تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

لورس :بررسی کنکور دیماه و عوامل اصلی انصراف و تغییر رشته در دانشگاه های ایران

  • کد خبر : 2596887
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
لورس :بررسی کنکور دیماه و عوامل اصلی انصراف و تغییر رشته در دانشگاه های ایران
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :در چند سال گذشته با انصراف یا تغییر رشته بسیاری از دانشجویان در دانشگاه‌های تراز اول ایران مانند دانشگاه صنعتی شریف بودیم. برخی دلایل انصراف را تغییر به رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی میدانند و برخی مبهم بودن آینده و امنیت شغلی! اگر بخواهیم موضوع را دقیق‌تر برسی […]

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

در چند سال گذشته با انصراف یا تغییر رشته بسیاری از دانشجویان در دانشگاه‌های تراز اول ایران مانند دانشگاه صنعتی شریف بودیم. برخی دلایل انصراف را تغییر به رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی میدانند و برخی مبهم بودن آینده و امنیت شغلی!

اگر بخواهیم موضوع را دقیق‌تر برسی کنیم به موضوعاتی چون مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی و انتخاب رشته سال نهم به دهم  و انتخاب رشته کنکور برخورد می‌کنیم که از دلایل اصلی و بنیادی این اتفاق هستند.

مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته سال نهم به دهم

بررسی کنکور دیماه و عوامل اصلی انصراف و تغییر رشته در دانشگاه های ایران

بسیاری از دانش آموزان و اولیای آینده‌نگر آن‌ها از سال‌های ابتدایی تحصیل، برای آینده فرزند خود برنامه‌ریزی می‌کنند. این افراد می‌دانند اگر با دیدِ باز و اطلاعات کافی برای دانش‌آموز خود برنامه‌ریزی داشته باشند و او را به بهترین مسیر ممکن هدایت می‌کنند، آینده موفقی برای فرزند خود رقم می زنند. در این جا به قسمتی از وظایف مشاور تحصیلی در دوران ابتدایی دانش آموزان اشاره می کنیم:

  • کشف علایق و استعداد‌ها در دانش آموزان این مقطع
  • پیشنهاد راهکار‌های مناسب برای شکوفایی این استعداد ها
  • برنامه‌ریزی مناسب برای یادگیری زبان یا زبان‌های خارجی
  • پرورش هوش و استعداد تحصیلی با پیشنهاد بازی و …
  • هدف سازی و برنامه ریزی مناسب برای رسیدن به اهداف به صورت پلکانی
  • برنامه ریزی مناسب برای تحصیل در دبیرستان خوب،رسیدن به دانشگاه و یا ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی

وظایف مشاور تحصیلی در مقطع متوسطه اول

بعد از تغییرات بنیادی در نظام جدید آموزش و پرورش، مقطع متوسطه اول‌، بار سنگینی از علم و تربیت را در ایران به دوش می‌کشد؛ برای گذراندن این مقطع حساس از زندگی، وجود یک مشاور تحصیلی و روانشناسی برای استفاده از تجربیات این متخصصین ضروری است. در این قسمت به برخی وظایف مشاور تحصیلی در دوره متوسطه اول می پردازیم:

  • برنامه‌ریزی درسی و تحصیلی برای جلوگیری از افت تحصیلی به علت بیشتر شدن تعداد، تنوع و حجم دروس
  • برنامه‌ریزی و مشاوره درسی لازم برای شرکت در آزمون ورودی دبیرستان‌های برتر مانند نمونه دولتی، سمپاد (تیزهوشان) و ….
  • برنامه‌ریزی برای یادگیری زبان‌های خارجی
  • ایجاد انگیزه، معرفی منابع برای شرکت در آزمون های خاص مانند المپیادهای علمی، آزمون کانگورو و …
  • معرفی جشنواره های دانش آموزی،ساخت ربات، جشنواره خوارزمی و و تشویق دانش آموزان برای شرکت در این آزمون ها
  • ارتباط مستقیم با دانش آموز، شناخت روحیات و استعداد ها برای انتخاب رشته سال نهم و ورود به دبیرستان
  • بررسی کنکور دیماه و عوامل اصلی انصراف و تغییر رشته در دانشگاه های ایران

انتخاب رشته سال نهم به دهم دبیرستان

در بیشتر مواقع که درباره هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در سال آخر متوسطه اول که صحبت می‌شود، در ذهن شنونده فقط رشته‌های نظری مانند ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی نقش می‌بندد؛ اما باید در نظر داشت که موفقیت دانش‌آموزان فقط در ورود به این سه رشته و به دنبال آن دانشکده‌های مهندسی و علوم پایه، پزشکی و پیراپزشکی، حقوق و مدیریت نیست. رشته‌های هنرستان، فنی حرفه ای و کاردانش هم سهم زیادی در تربیت نیروی متخصص در بازار کار را دارند.

بنابراین برای رسیدن به موفقیت در انتخاب رشته دانشگاه از سال‌ها قبل باید به فکر بود. اگر در ابتدای ورود به متوسطه دوم، انتخاب رشته بر اساس علائق و استعداد‌های دانش آموز به درستی صورت نگیرد در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن در سال یازدهم یا دوازدهم مجبور به تغییر رشته خواهد شد.

مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته در سال کنکور یکی از مهم ترین و حساس ترین و البته سرنوشت سازترین قسمت های زندگی یک کنکوری می باشد. بعد از برگزاری کنکور سراسری و شرکت در این آزمون،داوطلب و البته اولیای دانش آموزان با سدی به نام انتخاب رشته مواجه خواهند شد.

انتخاب رشته باید توسط مشاور حرفه ای با سوابق و آمار قبولی بالا در سال های قبل انجام شود و شامل ویژگی های زیر باشد:

  • برای انتخاب رشته باید خصوصیات اخلاقی،مهارت ها و توانایی های دانش آموز به صورت کامل بررسی گردد:

میدانید که رشته انتخابی شما مستقیما در زندگی آینده شما تاثیر خواهد داشت .رشته شما جایگاه شغلی،کار،میزان درآمد و جایگاه اجتماعی شما را تعیین خواهد کرد پس در ابتدا باید توانایی ها و علایق کامل دانش آموز مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان فهمید که ورود به کدام رشته و بازار کار برای او آینده ای روشن تر را خواهد ساخت.بی اطلاعی از علایق داوطلب ممکن است سبب شود تا او حتی نتواند دوران تحصیل در دانشگاه را پشت سر گذارد.مشاوران حرفه ای این کار را با تست های استاندارد و جلسه حضوری و مشاوره با داوطلب انجام می دهند.

  • معرفی رشته ها به دانش آموزان و اولیای آن ها:

هر ساله با دانش آموزان زیادی رو برو می شویم که اطلاعات درستی از رشته ها و بازار کار این رشته ها ندارند که مشاور در فرایند انتخاب رشته موظف است تا رشته ها،سوالات و ابهامات ذهنی دانش آموز و اولیای دانش آموز را برطرف کند و در مورد سوالات آنها مفصلا توضیح دهد،زیرا ممکن است رشته ای دارای بازار کار خوبی باشد و شما از آن بی خبر باشید و یا رشته ای نام معروفی داشته باشد اما در کشور به حد اشباع رسیده باشد.

بررسی کنکور دیماه و عوامل اصلی انصراف و تغییر رشته در دانشگاه های ایران

  • انتخاب رشته باید به صورت دستی انجام شود:

در بازه زمانی انتخاب رشته بسیاری از موسسات به دلیل جذب بالای دانش آموزان فرصت انتخاب رشته دستی را ندارند و انتخاب رشته را به وسیله نرم افزارهای کامپیوتری و بدون اطلاع از وضعیت های جدید و با توجه به شرایط قبلی و ظرفیت سال های قبلی دانشگاه ها انجام می دهند که متاسفانه عدم دقت در این نرم افزار ها موجب شکست داوطلب و عدم قبولی در رشته مورد نظر می شود.توجه داشته باشید که انتخاب رشته به وسیله نرم افزار ها دارای درصد خطای بالایی می باشد.

  • انتخاب رشته باید با توجه به ظرفیت جدید دانشگاه ها،سهمیه ها و… صورت گیرد:

آگاهی از ظرفیت های جدید،سهمیه ها و این سری از نکاتی که بسیاری از مشاوران و اشخاصی که انتخاب رشته می کنند از آن ها چشم پوشی می کنند بسیار مهم و سرنوشت ساز می باشد.آگاهی دقیق از این موارد و انتخاب رشته با توجه به این معیار ها می تواند شما را به رشته و دانشگاه دلخواهتان یک گام نزدیکتر کند.

  • انتخاب رشته باید به صورت فردی باشد:

توانایی،علاقه،محدودیت ها،خانواده و…. هر دانش آموز با دانش آموز دیگر متفاوت می باشد و انتخاب رشته باید برای هر شخص با در نظر گرفتن تمامی موارد تنها برای همان داوطلب صورت گیرد.از انتخاب رشته گروهی و موسساتی که انتخاب رشته را به صورت گروهی انجام می دهند دوری  کنید زیرا پزشک نمی تواند یک نسخه را برای تمامی مریضان خود تجویز نماید پس مشاوری را برای انتخاب رشته انتخاب کنید که به صورت فردی تنها برای شما وقت بگذارد و انتخاب رشته نماید.

انتخاب رشته باید بر اساس آینده پژوهی صورت گیرد:
اینکه انتخاب رشته بر اساس آینده پژوهشی چیست و چگونه صورت می گیرد را بسیاری از افرادی که انتخاب رشته می کنند نمی دانند و به همین خاطر توجهی به آن ندارند که این موضوع نیز بین شما و رشته دلخواهتان فاصله بیندازد.

افراد بسیاری بوده اند که با رتبه های خوب به دلیل انتخاب رشته غلط، در رشته و دانشگاه های خوبی تحصیل نکرده اند و در مقابل افرادی با رتبه های نه چندان خوب در رشته هایی خارج از انتظار تحصیل کرده اند. توجه داشته باشید که انتخاب رشته صحیح باید قبولی شما را در بهترین رشته و دانشگاه ممکن با رتبه به دست آمده تضمین کند پس خواهشمندیم در انتخاب رشته و انتخاب مشاور انتخاب رشته نهایت دقت را داشه باشید زیرا انتخاب رشته آخرین فرصت طلایی شما در سال کنکور می باشد و چه زود دیر می شود دوست کنکوری من!

نکته آخر: قبل از انتخاب مشاور تحصیلی و انتخاب رشته سال نهم یا کنکور، حتما درباره مشاور مورد نظر و رزومه او تحقیق کنید.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2596887

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها