تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
0

لورس :انواع صرافی‌های ارز دیجیتال؛ آشنایی کامل با انواع صرافی‌های دنیای رمزارز

  • کد خبر : 2606594
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
لورس :انواع صرافی‌های ارز دیجیتال؛ آشنایی کامل با انواع صرافی‌های دنیای رمزارز
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

امروزه ارزهای دیجیتال، محبوبیت زیادی در سراسر جهان دارند و افراد زیادی آن‌ها را با یکدیگر مبادله می‌کنند. همانطور که شما برای تبادل ارزی مانند دلار و ریال به صرافی مراجعه می‌کنید برای تبادل رمزارز نیز نیاز به یک صرافی دارید. صرافی ارز دیجیتال به محلی گفته می‌شود که کاربران می‌توانند انواع دارایی‌های دیجیتال مانند تتر، بیت کوین، اتریوم و… را مبادله کنند.
شما می‌توانید با استفاده از این صرافی‌ها سرمایه خود را به راحتی به کیف پول‌های مختلف، منتقل کنید و دارایی دیجیتال خود را در آن نگه دارید. لازم به ذکر است که این صرافی‌ها تحت وب هستند و شما می‌توانید به صورت آنلاین، ارز دیجیتال مورد نظر خود را معامله کنید. ما در این مقاله می‌خواهیم انواع صرافی ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین مورد را متناسب با معیارهای مد نظر خود انتخاب کنید.
صرافی متمرکز (CEX) چیست؟ صرافی متمرکز (Centralized Exchange)، دارای یک نهاد متمرکز است که کل امور صرافی را کنترل و اداره می‌کند. از جمله ویژگی‌های آن، درخواست احراز هویت از کاربران است که در عمل با هدف بلاک‌چین در تعارض است. این صرافی به عنوان یک..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

امروزه ارزهای دیجیتال، محبوبیت زیادی در سراسر جهان دارند و افراد زیادی آن‌ها را با یکدیگر مبادله می‌کنند. همانطور که شما برای تبادل ارزی مانند دلار و ریال به صرافی مراجعه می‌کنید برای تبادل رمزارز نیز نیاز به یک صرافی دارید. صرافی ارز دیجیتال به محلی گفته می‌شود که کاربران می‌توانند انواع دارایی‌های دیجیتال مانند تتر، بیت کوین، اتریوم و… را مبادله کنند.

بخوانید  بیت کوین بعد از ۲ سال نیمی از بازار ارز‌های دیجیتال را بلعید!

شما می‌توانید با استفاده از این صرافی‌ها سرمایه خود را به راحتی به کیف پول‌های مختلف، منتقل کنید و دارایی دیجیتال خود را در آن نگه دارید. لازم به ذکر است که این صرافی‌ها تحت وب هستند و شما می‌توانید به صورت آنلاین، ارز دیجیتال مورد نظر خود را معامله کنید. ما در این مقاله می‌خواهیم انواع صرافی ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین مورد را متناسب با معیارهای مد نظر خود انتخاب کنید.

صرافی متمرکز (CEX) چیست؟

صرافی متمرکز (Centralized Exchange)، دارای یک نهاد متمرکز است که کل امور صرافی را کنترل و اداره می‌کند. از جمله ویژگی‌های آن، درخواست احراز هویت از کاربران است که در عمل با هدف بلاک‌چین در تعارض است. این صرافی به عنوان یک واسطه خریداران و فروشندگان را به یکدیگر وصل می‌کند.

در صورت انجام معامله بین خریدار و فروشنده با قیمت و حجم مورد نظر، صرافی نیز کارمزد خود را از این معامله دریافت می‌کند.

بخوانید  میلادی هم به سرنوشت پپه دچار شد؛ سرقت میلیونی توسط اعضای تیم!

معرفی چند صرافی متمرکز

از جمله صرافی‌های متمرکز می‌توان به نوبیتکس، بایننس، کوکوین، کوین بیس و بیتفینکس اشاره کرد.

صرافی‌های متمرکز چه ویژگی‌هایی دارند؟

شما می‌توانید برای مدیریت و نگهداری سرمایه خود از صرافی متمرکز استفاده کنید. به طور کلی این دسته از صرافی‌ها ویژگی‌هایی دارند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  • قابل اعتماد بودن
  • امکان مشاهده نمودار قیمت ارزهای دیجیتال که در صرافی موجود هستند
  • پشتیبانی از جفت‌ارزها
  • با توجه به صرافی که انتخاب می‌کنید می‌توانید از ارزهای فیات مانند دلار برای مبادلات خود استفاده کنید.
  • این صرافی‌ها دارای نقدینگی کافی هستند. به همین دلیل معاملاتی که حجم بالایی دارند با سرعت انجام می‌شوند.
  • کاربرپسند بودن

از جمله مشکلات و معایب این نوع از صرافی، کارمزد زیاد و آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر هک شدن است.

صرافی غیرمتمرکز (dex) چیست؟

صرافی غیرمتمرکز (Decentralized Exchange)، یکی از انواع صرافی ارز دیجیتال است که به صورت مستقل و بدون واسطه فعالیت می‌کند. هیچ نهادی روی آن نظارت و کنترل ندارد. اگرچه سرورهای این صرافی‌ها به صورت متمرکز اداره می‌شوند اما همه تراکنش‌های آن، غیرمتمرکز هستند. غیرمتمرکز بودن صرافی به کاربران کمک می‌کند تا از دارایی خود در برابر سرقت و کلاه‌برداری محافظت کنند.

بخوانید  تحلیل تکنیکال پپه: بازگشت PEPE محتمل است؟

شما می‌توانید بدون آن که اطلاعات خصوصی خود را ذخیره کنید از این صرافی‌ها استفاده کنید. هدف آن‌ها ساده‌تر کردن معاملات همتابه‌همتا است تا خریداران و فروشندگان بتوانند به شکل مستقیم با یکدیگر معامله کنند. در صرافی غیرمتمرکز برای آن که اعتبار معاملات تأیید شود به یک امضای دیجیتال نیاز است. به همین دلیل، سرعت پردازش تراکنش در آن‌ها نسبت به صرافی متمرکز، کمتر است.

معرفی چند صرافی غیرمتمرکز

از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توان رادیوم، یونی سواپ، ساندی سواپ و اسپوکی سواپ را نام برد.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز چه مزایایی دارد؟

انواع صرافی ارز دیجیتال برای مبادله رمزارز وجود دارد که هر کدام ویژگی منحصربه‌فرد خود را دارند. در ادامه ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز را توضیح می‌دهیم:

  • ناشناس ماندن اطلاعات و هویت کاربران برای حفظ حریم خصوصی
  • امنیت بالا در این نوع از صرافی باعث می‌شود به سادگی قابل هک نباشد. در واقع کاربران می‌توانند بدون انتقال دارایی خود، همه تراکنش‌ها را از طریق یک کیف پول ارز دیجیتال که به صرافی متصل است انجام دهند.
بخوانید  هنگام ریزش بازار چه باید کرد؟

صرافی‌غیرمتمرکز چه معایبی دارد؟

از جمله معایب این صرافی‌ها، پایین بودن نقدینگی و حجم معاملات است.

صرافی ارز دیجیتال ترکیبی (Hybrid)‌

صرافی هیبریدی یکی از انواع صرافی‌های ارز دیجیتال است که از انواع معاملات رمزارزها پشتیبانی می‌کند. این صرافی ترکیبی از صرافی متمرکز و غیرمتمرکز است که هدف آن، بالا بردن کیفیت مبادله برای کاربران است. نام یکی از اولین صرافی‌های هیبریدی که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد Qurrex است.

تلاش این صرافی‌ها بر این است که مانند صرافی CEX و DEX‌ به ترتیب دارای نقدینگی بالا و امنیت مناسب باشند. بنابراین مهم‌ترین ویژگی صرافی هیبریدی، به وجود آوردن یک فضای ایده‌آل برای معامله کاربران است.

صرافی P2P

صرافی P2P (Peer to Peer)، یک نوع صرافی غیرمتمرکز محسوب می‌شود که کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه، ارز دیجیتال خود را به بقیه انتقال دهند. همانطور که متوجه شدید این صرافی به دلیل غیرمتمرکز بودن، امنیت بالایی دارد و به همین دلیل، مورد استقبال معامله‌گران زیادی قرار گرفته است. شما می‌توانید در اکثر صرافی‌های P2P بدون نیاز به احراز هویت، فعالیت کنید.

بخوانید  بیانیه جدید انجمن بلاکچین ایران: ۶ نکته مهمی که هنگام انتخاب پلتفرم معاملاتی باید در نظر بگیرید!

ویژگی‌های صرافی P2P

صرافی P2P که یکی از انواع صرافی ارز دیجیتال به حساب می‌آید دارای ویژگی‌های زیر است:

  • غیرمتمرکز بودن
  • داشتن سطح امنیت بالا
  • امکان اوردرگذاری (order) یا ایجاد سفارش
  • کارمزد بسیار پایین

معایب صرافی P2P

از جمله معایب صرافی P2P که با صرافی غیرمتمرکز هم‌پوشانی دارد پایین بودن حجم معاملات و نقدینگی نسبت به صرافی‌های دیگر است.

صرافی P2P

صرافی OTC

صرافی OTC (Over the counter)، به اصطلاح معنای پیشخوان می‌دهد. به معنای دقیق‌تر، تصور کنید که یک فرد دارایی و فرد دیگری پول خود را روی پیشخوان قرار می‌دهد. این دو شخص، به آسانی با برداشتن پول و دارایی مد نظر، معامله را بدون وجود واسطه انجام می‌دهند. در واقع طرف معامله شما خود صرافی است و واسطه محسوب نمی‌شود. این درحالی است که در صرافی‌های دیگر، صرافی به عنوان یک واسطه عمل می‌کند و خریدار و فروشنده را به هم وصل می‌کند.

این صرافی‌ها مناسب افرادی است که می‌خواهند تراکنش‌های بزرگی را انجام دهند. بنابراین اگر مبلغ کمی در اختیار داشته باشید صرافی OTC برای شما مناسب نیست.

بخوانید  سقوط بیت کوین به کانال 28000 دلاری/ افت 16 درصدی تون‌کوین

به طور کلی برای فعالیت در صرافی OTC نیاز به احراز هویت دارید. همچنین به عنوان یک کاربر ایرانی اگر پاسپورت کشورهای دیگر را نداشته باشید باید از سایر روش‌های مربوط به دور زدن تحریم، برای فعالیت در آن استفاده کنید.

صرافی OTC

ویژگی‌های صرافی OTC

در این بخش از مقاله انواع صرافی ارز دیجیتال، ویژگی‌های صرافی OTC را بررسی می‌کنیم.

  • امنیت بالا

این صرافی ارزهای دیجیتال کاربران را به کیف پول خود آن‌ها واریز می‌کند و این باعث می‌شود دارایی‌ کاربران از امنیت بالاتری برخوردار باشند.

  • امکان خرید و فروش سریع

این ویژگی‌ مهم، صرافی OTC را بین کاربران محبوب کرده است. زیرا صرافی از موجودی دارایی خود معامله می‌کند و این باعث می‌شود کاربر برای تأیید سفارش، منتظر نماند.

  • امکان معامله با قیمت لحظه‌ای

در این صرافی، ارزهای دیجیتال مطابق با قیمت جهانی معامله می‌شوند. به این معنا که قیمت مطابق با سفارش مشتری تعیین نمی‌شود. بنابراین شما می‌توانید با قیمت لحظه‌ای خرید و فروش کنید.

بخوانید  خرید و فروش بایننس کوین (BNB)

معایب صرافی OTC

از جمله معایب این صرافی می‌توان به احراز هویت اجباری و احتمال هک شدن اشاره کرد.

تفاوت صرافی OTC‌ و P2P

در صرافی P2P، این خریداران و فروشنده‌ها هستند که قیمت را مشخص می‌کنند. اما در صرافی OTC، صرافی و رقابت بازار، تعیین‌کننده قیمت ارز دیجیتال هستند. همچنین در OTC‌ها غالباً میان قیمت خرید و فروش، تفاوت کمی را در نظر می‌گیرند. در صرافی P2P معاملات میان خریداران و فروشندگان به شکل همتابه‌همتا انجام می‌شود اما در صرافی‌های OTC شما معاملات را به شکل مستقیم با صرافی انجام می‌دهید.

تفاوت صرافی OTC و P2P

صرافی مشتقه (Options, futures)

انواع صرافی‌های کریپتو در سراسر دنیا وجود دارند که یکی از آن‌ها صرافی مشتقه است. صرافی مشتقه به صرافی گفته می‌شود که در آن معامله‌گران، روی نوسان قیمت ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع معامله کاربران، روی دارایی‌های اصلی نیست. از جمله معامله‌های این نوع صرافی معاملات آتی (futures) و اختیار معامله (options) است.

  • معاملات فیوچرز یا معاملات آتی
بخوانید  CZ بایننس می گوید بیت کوین قابل ردیابی است

در معاملات آتی، خریدار ملزم می‌شود یک دارایی خاص را در تاریخ معینی بخرد و فروشنده می‌تواند در تاریخی در آینده، دارایی مورد توافق را تحویل دهد. در واقع، قرارداد خرید یا فروش یک دارایی را در زمان مشخصی می‌خرید. در این روش معمولاً از اهرم (Leverage)‌ استفاده می‌شود. به آن معنا که یک میزان دارایی را از پلتفرم خدمات‌دهنده قرض می‌گیرید.

این کار به شما اجازه می‌دهد یک معامله را بیشتر از میزان دارایی خود باز کنید که به دلیل ریسک بالا احتمال سود یا زیان شما را به همان اندازه بیشتر می‌کند.

  • معاملات آپشن یا اختیار معامله

اختیار معامله شامل اختیار خرید و فروش است. در اختیار خرید، دارنده حق (اختیار) دارد دارایی موضوع قرارداد را در تاریخ و قیمت معینی بخرد. در اختیار فروش نیز دارنده حق (اختیار) دارد تا دارایی موضوع قرارداد را در تاریخ و قیمت معینی بفروشد. در این روش نیز کاربران می‌توانند از اهرم استفاده و موقعیت خرید (long) و فروش (short)‌ را باز کنند.

بخوانید  آموزش تحلیل تکنیکال؛ انواع نمودار – بخش دوم

برای مثال تصور کنید که شما اختیار معامله اتر را به قیمت ۱۶۰۰ دلار بخرید و قیمت آن تا زمان سررسید به ۱۷۰۰ دلار برسد. در این شرایط شما مجاز هستید که اتریومی که ارزش آن ۱۷۰۰ دلار است را به قیمت ۱۶۰۰ دلار، خریداری کنید.

  • انواع صرافی مشتقه

از جمله ارائه‌دهندگان خدمات فیوچرز می‌توان بیتمکس (Bitmex)، OKEx، دریبیت (Deribit) و بایبیت (Bybit)‌را نام برد.

معاملات Futures‌ و Options

ویژگی‌های انواع

صرافی‌ها

صرافی متمرکز

صرافی غیرمتمرکز

صرافی هیبریدی

صرافی P2P

صرافی OTC

کارمزد

بالا

پایین

پایین

پایین

پایین

نقدینگی

بالا

پایین

بالا

پایین

پایین

احراز هویت

دارد

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

سرعت تراکنش

بالا

پایین‌

بالا

پایین‌

بالا

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید انواع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که خریداران و فروشندگان می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را با یکدیگر معامله کنند. این صرافی‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بوده و هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. شما می‌توانید با بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌ها و با توجه به معیارهای خود، صرافی مد نظر را انتخاب کنید.

بخوانید  سپتامبر ۲۰۲۳:معرفی ۵ مجموعه برتر NFT بر اساس حجم معامله شده 

منبع : نوبیتکس مگ

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2606594

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها