تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0

لورس :توکن‌های BRC-20 یک فرصت جدید برای طرفداران بیت کوین

  • کد خبر : 2632589
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
لورس :توکن‌های BRC-20 یک فرصت جدید برای طرفداران بیت کوین
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

بیت کوین (BTC) به عنوان اولین بلاکچین و ارز دیجیتال، راه را برای همه نوآوری‌هایی که پس از آن آمدند هموار کرد: توکن‌های غیرقابل تعویض(NFTها)، قراردادهای هوشمند، توکن‌سازی، راه‌حل‌های لایه دوم، و موارد دیگر.
ETF بیت کوین؛ صندوق‌های مبادله‌ای ارز دیجیتال چیست؟ و چرا مهم است؟ به دلیل ارزش بیت کوین در دنیای رمزارزها و ایفای نقش به عنوان پایه‌ای که باقی بازار بر آن استوار است، پروتکل بیت کوین به ندرت تغییر می‌کند. با توجه به اعتماد جهانی به شبکه غیرمتمرکز و صدها میلیارد دلار در میان، دستکاری در آن منطقی به نظر نمی‌رسد.
فرست مطالبظهور فناوری Ordinals، یک موج جدید از نوآوری در بیت کوینOrdinals بدون نیاز به تغییر حتی یک خط در کد بیت کوینیک کوین، تولید کننده بسیاری از توکن‌هاکاربرد BRC-20 چیست؟از sats تا SATSارزش بازار توکن‌های BRC-20 کمی بیشتر از ۱٫۴ میلیارد دلارارتقای Taproot امکان صدور توکن‌ها را فراهم کرداوردینال‌ها چگونه ساخته شده‌اند؟شکل‌گیری جوامع جدید پیرامون بیت کویننگاهی به آیندهاتصال بیت کوین به شبکه اتریومکلام پایانیسوالات پرتکرار ظهور فناوری Ordinals، یک موج جدید از نوآوری در بیت..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

بیت کوین (BTC) به عنوان اولین بلاکچین و ارز دیجیتال، راه را برای همه نوآوری‌هایی که پس از آن آمدند هموار کرد: توکن‌های غیرقابل تعویض(NFTها)، قراردادهای هوشمند، توکن‌سازی، راه‌حل‌های لایه دوم، و موارد دیگر.

  • ETF بیت کوین؛ صندوق‌های مبادله‌ای ارز دیجیتال چیست؟ و چرا مهم است؟

به دلیل ارزش بیت کوین در دنیای رمزارزها و ایفای نقش به عنوان پایه‌ای که باقی بازار بر آن استوار است، پروتکل بیت کوین به ندرت تغییر می‌کند. با توجه به اعتماد جهانی به شبکه غیرمتمرکز و صدها میلیارد دلار در میان، دستکاری در آن منطقی به نظر نمی‌رسد.

فرست مطالب

  • ظهور فناوری Ordinals، یک موج جدید از نوآوری در بیت کوین
  • Ordinals بدون نیاز به تغییر حتی یک خط در کد بیت کوین
  • یک کوین، تولید کننده بسیاری از توکن‌ها
  • کاربرد BRC-20 چیست؟
  • از sats تا SATS
  • ارزش بازار توکن‌های BRC-20 کمی بیشتر از ۱٫۴ میلیارد دلار
  • ارتقای Taproot امکان صدور توکن‌ها را فراهم کرد
  • اوردینال‌ها چگونه ساخته شده‌اند؟
  • شکل‌گیری جوامع جدید پیرامون بیت کوین
  • نگاهی به آینده
  • اتصال بیت کوین به شبکه اتریوم
  • کلام پایانی
  • سوالات پرتکرار

ظهور فناوری Ordinals، یک موج جدید از نوآوری در بیت کوین

در حالی که استحکام کدبیس بیت کوین استقرار و قابلیت اطمینان را به همراه آورده است، این امر باعث شده است که بیت کوین کمی، خسته‌کننده شود. جایی که زمانی اکوسیستم بیت کوین به عنوان مرکزی برای نوآوری و محلی پر از فعالیت محسوب می‌شد، این رونق اکنون به بلاکچین‌های نسل دوم و سوم که معماری آن‌ها برای پشتیبانی از چندین کاربرد و برنامه‌ها مناسب است، منتقل شده است. حداقل این مسئله تا ظهور فناوری Ordinals بود، که یک موج جدید از نوآوری در بیت کوین را به راه انداخته است.

Ordinals بدون نیاز به تغییر حتی یک خط در کد بیت کوین

در طول سال ۲۰۲۳، اکوسیستم بیت کوین به سرعت توسعه یافت. ظهور انواع دارایی‌های جدید، به ویژه توکن‌های NFT مبتنی بر Ordinals و توکن‌های BRC-20، باعث ایجاد هیجان گسترده در جامعه شده و منجر به افزایش قابل توجه درآمد ماینرهای BTC شده است.

اکنون، توکن‌ها می‌توانند توسط پروژه‌هایی که امنیتشان به بلاکچین بیت کوین متصل است، در شبکه بیت کوین صادر شوند. و بهترین قسمت آن این است که Ordinals بدون نیاز به حتی یک خط تغییر در کد بیت کوین ایجاد شده‌اند. علاوه بر این، استانداردهای BRC-20 به سرعت در حال توسعه هستند و آن‌ها را برای تبدیل شدن به یک عنصر ضروری جدید در اکوسیستم BTC در آینده آماده می‌کنند.

یک کوین، تولید کننده بسیاری از توکن‌ها

Ordinals یک پروتکل است که بر روی بلاکچین بیت کوین ساخته شده است. هر بیت کوین را می‌توان به ۱۰۰ میلیون واحد تقسیم کرد که به عنوان ست (sats) شناخته می‌شوند. به هر یک از این ست‌ها می‌توان با استفاده از Ordinals یک شناسه منحصر به فرد اختصاص داد و با این داده‌ها از طریق شبکه بیت کوین انتقال داد. مفهوم Ordinals که توسط کیسی رودآرمور توسعه یافته، به شکل شگفت‌آوری موفق بوده است. این امر دروازه‌ها را به روی موجی از NFTهای مبتنی بر بیت کوین گشوده است. به دلیل این فناوری، اکنون تعداد نامحدودی از توکن‌ها می‌توانند در بیت کوین معامله شوند.

حجم بازار توکن‌های BRC-20

کاربرد BRC-20 چیست؟

در ابتدا، Ordinals توسط کاربران فناوری‌محور بیت کوین که توانایی برآورده کردن استانداردهای بالای ساخت و مبادله آن‌ها را داشتند، مورد استفاده قرار گرفت. این فرآیند، در نهایت، نیازمند ارسال یک sat به یک کیف پول سازگار با Taproot و ثبت اطلاعات فرعی با تراکنش است. ابتدا، این کار نیازمند اجرای یک نود بیت کوین و آشنایی با رابط خط فرمان بود، اما با عمومی‌سازی Ordinals راه‌حل‌هایی بدون نیاز به کدنویسی ظاهر شده‌اند.

NFTها اولین کاربرد برای پروتکل Ordinals بودند، اما همین فناوری می‌تواند برای صدور توکن‌های قابل تعویض، مشابه توکن‌های ERC-20 که اتریوم پشتیبانی می‌کند، استفاده شود. در واقع، استاندارد توکنی که برای این دارایی‌های بومی بیت کوین ظاهر شده است، حتی ساختار نام‌گذاری مشابهی به ERC-20 دارد: BRC-20.

هم اکنون، پروژه‌های BRC-20 با توکن‌های مبتنی بر بیت کوین در حال ظهور هستند و یک اکوسیستم توکنیزه شده در حال شکل‌گیری را حول بیت کوین و Ordinals تشکیل می‌دهند. چند تا از این توکن‌ها توجه بازار را به خود جلب کرده‌اند و راه خود را به بازارهای درجه یک یافته‌اند.

از sats تا SATS

بسیاری از جوامعی که پیرامون Ordinals و بیت کوین شکل گرفته‌اند، در ابتدا بر سرگرمی تمرکز دارند. آن‌ها در بازی‌ها، کالکشن‌ها، حدس و گمان، شبکه‌های اجتماعی و تعامل کاربرد دارند تا موضوعات جدی مانند استفاده تجاری یا نهادی. SATS نمونه کامل این مسئله است. به عنوان ارز دیجیتال مبتنی بر میم مخصوص بیت کوین، SATS به طور طبیعی یک توکن BRC-20 است، اما بیش از آن نیز هست.

ثبت‌های روزانه Ordinal بر اساس نوع از روزی که اولین Ordinal در تاریخ 14 دسامبر 2022 ساخته شد تا 24 فوریه 2023. منبع: Chainlink
ثبت‌های روزانه Ordinal بر اساس نوع از روزی که اولین Ordinal در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ ساخته شد تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۳٫ منبع: Chainlink

کل عرضه ۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ به این معناست که SATS معادل عرضه بیت کوین ضربدر ۱۰۰ میلیون است. به عبارت دیگر، برای هر sats یک SAT وجود دارد. پروژه‌هایی مانند این ممکن است دنیا را تغییر ندهند، اما دوباره بیت کوین را سرگرم‌کننده کرده‌اند و در فرآیند خود، به آموزش افراد جدید در مورد ویژگی‌های کلیدی که در معماری بیت کوین نهادینه شده‌اند کمک می‌کنند.

ارزش بازار توکن‌های BRC-20 کمی بیشتر از ۱٫۴ میلیارد دلار

سایر توکن‌های BRC-20 نیز بازار را به دست گرفته‌اند و در عین حال مورد قوی برای Ordinals در بیت کوین را تقویت کرده‌اند. ارزش بازار ترکیبی تمام توکن‌های BRC-20 کمی بیشتر از ۱٫۴ میلیارد دلار تا تاریخ ۷ دسامبر (۱۶ آذر) است – که بیشتر آن می‌تواند به ORDI نسبت داده شود – که نشان می‌دهد هنوز فضای زیادی برای رشد وجود دارد.

ارتقای Taproot امکان صدور توکن‌ها را فراهم کرد

ایده صدور توکن‌ها در شبکه بیت کوین در وایت پیپر بیت کوین یافت نمی‌شود: این کاربرد در سال ۲۰۰۸ پیش‌بینی نشده بود. در واقع، حتی در آن زمان امکان انجام آن وجود نداشت. تا زمان ارتقای Taproot که در نوامبر ۲۰۲۱ در شبکه بیت کوین فعال شد، این امر ممکن نشد. Ordinals سه ماه بعد ظاهر شد و NFTهایی که ایجاد کرد به دنبال آن تعدادی از پروژه‌های توکن BRC-20 به وجود آمدند.

اوردینال‌ها چگونه ساخته شده‌اند؟

Taproot امکان افزودن داده‌ها به فضای بلوک را فراهم می‌کند و راهی برای ساخت توکن‌ها در بیت کوین ارائه می‌دهد. یک ساتوشی ساخته می‌شود و اطلاعات مربوط به مجموعه کاملی از توکن‌های قابل تعویض به آن پیوست می‌شود. این کار با استفاده از داده‌های JSON انجام می‌شود، جایی که نام توکن، نماد، عرضه و ویژگی‌های مشابه به آن اضافه می‌شوند. علی‌رغم اشتراک در ساختار نام‌گذاری با ERC-20، واضح است که توکن‌های BRC-20 به شکل بسیار متفاوتی کار می‌کنند. این موضوع شگفت‌آور نیست، زیرا آن‌ها از نظر فنی، راه‌حلی برای شبکه‌ای هستند که برای پشتیبانی از توکن‌ها طراحی نشده بود.

شکل‌گیری جوامع جدید پیرامون بیت کوین

اگرچه معماری ممکن است غیرمتعارف باشد، نتیجه نهایی یکسان است. همانطور که جوامع پیرامون توکن‌های مشترک و علایق مشترک پس از راه‌اندازی استاندارد توکن ERC-20 اتریوم شکل گرفتند، چیزی مشابه در بیت کوین در حال وقوع است. BRC-20ها توسط تمام بیت کوینرها دوست داشته نمی‌شوند، باید توجه داشت: برخی از آن‌ها با فضای بلوکی که توکن‌ها اشغال می‌کنند و می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها شود، مخالفت می‌کنند. عده‌ای نیز در هر چیزی که BTC خالص نباشد، علاقه‌ای ندارند.

نگاهی به آینده

هنگامی که اتریوم راه‌اندازی شد، توانایی پشتیبانی از یک اکوسیستم غنی و متنوع از پروژه‌های مبتنی بر توکن را داشت – و در نهایت دقیقاً همین کار را کرد. با این حال، برای تشکیل جوامع و توسعه ابزارها زمان لازم بود. بیت کوین و استاندارد BRC-20 در حال حاضر جایی است که اتریوم در سال ۲۰۱۷ بود: پر از پتانسیلی که هنوز محقق نشده است.

اتصال بیت کوین به شبکه اتریوم

زیرساخت‌های کلیدی که توکن‌سازی بیت کوین را به زنجیره‌های EVM متصل می‌کند، در حال تکمیل است، پروژه MultiBit که، با راه‌اندازی یک پل دو طرفه برای انتقال BRC-20 و ERC-20 آخرین پروژه برای پیشرفت در این زمینه است. ۱۲ ماه از این پس، چشم‌انداز BRC-20 چگونه خواهد بود و چه فرصت‌هایی را برای کسانی که جسورانه اولین قدم را برداشته‌اند، به ارمغان آورده است؟ افزایش توکن‌های ERC-20 و ICOها در سال ۲۰۱۷ قیمت اتر (ETH) را در عرض یک سال سی برابر کرد. در حالی که دینامیک‌های بازار کنونی متفاوت است، امکان تکرار موفقیت اتریوم توسط بیت کوین همچنان امیدوار کننده است.

کلام پایانی

برای یک گروه رو به رشد از طرفداران که از آنچه آن‌ها به عنوان رکود در اتریوم تلقی می‌کنند خسته شده‌اند و با بیت کوین ماکسیمالیست‌ها هم جور نمی‌شوند، Ordinals و توکن‌های BRC-20 دوباره رمزارزها را سرگرم‌کننده کرده‌اند. برای آن‌ها، این جنبش نماینده بازگشت به ریشه‌های آزمایشی و خلاقانه بیت کوین است. برای آن‌ها این هم فرصتی برای درک از واقعیت بیت کوین و هم کسب درآمد از طریق میم‌ کوین‌ها است.

منبع: Cointelegraph

سوالات پرتکرار

Ordinals چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

یک پروتکل مبتنی بر بیت کوین برای صدور توکن‌های NFT و BRC-20.

BRC-20 چه کاربردهایی دارد؟

برای صدور توکن‌های قابل تعویض در بیت کوین، مشابه ERC-20 در اتریوم.

نوشته توکن‌های BRC-20 یک فرصت جدید برای طرفداران بیت کوین اولین بار در توکن باز. پدیدار شد.

توکن باز

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2632589

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها