تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0

لورس :تراکنش های شبکه بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

  • کد خبر : 2633286
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۶:۴۷
لورس :تراکنش های شبکه بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :شبکه بیت‌ کوین یک شبکه تبادل ارز دیجیتال است که بر اساس فناوری بلاکچین اجرا می‌شود. این شبکه برای انتقال و ذخیره دارایی‌ها بدون نیاز به واسطه مرکزی عمل می‌کند. نحوه انجام تراکنش‌های این شبکه بسیار جالب، کاربردی و امن است و تنها در چند ثانیه تأیید و اجرا می‌شود. در […]

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

شبکه بیت‌ کوین یک شبکه تبادل ارز دیجیتال است که بر اساس فناوری بلاکچین اجرا می‌شود. این شبکه برای انتقال و ذخیره دارایی‌ها بدون نیاز به واسطه مرکزی عمل می‌کند. نحوه انجام تراکنش‌های این شبکه بسیار جالب، کاربردی و امن است و تنها در چند ثانیه تأیید و اجرا می‌شود. در ادامه دررابطه‌با شبکه، بلاکچین بیت‌ کوین و ویژگی‌های مهم آن بیشتر می‌دانیم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

در ابتدای مطلب ذکر این نکته الزامیست که متن محتوا هیچ‌گونه پیشنهادی جهت سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال نیست؛ زیرا سرمایه‌گذاری در آن، باید توسط افراد باتجربه و آموزش‌دیده صورت گیرد.

شبکه بیت کوین چطور کار می‌کند؟

شبکه بیت‌ کوین یک شبکه همتابه‌همتا (P2P) است که امکان مدیریت مبادلات مالی را بدون نیاز به نهاد واسطه‌ و به‌صورت مستقیم از یک فرد به فرد دیگر فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که این شبکه از هزاران گره بیت‌ کوین تشکیل شده است که پروتکل (حفاظت از داده‌ها و تأیید تراکنش‌ها) را اجرایی می‌کنند.

تراکنش‌های بیت‌ کوین در یک پایگاه داده توزیع‌شده، ذخیره می‌شوند. این پایگاه داده غیرمتمرکز که توسط چندین کاربر مدیریت می‌شود، یک دفتر کل توزیع‌شده (DLT) است که تاریخچه هر تراکنش را ذخیره می‌کند؛ به‌این‌ترتیب که هر زمان یک تراکنش جدید در شبکه ایجاد می‌شود، سوابق آن به دفتر کل هر شرکت‌کننده اضافه خواهد شد. با این قابلیت هر فرد قادر به دانلود یک نسخه از دفتر کل بلاکچین بیت‌ کوین برای پیگیری مسیر هر تراکنش می‌شود.

هر بلاک نیز دارای یک شناسه منحصربه‌فرد به نام “هش” است که با رمزنگاری مخصوصی و در زمان ارسال اطلاعات تراکنش به شبکه تولید می‌شود. جالب است که بدانید، هر بلاک جدید، شامل یک هش از بلاک قبلی است که به‌طور موثر آن‌ها را به هم متصل می‌کند؛ به‌این‌معنا که هر بار یک بلاک جدید به زنجیره اضافه می‌شود، بلاک‌های قبلی به‌منظور حفظ امنیت شبکه غیرقابل‌تغییر می‌شوند.

تراکنش های شبکه بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

تراکنش‌های شبکه بیت کوین چگونه ثبت می‌شوند؟

واقعیت این است که بیت‌کوین‌ها وجود ندارند، آنچه که وجود دارد تنها سوابق تراکنش‌ها است. هر تراکنشی که تا به امروز انجام شده‌است در دفتر کل توزیع شده ذخیره می‌شود. به همین دلیل است وقتی ما می‌گوییم یک تراکنش بیت کوین انجام شده، منظور انتقال ارزش بیت کوین از یک آدرس به آدرس دیگر روی بلاکچین بیت کوین است و هیچ چیز فیزیکی جابجا نمی‌شود.  اولین نکته‌ای که در خصوص تراکنش‌های بیت کوین باید به آن توجه شود، این است که این ارز دیجیتالی مانند دلار یک ارز فیزیکی نیست؛ آنچه وجود دارد، تنها سوابق تراکنش‌هاست. هر تراکنشی که تا به امروز انجام شده یا در آینده انجام می‌شود، در دفتر کل توزیع‌شده ذخیره می‌‌شود؛ بنابراین منظور از تراکنش‌های بیت کوین، انتقال ارزش آن از یک آدرس به آدرس دیگر روی بلاکچین این ارز دیجیتالی است. هر آدرس بیت کوین از سه بخش ورودی (تعداد بیت کوین‌های فرستنده)، خروجی (آدرس بیت کوین گیرنده) و مقدار ارز تشکیل شده است.

برای انتقال یک بیت کوین به دو کلید خصوصی و عمومی نیاز است. این دو کلید به افراد کمک می‌کنند تا معاملات خود را به انجام برسانند. هر تریدر به‌منظور انجام تراکنش‌ در بلاک‌چین بیت کوین، باید از این دو کلید برای ایجاد یک مرجع هویت دیجیتال ایمن به نام “امضای دیجیتال” استفاده کند. توجه داشته باشید که هویت امن به‌عنوان حیاتی‌ترین جنبه فناوری بلاکچین و برای مجوز و کنترل تراکنش‌ها شناخته می‌شود. کاربران این شبکه از کلیدهای رمزنگاری برای انجام تعاملات دیجیتال خود استفاده می‌کنند.

برای ارسال بیت کوین فرستنده باید تراکنش را امضا کند. این امضا از نوع دیجیتال است و توسط کلید خصوصی انجام می‌شود؛ سپس تراکنش به شبکه بیت کوین ارسال می‌شود. در ادامه، نودها با استفاده از کلید عمومی، اعتبار تراکنش را تأیید می‌کنند. در مرحله بعد ماینرها تراکنش را بررسی کرده و آن را در یک بلاک از تراکنش‌ها قرار داده و تأیید می‌کنند؛ پس از آن، بلاک جدید به تمامی نودهای شبکه ارسال می‌شود. در نهایت نسخه‌های ارسالی توسط نودها در بلاکچین ذخیره می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه بیت کوین

همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره شد، شبکه بیت‌ کوین تحت نظارت مستقیم هیچ نهاد یا سازمانی فعالیت نمی‌کند. هر دستگاهی که به استخراج این ارز دیجیتالی مشغول است، به‌عنوان بخشی از شبکه عمل می‌کند و همگام با سایر دستگاه‌ها اجرا می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارسال آسان

در شبکه Bitcoin افراد می‌توانند به راحتی مقدار ارز موردنظر را به یکدیگر ارسال کنند. برای انجام این کار تنها کافیست که طرف‌های تراکنش، آدرس بیت‌کوین مقصد و مقدار مورد نظر را وارد کرده و تراکنش را تأیید کنند. این فرآیند ساده و بدون نیاز به تأیید شخص ثالث دیگر است.

شفاف‌بودن اطلاعات

شفافیت در شبکه بیت‌ کوین به معنای این است که تمام تراکنش‌ها و اطلاعات مرتبط با حساب‌ها، در یک دفتر رکورد عمومی به نام بلاکچین ثبت می‌شوند و همگان می‌توانند این اطلاعات را مشاهده کنند. این ویژگی به امنیت و شفافیت در اجرای تراکنش‌ها و اثبات مالی کمک می‌کند؛ زیرا هر کسی می‌تواند تاریخچه کامل یک حساب را بررسی و تصدیق کند که تراکنش‌ها به درستی انجام شده‌اند. کاربران می‌توانند تمام تراکنش‌های انجام شده در شبکه بیت کوین را مشاهده کنند یا یک تراکنش را پیگیری کنند. البته این به معنای دسترسی به اطلاعات هویتی افراد نیست. در واقع فقط می‌توان یک تراکنش یا یک آدرس خاص را از مبدا تا مقصد پیگیری کرد.

تایید سریع تراکنش‌ها

تکنولوژی Lightning Network شبکه، باعث تایید سریع تراکنش‌ها می‌شود. این مزیت اساسا به‌دلیل چند ویژگی کلیدی ظاهر می‌شود. اولا، سرعت بالای این تراکنش‌ها به‌دلیل عدم نیاز به تأیید شخص یا نهاد واسطه صورت می‌گیرد. با انجام این کار هزینه‌های تأیید تراکنش‌ها نیز به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد. از طرفی این تکنولوژی امکان انجام میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را فراهم می‌کند که به مقیاس‌پذیری بالا و افزایش ظرفیت شبکه کمک می‌کنند. در نهایت، بااستفاده از امضای چند بخشی و امکانات امنیتی برتر، تراکنش‌ها سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر انجام می‌شوند.

نرخ کارمزد کم

یکی‌ دیگر از ویژگی‌های مهم شبکه Bitcoin نرخ کم کارمزدهاست. این شبکه به‌نحوی طراحی شده است که تراکنش‌ها را در مدت‌زمان کوتاهی و با کمترین نرخ کارمزدها تأیید می‌کند که این ویژگی مزیت مهمی برای تریدرها محسوب می‌شود.

امنیت شبکه بیت کوین

اطلاعات قبل از آنکه ذخیره شوند رمزنگاری می‌شوند، همین مساله باعث افزایش امنیت شبکه بیت کوین می‌شود. همچنین برای انتقال داده‌ها یا تایید تراکنش‌های بیت کوین از ویژگی هشینگ استفاده می‌شود که از حملات هرگونه هکر یا عامل مخرب جلوگیری می‌کند.

تراکنش های شبکه بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

آیا امکان تغییر تراکنش‌ها بعد از ثبت در بلاکچین بیت کوین وجود دارد؟

همانطور که می‌دانید، شبکه بیت‌ کوین از یک فناوری به نام بلاکچین استفاده می‌کند. در این بلاکچین، هر تراکنش به‌صورت یک بلوک به زنجیره‌ تراکنش‌های قبلی اضافه می‌شود. بعد از انجام تراکنش، تغییر در آن غیرممکن است؛ زیرا حتی کوچک‌ترین تغییرات نیاز به تغییر در امضاء دیجیتال دارند. از طرفی برای تغییر یک بلوک در زنجیره باید اکثریت شبکه (بیش از ۵۱٪) با این تغییر موافقت کنند که عملا این کار غیرممکن و دشوار است؛ بنابراین توصیه می‌شود که در زمان انجام تراکنش‌ها به‌دقت، به آدرس مقصد و تعداد واحد‌های موردنظر برای انجام معامله دقت کنید. توصیه می‌شود که به‌منظور حفاظت از دارایی‌ها از یک کیف پول معتبر برای دریافت یا ارسال ارزهای دیجیتال بهره بگیرید.

منبع :

https://wallex.ir/blog/bitcoin-blockchain/

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2633286

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها