تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

لورس :استیبل کوین FDUSD؛ توکنی جدید یا جایگزینی برای BUSD؟

  • کد خبر : 2610410
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
لورس :استیبل کوین FDUSD؛ توکنی جدید یا جایگزینی برای BUSD؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

مدتی است که بایننس در حال حذف بازارهای معاملاتی BUSD است و به نظر می‌رسد که طی ماه‌های آینده، این استیبل کوین محبوب به کلی از بازار رمزارزها حذف شود. BUSD که در زمان نگارش این مقاله، بر اساس ارزش بازار در رتبه ۲۴ام قرار دارد، به دلیل پشتوانه‌‌ای قوی و تخفیف‌های معاملاتی در بایننس، یکی از محبوب‌ترین‌ استیبل کوین ها است؛ بنابراین این سوال پیش می‌آید که چرا بایننس قصد دارد آن را حذف کند و آیا جانشینی برای آن در نظر گرفته شده است؟
در ادامه این متن، با معرفی استیبل کوین جدید FDUSD و شرح ماجرای جانشینی آن با BUSD همراه ما باشید.
چرا بایننس در حال حذف BUSD از بازار است؟ بایننس، بزرگ‌ترین بازار معاملاتی و صرافی ارز دیجیتال جهان، در فوریه سال ۲۰۲۳ از قصد خود برای توقف پشتیبانی و حذف تدریجی رمزارز BUSD خبر داد؛ در واقع بایننس پشتیبانی از رمزارز BUSD را تا فوریه سال ۲۰۲۴ به طور کلی پایان می‌دهد.
استیبل کوین BUSD با همکاری دو کمپانی پکسوس (Paxos) و بایننس لبز (Binance Labs) به بازار ارائه شد. در این همکاری فرایند ساخت، ضرب و ممیزی توکن‌ها به عهده پکسوس و مابقی مسئولیت‌ها نظیر پشتیبانی و تأمین پ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

مدتی است که بایننس در حال حذف بازارهای معاملاتی BUSD است و به نظر می‌رسد که طی ماه‌های آینده، این استیبل کوین محبوب به کلی از بازار رمزارزها حذف شود. BUSD که در زمان نگارش این مقاله، بر اساس ارزش بازار در رتبه ۲۴ام قرار دارد، به دلیل پشتوانه‌‌ای قوی و تخفیف‌های معاملاتی در بایننس، یکی از محبوب‌ترین‌ استیبل کوین ها است؛ بنابراین این سوال پیش می‌آید که چرا بایننس قصد دارد آن را حذف کند و آیا جانشینی برای آن در نظر گرفته شده است؟

در ادامه این متن، با معرفی استیبل کوین جدید FDUSD و شرح ماجرای جانشینی آن با BUSD همراه ما باشید.

چرا بایننس در حال حذف BUSD از بازار است؟

بایننس، بزرگ‌ترین بازار معاملاتی و صرافی ارز دیجیتال جهان، در فوریه سال ۲۰۲۳ از قصد خود برای توقف پشتیبانی و حذف تدریجی رمزارز BUSD خبر داد؛ در واقع بایننس پشتیبانی از رمزارز BUSD را تا فوریه سال ۲۰۲۴ به طور کلی پایان می‌دهد.

بخوانید  معرفی شیباریوم (shibarium) راهکار لایه دو با هدف توسعه شیبا

استیبل کوین BUSD با همکاری دو کمپانی پکسوس (Paxos) و بایننس لبز (Binance Labs) به بازار ارائه شد. در این همکاری فرایند ساخت، ضرب و ممیزی توکن‌ها به عهده پکسوس و مابقی مسئولیت‌ها نظیر پشتیبانی و تأمین پشتوانه و… به عهده بایننس بود. بعد از درگیری بایننس با سامانه‌های نظارتی آمریکایی نظیر SEC، پکسوس اعلام کرد که برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل برای این شرکت و دیگر محصولاتش (که همه استیبل کوین هستند) به‌صورت یک طرفه از این قرارداد خارج خواهد شد. بایننس هم که بدون پکسوس توانایی اداره و مدیریت این استیبل کوین را نداشت، برخلاف میل باطنی‌اش مجبور به اتخاذ این تصمیم سخت شد و حکم مرگ BUSD را امضا کرد.

FDUSD؛ جانشین BUSD؟!

استیبل کوین جدید FDUSD یا First Digital USD توسط کمپانی FD121 Limited به بازار ارائه شده که یک زیرشاخه از کمپانی First Digital Limited است.

پشتیبان استیبل کوین FDUSD یک شرکت چینی است

این رمزارز، همان‌طور که از نامش مشخص است، بازتابی از ارزش دلار آمریکاست و توسط صندوق First Digital Trust پشتیبانی می‌شود. مؤسسه First Digital و تمام زیرشاخه‌های آن از دولت هنگ کنگ مجوز دریافت کرده‌اند و در همین راستا، تمامی توکن‌های FDUSD باید با نسبت ۱:۱ با دارایی‌های فیزیکی پشتیبانی شوند. این استیبل کوین تازه وارد، کار خود را با دو بلاکچین اتریوم و بایننس اسمارت چین آغاز کرد اما قصد دارد تا در آینده‌ای نزدیک به سراغ سایر بلاکچین‌ها نیز برود.

بخوانید  اتریوم چگونه کار می کند؟

تا زمانی که کمپانی مادر بتواند فرایند بازخرید و تأمین پشتوانه را به درستی و طبق اصول قانونی انجام دهد، FDUSD از خطر دی‌پگ شدن (Depegging) در امان است. البته با اینکه First Digital یک مؤسسه ثبت شده است و دائماً توسط رگولاتوری‌ها حسابرسی می‌شود، خطر دی‌پگ شدن همواره در کمین استیبل کوین‌ها است و تضمینی برای تثبیت دائمی قیمت این رمزارزها، از جمله FDUSD، وجود ندارد.

FDUSD چه تاییدیه‌هایی دارد؟

این استیبل کوین توسط سازمان مالی هنگ کنگ (HKMA) به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات مالی (MSO) گواهی شده است؛ یعنی FDUSD ملزومات قانونی مالی هنگ کنگ، نظیر گواهی ضدپولشویی (AML) و احراز هویت (KYC) را برآورده کرده است. در حال حاضر تنها صرافی معتبری که از این استیبل کوین پشتیبانی می‌کند بایننس است و اکثر حجم معاملات این رمزارز نیز به واسطه بایننس ثبت می‌شود که خود می‌تواند زنگ خطر بزرگی باشد.

پشت صحنه شرکت مادر FDUSD

کمی پیش‌تر درباره صندوق پشتوانه فرست دیجیتال تراست (FirstDigitalTrust) صحبت کردیم. اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر به ماجرا وارد شویم به نکات جالبی دست می‌یابیم:

بخوانید  تحلیل بیت کوین (20 آذر 1402)

برای مثال، بر اساس ادعای بایننس و وایت پیپر FDUSD، پلتفرم FD121 و First Digital Labs از نهادهای ناظر هنگ کنگ تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده‌اند؛ اما داده‌های وبسایت کرانچ‌بیس (Crunchbase) برخلاف این ادعاست.

خرید استیبل کوین FDUSD

استیبل کوین جدید FDUSD یا First Digital USD توسط کمپانی FD121 Limited به بازار ارائه شده است

تنها زیر مجموعه ثبت شده از First Digital Labs همین صندوق فرست دیجیتال تراست است و نه FD121. بر اساس داده‌های همین وب‌سایت، فرست دیجیتال تراست در ۳ مرحله جذب سرمایه خود، بیش از ۲۵ میلیون دلار جذب کرده است اما اسامی بزرگ بین‌المللی در این لیست دیده نمی‌شوند و عمدتاً مؤسسات سرمایه‌گذاری هنگ کنگی این لیست را تشکیل داده‌اند. Vincent Chok مدیرعامل فرست دیجیتال تراست است. وی سابقه‌ای طولانی در زمینه مدیریت پلتفرم‌های مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد. می‌توانید با بررسی حساب کاربری لینکدین وی، اطلاعات بیش‌تری درباره سوابق فعالیت او به دست آورید.

برخلاف استیبل کوین تتر که توانایی بلاک و فریز کردن کیف پول‌ها را دارد، قراردادهای FDUSD تا زمان نگارش این مقاله قابلیت کنترل هیچ کیف پولی را ندارند اما از آنجایی که این قرارداد یک پروکسی پویاست و قابلیت به‌روزرسانی دارد، ممکن است که در آینده دستخوش تغییراتی شود. به طور کلی موارد زیادی نظیر عدم وجود مدارک ثبتی برای FD121، روابط غیرعلنی بایننس و فرست دیجیتال و… وجود دارد که رفع آن‌ها به افزایش سطح اعتبار این رمزارز کمک شایانی می‌کند.

بخوانید  بریج کانکست چیست؟ آموزش کار با Connext Bridge

جمع بندی

استیبل کوین FDUSD قرار است که به‌صورت غیررسمی جایگزین BUSD محبوب بایننس شود. با اینکه بایننس دخل و تصرفی در کنترل FDUSD ندارد، اما منشأ ورود این استیبل کوین به بازار ارزهای دیجیتال است و با دارا بودن بخش عمده حجم معاملات این استیبل کوین، می‌تواند تاثیر زیادی بر سرنوشت آن داشته باشد. در حال حاضر تعداد جفت ارزهای مبتنی بر FDUSD در بایننس در حال گسترش است اما پذیرفته نشدن این رمزارز در دیگر صرافی‌های مطرح، نظیر کوین بیس، یک امتیاز منفی برای آن محسوب می‌شود.

منبع مقاله : مشاهده سلب مسئولیت :

مسئولیت سرمایه‌گذاری در هر پروژه تماما بر عهده سرمایه‌گذاران آن است، محتوا ی این صفحه به معنای پیشنهاد سرمایه‌گذاری یا تایید پروژه موردنظر از سمت سایت ارزینجا نمی باشد

کلمات کلیدی : استیبل کوین BUSD استیبل کوین FDUSD استیبل کوین جدید بایننس

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2610410

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها