تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0

لورس :توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟و کدام ارز دیجیتال توکن سوزی دارد؟

  • کد خبر : 2637554
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
لورس :توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟و کدام ارز دیجیتال توکن سوزی دارد؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

توکن سوزی (Token Burn) به معنی فرستادن بخشی از دارایی دیجیتالی خود به یک آدرس غیر قابل دسترسی است. در این مقاله میخواهیم هدف از سوزاندن توکن ها را بررسی کنیم و با روش سوزاندن توکن ها آشنا شویم. در توکن سوزی با تحت تاثیر قرار دادن میزان عرضه خواهیم دید که ارزش ارز دیجیتال هدف بالا می رود و همین امر موجب پایداری یک پروژه می شود.
توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟ سوزاندن توکن ارز دیجیتال به ساده ترین زبان ممکن یعنی بخشی از پول خود را دور بریزید. توکن سوزی زمانی اتفاق می افتد که یک توکن ارز دیجیتال به یک آدرس کیف پول غیر قابل استفاده ارسال گردد. با انجام این کار توکن از چرخه استفاده خارج می شود، همچنین جالب است بدانید که به آدرس کیف پول های غیر استفاده آدرس رایت یا غذاخور می گویند، وقتی توکن به یک آدرس رایت فرستاده می‌شود، برای همیشه از بین می رود.
اگر شما هم صاحب یک کوین از یک ارز دیجیتال هستید می توانید به راحتی توکن های خودتان را بسوزانید برای انجام این کار فقط کافی است تا کوین خود را به یک آدرس رایت بفرستید. لازم بذکر است انجام این کار بدون هیچ دلیلی قطعا برای شما مناسب نیست چون بخشی از سر..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

توکن سوزی (Token Burn) به معنی فرستادن بخشی از دارایی دیجیتالی خود به یک آدرس غیر قابل دسترسی است. در این مقاله میخواهیم هدف از سوزاندن توکن ها را بررسی کنیم و با روش سوزاندن توکن ها آشنا شویم. در توکن سوزی با تحت تاثیر قرار دادن میزان عرضه خواهیم دید که ارزش ارز دیجیتال هدف بالا می رود و همین امر موجب پایداری یک پروژه می شود.

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟

سوزاندن توکن ارز دیجیتال به ساده ترین زبان ممکن یعنی بخشی از پول خود را دور بریزید. توکن سوزی زمانی اتفاق می افتد که یک توکن ارز دیجیتال به یک آدرس کیف پول غیر قابل استفاده ارسال گردد. با انجام این کار توکن از چرخه استفاده خارج می شود، همچنین جالب است بدانید که به آدرس کیف پول های غیر استفاده آدرس رایت یا غذاخور می گویند، وقتی توکن به یک آدرس رایت فرستاده می‌شود، برای همیشه از بین می رود.

اگر شما هم صاحب یک کوین از یک ارز دیجیتال هستید می توانید به راحتی توکن های خودتان را بسوزانید برای انجام این کار فقط کافی است تا کوین خود را به یک آدرس رایت بفرستید. لازم بذکر است انجام این کار بدون هیچ دلیلی قطعا برای شما مناسب نیست چون بخشی از سرمایه خود را از دست می دهید.

بیشتر مواقع توسعه دهندگان ارز دیجیتال تصمیم می گیرند که مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتال را بسوزانند. البته هدف آنها از این کار کاملا مشخص است و برای سرگرمی این کار را نمی کنند. با سوزاندن کوین به صورت هدفمند، عرضه کاهش می یابد و توکن های ارز دیجیتال کمیاب تر می شوند در نتیجه درخواست برای خرید سکه مورد نظر بیشتر می شود.

البته حتما باید به این نکته توجه کنیم که توکن سوزی یکی از روش های فریب سرمایه گذاران نیز است و بسیاری از آنها سود چندانی نمی بینند. توکن سوزی همچنین روشی برای پنهان کردن نهنگ های ارز دیجیتال است. در ادامه در این مورد بیشتر می‌خوانیم.

تفاوت کوین با توکن

اصطلاح کوین و توکن با هم تفاوت دارند اما اغلب مواقع اشتباها به جای یکدیگر استفاده می شوند. کوین ها به عنوان شکلی از پول عمل می کنند ولی کاربرد توکن ها برای هدف خاصی است. یکی از ویژگی های توکن ها این است که در بالای زنجیره ای که ایجاد می‌شود قرار می گیرند.

اگر بخواهیم به صورت کاملا ساده و خارج از دید فنی کوین و توکن را بررسی کنیم، می توانیم بگوییم کوین ها ارزهای اصلی بلاک چین های خاص هستند. به عنوان مثال، BTC کوین اصلی شبکه بیت کوین است. از سوی دیگر، توکن‌ها، ارزها (یا دارایی‌های دیجیتال) هستند که توسط یک بلاک چین خاص پشتیبانی می‌شوند، نه اینکه خودشان را تامین کنند. زمانی که پروژه بلاک چین خود را توسعه دهد و توکن های خود را به عنوان یک سکه به بلاک چین جدید منتقل کند، توکن ها در نهایت می توانند به سکه تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: توکن نقدینگی (LP Token) چیست؟(مزایا، نحوه کار و کاربرد LP Tokenها)

توکن سوزی چه زمانی اتفاق می افتد؟

ریشه توکن سوزی به قبل از رمزنگاری هر توکن برمی‌گردد، همچین ایده‌ای از خرید سهام الهام گرفته شده است. هر کوین جدیدی که برای اولین بارعرضه می شود و وارد بازار می گردد، ممکن است پس از اتمام زمان عرضه آن، مقداری از آن توکن اضافه بماند. در این شرایط توکن های باقی مانده توسط تیم توسعه دهنده می‌سوزند.

توکن سوزی تقریبا از سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ محبوب شد. در این سال چندین کوین اعم از بیت‌کوین کش و بایننس کوین درصدی از سکه های خود را برای کاهش عرضه و افزایش قیمت سوزاندند. همینجا بود که سوزاندن توکن در بین ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار گرفت. این استراتژی برای ارزهای دیجیتال جدید رایج تر است و دلیل اصلی این است که توکن سوزی با منابع عظیم توکن شروع می شود.

یکی دیگر از مواردی که باعث پیشرفت توکن سوزی شده است این است که به ارزهای دیجیتال این امکان را می دهد که با قیمت های پایین شروع به فعالیت کنند و پس از آنکه افراد سرمایه گذاری کردند، ارز به صورت کاملا مصنوعی افزایش قیمت پیدا می کند.

توکن ها چگونه می‌سوزند؟ (روند سوختن توکن ها)

همان گونه که در بخش ابتدایی مقاله توضیح دادیم، سوختن توکن ها زمانی اتفاق می افتد که مقداری از یک ارز دیجیتال به یک آدرس رایت یا کیف پول بدون آدرس برود. این کیف پول قابل دسترسی نیست و به کسی اختصاص داده نشده است. توکن هایی که به آدرس رایت می روند برای همیشه از بین می روند.

سایت مشاهده توکن سوزی

هدف از سوزاندن توکن ارز دیجیتال چیست؟

با سوزاندن توکن بخشی از یک ارز دیجیتال از بین می رود اما از سوی مقابل ارزش آن افزایش می یابد و همین امر می تواند موقعیت خوبی برای نهنگ ها باشد تا دارایی خودشان را بیشتر کنند. در این بخش هدف ما بر این است که برنامه اصلی برای سوزاندن یک سکه را بررسی کنیم:

  • کمک به افزایش ارزش ارز دیجیتال (البته این امر قطعی نیست اما با بررسی پیشینه توکن های سوخته شده در می‌یابیم که همگی تغییرات قیمت مثبت داشتند.)
  • توکن سوزی باعث جلوگیری از رشد نرخ تورم بالا می شود.
  • روشی است برای کاربران که توسط آن می توانند بلوک های جدید به یک بلاکچین اضافه کنند.

مکانیزم اجماع کارآمد

زمانی که مکانیزم های اجماع برای اولین بار ایجاد شدند این ویژگی را داشتند که چند نفر به طور همزمان بتوانند به یک سری از اطلاعات دسترسی داشته باشند.با رشد و گسترش این پایگاه ها، شبکه های متمرکز بوجو آمدند به طوری که توسط کامپیوتر اداره می شوند و سازمان ها از این اطلاعات استفاده می کردند. حالا زمانی که در یک بلاکچین تراکنش انجام می شود، بایستی اطلاعات ثبت شود و ممکن است در این شرایط بعضی از گره ها در دسترس نباشند. در نتیجه راه کار این است که از انواع الگوریتم های بلاکچین برای دستیابی به اجماع استفاده گردد.

با انجام این کار یک نسخه تایید شده از اطلاعات در گره ها ثبت می گردد و باعث می شود که در اطلاعات تناقضی وجود نداشته باشد. در اخرین مرحله تمام اطلاعات در یک خانه از بلاک چین ذخیره می شوند و یک کد هش برای هر خانه قرار می گیرد. مکانیزم توکن سوزی POB توسط برخی از شبکه های مبتنی بر بلاک چین پیاده سازی شده است و برای اطمینات ازتوافق همه نود های شرکت کننده در شبکه بلاک چین بکار برده می شود.

PoB که اغلب به عنوان یک سیستم اثبات کار کارآمد از نظر انرژی یاد می شود، به ماینرها اجازه می دهد تا توکن های ارز دیجیتال را بر اساس اصل اجازه سوزاندن توکن ها برای حق ایجاد بلاک ها متناسب با توکن های سوزانده شده، بسوزانند. ارسال توکن ها به آدرس رایت انرژی زیادی مصرف نمی کند و شرکت کنندگان هم پاداش دریافت می کنند.

در نهایت می توان گفت که نه تنها توسعه دهندگان از توکن سوزی سود می برند، بلکه مزایایی نیز برای سرمایه گذاران دارد که این فرآیند را سودآور می کند. سوزاندن توکن برای تمام افراد درگیر یک پروژه مزایایی را به همراه دارد.

بالا رفتن ارزش ارز دیجیتال

توکن سوزی می تواند باعث افزایش ارزش ارز دیجیتال شود زیرا با ایجاد تقاضا برای خرید و نگه داشتن توکن سوزی، ارز دیجیتال معامله شده رونق بیشتری به دست می آورد. همچنین افزایش تقاضا برای توکن سوزی می تواند منجر به افزایش قیمت ارز دیجیتال شود.

حفاظت در برابر اسپم

با اینکه توکن سوزی باعث از بین رفتن مقداری از یک ارز دیجیتال می شود، اما برخلاف راهکار ارزهای دیجیتال دیگر، دارای معماری و مکانیزم خاصی برای مقابله با اسپم است. این مکانیزم ها معمولاً شامل انرژی مصرفی برای اجرای تراکنش ها و محدودسازی تعداد تراکنش هایی که فرد می تواند انجام دهد، می شود که باعث کاهش احتمال ارسال تراکنش های اسپمی می شود. به این ترتیب، توکن سوزی می تواند باعث حفاظت از ارز دیجیتال در برابر حملات اسپمی شود.

انواع روش‌های سوزاندن توکن

این فرآیند شفافیت پروژه را افزایش می دهد و منجر به ثبات بیشتر در سیستم و اقتصاد ارز دیجیتال می شود.

تعهد نسبت به یک پروژه

سوزاندن توکن ها می تواند خبر خوبی برای سرمایه گذاران در یک پروژه باشد زیرا نشان دهنده این موضوع است که ارزش آن افزتیش پیدا خواهد کرد و افراد نسبت به آینده توکن مورد نظر خوش بین خواهند شد. همین امر تقاضا برای خرید را افزایش می دهد و تقاضا بر عرضه پیشی می گیرد.

معرفی ارزهای دیجیتال که توکن سوزی دارند

تمامی ارز های دیجیتال که تا کنون با آنها آشنا شده ایم قابلیت سوزانده شدن دارند و برای این کار تنها کافی است تا آنها را به یک آدرس رایت ارسال نمایید.

۴ مورد از معروف ترین توکن سوزی ها مربوط به ارز های زیر است:

  • بایننس کوین (Binance Coin): توکن اختصاصی بورس دیجیتال بایننس است که برای پرداخت هزینه های مختلف در بورس و خدمات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بیت کوین کش (Bitcoin Cash): یک ارز دیجیتال که از بیت‌کوین نسخه‌ی فرعی توسعه یافته است و افزونه‌های مختلف را برای افزایش سرعت تراکنش و کاهش هزینه های آن ارائه می‌دهد.
  • استلار (Stellar): پروتکل پرداخت دیجیتال که امکان انتقال سریع و ارزان پول بین افراد و سازمان‌ها در سرتاسر جهان را فراهم می‌کند.
  • شیبا اینو (SHIB): ارز دیجیتال دوره‌ای که برای انجام معاملات و ارسال ارز از طریق شبکه بلاکچین اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته لازم به ذکر است که بگوییم تمام پروژه های رمز ارزی معمولا قبل از توکن سوزی اطلاعات مربوط به تاریخ و زمان آن را در صفحات رسمی وبسایت خود منتشر میکنند.

تاثیر توکن سوزی بر موجودی کاربران

سوزاندن توکن باعث افزایش ارزش افزوده و رشد ارزش توکن های باقی مانده می شود. مثال های بی شماری در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد که به وضوح میبینیم توکن برنینگ باعث بالا رفتن ارزش توکن شده است، برای مثال شرکت استلار با سوزاندن ۵۵ میلیارد از توکن خود توانست در مدت کوتاهی ارزش XML خود را تا ۲۵ درصد افزایش دهد. معمولاً فرد دارنده کیف پول می تواند یک آدرس رایتر ایجاد کند و توکن ها را به آن ارسال نماید. این امر باعث ایجاد کلیدهای خصوصی جدیدی می‌شود که به کیف پول معتبر متعلق است – هیچ کس امکان دسترسی به این کلیدها را ندارد، بنابراین کوین ها بی‌اعتبار می‌شوند. این فرایند به عنوان Coin Burning شناخته می‌شود.

سوزاندن کوین ها به بازار کمک می کند و عرضه آن ارز دیجیتال را کاهش می دهد. گاهی اوقات، توکن سوزی به عنوان یک قسمت از مدیریت داخلی بلاک‌چین استفاده می‌شود – اما بیشتر به عنوان یک روش برای بالا بردن زنجیره بلاک، کوین و جامعه پذیرفته می‌شود.

قطعا توکن سوزی می تواند بر دارایی کاربران تاثیر بگذارد اما سیاست های چیده شده از قبل برای هر کوین به گونه ای است تا فضای امنی را برای کاربران و دارایی هایشان بوجود بیاورد. برنامه ماینینگ و رایت برای کنترل کوین ها و مجمودی به کار برده می شود.برخی از ارزها، مانند بیت کوین، حداکثر میزان تامین را دارند. هر آنچه گفتیم به این دلیل است که سوختن توکن‌ها آنها را از گردش خارج می کند، به این ترتیب غیر قابل مبادله می‌شوند.

لیست سایت و پلتفرم های رصد توکن سوزی

معمولا اطلاعات مربوط به توکن سوزی ها قبل از وقوع این اتفاق در وبسایت رسمی قرار میگیرد. یکی از بهترین مراجع برای چک کردن توکن سوزی وبسایت کوین مارکت کپ است. Coin Market Cap وب سایتی است که ارزش بازار، قیمت، حجم و عرضه در گردش ارزهای دیجیتال مختلف را ردیابی می کند. این اطلاعات در زمان واقعی بیش از ۲۰۰۰ ارز دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، ریپل و بسیاری دیگر را در اختیار کاربران قرار می دهد.

انواع توکن سوزی در حوزه ارزهای دیجیتال

کاربران می توانند از وب سایت برای ردیابی عملکرد ارزهای دیجیتال خاص، مشاهده داده های تاریخی قیمت و مقایسه سکه های مختلف استفاده کنند. Coin Market Cap همچنین دارای بخش خبری با به روز رسانی در مورد آخرین تحولات در فضای ارزهای دیجیتال است. به طور کلی، این وب سایت منبع ارزشمندی برای سرمایه گذاران و علاقه مندانی است که به دنبال آگاهی از دنیای به سرعت در حال تغییر ارزهای دیجیتال هستند.

با مراجعه به وبسایت کوین مارکت کپ و انتخاب گزینه tokenomics تمامی اطلاعات مربوط به اقتصاد پروژه در اختیار شما قرارداده می شود.

پلتفرم کوین گکو (Coingecko)

کوین گکو یک سایت و وب سرویس مرجع است که به شما اطلاعات جامع و به روز در مورد ارزهای دیجیتال، تاریخچه قیمت، حجم معاملات، اطلاعات بازار ارائه می دهد. این سایت همچنین اطلاعات مربوط به تحلیل های بازار، چارت ها، اخبار ارزهای دیجیتال و اطلاعات دیگر مرتبط را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. به این ترتیب، کاربران می توانند از طریق CoinGecko به راحتی اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل و مقایسه ارزهای دیجیتال را به دست آورند.

پلتفرم کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)

کوین مارکت کپ یک وبسایت است که به تحلیل و نمایش اطلاعات مربوط به بازارهای ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) می پردازد. این سایت اطلاعاتی مانند قیمت، حجم معاملات، میزان نرخ تغییرات و سرمایه بازار ارزهای دیجیتال را برای مخاطبان خود نمایش می دهد. همچنین CoinMarketCap به کاربران امکان مقایسه ارزهای مختلف با یکدیگر و دسترسی به اخبار و آخرین اطلاعات مربوط به صنعت ارزهای دیجیتال را فراهم می کند.

پلتفرم کوین مارکت کل (CoinMarketCal)

پلتفرم کوین مارکت کل یک سایت تقویم رویدادهای مربوط به بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی است. این سایت به کاربران اطلاعاتی در مورد تاریخ های رویدادهای تازه منتشر شده، اعلانات و تغییرات مهم در بازار ارزهای دیجیتال ارائه می دهد. این سایت به کاربران امکان می دهد تا به راحتی دسترسی داشته باشند به اطلاعاتی در مورد ICO ها، آپدیت های نرم افزاری، نمایشگاه ها و همایش های مربوط به ارزهای دیجیتال.

جمع بندی

در این مقاله از آبان تتر در مورد توکن سوزی خواندیم و با روش های انجام آن آشنا شدیم. توکن سوزی مزایای زیادی برای افراد درگیر یک پروژه دارد و باعث می شود که ارزش یک ارز دیجیتال حفظ شود، البته با تمام مزایا و ویژگی های مثبتی که دارد باید حواسمان باشد که به صورت کنترل شده انجام بشود.

توکن سوزی به بازار کمک می کند و عرضه ارز دیجیتال مورد نظر ( ارز دیجیتال X) را کاهش می دهد، در نهایت هر توکن یا کوینی که بسوزد برای همیشه از گردش خارج می شود. با این سیاست تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد شده و همین امر تضمین می کند که سیستم اقتصادی توکن X پایدار است. وبسایت ها و پلتفرم هایی وجود دارند که توسط آن ها می توان لیست کاملی از ارزهای دیجیتال که توکن سوزی دارند تهیه کرد و همینطور قبل از وقوع توکن سوزی می توانید به وبسایت ارز دیجیتال مورد نظر خود بروید و اطلاعات مد نظر را از آنجا بخوانید.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2637554

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها