تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1

لورس :تفاوت کیف پول و صرافی در چیست؟

  • کد خبر : 2625428
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
لورس :تفاوت کیف پول و صرافی در چیست؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، نسبتاً پیچیده است. مفاهیم به‌ظاهر مشابهی وجود دارند که تشخیص تفاوت آنها می‌تواند دشوار باشد. درک تفاوت کیف پول و صرافی به‌ عنوان دو ابزار نسبتاً مشابه از جمله این موارد است. هر دوی این ابزارها برای نگهداری ارز دیجیتال استفاده می‌شوند. بااین‌حال هرکدام از آنها برای افراد خاصی مناسب است و سازوکار متفاوتی دارد.
در این مقاله، ابتدا در مورد سازوکار کیف پول صحبت خواهیم کرد. سپس به بررسی سازوکار صرافی می‌پردازیم و در قسمت بعدی، مزایا و معایب این دو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. در آخر نیز به معرفی یک گزینه امن برای نگهداری از ارزهای دیجیتال و معامله آنها می‌پردازیم. در پایان این مقاله، ضمن درک فرق کیف پول و صرافی می‌توانید به شکلی بهینه‌تر از دارایی دیجیتال خود نگهداری و استفاده کنید.
کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ کیف پول ارز دیجیتال یک ابزار نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری است که به صاحب این دارایی، اجازه ذخیره ارزهای خود و برداشت و دریافت آنها را می‌دهد. کیف پول نرم‌افزاری نیز خود به سه نوع دسکتاپ، اپلیکیشن موبایل و افزونه مرورگر تقسیم می‌شود. از آنجایی که در استفاده ا..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، نسبتاً پیچیده است. مفاهیم به‌ظاهر مشابهی وجود دارند که تشخیص تفاوت آنها می‌تواند دشوار باشد. درک تفاوت کیف پول و صرافی به‌ عنوان دو ابزار نسبتاً مشابه از جمله این موارد است. هر دوی این ابزارها برای نگهداری ارز دیجیتال استفاده می‌شوند. بااین‌حال هرکدام از آنها برای افراد خاصی مناسب است و سازوکار متفاوتی دارد.

در این مقاله، ابتدا در مورد سازوکار کیف پول صحبت خواهیم کرد. سپس به بررسی سازوکار صرافی می‌پردازیم و در قسمت بعدی، مزایا و معایب این دو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. در آخر نیز به معرفی یک گزینه امن برای نگهداری از ارزهای دیجیتال و معامله آنها می‌پردازیم. در پایان این مقاله، ضمن درک فرق کیف پول و صرافی می‌توانید به شکلی بهینه‌تر از دارایی دیجیتال خود نگهداری و استفاده کنید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یک ابزار نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری است که به صاحب این دارایی، اجازه ذخیره ارزهای خود و برداشت و دریافت آنها را می‌دهد. کیف پول نرم‌افزاری نیز خود به سه نوع دسکتاپ، اپلیکیشن موبایل و افزونه مرورگر تقسیم می‌شود. از آنجایی که در استفاده از این ابزار، شخص ثالثی وجود ندارد، به آن کیف پول غیرحضانتی نیز می‌گویند.

یکی از موارد تفاوت کیف پول و صرافی، امنیت آنها است. در میان انواع کیف پول، بالاترین امنیت را کیف پول سخت‌افزاری دارد. این کیف پول در برابر خطرات سایبری مانند حملات هکرها ایمن‌تر است. با این ‌حال، این نوع کیف پول، کاربری نسبتاً دشوار و زمان‌بری دارد. نمونه‌هایی از کیف پول‌های سخت‌افزاری، Trezor و Ledger Nano در مدل‌های مختلف هستند.

کیف پول نرم افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری با وجود امنیت پایین‌تر، دسترسی و کاربری آسان‌تری دارند. بهترین انواع این نوع کیف پول معمولاً با فرآیندهایی نظیر ورود دومرحله‌ای و ورود بیومتریک (اثرانگشت، تشخیص چهره و غیره) امنیت خود را تأمین می‌کنند. Trsut wallet، Exodus و Electrum نمونه‌هایی از کیف پول نرم‌افزاری هستند.

همچنین ببینید: آموزش انتقال ارز دیجیتال به تراست ولت

آسان‌ترین و اما کم‌امنیت‌ترین نوع کیف پول نیز کیف پول افزونه مرورگر اینترنت است. در انتخاب این کیف پول باید دقت داشت که حتماً از بهترین و شناخته‌شده‌ترین برندها استفاده کرد. افزونه‌هایی مانند Metamask، MyEtherWallet و Ember Fund از محبوب‌ترین‌های این نوع کیف پول، به‌خصوص نزد کاربران هستند.

لازم به ذکر است که یک شرکت سازنده کیف پول می‌تواند تمامی نسخه‌ها را تولید کند. همچنین کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً نرم‌افزار مخصوص به خود را دارند یا می‌توانند با کیف پول‌های نرم‌افزاری دیگر به ‌عنوان رابط کاربری، جفت شوند.

کلیدهای خصوصی و عمومی

یکی از اصلی‌ترین مواردی که هنگام مطالعه درباره تفاوت کیف پول و صرافی باید به آن توجه کنید، بحث کلیدهای خصوصی و عمومی است. کلید عمومی، در واقع، آدرس شما به ‌عنوان دارنده ارز دیجیتال است. این آدرس را می‌توانید با دیگران به‌ منظور دریافت یا ارسال ارز به اشتراک بگذارید. هر کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند یک یا چند آدرس یا کلید عمومی داشته باشد.

کلید خصوصی اما کلید دسترسی به دارایی‌های دیجیتال است. این کلید که به شکل یک رشته منحصربه‌فرد از اعداد و حروف ظاهر می‌شود، نباید در اختیار هیچ‌ کسی غیر از صاحب آن دارایی قرار بگیرد. با در اختیار داشتن این کلید است که می‌توانید دارایی خود را کنترل کنید. کلید خصوصی، مانند رمز عبور ایمیل شما است و با از دست دادن آن، مالکیت شما بر سرمایه‌تان نیز از بین می‌رود.

مسئله دسترسی و سطح کنترل کلیدهای خصوصی، یکی از موارد فرق کیف پول و صرافی است. به‌ طور کلی، کیف پول‌های ارز دیجیتال معمولاً اجازه کنترل کامل کلیدهای خصوصی را به کاربران خود می‌دهند. در مقابل اما وظیفه تأمین امنیت کلیدها و مسئولیت نگهداری از آنها نیز به ‌طور کامل با صاحب دارایی است.

تفاوت کیف پول و صرافی

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

قدم بعدی در دریافت فرق کیف پول و صرافی درک ماهیت صرافی ارز دیجیتال است. یک صرافی ارز دیجیتال مانند صرافی ارزهای فیات، بستری مبادلاتی برای خرید و فروش این دارایی است. در این صرافی، کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را با یکدیگر یا با ارزهای فیات مبادله کنند. هر صرافی از تعدادی از ارزهای دیجیتال حمایت می‌کند و امکان معامله آنها را به روش‌های مختلف، فراهم می‌آورد.

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال، خود دارای یک کیف پول داخلی هستند که از آن با عنوان کیف پول میزبان، کیف پول صرافی یا کیف پول حضانتی یاد می‌شود. این نوع کیف پول را برخی در دسته کیف پول‌های تحت وب قرار می‌دهند. دسترسی به این کیف پول فقط با وارد شدن به حساب کاربری از طریق اینترنت امکان‌پذیر است.

کاربرانی که به‌ طور مداوم در یک صرافی در حال خرید و فروش هستند، می‌توانند به‌ خوبی از این ابزار به ‌منظور تسهیل معاملاتشان استفاده کنند.

البته نباید کیف پول‌های نرم‌افزاری ارائه‌شده توسط برخی صرافی‌ها مانند بایننس و کوین بیس را در این دسته به حساب آورد. یک کیف پول صرافی معمولاً دسترسی چندانی برای کنترل کلیدهای خصوصی به کاربرانش نمی‌دهد؛ با این ‌حال اقدامات امنیتی مانند پشتیبان‌گیری از حساب‌ها را نیز خود انجام می‌دهد. همچنین، بسته به درجه اعتبار، یک صرافی در صورت بروز مشکلات امنیتی مانند هک شدن و … مسئولیت جبران خسارت را بر عهده می‌گیرد.

همچنین ببینید: آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

تفاوت کیف پول و صرافی

تفاوت کیف پول و صرافی

با توجه به مطالب گفته‌شده، می‌توان موارد فرق کیف پول و صرافی را به‌ صورت زیر خلاصه کرد:

  • کیف پول بیشتر برای نگهداری طولانی‌مدت از دارایی‌های دیجیتال مناسب است. در واقع، هدف این ابزار بیشتر ارائه خدمات سرمایه‌گذاری است و نه معامله.
  • نگهداری طولانی‌مدت ارز دیجیتال در صرافی به دلیل ریسک امنیتی آن خطرناک است. کیف پول میزبان صرافی، ابزاری برای مبادله، به‌ویژه برای افراد فعال در این عرصه است.
  • به‌طورکلی، امنیت کیف پول از صرافی بیشتر است.
  • مسئولیت نگهداری از ارزهای دیجیتال در کیف پول به عهده کاربر است. این در حالی است که اقدامات لازم برای تأمین امنیت حساب در صرافی، توسط خود صرافی انجام می‌شود.
  • در کیف پول، کاربر می‌تواند کنترل کاملی بر کلیدهای خصوصی‌اش داشته باشد. این در حالی است که کلیدهای خصوصی دارایی‌هایی که در صرافی نگهداری می‌شوند، در دست صرافی است.
  • کیف پول، امکان دریافت و ارسال ارز دیجیتال را فراهم می‌کند اما برای خرید و فروش ارز باید از صرافی استفاده کرد.

لازم به ذکر است که دسترسی به کلیدهای خصوصی در کیف پول نیز درجات مختلفی دارد. همچنین برخی صرافی‌ها امکان برخی مدیریت‌های محدود بر کلیدهای خصوصی را فراهم می‌کنند.

یک کیف پول صرافی امن

کاربران بسیاری با درک تفاوت کیف پول و صرافی ترجیح می‌دهند به ‌منظور سهولت در انجام معاملات و دسترسی آسان به دارایی‌های دیجیتالشان از کیف پول صرافی استفاده کنند. در کشور ما صرافی‌های متعددی اقدام به ارائه خدمات خرید و فروش ارز دیجیتال و نیز کیف پول‌های حضانتی کرده‌اند اما مطمئناً همه آنها امن نیستند. کاربر باید بداند که با استفاده از کیف پول صرافی، سرنوشت دارایی‌اش به سرنوشت صرافی گره خورده است. به همین دلیل، بحث امنیت زیرساخت‌های صرافی بسیار مهم است.

صرافی راستین یکی از معتبرترین صرافی‌های ایرانی با یک کیف پول بسیار امن با رابط کاربری آسان است. این صرافی با پشتیبانی از بیش از ۲۰۰ ارز دیجیتال برتر، یکی از بهترین عملکردها را در این زمینه در کشور دارد. هر چه صرافی موردنظر شما از ارزهای دیجیتال بیشتری پشتیبانی کند، نشان‌دهنده قدرت زیرساخت‌های آن است. جامعه کاربری بزرگ و بیش از ۱۵ هزار نفری صرافی راستین نیز نشان‌دهنده اعتماد بالای فعالان ارز دیجیتال ایرانی به این صرافی است. از دیگر مزایای خرید و فروش رمز ارز در صرافی راستین موارد زیر هستند:

  • کارمزد صفر
  • حجم معاملات روزانه بسیار بالا
  • احراز هویت بسیار سریع در کمتر از پنج دقیقه
  • امکان معامله در دو بازار تتری و ریالی
  • امنیت بالای کیف پول با شیوه‌های مدرن ذخیره‌سازی
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
  • قیمت‌ها و اخبار به‌روز
  • اپلیکیشن‌های سریع و کاربردی موبایل
  • طرح‌های تشویقی متعدد به ‌منظور کسب درآمد
  • سرعت بالا در برداشت رمزارزی

همچنین، سقف برداشت رمزارزی و ریالی از کیف پول در این صرافی به نسبت سطوح احراز هویت، متفاوت است.

تفاوت کیف پول و صرافی

بنابراین پیش از ورود به بازار خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، باید تفاوت کیف پول و صرافی را بدانید. این دو ابزار، برای نگهداری ارزهای دیجیتال و دسترسی به آنها طراحی شده‌اند. کیف پول ارز دیجیتال یک نرم‌افزار یا سخت‌افزار است که با ارائه دو کلید عمومی و خصوصی به کاربر، وظیفه نگهداری و تأمین امنیت دارایی را به او محول می‌کند. این در حالی است که کیف پول صرافی یا حضانتی، کنترل کلیدهای خصوصی دارایی را در دست می‌گیرد اما از طرف دیگر، امکان خرید و فروش را فراهم می‌آورد و معاملات را آسان‌تر می‌کند.

با درک فرق کیف پول و صرافی متوجه می‌شویم که بحث امنیت صرافی به ‌عنوان محلی برای نگهداری و معامله ارز دیجیتال، بسیار مهم است. در کشور ما صرافی راستین، یکی از امن‌ترین کیف پول‌های حضانتی را با بهره‌گیری از راه‌کارهای مدرن، ارائه می‌کند. دیگر ویژگی بسیار مهم این صرافی، کارمزد صفر آن برای معاملات ارز دیجیتال است.

خلاصه مطلب

اصلی‌ترین تفاوت کیف پول و صرافی در میزان کنترلی است که به کاربران خود بر کلیدهای خصوصی دارایی‌هایشان می‌دهد. در حالی‌ که کیف پول امکان مدیریت کامل ارزهای دیجیتال را به صاحبش می‌دهد، صرافی این امکان را از او می‌گیرد اما در عوض اقدامات تکنیکال تأمین امنیت و خرید و فروش آسان را فراهم می‌کند. به‌ طور کلی گفته می‌شود که کیف پول برای نگهداری طولانی‌مدت ارز دیجیتال و صرافی برای نگهداری کوتاه‌مدت و خرید و فروش آن مناسب است.

The post تفاوت کیف پول و صرافی در چیست؟ appeared first on بلاگ آموزشی صرافی راستین.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2625428

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها