تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
0

لورس :تاثیر ETF های بیت کوین | تحول عظیم در بازار ارزهای دیجیتال یا یک بزرگ نمایی ساده؟

  • کد خبر : 2635433
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۴۱
لورس :تاثیر ETF های بیت کوین | تحول عظیم در بازار ارزهای دیجیتال یا یک بزرگ نمایی ساده؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

پس از بیش از یک دهه انتظار، بالاخره دنیای ارزهای دیجیتال به آنچه که می‌خواست رسید. امکان خرید و فروش بیت کوین در بازار بورس‌ معاملات ایالات متحده. این اگرچه خبر مهمی است اما با معامله مستقیم بیت کوین در صرافی‌ها کمی تفاوت دارد. زیرا افراد تنها می‌توانند در صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیت کوین در بازارهای بورس آمریکا سرمایه‌گذاری کنند. در این مقاله می‌خواهیم تاثیر تایید ETFهای بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال را به دور از هیجان و کمی واقعی‌تر بررسی کنیم و با نظر افراد مرتبط به این حوزه در مورد این موضوع آشنا شویم.
تایید ETF بیت کوین و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها با نوسانات زیادی همراه بود. بعد از انتشار خبر تایید ETFهای بیت کوین در تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه)، قیمت این ارز دیجیتال معروف رشد نسبتاً خوبی را تجربه کرد اما در ادامه با یک ریزش شدید (حدود ۱۵ درصدی) مواجه شد. اگرچه بسیاری این ریزش قیمت را پیش‌بینی کرده بودند و آن را موقت می‌دانستند، اما با این وجود سوال‌های زیادی در ذهن سرمایه‌گذاران ایجاد شده است: آیا ETFها باعث راه‌یابی ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

پس از بیش از یک دهه انتظار، بالاخره دنیای ارزهای دیجیتال به آنچه که می‌خواست رسید. امکان خرید و فروش بیت کوین در بازار بورس‌ معاملات ایالات متحده. این اگرچه خبر مهمی است اما با معامله مستقیم بیت کوین در صرافی‌ها کمی تفاوت دارد. زیرا افراد تنها می‌توانند در صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیت کوین در بازارهای بورس آمریکا سرمایه‌گذاری کنند. در این مقاله می‌خواهیم تاثیر تایید ETFهای بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال را به دور از هیجان و کمی واقعی‌تر بررسی کنیم و با نظر افراد مرتبط به این حوزه در مورد این موضوع آشنا شویم.

تایید ETF بیت کوین و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال

در هفته‌ای که گذشت قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها با نوسانات زیادی همراه بود. بعد از انتشار خبر تایید ETFهای بیت کوین در تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه)، قیمت این ارز دیجیتال معروف رشد نسبتاً خوبی را تجربه کرد اما در ادامه با یک ریزش شدید (حدود ۱۵ درصدی) مواجه شد. اگرچه بسیاری این ریزش قیمت را پیش‌بینی کرده بودند و آن را موقت می‌دانستند، اما با این وجود سوال‌های زیادی در ذهن سرمایه‌گذاران ایجاد شده است: آیا ETFها باعث راه‌یابی بیت کوین به جریان اقتصاد جهانی می‌شود؟ آیا تایید ETF های بیت کوین، در جذب سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال موفق خواهند بود؟

افزایش اعتبار بیت کوین با تایید ETFها

در این رابطه John Nahas، معاون ارشد توسعه کسب و کار در AVA Labs (سازمان فعال در حوزه وب ۳ و بلاک چین)، به کوین تلگراف (CoinTelegraph) می‌گوید: «من معتقدم تأیید ETFهای بیت کوین توسط سازمان SEC، اعتبار نام بیت‌کوین را از نظر تجاری تقویت می‌کند». به نظر او، بیت کوین پیش از تصویب ETFها نیز در جریان اصلی اقتصاد جهان قرار داشت. اما رسمی شدن معاملات بیت کوین در بازارهای سنتی نظیر بورس، علاوه بر اینکه علاقه‌مندان و حامیان قدیمی بیت کوین را مطمئن‌تر می‌کند، توجه بسیاری از شکاکان به این حوزه و افراد جدید را نیز به آن جلب می‌کند.
John Nahas رویدادهای هفته اخیر را بسیار مهم می‌داند. چرا که به نظر او تایید ETFها اطمینان‌های بیشتری در سطح دولتی ایجاد می‌کند. او می‌گوید موسسات مالی بزرگ تنها زمانی از یک دارایی حمایت می‌کنند که به طور کامل و دقیق آن را بررسی کرده باشند و از تقاضای زیاد برای آن مطمئن شده باشند. دلیل دیگر خوش‌بینی Nahas به این خبر، این است که خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و کیف‌ پول‌های غیررسمی، نیاز به دانش فنی و مهارت بالایی دارد که فراتر از توان سرمایه‌گذاران عادی است. اما این افراد حالا می‌توانند بدون کسب این مهارت‌ها نیز روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین تایید ETF را نمی‌توان موضوع ساده‌ای تلقی نمود.

etf بیتکوین

آیا تایید ETF بیت کوین باعث ورود سرمایه به بازار رمزارزها می‌شود؟

Chris Brodersen، مدیر اجرایی شرکت مشاوره بازرگانی و حسابداری EisnerAmper، نظر متعادل‌تری ارائه می‌دهد و می‌گوید هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است و باید منتظر اتفاقات مهم پیش‌رو ماند. با این حال به نظر او این تایید می‌تواند موجب افزایش توجه‌ها به بیت کوین و فناوری‌های آن شود و در نهایت ارزش آن را برای قرارگرفتن در سبدهای سرمایه‌گذاری بالا ببرد. او در انتها بیان می‌کند که ورود سرمایه جدید به این حوزه می‌تواند باعث افزایش نوآوری‌ها و پذیرش بیشتر آن توسط جامعه شود.
Shayne Higdon، از بنیانگذاران و مدیر عامل بنیاد HBAR، با تاکید بر اینکه با پذیرش ETFها، مردم فناوری بلاک چین را جدی‌تر دنبال می‌کنند، به کوین‌تلگراف می‌گوید: «در حالی که بسیاری از سرمایه گذاران و حامیان ارزهای دیجیتال، بیت کوین را طلای دیجیتال می دانند. ارزش اساسی فناوری بلاک چین اغلب نادیده گرفته می شود». از نظر او تبدیل شدن بیت کوین به یک “کالای ارزشمند”، بیش از هر چیز بستگی به این دارد که در سال جاری چقدر از سازمان‌ها و افراد ثروتمند حاضر هستند به صورت گسترده روی آن سرمایه‌گذاری کنند.
Henry Robinson بنیانگذار Decimal Digital Group، یک شرکت استخراج، زیرساخت و فناوری ارزهای دیجیتال از دیدگاه متفاوتی به این مسئله نگاه می‌کند. به عقیده او اینکه سرمایه‌گذاران خرد بیت کوین را درک کنند و آماده سرمایه‌گذاری روی آن باشند، چندان مهم نیست. زیرا به هر حال مشاوران مالی زیادی آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب خواهند کرد. او همچنین می‌گوید با وجود رقابت روزافزون بین سرمایه‌گذاران کلان برای پیشی گرفتن از یکدیگر، آن‌ها نیز برای عقب نماندن از همتایان خود، بخشی از سرمایه‌شان را وارد این بازار خواهند کرد و نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

ETF بیت کوین

همچنین بخوانید: پیوند بلاک چین و هوش مصنوعی | مزایا و چالش‌های ادغام دو فناوری جدید

آیا امکان شکست صندوق‌های ETF بیت کوین وجود دارد؟

اگر صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیت‌کوین نتوانند به میزان قابل توجهی سرمایه‌گذاران را به خود جذب کنند چه اتفاقی می‌افتد؟
Higdon به کوین‌تلگراف می‌گوید: “احتمال این امر تقریباً صفر است. زیرا اگر تقاضای قابل توجهی از سوی مشتریان‌ برای قانونمند شدن سرمایه‌گذاری در بیت کوین وجود نداشت، مدیران شرکت‌های بزرگی مانند BlackRock ،Fidelity و … نیز برای ایجاد و ارائه صندوق‌های ETF تلاشی نمی‌کردند”.
از نظر Robinson اما، “اگر ETF‌ها در جذب سرمایه مورد انتظار و ایجاد یک بازار صعودی ناکام باشند، ممکن است شاهد تسلیم شدن خریدارانی باشیم که در شش ماه قصد داشتند قیمت‌های بالاتری را نسبت به آنچه شاهد بودیم، برای بیت کوین رقم بزنند”. بنا به گفته او در این شرایط می‌توانیم شاهد یک بازار نزولی بلند مدت دیگر باشیم.

تایید ETFهای بیت کوین

Robinson می‌گوید ETFهای ارزهای دیجیتال در واقع فقط یک راه حل موقت هستند و نقش بلندمدتی در پذیرش بیت کوین نخواهند داشت. او انتظار دارد که در ابتدا حجم سرمایه‌گذاری در ETFها به اوج خود برسد اما با گذشت زمان، کم کم علاقه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از بین برود. به نظر او دلیلی وجود ندارد که بیت کوین را در جایی نگهداری کنیم که بابت این کار از ما پول گرفته می‌شود. چون یکی از مزیت‌های بیت کوین در سال‌های گذشته امکان ذخیره‌سازی آن بدون پرداخت هزینه بوده است که این ویژگی در صندوق‌های ETF مشاهده نمی‌شود.
Brodersen اما نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید این تصور که “هیچ کس قرار نیست بیاید” محتمل نیست. هنگامی که هیجان اولیه کنونی از بین برود، احتمالا شاهد علاقه نسبتاً آهسته اما رو به افزایش سرمایه گذاران به ETFهای بیت کوین خواهیم بود. Brodersen پتانسیل صعودی بسیار زیادی در این صندوق‌ها می‌بیند چرا که به نظر او افراد زیادی تنها ۱ تا ۲ درصد سبد خود را به بیت کوین اختصاص دهند، تاثیر بزرگی بر ارزش کلی بازار ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت.

آیا تایید ETF های بیت کوین یک اتفاق تاریخی است؟

آیا روزی مردم به رویدادهای هفته گذشته بیت کوین به عنوان یک نقطه عطف تاریخی در مسیر اولین و بزرگترین ارز دیجیتال جهان نگاه خواهند کرد؟
Robinson می‌گوید: “ما معتقدیم که این لحظه‌ای تاریخی برای بیت‌کوین است و به زودی ممکن است با سختی دسترسی به بیت‌کوین مواجه شویم . زیرا بیت‌کوین‌هایی که توسط ETF‌ها از بازار خارج می‌شوند، عرضه‌ بیت کوین را با فشار روبرو خواهند کرد”.

ETFهای بیت کوین

به عقیده Brodersen تایید ETFها گام مثبتی برای پذیرش گسترده بیت کوین است اما همچنان به بررسی‌ها و قوانین گسترده‌تری نیاز است. در نتیجه گفتن اینکه این یک لحظه تاریخی است یا خیر، می‌تواند مشکل باشد. او می‌گوید نقطه عطف واقعی برای بیت کوین، لحظه انتشار WhitePaper آن در سال ۲۰۰۸ و استخراج اولین بلوک زنجیره بیت کوین در سال ۲۰۰۹ بوده است.
در نقطه مقابل Higdon نسبت به اهمیت رویدادهای هفته گذشته اطمینان بیشتری دارد. او می‌گوید در آینده ما این روز را به عنوان یک نقطه تحول در دنیای خدمات مالی و بانکداری، خواهیم دید. اما برای مشخص‌تر شدن ابعاد و اندازه این تحول، همچنان نیاز است صبر کنیم.

همچنین بخوانید: آیا هاوینگ بیت‌کوین می‌تواند یک روند صعودی جدید در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کند؟

جمع‌بندی

بیت کوین پس از انتشار خبر تایید ETFهای خود، نتوانست انتظارات را برآورده کند. با این حال نباید فراموش کرد که ارزش آن در سالی که گذشت از حدود ۱۵۶۰۰ دلار تا محدوده ۴۹۰۰۰ دلار رشد کرد و ریزش قیمت اخیر نیز ممکن است بخشی از این حرکت صعودی باشد. حالا افراد زیادی خوش‌بین هستند با فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری رسمی و قانونی در بیت کوین، سرمایه زیادی به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده و تغییر بزرگی در قیمت‌ها ایجاد کند. اما در نقطه مقابل نیز هستند بسیاری که هیجانات موجود پیرامون این خبر را بیش از اندازه می‌دانند و گمان می‌کنند روند نزولی جدیدی برای بازار رمزارزها در راه است. در این نمونه‌هایی از هر دو دیدگاه را بررسی کردیم تا ما را در فهم بهتر این موضوع که تایید ETFهای بیت کوین چه تاثیری بر آینده آن خواهد گذاشت، یاری کند.

تایید ETFهای بیت کوین

The post تاثیر ETF های بیت کوین | تحول عظیم در بازار ارزهای دیجیتال یا یک بزرگ نمایی ساده؟ appeared first on بلاگ آموزشی صرافی راستین.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2635433

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها