؛ در صورتی که تریدینگ، در مدت زمان کوتاه (ثانیه‌ها تا هفته‌ها) با هدف کسب سود از نوسانات قیمت انجام می‌شود. علاوه بر این مورد، ترید و سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال تفاوت‌های دیگری با هم دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ترید ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال
هدف کسب سود از افزایش قیمت در طولانی مدت کسب سود از نوسانات قیمت در مدت زمان کوتاه
تعداد معاملات زیاد است کم است
میزان ریسک با ریسک‌های بیشتری مواجه است با ریسک‌های کمتری مواجه است
میزان بازدهی بازدهی بالاتری در کوتاه مدت دارد بازدهی کمتری در کوتاه مدت دارد
کارمزد معاملات به دلیل معاملات بیشتر، مجموع کارمزد معاملات بالاتر است به دلیل معاملات کمتر، مجموع کارمزد معاملات پایین‌تر است
تفاوت‌های ترید و سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال

توجه داشته باشید که فرقی نمی‌کند شما می‌خواهید از طریق سرمایه‌گذاری یا ترید کردن به درآمد از بازار کریپتوکارنسی برسید، آنچه که مهم است داشتن دانش کافی در این حوزه است. روش‌های زیادی برای آموزش ترید ارز دیجیتال یا سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. برای مثال مقالات آموزشی بسیار زیادی در بلاگ صرافی ارز دیجیتال والکس وجود دارد که با مطالعه آن‌ها می‌توانید دانش اولیه را بدست آورید.

آیا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال امن است؟

امنیت ارزهای دیجیتال

از آنجایی که بلاکچین قصد دارد واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و بازارهای اینترنتی را حذف کند، حفظ امنیت ارز دیجیتال بر عهده خود سرمایه‌گذار است. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که خطرات و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

احتمال این وجود دارد که کیف پول رمزارز شما هک یا دزدیده شود یا در یک کلاهبرداری، کوین‌های خود را از دست بدهید. علاوه بر این صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند؛ پس ممکن است منجر به از دست رفتن دارایی شما شود. اما با رعایت برخی نکات تا حد زیادی می‌توانید امنیت ارزهای دیجیتال خود را ارتقا دهید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پیش از هر سرمایه‌گذاری، به اندازه کافی تحقیق کنید و از افراد آگاه مشاوره بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که هیچ کس نباید به کلید خصوصی یا عبارت بازیابی کیف پول شما دسترسی داشته باشد.
  • برای حفظ امنیت بیشتر حساب، حتماً تایید هویت دومرحله‌ای را فعال کنید.
  • کیف پول ارز دیجیتال را فقط از وب سایت رسمی ولت دانلود و نصب کنید.
  • مراقب حملات فیشینگ باشید و اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید.
  • یکی از بهترین راه‌های حفاظت از ارزهای دیجیتال، تهیه یک کیف پول با امنیت بالا است.
  • از صرافی‌های ناشناخته استفاده نکنید.
  • یک نسخه پشتیبان از کیف پول دیجیتال خود تهیه کنید.

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی

وقتی سهامی را خریداری می‌کنید، در شرکتی سهیم می‌شوید که مشمول الزامات گزارش‌دهی مالی و به صورت منظم است. این موضوع می‌تواند به شما چشم‌اندازی واقعی، درست و قابل اعتماد بدهد. اما شرایط سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟ کریپتوکارنسی یک سرمایه‌گذاری نسبتاً پرخطر است. ارزهای دیجیتال اغلب به یک محصول تکنولوژیک خاص مرتبط هستند که در حال توسعه یا عرضه است.

از سوی دیگر، ارزهای رمزپایه تابع مقررات ضعیف‌تری هستند، بنابراین هنگام آشنایی با ارز دیجیتال تشخیص اینکه کدام پروژه‌ها قابل اعتماد و آینده‌دار هستند، می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد. هر ارز دیجیتال معمولاً وایت پیپر خود را برای توضیح نحوه عملکرد و نحوه توزیع توکن‌ها در دسترس قرار می‌دهند. برای سرمایه‌گذاران، بررسی داده‌های مربوط به میزان گردش و ارزش معاملات یک رمزارز از طریق بهترین وب سایت های خبری ارز دیجیتال، می‌تواند سودمند باشد.

در ادامه به برخی نکات مهم در خرید ارز دیجیتال و سرمایه گذاری در آن اشاره می‌‌کنیم:

  • قیمت دارایی‌های کریپتویی ممکن است با نرخ‌های مختلف و در دوره‌های زمانی مختلف افزایش یا کاهش پیدا کنند. بنابراین سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید و تمام پول خودتان را روی یک رمزارز خاص سرمایه گذاری نکنید.
  • ارزهای رمزپایه مانند بیتکوین به طور کلی ارتباط قیمتی کمی با بازار سهام و کالا دارند، بنابراین داشتن برخی از آن‌ها می‌تواند به تنوع بخشیدن به سبد سهام شما نیز کمک کند.
  • قبل از هرگونه اقدامی برای سرمایه‌گذاری وضعیت بازار را به خوبی تحلیل کنید و مشخص کنید که هدف شما سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است با بلند مدت. زیرا سرمایه‌گذاری بلند مدت روی برخی ارزهای دیجیتال می‌تواند ریسک زیادی داشته باشد.
  • به سراغ پروژه‌های ناشناس نروید و مغلوب تبلیغات گسترده یک ارز دیجیتال جدید نشوید. سعی کنید بر اساس استراتژی سرمایه‌گذاری خود تصمیم بگیرید. در صورت نیاز می‌توانید از افراد مجرب در این حوزه هم مشاوره دریافت کنید.
  • از توکنومیک برای تحلیل کردن کمک بگیرید تا ارزشمند بودن یا نبودن یک ارز دیجیتال را تشخیص دهید. زیرا اقتصاد توکنی فاکتورهای مهمی را برای ارزیابی ارزش واقعی قیمت یک رمز ارز در نظر می‌گیرد.

معرفی مهم‌ترین شرکت های سرمایه گذار در ارز دیجیتال

در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که شرکت‌های بزرگی روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای توسعه بلاکچین در پروژه‌های خود به سراغ افراد متخصص در این حوزه رفته‌اند. این شرکت‌ها نه تنها به دنبال کسب سود از دنیای کریپتوکارنسی هستند، بلکه به اهمیت و نقش ارزهای دیجیتال در آینده به خوبی واقف هستند و با ورود به این حوزه تصمیم دارند که گوی سبقت را از رقبای خود بربایند.

بدون تردید نام تسلا در لیست شرکت های سرمایه گذار در ارز دیجیتال جلب توجه بیشتری می‌کند. زیرا علاوه بر اینکه تسلا یکی از شرکت‌های بزرگ خوردوسازی و ارائه محصولات انرژی‌های پاک است، فعالیت‌های بنیان‌گذار آن ایلان ماسک هم همواره توجه رسانه‌ها و حتی مردم عادی را به خود جلب کرده است.

هر چند تسلا در حاضر در جمع شرکت‌های هولدر بیت کوین قرار دارد، اما ایلان ماسک نسبت به سایر ارزهای دیجیتال مانند دوج کوین، نگرش مثبت‌تری دارد و بارها در توییت‌های خود به صورت مستقیم یا غیرمستقیم حمایت خود را از این ارز دیجیتال اعلام کرده است.

علاوه بر تسلا می‌توان به مایکروسافت، آمازون، گوگل، اپل و فیس بوک هم به عنوان شرکت‌هایی اشاره کرد که در حوزه ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی کرده‌اند.

آیا احتمال نابودی بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

اگر نگاهی به تاریخچه ارزهای دیجیتال از پیدایش بیت کوین تا به امروز داشته باشیم، به راحتی متوجه می‌شویم که محبوبیت بلاکچین و فناوری های ارزهای دیجیتال در حال افزایش است و مورد حمایت مردم و حتی بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته است. زیرا انقلاب بسیار بزرگی در زمینه ی تکنولوژی به حساب می‌آیند. از طرفی با افزایش تورم در جهان، اغلب مردم به دنبال راهی برای نجات دارایی‌های خود هستند و به همین دلیل برای ورود و سرمایه‌گذاری در این بازار مشتاق می‌شوند.

تمام شواهد حاکی از آن است که احتمال سقوط و انحطاط ارزهای دیجیتال بسیار بعید است و آینده ارز دیجیتال روشن است. مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای در نظام اقتصاد بین الملل رخ دهد یا فناوری بسیاری قدرتمندتری از بلاکچین و ارزهای دیجیتال ظهور کند که هر دو مورد، چندان محتمل نیست.

سوالات متداول

آیا ارز دیجیتال پول واقعی است؟

ارز دیجیتال به صورت دیجیتال یا مجازی وجود دارد و از رمزنگاری برای ایمن‌سازی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. ارزهای دیجیتال مرجع صادرکننده مرکزی ندارند، در عوض از یک سیستم غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

آیا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال سودآور است؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد، اما اگر آن را به درستی انجام دهید و در ارتباط با آن به اندازه کافی تحقیق کنید، می‌تواند سرمایه گذاری خوبی برای شما باشد.

تعریف ارز دیجیتال به زبان ساده برای افراد مبتدی چیست؟

ارز دیجیتال به زبان ساده یک نوع پول مجازی است که امنیت آن از طریق رمزنگاری حفظ می‌شود و خرج کردن اشتباه یا تقلب در آن را تقریباً غیرممکن است. مهم‌ترین ویژگی ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آن است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۲۸

برچسب هامبتدی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2632302

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها