تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

لورس :با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا شوید

  • کد خبر : 2627942
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۲
لورس :با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا شوید
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا شویدکیف پول ارز دیجیتال، یکی از راه‌های محافظت از سرمایه است. استفاده از کیف‌ پول برای ارتقای امنیت سطح سرمایه‌گذاری ضروری به شمار می‌آید. کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال شامل انواع مختلفی است که هر کدام قابلیت‌های گوناگونی را ارائه می‌دهند. کیف پول نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی انواع آن است.
به گزارش پیوست، انتخاب کیف پول برای نگهداری از ارز دیجیتال ممکن است دشوار باشد. برخی کیف پول‌های ارز دیجیتال قابل هک شدن است و در صورت استفاده از کیف پول‌های نامناسب رمزارزهای شما به صورت ایمن ذخیره نمی‌شود. به علاوه کیف پول‌های مختلف از نظر کاربرد، هدف، روش اتصال و سایر ویژگی‌ها با هم تفاوت دارند. بنابراین لازم است با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا باشید. در این صورت می‌توانید با بررسی ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر نوع، مناسب‌ترین مدل را برای خود انتخاب کنید.
کیف پول ارز دیجیتال چیست؟اگر می‌خواهید در یک شبکه بلاکچین مانند بیت‌کوین یا اتریوم تراکنش انجام دهید، ابتدا به فضایی برای ذخیره ارز دیجیتال خود نیاز دارید. این فضای ذخیره‌سازی، کیف پول ارز دیجیتال نامیده می‌شود. به ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا شوید

کیف پول ارز دیجیتال، یکی از راه‌های محافظت از سرمایه است. استفاده از کیف‌ پول برای ارتقای امنیت سطح سرمایه‌گذاری ضروری به شمار می‌آید. کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال شامل انواع مختلفی است که هر کدام قابلیت‌های گوناگونی را ارائه می‌دهند. کیف پول نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی انواع آن است.

به گزارش پیوست، انتخاب کیف پول برای نگهداری از ارز دیجیتال ممکن است دشوار باشد. برخی کیف پول‌های ارز دیجیتال قابل هک شدن است و در صورت استفاده از کیف پول‌های نامناسب رمزارزهای شما به صورت ایمن ذخیره نمی‌شود. به علاوه کیف پول‌های مختلف از نظر کاربرد، هدف، روش اتصال و سایر ویژگی‌ها با هم تفاوت دارند. بنابراین لازم است با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا باشید. در این صورت می‌توانید با بررسی ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر نوع، مناسب‌ترین مدل را برای خود انتخاب کنید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

اگر می‌خواهید در یک شبکه بلاکچین مانند بیت‌کوین یا اتریوم تراکنش انجام دهید، ابتدا به فضایی برای ذخیره ارز دیجیتال خود نیاز دارید. این فضای ذخیره‌سازی، کیف پول ارز دیجیتال نامیده می‌شود. به عبارت دیگر کیف پول‌های ارز دیجیتال برای تعامل با شبکه بلاکچین کاربرد دارند. این نکته را هم باید در نظر گرفت که در واقعیت، کیف پول‌های کریپتو ارز را ذخیره نمی‌کنند بلکه به عنوان ابزار تعامل با بلاکچین عمل می‌کنند. یعنی اینکه این کیف‌پول‌ها اطلاعات لازم برای دریافت و ارسال پول از طریق تراکنش‌های بلاکچین را تولید می‌کنند.

این اطلاعات شامل یک جفت کلید خصوصی و عمومی است. بر اساس کلید عمومی یک شناسه الفبایی به نام آدرس تولید می‌شود. در اصل، این آدرس مکانی را مشخص می‌کند که کوین‌ها می‌توانند به آن بلاکچین ارسال شوند. آدرس را می‌توان مانند شماره حساب بانکی برای دریافت رمزارزها به اشتراک گذاشت. اما کلیدهای خصوصی نباید فاش شوند چون کلید خصوصی را می‌توان مانند رمز کارت بانکی در هر کیف پولی برای دسترسی به ارز دیجیتال استفاده کرد. در صورتی که کلید خصوصی افشا شده باشد، ارزهای شما در هر دستگاهی قابل دسترسی است. همچنین لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که سکه‌ها فقط از یک آدرس به آدرس دیگر منتقل می‌شوند و هرگز از بلاکچین خارج نخواهند شد.

کیف پول‌ ارز دیجیتال برای تعامل با شبکه بلاکچین کاربرد دارد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان از جنبه‌های مختلف طبقه‌بندی کرد و مورد بررسی قرار داد. به طور کلی کیف پول‌های کریپتو بر اساس کارکرد و روش اتصال به اینترنت به سه نوع گرم یا نرم‌افزاری، سرد یا سخت‌افزاری و کیف پول‌های کاغذی دسته‌بندی می‌شوند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری از طریق مرورگرهای وب دانلود می‌شوند و پس از نصب در دسکتاپ یا موبایل قابل استفاده هستند. از سوی دیگر کیف پول‌های سخت‌افزاری، دستگاه‌های فیزیکی‌ای هستند که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های لوازم جانبی کامپیوتر خریداری کنید. در نهایت، کیف پول‌های کاغذی را می‌توان نوشت یا چاپ کرد که این کیف‌ پول‌ها حاوی یک کلید عمومی به شکل QR کد هست. البته کیف پول ارز دیجیتال کاغذی در حال حاضر تقریباً منسوخ شده‌ است.

کیف پول‌های نرم‌افزاری یا همان گرم دسترسی وکارایی راحت و آسانی دارند. در مقابل کیف پول‌های سخت‌افزاری یا سرد امن‌تر هستند. کیف پول‌های گرم به دلیل اتصال به اینترنت، امنیت کمتر و خطرات بیشتری دارند اما کاربرپسند هستند. از طرف دیگر، کیف پول‌های سرد به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و نیازی به اتصال به اینترنت ندارند. بنابراین، از مزیت امنیت بیشتر و خطر کمتر برخوردارند. کیف پول‌های گرم برای تراکنش‌های روزانه مناسب هستند و کیف پول‌های سرد برای نگهداری در بلندمدت کاربرد دارند.

راه‌اندازی کیف پول‌ ارز دیجیتال گرم آسان است و کریپتو به سرعت در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که در میان معامله‌گران طرفداران زیادی دارد. کیف پول‌های سرد به علت مقاومت در برابر هک برای هولدرها مناسب است. به عنوان یک روش حفاظتی، تنها درصد کمی از رمزارزتان را در کیف پول‌های گرم ذخیره کنید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های نرم افزاری

کیف پول‌ نرم‌افزاری محبوب‌ترین کیف پول‌ ارز دیجیتال است. برای استفاده از این نوع کیف پول باید به اینترنت متصل باشید. این اتصال ثابت به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت و بدون نقص با پروتکل‌های DeFi تعامل داشته باشند. استقراض و وام دادن، سهام‌داری، تعویض توکن‌ها و معامله در DEX یا صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال با کیف پول نرم‌افزاری بسیار آسان است. به علاوه برای استفاده مکرر این نوع از کیف پول‌ها پیشنهاد می‌شود.

با این حال، این اتصال به اینترنت با معایبی نیز همراه است. از آنجایی که یک کیف پول نرم‌افزاری دائماً به اینترنت متصل است، در معرض خطر هک شدن نیز قرار دارد. به علاوه خطر کیف پول نرم‌افزاری فقط به فضای مجازی محدود نمی‌شود. اگر دستگاه قفل‌شده‌ای را که کیف پول شما در آن قرار دارد گم کنید یا سرقت شود، می‌توان از طریق بازیابی به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد و رمزارز را از کیف پول شما تخلیه کرد. بنابراین مهم است که همیشه هر دستگاهی که حاوی کیف پول نرم‌افزاری است را با استفاده از رمزهای عبور قوی محافظت کنید.

نگهداری از رمزارز

انواع کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری شامل کیف پول وب، کیف پول موبایل و کیف پول رومیزی است.

کیف پول‌های وب (کیف پول‌های افزونه مرورگر)

کیف پول‌های وب همان‌طور که از نام آن پیداست، توسط مرورگرهای اینترنتی قابل دسترسی هستند و در واقع به شکل پسوند مرورگر وب ارائه می‌شود. اگر می‌خواهید کریپتو را در یک صرافی ارز دیجیتال مبادله کنید، کافی است به وب‌سایت آن پروتکل مراجعه کرده و کیف پول خود را متصل کنید. تراکنش روی پروتکل تنظیم شده است و در کیف پول تایید می‌شود. کیف پول افزونه مرورگر سریع‌ترین و کاربرپسندترین راه برای تعامل با فناوری بلاکچین است.

نرم‌افزاری که یک کیف پول وب را تامین می‌کند در مرورگر اینترنت شما ذخیره می‌شود. به همین دلیل استفاده از این نوع کیف پول ارز دیجیتال ممکن است با خطرات امنیتی همراه باشد. به عنوان مثال کیف پول‌های وب اغلب مورد هدف بدافزار قرار می‌گیرند. همچنین از آنجایی که کلیدهای خصوصی این کیف پول‌ها از طریق فضای ابری قابل دسترسی هستند، کم امنیت‌ترین گزینه محسوب می‌شود. با این حال، موسسات بزرگی که چندین امضاکننده برای یک کیف پول دارند، این نوع کیف پول‌ها را ترجیح می‌دهند.

همچنین مهم است که قبل از دانلود از سلامت و امنیت کامپیوتر خود اطمینان داشت تا پیش از بروز مشکل، از خطرات و حملات جلوگیری کرد. اقدامات امنیتی، مانند اسکن کامپیوتر قبل از دانلود کیف پول‌های وب، می‌تواند به کاهش خطر کمک کند. به طور کلی این مدل کیف پول ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک ایده‌آل است و امکان تراکنش‌های سریع را فراهم می‌کند. برخی از این پرکاربردترین کیف پول‌های وب متاماسک (MetaMask) و کوین بیس (Coinbase) هستند.

کیف پول وب از انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول موبایل

در کیف پول موبایل، کلیدهای رمزنگاری شما در تلفن همراه ذخیره می‌شود. این نوع کیف پول ارز دیجیتال در قالب یک اپلیکیشن ارائه می‌شود که معمولاً از فروشگاه گوگل پلی برای اندروید و اپل استور برای آیفون قابل دانلود است. چون از QR کدها برای تراکنش استفاده می‌کنند، استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. به علاوه این نوع کیف پول همیشه در دسترس و برای عملیات روزانه مناسب است. اما در برابر نفوذ بدافزار و ویروس‌ها آسیب‌پذیر هستند. بنابراین لازم است آن را رمزگذاری کنید و از آپدیت بودن آنتی ویروس موبایل خود مطمئن شوید. MetaMask، کوینومی (Coinomi)، اکسودوس (Exodus) و مای سلیوم (Mycelium) از کیف پول‌های محبوب مخصوص موبایل هستند.

کیف پول موبایل در دسترس‌ترین کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ یا رومیزی در واقع یک نرم‌افزار قابل نصب است که در سیستم عامل‌ها در دسترس قرار گرفته است. می‌توان این کیف پول را روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی دانلود و استفاده کرد. این مدل دقیقاً مانند کیف پول موبایل است با این تفاوت که کلید خصوصی شما به جای یک اپلیکیشن در یک برنامه دسکتاپ ذخیره می‌شود. به طور کلی برای کیف پول موبایل و دسکتاپ احراز هویت دو عاملی توصیه می‌شود. برای استفاده از کیف پول دسکتاپ آنتی ویروس مورد نیاز است تا از بروز مشکلات امنیتی به دلیل اتصال به اینترنت جلوگیری شود.

استفاده از کیف پول‌ ارز دیجیتال در دسکتاپ آسان است و حریم خصوصی و ناشناس بودن را حفظ می‌کند. همچنین نیازی به درگیر کردن شخص ثالث نیست. ولی لازم است از سیستم خود پشتیبان‌گیری منظم انجام دهید. برای دسکتاپ کیف پول‌های محبوب عبارتند از Exodus، بیتکوین کر (Bitcoin core) و الکتروم (Electrum).

کیف پول‌ ارز دیجیتال در دسک‌تاپ

کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌هایی فیزیکی هستند که به صورت جداگانه آدرس‌ها و کلیدهای عمومی را مدیریت می‌کنند. این دستگاه‌ها شبیه درایوهای فلش کوچک یا یک USB با صفحه نمایش OLED هستند. این کیف پول‌ها بدون باتری کار می‌کنند و می‌توانند به کامپیوتر شخصی متصل شوند. استفاده از این دستگاه‌های ذخیره‌سازی سرد ایمن و آسان است. می‌توان از آن به صورت آفلاین استفاده کرد و معمولاً قابل هک نیستند. بنابراین برای انتقال کلیدهای خصوصی و نگهداری ذخایر بزرگ بیت‌کوین گزینه‌ای مطلوب محسوب می‌شود. کیف پول‌های سخت‌افزاری محبوب عبارتند از ترزور (Trezor) و لجر (Ledger).

کیف پول‌های سخت‌افزاری هم نوعی کیف پول ارز دیجیتال هستند.

کیف پول کاغذی

این نوع کیف پول ارز دیجیتال برای کلید خصوصی و آدرس عمومی دارای کد QR است و به صورت فیزیکی چاپ می‌شود. برخی از کیف پول‌ها امکان دانلود کد را برای تولید آدرس‌های جدید به صورت آفلاین فراهم می‌کنند. کیف پول‌های این مدل در معرض خطر هک نیستند، اما معایبی مانند ارسال نشدن وجوه جزئی و حتی قرار داشتن در معرض خطر رطوبت و آتش سوزی را دارند. به طور کلی کیف پول‌های کاغذی قبلاً برای ذخیره‌سازی سرد بسیار محبوب بودند، اما پس از اینکه کیف پول‌های سخت افزاری وارد بازار شدند، استفاده از آن‌ها تقریبا منسوخ شد.

کیف پول کاغذی نوعی کیف پول ارز دیجیتال قدیمی

انواع کیف پول ارز دیجیتال از یک دیدگاه دیگر

از یک دیدگاه دیگر کیف پول‌ها را در دو نوع گرم و سرد طبقه‌بندی می‌کنند. کیف پول گرم به هر کیف پولی گفته می‌شود که همیشه به اینترنت متصل است و بنابراین در معرض خطر هک شدن قرار دارد. کیف پول سرد به هر کیف پولی گفته می‌شود که به اینترنت متصل نباشد. به همین دلیل است که در این طبقه‌بندی کیف پول کاغذی را زیر مجموعه کیف پول سرد می‌دانند.

همچنین در این رویکرد کیف پول سخت‌افزاری می‌تواند به عنوان زیرمجموعه کیف پول گرم یا سرد در نظر گرفته شود. به این صورت که اگر درایو فلش USB به اینترنت وصل نباشد، کیف پول سخت‌افزاری یک کیف پول سرد در نظر گرفته می‌شود. ولی زمانی که USB به یک رایانه متصل به اینترنت وصل باشد، تبدیل به یک کیف پول گرم خواهد شد.

کیف پول‌های متمرکز و غیرمتمرکز چه تفاوت‌هایی دارند؟

همه انواع کیف پول ارز دیجیتال به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز نگهداری می‌شود. در کیف پول متمرکز کلید خصوصی شما در اختیار طرف سوم که معمولا صرافی است، قرار دارد. نمونه محبوب چنین صرافی Coinbase است. کیف پول‌های متمرکز اجازه تعامل با Web3 را نمی‌دهد زیرا کاربر به کلیدهای خود دسترسی مستقیم ندارد.

در کیف‌پول‌های غیرمتمرکز کاربر به کلیدهای خود دسترسی مستقیم دارد و بنابراین کنترل کاملی بر دارایی‌های دیجیتال خود خواهد داشت. این کنترل به صاحبان کیف پول‌های غیرقانونی اجازه تعامل مستقیم با بلاکچین را می‌دهد. با کیف پول‌های غیرمتمرکز، ارزهای دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEX مانند یونی سواپ (Uniswap) معامله می‌شود.

کیف پول ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز

کیف پول بیت‌کوین با کیف پول اتریوم چه تفاوتی دارد؟

بلاکچین اتریوم با بلاکچین بیت‌کوین سازگار نیست. به همین دلیل، اگر می‌خواهید با هر دوی این شبکه‌ها تعامل داشته باشید، باید برای هر شبکه یک کیف پول مجزا تهیه کنید.

Electrum و Mycelium دو کیف پول پرکاربرد بیت‌کوین هستند. MetaMask و Coinbase هم کیف پول‌های محبوب مبتنی بر اتریوم محسوب می‌شوند. بایننس (Binance) هم به عنوان سومین شبکه محبوب بلاکچین کیف پول متمایز خود یعنی تراست ولت (Trust Wallet) را در اختیار دارد.

جمع‌بندی

کیف پول‌های ارز دیجیتال مزایای متفاوتی را ارائه می‌دهند. اشخاص و کسب‌‌وکارها با درک تفاوت‌های موجود میان آن‌ها می‌توانند بهترین گزینه را برای نیازهای خود انتخاب کنند و از مزایای آن بهره ببرند. به طور کلی نوع کیف پول کریپتو که برای شما مناسب است به نوع دارایی‌های رمزنگاری که می‌خواهید ذخیره کنید و سطح امنیت مورد نظر شما بستگی دارد. همچنین باید در نظر بگیرید که چند وقت یک بار قصد دارید با بلاکچین تعامل داشته باشید.

به عنوان مثال کیف پول‌های سرد یا سخت‌افزاری به دلیل امنیت بالا برای کاربران هولدر که گاهی به انجام معامله دست می‌زنند، مناسب‌تر است. در حالی که کیف پول‌های گرم یا نرم‌افزاری برای کاربرانی بهتر است که دارای حساب‌های ارز دیجیتال بزرگ و تراکنش‌ها و معاملات مکرر هستند. در این نوع کیف پول‌ها، برنامه‌های کیف پول دسکتاپ و موبایل بهترین امنیت را ارائه می‌دهند. همچنین اگر فکر می‌کنید ممکن است کلید خصوصی خود را فراموش کنید و تمایل دارید در صورت نیاز آن را را از طریق کارگزار خود بازیابی کنید، می‌توانید از کیف پول‌های متمرکز استفاده کنید.

امنیت و ایمنی هر کدام از انواع کیف پول ارز دیجیتال بیشتر به شما بستگی دارد. یک لحظه بی‌احتیاطی می‌تواند باعث شود دارایی‌های دیجیتالی با ارزش زیادی از دست برود که این دارایی‌ها قابل بازیابی نیستند. بهتر است به طور مرتب از کیف پولتان نسخه پشتیبان تهیه کنید و به جدیدترین نرم‌افزارها مجهز باشید.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2627942

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها