تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

لورس :تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران به چه علتی است؟

  • کد خبر : 2626979
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
لورس :تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران به چه علتی است؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

این روزها در بازار پر نوسان قیمتی، افراد به دنبال تبدیل سرمایه خود به یک دارایی امن هستند. ارزهای دیجیتال از جمله تتر که یک استیبل کوین شناخته می شود، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. تتر همیشه مقدار ثابتی داشته و از نوسانات پرهیجان بازار به دور است، در نتیجه افراد با خیال راحت تری می توانند بر روی آن سرمایه گذاری کنند. تتر، قیمتی معادل دلار دارد، اما گاهی USDT با اختلاف اندکی نسبت به دلار ارزش گذاری می شود.
در میان تریدرها و هولدرها ممکن است این سوال مطرح شود که تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران به چه علتی است؟ آیا نحوه خرید تتر و میزان عرضه و تقاضا در بازار بر روی قیمت آن تاثیر می گذارد یا خیر؟ در ادامه به این سوالات پاسخ داده می شود.
تتر یا USDT چیست؟ تتر یک ارز دیجیتال است که معامله گران پول خود را به آن تبدیل می کنند تا بتوانند وارد صرافی شده و به معامله بپردازند. این ارز جزو دسته استیبل کوین ها محسوب شده و برای هر تتر، یک دلار کاغذی را به عنوان پشتوانه در نظر می گیرند. در نتیجه ارزش هر تتر به صورت ثابت، معادل یک دلار در نظر گرفته می شود و این ثابت بودن قیمت باعث می شود که سرم..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

این روزها در بازار پر نوسان قیمتی، افراد به دنبال تبدیل سرمایه خود به یک دارایی امن هستند. ارزهای دیجیتال از جمله تتر که یک استیبل کوین شناخته می شود، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. تتر همیشه مقدار ثابتی داشته و از نوسانات پرهیجان بازار به دور است، در نتیجه افراد با خیال راحت تری می توانند بر روی آن سرمایه گذاری کنند. تتر، قیمتی معادل دلار دارد، اما گاهی USDT با اختلاف اندکی نسبت به دلار ارزش گذاری می شود.

در میان تریدرها و هولدرها ممکن است این سوال مطرح شود که تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران به چه علتی است؟ آیا نحوه خرید تتر و میزان عرضه و تقاضا در بازار بر روی قیمت آن تاثیر می گذارد یا خیر؟ در ادامه به این سوالات پاسخ داده می شود.

تتر یا USDT چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال است که معامله گران پول خود را به آن تبدیل می کنند تا بتوانند وارد صرافی شده و به معامله بپردازند. این ارز جزو دسته استیبل کوین ها محسوب شده و برای هر تتر، یک دلار کاغذی را به عنوان پشتوانه در نظر می گیرند. در نتیجه ارزش هر تتر به صورت ثابت، معادل یک دلار در نظر گرفته می شود و این ثابت بودن قیمت باعث می شود که سرمایه گذاران برای فرار از نوسانات ارزها، تتر را به یک پول فیات یا کاغذی تبدیل نکرده و با داشتن آن همیشه آماده خرید سایر ارزها و ترید در بازار کریپتوکارنسی باشند.

ویژگی های منحصر به فرد USDT

اختلاف قیمت تتر ودلار, تفاوت قیمت دلار و تتر, دلار یا تتر

تتر رمز ارزی است که به تنهایی دارای بلاک چین نبوده و بر بستر شبکه های دیگر مانند ترون، اتریوم، فانتوم، اسمارت چین و … عمل می کند. از برترین ویژگی های این استیبل کوین که آن را پرطرفدار کرده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثابت بودن ارزش و عدم تاثیرپذیری از نوسانات قیمتی بازار
  • کم بودن کارمزد تراکنش با تتر در صرافی
  • استفاده از تتر در تراکنش های دلاری

تفاوت قیمت تتر و دلار به چه علت است؟

اختلاف قیمت تتر ودلار, تفاوت قیمت دلار و تتر, دلار یا تتر

توجه به تفاوت قیمت تتر و دلار باعث می شود تا بتوانید با توجه به هدف خود از خرید و نگهداری، انتخاب بهتری داشته باشید.

  • دلار یک ارز فیات و بدون پشتوانه است که نمی توان در هر زمان که مایل بودید با یک کالای خاص معاوضه کنید و بهای آن به قدرت های نظامی، سیاسی و اقتصادی وابسته است در حالی که تتر یک استیبل کوین با پشتوانه است که نه تنها دلار، بلکه ارزهای دیگری مانند یوان، یورو و حتی طلا نیز می تواند پشتوانه این ارز دیجیتال باشد.
  • برای خرید دلار باید مراحل بانکی مختلفی را طی کرد و ارگان های دولتی بر این تراکنش ها نظارت خواهند داشت، در حالی که برای خرید تتر، دردسرهای بانکی و حواله زدن های سنتی را نخواهیم داشت و انتقال دلار از طریق USDT به تمام نقاط دنیا با کارمزد اندک، به راحتی و با سرعت بالا امکان پذیر است.
  • برای خرید تتر محدودیتی وجود ندارد و هر مقدار از این ارز دیجیتال که بخواهید در طول روز می توانید خریداری نمایید، اما در ایران هر کد ملی مجاز به خرید مقدار مشخصی دلار می باشد.
  • دلار یک پول کاغذی است که می تواند نمونه های جعلی آن نیز در بازار وجود داشته باشد، اما تتر یک ارز رمزنگاری شده است که هویت آن محفوظ و تغییر ناپذیر است.
  • جابجایی و نگهداری دلار خطرناک بوده و ممکن است مورد سرقت قرار بگیرد، اما تتر در کیف پول دیجیتالی یا ولت نگهداری می شود که غیر قابل سرقت بوده و انتقال آن به راحتی انجام می شود.

علت اختلاف قیمت تتر و دلار در بازارهای جهانی

اختلاف قیمت تتر ودلار, تفاوت قیمت دلار و تتر, دلار یا تتر

همواره اختلاف قیمت جزئی میان دلار و تتر وجود دارد، گاهی تتر قیمتی بیشتر از دلار دارد و برخی مواقع عکس این قضیه حاکم است. آسان بودن دسترسی به رمز ارزها در کشورهای با اقتصاد ناپایدار باعث افزایش تقاضا نسبت به این کوین شده و قیمت آن را افزایش می دهد. در اصل می توان گفت قیمت تتر دقیقا ۱ دلار نیست و ارزشی بالاتر یا پایین تر از آن دارد زیرا همواره کارمزد به آن افزوده می شود. در حالت کلی اختلاف قیمت میان دلار و USDT به دلایل زیر ایجاد می شود:

۱٫ ریسک بازار

هنوز هم بسیاری از افراد به بازار ارزهای دیجیتال با دید شک و تردید می نگرند و همیشه ترس سقوط شبکه تتر و از بین رفتن دارایی خود را دارند. این مسئله یک احتمال بسیار ضعیف است، اما نمی توان آن را نادیده گرفت و ممکن است باعث کم شدن قیمت تتر نسبت به دلار شود. با اینکه این اختلاف بسیار جزئی است اما در حجم معاملات بالا قابل درک است.

۲٫ سهولت معامله

امکان تراکنش در هر زمان و در هر جای دنیا و توسط هر صرافی با سرعت بالا، باعث ارزشمندی این ارز شده است. در حالی که برای معامله دلار کاغذی باید به صورت حضوری به صرافی مراجعه کرده و خرید خود را انجام دهید.

۳٫ عرضه و تقاضا

در افزایش یا کاهش قیمت تتر و سایر ارزها میزان عرضه و تقاضا بسیار موثر است. در صورت افزایش تعداد عرضه کنندگان تتر، فروشندگان حاضرند با قیمت پایین تری USDT خود را به فروش برسانند تا هر چه سریع تر بتوانند پول خود را به ارزی گران بها تر تبدیل کنند؛ در این حالت قیمت USDT کمتر از دلار خواهد شد. اگر خریداران یا متقاضیان آن زیاد شود در این حالت افراد حاضرند تتر را با قیمت های بالاتر نیز خریداری کنند و قیمت این ارز نسبت به دلار کاغذی بیشتر می شود.

چرا قیمت دلار و تتر در ایران یکسان نیست؟

اختلاف قیمت تتر ودلار, تفاوت قیمت دلار و تتر, دلار یا تتر

برخلاف تصوری که در میان فعالان بازار حاکم است که هر تتر معادل یک دلار است؛ اما در واقعیت ارزش این دو با یکدیگر برابر نیست. از جمله دلایل این اختلاف قیمت عبارتند از:

۱٫ سیاست های ارزی ایران

گاهی دولت ایران برای کنترل نرخ ارز و سیاست های دیگری که در نظر دارد، برنامه هایی را در بازار پیاده سازی می کند؛ به طور مثال به هر شماره ملی، اجازه خرید مقدار محدودی دلار می دهد. در این حالت افراد برای تبدیل پول خود به دنبال یک شیوه جایگزین بوده و ارزهای دیجیتال استیبل مانند تتر را جهت تبدیل پول خود انتخاب می کنند. سرازیر شدن سرمایه گذاران به سمت بازار تتر باعث می شود که میزان تقاضا افزایش یافته و در نتیجه قیمت آن زیاد شود.

۲٫ کارمزدهای دریافتی صرافی های مختلف

انجام تراکنش در صرافی های متمرکز و غیر متمرکز همواره با دریافت کارمزد همراه است و بسته به اینکه یک صرافی چه میزان خدمات و پشتیبانی بهتری در اختیار کاربران خود قرار می دهد، کارمزد تراکنش ها را افزایش داده تا بتواند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کند. از این رو در معاملات انجام گرفته در آن صرافی، ارز مورد نظر خود را با قیمتی بالاتر می توانید تهیه کنید؛ در نتیجه قیمت USDT خریداری شده بیشتر از ۱ دلار خواهد بود. میزان کارمزد دریافتی صرافی های مختلف بین ۱ تا ۳ درصد متغیر است.

۳٫ سهولت انتقال وجه بین‌المللی با تتر

به دلیل اینکه کشور ایران مورد تحریم های بانکی قرار گرفته است، در نتیجه افراد برای انجام معاملات بین المللی و تراکنش های خود در بانک های خارجی با محدودیت هایی مواجه می شوند که برای رفع این مشکل می توانند از راه های کم دردسرتری مانند انتقال وجه با تتر استفاده کنند. سهولت در خرید و فروش این ارز دیجیتال و افزایش تقاضا باعث زیاد شدن قیمت آن می شود.

۴٫ کارمزد شبکه‌های مختلف در معاملات USDT

تراکنش های انجام گرفته بر بستر بلاک چین توسط شبکه های مختلف پردازش می شود و بسته به اینکه آن شبکه کدام یک از ویژگی ها مانند توانایی پردازش بالاتر، سرعت بیشتر، توانایی پاسخگویی به کاربران و… را دارد، گس فی های مختلفی را برای تراکنش های خود در نظر می گیرد.

تتر توسط شبکه های مختلفی مانند بیت کوین، اتریوم، ترون، سولانا، بایننس اسمارت چین، فانتوم و… پردازش می شود، هر کدام از این ها قابلیت های متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می دهند و کارمزدهای دریافتی شان با یکدیگر متفاوت است. بیت کوین به دلیل گس فی فوق العاده بالایی که دریافت می کند اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما ترون TRC20 با کمترین میزان کارمزد دریافتی و سرعتی بالا معادل سرعت اتریوم، بیشترین کاربرد را در تراکنش ها دارد.

۵٫ گپ قیمتی موثر در ایجاد تفاوت ارزش تتر و دلار

به دلیل نوسانات قیمتی که در بازار ارزها اتفاق می افتد، قیمت دلار و تتر نیز دستخوش تغییرات می شود؛ اما این تحول بر روی هر دو آن ها یکسان نیست. ابتدا یکی از این دو دچار افزایش یا کاهش قیمت شده و به دنبال آن دیگری نیز تغییر می کند. طبق تجربه سالیان گذشته، این تحول ابتدا بر روی USDT ایجاد شده، سپس دلار افزایش یا کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد.

۶٫ عرضه و تقاضا موثر در اختلاف قیمت تتر و دلار

میزان عرضه و تقاضا ایجاد شده بر روی یک ارز، باعث افزایش و کاهش قیمت آن می شود. تتر به دلیل اینکه یک کوین با تعداد محدود است، در صورتی که تقاضا برای خرید آن بالا برود کمیاب می شود. در نتیجه به یک کوین ارزشمند با قیمت بالاتر تبدیل می شود. در این حالت ارزش تتر نسبت به دلار بیشتر می شود. عکس این قضیه در مورد دلار نیز صادق است.

پول خود را به دلار تبدیل کنیم یا تتر؟

اختلاف قیمت تتر ودلار, تفاوت قیمت دلار و تتر, دلار یا تتر

اگر علاقه به معاملات آنلاین دارید و دوست دارید تراکنش های خود را با سرعت بالا و فقط با داشتن یک کیف پول دیجیتالی در داخل موبایل یا لب تاپ خود انجام دهید خرید تتر انتخاب بهتری نسبت به دلار است. با داشتن تتر می توانید بسیاری از معاملات خود را در سطح جهانی و بدون نیاز به خدمات بانکی بین المللی انجام دهید و دیگر مسئله تحریم های بانکی برایتان مطرح نخواهد بود.

اما اگر علاقه ای به فضای دیجیتال و معاملات آنلاین ندارید و فقط تمایل دارید تا پول خود را به یک ارز دیگر تبدیل کنید بهتر است به سراغ ارزهای فیات مانند دلار بروید. دلار نسبت به تتر قیمت پایین تری داشته و در تصور بسیاری از افراد دارایی امن تری محسوب می شود.

نتیجه گیری

برخلاف تصور حاکم، قیمت تتر و دلار دقیقا برابر نیست و گاهی قیمت تتر بیشتر از دلار است. تفاوت قیمت تتر و دلار به علت های مختلفی مانند کارمزد صرافی های مختلف، میزان عرضه و تقاضا، ریسک بازار، مقدار گس فی در شبکه های مختلف و… به وجود می آید؛ اما با توجه به مزایایی مانند راحتی نقل و انتقال، عدم وجود دغدغه برای نگهداری، غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال، عدم نظارت دولتی، نداشتن محدودیت در خرید و … تمایل به خرید USDT نسبت به دلار بیشتر است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از چه راهی می توان تتر را با قیمت کمتر خریداری کرد؟ یکی از راه ها برای خرید تتر ارزان تر، پیدا کردن صرافی است که یا کارمزد کمتری دریافت کند یا بدون کارمزد تراکنش های USDT را انجام دهد.

سوالات متداول

چطور تتر را با قیمت کمتری بخریم؟

ثابت بودن ارزش و عدم تاثیرپذیری از نوسانات قیمتی بازار، کم بودن کارمزد تراکنش با تتر در صرافی، استفاده از تتر در تراکنش های دلاری و … از جمله ویژگی های استفاده از این استیبل کوین است که آن را جذاب کرده است برای تهیه آن با قیمت کمتر باید به کارمزد صرافی در هنگام خرید دقت داشته باشید.

چرا قیمت تتر و دلار یکسان نیست؟

علت تفاوت قیمت در میان دلار و تتر به عوامل مختلفی مانند سیاست های ارزی ایران، کارمزد صرافی، سهولت انتقال وجه، کارمزدشبکه های مختلف، میزان عرضه و تقاضا و… بستگی دارد.

نوشته تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران به چه علتی است؟ اولین بار در بلاگ اریترون. پدیدار شد.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2626979

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها