تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
3

لورس :با علائم سرطان رحم آشنا شوید!

  • کد خبر : 2596040
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
لورس :با علائم سرطان رحم آشنا شوید!
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :سرطان رحم نوعی سرطان است که در سلول‌های پوشش داخلی یا پایین رحم به نام دهانه رحم دیده می‌شود و یکی از شایع‌ترین سرطان‌های زنان در جهان است. علائم سرطان رحم بسته به نوع و مراحل این بیماری می‌تواند ظهور و بروز متفاوتی داشته باشد. سرطان دهانه رحم […]

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

سرطان رحم نوعی سرطان است که در سلول‌های پوشش داخلی یا پایین رحم به نام دهانه رحم دیده می‌شود و یکی از شایع‌ترین سرطان‌های زنان در جهان است. علائم سرطان رحم بسته به نوع و مراحل این بیماری می‌تواند ظهور و بروز متفاوتی داشته باشد.

سرطان دهانه رحم بیشترین شیوع را در بین انواع این سرطان دارد. دهانه رحم قسمت گردنی شکل رحم است که به واژن متصل می‌شود. انواع مختلف ویروس HPV که باعث عفونت‌های مقاربتی می‌شود، شایع‌ترین عوامل بیولوژیکی سرطان دهانه رحم هستند. در بعضی موارد، این ویروس سال‌ها در رحم زنان زنده می‌ماند و می‌تواند باعث شود برخی از سلول‌های سطح دهانه رحم به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین علائم این سرطان می‌پردازیم.

علائم سرطان رحم چیست؟

سرطان رحم به دو صورت سرطان آندومتر و سرطان دهانه رحم دیده می‌شود. سرطان آندومتر این نام را به این دلیل گرفته است که در لایه آندومتر که سطح داخلی رحم را تشکیل می‌دهد، ایجاد می‌شود. لایه آندومتر یک لایه بافتی است که در دوران بارداری ضخیم می‌شود و بنابراین اجازه می‌دهد تا تخمک بارور شده به رحم بچسبد.

در طول ضخیم شدن لایه آندومتر در طول دوره تخمک‌گذاری، سلول‌های آندومتر ممکن است به طور غیرقابل کنترلی تکثیر شوند و باعث تشکیل تومور در این ناحیه شوند. در نتیجه این تومورهای بدخیم، سرطان آندومتر، یکی از انواع سرطان رحم، رخ می‌دهد. در مراحل اولیه علائم سرطان رحم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی واژن: با توجه به علائم سرطان رحم، یکی از شایع ترین و بارزترین علائم، خونریزی واژینال است. خونریزی خارج از سیکل قاعدگی می‌تواند به عنوان یکی از علائم اولیه شناخته شود
  • خونریزی بعد از قاعدگی: با توجه به مطالعات انجام شده بر روی زنان مبتلا به سرطان رحم، تقریبا در ۹۰ درصد از زنان تشخیص داده شده که دارای خونریزی پس از یائسگی هستند؛ بنابراین خونریزی بعد از یائسگی به طور کلی یکی از مهم‌ترین علائم سرطان رحم محسوب می‌شود
  • ترشحات ظاهرا طبیعی از واژن: مایع ترشح شده از غدد کوچک واژن برای محافظت از واژن و تمیز نگه داشتن آن ترشحات واژن نامیده می‌شود. تغییر رنگ و ترکیب ترشحات دیده شده از نظر دریافت اطلاعات در مورد سلامت رحم و واژن بسیار مهم است
  • درد لگن و دردناک بودن رابطه جنسی: احساس درد در ناحیه لگن و همچنین درد شکم و واژن از دیگر علائم این سرطان است

 

علائم سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم نیز می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد. علاوه بر خونریزی واژن که در علائم سرطان دهانه رحم دیده می‌شود، در مرحله پیشرفته ممکن است کم خونی هم به دلیل خونریزی غیر طبیعی واژن ایجاد شود.

درد مداوم در قسمت تحتانی شکم، پاها و کمر می‌تواند با این علائم همراه باشد. به دلیل توده تشکیل شده، ممکن است انسداد در دستگاه ادراری ایجاد شود و مشکلاتی مانند درد در هنگام ادرار یا تکرر ادرار ایجاد کند. مانند سایر سرطان‌ها، کاهش وزن غیر ارادی نیز ممکن است از علائم سرطان دهانه رحم باشد.

علائم سرطان رحم و تخمدان

علائم سرطان رحم و تخمدان

علاوه بر رحم ممکن است تخمدان نیز دچار سلول‌های سرطانی شود. در برخی از علائم ممکن است این بیماری شبیه به علائم سرطان رحم باشد. اگرچه سرطان تخمدان نوعی سرطان است که می‌تواند در زنان در هر گروه سنی رخ دهد، اما بروز این بیماری با افزایش سن پس از یائسگی افزایش می‌یابد. سرطان تخمدان بسته به نوع بافتی که از آن منشا می‌گیرد به دو دسته تقسیم می‌شود. نوع بیماری، احتمال بروز آن و سن شروع آن نیز متفاوت است.

زنانی که هرگز زایمان نکرده‌اند و سابقه خانوادگی سرطان سینه و تخمدان دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. با این حال، مهم‌ترین عامل خطر، سن بالا در نظر گرفته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی سرطان تخمدان این است که بدون هیچ علامتی پیشرفت می‌کند. شکایاتی مانند تورم شکم و خونریزی واژینال منحصر به این بیماری نیست، بلکه همان‌طور که گفته شد می‌تواند از علائم سرطان دهانه رحم باشد. سایر علائم سرطان تخمدان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن اشتها
  • احساس نفخ
  • تغییر در عادات روده به‌خصوص بروز یبوست
  • تغییر در عادات مثانه و نیاز به تکرر ادرار
  • کاهش وزن
  • فشار و سفتی شکم
  • درد در کشاله ران
  • سوء هاضمه طولانی مدت
  • حالت تهوع

 

آزمایش تشخیص سرطان رحم در منزل با هومکا!

برای تشخیص انواع سرطان رحم و تخمدان آزمایش‌های متعددی تجویز می‌شود که یکی از آن‌ها آزمایش HPV است. چنانچه پزشک شما این آزمایشات را تجویز کرده است می‌توانید با استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا آن را در محل مورد نظر خود انجام دهید.

همکاران ما در موعد مقرر به منزل شما مراجعه کرده و اقدام به دریافت نمونه آزمایش می‌کنند. نتایج و تفسیر آزمایش نیز به صورت آنلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای ثبت درخواست آزمایش در منزل می‌توانید همه روزه از ساعت ۸ الی ۲۴ با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.

خدمات آزمایش در منزل هومکا هم‌اکنون در استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، رشت، قم، قزوین، تبریز، اهواز و اصفهان قابل ارائه است. برای مشاهده سایر خدمات هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2596040

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها