تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

لورس :دولت پرداخت مطالبات گندم کاران را در الویت قرار دهد

  • کد خبر : 2607822
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۰۴
لورس :دولت پرداخت مطالبات گندم کاران را در الویت قرار دهد
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: دولت پرداخت مطالبات گندم‌کاران را در اولویت قرار دهد نایب رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خواستار تسریع در پرداخت مطالبات گندم‌کاران شد. ناصر مرادی، با اشاره به اینکه مطالبات گندمکاران در سراسر کشور نزدیک به ۸۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده، […]

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت:

دولت پرداخت مطالبات گندم‌کاران را در اولویت قرار دهد

نایب رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خواستار تسریع در پرداخت مطالبات گندم‌کاران شد.

ناصر مرادی، با اشاره به اینکه مطالبات گندمکاران در سراسر کشور نزدیک به ۸۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده، گفت: متاسفانه شاهد تاخیر در پرداخت پول گندم کشاورزان هستیم که این موضوع بسیار کم سابقه بوده است، بگونه‌ای که در سنوات گذشته حداکثر یک هفته یا ۱۰ روز بعد از تحویل گندم پول کشاورزان یا حداقل بخشی از آن پرداخت می‌شد، اما امسال وضعیت به این شکل نیست.

اوادامه داد: کشاورزان توقع داشتند با توجه به اینکه امسال قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با خواسته آنها نبود، حداقل پول گندم زود پرداخت شود، اما اکنون این تاخیر کشاورزان را در فشار و مضیقه قرارد داده است.

رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه از مشکلاتی که تاخیر در پرداخت پول کشاورزان برای این قشر ایجاد کرده نیز یاد کرد و افزود: پول گندم حاصل تلاش یک سال کشاورزان است که برای زندگی و امرار معاش روی آن حساب کرده‌اند. از سوی دیگر کشاورزان کل سال زراعی بابت کود، سهم، بذر، ماشین‌آلات،  و … هزینه می‌کنند و اکنون بسیاری از آنها بدهی دارند.

همچنین برخی از کشاورزان تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند و تاخیر در پرداخت پول گندم باعث شده به جهت آنکه توان پرداخت اقساط بانکی خود را ندارند، از بانک ها اخطار دریافت کنند.

وی گفت: همانطور که امسال کشاورزان همکاری خوبی داشتند و تمام گندم مازاد خود را به سیلوها تحویل دادند که باعث شد رکوردشکنی خرید گندم را نیز شاهد باشیم، لازم است دولت نیز پرداخت پول گندم کشاورزان را در اولویت قرار دهد و به این موضوع خارج از نوبت رسیدگی کند.

وی تاکید کرد: نباید اجازه داد شیرینی تولید خوب امسال و وضعیت مناسبی که در تولید گندم داشتیم به کام گندم‌کاران تلخ شود.

مرادی از تبعات این شیوه پرداخت نیز یاد کرد که باعث دلسردی کشاورزان می‌شود و خاطرنشان کرد: وقتی کشاورز نگران بازگشت پول خود باشد، ممکن است سال دیگر رغبتی به کشت گندم نشان ندهد و سراغ کشت جو برود و این در حالیست که کشور به گندم به عنوان یک کالای استراتژیک نیاز دارد و اگر تولید کافی نداشته باشیم ناچار به واردات خواهیم شد.

وی قیمت بالای گندم جهانی، مشکلات تحریم، شرایط سخت واردات، مشکلاتی که بین روسیه و اوکراین به عنوان تولیدکنندگان بزرگ گندم جهان وجود دارد را از جمله عواملی دانست که واردات گندم را دشوار و پرهزینه می‌کند و نباید به این سمت سوق داده شویم.

 نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: البته دولت نیز پیگیری‌های لازم را انجام داده و طبق اعلام غیررسمی مقرر شده بخشی از این مطالبات این هفته پرداخت شود.

دولت از هم اکنون به فکر قیمت گندم سال آینده باشد موضوع دیگری که رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی  به آن اشاره کرد لزوم برنامه ریزی دولت برای خرید تضمینی گندم سال آینده بود و گفت: از آنجایی که کشت گندم از مهرماه آغاز می شود، دولت باید از حالا به فکر تعیین قیمت گندم باشد، نه اینکه مانند سال گذشته قیمت گندم دیرهنگام تعیین شد و چند بار هم تغییر کند و بالاخره به ۱۵ هزار تومان برسد.

مرادی یادآور شد: البته همین قیمت ۱۵ هزار تومان نیز مد نظر کشاورزان نبود، زیرا با توجه به هزینه‌های فراوانی که با آن مواجهند قیمت خرید گندم باید رقمی نزدیک به ۱۷ هزار تومان تعیین می‌شد.

مجری مستقیم تور های مسافرتی افزود: دولت و شورای قیمت‌گذاری باید از هم اکنون به قیمت مناسب و منطقی برای خرید تضمینی گندم برسند.

درنهایت باید گفت ایران با این همه ظرفیت بلقوه در صنعت کشاورزی با حمایت نکردن از کشاورزان و مدیریت نادرست مسئولان مشکلات زیادی در سرراه کشاورزان برای تولید و معیشتشان هست،کشور ترکیه حتی نیمی از ظرفیت های کشور عزیزمان را هم ندارد با سرمایه گذاری روی بخش گردش گری به واسطه تورلحظه آخری وان و دیگر مناطق خود و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی توانسته پیشرفتهای زیادی در این زمینه ها کند، گفتنی است این گزارش نشان می دهد که ترکیه توانسته است با یک سیاست بازرگانی درست به بزرگترین صادر کننده آرد جهان تبدیل شود و عرصه یک سیاست اشتغال زا را، هم روند حمایت از کشاورزان تولید کننده گندم پیش ببرد. این در حالی است که این کشور حتی جزء ۱۰ تولید کننده برتر گندم جهان هم نیست ولی ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید آرد دارد و از این صنعت برای پایداری در خودکفایی گندم و تامین نان ارزان برای جمعیت خود استفاده کرده است.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2607822

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها