تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
0

لورس :دامیننس (Dominance)چیست؟ و چه کاربردی در بازار ارز دیجیتال دارد؟

  • کد خبر : 2605246
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
لورس :دامیننس (Dominance)چیست؟ و چه کاربردی در بازار ارز دیجیتال دارد؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

ارزهای دیجیتال این روزها در دنیای مالی اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند و در حال پیشرفت تحول‌اند. در این چشم‌انداز پویا و در حال تحول مفهومی پدیدآمده است که نقش اساسی در شکل‌دهی به پویایی بازار و نظرات سرمایه‌گذاران ایفا می‌کنند. اصطلاح دامین، اصطلاح بسیار مهمی است که نشان‌دهنده قدرت یک ارز دیجیتال خاص در اکوسیستم است. این موضوع اهمیت زیادی در میزان ارزش یک رمزارز و آینده‌ی‌ آن دارد و همچنین می‌توان در استراتژي‌های سرمایه‌گذاران اثرگذار باشد. در این مقاله درباره‌ی مفهوم دامیننس صحبت می‌کنیم و به کاربردهای آن در بازار ارز دیجیتال می‌پردازیم.
دامیننس (Dominance) چیست؟ به‌طورکلی دامیننس به سهم نسبی بازار یا نسبت کل سرمایه بازار یک ارز دیجیتال اشاره می‌کند. این اصطلاح مانند فشار سنجی عمل می‌کند که میزان نفوذ یک ارز دیجیتال در دریای وسیع دارایی‌های دیجیتال را نشان می‌دهد و از این می‌گوید که هر ارز چقدر قدرت دارد تا روندها را به بازار دیکته کند و احساسات سرمایه‌گذاران را درگیر کند. برای محاسبه میزان دامیننس ارزش بازار ارز دیجیتال انتخاب شده بر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال تقسیم می‌شود و در ۱۰۰ ضرب..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

ارزهای دیجیتال این روزها در دنیای مالی اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند و در حال پیشرفت تحول‌اند. در این چشم‌انداز پویا و در حال تحول مفهومی پدیدآمده است که نقش اساسی در شکل‌دهی به پویایی بازار و نظرات سرمایه‌گذاران ایفا می‌کنند. اصطلاح دامین، اصطلاح بسیار مهمی است که نشان‌دهنده قدرت یک ارز دیجیتال خاص در اکوسیستم است. این موضوع اهمیت زیادی در میزان ارزش یک رمزارز و آینده‌ی‌ آن دارد و همچنین می‌توان در استراتژي‌های سرمایه‌گذاران اثرگذار باشد. در این مقاله درباره‌ی مفهوم دامیننس صحبت می‌کنیم و به کاربردهای آن در بازار ارز دیجیتال می‌پردازیم.

بخوانید  دلایل عدم رشد شدید قیمت ریپل چیست؟

دامیننس (Dominance) چیست؟

کاربرد دامیننس در بازار ارز دیجیتال

به‌طورکلی دامیننس به سهم نسبی بازار یا نسبت کل سرمایه بازار یک ارز دیجیتال اشاره می‌کند. این اصطلاح مانند فشار سنجی عمل می‌کند که میزان نفوذ یک ارز دیجیتال در دریای وسیع دارایی‌های دیجیتال را نشان می‌دهد و از این می‌گوید که هر ارز چقدر قدرت دارد تا روندها را به بازار دیکته کند و احساسات سرمایه‌گذاران را درگیر کند. برای محاسبه میزان دامیننس ارزش بازار ارز دیجیتال انتخاب شده بر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال تقسیم می‌شود و در ۱۰۰ ضرب می‌شود.

کاربرد دامیننس در بازار ارز دیجیتال

تا اینجا درباره‌ی اینکه دامیننس چیست صحبت کردیم. در ادامه می‌خواهیم درباره‌ی این صحبت کنیم که داشتن اطلاعات درباره‌ی این اصطلاح چه کاربردی دارد:

تحلیل بازار و سنجش احساس سرمایه‌گذاران

دامیننس به‌عنوان پنجره‌ای به احساسات جمعی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران شناخته می‌شود. درصد بالای دامیننس یا همان تسلط به این معناست که بازار به‌شدت به سمت یک ارز دیجیتال خاص مانند بیت‌کوین متمایل شده است. این نشان‌دهنده‌ی یک رویکرد محافظه‌کارانه است؛ زیرا سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را سرمایه دیجیتالی متناسب با طلا می‌دانند.

بخوانید  بلاکچین هیبریدی چیست؟ | صفر تا 100

از سوی دیگر دامیننس کمتر نشان‌دهنده‌ی چشم اندازه متنوع‌تر است و به این معنا است که آلت‌کوین‌ها در حال به‌دست‌آوردن محبوبیت‌اند. چنین نوساناتی در مقدار دامیننس می‌تواند داده‌های ارزشمندی درباره‌ی درک افراد از ریسک، سودمندی و پاداش‌های بالقوه ارائه کند.

تنوع بخشیدن به استراتژی و پورتفولیو

سرمایه‌گذاران در قلمرو ارزهای دیجیتال ارزهای متنوعی را نگهداری می‌کنند و با آن‌ها معامله می‌کنند. داده‌های مربوط به دامیننس به افراد کمک می‌کنند به پورتفولیوی خود تنوع ببخشند. دامیننس بالاتر معمولاً باعث تمایل مردم به ارزهای معتبر مانند بیت‌کوین می‌شود و دامیننس پایین‌تر باعث می‌شود مردم ریسک بیشتری کنند و به سراغ ارزهای دیگری که از خود پتانسیل نشان می‌دهند بروند. دامیننس به‌نوعی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند بین ریسک و پاداش تعادل ایجاد کنند.

درک روند بازار از کاربردهای دامیننس در بازار ارز دیجیتال

با تغییر میزان دامیننس میزان سرمایه‌گذاری روی آلت‌کوین‌ها هم تغییر می‌کند. به‌طورکلی کاهش غلبه‌ی بیت‌کوین فرصتی برای سایر ارزها است که خودی نشان دهند و در نتیجه این تغییر تمرکز می‌تواند جرقه افزایش قیمت‌ها و همچنین افزایش حجم معاملات این سکه‌ها را بزند. داده‌های مربوط به دامیننس زمانی که در کنار سایر شاخص‌های بازار قرار بگیرند و تجزیه‌وتحلیل شوند به معامله‌گران کمک می‌کنند روند‌های مربوط به آلت‌کوین‌ها و تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کند.

بخوانید  اظهارنظر رئیس SEC درباره ETF بیت کوین و ارزهای دیجیتال

مهمترین دامیننس های بازار ارز دیجیتال

تا اینجا درباره‌ی اینکه دامیننس چیست صحبت کردیم؛ اما مهم‌ترین دامیننس‌های بازار کدام ارزها هستند.

دامیننس بیت‌کوین

مهم‌ترین بازیگر بازار ارز دیجیتال، بیت کوین است. این ارز بیشترین حجم بازار را به خود اختصاص داده است و با فاصله‌ی زیادی دامیننس آن بیشتر از سایر رمزارزها است. در حال حاضر حدود ۴۶ درصد ارزهای بازار را بیت‌کوین تشکیل می‌دهد. البته این عدد ثابت نیست و در طی سال‌های اخیر تغییرات متنوعی را به خود دیده است؛ اما مقدار آن هیچ‌وقت کمتر از ۴۰ درصد نبوده است.

دامیننس اتریوم

اتریوم ارز بسیار مهمی است، قبل از رونمایی از این ارز دامیننس بیت‌کوین نزدیک ۶۰ درصد بود؛ اما این رمزارز این روزها نقش مهمی در بازار به خود اختصاص داده است. این رمزارز در زمینه‌ی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز پیشتاز است و همین باعث شده است چیزی حدود ۲۰ درصد دامیننس بازار را به خود اختصاص داده است. این عدد نشان‌دهنده‌ی این است که آلت‌کوین‌ها در بازار در حال پیداکردن جایگاه بهتری هستند.

بخوانید  کدام آلت‌ کوین در لانچ‌ پد بعدی بایننس حضور خواهد داشت؟

دامیننس تتر

یکی دیگر از مهم‌ترین دامیننس‌های بازار مربوط به استیبل کوین اتر است. برای به‌دست‌آوردن دامیننس این ارز می‌توانید تعداد تتر عرضه شده را بر حجم بازار کریپتو تقسیم کنید. این استیبل‌کوین برای این است که معامله‌گران از نوسانات بازار در امان بمانند و مهم‌ترین استیبل‌کوین هم به‌حساب می‌آید.

رابطه دامیننس بیت‌کوین و تتر

رابطه دامیننس بیت کوین و تتر

رابطه‌ی میان استیبل‌کوین تتر و بیت‌کوین برای معامله‌گران در بازار اهمیت بسیار زیادی دارد و در دید مردم روی روند بازار تأثیر بسیار خوبی می‌گذارد. بررسی شاخص‌های مربوط به این دو ارز نشان می‌دهد رابطه‌ی دامیننس این دو مخالف یکدیگر است. یعنی زمانی که دامیننس تتر افزایش پیدا می‌کند بیت‌کوین ضعیف می‌شود و از سوی دیگر با افزایش دامیننس بیت‌کوین تتر است که ضعیف می‌شود؛ زیرا بیشتر سرمایه معامله‌گران به بیت‌کوین تبدیل می‌شود.

تحلیل دامیننس چیست؟

تحلیل دامیننس در بازار ارزهای دیجیتال به معنای بررسی و تفسیر معیارهای تسلط بر بازار و به دست آوردن بینش بیشتر درباره‌ی قدرت نسبی، نفوذ و سهم بازار یک ارز دیجیتال خاص در بازار ارزهای دیجیتال است. این روشی است که تحلیلگران، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای ارزیابی اهمیت یک ارز دیجیتال خاص مانند بیت‌کوین نسبت به سایر ارزها استفاده می‌کنند.

بخوانید  بیت کوین کش (BCH) چیست؟

به طور معمول این تجزیه‌وتحلیل در طول زمان روی بیت‌کوین انجام می‌شود و بررسی آن نشان می‌دهد این ارز در طول زمان چگونه تغییر می‌کند و این تغییرات چه تأثیراتی روی بازار دارند.جنبه‌های کلیدی تحلیل دامیننس عبارت‌اند از:

احساسات بازار

درصد دامیننس بالا برای ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین نشان‌دهنده‌ی این است که بازار ریسک‌گریزتر شده است؛ زیرا سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را سرمایه‌گذاری نسبتاً مطمئن‌تری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال می‌دانند. از سوی دیگر کاهش تسلط بیت‌کوین یعنی ارزهای دیگر فضایی برای ارز اندام پیدا کرده‌اند و بازار به نفع آلت‌کوین‌ها در حال تغییر است.

عملکرد آلت‌کوین‌ها

کاهش دامیننس ارزی؛ مانند بیت‌کوین می‌تواند نشان‌دهنده‌ی توجه سرمایه‌گذاران به سایر ارزها باشد. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش بالقوه قیمت و افزایش فعالیت تجاری این دارایی‌های جایگزین شود.

استراتژی سرمایه‌گذاری

تجزیه‌وتحلیل دامیننس به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا تصمیم‌های آگاهانه‌تری درباره‌ی تنوع پرتفو بگیرند. بسته به روند دامیننس سرمایه‌گذاران ممکن است تخصیص خود را بین ارزهای دیجیتال و آلت‌کوین‌ها موجود تنظیم کنند تا با اهداف سرمایه‌گذاری و تحمل ریسک خود هماهنگ شوند.

بخوانید  خبر فروش بیت کوین های ایلان ماسک

روندهای بلندمدت

ردیابی دامیننس در دوره‌های طولانی می‌تواند بینش لازم برای درک بهتر روندها و تغییرات بازار را ارائه دهد. این کار همچنین به تحلیلگران و سرمایه‌گذاران کمک کند تا تغییرات در پویایی بازار را پیش‌بینی کرده و استراتژی‌های خود را بر این اساس تنظیم کنند.

کاربرد دامیننس در بازار ارز دیجیتال

سلامت بازار

تجزیه‌وتحلیل دامیننس می‌تواند تصویری از سلامت و ثبات کلی بازار ارزهای دیجیتال ارائه کند. نوسانات سریع و قابل‌توجه در دامیننس می‌تواند نشان دهد نوسانات بالقوه‌ی بازار با احساس سرمایه‌گذاران در ارتباط است.

جمع‌بندی

به طور خلاصه آشنایی با مفهوم دامیننس و تجزیه‌وتحلیل آن، ابزار ارزشمندی برای درک اهمیت نسبی یک ارز دیجیتال در بازار است. این بررسی در حقیقت نشان می‌دهد پویایی بازار چگونه است و به کمک آن می‌توان روندهای نوظهور را مشاهده و تفسیر کرد. در نهایت این کار در گرفتن تصمیم‌های آگاهانه به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2605246

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها