تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

لورس :خالق اتریوم کیست ؟ آشنایی با ویتالیک بوترین

  • کد خبر : 2612061
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
لورس :خالق اتریوم کیست ؟ آشنایی با ویتالیک بوترین
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از تاثیرگذارترین افراد معاصر در حوزه کامپیوتر است. او سازنده و خالق دومین ارز دیجیتال بزرگ یعنی اتریوم است. بوترین از سال ۲۰۱۱ یکی از اعضای فعال جامعه بیت کوین بوده است. او یکی از بنیانگذاران مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine) است و تا سال ۲۰۱۴ نیز با آن همکاری می‌کرد.
همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید، قیمت اتریوم در حدود ۳۰۰۰ دلار متغیر است. ارزش کل بازار این ارز دیجیتال، چیزی بیشتر از ۳۷۵ میلیارد دلار است! این میزان، سهم ۱۸ درصدی اتریوم از کل بازار کریپتو کارنسی را نشان می‌دهد. برای دیدن قیمت زنده اتریوم، می‌توانید به صفحه قیمت لحظه‌ ای اتریوم مراجعه کنید!
در ادامه، می‌خواهیم خالق اتریوم، ویتالیک بوترین را به شما معرفی کنیم و یک بیوگرافی جامع و خلاصه درباره این فرد را به شما ارائه دهیم. پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتها، با ما در بیتمینو همراه باشید!
کودکی تا جوانی ویتالیک بوترین تولد و کودکی ویتالیک بوترین در سال ۱۹۹۴ در آخرین روز ماه ژانویه در یکی از شهرهای استان مسکو به نام کواومنا به دنیا آمد. همان طور که فهمیدید، او در روسیه به دنیا آمد..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از تاثیرگذارترین افراد معاصر در حوزه کامپیوتر است. او سازنده و خالق دومین ارز دیجیتال بزرگ یعنی اتریوم است. بوترین از سال ۲۰۱۱ یکی از اعضای فعال جامعه بیت کوین بوده است. او یکی از بنیانگذاران مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine) است و تا سال ۲۰۱۴ نیز با آن همکاری می‌کرد.

همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید، قیمت اتریوم در حدود ۳۰۰۰ دلار متغیر است. ارزش کل بازار این ارز دیجیتال، چیزی بیشتر از ۳۷۵ میلیارد دلار است! این میزان، سهم ۱۸ درصدی اتریوم از کل بازار کریپتو کارنسی را نشان می‌دهد. برای دیدن قیمت زنده اتریوم، می‌توانید به صفحه قیمت لحظه‌ ای اتریوم مراجعه کنید!

در ادامه، می‌خواهیم خالق اتریوم، ویتالیک بوترین را به شما معرفی کنیم و یک بیوگرافی جامع و خلاصه درباره این فرد را به شما ارائه دهیم. پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتها، با ما در بیتمینو همراه باشید!

کودکی تا جوانی ویتالیک بوترین

تولد و کودکی

ویتالیک بوترین در سال ۱۹۹۴ در آخرین روز ماه ژانویه در یکی از شهرهای استان مسکو به نام کواومنا به دنیا آمد. همان طور که فهمیدید، او در روسیه به دنیا آمد و تا سن ۶ سالگی در روسیه زندگی کرد. زمانی که او دوران طفولیتش را طی می‌کرد، پدر و مادر او تصمیم گرفتند برای پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب‌تر، روسیه را به مقصد کانادا ترک کنند.

بخوانید  آیفون 15 رونمایی شد؛ چقدر بیت کوین برای خرید آیفون جدید لازم است؟
بچگی ویتالیک بوترین

زمانی که او در کلاس سوم درس می‌خواند، مسئولان مدرسه‌اش متوجه شدند او استعداد ویژه‌ای در ریاضیات دارد؛ به همین دلیل، او را در برنامه ویژه استعدادهای درخشان قرار دادند. این جابجایی، باعث شد که Vitalik ، ناخواسته دوستانش را ترک کند و این، برای او سخت بود. دوری از دوستان، باعث منزوی شدن بوترین شده بود.

در زمانی که او برنامه‌های مخصوص تیزهوشان کانادا را می‌گذراند، متوجه شد که استعدادهای بسیار زیادی دارد. این موضوع، باعث تعجب معلمان و دانش آموزان همکلاسی‌اش شده بود. ویتالیک بوترین قادر بود جمع ذهنی اعداد سه رقمی را ۲ برابر سریعتر از انسان‌های عادی محاسبه کند. بوترین به صورت طبیعی، استعداد زیادی در ریاضیات و برنامه نویسی داشت و در همان سنین کودکی، علاقه بسیار زیادی به موضوع اقتصاد پیدا کرد.

—- آینده ارزهای دیجیتال چگونه است —-

نوجوانی

Vitalik ، در یکی از دبیرستان‌های خصوصی شهر تورنتو به نام آبرالد (Aberald) ادامه تحصیل داد. خود او، این دوره را جالب‌ترین دوران زندگی‌اش می‌داند و معتقد است دوره دبیرستان، نوع نگرش او نسبت به تحصیلات را تغییر داده است. مدرسه آبرالد، باعث شد که بوترین به یادگیری علاقه‌مند شود و آن را به هدف اول زندگی‌اش تبدیل کرد.

بخوانید  تحلیل ارز دیجیتال (26 دی 1402)

Buterin نمرات خوبی در دبیرستان کسب می‌کرد؛ اما به دلیل اینکه به بازی World of Warcraft اعتیاد پیدا کرده بود، کمی از هدف زندگی‌اش که همان یادگیری هرچه بیشتر بود، دور شد. او از ۱۳ سالگی، علاقه زیادی به این بازی داشت و سعی می‌کرد تا در آن حرفه‌ای شود.

این علاقه افراطی، تا یکی از روزهای سال ۲۰۱۰ ادامه داشت. تا روزی که سرورهای بازی آپدیتی اساسی و سنگینی را اجرا کردند و تعداد زیادی از ویژگی‌های یکی از کاراکترهای مورد علاقه ویتالیک بوترین به کلی تغییر پیدا کند. این موضوع، به کلی باعث زده شدن او از بازی World of Warcraft شد. او تعریف می‌کند که آن شب را تماما گریه کرد و به تعدادی از مشکلات اساسی و وحشتناک سیستم‌های غیر متمرکز پی برد! پس از این اتفاق، او قید این بازی را برای همیشه زد.

دوران دانشجویی ناتمام و تولد ایده‌ای که دنیای بلاکچین را دگرگون کرد!

زمانی که Vitalik، بزرگترین تفریحش یعنی بازی ورلد آف وارکرفت را کنار گذاشت، شروع به جستجو برای پیدا کردن یک موضوع یا اشتیاق در زندگی‌اش کرد. این درست زمانی بود که آقای بوترین، در دانشگاه واترلو در حال گذراندن تحصیلات آکادمیک بود.

در همین زمان بود که واژه بیت کوین و مفهوم پول بدون پشتوانه را از زبان پدرش شنید! پدر او، یک دانشمند علوم کامپیوتری بود و در آن سال‌ها، یک استارتاپ در حوزه نرم افزار داشت. بوترین جزو آن دسته از افرادی بود که به حکومت‌های مرکزی و دولت‌ها، بدبینی شدیدی داشت و آنها را شیطانی خطاب می‌کرد.

بخوانید  بیدار شدن بیت‌کوین‌ها از خواب زمستانی

او اعتقاد داشت که ارزهای دیجیتالی و پول‌های بدون پشتوانه، می‌توانند به جنبش تمرکز زدایی کمک کنند. این ارزها می‌توانستند یک اقتصاد جدید، شفاف و پرقدرت را ایجاد کنند. خیلی زود، او متوجه شد که علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال خصوصا بیت کوین پیدا کرده است؛ پس تصمیم گرفت اطلاعاتش را راجع به رمز ارزها بیشتر کند.

ویتالیک در انجمن‌های مختلف مرتبط با بیت کوین عضو شد و زمان زیادی را در آنها گذراند و به تحقیق درباره بیت کوین و شبکه آن پرداخت. در ابتدا چیزی که مانند سکه‌ای درخشان توجه او را به خود جلب می‌کرد، عنصر ارز دیجیتالی بود؛ اما هرچه که می‌گذشت، او بیشتر به پتانسیل این فناوری جدید پی می‌برد.

وی علاقه بسیاری به کسب چند توکن از این ارز دیجیتالی داشت؛ اما نه دستگاهی داشت که توان پردازشی بالایی داشته باشد و نه پولی که بخواهد با آن، مقداری بیت کوین خریداری کند. در این زمان، او تصمیم گرفت تا به انجمن‌هایی که در ازای نوشتن هر مقاله، بیت کوین پرداخت می‌کنند مراجعه کرده و با آنها همکاری کند.

ویتالیک بوترین کیست
ویتالیک بوترین کیست

او توانست وبلاگ Bitcoin Weekly را پیدا کند و به تولید محتوا مشغول شد. در آن زمان، صاحب آن وبلاگ حاضر بود به ازای هر مقاله، ۵ واحد بیت کوین به Vitalik پرداخت کند که برای آن زمان (حدود سال ۲۰۱۰)، نرخ مناسبی محسوب می‌شد.

او به واسطه مطالبی که می‌نوشت و همچنین مطالب مختلفی که درباره بیت کوین می‌خواند، توانست اطلاعات زیادی راجع به آن کسب کند. یکی از مواردی که به ویتایک بوترین بسیار کمک کرد، شناخته شدنش در انجمن‌ها بود. به طوری که باقی اعضا، از او به عنوان یک فرد باتجربه و کسی که اطلاعات زیاد و جامعی درباره بیت کوین دارد، یاد می‌کردند.

بخوانید  تحلیل شبکه اتریوم: بررسی ساختار و توزیع گره‌ها

مقالاتی که او نوشته بود، باعث جلب شدن توجه شخصی رومانیایی تبار به نام می‌های آلیسی (Mihai Alisie) شد. او نیز درست مانند بوترین، علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال خصوصا بیت کوین پیدا کرده بود. او با ویتالیک ارتباط برقرار کرد. این ارتباط، ادامه‌دار بود و در سال ۲۰۱۱، آن دو اقدام به تاسیس یک مجله اینترنتی به نام BitCoin Magazine کردند.

ویتالیک بوترین، چطور به ایده ساخت اتریوم رسید؟

در اوایل سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین به عنوان نماینده BitCoin Magazine به شهر سن خوزه ایالت کالیفرنیا سفر کرد تا در یک کنفرانس که درباره بیت کوین برگزار شده بود، شرکت کند. او برای اولین بار، تعداد زیادی از فعالان و دوستداران بیت کوین را دید پس از این مشاهدات، او متوجه شد که پروژه بیت کوین، ارزش این را دارد که برای توسعه و پیشرفتش، زمان زیادی صرف کرد.

در همان سال ۲۰۱۳، بوترین داشتگان واترلو را رها کرد و با بیت کوین‌هایی که با نوشتن مقاله در وبلاگ بدست آورده بود، سفر به دور دنیا را آغاز کرده و شروع به آشنایی با افراد پیگیر و فعال در بیت کوین کرد.

طی این سفرهای تقریبا زیاد، او با تعداد زیادی پروژه و استارتاپ مرتبط با بیت کوین و ارزهای دیجیتال آشنا شد. از رستوران‌هایی که به جای پول، بیت کوین دریافت می‌کردند تا انجمن‌های ریز و درشت مرتبط با کریپتو کارنسی! همه آنها یک هدف اصلی داشتند؛ این که عملکرد بیت کوین به عنوان یک پول، ارتقا پیدا کند!

بخوانید  ۴ رمزارزی که می‌توانند در ماه سپتامبر بدرخشند!

در نیمه دوم سال ۲۰۱۳، ویتالیک توانست فرصت آشنایی با توسعه دهندگان تعدادی از پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین بیت کوین مثل پروژه‌های مستر کوین (Master Coin) و کاورت کوین (Covert Coin) پیدا کند. آنها درباره مسائل زیادی مثل تحقیق درباره بلاکچین، فناوری‌های بکار رفته در بیت کوین و مسائل دیگری بود که کاربردها و استفاده‌های جدیدی به بیت کوین و تکنولوژی بلاکچین اضافه می‌کرد.

پیشنهاداتی نیز در بین ویتالیک بوترین و توسعه دهندگان این پروژه‌ها رد و بدل شد؛ مثلا ایجاد توکن‌های مبتنی بر بلاکچین بیت کوین یا فراهم کردن امکان استفاده کاربران از قراردادهای مالی جدید و مواردی دیگر!

Vitalik Buterin بعد از اینکه پروتکل‌های مورد استفاده در این پروژه‌ها را مشاهده کرد، به این فکر افتاد که می‌توان عملکرد تمام پروتکل‌ها را با یک زبان ماشین تورینگ، فراگیر کرد. فراگیر از این نظر که همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند.

در علم کامپیوتر، یک زبان برنامه نویسی ماشین تورینگ، این امکان را به کامپیوتر می‌دهد که الگوریتم مناسبی را دریافت کند و با اختصاص دادن زمان و حافظه به اندازه کافی، هر نوع مسئله‌ای را حل کند.

او این ایده را با تعدادی از توسعه دهندگان و مجریان پروژه‌های در حال اجرا بر بستر شبکه بیت کوین مطرح کرد؛ اما تقریبا هیچکس او را همراهی نکرد. آنها اعتقاد داشتند که طرح او بسیار جذاب و آینده نگرانه است؛ اما این ایده، مناسب این زمان نیست و عملی کردن آن در این زمان، چندان ممکن نیست. پس از شنیدن این نظرات، ویتالیک بوترین تصمیم گرفت که خودش روی این ایده طوفانی کار کند.

بخوانید  بازار ارزهای دیجیتال و روزهای آینده متلاطم بیت‌کوین

اتریوم چطور متولد شد؟

اواخر سال ۲۰۱۳، او ایده خود را در یک وایت پیپر (White Paper) تشریح کرد و آن را برای تعدادی از دوستانش ارسال کرد. دوستان او نیز این وایت پیپر را برای چند نفر دیگر فرستاندند و در نهایت، ۳۰ نفر گرد هم آمدند تا درباره این موضوع گفتگو کنند. ویتالیک بوترین به دنبال بررسی‌هایی منتقدانه بود و آن افراد نیز، اشکالات اساسی زیادی را در این طرح پیدا کرده و برای ویتالیک فرستادند.

پس از جلسات متعدد و رد و بدل ایده‌ها و پیدا کردن مشکلات طرح اولیه، ایده ویتالیک بوترین به کلی تغییر کرد و شکل منسجمی به خود گرفت. حالا آنها می‌دانستند به دنبال چه چیزی هستند؛ طراحی یک سیستم غیر متمرکز که مشکلات شبکه بیت کوین را رفع کند!

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۴، آنها متوجه شدند که ایجاد یک سیستم ذخیره سازی غیر متمرکز، کاری نسبتا آسان است و نیازی به کدنویسی بسیار زیادی ندارد. آنها موارد و کاربردهای مختلفی را به پروژه اضافه کردند و پس از مدتی، ایده ویتالیک بسیار سر و سامان گرفت و تبدیل به یک پروژه عملی شد. آن پروژه، همان اتریوم امروزی است!

بخوانید  راه حل جدید مجیک ادن در سولانا(SOL) برای کاهش هزینه های ساخت NFT

در بلاگ بیتمینو بخوانید :

  • اتریوم چیست
  • بیت کوین چیست
  • رمز ریال چیست
  • ارز دیجیتال چیست

آنها پروژه‌شان را در کنفرانس بیت کوین شهر میامی در سال ۲۰۱۴ معرفی کردند. اعضای اصلی تیم توسعه دهنده، شامل افرادی مانند می‌های آلیسی، آنتونی دی یوریو (Anthony Di Iorio)، گاوین وود (Gavin Wood)، جو لوبین (Joe Lubin) و همچنین چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) بود. البته هاسکینسون پس از مدتی از این تیم جدا شد و به توسعه ارز دیجیتال کاردانو پرداخت.

جذب سرمایه برای توسعه شبکه

پس از گذشت مدتی از معرفی اتریوم، اعضای تیم تصمیم گرفتند تا با فروش توکن‌های اتر (Ether)، توکن بومی شبکه اتریوم، کمی سرمایه برای توسعه پروژه جذب کنند. آنها فروش اتر را با مبادله آن با بیت کوین شروع کردند و توانستند نزدیک به ۳۱ هزار واحد بیت کوین دریافت کنند. با توجه به قیمت ۶۰۰ و خرده‌ای دلاری بیت کوین در آن زمان، آنها چیزی در حدود ۲۰ میلیون دلار سرمایه داشتند که برای توسعه پروژه‌شان، کافی به نظر می‌رسید.

اما طی کاهش قیمت بیت کوین در همان سال، آنها مقدار قابل توجهی از سرمایه‌شان را از دست دادند و چندین میلیون دلار ضرر کردند. پس از این اتفاق، آنها به سرعت بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) را به عنوان یک سازمان خصوصی در کشور سوییس تاسیس کردند و وظیفه اصلی این سازمان، نظارت بر توسعه و بهبود شبکه اتریوم اعلام شد.

نسخه‌های اولیه شبکه اتریوم

قبل از اینکه شبکه اتریوم به صورت رسمی شروع به کار کند، چند نمونه اولیه را با اسم رمزهای گوناگون توسعه و مورد آزمایش قرار گرفت. آخرین نسخه آزمایشی شبکه اتریوم، Olympic نامگذاری شد و پس از اتمام توسعه، به عنوان نسخه بتا شبکه اصلی به عموم مردم معرفی شد.

بخوانید  معاملات اسکالپینگ چیست؟ بررسی کامل ترید با استراتژی اسکالپینگ

بسیاری از کاربران این سیستم، به دنبال خطاهای و اشکالات موجود در سیستم بودند؛ زیرا بنیاد اتریوم جایزه‌ای ۲۵ هزار دلاری برای این موضوع در نظر گرفته بود.

در ماه جولای سال ۲۰۱۵ (اوایل تابستان ۹۴) اولین نسخه از شبکه اصلی اتریوم با اسم رمز Frontier معرفی شد و در دسترس کاربران این شبکه قرار گرفت. البته این نسخه نیز درست به نسخه‌های قبل، هدفی جز آزمایش و عیب یابی نداشت. در این نسخه، تمامی عناصر اتریوم به علاوه یک محیط کامند (Command) وجود داشت و توسعه دهندگان با استفاده از آن، می‌توانستند با ساخت و استفاده از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز، محیط کامند را مورد آزمایش قرار دهند.

پس از مدتی که بیشتر از ۷ ماه به طول انجامید، تیم توسعه دهنده و بنیاد اتریوم، این شبکه را پایدار ارزیابی کردند و تصمیم گرفتند تا به نسخه دیگری با اسم رمز Home Stead مهاجرت کنند. این انتقال در اوایل سال ۲۰۱۶ انجام شد.

آینده شبکه اتریوم

در حال حاضر، آنها در حال کار روی اتریوم ۲٫۰ هستند و طبق گفته‌های اعضای تیم توسعه‌دهنده، این پروژه ۶ سال به طول می‌انجامد. طبق اطلاعات بدست آمده، نسل دوم شبکه اتریوم پیشرفت بسیار زیادی در اکوسیستم ایجاد خواهد کرد.

توقعات از اتریوم ۲٫۰ بسیار بالاست. انتظار می‌رود در نسخه دوم اتریوم، شاهد کاهش هزینه انجام تراکنش‌ها، افزایش سرعت انجام آنها و همچنین افزایش عملکرد شبکه باشیم. یکی از اهداف این ارتقای بزرگ، تغییر مکانیزم شبکه از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) است.

بخوانید  گزارش ارزینجا از دومین دورهمی انجمن بلاکچین ایران

اما مشکل دیگری که در این باره وجود دارد، نگرانی ماینرهای اتریوم است. ویتالیک بوترین متوجه شد که تقاضا برای اتر زیاد شده و کارمزد انجام تراکنش‌های شبکه، سر به فلک کشیده است. این موضوع، برای کاربران عادی که بخش عمده‌ای از کارمزدهای شبکه را پرداخت می‌کنند، دشوار است و بسیاری از آنها، با پرداخت این هزینه، نمی‌توانند سود زیادی کسب کنند.

بسیاری از تحلیلگران و حتی خود Vitalik Buterin، به این موضوع اذعان کرده‌اند که اتریوم، می‌تواند به عنوان پایه اصلی متاورس مورد استفاده قرار گیرد. ویتالیک، گفته است اتریوم به صورت شگفت‌انگیزی می‌تواند به عنوان یکی از بخش‌های اصلی و پایه‌های اساسی متاورس، ایفای نقش کند؛ زیرا اینترنت علاوه بر حالت‌های اشتراکی، این اجازه را می‌دهد که اشیا در پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

جمع بندی

ویتالیک بوترین، یکی از جوانترین کارآفرین‌های موفق در کل جهان است که محبوبیت زیادی در بین بسیاری از فعالان کریپتو کارنسی دارد. او یکی از ثروتمند‌ترین افراد جهان است و ثروت خود را در قالب ارز دیجیتال اتریوم ذخیره کرده است.

طبق بررسی‌هایی که انجام شده است، مشخص شده که بیش از ۳۲ هزار واحد اتریوم در والت مورد استفاده او ذخیره شده است که با توجه به قیمت فعلی اتریوم که در کانال ۲۸۰۰ دلار تا ۳۲۰۰ دلار قرار دارد، اگر متوسط ۳۰۰۰ دلار را در نظر بگیریم، ثروت او چیزی در حدود ۱ میلیارد دلار است و با افزایش قیمت این ارز دیجیتال، ثروت ویتالیک بوترین نیز افزایش خواهد یافت؛ این امر باعث می‌شود ویتالیک بوترین در لیست ثروتمندان ترین افراد جهان قرار گیرد.

بخوانید  ریزش رمز ارزها/ اتریوم 3 برابر بیت کوین افت کرد

ممنون از اینکه تا انتها در بیتمینو با ما همراه بودید. شما می‌توانید نظراتتان درباره این مقاله را در پایین در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

سوالات متداول:

۱) آیا اتریوم می‌تواند به ۵۰۰۰ دلار برسد؟

پتانسیل بلندمدت اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال برای ایجاد اختلال در سیستم‌های اقتصادی بالا‌ست که به اهداف قیمتی بلندمدت بسیار فراتر از ۵۰۰۰ دلار اشاره دارد‌. با این حال، آینده کوتاه مدت نامشخص است و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا قیمت اتریوم سه برابر شود.

۲) آیا می‌توانم اتریوم را در تلفن خود استخراج کنم؟

نرم افزار اندروید برای استخراج ارزهای دیجیتال AA Miner نام دارد. این برنامه یک جایگزین فوق‌العاده برای تازه‌کارها است، زیرا انواع امکانات ماینینگ را فراهم می‌کند و طراحی بصری خوبی دارد. علاوه بر این، AA Miner از تعدادی ارز دیجیتال مانند بیت کوین، لایت کوین و اتریوم پشتیبانی می‌کند.

۳) چند اتریوم باقی مانده است؟

تعداد سکه‌های اتریوم در حال حاضر با زمانی که بلاک چین اتریوم برای اولین بار در تابستان ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد بسیار متفاوت است. در آن زمان، حدود ۷۲ میلیون اتریوم وجود داشت. تا ژانویه ۲۰۲۱، ۱۱۳٫۵ میلیون توکن در گردش بود و اکنون تقریباً ۱۲۰ میلیون توکن وجود دارد.

Originally posted 2023-05-12 12:30:47.

The post خالق اتریوم کیست ؟ آشنایی با ویتالیک بوترین appeared first on بیتمینو.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2612061

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها