تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

لورس :بررسی انواع الگوهای تحلیل تکنیکال

  • کد خبر : 2617730
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
لورس :بررسی انواع الگوهای تحلیل تکنیکال
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که چقدر خوب می‌شد اگر می‌توانستیم رفتار بازار را پیش‌بینی کنیم؟
نوسان‌های بازار الگوهایی دارد که اگر آن‌ها را بلد باشیم می‌توانیم با توجه به اتفاقات فعلی، آینده بازار را تشخیص دهیم. اگر بتوانیم درست تحلیل کنیم، دیگر به‌خوبی می‌دانیم چه موقع باید بخریم و چه موقع باید بفروشیم.
معرفی معروف‌ترین الگوهای تکنیکال الگوهای تکنیکال متنوعی برای شناسایی رفتار قیمت‌های بازار وجود دارد که ما در این مقاله، ۱۰ مورد از انواع الگوهای تحلیل تکنیکال را برای‌تان گردآوری کرده‌ایم.
بیایید معروف‌ترین الگوهای چارت را با هم مرور کنیم.
۱. Head and shoulders (سر و شانه) الگوی سر و شانه الگویی است که در میان دو قله که یکی بزرگ‌تر از آن‌یکی باشد، قرار می‌گیرد. تریدرها با نگاه کردن به سر و شانه‌های الگو می‌توانند پیش‌بینی کنند که در آینده نزدیک، اصلاح گاوی Bullish در راه است یا اصلاح خرسی Bearish.
در این الگو معمولا اولین و سومین قله، کوتاه‌تر از دومی (وسطی) هستند. اما هر سه‌ی آن‌ها بالاخره به سطح حمایت یک‌سان باز می‌گردند که به خط گلو یا neckline هم معروف است.
هنگامی که سومین قله..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که چقدر خوب می‌شد اگر می‌توانستیم رفتار بازار را پیش‌بینی کنیم؟

نوسان‌های بازار الگوهایی دارد که اگر آن‌ها را بلد باشیم می‌توانیم با توجه به اتفاقات فعلی، آینده بازار را تشخیص دهیم. اگر بتوانیم درست تحلیل کنیم، دیگر به‌خوبی می‌دانیم چه موقع باید بخریم و چه موقع باید بفروشیم.

معرفی معروف‌ترین الگوهای تکنیکال

الگوهای تکنیکال متنوعی برای شناسایی رفتار قیمت‌های بازار وجود دارد که ما در این مقاله، ۱۰ مورد از انواع الگوهای تحلیل تکنیکال را برای‌تان گردآوری کرده‌ایم.
بیایید معروف‌ترین الگوهای چارت را با هم مرور کنیم.

بخوانید  خطر سقوط سریع قیمت بیت کوین به ۲۳۰۰۰ دلار؛ نواحی کلیدی در کجا قرار دارند؟

۱. Head and shoulders (سر و شانه)

الگوی سر و شانه الگویی است که در میان دو قله که یکی بزرگ‌تر از آن‌یکی باشد، قرار می‌گیرد. تریدرها با نگاه کردن به سر و شانه‌های الگو می‌توانند پیش‌بینی کنند که در آینده نزدیک، اصلاح گاوی Bullish در راه است یا اصلاح خرسی Bearish.

در این الگو معمولا اولین و سومین قله، کوتاه‌تر از دومی (وسطی) هستند. اما هر سه‌ی آن‌ها بالاخره به سطح حمایت یک‌سان باز می‌گردند که به خط گلو یا neckline هم معروف است.

هنگامی که سومین قله دوباره به سطح حمایت سقوط کند، امکان دارد نمودار به‌سمت دان‌ترند خرسی نزولی کشیده شود.

۲. Double top (سقف دوقلو)

یکی از انواع الگوهای تحلیل تکنیکال الگوی سقف دوقلو یا دابل تاپ است که تریدرها از آن، جهت نشانه‌گذاری نقاط اصلاحی ترند استفاده می‌کنند.

اصولا قیمت یک دارایی پیش از آن‌که به سطح حمایت بازگردد، یک قله را تجربه خواهد کرد. این نمودار سپس با شیبی تندتر از ترند نزولی جاری، دان‌ترند می‌شود.

بخوانید  شاخص قیمت مصرف‌ کننده چیست؟ بررسی اثر CPI بر فارکس

الگوی  Double top (سقف دوقلو)

۳. Double bottom (دو دره)

الگوی دو دره یا دو کف بیان‌گر موعد فروش است. یعنی در واقع با دیدن این الگو می‌فهمیم که قیمت دارایی مورد نظرمان قرار است پایین‌تر از سطح حمایت بیاید.

نمودار قیمت پیش از آن‌که دوباره سقوط کند، ابتدا به سمت سطح مقاومت صعود می‌کند. در نهایت، مادامی که بازار گاوی‌تر شود، ترند برعکس خواهد شد و حرکت صعودی به خود می‌گیرد.
دابل باتوم یک الگوی اصلاحی گاوی است؛ چون هم پایان دان‌ترند را نشان می‌دهد، هم تغییر حرکت به سوی دان‌ترند را.

الگوی Double bottom (دو دره)

۴. Rounding bottom (کف گرد)

الگوی کف گرد یا نعلبکی یکی از انواع الگوهای تحلیل تکنیکال تلقی می‌شود که می‌تواند ادامه‌دار بودن یا اصلاح شدن روند بازار را به تریدر نشان بدهد. برای مثال قیمت یک دارایی در حین آپ‌ترند، می‌تواند پیش از این‌که دوباره (بیش‌تر از قبل) بالا برود، یک مقدار سقوط را تجربه کند.

یک مثال از اصلاح گاوی نعلبکی را در شکل زیر نشان داده‌ایم. در این شکل می‌توانیم ببینیم که آیا قیمت یک دارایی در حالت ترند نزولی قرار می‌گیرد، یا این‌که پیش از برعکس شدن ترند و ورود به آپ‌ترند گاوی جدید، الگوی نعلبکی تشکیل خواهد شد یا خیر.

بخوانید  توکن های تقلبی ChatGPT؛ سرمایه گذاران مراقب باشند!

Rounding bottom (کف گرد)

تریدرها با استفاده از این الگو، هم در میانه نعلبکی و هم در نقطه پایانی آن دست به خرید می‌زنند، و هنگامی که نمودار قیمت بالاتر از خط مقاومت برود هم بر اساس ادامه‌دار بودن ترند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

۵. Cup and handle (فنجان و دسته)

الگوی فنجان و دسته یک الگوی تحلیلی گاوی ادامه‌دار است که برای تشخیص دوره احساسات بازار خرسی استفاده می‌شود؛ خصوصا پیش از آن‌که ترند کلی بالاخره با حرکت گاوی، ادامه‌دار شود.

کاپ یا فنجان در این الگو شبیه به کف گرد الگوی نعلبکی است و دسته یا هندل هم شبیه به الگوی کنج است که در بخش بعدی معرفی‌اش می‌کنیم.

الگوی Cup and handle (فنجان و دسته)

در ادامه الگوی نعلبکی، ‌قیمت دارایی احتمال دارد وارد مرحله اصلاح موقت بشود. این حرکت، شکل یک دسته را به‌خود می‌گیرد؛ چون این اصلاح، تنها به دو خط موازی اریب بر نمودار قیمت محدود می‌شود.

نمودار قیمت نهایتا خارج از محدوده هندل اصلاح خواهد شد و سپس با ترند گاوی کلی پیش خواهد رفت.

بخوانید  جریمه ۱۳ میلیارد ریالی برای ماینر غیرمجاز ارز دیجیتال!

۶. Wedges (کنج)

یکی از انواع الگوهای تحلیلی تکنیکال الگوی کنج نام دارد. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که حرکت قیمت یک دارایی به دو خط ترند شیب‌دار محدود شود. دو نوع الگوی ودج (wedge) داریم، یکی صعودی و یکی نزولی.

الگوی کنج صعودی هنگامی که خط ترند در میان دو خط اریب بالاروندهٔ حمایت و مقاومت قرار بگیرد، به‌وجود می‌آید. در این‌ حالت، خط حمایت شیب تندتری نسبت به خط مقاومت دارد.

الگوی Wedges (کنج) صعودی

این الگو اساسا این خبر را می‌دهد که قیمت یک دارایی بالاخره با شدت بیش‌تری سقوط خواهد کرد. اصولا پس از آن‌که نمودار قیمت، سطح حمایت را قطع کند این سقوط شدید آغاز می‌شود.

الگوی کنج نزولی هم وقتی که قیمت در بین دو سطح اریب در حال سقوط قرار بگیرد، رخ می‌دهد. در این حالت، شیب خط مقاومت تندتر از شیب خط حمایت می‌شود. ودج نزولی معمولا نشان‌دهنده آن است که قیمت یک دارایی شدیدا بالا خواهد رفت.
البته همان‌طور که در شکل زیر نشان داده‌ایم، نمودار قیمت باید ابتدا از سطح مقاومت عبور کند تا این اتفاق بیفتد.

بخوانید  چه چیزی ممکن است بیت کوین را نابود کند؟ نویسنده «قوی سیاه» پاسخ می‌دهد

الگوی Wedges (کنج) نزولی

هم کنج صعودی هم کنج نزولی الگوهای اصلاحی هستند. ودج‌های صعودی تداعی‌گر بازار خرسی و ودج‌های نزولی، بیش‌تر مخصوص بازار گاوی هستند.

۷. Pennant (پرچم)

الگوی پنانت یا پرچم هنگامی به‌وجود می‌آید که نمودار قیمت پس از یک دوره‌ روند خنثی، حرکت صعودی به خود بگیرد.

الگوی Pennant  (پرچم)

پس از تشکیل این الگو، اساسا در حین مراحل ابتدایی ترند، پیش از آن‌که نمودار قیمت وارد مجموعه حرکات صعودی و نزولی شود، یک رشد قابل توجه در راه است.

الگوی پنانت هم می‌تواند گاوی باشد هم خرسی؛ و هر دو می‌توانند نشان‌گر ادامه‌دار بودن یا اصلاح روند بازار باشند.

به این ترتیب، الگوی پرچم می‌تواند مثالی از الگوی اصلاحات دوطرفه یا بیلاترال باشد؛ چون هر دوی این الگوها ادامه‌دار بودن‌ها و اصلاح‌های بازار را نشان می‌دهند.

در حالی‌که ممکن است الگوی پرچم در ظاهر شبیه به الگوی کنج (یا الگوی مثلثی) باشد، اما باید به این نکته توجه کنیم که الگوهای کنج، باریک‌تر از الگوهای پرچم (و مثلثی) هستند.

بخوانید  قیمت بیت‌کوین و ارز‌های دیجیتال امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ مشخص شد

تفاوت دیگر الگوی کنج و پرچم در این است که الگوی کنج همیشه یا در حال بالا رفتن است یا پایین آمدن، در حالی‌که شکل الگوی پرچم همواره افقی است.

۸. Ascending triangle (مثلث افزایشی)

الگوهای تریناگل یا مثلثی جزء الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال به‌شمار می‌روند. این الگو ادامه‌دار است؛ یعنی ادامه‌دار بودن یک آپ‌ترند را نشان می‌دهد.

الگوی مثلثی افزایشی را می‌توان به‌وسیله قرار دادن یک خط افقی میان قله‌های سویینگ (منطقه مقاومت) بر روی چارت، و سپس با رسم یک خط ترند افزایشی در میان قله‌های سویینگ (منطقه حمایت) رسم کرد.

الگوی Ascending triangle (مثلث افزایشی)

اکسندینگ تریانگل‌ها معمولا دو قله هم‌سان (یا بیش‌تر) دارند که خط افقی مقاومت را تشکیل می‌دهند. خط ترند هم نشان‌دهنده آپ‌ترند کلی الگو است؛ در حالی‌که خط افقی، نشان‌دهنده سطح مقاومت سابق در آن دارایی به‌خصوص خواهد بود.

۹. Descending triangle (مثلث نزولی)

الگوی مثلثی نزولی، دقیقا برعکس الگوی اکسندینگ تریانگل‌ بوده و نشان‌دهنده ادامه‌دار بودن حرکت خرسی دان‌ترند است.

بخوانید  Hashkey Group اعلام کرد که اکثر سرمایه گذاری های خود را در آلت کوین ها سرمایه گذاری خواهد کرد

تریدر معمولا با مشاهده الگوی مثلثی نزولی، یک پوزیشن کوتاه را استارت خواهد زد تا از بازار در حال سقوط بهره ببرد.

اصولا الگوی مثلثی نزولی رفته‌رفته پایین‌تر می‌آید و از میان خط حمایت عبور خواهد کرد. به دلیل آن‌که این الگو نمایان‌گر بازار تخریب‌شده توسط فروشنده‌ها است، به احتمال فراوان، آن قله‌های پایین‌تر دائمی خواهند بود و بعید است اصلاح شوند.

الگوی Descending triangle (مثلث نزولی)

دیسندینگ تریانگل‌ها می‌توانند توسط یک خط افقی میان حمایت و خط با شیب نزولی مقاومت، شناسایی شوند.

در نهایت، خط ترند خط حمایت را قطع کرده و دان‌ترند ادامه پیدا خواهد کرد.

۱۰. Symmetrical triangle (مثلث متقارن)

الگوی مثلث سیمتریکال یا متقارن یکی دیگر از انواع الگوهای تحلیل تکنیکال است که بسته به شرایط بازار هم می‌تواند گاوی باشد هم خرسی.

در هر دو صورت، ادامه‌دار بودن این الگو اصولا عادی است. یعنی از لحظه‌ای که الگو شکل بگیرد، بازار معمولا در همان مسیر ترند کلی ادامه پیدا خواهد کرد.

بخوانید  ارسال مدارک محرمانه توسط SEC به دادگاه؛ زنگ خطری برای بایننس؟

الگوی مثلث متقارن وقتی شکل می‌گیرد که نمودار قیمت، با یک سری از قله‌های پایین‌تر و دره‌های بالاتر همگرا بشود.

در شکل زیر، ترند کلی یک ترند خرسی است؛ ولی مثلث سیمتریکال به ما نشان می‌دهد که در این‌جا یک دوره مختصر از اصلاح‌های صعودی هم در کار بوده است.

الگوی Symmetrical triangle (مثلث متقارن)

به هر حال اگر هیچ ترند مشخصی پیش از الگوی مثلثی رخ نداده باشد، بازار ممکن است به هر دو سو کشیده شود. این نشان می‌دهد که الگوی مثلث متقارن هم یک الگوی دوطرفه بیلاترال است.
در مجموع بهتر است که از این الگو در بازارهایی که هیچ شناساگری برای تشخیص حرکت قیمت وجود ندارد، استفاده شود. یک مثال از الگوی مثلث سیمتریکالی دوطرفه را در زیر مشاهده می‌کنید.

یک مثال از الگوی مثلث سیمتریکالی

جمع‌بندی

تمامی الگوهای تحلیل تکنیکال که در این مقاله آورده‌ایم اندیکاتورهای مفیدی هستند که می‌تواند به شما در درک چگونگی و چرایی حرکت قیمت یک دارایی در مسیری مشخص (و این‌که در آینده به کدام سمت کشیده می‌شود) کمک کند.

بخوانید  میم NFT چیست؟ گران‌ترین میم NFTهای جهان کدام‌اند؟

الگوهای تحلیل تکنیکال قادر به مشخص کردن مناطق حمایت و مقاومت هستند. تریدرها به این ترتیب می‌توانند بفهمند که چه زمانی باید پوزیشن بلند یا کوتاه باز کنند یا چه موقعی باید پوزیشن‌های بازشده خود را در صورت اصلاح ترند احتمالی، ببندند.

The post بررسی انواع الگوهای تحلیل تکنیکال appeared first on وبلاگ آموزشی صرافی راستین.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2617730

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها