تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0

لورس :بررسی دارایی‌های شرکت‌های بزرگ ماینینگ بیت کوین و تاثیر آنها بر بازار ارز دیجیتال

  • کد خبر : 2631737
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
لورس :بررسی دارایی‌های شرکت‌های بزرگ ماینینگ بیت کوین و تاثیر آنها بر بازار ارز دیجیتال
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

صنعت ماینینگ در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و برخی از شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری بسیار گزاف وارد این عرصه شده‌اند.
با ورود این شرکت‌ها به این رقابت، بحث‌هایی در مورد به خطر افتادن ماهیت غیر متمرکز رمزارزها به خصوص بیت کوین به وجود آمده است و موضوعاتی پیرامون اعمال نفوذ دولت‌ها پیش آمده است. اما آیا این نفوذ به این معنی است که عمده عرضه بیت کوین در اختیار شرکت‌های بزرگ است و سهم آنها نقشی تعیین کننده در آینده بازار بیت کوین ایفا می‌کند؟
در این مقاله به بررسی این موارد پرداخته و با پر‌نفوذترین شرکت‌های ماینینگ و میزان دارایی بیت کوین آنها آشنا خواهیم شد. پیش از هرچیز بهتر است قدرتمند‌ترین بازیگران را بشناسیم.

کدام شرکت ماینینگ بیت کوین بیشترین تعداد بیت کوین را در اختیار دارد؟ با بررسی‌های انجام گرفته در حال حاضر برترین شرکت استخراج بیت کوین با بیشترین میزان دارایی بیت کوین (BTC) شرکت Marathon Digital Holdings است که دارایی آن ۱۳۷۲۶ بیت کوین تخمین زده می‌شود. بر این اساس شرکت ماراتن دیجیتال هلدینگ صاحب ۳۵ درصد از کل BTCهایی است که ش..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

صنعت ماینینگ در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و برخی از شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری بسیار گزاف وارد این عرصه شده‌اند.

با ورود این شرکت‌ها به این رقابت، بحث‌هایی در مورد به خطر افتادن ماهیت غیر متمرکز رمزارزها به خصوص بیت کوین به وجود آمده است و موضوعاتی پیرامون اعمال نفوذ دولت‌ها پیش آمده است. اما آیا این نفوذ به این معنی است که عمده عرضه بیت کوین در اختیار شرکت‌های بزرگ است و سهم آنها نقشی تعیین کننده در آینده بازار بیت کوین ایفا می‌کند؟

در این مقاله به بررسی این موارد پرداخته و با پر‌نفوذترین شرکت‌های ماینینگ و میزان دارایی بیت کوین آنها آشنا خواهیم شد. پیش از هرچیز بهتر است قدرتمند‌ترین بازیگران را بشناسیم.

کدام شرکت ماینینگ بیت کوین بیشترین تعداد بیت کوین را در اختیار دارد؟

با بررسی‌های انجام گرفته در حال حاضر برترین شرکت استخراج بیت کوین با بیشترین میزان دارایی بیت کوین (BTC) شرکت Marathon Digital Holdings است که دارایی آن ۱۳۷۲۶ بیت کوین تخمین زده می‌شود. بر این اساس شرکت ماراتن دیجیتال هلدینگ صاحب ۳۵ درصد از کل BTCهایی است که شرکت‌های استخراج بیت کوین شناخته شده در اختیار دارند.

این شرکت بیش از ۱۵۰۰۰۰ ریگ ماینینگ (دستگاه استخراج بیت کوین) در اختیار دارد و هش‌ ریت آن به ۲۳٫۱ اگزاهش در ثانیه (EH/s) می‌رسد. این میزان تقریبا ۴٫۸ درصد از توان شبکه جهانی بیت‌کوین را شامل می‌شود.

Marathon Digital به لحاظ ارزش بازار نیز میان شرکت برتر ماینینگ است و ارزش آن ۱٫۶۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این شرکت استخراج بیت کوین همچنین درآمدی ۱۷ میلیون دلاری را برای دوازده ماه گذشته به دست آورده است که نسبت به دوره مشابه گذشته، رشد ۴۷.۸ درصدی را از خود نشان می‌دهد.

شرکت های بزرگ ماینینگ بیت کوین

شرکت‌های برتر استخراج بیت کوین مجموعا چند بیت کوین در اختیار دارند؟

از میان ۱۴ شرکت اصلی استخراج بیت کوین در حال حاضر مجموع بیت کوین‌های آنها به ۳۸۹۰۳ واحد BTC می‌رسد. این رقم تنها ۰٫۱۸ درصد از عرضه کل ۲۱ میلیونی بیت کوین را تشکیل می‌دهد و به طور قابل توجهی کمتر از مجموع هولد شده توسط برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری است.تنها در یک نمونه، تعداد بیت کوین‌های هولد شده توسط شرکت سرمایه‌گذاری مایکرو استراتژی (MicroStrategy) به ۱۵۲۳۳۳ واحد BTC می‌رسد.

اصلی‌ترین شرکت‌های استخراج بیت کوین به لحاظ میزان ذخیره یا هولد بیت کوین

همانطور که در این مقاله اشاره شد، تقریبا در این صنعت چهارده بازیگر اصلی وجود دارد. با این‌حال سه شرکت برتر استخراج بیت کوین به ترتیب ماراتن دیجیتال (Marathon Digital)، شرکت هات ۸ ماینینگ (Hut 8 Mining Corp) و ریوت پلتفرم (Riot Platforms) نام دارند. این شرکت‌ها رکورد بیشترین هولد بیت کوین را در دست دارند، به طوری که مجموعا ۳۰,۴۰۱ واحد بیت کوین در اختیار این سه شرکت است.

این آمار بیان‌گر این واقعیت است که ۷۸ درصد بیت کوین‌های هولد شده توسط شرکت‌های استخراج بیت کوین، نزد این سه شرکت است. نکته جالب‌تر اینکه سه شرکت برتر هر کدام بیش از ۳۰۰۰ بیت کوین را نگهداری می‌کنند اما این مورد درباره یازده شرکت دیگر صدق نمی‌کند و میزان هولد بیت کوین آنها کمتر از ۳۰۰۰ واحد BTC است.

ریوت پلتفرم، رتبه اول مارکت کپ، اما مقام سوم در هلدینگ بیت کوین

ریوت پلتفرم Riot Platforms Inc با در اختیار داشتن، ۱٫۹۴ میلیارد دلار در مارکت کپ این حوزه ۴ درصد بزرگتر از ماراتن دیجیتال Marathon Digital است و بیشترین ارزش بازار را در بین شرکت‌های استخراج بیت کوین در اختیار دارد. با این حال، Riot Platforms تنها از ۷۳۰۹ BTC نگهداری می‌کند که تقریباً نصف دارایی‌های بیت کوین شرکت رقیب یعنی ماراتن دیجیتال است.

دلیل کسب رتبه یک مارکت کپ توسط ریوت پلتفرم این است که درآمد ۱۲ ماه گذشته این شرکت ۲۵۰ میلیون دلار گزارش شده است، که ۴۷ درصد بیشتر از ماراتن دیجیتال در زمان مشابه است. بنابراین رتبه اول توسط این شرکت کسب شده است.

ماینرهای بیت کوین

شرکت‌های استخراج بیت کوین با ذخایر متوسط بیت کوین

در این میان شناخت شرکت‌های استخراج که ذخیره بیت کوین آنها در حد متوسط تخمین زده می‌شود نیز خالی از لطف نیست. با بررسی‌های صورت‌گرفته سه شرکت استخراج بیت کوین دارای مقادیر متوسط بیت کوین محسوب می‌شوند و دارایی آنها بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ بیت کوین است و ترتیب آنها به شکل زیر است:

  • شرکت CleanSpark Inc دارای ۲۲۴۰ BTC
  • شرکت Hive Digital Technologies دارای ۲۰۳۲ BTC
  • شرکت Canaan Inc دارای ۱۱۲۵ BTC

در میان این دسته‌بندی شرکت CleanSpark با ۶۲۵ میلیون دلار بالاترین مارکت کپ را در اختیار دارد و میزان ارزش آن بیش از دو برابر دو شرکت دیگر است.

با این بد نیست بدانید شرکت Canaan Inc با ۲۷۰ میلیون دلار درآمد در دوازده ماه گذشته، بیشترین سود را به دست آورده است که در مقایسه ۹۳ درصد بیشتر از شرکت CleanSpark و ۲۲۶ درصد بیشتر از شرکت Hive Digital Technologies است.

شایان ذکر است که شرکت CleanSpark در طول سال ۲۰۲۳ در حدود ۵۳۲۷ بیت کوین استخراج کرده است اما بخشی از بیت کوین‌ها را به منظور اهداف عملیاتی استفاده کرده است. در مقابل، Hive Digital Technologies طبق گزارش‌های فصلی، ۱۸۸۹ بیت کوین را در مدت مشابه استخراج کرده است.

شرکت‌های استخراج بیت کوین با کمترین ذخایر بیت کوین

۹ شرکت عمومی ماینینگ بیت کوین باقی مانده دارای کمترین بیت کوین هولد شده هستند. هرکدام از این شرکت‌ها کمتر از ۱۰۰۰ بیت کوین در اختیار دارند. اصلی‌ترین شرکت‌ها در این دسته‌بندی شرکت‌های زیر هستند:

  • شرکت Bit Digital Inc دارای ۸۲۱ بیت کوین
  • شرکت Bitfarms Limited دارای ۷۶۰ بیت کوین
  • شرکت Cipher Mining دارای ۵۵۳ بیت کوین

در بین شرکت‌های حاضر در این بخش نکات قابل توجهی وجود دارد. برای نمونه شرکت Bit Digital Inc از ۴۴۸۸۶ دستگاه ماینر استفاده می‌کند که تقریباً ۹۹ درصد انرژی آنها از منابع انرژی بدون کربن تامین می‌شود.

از سوی دیگر شرکت Bitfarms صاحب ۶۲۳۰۰ دستگاه ماینر است که ۷۸ درصد برق آنها توسط نیروگاه آبی یا هیدروپاور تامین می‌شود.

نکته دیگر اینکه در سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت Bit Digital با وجود داشتن دستگاه‌های استخراج کمتر و هش ریت پایین‌تر به میزان ۱٫۱۹ EH/s، موفق به استخراج ۸۲۱ واحد بیت کوین شده است در حالی که شرکت Bitfarms، با داشتن دستگاه‌های بیشتر و طبیعتا هش ریت بالاتر به میزان ۶٫۳ EH/s، موفق به استخراج ۴۱۱ واحد BTC در زمان مشابه شده است.

در ادامه این فهرست شرکت‌هایی با هولد کمتر از ۵۰۰ بیت کوین نیز وجود دارند، که مهم‌ترین آنها شرکت DMG Blockchain Solutions است که دارای ۴۶۸ واحد بیت کوین است، در ادامه شرکت Neptune Digital Assets Corp است که دارای ۲۵۰ واحد بیت کوین است. در نهایت شرکت Bit Mining Limited در رتبه سوم این دسته‌بندی قرار گرفته است و دارای ۲۱۰ بیت کوین است. ارزش بازار این سه شرکت استخراج به صورت جداگانه دارای ارزشی کمتر از ۵۰ میلیون دلار است.

در همین حال، شرکت Argo Blockchain و Core Scientific Inc به ترتیب با ۳۲ و ۱۰ بیت کوین کمترین بیت کوین را در اختیار دارند. البته شرکت Core Scientific، سابقاً بزرگترین ماینر عمومی محسوب می‌شد اما از دسامبر سال ۲۰۲۲ درگیر مراحل ورشکستگی بوده است و منجر به کاهش دارایی بیت کوین آن شده است.

فهرست ۱۴ شرکت استخراج بیت کوین بر اساس میزان هولد بیت کوین در یک نگاه

رتبه نام شرکت کل دارایی بیت کوین
۱ Marathon Digital Holdings ۱۳,۷۲۶
۲ Hut 8 Mining Corp ۹,۳۶۶
۳ Riot Platforms, Inc ۷,۳۰۹
۴ CleanSpark Inc ۲,۲۴۰
۵ Hive Digital Technologies ۲,۰۳۲
۶ Canaan Inc. ۱۱۲۵
۷ Bit Digital, Inc ۸۲۱
۸ Bitfarms Limited ۷۶۰
۹ Cipher Mining ۵۵۳
۱۰ DMG Blockchain Solutions Inc. ۴۶۹
۱۱ Neptune Digital Assets Corp. ۲۵۰
۱۲ BIT Mining Limited ۲۱۰
۱۳ Argo Blockchain plc ۳۲
۱۴ Core Scientific, Inc ۱۰

سخن پایانی

شرکت‌های بزرگ استخراج بیت کوین نقش مهمی در پویایی شبکه ایفا می‌کنند و احتمالا نفوذ آنها باعث شده است تا صنعت استخراج به طور نا‌عادلانه‌ای پیش رود و عملا بازیگران مستقل توانایی رقابت با آنها را از دست داده‌اند. همین مورد باعث شده است تا گمانه‌زنی‌هایی از زیر سوال رفتن میزان غیرمتمرکز بودن بیت کوین برای علاقمندان بازار ارز دیجیتال به وجود آید.

با این‌حال مجموع بیت کوین هولد شده این شرکت‌ها نسبت به کل بیت‌ کوین‌های عرضه شده سهم ناچیزی محسوب می‌شود. بنابراین تا حد زیادی از قدرت این شرکت‌ها کاسته می‌شود چرا که موسسات سرمایه‌گذاری و برخی نهنگ‌ها کماکان تعداد بیشتری بیت کوین در اختیار دارند.

پس اگر زمانی شرکت‌های بزرگ استخراج بیت کوین بخواهند سناریو مخربی را در این صنعت پیش ببرند با مقابله چنین بازیگرانی مواجه خواهند شد. با توجه به میزان سرمایه‌ای که این شرکت‌ها درگیر صنعت ماینینگ کرده‌اند، خیلی بعید به نظر می‌رسد که منبع سود خود را در اثر فشارهای خارجی به خطر بیندازند و روند ماینینگ بیت کوین را با مشکل مواجه کنند.

نوشته بررسی دارایی‌های شرکت‌های بزرگ ماینینگ بیت کوین و تاثیر آنها بر بازار ارز دیجیتال اولین بار در نوبیتکس مگ. پدیدار شد.

منبع : نوبیتکس مگ

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2631737

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها