تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

لورس :تقابل طلا و بیت کوین؛ بررسی ارزش بازار و پتانسیل رشد

  • کد خبر : 2598780
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴
لورس :تقابل طلا و بیت کوین؛ بررسی ارزش بازار و پتانسیل رشد
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

تقابل طلا و بیت کوین؛ بررسی ارزش بازار و پتانسیل رشد آیا افزایش قیمت بیت کوین در آینده و پذیرش بیشتر آن می‌تواند یکبار برای همیشه تکلیف این سوال تکراری را مشخص کند که طلا بهتر است یا بیت کوین؟ آیا ارزش بازار بیت کوین به حدی می‌رسد که دیگر کسی نتواند طلا را با بیت کوین مقایسه کند؟ و در نهایت آیا بیت کوین می‌تواند برای همیشه گزینه اول سرمایه‌گذاری مردم شود؟ در این مطلب به تقابل طلا و بیت کوین از زاویه‌ای دیگر نگاه می‌کنیم و سعی می‌کنیم با بررسی داده‌های آماری پاسخی منطقی برای پرسش‌های همیشگی پیدا کنیم.
به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، تاریخچه مقایسه بیت کوین با طلا به اندازه عمر بیت کوین است. در حالی که در وایت پیپر این رمز ارز که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، نامی از طلا برده نشده بود اما همان زمان ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) خالق بیت کوین در یک پست در انجمن Bitcointalk هنگام معرفی اولین نسخه این ارزدیجیتال به کمیاب بودن طلا نیز اشاره کرد. در واقع اساس ارزشمندی یک عنصر یا یک کالا کمیابی آن است و به همین دلیل هم بیت کوین عرضه محدودی داشته و تنها ۲۱ میلیون واحد از آن و..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

تقابل طلا و بیت کوین؛ بررسی ارزش بازار و پتانسیل رشد

آیا افزایش قیمت بیت کوین در آینده و پذیرش بیشتر آن می‌تواند یکبار برای همیشه تکلیف این سوال تکراری را مشخص کند که طلا بهتر است یا بیت کوین؟ آیا ارزش بازار بیت کوین به حدی می‌رسد که دیگر کسی نتواند طلا را با بیت کوین مقایسه کند؟ و در نهایت آیا بیت کوین می‌تواند برای همیشه گزینه اول سرمایه‌گذاری مردم شود؟ در این مطلب به تقابل طلا و بیت کوین از زاویه‌ای دیگر نگاه می‌کنیم و سعی می‌کنیم با بررسی داده‌های آماری پاسخی منطقی برای پرسش‌های همیشگی پیدا کنیم.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، تاریخچه مقایسه بیت کوین با طلا به اندازه عمر بیت کوین است. در حالی که در وایت پیپر این رمز ارز که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، نامی از طلا برده نشده بود اما همان زمان ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) خالق بیت کوین در یک پست در انجمن Bitcointalk هنگام معرفی اولین نسخه این ارزدیجیتال به کمیاب بودن طلا نیز اشاره کرد. در واقع اساس ارزشمندی یک عنصر یا یک کالا کمیابی آن است و به همین دلیل هم بیت کوین عرضه محدودی داشته و تنها ۲۱ میلیون واحد از آن وجود دارد.

بخوانید  کارینو سرویس نمایندگی اسنوا و سامسونگ در کرج

ارزش بازار بیت کوین اغلب با طلا که دارای ارزش کل ۱۲.۸ تریلیون دلاری است مقایسه می‌شود. در حال حاضر بحث تایید یا عدم تایید صندوق‌های ETF بیت کوین در جامعه کریپتو بسیار داغ است و عده‌ای معتقدند این اتفاق می‌تواند باعث افزایش ارزش بازار این رمزارز شود. تحلیلگران به تصویب صندوق ETF طلا در سال ۲۰۰۴ اشاره می‌کنند و اینطور حدس می‌زنند که ماهیت ETF‌ها فارغ از اینکه برای چه کالایی راه‌انداری می‌شوند می‌توانند مانند یک کاتالیزور قدرتمند باعث رشد قیمتی شوند.

بیشتر بخوایند: بیت کوین بخریم یا طلا؟ مقایسه طلای فیزیکی و طلای دیجیتال

ارزش کل بازار بیت کوین هم‌اکنون چیزی در حدود ۵۷۰ میلیارد دلار است و با همین رقم توانسته است غول‌های سنتی مانند ویزا، یا صنایع نیمه هادی تایوان و حتی جی‌پی مورگان را پست سر بگذارد اما با این حال هنوز ۵۵ درصد از نقره عقب است و به طور قابل توجهی از مهم‌ترین دارایی قابل تجارت جهان، یعنی طلا عقب مانده است.

بخوانید  واگرایی فوق العاده صعودی در شاخص مهم بیت کوین (BTC) یافت شد

در زمان نگارش این مطلب بیت کوین برای چند هفته متوالی، بی‌توجه به همه رویدادهای خبری در محدوده ۳۰ هزار دلار باقی مانده است و در حالت خنثی به سر می‌برد. ناتوانی بیت کوین در گذر از این سطح می‌تواند به دلیل نگاه متفاوت سرمایه‌گذاران نهادی به طلا و بیت کوین باشد. این مقایسه دائمی بین طلا و بیت کوین را می‌توان به نوعی دیگر هم مطرح کرد. مثلا ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا قیمت این دو دارایی به هم مرتبط است؟

bitcoin-vs-gold-are-market-cap
قیمت طلا به دلار و همبستگی در مقابل بیت کوین (رنگ نارنجی)

بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال همیشه در معرض این اتهام قرار داشته‌اند که به دلیل نوسانات زیاد و گاهی شدید امکان سرمایه‌گذاری با اطمینان خاطر در آن‌ها وجود ندارد. همین مساله بر میزان پذیرش بیت کوین در بین عموم بسیار تاثیرگذار بوده است. عامه مردم در طول زمان گزینه ریسک کم و سود کم را ترجیح داده‌اند. بر طبق همین نوسانات، گاهی ممکن است شاخص همبستگی ۳۰ روزه بین طلا و بیت کوین در عرض چند هفته از مثبت به منفی تغییر کند.

بخوانید  سامانه اطلاع ‌رسانی مناقصات و مزایدات ستاد ایران

نوشته های مشابه

  • تقابل طلا و بیت کوین تقابل طلا و بیت کوین؛ بررسی ارزش بازار و پتانسیل رشد ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
  • ETF بیت کوین SEC اعلام نظر درباره ETF بیت کوین را به تعویق انداخت ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

سرمایه گذاران و تحلیلگران همچنان به بحث در مورد اینکه آیا ماهیت غیرمتمرکز بودن بیت کوین و همچنین عرضه محدود آن می‌تواند باعث این شود که به عنوان یک ذخیره مالی مورد تایید قرار بگیرد یا نه ادامه می‌دهند. اما همان‌طور که گفتیم عدم ثبات قیمتی و نوسانات شدید بیت کوین باعث شده عده‌ای آن را نه تنها به عنوان یک دارایی بلکه به عنوان یک واحد پولی هم قبول نداشته باشند. مخالفان بر این باورند که عدم ثبات و نوسان در ارزش، مانع از مبادلات تجاری می‌شود پس بیت‌کوین اولین و مهم‌ترین ویژگی پول‌های سنتی را ندارد.

bitcoin-vs-gold-are-market-cap
ارزش بازار بیت کوین نسبت به طلا.

بررسی ارزش بازار بیت کوین در مقایسه با طلا، روند جالبی را نشان می‌دهد که سطوح مقاومت ۱۰ درصدی و ۴.۵ درصدی را برجسته می‌کند که به طور بالقوه می‌تواند مقاومت ۳۰ هزار دلاری قیمت بیت کوین را توضیح دهد.

بخوانید  تحلیل فاندامنتال ارز پای pi

طبق گزارش CryptoCompare سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با بیت کوین در ماه جولای در مجموع به ارزش ۲۴ میلیارد دلار رسیده‌اند. این رقم معادل ۴.۲ درصد از ارزش فعلی بازار بیت کوین یعنی ۵۷۰ میلیارد دلار است. حتی با در نظر گرفتن حدود ۱.۶۶ میلیون بیت کوینی که طبق گزارش‌ها توسط سرمایه گذاران نهادی نگهداری می‌شود، باز هم این تنها ۸.۵ درصد از کل ارزش بازار است.

در مقایسه، ارزش محصولات ETF با پشتوانه طلا در ماه ژوئن ۲۱۵ میلیارد دلار بود که تنها ۱.۷ درصد از ارزش بازار طلا است. با این حال لازم است برای ارزیابی منصفانه‌تر طلا در برابر بیت کوین، دارایی‌های فیزیکی طلا را که در اختیار دولت‌ها و بانک‌ها هست را نیز در نظر بگیریم.

به عنوان مثال، بانک های مرکزی و صندوق بین المللی پول دارای ۴۶۶۰۳ تن طلا معادل ۲.۸۴ تریلیون دلار هستند. سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در شمش‌ها و سکه‌ها ۴۵۰۰۰ تن به ارزش ۲.۷۴ تریلیون دلار را شامل می‌شود و در مجموع، سرمایه گذاران ۵.۸ تریلیون دلار طلا دارند که ۴۵.۲ درصد از ارزش بازار آن را تشکیل می‌دهد.

بخوانید  تحلیل آن‌چین: قیمت بیت کوین وارد مرحله انتقال از بازار نزولی شده است

آمارها نشان می‌دهند که پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی در میان سرمایه‌گذاران نهادی حدود ۸۱ درصد کوچک‌تر از طلا است. این تا حدی توضیح می‌دهد که چرا ارزش بازار بیت کوین ۹۵.۵ درصد کمتر از طلا است.

از طرفی دیگر، ارزش بازار بیت کوین حتی بدون پذیرش کامل به عنوان یک دارایی به طور بالقوه می‌تواند پنج برابر شود و به ۲.۹ تریلیون دلار برسد. این جهش ممکن است ناشی از افزایش تقاضا برای تجارت دیجیتال و سیستم‌های مالی غیرمتمرکز باشد. مهم‌ترین نکته برای بیت کوین همین است. علاوه بر این، ادغام فزاینده آن در تجارت الکترونیک و بازارهای آنلاین می‌تواند حجم معاملات را تقویت کند. از آنجایی که افراد به دنبال جایگزین‌هایی برای پرداخت‌های سنتی هستند، کاربردهای بیت کوین در عین عرضه محدود آن، ممکن است یک چرخه خود-تقویت کننده را ایجاد کند.

با نگاهی کلی به آمار و ارقام می‌توان گفت که پاسخ منطقی به پرسش‌های مطرح شده در ابتدای این مطلب به نگاه افراد بستگی دارد. درست است که فعلا ارزش بازار بیت کوین بسیار کمتر از طلا است اما حرکت به سمت دنیایی مدرن‌تر و گسترش فناوری‌های نوین می‌تواند برگ برنده بیت کوین باشد. با این حساب می‌توانیم بگوییم که قطعا کریپتو بخش مهم و غیر قابل انکار دنیای مالی در آینده است و احتمالا این تقابل با طلا سال‌ها ادامه خواهد داشت اما همچنان برای سرمایه‌گذاری همه چیز به تفکر مردم بستگی دارد.

بخوانید  ربات اسپات گرید چیست؟ ربات اسپات گرید چگونه کار می کند؟

(۱ امتیاز) – ۱/۵ برچسب هابیت کوین

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2598780

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها