تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
0

لورس :استیبل کوین چیست؟و کاربرد ارز دیجیتال باثبات در دنیای واقعی چیست؟

  • کد خبر : 2635190
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۴۰
لورس :استیبل کوین چیست؟و کاربرد ارز دیجیتال باثبات در دنیای واقعی چیست؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

هر کسی که تصمیم به سرمایه گذاری در زمینه خاصی گرفته است، انتظار امن بودن آن را دارد. اکثر افراد هم اهل ریسک کردن برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی نیستند. رمز ارزها که صاحب بازار مالی جدیدی در دنیا هستند، سود زیادی را به سرمایه گذاران شان داده اند. البته افرادی هم هستند که با تصور بدون پشتوانه بودن رمز ارزها از سرمایه گذاری در این بازار خودداری می کنند. اگر شما هم نگرانی بی پشتوانه بودن ارزهای دیجیتال را دارید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید! امروزه با ایجاد رمز ارزهای مختلف، با مواردی روبرو هستیم که پشتوانه آن ها کالاهای با ارزشی هستند که باعث ثبات قیمت آن‌ها می‌شوند. استیبل کوین از جمله رمز ارزهای با پشتوانه است. برای آشنایی با این نوع از ارزهای دیجیتالی، انواع آن و همچنین مزایا و معایب شان، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟ استیبل کوین یا ارز باثبات نوعی از کریپتو کارنسی است که بر خلاف دیگر رمز ارزها دچار نوسانات قیمت نمی شود. این نوع از رمز ارزها را می توان راهکاری ساده برای انجام تراکنش‌های مالی به حساب آورد. نکته مهم این است که ارزش استیبل کو..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

هر کسی که تصمیم به سرمایه گذاری در زمینه خاصی گرفته است، انتظار امن بودن آن را دارد. اکثر افراد هم اهل ریسک کردن برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی نیستند. رمز ارزها که صاحب بازار مالی جدیدی در دنیا هستند، سود زیادی را به سرمایه گذاران شان داده اند. البته افرادی هم هستند که با تصور بدون پشتوانه بودن رمز ارزها از سرمایه گذاری در این بازار خودداری می کنند. اگر شما هم نگرانی بی پشتوانه بودن ارزهای دیجیتال را دارید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید! امروزه با ایجاد رمز ارزهای مختلف، با مواردی روبرو هستیم که پشتوانه آن ها کالاهای با ارزشی هستند که باعث ثبات قیمت آن‌ها می‌شوند. استیبل کوین از جمله رمز ارزهای با پشتوانه است. برای آشنایی با این نوع از ارزهای دیجیتالی، انواع آن و همچنین مزایا و معایب شان، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین یا ارز باثبات نوعی از کریپتو کارنسی است که بر خلاف دیگر رمز ارزها دچار نوسانات قیمت نمی شود. این نوع از رمز ارزها را می توان راهکاری ساده برای انجام تراکنش‌های مالی به حساب آورد. نکته مهم این است که ارزش استیبل کوین وابسته به یک دارایی یا کالای پایدار است و در واقع پشتوانه آن همان کالا می باشد.

نکته مهم دیگر در مورد استیبل کوین ها این است که قیمت آن ها در طول زمان ثابت است. علاوه بر این ارزهای باثبات باعث انتقال سریعتر و ارزانتر ارزش برای کاربران خود را امکان پذیر می‌کنند. در ادامه مهمترین مزایای ارز دیجیتال با ثبات را به شما خواهیم گفت.

مزایای ارز دیجیتال با ثبات

اگر بخواهیم مزایای سرمایه گذاری در استیبل کوین ها را به شما بگوییم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • این نوع از رمز ارزها تاثیر زیادی در رشد اقتصاد و همچنین توسعه عصر دیجیتال کمک دارند. همچنین این نوع از ارزهای دیجیتال به عنوان راهکار مناسبی برای حل مشکلات حوزه معاملات و تبادلات پول در جهان هستند.
  • ارزهای پایدار انتقال دیجیتال پول را به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به یک واسطه امکان پذیر کرده اند.
  • ارزهای با ثبات، هم زمان جا به جایی پول و هم کارمزد انتقال آن را نیز کاهش می دهند.
  • برای جا به جایی این ارز دیجیتال بر خلاف پول نیازی به مراجعه بانک یا افتتاح حساب های ارزی نیست. بلکه صرفا با داشتن یک کیف پول رمز ارز می توان وجه را به شکل آنی جا به جا کرد.
  • ثبات قیمت استیبل کوین ها و داشتن پشتوانه باعث می شود تا افراد بیشتری به آن ها اعتماد کرده و سرمایه گذاری کنند.
  • تریدرها با خرید این نوع از رمز ارزها سرمایه خود را از نوسانات بازار کریپتو کارنسی محافظت می کنند.
  • امکان خرید طلا یا ارزهای فیات با استیبل کوین ها امکان پذیر است.

معایب ارز دیجیتال با ثبات

شاید حالا که با استیبل کوین ها و عملکرد و مزایای آن ها آشنا شدیم، تصور این که معایبی داشته باشند را هم نداشته باشید! برای آشنایی با رمز ارزهای با ثبات، در ادامه با ما همراه باشید:

  • نمی‌توان به سادگی از ذخیره پشتوانه استیبل کوین ها اطمینان حاصل کرد. مثلا در مورد رمز ارز تتر این تصور وجود داشت که پشتوانه کافی ندارد. در حالی که با شفاف سازی هایی که اخیرا در این زمینه انجام شده، نگرانی سرمایه گذاران کمتر شده است.
  • قیمت استیبل کوین ها کاملا ثابت نیست و به مقدار کمی نوسان دارد.
  • مورد دیگر از معایب این نوع از رمز ارزها اثرگذاری قوانین ارزهای فیات بر روی آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: سیفای (CeFi) چیست؟ و چه تفاوتی با دیفای دارد؟

انواع استیبل کوین ها

با توجه ویژگی‌هایی که از ارزهای نوع پایدار یا ثابت دارند، محبوبیت خاصی در میان فعالان حوزه ارزهای دیجیتال پیدا کرده‌اند. استیبل کوین ها انواع مختلفی دارند که از نظر پشتوانه یا ارزش شان، با هم تفاوت دارند. در ادامه انواع استیبل کوین ها را از نظر پشتوانه برای شما نام می بریم.

استیبل کوین با پشتوانه فیات

پشتوانه اولین نوع از رمز ارزهای پایدار، پول‌های فیات است و بنابراین به راحتی بدون صرف هزینه زیاد می توان آن ها را به هم تبدیل کرد. در نوع دیگری از این رمز ارز، کالاها به عنوان پشتیبان آن ها در نظر گرفته می‌شوند. مثلا کشور ونزوئلا رمز ارز پترو آن را به پشتیبانی بشکه ‌های نفت ایجاد کرده است.

استیبل کوین‌ چه کاربردهایی دارد؟

با این که این نوع از رمز ارزهای پایدار ایمن به نظر می رسند، ولی هیچ چیزی در دنیای اقتصاد به طور صد درصد خالی از ریسک نیست. بنابراین خرید و فروش استیبل کوین های دارای پشتوانه فیات را نیز کاملا بدون ریسک دانست.

ارزهای دیجیتال پایدار با پشتوانه رمز ارز دیگر

رمز ارز دای با ارز دیجیتال اتریوم به عنوان پشتوانه ایجاد شده است. در واقع برای ارائه هر واحد از این رمز ارز پایدار، ۲ دلار ارز دیجیتال رمزنگاری شده به عنوان ضمانت نگهداری می‌شود. مشکل این نوع از رمز ارزهای باثبات این است که به نگهداری سرمایه زیادی از ارزهای دیجیتال به عنوان پشتوانه نیاز دارند. علاوه بر این ارزهای دیجیتال پشتیبان آن‌ها نیز در معرض خطر نوسان هستند و در صورت ریزش ارزش، سرمایه گذاری دچار مشکل خواهد شد.

استیبل کوین الگوریتمی

نوع دیگری از ارزهای دیجیتال با نام استیبل کوین شناخته می شوند و بر اساس عرضه و تقاضا رفتار می کنند. در واقع با رصد نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال، وقتی که قیمت آن بسیار پایین باشد خرید انجام می دهند. فروش این نوع از ارزها زمانی است که قیمت آن‌ها بسیار بالا رفته باشد. در واقع این نوع از رمز ارزهای پایدار هیچ پشتوانه ارزی ندارند و برای ثابت نگه داشتن قیمت شان متکی به الگوریتم‌های هوشمند هستند. شاید بگویید این نوع از رمز ارزها وثیقه معتبری ندارند! در مورد این نوع رمز ارزها این نکته را در نظر داشته باشید که برای کنترل نوسانات از نوعی استخر وثیقه کمک می گیرند.

رمز ارز پایدار با پشتوانه کالا

نوع دیگر استیبل کوین‌ها از کالا به عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند. رمز ارزهای متکی به طلا، نقره و نفت از جمله این نوع ارزهای دیجیتال هستند. توسعه دهندگان این نوع از رمز ارزها برای ضرب هر واحد از آن، همان مقدار از کالای پشتوانه را خریداری می‌کنند و در مکانی ذخیره می‌نمایند.

استیبل کوین بدون پشتوانه

این دسته از استیبل کوین‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند و عملکرد آن‌ها مشابه با بانک مرکزی است. ثبات قیمت این استیبل کوین ها به خاطر وجود الگوریتم های پیچیده و کدهای موجود در قراردادهای هوشمند آن ها تأمین می شود. مهم ترین ویژگی که برای این نوع از ارزهای دیجیتال می توانیم بگوییم، تمرکززدایی است. یعنی چرخه عرضه و تقاضا در این نوع از رمز ارزها از الگوهای رفتاری کاربران تاثیر نمی پذیرد.

کاربرد ارز دیجیتال پایدار در دنیای واقعی

این نوع از ارزهای دیجیتال با ثباتی که در قیمت و ارزش خود دارند، فراتر از رمز ارزهای عادی است. رمز ارزهای دیجیتال با امکان انتقال ارزان و سریع پول مورد استقبال تعداد زیادی از سرمایه گذاران قرار گرفته است. حتی کسانی که علاقه ای به فعالیت در بازار کریپتو کارنسی ندارند، از استیبل کوین ها برای انتقال پول استفاده می کنند. این افراد علاوه بر بهره بردن از تکنولوژی بلاک چین، انتقال پول را با سرعت بیشتر و کارمزد کمتر انجام می دهند. اگر بخواهیم کاربردهای ارز دیجیتال پایدار را نام ببریم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از آن ها برای خرید و فروش روزانه
  • استفاده از استیبل کوین ها در قراردادهای هوشمند
  • افزایش سرعت انتقال پول در بازارهای مالی
  • امکان پرداخت خودکار حقوق کارمندان در کسری از ثانیه
  • محافظت از سرمایه و دارایی های سرمایه گذاران بازار رمز ارز
استیبل کوین با پشتوانه فیات

استیبل کوین های معروف ۲۰۲۳

شاید بعد از آشنایی با استیبل کوین ها و آگاهی از این که هر کدام به نوعی پشتوانه دارند، بپرسید بهترین نوع آن کدام است؟ یا این که استیبل کوین های معروف ۲۰۲۳ کدامند؟ در پاسخ به این سوالات می خواهیم بهترین و البته رایج ترین انواع استیبل کوین را به شما معرفی کنیم. با اطلاع از هر یک از انواع ارزهای پایدار و ویژگی های آن ها به راحتی برای انتخاب و خرید آن ها تصمیم خواهید گرفت. انواع استیبل کوین های معروف ۲۰۲۳ عبارتند از:

ارز تتر (USDT)

ارز پایدار تتر محبوب ترین و ارزشمندترین نوع استیبل کوین در بازار مالی دیجیتال است. آمارها بیشترین حجم معاملات را برای این نوع از ارزهای دیجیتال نشان می دهند. قیمت هر واحد از رمز ارز تتر یک دلار است و به عنوان یک استیبل کوین غیر متمرکز با پشتوانه دلار آمریکا شناخته می شود. اگر لیست ارزهای دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی را بررسی کنید می بینید که تتر در رتبه سوم بعد از بیت کوین و اتریوم قرار دارد.

رمز ارز جمینای دلار(GUSD)

رمز ارز پایدار GUSD هم از نظر قیمتی مشابه تتر است و همیشه ارزش هر واحد آن برابر با یک دلار می باشد. استیبل کوین دلار جمینی یا Gemini یکی از بهترین استیبل کوین ها است که باعث ثبات قیمت در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال شده است.

استیبل کوین ترو یو اس دی (True USD)

این نوع از رمز ارزهای غیر متمرکز را می توانیم در گروه ارزهای دیجیتال یک دلاری قرار دهیم. مثل ارزهای باثبات تتر و GUSD، ارزش هر واحد از ترو یو اس دی نیز برابر با یک دلار است. مهم‌ترین مزیت استفاده از این رمز ارز پشتیبانی شرکت های ثالث از ارزش آن می باشد. همین مسئله باعث شفافیت و امنیت این ارز در میان تریدرها شده است.

ارز با ثبات دای (DAI)

رمز ارز دای یکی از رایج ترین انواع استیبل کوین ها است که با پشتوانه دلار آمریکا وارد دنیای کریپتو کارنسی شده است. هر واحد از دای هم مثل دیگر انواع ارزهای دیجیتال پایدار ارزشی برابر با یک دلار دارد. این ارز دیجیتال تحت شبکه بلاک اتریوم قرار گرفته و توسط پلتفرم میکر دائو (MakerDAO) عرضه می شود.

ارز پایدار یو اس دی (USDC)

یو اس دی کوین که با نام UCDC نیز شناخته می‌شود، با پشتوانه یک صرافی معتبر و مشهور با نام کوین بیس (Coinbase) ایجاد شد. این رمز ارز برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال پایداری که تا اینجا معرفی کردیم، ارزشی کمتر از یک دلار دارد.

ارزش USDC برابر است با ۰.۹ دلار و همیشه بعد از تتر (Tether) یکی از محبوب ترین ارزهای پایدار در بین تریدرها می باشد. این رمز ارز باثبات هم حجم معاملاتی قابل توجهی دارد، سرمایه گذاران زیادی روی آن حساب ویژه ای باز کرده اند.

استیبل کوین بایننس (BUSD)

بایننس USD یکی دیگر از استیبل کوین های محبوب در بازار ارزهای دیجیتال می باشد. این رمز ارز توسط بایننس و با پشتیبانی آمریکا ایجاد شده است.

توکن طلایی (DGX)

این استیبل کوین مخصوص علاقه مندان به طلاست! توکن طلایی یک رمز ارز پایدار با پشتوانه طلا است. این رمز ارز با ثبات بر روی بلاک چین ارز دیجیتال اتریوم توسعه پیدا کرده است.

ارز با ثبات پکس دلار

Pax Dollar نوع دیگری از استیبل کوین ها ایجاد شده با پشتیبانی دلار آمریکا است. این نوع از ارزهای دیجیتال پایدار هم مثل توکن طلایی بر اساس فناوری بلاک چین اتریوم توسعه یافته است.

Neutrino

Neutrino USD یک رمز ارز پایدار بر اساس یک الگوریتم رمزنگاری شده است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود. این ارز برنامه‌هایی همچون وثیقه، سهام و پرداخت پاداش دارد که کاملا شفاف بوده و حاکمیت آن ها با قراردادهای هوشمندی که دارند، تضمین می‌شود.

بهترین استیبل کوین از نظر نقدینگی

بیشتر بخوانید: ایردراپ چیست؟و چگونه می‌توان از Airdrop کسب درآمد کرد؟

آینده استیبل کوین ها

حوزه بلاک چین با تغییرات زیادی روبرو هستند، بنابراین پیش بینی آینده این بازار مالی تقریبا غیر ممکن است. همانطور که ارزهای دیجیتال در ابتدای فعالیت خود هستند، استیبل کوین ها هم در حال کامل شدن می باشند.با این که به نظر می‌رسد استیبل کوین‌ها نتوانند بازار ارزهای دیجیتال را تصاحب کنند، ولی چون جزو سرمایه گذاری با ریسک پایین هستند، قطعا آینده روشنی خواهند داشت.

کلام پایانی

در این مقاله از آبان تتر در مورد استیبل کوین ها، نحوه عملکرد و انواع آن صحبت کردیم. گفتیم این نوع از رمز ارزها با توجه به دارا بودن پشتوانه، مانند دیگر ارزهای دیجیتال دچار نوسانات بازار کریپتو کارنسی نمی شود. انواع مختلف این نوع از ارزهای دیجیتال پشتوانه های مختلفی همچون نفت، طلا و دیگر رمز ارزها دارند. امیدواریم این مقاله اطلاعات لازم برای شناخت انواع استیبل کوین را به شما داده باشد.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2635190

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها