تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
0

لورس :ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی

  • کد خبر : 2610639
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
لورس :ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی ارزهای دیجیتال الگوی جدیدی برای پول هستند. علت به وجود آمدن ارز دیجیتال این است که معماری مالی موجود را ساده‌سازی کنند تا معاملات، سریع‌تر و ارزان‌تر شود. فناوری و معماری این ارزها، سیستم‌های پولی را غیرمتمرکز می‌کند و امکان مبادله ارزش و پول را بدون نیاز به موسسات واسطه‌ای مانند بانک‌ها، به طور مستقیم برای طرفین معامله فراهم می‌کند. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که مفاهیم مختلف ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال و مفاهیم آن، به شما در درک این نوآوری مالی جدید و امکان بهره‌برداری از آن کمک می‌کند.
ارز دیجیتال چیست؟ ارز دیجیتال اصطلاحی است که برای کریپتوکارنسی به کار می‌‌رود. برای فهم اینکه اصطلاح ارز دیجیتال چیست، باید اول از همه بدانیم ارز دیجیتال یک نوع پول مجازی است که از طریق رمزنگاری حفاظت می‌شود و خرج کردن اشتباه یا تقلب در آن را تقریباً غیرممکن است. از رمزنگاری علاوه بر ایمن سازی و تأیید تراکنش‌ها، برای کنترل ایجاد واحدهای جدید انواع ارز دیجیتال نیز استفاده می‌شود. این ارزهای رمزنگاری شده خاص در واقع همان رمزار..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی

ارزهای دیجیتال الگوی جدیدی برای پول هستند. علت به وجود آمدن ارز دیجیتال این است که معماری مالی موجود را ساده‌سازی کنند تا معاملات، سریع‌تر و ارزان‌تر شود. فناوری و معماری این ارزها، سیستم‌های پولی را غیرمتمرکز می‌کند و امکان مبادله ارزش و پول را بدون نیاز به موسسات واسطه‌ای مانند بانک‌ها، به طور مستقیم برای طرفین معامله فراهم می‌کند. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که مفاهیم مختلف ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال و مفاهیم آن، به شما در درک این نوآوری مالی جدید و امکان بهره‌برداری از آن کمک می‌کند.

ارز دیجیتال چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال و مفاهیم آن

ارز دیجیتال اصطلاحی است که برای کریپتوکارنسی به کار می‌‌رود. برای فهم اینکه اصطلاح ارز دیجیتال چیست، باید اول از همه بدانیم ارز دیجیتال یک نوع پول مجازی است که از طریق رمزنگاری حفاظت می‌شود و خرج کردن اشتباه یا تقلب در آن را تقریباً غیرممکن است. از رمزنگاری علاوه بر ایمن سازی و تأیید تراکنش‌ها، برای کنترل ایجاد واحدهای جدید انواع ارز دیجیتال نیز استفاده می‌شود. این ارزهای رمزنگاری شده خاص در واقع همان رمزارزها هستند که به طور کلی به ارز دیجیتال شهرت پیدا کرده‌اند. اما اساس ارز دیجیتال چیست؟ بسیاری از ارزهای دیجیتال بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شده‌اند، که یک دفتر کل توزیع شده از تراکنش‌هاست که توسط یک شبکه توزیع شده از کامپیوترها نگهداری و اجرا می‌شود.

نوشته های مشابه

  • بدون احراز هویت بیت کوین بخر ۵ صرافی بدون احراز هویت برای معامله ارز دیجیتال ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
  • شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال راهنمای شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
بخوانید  خبر هیجان‌انگیز برای جامعه ریپل: دریافت مجوز در ۳۱ ایالت آمریکا!

اما برای درک مفهوم بلاکچین، ابتدا لازم است بدانیم پایگاه داده چیست. پایگاه داده مجموعه‌ای از داده‌های ذخیره شده در یک سیستم کامپیوتری در قالب الکترونیکی است. اما سوال بعدی این است که کارکرد پایگاه داده برای ثبت تراکنش ارز دیجیتال چیست؟ فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)، یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که مدیریت شبکه آن، توسط افراد متعددی انجام می‌شود و در دست یه شخص یا نهاد واحد نیست.
یک بلاک بلاکچین ارز دیجیتال،شامل اطلاعات تراکنش‌هایی است که با استفاده از یک امضای رمزنگاری تغییرناپذیر به نام هش در آن ثبت می‌شود. بلاک‌ها، زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهند که حاوی اطلاعات تراکنش‌های یک شبکه است. در واقع بلاکچین، مجموعه‌ای از بلوک‌های داده مرتبط است که شامل اطلاعات ضروری مانند خروجی‌های هش رمزنگاری می‌شود. بلاکچین به مشارکت‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد تراکنش‌هایی که به زنجیره بلاک اضافه شده را مشاهده کنند و این موضوع، میزان شفافیت شبکه را بالا می‌برد. فناوری بلاکچین دارای جزییات و ویژگی‌های زیادی است که برای درک بهتر آن باید با اصطلاحات بازار ارز دیجیتال آشنایی ابتدایی داشته باشید. برای مثال، بلاکچین‌های خصوصی و متمرکزی نیز وجود دارند که در آن همه سیستم‌های تشکیل دهنده شبکه، متعلق به یک شرکت واحد هستند و از سوی یک نهاد، اداره می‌شوند؛ اما در حوزه ارز دیجیتال، اکثر بلاکچین‌ها به دنبال تمرکززدایی بیشتر هستند.

ممکن است ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی یکی به نظر برسند، اما معنای آن‌ها با هم تفاوت‌هایی دارد. ارز دیجیتال (Digital Currency) به هر ارزی اطلاق می‌شود که ماهیت دیجیتال داشته باشد. از سوی دیگر، کریپتوکارنسی یا رمزارز، ارزی است که بر بستر بلاکچین یا یک محیط رمزنگاری شده، ایجاد شده است. شاید اصطلاح رمزارز برای اشاره به این دسته از ارزها مناسب‌تر باشد اما عبارت “ارز دیجیتال” به عنوان ترجمه و جایگزینی برای کریپتوکارنسی جا افتاده است. البته که افراد فعال در حوزه کریپتو به تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال به خوبی واقف هستند.

قانون گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال چگونه صورت می‌گیرد؟

با رشد صنعت کریپتو در سراسر جهان، قانون گذاری ارز دیجیتال ضرورت پیدا کرده است. در طول زمان، ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نظارت خود را بر فضای کریپتو افزایش داده است. “کمیسیون بورس و اوراق بهادار” (SEC) پس از اوج‌گیری عرضه اولیه سکه یا ICO ها در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و “کمیسیون معاملات آتی” (CFTC) و سایر آژانس‌های ایالات متحده، در محدود کردن فضای کریپتو نقش داشته‌اند. علاوه بر این، مقررات کریپتو در خارج از آمریکا نیز بر اساس دستورالعمل‌های نظارتی در حال تغییر است. به عنوان مثال، “پنجمین دستورالعمل ضد پولشویی اتحادیه اروپا” می‌گوید که “خرید، فروش و سایر عملیات رمزنگاری باید با دستورالعمل‌های خاص آن منطقه مطابقت داشته باشد“.

بخوانید  همه چیز درباره مکانیسم Proof of Personhood

از آنجایی که کریپتوکارنسی در مقایسه با سایر صنایع نسبتاً جدید است، هنوز برای بسیاری از مناطق مشخص نیست که قانون نظارتی بر ارز دیجیتال چیست. یکی از مولفه‌های مهم قانون‌گذاری رمزارزها که در آینده ارز دیجیتال نیز نقش پررنگی دارد، طبقه‌بندی دارایی است. مثلا بیت کوین به عنوان کالا در نظر گرفته می‌شوند، و گمانه‌زنی‌هایی درباره قرار گرفتن اتر در دسته اوراق بهادار مطرح شده است، ولی طبقه‌بندی رمزارزهای دیگر هنوز نامشخص است و نیازمند این است که آشنایی با ارز دیجیتال بیشتر شود.

سازوکار تولید ارز دیجیتال چیست؟

نحوه عملکرد فناوری ارز دیجیتال

بیت کوین به عنوان نخستین ارز دیجیتال، در فرآیندی به نام ماینینگ یا استخراج ایجاد می‌شود که مانند عملیات استخراج طلا در معادن، مستلزم میزان مشخصی از تلاش برای کسب سکه است؛ با این تفاوت که در اینجا به جای تلاش فیزیکی کارگران، از قدرت پردازش کامپیوتری برای حل مسائل پیچیده ریاضی استفاده می‌شود. فرایند حل معادلات ریاضی پیچیده و تایید و ثبت داده‌ تراکنش‌ها در یک بلاکچین، استخراج ارز دیجیتال نامیده می‌شود. با ثبت تراکنش‌ها در بلاکچین، یک رکورد دائمی و عمومی ایجاد می‌شود که تقریبا هرگز نمی‌توان آن را تغییر داد یا خراب کرد.

هنگامی که تراکنش‌های کافی در بلاک جمع آوری شد، اطلاعات بیشتری مانند داده‌های هدر و هش بلوک قبلی در زنجیره و یک هش جدید برای بلوک فعلی نیز به دیتاهای پیشین اضافه می‌شود. سپس دیگر ماینرهای شبکه، هش را بررسی می‌کنند تا ببینند آیا بلوک ایجادشده معتبر است یا خیر. این به این معنی است که انتقال ارز رمزنگاری شده از فرستنده به گیرنده تأیید شده و به عنوان بخشی از زنجیره به بلاکچین اضافه خواهد شد.

فرایندی که توضیح داده شد، نحوه ایجاد کوین در شبکه‌ای را شرح می‌دهد که از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و ساخت ارز دیجیتال در شبکه‌هایی که از الگوریتم اثبات کار بهره نمی‌برند، از راه‌های دیگری انجام می‌شود. الگوریتم اثبات کار، نوعی الگوریتم اجماع در تکنولوژی بلاکچین است که توافق میان مدیران شبکه بلاکچین را ممکن می‌کند. در حال حاضر بلاکچین‌ها معمولاً از طریق الگوریتم‌های اجماع اثبات کار (PoW) یا اثبات سهام (PoS) فعالیت می‌کنند که از جمله مهم‌ترین فناوری های ارز دیجیتال هستند.

بخوانید  چرا مدیریت سرمایه در بازار فارکس مهم است؟

روش های خرید و فروش و تبادل ارز دیجیتال

 روش های خرید ارز دیجیتال

با توجه به سرعت پذیرش کریپتوکارنسی ها، راه‌های متنوعی در نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ایجاد شده است. در دنیای کریپتو، صرافی‌های ارز دیجیتال متعددی وجود دارند که به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند و امکان انتقال و معامله رمزارزهای مختلف را ارائه می‌دهند. از طریق آشنایی با صرافی ارز دیجیتال و انواع آن، می‌توانید بهترین گزینه را برای خرید ارز مورد نظر خود انتخاب کنید. بسته به جفت‌های معاملاتی موجود در پلتفرم انتخابی، می‌توانید بین ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات در صرافی‌ها معامله کنید. با این حال، باید بدانید که محدودیت این صرافی‌ها برای معامله ارز دیجیتال چیست. برای مثال باید بررسی کنید که آیا صرافی شما از بلاکچین جفت ارزهایی که برای ترید نیاز دارید، پشتیبانی می‌کند یا خیر.

علاوه بر این، خرید کریپتو با پول نقد به صورت شخص به شخص نیز امکان‌پذیر است؛ البته احتمال کلاهبرداری این روش بالاست و توصیه می‌شود از روش‌های امن‌تر برای معامله رمزارزها استفاده کنید.

دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال مانند دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین نیز در حال حاضر در نقاط مختلف جهان وجود دارند. با این حال، دسترسی به خرید و فروش کریپتو می‌تواند از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت باشد.

تفاوت پول فیات و ارز دیجیتال چیست؟

مزایای ارز دیجیتال نسبت به پول فیات

ارزهای دیجیتال به عنوان ارزش ذخیره‌ شده در قالب اسکناس یا سکه وجود ندارند. در عوض، آن‌ها تنها در یک شبکه مجازی رمزنگاری‌شده موجودیت دارند. قیمت ارزهای دیجیتال هم مانند آنچه که در تعریف پول فیات وجود دارد، توسط نیروهای دوگانه بازار یعنی عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. یکی از ویژگی‌های مشخص ارزهای دیجیتال این است که معمولاً توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی‌شوند. این ارز‌ها در واقع نوعی دارایی دیجیتال هستند که معمولا بدون حمایت بانک مرکزی یا دولت اداره می‌شوند. می‌توان گفت که رمزارزها (به جز ارزهای دیجیتال ملی) از نظر تئوری، در برابر دخالت یا دستکاری دولت مقاوم می‌مانند و به جای تکیه بر تضمین‌های دولتی، بر فناوری غیرمتمرکز بلاکچین استوار هستند.

بخوانید  قیمت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال امروز ۴ شهریور ۱۴۰۲ مشخص شد

ارز دیجیتال چه کاربردهایی دارد؟

بسته به اینکه صاحب کدام یک از ارزهای دیجیتال هستید، می‌توانید پاسخ متفاوتی برای پرسش “کاربرد ارز دیجیتال چیست؟” داشته باشید. در تعریف اولیه از دارایی ارز دیجیتال، گفته می‌شود که می‌توان از آن برای ارسال ارزش از فردی به فرد دیگر یا پرداخت هزینه کالاها و خدمات استفاده کرد. ارزهای دیجیتال را می‌توان مستقیماً و یا از طریق یک سرویس ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، مبادله کرد. برخی از سرویس‌ها امکان تبدیل خودکار ارزهای دیجیتال به پول نقد را فراهم می‌کنند و برخی از شرکت‌ها نیز کارت‌های شارژ رمزارز را ارائه می‌دهند که مانند دیگر کارت‌های اعتباری پرداخت عمل می‌کنند.

قبل از خرید هر دارایی، بایستی که نوع و عملکرد دارایی را بسته به اهداف خود جستجو کنید. واقعیت این است که همه ارزهای دیجیتال برای اهداف سرمایه گذاری ایجاد نشده‌اند. برای مثال، برخی از صرافی‌ها یا پلتفرم‌های کریپتویی، ارز دیجیتال مخصوص به خود را تولید کرده‌اند که برای پرداخت کارمزد یا پاداش‌دهی به کاربران از آن استفاده می‌کنند.

اما نکات مهم در استفاده از ارز دیجیتال چیست؟ باید به خاطر داشت که هنوز همه سایت‌های تجارت الکترونیک، امکان خرید با استفاده از ارزهای دیجیتال را ندارند. در واقع، ارزهای رمزنگاری شده، حتی ارزهای محبوب- مانند بیت کوین و اتریوم- به سختی برای معاملات خرده فروشی استفاده می‌شوند. با این حال، ارزش روبه‌رشد ارزهای دیجیتال، باعث محبوبیت آن‌ها به عنوان ابزار معاملاتی و سرمایه‌گذاری شده است. همچنین از رمزارزها به میزان محدودی هم برای نقل و انتقالات برون مرزی استفاده می‌شود.

فناوری بلاکچین که چرخ‌دنده عرصه ارز دیجیتال است، می‌تواند به چندین صنعت مانند زنجیره تامین و فرآیندهایی مانند رای‌گیری آنلاین و تامین مالی جمعی نیز کمک کند. شرکت های سرمایه گذار در ارز دیجیتال در حال آزمایش استفاده از فناوری بلاکچین برای کاهش هزینه‌های تراکنش با ساده کردن پردازش پرداخت هستند. در حال حاضر، شاهد گرایش بیش‌از‌پیش کسب‌و‌کارها به استفاده از رمزارزها، بلاکچین و تکنولوژی‌های وابسته هستیم.

اولین ارز دیجیتال چیست؟

 بیت کوین، اولین ارز دیجیتال

شخصی ناشناسی به نام “ساتوشی ناکاموتو” در سال ۲۰۰۸ بیت کوین را با انتشار “وایت پیپر” یا “سپیدنامه” این ارز دیجیتال، به دنیا معرفی کرد. بیتکوین در سال ۲۰۰۹ در دسترس عموم قرار گرفت و همچنان محبوب‌ترین و باارزش‌ترین ارز دیجیتال بازار است. شاید به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که کمتر با حوزه کریپتو آشنایی دارند، تصور می‌کنند که “بیت کوین” و “ارز دیجیتال” هر دو به یک مفهوم اشاره دارند و تفاوت ارز دیجیتال با بیت کوین را نادیده می گیرند!

بخوانید  لیست بهترین وب سایت‌های خرید و فروش NFT+ آپدیت 2023

تا ماه می ۲۰۲۲، بیش از ۱۹ میلیون بیت کوین در گردش بود که ارزش کل بازار این ارز در تاریخ مذکور، حدود ۵۷۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در نوامبر ۲۰۲۱، ارزش کل ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتو به بیش از ۲.۱ تریلیون دلار رسید و بیت کوین تقریباً ۴۱٪ از این ارزش کل را تشکیل می‌داد.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال از چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

اولین روش کسب درآمد از ارز دیجیتال، استخراج است. عملیات ماینینگ به ماینر و سیستم‌های پردازشی بسیار قوی نیاز دارد که قابلیت حل مسائل دشوار ریاضی را داشته باشند. استخراج اما در حال حاضر کمی از رونق سابق خود فاصله گرفته و به دلیل هزینه‌های زیادی که برای ماینرها دارد، ممکن است انتخاب قشری خاص برای سرمایه‌گذاری باشد.

با این حال، براساس قابلیت‌های غیرمتمرکز فناوری بلاکچین، پلتفرم‌های مختلف می‌توانند وام‌دهی و استقراض کریپتو را بدون نیاز به کنترل یک نهاد متمرکز تسهیل کنند. این پلتفرم‌ها امکان قرض کردن دارائی‌های کریپتویی را فراهم می‌کنند و افراد می‌توانند در ازای وام دادن دارایی‌های خود، سود کسب کنند. این بخش از فضای ارزهای دیجیتال چیزی است که به عنوان “امور مالی غیرمتمرکز” یا “DeFi” شناخته می‌شود. DeFi همچنین شامل جنبه های دیگری از سرمایه گذاری در ارز دیجیتال مانند صرافی‌های غیرمتمرکز یا “DEX”، استیکینگ و ییلد فارمینگ نیز است.

چگونه ارز دیجیتال را نگهداری کنیم؟

آشنایی با والت ارز  دیجیتال

تراکنش ارز دیجیتال معمولاً یک فرآیند سریع و ساده است. به عنوان مثال، بیت کوین را می‌توان تنها با استفاده از تلفن هوشمند یا کامپیوتر بین دو آدرس مختلف مبادله کرد. اما نگهداری ارزهای دیجیتال و حفظ امنیت آن‌ها بخش دیگر ماجرا است. برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح است که روش ذخیره‌سازی ارز دیجیتال چیست؟ رمزارزها در کیف پول ارز دیجیتال نگهداری می‌شوند و کلیدهای عمومی و خصوصی امنیت این والت‌ها را تامین می‌کنند.

بخوانید  وضعیت بیت کوین و پیش‌بینی برای بسته شدن کندل هفتگی کمتر از ۱۴ ساعت

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

اگر قصد معامله کوتاه‌مدت یا روزانه را دارید، توصیه می‌کنیم که سرمایه مورد نظر خود برای این کار را در صرافی نگه دارید تا در پرداخت کارمزد صرفه‌جویی کنید. اما اگر هولدر ارز دیجیتال هستید و قصد سرمایه‌گذاری بلند یا میان‌مدت دارید، بهتر است دارایی خود را به یک کیف پول ارز دیجیتال امن و معتبر منتقل کنید تا ریسک سرقت یا کلاهبرداری و سوء استفاده از دارایی شما، کاهش پیدا کند.

انواع ارز دیجیتال چیست؟

برخی از ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، دارای تعداد محدودی سکه هستند که به مهار تورم و تقویت ارزش آن‌ها به مرور زمان کمک می‌کند. به عنوان مثال، حداکثر عرضه بیتکوین به ۲۱ میلیون محدود شده است که توسط خالق این رمزارز تعیین شده است. در پی موفقیت بیتکوین، بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر که به نام “آلت کوین” شناخته می‌شوند، راه اندازی شده‌اند. آلت کوین به هر رمزارزی به غیر از بیتکوین اشاره دارد، در واقع اصطلاح “آلت کوین” به عنوان مخفف عبارت “جایگزین بیتکوین” ابداع شد. Namecoin، Litecoin و اتریوم نمونه‌هایی از آلت کوین‌ها هستند.

انواع ارز دیجیتال از نظر زیرساخت

اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم که انواع مختلف ارز دیجیتال چیست، می‌توان آن‌ها را به دو گروه زیر طبقه‌بندی کرد:

کوین ها: برای استفاده به عنوان نوعی ارز رمزنگاری‌شده طراحی شده‌اند و بر روی بلاکچین اختصاصی خود ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، اتر ارز دیجیتال بومی بلاکچین اتریوم است.

توکن ها: بر روی یک بلاکچین موجود ساخته می‌شوند و اصلی‌ترین تفاوت کوین و توکن در همین است. مانند کوین‌ها، توکن‌ها را نیز می‌توان برای نشان دادن واحدهای دارای ارزش مانند پول، سکه و دارایی‌های دیجیتال استفاده کرد و همچنین امکان ارسال و دریافت آن‌ها وجود دارد.

آلت کوین ها، جایگزین بیت کوین

انواع ارز دیجیتال از نظر کاربرد

استیبل کوین نیز نوعی از آلت کوین است که به دنبال تثبیت ارزش ارز دیجیتال با پیوند آن به یک دارایی دیگر مانند دلار آمریکا می باشد. استیبل کوین ها ارزش خود را به ارزهای فیات یا دارایی‌هایی مانند طلا پیوند می‌دهند. استیبل کوین هایی که به نسبت یک به یک با دلار آمریکا یا دیگر ارزهای ملی پیوند می‌خورند، راهی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند تا بتوانند در اکوسیستم کریپتو، ثبات ارزش دارایی خود را حفظ کنند.

بخوانید  نقد و بررسی رمزارز تتر USDT

توکن‌های غیرقابل تعویض” یا “NFT“نوع دیگری از دارایی‌های دیجیتال هستند و با سازوکار خاص خود، یک دارایی را منحصربه‌فرد و غیر قابل جایگزینی می‌کنند. به عنوان مثال، یک بیت کوین قابل تعویض است، به این معنی که شما می‌توانید هر کدام را با دیگری مبادله کنید و دقیقاً همان ارزش را دریافت کنید. با این حال، یک تابلوی نقاشی منحصر به فرد، قابل کپی نیست و اگر یک کپی‌کار حرفه‌ای هم آن را بازآفرینی کرده باشد، باز هم قابل تشخیص است. به همین دلیل از NFT ها برای حفظ حق مالکیت آثار هنری یا سایر دارایی‌های منحصر به فرد، استفاده می‌شود.

تاثیرات زیست محیطی تولید ارز دیجیتال

دانستن اینکه نکات منفی ارز دیجیتال چیست و چه معایبی را دربرمی‌گیرد، نکته بسیار مهمی برای کاربران است. واقعیت این است که ارزهای دیجیتال توسط سیستم‌های سخت‌افزاری قدرتمند استخراج می‌شوند و برای ایجاد یک سکه به مقادیر قابل توجهی انرژی نیاز است. در حالی که ماینرها انرژی مصرف می‌کنند و هزینه آن را می‌پردازند، آلودگی قابل توجهی نیز ایجاد می‌کنند.

بررسی محققان MIT و دانشگاه فنی مونیخ در مورد ارز دیجیتال و محیط زیست به این نتیجه رسیده که استخراج بیت کوین به تنهایی ۰.۲ درصد از مصرف برق جهانی را تشکیل می‌دهد. اگر سایر ارزهای دیجیتال را اضافه کنید، مصرف برق بیش از دو برابر این مقدار خواهد بود. به همین دلیل افراد دوستدار محیط زیست، ارزهای دیجیتال را استفاده بیهوده از انرژی در بحبوحه شرایط اضطراری آب و هوایی می‌دانند.

علل نوسانات قیمت ارز دیجیتال چیست؟

هر دارایی دارای ارزشی است که اغلب به دلار آمریکا قیمت‎‌گذاری می‌شود و امکان استفاده از آن در تجارت و سرمایه گذاری را فراهم می‌کند. سوال اینجاست که پشتوانه ارزش ارز دیجیتال چیست؟ به دلیل جدید بودن این صنعت و ارزش بازار پایین آن به نسبت ارزش بازار دیگر دارایی‌ها، قیمت ارزهای دیجیتال دائماً در نوسان است. سرمایه گذاران نیز پیوسته اخبار عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنند تا از نوسانات جا نمانند و سود بیشتری را کسب کنند. به جز عرضه و تقاضا که اهرم‌های همیشگی تاثیرگذار بر قیمت هستند، جامعه حامی پروژه، سرمایه‌گذاران، تیم پروژه، توکنومیک، اهداف، ابتکارات و نقشه راه یک پروژه کریپتویی نیز بر ارزش رمزارز تاثیرگذار است. این عوامل به مکانیسم پشتوانه ارز دیجیتال اشاره دارند. پروتکل بیت کوین، حداکثر مقدار بیت کوین قابل استخراج را ۲۱ میلیون تعیین کرده است. بنابراین، با ورود افراد بیشتری به فضای کریپتو، کمبود بیتکوین باعث افزایش قیمت آن می‌شود. برخی از کوین‌ها نیز با استفاده از مکانیسم توکن سوزی با از بین بردن بخشی از عرضه، قیمت خود را کنترل می‌کنند.

بخوانید  استیکینگ ترون چیست و چگونه از آن کسب درآمد کنیم؟

البته حساب‌هایی که مقادیر زیادی از یک ارز دیجیتال را در خود نگه می‌دارند نیز اهرم قدرتمندی برای تغییر قیمت محسوب می‌شوند. دارندگان این حساب ها که به نهنگ ارز دیجیتال مشهورند، اگر شروع به فروش کنند، باعث افت قیمت‌ها می‌شوند. همچنین در صورتی که برای خرید دست به کار شوند، می‌توانند کفه‌ی تقاضا را سنگین کرده و قیمت را بالا ببرند.

آیا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال امن است؟

هر تراکنش ارز دیجیتال در دفتر کل بلاکچین ثبت می‌شود و به افراد اجازه می‌دهد تا تاریخچه ارزهای رمزنگاری شده را به طور شفاف مشاهده کنند. این شفافیت همچنین از خرج کردن سکه‌هایی که مالک آن نیستید، کپی کردن تراکنش‌ها یا لغو آن‌ها جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که بلاکچین قصد دارد واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و بازارهای اینترنتی را حذف کند، حفظ امنیت ارز دیجیتال بر عهده خود سرمایه‌گذار است. در این صورت شما بعد از آشنایی با ارز دیجیتال باید بدانید خطرات و ریسک‌های ارز دیجیتال چیست؟ احتمال این وجود دارد که کیف پول رمزارز شما هک یا دزدیده شود یا در یک کلاهبرداری، کوین‌های خود را از دست بدهید. صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند؛ پس ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه‌گذاری شما برای همیشه شود. از سوی دیگر، هیچ قانون‌گذاری‌ای برای محافظت از دارایی دیجیتال شما وجود ندارد زیرا حوزه کریپتو تحت نظارت هیچ نهاد مرکزی‌ای نیست. بنابراین پیش از هر سرمایه‌گذاری، به اندازه کافی تحقیقات کنید و از افراد آگاه نیز مشاوره بگیرید. به خاطر داشته باشید که هیچ کس نباید به کلید خصوصی یا عبارت بازیابی والت شما دسترسی داشته باشد؛ در غیر این صورت، به آسانی می‌توان ارزهای دیجیتال شما را به سرقت برد. پس در حفظ اطلاعات مربوط به دارایی‌های دیجیتال خود بسیار دقت کنید.

بخوانید  گلدمن ساکس حباب هوش مصنوعی را رد می کند و انقلاب آینده را پیش بینی می کند

ارزهای دیجیتال چه تحولات مالی‌ای را در اقتصاد امروز ما ایجاد کردند؟

فناوری بلاکچین را می‌توان به‌عنوان نسل بعدی برنامه بهینه‌سازی فرآیند کسب‌وکار از دیدگاه تجاری در نظر گرفت. فناوری مشارکتی نوید بهبود رویه‌های تجاری بین شرکت‌ها را می‌دهد و هزینه اعتمادسازی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. توکن‌ها علاوه بر اینکه جهت انتقال ارزش و پرداخت هزینه تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاکچین و ارائه مشوق‌های حفظ شبکه استفاده می‌شوند، می‌توانند به عنوان منبع و ابزار خدمات یا حتی برای دیجیتالی کردن مالکیت دارایی استفاده شوند. در نتیجه، ممکن است به ازای هر دلار سرمایه گذاری شده، بازدهی بسیار بهتری نسبت به اکثر سرمایه گذاری‌های سنتی داشته باشد. برخی از شرکت‌های پیشرو و مطرح نیز به قابلیت‌های فناوری بلاکچین توجه ویژه داشته و کاربردهای مختلف رمزارزها مانند زنجیره تامین را ارزیابی کرده‌اند و بعضا به‌کارگیری آن را در دستور کار قرار داده‌اند.

کریپتوکارنسی در دهه گذشته راه درازی را پیموده و آشنایی با ارز دیجیتال به سرعت در حال گسترش است. اما به نظر شما مهم‌ترین پیشرفت‌ها در ارز دیجیتال چیست؟ به کمک رمزارزها ارزش را می‌توان به روش‌های مختلف ذخیره، منتقل و خرج کرد؛ در حالی که رشد DeFi نیز راهگشای راه‌های جدید تبادلات مالی از جمله استقراض و وام در این صنعت است.

تحلیل توکنومیک

روش یک سرمایه‌گذاری خوب در بازار ارز دیجیتال چیست؟

وقتی سهامی را خریداری می‌کنید، در شرکتی سهیم می‌شوید که مشمول الزامات گزارش‌دهی مالی و به صورت منظم است. این موضوع می‌تواند به شما چشم‌اندازی واقعی، درست و قابل اعتماد بدهد. اما شرایط سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟ کریپتوکارنسی یک سرمایه‌گذاری نسبتاً پرخطر است. ارزهای دیجیتال اغلب به یک محصول تکنولوژیک خاص مرتبط هستند که در حال توسعه یا عرضه است. از سوی دیگر، ارزهای رمزپایه تابع مقررات ضعیف‌تری هستند، بنابراین هنگام آشنایی با ارز دیجیتال تشخیص اینکه کدام پروژه‌ها قابل اعتماد و آینده‌دار هستند، می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد. هر ارز دیجیتال معمولاً وایت پیپر خود را برای توضیح نحوه عملکرد و نحوه توزیع توکن‌ها در دسترس قرار می‌دهند. برای سرمایه‌گذاران، بررسی داده‌های مربوط به میزان گردش و ارزش معاملات یک رمزارز از طریق بهترین وب سایت های خبری ارز دیجیتال، می‌تواند سودمند باشد.

اطلاعات و معیارهای پروژه‌های کریپتویی معتبر، شفاف و در دسترس عموم هستند و داده‌هایی مانند تعداد تراکنش‌هایی که روی پلتفرم‌هایشان انجام می‌شود را نشان می‌دهد. اگر استفاده از یک ارز دیجیتال در حال رشد باشد، ممکن است نشانه‌ای از تثبیت آن در بازار باشد.

بخوانید  تحلیلگر روسی: روبل دیجیتال هیچ مزیتی برای شهروندان عادی ندارد

به طور کلی، سرمایه‌گذاری‌های پرریسک باید بخش کوچکی از پرتفوی کلی شما را تشکیل دهند و در روش متداول بیش از ۱۰٪ از سبد شما را تشکیل ندهند. با این حال، راه‌هایی برای کنترل ریسک وجود دارد که باید بدانید این روش‌ها برای مدیریت ارز دیجیتال چیست؟ تنوع بخشیدن به ارزهای دیجیتال یکی از همین تکنیک‌ها است. قیمت دارایی‌های کریپتویی ممکن است با نرخ‌های مختلف و در دوره‌های زمانی مختلف افزایش یا کاهش پیدا کنند. بنابراین با سرمایه‌گذاری در چندین محصول متنوع می‌توان از ضررهای احتمالی کم کرد. ارزهای رمزپایه مانند بیتکوین به طور کلی ارتباط قیمتی کمی با بازار سهام و کالا دارند، بنابراین داشتن برخی از آن‌ها می‌تواند به تنوع بخشیدن به سبد سهام شما نیز کمک کند. اگر معتقدید که استفاده از ارزهای دیجیتال در طول زمان محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند، احتمالاً ایده خوبی است که روی ارزهای دیجیتال به عنوان بخشی از یک سبد متوازن سرمایه‌گذاری کنید، ولی قبل از انجام هر معامله‌ای بهتر است نکات مهم در آموزش ترید ارز دیجیتال را در نظر بگیرید. همچنین به خاطر داشته باشید که هر چقدر آشنایی با ارز دیجیتال و زیر و بم آن در ذهن معامله‌گر بیشتر باشد، می‌تواند انتخاب‌های سنجیده‌تری در سرمایه‌گذاری داشته باشد.

سوالات متداول

آیا ارز دیجیتال پول واقعی است؟

ارز دیجیتال به صورت دیجیتال یا مجازی وجود دارد و از رمزنگاری برای ایمن‌سازی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. ارزهای دیجیتال مرجع صادرکننده مرکزی ندارند، در عوض از یک سیستم غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

آیا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال سودآور است؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد، اما اگر آن را به درستی انجام دهید و در ارتباط با آن به اندازه کافی تحقیق کنید، می‌تواند سرمایه گذاری خوبی برای شما باشد.

تعریف ارز دیجیتال به زبان ساده برای افراد مبتدی چیست؟

ارز دیجیتال به زبان ساده یک نوع پول مجازی است که امنیت آن از طریق رمزنگاری حفظ می‌شود و خرج کردن اشتباه یا تقلب در آن را تقریباً غیرممکن است. مهم‌ترین ویژگی ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آن است.

برچسب هامبتدی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2610639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها