تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

لورس :اطلاعیه: ZK Rollups به بیت کوین می آید. 

  • کد خبر : 2611943
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
لورس :اطلاعیه: ZK Rollups به بیت کوین می آید. 
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

اطلاعیه: ZK Rollups به بیت کوین می آید. به گزارش زوم ارز، مجموعه‌های دانش صفر (ZK) به بیت‌کوین می‌آیند. اخیراً، دو پروژه مختلف گام‌های کلیدی را برداشتند تا این توسعه را به واقعیتی برای ارز دیجیتال اصلی تبدیل کنند، پیشرفتی که می‌تواند به مقیاس بیشتر بیت کوین کمک کند و همچنین تضمین‌های بیشتری را برای حفظ حریم خصوصی به کاربرانی که تصمیم به استفاده از آن دارند، ارائه دهد.
Chainway هفته گذشته منبع باز آداپتور در دسترس بودن داده (DA) خود را اعلام کرد، بخشی از فناوری که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از امنیت و نهایی بودن بیت کوین برای توسعه مجموعه ها استفاده کنند. با کیت توسعه نرم افزار Sovereign (SDK). Sovereign خدمات همراهی را برای توسعه دهندگان ارائه می دهد تا انواع مختلف مجموعه ها را بسازند، و راه اندازی Chainway به دنبال فعال کردن اولین مجموعه ZK بیت کوین است.
Kasar Labs با Taproot Wizards همکاری کرد تا همزمان یک آداپتور DA را برای بیت کوین منتشر کند. این آداپتور به توسعه دهندگان اجازه می دهد پشته Madara را به بیت کوین متصل کنند تا یک مجموعه مبتنی بر Starknet را اجرا کنند و از زبان ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

اطلاعیه: ZK Rollups به بیت کوین می آید.

به گزارش زوم ارز، مجموعه‌های دانش صفر (ZK) به بیت‌کوین می‌آیند. اخیراً، دو پروژه مختلف گام‌های کلیدی را برداشتند تا این توسعه را به واقعیتی برای ارز دیجیتال اصلی تبدیل کنند، پیشرفتی که می‌تواند به مقیاس بیشتر بیت کوین کمک کند و همچنین تضمین‌های بیشتری را برای حفظ حریم خصوصی به کاربرانی که تصمیم به استفاده از آن دارند، ارائه دهد.

Chainway هفته گذشته منبع باز آداپتور در دسترس بودن داده (DA) خود را اعلام کرد، بخشی از فناوری که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از امنیت و نهایی بودن بیت کوین برای توسعه مجموعه ها استفاده کنند. با کیت توسعه نرم افزار Sovereign (SDK). Sovereign خدمات همراهی را برای توسعه دهندگان ارائه می دهد تا انواع مختلف مجموعه ها را بسازند، و راه اندازی Chainway به دنبال فعال کردن اولین مجموعه ZK بیت کوین است.

Kasar Labs با Taproot Wizards همکاری کرد تا همزمان یک آداپتور DA را برای بیت کوین منتشر کند. این آداپتور به توسعه دهندگان اجازه می دهد پشته Madara را به بیت کوین متصل کنند تا یک مجموعه مبتنی بر Starknet را اجرا کنند و از زبان برنامه نویسی Cairo ایجاد شده توسط StarkWare استفاده کنند.

بخوانید  آمار تولید ناخالص داخلی BRICS | اخبار داغ 🔥🔥

مجموعه ZK چیست؟

مجموعه‌ها تراکنش‌هایی را می‌گیرند که تراکنش‌های استاندارد بیت‌کوین نیستند، برای مثال تراکنش‌های برخی از زنجیره‌های جانبی، آن‌ها را با هم ترکیب می‌کنند و آن را در بلوک یک بلاک چین لایه پایه، مانند بیت‌کوین، منتشر می‌کنند. این امر به طور چشمگیری هزینه محاسباتی تأیید آن تراکنش ها را کاهش می دهد، در حالی که تا حدی از امنیت بلاک چین لایه ۱ سود می برد. از این نظر، تراکنش‌های جمع‌آوری شده روی بیت‌کوین زندگی می‌کنند. سپس کاربران گره‌ای را برای آن زنجیره جانبی اجرا می‌کنند که می‌داند چگونه داده‌های ارسال شده به بیت‌کوین را تفسیر کند و یک مانده حساب ایجاد کند. با این حال، این بدان معنی است که همه باید یک گره کامل از آن پروتکل دیگر را اجرا کنند – که مقیاس پذیر نیست. این جایی است که قسمت ZK وارد می شود.

مجموعه‌های ZK از اثبات‌های دانش صفر بهره می‌برند، یک مدرک رمزنگاری که یکپارچگی محاسباتی را بدون به خطر انداختن حریم خصوصی تضمین می‌کند. این به یک اثبات کننده اجازه می دهد تا با قطعیت ریاضی به یک تأیید کننده ثابت کند که یک عبارت محاسباتی درست است بدون اینکه جزئیات مربوط به قطعات خاصی از اطلاعات مورد استفاده برای محاسبه آن اثبات را آشکار کند. این در زمینه جمع‌آوری‌ها مهم است، زیرا به هر ناظری اجازه می‌دهد آن اظهارات – یا تراکنش‌ها – را با نیاز به دانستن تنها اثبات نهایی تأیید کند. استفاده از اثبات‌های ZK به کسانی که از جمع‌بندی استفاده می‌کنند این امکان را می‌دهد تا با حفظ حریم خصوصی کامل، آخرین وضعیت را با قطعیت ریاضی از بیت کوین اثبات کنند.

بخوانید  بایننس پشتیبانی از استیبل‌کوین BUSD را متوقف خواهد کرد

مزایای جمع‌آوری ZK شامل عدم نیاز به آنلاین بودن کاربران برای دریافت پرداخت‌ها می‌شود – فقط نیاز به گرفتن داده‌های پرداخت در زنجیره در صورت امکان، بدون نیاز به مدیریت نقدینگی، و به کارمزدهای پایین در پایه بیت‌کوین بستگی ندارد. لایه. به‌علاوه، با جمع‌آوری ZK، توسعه‌دهندگان می‌توانند هر محیط برنامه‌نویسی مورد نظر را – به عنوان مثال قراردادهای هوشمند کامل تورینگ – – در بالای بیت‌کوین اضافه کنند.

دو ترفند ریاضی اصلی برای اثبات ZK استفاده می شود: SNARK و STARK. اولی، استدلال های مختصر غیر تعاملی دانش، قبل از دومی است و در ارزهای رمزنگاری شده مانند Zcash استفاده می شود و سطح بالایی از حریم خصوصی را برای کاربران فراهم می کند. استدلال‌های شفاف مقیاس‌پذیر دانش بعداً توسعه یافتند و به دنبال ارائه امنیت و مقیاس‌پذیری بهتر در کنار حریم خصوصی مورد نظر بودند. این به این دلیل است که SNARK ها برای تولید اثبات به یک راه اندازی قابل اعتماد متکی هستند، در حالی که هدف STARKs کاملاً غیرقابل اعتماد است – از این رو حرکت شفاف است. در نهایت، در حالی که SNARK ها در برابر محاسبات کوانتومی آسیب پذیر هستند، STARK ها ایمن پس از کوانتومی هستند.

بخوانید  کاهش ۸۰ درصدی فعالیت در بلاک‌چین بیت‌کوین

با توجه به تاریخچه بیت‌کوین در زمان آپ‌تایم تقریباً بی‌عیب و مقاومت عمیق مجدد، بهترین ارز دیجیتالی است که می‌توان برای تراکنش‌های جمع‌آوری به آن اعتماد کرد، زیرا برای دسترسی به داده‌های مهمی که کاربران باید از آن‌ها خرج کنند، به زنجیره اصلی متکی هستند. زنجیره اصلی همچنین تضمین می‌کند که rollup زنده بماند و در دسترس باشد.

برای اینکه جمع‌آوری‌های ZK به درستی روی بیت‌کوین پیاده‌سازی شوند و به کاربران این امکان را بدهند که بی‌اعتماد BTC خود را به جمع‌آوری و از آن پل بزنند، باید یک فورک نرم برای بیت‌کوین وجود داشته باشد. این سافت فورک یک اپکد جدید به قدیمی‌ترین ارز رمزنگاری شده اضافه می‌کند و بیت‌کوین را به‌طور بومی آگاه می‌کند و می‌تواند اثبات‌های ZK را تأیید کند. اگر قرار بود این اتفاق بیفتد، کاربران باید فقط گره های بیت کوین را اجرا کنند تا بتوانند به طور غیرقابل اعتماد مدارک ارسال شده توسط یک مجموعه داده شده را تأیید کنند، حساب ها و موجودی خود را بدانند و بتوانند از جمع بندی خارج شوند.

بخوانید  معرفی بازی آپلند؛ جایی که رویاهای دیجیتال به املاک مجازی تبدیل می‌شوند

دو پروژه ذکر شده در بخش اول این فرض را ایجاد نمی‌کنند که قرار است یک تغییر اجماع در بیت کوین وجود داشته باشد. در عوض، آنها از پروتکل Ordinals استفاده می کنند تا نیاز به یک کد عملیاتی جدید را برطرف کنند. به طور خاص، آنها از مفهوم پاکت نامه استفاده می کنند، نوآوری که توسط Ordinals ایجاد شده است که به توسعه دهندگان و کاربران اجازه می دهد هر نوع داده ای را با استفاده از یک پرچم خاص و چند کد عملیاتی محصور کنند. در مورد کتیبه های ترتیبی، این پرچم “ord” است.

پرچم در ابتدای پاکت به همراه کدهای عملیاتی یک هدف دوگانه دارد. اول، آنها به گره های بیت کوین می گویند که می توانند از آن پاکت اطلاعات صرف نظر کنند، زیرا این اطلاعات به شبکه بیت کوین مربوط نمی شود. دوم، آنها برعکس این کار را با کاربران و برنامه‌هایی که از آن پاکت آگاه هستند، انجام می‌دهند و به آن‌ها اجازه می‌دهند چیزی از علاقه‌شان را بدانند. در مورد جمع‌آوری‌های ZK، کاربران می‌توانند بلوک‌های بیت‌کوین را برای این پاکت‌ها اسکن کنند تا آخرین وضعیت جمع‌آوری را بدانند و آن را به‌صورت ریاضی با اثبات ZK تأیید کنند.

بخوانید  سایبر کانکت (CyberConnect) چیست و علت رشد و ریزش سریع توکن آن چه بود؟

اکنون که گرفتار اثبات های ZK شدیم، بیایید به دو پروژه ذکر شده در بخش قبل برگردیم و جنبه های منحصر به فرد طراحی آنها را بررسی کنیم.

حاکمیت

Sovereign SDK خود سه هدف اصلی دارد. اول، به دنبال ارائه یک رابط استاندارد برای جمع‌آوری‌ها برای برقراری ارتباط با لایه‌های DA، استقرار جمع‌آوری‌ها بر روی لایه‌های جدید DA و زنجیره‌های جدید برای پشتیبانی از مجموعه‌های موجود آسان‌تر است. دوم، با کامپایلرهای رمزنگاری ادغام می شود و منطق تجاری کد را به شکل رمزنگاری قابل تأیید تبدیل می کند. در نهایت، اجرای پیش‌فرض اولیه‌های رایج بلاک چین مانند توکن‌ها، NFTها و پل‌ها را ارائه می‌کند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، آداپتور DA Chainway با هدف آسان‌تر کردن اتصال برنامه‌های ساخته شده با Sovereign SDK به بیت‌کوین است. به عبارت دیگر، آداپتور به Sovereign rollups اجازه می دهد تا از بیت کوین به عنوان لایه DA خود استفاده کنند، چیزی که قبلا امکان پذیر نبود. در دسترس بودن داده‌ها برای جمع‌آوری‌ها بسیار مهم است، زیرا امکان تأیید غیرقابل اعتماد محاسباتی را که خارج از زنجیره اصلی انجام می‌شود، فراهم می‌کند، و برای کاربران لازم است که بتوانند تعادل خود را تأیید یا تغییر دهند و همچنین از جمع‌بندی خارج شوند.

برای اینکه تراکنش‌های Sovereign rollup در بلوک‌های بیت‌کوین گنجانده شوند، کاربران تراکنش‌های خود را به چیزی که به عنوان ترتیب‌دهنده شناخته می‌شود، انتقال می‌دهند. ترتیب‌دهنده، که در مورد طراحی آداپتور DA Chainway قرار است توسط خود بنیاد اجرا شود، وظیفه ایجاد این ارتباط بین زنجیره جانبی و بیت‌کوین را بر عهده دارد و اطمینان حاصل می‌کند که تمام تراکنش‌های ارسال شده توسط کاربران با اثبات ZK در بیت‌کوین منتشر می‌شوند.< /p>

بخوانید  استخراج بیت کوین یعنی چه؟ فرایند ماینینگ بیت کوین چگونه است؟

این کمی متمرکز به نظر می رسد، و همینطور است. با این حال، با توجه به وجود فناوری اثبات اعتبار — ZK-STARKs — توالی‌ساز واقعاً نمی‌تواند برای اعمال مخرب انجام دهد. این به این دلیل است که شواهد به طور خصوصی مشروعیت معاملات را تأیید می کنند و هر کسی می تواند تأیید کند. به عنوان مثال، ترتیب‌دهنده نمی‌تواند وجوه کاربران را سوء استفاده کند، و همچنین نمی‌تواند تراکنش‌های غیرمجاز را انجام دهد. اما آنها از نظر تئوری می توانند تراکنش های کاربران را با وارد نکردن آنها در بلوک بیت کوین و مخفی کردن آن داده ها سانسور کنند. اگر به دلایلی این اتفاق بیفتد، کاربر این گزینه را دارد که داده‌های تراکنش خود را با درج آن اطلاعات در بیت‌کوین، خودش ارسال کند.

در آینده، Chainway می‌گوید که قصد دارند توالی‌یابی غیرمتمرکز را از طریق شبکه کوچکی از ترتیب‌دهنده‌ها فعال کنند، که در آن مشارکت بدون مجوز و مبتنی بر شرط‌بندی است.

بخوانید  لاما سواپ LlamaSwap چیست؟ | آموزش کار با لاماسواپ LlamaSwap

Starknet

مانند Sovereign، Starknet همچنین به دنبال اجازه ساختن جمع‌آوری‌ها است. با این حال، Starknet یک اکوسیستم بسیار خوش‌بینانه‌تر است، با اجزای واضحی که توسعه‌دهندگان از آن استفاده می‌کنند، از جمله Cairo، CairoVM، و Madara.

Starknet یک مجموعه ZK است که در حال حاضر در بالای اتریوم کار می کند، به این معنی که این مجموعه بر روی بلاک چین ایجاد شده توسط Vitalik Buterin به عنوان لایه DA آن متکی است. از اثبات‌های STARK برای ارائه مفروضات حریم خصوصی و امنیتی مورد نیاز برای کاربران و همچنین افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های تراکنش از طریق دسته‌بندی تراکنش‌ها قبل از انتشار اثبات و حالت جدید در لایه ۱ استفاده می‌کند.

Cairo (نمایش متوسط ​​جبری CPU) یک زبان برنامه نویسی کامل تورینگ برای نوشتن برنامه های قابل اثبات است، که در آن یک طرف می تواند به دیگری ثابت کند که یک محاسبات خاص به درستی انجام شده است بدون اینکه نیازی به اجرای مجدد همان برنامه باشد. این اولین پلت فرم درجه تولید برای تولید اثبات های STARK برای محاسبات عمومی است.

ماشین مجازی قاهره (VM) بایت کد تولید شده توسط کامپایلر را می گیرد و آن را روی کامپیوتر اجرا می کند. خروجی این اجرا ردی از برنامه است که می تواند برای اثبات صحت عبارت بیان شده در کد قاهره به یک پروور STARK ارسال شود.

بخوانید  کاهش تراکنش‌های بزرگ شیبا اینو؛ نهنگ‌ها از این میم کوین ناامید شده‌اند؟

Madara یک ترتیب‌دهنده برای پشته Starknet است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا مجموعه‌های ZK مبتنی بر Starknet خود را تقویت کنند.

تا همین اواخر، همه این پشته نرم افزاری فقط در بالای اتریوم قابل استفاده بود. اکنون، Kasar Labs و Taproot Wizards یک آداپتور DA برای بیت‌کوین راه‌اندازی کرده‌اند که می‌خواهد به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا مجموعه‌های ساخته‌شده با نسخه منبع باز Starknet را به اصلی‌ترین و امن‌ترین شبکه ارزهای دیجیتال متصل کنند.

آیا بیت کوین به ZK Rollup نیاز دارد؟

به طور ذاتی، بیت کوین نیاز زیادی ندارد. مسلماً مانند امروز بسیار خوب عمل می کند، و استدلال کمی وجود دارد که چرا بیت کوین باید به طور چشمگیری تغییر کند تا به حل مشکل خرج مضاعف به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی ادامه دهد. از سوی دیگر، مقیاس‌پذیری یک نیاز واقعی است و چیزهایی مانند شبکه لایتنینگ برای مشارکت بیشتر کاربرانی که در غیر این صورت نمی‌توانند در تراکنش‌های اقتصادی با بیت کوین شرکت کنند بسیار مفید بوده است.

مجموعه‌های ZK یک لنز جایگزین برای نگاه کردن به بیت کوین فراهم می‌کند. دو پروژه ذکر شده در بالا نیازی به تغییر واقعی از خود بیت‌کوین برای کار کردن ندارند، اما اگر تمام قابلیت‌های این فناوری به فعلیت برسد، یک تغییر اجماع برای معرفی یک اپکد جدید ضروری است. در حال حاضر، به نظر می‌رسد این تحقیق در فضای جمع‌آوری‌های مبتنی بر دانش صفر، تلاش می‌کند تا مرزهای امکان‌پذیر برای بیت‌کوین انجام شود – – اگر هدف این باشد که، مشابه شبکه لایتنینگ، افزایش استخر احتمالی بیت‌کوین، چیز خوبی است. کاربران بیت کوین.

بخوانید  نمودار خطی ارز آپتوس (Aptos)

شباهت‌های ترسیم شده با لایتنینگ مشهود است، با توجه به اینکه جمع‌آوری‌ها همچنین با دسته‌بندی چندین تراکنش با هم قبل از انتشار یک منبع اطلاعاتی واحد در بیت‌کوین عمل می‌کنند. مطمئناً، مجموعه‌های ZK رویکردی بسیار متفاوت با Lightning دارند و به درستی نیز چنین است. این فناوری به دنبال رقابت با لایه ۲ پرداخت ارزان آزمایش شده و آزمایش شده ای نیست که بیت کوین ها عاشق آن شده اند. در عوض، جمع‌آوری‌ها به مشکلات دیگر نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند راه‌حل‌های دیگری ابداع کنند.

یکی دیگر از فناوری‌های مقیاس‌پذیری برای بیت‌کوین که در نهایت محاسبات خصوصی و پیچیده‌ای را که متکی بر شواهد ریاضی است امکان‌پذیر می‌کند، برای کسانی که به دنبال انجام کارهای بیشتر با بیت‌کوین خود هستند، جذاب به نظر می‌رسد. باز هم، توانایی پل زدن BTC کاملاً غیرقابل اعتماد در داخل و خارج از مجموعه به آن کد عملیاتی بستگی دارد. اما با وجود این، ایده وجود دارد.

بخوانید  معرفی ارز دیجیتال کامپاند همه چیز درباره ارز COMP

مشخص نیست که آیا جمع‌بندی ZK می‌تواند جذب بیت‌کوین را به همراه داشته باشد یا خیر. در حال حاضر یک یک زنجیره جانبی برای بیت کوین وجود دارد. Liquid سالهاست که در بیت کوین فعال بوده است و هنوز حجم معاملات زیادی را به خود ندیده است. می‌توان ادعا کرد که وجود یک مدل فدرال در مورد Liquid یک بدهی است، و مجموعه‌های ZK در این مورد برتری دارند. شاید یک جمع‌آوری می‌تواند سرنوشتی مشابه Liquid، حجم کم و بهره کم داشته باشد – زیرا کاربران بیت‌کوین همچنان به انتخاب ساده «Stack Sats و HODL» ادامه می‌دهند. یا می تواند مرز جدیدی را برای توسعه و استفاده بیت کوین فعال کند.

با این وجود، کاوش در این پیشرفت‌ها با تحقیقات با کیفیت بالا یک تلاش طبیعی و ضروری است، صرف نظر از اینکه نتیجه نهایی موفقیت یا شکست باشد. چیزی برای یادگیری از هر یک از نتایج وجود دارد. در هر صورت، یک چیز قطعی است – بیت کوین به هش کردن و تولید بلاک ها ادامه می دهد و به همه کاربران خود اجازه می دهد از اطمینان پولی پول سخت لذت ببرند و به هیچ یک از این ها اهمیت ندهند. چنین چیز زیبایی.

منبع: bitcoinmagazine.com

مقاله اصلی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2611943

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها