تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
0

لورس :راهنمای جامع کیف پول لجر نانو اس و اس پلاس

  • کد خبر : 2611546
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
لورس :راهنمای جامع کیف پول لجر نانو اس و اس پلاس
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در بازار ارزهای دیجیتال، نگهداری دارایی‌ها در محلی امن و مطمئن است. با وجود افزایش قابل توجه قیمت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، اهمیت این موضوع دوچندان شده است. در چنین شرایطی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند دارایی‌های خودشان را روی یک کیف پول سخت افزاری نگه دارند. یکی از برندهای مشهور و خوش‌نام در حوزه کیف پول‌های سخت افزاری، لجر (Ledger) نام دارد. کیف پول‌های لجر در سه مدل لجر نانو اس (Nano S)، لجر نانو ایکس (Nano X) و لجر استاکس (Stax) عرضه می‌شوند.
کیف پول لجر نانو اس اولین کیف پول لجر بود که خیلی زود توانست لقب پرفروش‌ترین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال را از آن خود کند. به خاطر استقبال بی‌نظیر از این کیف پول، لجر تصمیم گرفت نسخه بهبودیافته‌ای از آن را با عنوان لجر نانو اس پلاس (Nano S Plus) وارد بازار کند. در این مقاله از مجله نوبیتکس قصد داریم به بررسی کیف پول لجر نانو اس و نانو اس پلاس بپردازیم و ویژگی‌های آن‌ها را با هم مرور کنیم. اگر قصد خرید یک کیف پول ارز دیجیتال از برند لجر را دارید یا برای کار با کیف پول لجر نانو اس خودتان به دنبال یک راه..

فهرست مطالب

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در بازار ارزهای دیجیتال، نگهداری دارایی‌ها در محلی امن و مطمئن است. با وجود افزایش قابل توجه قیمت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، اهمیت این موضوع دوچندان شده است. در چنین شرایطی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند دارایی‌های خودشان را روی یک کیف پول سخت افزاری نگه دارند. یکی از برندهای مشهور و خوش‌نام در حوزه کیف پول‌های سخت افزاری، لجر (Ledger) نام دارد. کیف پول‌های لجر در سه مدل لجر نانو اس (Nano S)، لجر نانو ایکس (Nano X) و لجر استاکس (Stax) عرضه می‌شوند.

کیف پول لجر نانو اس اولین کیف پول لجر بود که خیلی زود توانست لقب پرفروش‌ترین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال را از آن خود کند. به خاطر استقبال بی‌نظیر از این کیف پول، لجر تصمیم گرفت نسخه بهبودیافته‌ای از آن را با عنوان لجر نانو اس پلاس (Nano S Plus) وارد بازار کند. در این مقاله از مجله نوبیتکس قصد داریم به بررسی کیف پول لجر نانو اس و نانو اس پلاس بپردازیم و ویژگی‌های آن‌ها را با هم مرور کنیم. اگر قصد خرید یک کیف پول ارز دیجیتال از برند لجر را دارید یا برای کار با کیف پول لجر نانو اس خودتان به دنبال یک راهنمای جامع هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کیف پول سخت افزاری چیست؟

پیش از اینکه به بررسی و آموزش کیف پول لجر نانو اس بپردازیم بد نیست بیشتر با مفهوم کیف پول سخت افزاری و اهمیت آن آشنا شویم. کیف پول سخت افزاری یک دستگاه فیزیکی است که کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما را جدا از اینترنت نگهداری می‌کند. در این کیف پول‌ها حتی اگر تراکنشی هم انجام دهید، تراکنش شما در یک محیط آفلاین و بدون اینترنت تأیید می‌شود. با این کار جلوی حملات اینترنتی مختلف به دارایی‌های شما گرفته می‌شود. از طرفی، چون فقط شما به کیف پول دسترسی دارید و کلیدهای خصوصی نیز روی آن نگهداری می‌شوند، امکان سوءاستفاده از کلیدهای خصوصی شما برای انجام تراکنش‌های غیرمجاز به حداقل می‌رسد.

بخوانید  چرا سایت رریبل باز نمیشه؟ ورود به سایت رریبل

کیف پول سخت افزاری به شما اجازه می‌دهد تا تراکنش‌هایی را که از یک دستگاه آفلاین به یک دستگاه متصل به اینترنت انجام می‌شوند، امضا کنید. با کمک این قابلیت می‌توانید با شبکه‌های بلاکچینی مختلف تعامل داشته باشید. در واقع شما برای دسترسی و تعامل با اپلیکیشن‌های بلاکچینی و قراردادهای هوشمند باید تراکنش‌ها را با کیف پول خودتان امضا کنید. با کمک کیف پول‌های سخت افزاری می‌توانید آدرس‌های بلاکچینی مختلفی ایجاد کنید که هر یک از آن‌ها می‌توانند با قراردادهای جداگانه‌ای در تعامل باشند. در نتیجه، می‌توانید دارایی‌های خودتان را جدا از هم نگه دارید و تراکنش‌ها را فقط با بعضی از کیف پول‌ها امضا کنید.

یکی از قابلیت‌های کیف پول‌های سخت افزاری از جمله کیف پول لجر (Ledger) این است که می‌توانید روی آن‌ها یک حساب مجزا با عنوان کیف پول سرد (cold wallet) ایجاد کنید. کیف پول سرد علاوه بر این‌که کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین نگه می‌دارد، با قراردادهای هوشمند نیز هیچگونه تعاملی ندارد. این ویژگی باعث می‌شود تا ریسک از دست رفتن دارایی‌های شما روی این کیف پول‌ها به حداقل برسد.

کیف پول لجر نانو اس چیست؟

کیف پول لجر نانو اس

کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) یکی از پرفروش‌ترین و بهترین کیف پول‌های سخت افزاری جهان برای نگهداری و نقل و انتقال امن ارزهای دیجیتال است که در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد. این کیف پول را می‌توانید به وسیله کابل USB به کامپیوتر متصل کنید و نمایشگر OLED روی آن نیز به شما اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را به راحتی بررسی و تأیید کنید. پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع، سازگاری با اپلیکیشن لجر لایو روی ویندوز، مک، لینوکس و اندروید، امکان نصب چندین اپلیکیشن، نمایشگر Trusted Display و استفاده از تراشه امن Secure Element از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول لجر نانو اس است.

مشخصات فنی کیف پول لجر نانو اس

کیف پول Ledger Nano S اندازه‌ای در حدود یک فلش مموری معمولی و حدود ۱۶ گرم وزن دارد. بدنه دستگاه از جنس استیل ضد زنگ و پلاستیک و ابعاد آن ۱۰۴ × ۵۸ × ۵ میلی‌متر است. راه ارتباطی این دستگاه از طریق کابل USB/Micro USB است و امکان اتصال از طریق بلوتوث را ندارد. باتری داخلی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است و توان مورد نیاز خود را از طریق کابل دریافت می‌کند. توجه داشته باشید که از این دستگاه نمی‌توانید برای ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال استفاده کنید. لجر نانو اس را می‌توانید از طریق کابل USB به کامپیوترهایی که روی آن‌ها یکی از سیستم عامل‌های ویندوز، مک و یا لینوکس نصب باشد متصل کنید. امکان اتصال به دستگاه‌های اندرویدی سازگار نیز از طریق کابل OTG وجود دارد. حافظه داخلی این دستگاه ۳۲۰ کیلوبایت است و می‌توانید تا ۶ اپلیکیشن را روی آن نصب کنید.

بخوانید  دام اسرائیل برای جذب سرمایه شهروندان ایرانی/ مسدود شدن دارایی ایرانیان در پلتفرم مشکوک خارجی

کیف پول لجر نانو اس پلاس

 کیف پول لجر نانو اس پلاس

بعد از این‌که لجر نانو اس با استقبال بی‌نظیر کاربران مواجه شد، لجر تصمیم گرفت آن را از نظر سخت افزاری بهبود ببخشد. به همین منظور، کیف پول نانو اس پلاس (Ledger Nano S Plus) را با حافظه داخلی بیشتر و صفحه نمایش بزرگتر وارد بازار کرد. حافظه داخلی لجر نانو اس پلاس به ۱.۵ مگابایت افزایش یافته است و به شما اجازه می‌دهد تا ۱۰۰ اپلیکیشن مختلف را روی آن نصب کنید. اندازه صفحه نمایش آن نیز بزرگتر شده است تا تجربه کاربری بهتری را برای بررسی و تأیید تراکنش‌ها داشته باشید. سایر ویژگی‌های این دو کیف پول بسیار شبیه به هم است و هر دوی آن‌ها امکان نگهداری و نقل و انتقال انواع مختلف ارزهای دیجیتال و NFT ها را به شما می‌دهند.

اواخر ژوئن سال ۲۰۲۲ لجر تولید مدل نانو اس را متوقف و آن را با لجر نانو اس پلاس جایگزین کرد (منبع). اما توقف تولید لجر نانو اس به معنای اتمام پشتیبانی و ارائه خدمات آن نیست. لجر همچنان تمام سرویس‌ها و به روز رسانی‌های نرم افزاری را برای کیف پول نانو اس خود ارائه می‌کند. در ایران نیز لجر نانو اس همچنان یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری است و افراد زیادی برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود این مدل را انتخاب می‌کنند.

مقایسه کیف پول لجر نانو اس و نانو اس پلاس

برای این‌که راحت‌تر بتوانید تغییرات لجر نانو اس پلاس را در مقایسه با لجر نانو اس بررسی کنید، در جدول زیر مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های این دو کیف پول را با هم مقایسه کرده‌ایم.

ویژگی/قابلیت

لجر نانو اس (Ledger Nano S)

لجر نانو اس پلاس (Ledger Nano S Plus)

پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع

دارد

دارد

چیپ امن Secure Element

دارد

دارد

اندازه صفحه نمایش

۱۲۸×۳۲ px

۱۲۸×۶۴ px

حافظه داخلی

۳۲۰ کیلوبایت

۱.۵ مگابایت

اپلیکیشن‌های قابل نصب

تا ۶ اپ

تا ۱۰۰ اپ

نوع کابل رابط

Micro USB

USB Type-C

بلوتوث

ندارد

ندارد

باتری

ندارد

ندارد

سیستم عامل‌های سازگار با لجر لایو

ویندوز، مک، لینوکس، اندروید

ویندوز، مک، لینوکس، اندروید

جدول مقایسه لجر نانو اس و نانو اس پلاس

از لحاظ امنیت، لجر نانو اس مثل سایر کیف پول‌های لجر از دارایی‌های شما به خوبی محافظت می‌کند و اگر کلمات بازیابی (recovery phrase) خودتان را در اختیار کسی قرار نداده باشید ارزهای دیجیتال شما امن خواهند بود. علاوه بر این، تمام کیف پول‌های لجر از جمله لجر نانو اس برای تولید کلمات بازیابی از استاندارد BIP39 استفاده می‌کنند. به همین خاطر امکان بازیابی کلمات ریکاوری لجر نانو اس با استفاده از لجر Nano S Plus یا لجر Nano X هم وجود دارد. آموزش انتقال ارزهای دیجیتال از لجر نانو اس به نانو اس پلاس را نیز می‌توانید در بخش‌های بعدی همین مقاله بخوانید.

لجر نانو اس از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

لجر نانو اس مثل سایر کیف پول‌های لجر از انواع کوین‌ها و توکن‌ها پشتیبانی می‌کند. از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بیت کوین (BTC)
  • بیت کوین کش (BCH)
  • لایت کوین (LTC)
  • اتریوم (ETH)
  • ریپل (XRP)
  • تتر (USDT)
  • بایننس کوین (BNB)
  • ترون (TRX)
  • مونرو (XMR)
بخوانید  تغییر تراکنش در حال انتظار اتریوم | چگونه تراکنش Pending اتریوم را تغییر دهیم؟

اپلیکیشن لجر لایو (Ledger Live) به شما اجازه می‌دهد تا انواع ارزهای دیجیتال و NFT ها را روی کیف پول لجر نگهداری کنید یا انتقال دهید. لیست کامل کوین‌ها و توکن‌هایی را که لجر نانو اس از آن‌ها پشتیبانی می‌کند می‌توانید در سایت لجر مشاهده کنید.

ویژگی‌ها، مزایا و معایب لجر نانو اس

ویژگی‌های لجر نانو اس

لجر نانو اس به خاطر قیمت مناسب و امنیت بالایی که دارد، چه در جهان و چه در ایران یکی از پرفروش‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری محسوب می‌شود. لجر نانو اس برای افراد تازه‌کاری که می‌خواهند استفاده از یک کیف پول سخت افزاری را تجربه کنند انتخاب مناسبی است و قابلیت‌های ضروری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این کیف پول از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند اما از نظر حافظه داخلی کمی محدودیت دارد و به شما اجازه می‌دهد تا بین ۳ تا ۵ کیف پول مختلف را بسته به سایز اپلیکیشن‌های آن‌ها روی دستگاه نصب کنید. البته این مشکل در مدل نانو اس پلاس برطرف شده است و با افزایش حافظه داخلی، می‌توانید تا ۱۰۰ اپلیکیشن را روی کیف پول سخت افزاری خودتان نصب کنید.

لجر نانو اس باتری و بلوتوث ندارد و برای تأمین برق مورد نیاز خود از اتصال USB استفاده می‌کند. از نظر امنیتی، این کیف پول نیز مثل سایر کیف پول‌های لجر امنیت بالایی دارد و از نمایشگر امن Trusted Display نیز بهره می‌برد. بنابراین خیالتان از بابت امن بودن کلیدهای خصوصی راحت خواهد بود. مشکل اندازه کوچک صفحه نمایش نیز در مدل نانو اس پلاس برطرف شده است تا راحت‌تر بتوانید تراکنش‌ها را روی دستگاه ببینید و تأیید کنید.

لجر نانو اس در مقایسه با رقبا

مقایسه لجر و ترزور

یکی از رقبای شناخته شده کیف پول لجر نانو اس، کیف پول ترزور وان (Trezor One) است که در بازه قیمتی مشابهی عرضه شده‌اند. هر دو دستگاه وزن کم و اندازه کوچکی دارند. دو دکمه فیزیکی و یک نمایشگر OLED کوچک نیز روی هر دو دستگاه تعبیه شده است. البته محل دکمه‌ها با هم متفاوت است و نمایشگر ترزور اندازه بزرگ‌تری دارد. مهم‌ترین تفاوت این دو کیف پول سخت افزاری در تعداد ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده است که لجر نانو اس از تعداد بیشتری از کوین‌ها و توکن‌ها پشتیبانی می‌کند. از نظر امنیت، هر دو کیف پول از چیپ امن Secure Element استفاده می‌کنند و امکان تنظیم پین کد نیز برای آن‌ها وجود دارد. البته هنگام بازیابی با کمک عبارت ۲۴ کلمه‌ای، در لجر نانو اس باید کلمات را با دکمه‌ها و نمایشگر خود دستگاه وارد کنید، اما در ترزور وان این کار از طریق کامپیوتر انجام می‌شود. در صورت آلوده بودن کامپیوتر به ویروس، این کار می‌تواند خطرات امنیتی خاص خود را به همراه داشته باشد.

کیف پول سخت افزاری دیگری که معمولاً آن را با لجر نانو اس مقایسه می‌کنند کیف پول KeepKey است. از نظر قیمتی، کیف پول KeepKey چیزی در حدود ۱۰ دلار ارزان‌تر از لجر نانو اس است، اما لجر نانو اس از کوین‌ها و توکن‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند. نمایشگر KeepKey کمی بزرگ‌تر است و به شما اجازه می‌دهد تا پیش از تأیید تراکنش به راحتی آن را بررسی کنید. از نظر معماری سخت افزاری نیز KeepKey فقط یک چیپ دارد در صورتی که لجر نانو اس از معماری dual-chip بهره می‌برد. فرآیند راه‌اندازی و بازیابی روی هر دو کیف پول ساده و سرراست است و برای هر دوی آن‌ها باید مراحل مشابهی را طی کنید.

بخوانید  بازی سندباکس چیست؟

قیمت کیف پول لجر نانو اس چقدر است؟

بعد از عرضه لجر نانو اس پلاس و توقف تولید نانو اس، لجر تصمیم گرفت این کیف پول سخت افزاری خود را از روی فروشگاه حذف کند، به همین خاطر از سمت لجر قیمت‌گذاری رسمی جدیدی برای لجر نانو اس وجود ندارد. قیمت دلاری این کیف پول در فروشگاه‌های خارجی معمولاً چیزی در حدود ۶۰ دلار است. در ایران نیز در زمان نگارش این مطلب (تابستان ۱۴۰۲) لجر نانو اس (Ledger Nano S) با قیمتی در حدود ۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که بسته به نوسان‌های نرخ ارز، این مبلغ نیز تغییر خواهد کرد. لجر نانو اس پلاس نیز در فروشگاه لجر ۷۹ یورو قیمت دارد و در بازار ایران بین ۵ تا ۶ میلیون تومان معامله می‌شود. در مجموع کیف پول لجر نانو اس با توجه به امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد قیمت مناسبی دارد و دلیل پرفروش بودن آن در بازار ایران نیز همین موضوع است.

آموزش راه‌اندازی و شروع کار با لجر نانو اس

کیف پول لجر نانو اس یک صفحه نمایش OLED، دو دکمه چپ و راست برای جابجایی بین گزینه‌ها و یک درگاه Micro USB برای اتصال کابل USB به کامپیوتر دارد. اگر کامپیوتر شما فقط از پورت USB-C پشتیبانی می‌کند باید یک تبدیل USB به Type-C نیز برای آن تهیه کنید. توجه داشته باشید که لجر نانو اس دکمه‌ای برای روشن یا خاموش کردن ندارد؛ وقتی آن را به کامپیوتر متصل کنید روشن می‌شود و وقتی آن را جدا کنید خاموش خواهد شد. مراحل راه‌اندازی لجر نانو اس پلاس نیز مشابه نانو اس است و فقط به جای کابل میکرو باید از کابل تایپ سی (USB Type-C) استفاده کنید.

برای شروع کار با لجر نانو اس به دو چیز احتیاج دارید:

  • خود دستگاه به همراه یک کابل Micro USB
  • یک کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز (ویندوز ۷ یا جدیدتر)، مک (نسخه ۱۰.۸ به بالا) و یا لینوکس اوبونتو که به اینترنت متصل، و مرورگر گوگل کروم یا کرومیوم روی آن نصب شده باشد. از این کامپیوتر برای نصب و باز کردن اپلیکیشن‌های لازم برای مدیریت کیف پول‌ها و انجام تراکنش‌ها استفاده خواهید کرد.

ابتدا روی کامپیوتر خودتان نرم افزار لجر لایو را از این صفحه دانلود و نصب کنید، سپس مراحل زیر را برای راه‌اندازی دستگاه انجام دهید. پس از انجام این مراحل می‌توانید از قابلیت‌هایی که اپلیکیشن لجر لایو در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید.

اپلیکیشن لجر لایو

مرحله اول – اتصال به کامپیوتر

 اتصال لجر نانو اس به کامپیوتر

برای شروع، کیف پول لجر نانو اس خودتان را با کابل USB به کامپیوتر متصل کنید تا دستگاه روشن شود. از آن‌جایی که لجر نانو اس باتری ندارد، از همین اتصال برای تأمین برق مورد نیاز خود نیز استفاده می‌کند.

مرحله دوم – راه‌اندازی یا بازیابی

هر دو دکمه روی دستگاه را مطابق با دستورالعملی که روی نمایشگر نشان داده می‌شود با هم فشار دهید.

بخوانید  لایت کوین در منگنه قرار گرفت! آیا امکان ریزش بیشتر وجود دارد؟

در این مرحله دو انتخاب پیش رو دارید:

  • یک عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای ایجاد کنید. برای این کار باید گزینه Configure as new device? را انتخاب کنید (دقت کنید که اگر نرم افزار دستگاه قدیمی است باید با دکمه سمت راست گزینه تأیید را بزنید اما در نسخه‌های جدیدتر، برای انتخاب یک گزینه باید هر دو دکمه چپ و راست را با هم فشار دهید).

راه‌اندازی دستگاه جدید

یا

  • با استفاده از عبارت بازیابی ۱۲ یا ۱۸ و یا ۲۴ کلمه‌ای کیف پول قبلی خودتان به تنظیمات و دارایی‌های قبلی دسترسی پیدا کنید. برای این کار باید گزینه Restore configuration? را انتخاب و مراحل بعدی را مطابق با دستورالعمل‌هایی که روی صفحه می‌بینید دنبال کنید.

مرحله سوم – انتخاب پین کد

در این مرحله باید یک پین کد (PIN code) بین ۴ تا ۸ رقم برای دستگاه خودتان انتخاب کنید.

  • هر بار که دستگاه لجر نانو اس خودتان را روشن می‌کنید، برای ورود به این پین کد احتیاج خواهید داشت.
  • اگر نسخه نرم افزار دستگاه شما ۱.۱ یا ۱.۲ است باید پین کد ۴ رقمی انتخاب کنید، اما اگر نسخه آن ۱.۳ یا بالاتر است می‌توانید پین کد خودتان را بین ۴ تا ۸ رقم انتخاب کنید. از نظر امنیتی پین کد ۸ رقمی امنیت بیشتری دارد، چرا که حدس زدن آن با آزمون و خطا دشوارتر خواهد بود.

 انتخاب پین کد

توجه داشته باشید که اگر این پین کد را هنگام روشن کردن دستگاه سه بار پشت سر هم اشتباه وارد کنید، کیف پول شما به طور خودکار ریست می‌شود و به تنظیمات اولیه برمی‌گردد. در چنین شرایطی باید مراحل راه‌اندازی را از ابتدا انجام دهید.

مرحله چهارم – یادداشت کردن عبارت بازیابی

بعد از طی کردن مراحل قبل، عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای شما به صورت کلمه به کلمه روی نمایشگر لجر نانو اس نشان داده می‌شود. این کلمات را باید روی یک کاغذ یادداشت کنید و در جایی امن و مطمئن نگه دارید. در جعبه کیف پول‌های لجر برگه‌ای با عنوان Recovery sheet قرار دارد که می‌توانید کلمات خودتان را روی آن بنویسید. توجه داشته باشید که این ۲۴ کلمه فقط یک بار هنگام راه‌اندازی دستگاه روی صفحه نمایش داده می‌شوند، پس هنگام نوشتن کلمات به املای آن‌ها دقت کنید و کلمات را به همان ترتیبی که نمایش داده می‌شوند روی برگه بنویسید. بعد از نوشتن اولین کلمه، دکمه سمت راست را بزنید تا کلمه دوم نمایش داده شود. سپس آن را یادداشت کنید و به همین ترتیب تا کلمه ۲۴ پیش بروید.

پس از اتمام کلمات، با فشار دادن همزمان دو دکمه تأیید کنید که کلمات را به طور کامل یادداشت کرده‌اید. سپس پیام Your device is now ready روی صفحه نمایش داده می‌شود و دستگاه شما آماده استفاده است.

آموزش بازیابی کیف پول لجر نانو اس

اگر به هر دلیلی کیف پول Ledger Nano S شما ریست شد و به تنظیمات کارخانه برگشت، به راحتی می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی، دارایی‌های خودتان را روی کیف پول بازیابی کنید. برای انجام این کار باید موارد زیر را آماده کنید:

  • کیف پول لجر نانو اس
  • عبارت بازیابی که روی برگه یادداشت کرده‌اید (لجر از عبارت‌های استاندارد BIP39/BIP44 پشتیبانی می‌کند)
  • یک کامپیوتر مجهز به سیستم عامل ویندوز (حداقل ۸.۱)، مک (۱۰.۱۴) یا لینوکس (اوبونتو ۲۰.۰۴)، یا یک گوشی اندرویدی (حداقل ۸.۱) یا آیفون (حداقل iOS 13)
  • دانلود و نصب اپلیکیشن لجر لایو متناسب با سیستم عامل خودتان از این صفحه
بخوانید  اصلاح عمیق قیمت بیت کوین در ماه جاری ادامه خواهد داشت؟ تحلیلگر مطرح پاسخ می‌دهد

برای بازیابی و انتقال حساب قبلی خودتان به لجر نانو اس، اپلیکیشن لجر لایو را باز کنید و مراحل ورود به آن را انجام دهید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول – بازیابی با کمک عبارت بازیابی

  1. کیف پول لجر نانو اس را با کابل به کامپیوتر متصل کنید. بعد از اتصال باید پیغام خوشامدگویی روی صفحه نمایش داده شود.
  2. دستورالعمل‌های روی صفحه را بخوانید. برای جلو رفتن از دکمه سمت راست و برای برگشتن به عقب از دکمه سمت چپ استفاده کنید.
  3. وقتی عبارت Restore from recovery phrase روی صفحه نمایش داده شد، برای انتخاب آن هر دو دکمه را با هم فشار دهید.

توجه داشته باشید که در نسخه‌های قدیمی، در کنار هر منو یک ضربدر در سمت چپ و یک علامت تیک در سمت راست نمایش داده می‌شد. در نسخه‌های جدیدتر، دو فلش در دو طرف هر منو می‌بینید که می‌توانید با دکمه‌های چپ و راست بین منوها جابجا شوید.

مرحله دوم – انتخاب پین کد

  1. وقتی عبارت Choose PIN with 4 to 8 digits روی دستگاه نمایش داده شد هر دو دکمه را با هم فشار دهید.
  2. برای انتخاب اولین رقم از پین کد خودتان دکمه راست یا چپ را فشار دهید.
  3. برای تأیید یک رقم، هر دو دکمه را با هم فشار دهید.
  4. این کار را ادامه دهید تا یک پین کد ۴ تا ۸ رقمی انتخاب کنید.
  5. برای تأیید پین کد ۴ تا ۸ رقمی خودتان علامت تیک را انتخاب کنید. برای پاک کردن یک رقم نیز می‌توانید از علامت ضربدر استفاده کنید.
  6. برای تأیید، پین کد خودتان را دوباره وارد کنید.

این پین کد رمز ورود به دستگاه شماست، بنابراین خودتان آن را انتخاب کنید و به هیچ عنوان در اختیار کسی قرار ندهید. از نظر امنیتی، انتخاب پین کد ۸ رقمی بهتر است، چرا که امکان حدس زدن و آزمون و خطا را به حداقل می‌رساند. همچنین توجه داشته باشید که وقتی دستگاه را می‌خرید باید پین کد آن را خودتان تنظیم کنید و از خرید دستگاهی که پین کد/عبارت بازیابی به همراه آن ارائه می‌شود خودداری کنید.

مرحله سوم – وارد کردن عبارت بازیابی

  1. طول عبارت بازیابی خودتان را انتخاب کنید (۱۲، ۱۸، یا ۲۴ کلمه). برای تأیید، هر دو دکمه را فشار دهید. بر اساس کلماتی که از کیف پول قبلی خودتان در اختیار دارید تعداد را انتخاب کنید، چرا که باید تمام کلمات عبارت بازیابی خودتان را به طور کامل وارد کنید.
  2. با کمک دکمه چپ و راست اولین حروف کلمه اول را وارد کنید. برای تأیید هر حرف، دو دکمه را با هم فشار دهید.
  3. کلمه اول را از میان کلمات پیشنهادی انتخاب کنید. برای تأیید، هر دو دکمه را با هم فشار دهید.
  4. همین فرایند را تا آخرین کلمه از عبارت بازیابی ادامه دهید. وقتی عبارت Your device is ready روی دستگاه نمایش داده شود یعنی فرآیند بازیابی را با موفقیت انجام داده‌اید.
  5. هر دو دکمه را با هم به مدت ۳ ثانیه نگه دارید تا Control Center باز شود.
بخوانید  دومین سبد سرمایه‌گذاری بینوِست با نام BGC در تترلند فهرست شد

اگر عبارت بازیابی نامعتبر بود چه کار کنم؟

اگر با پیغامی مبنی بر نامعتبر بودن عبارت بازیابی (invalid recovery phrase) مواجه شدید:

مطمئن شوید که طول عبارت بازیابی را به درستی انتخاب کرده‌اید.

بررسی کنید که ترتیب کلمات مطابق با همان ترتیبی باشد که روی برگه یادداشت کرده بودید.

تمام کلمات بازیابی خودتان را در لیست کلمات BIP39 جستجو کنید تا مطمئن شوید در نوشتن آن‌ها اشتباه نکرده‌اید.

آموزش اتصال لجر نانو اس به کیف پول متامسک

متامسک (MetaMask) یکی از کیف پول‌های نرم افزاری ارز دیجیتال است که محبوبیت زیادی در میان کاربران ارزهای دیجیتال دارد. این کیف پول به همراه یک پلاگین عرضه می‌شود که می‌توانید آن را روی مرورگرهای مختلفی مثل گوگل کروم، Brave یا فایرفاکس نصب و استفاده کنید. اگر قصد دارید کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس خودتان را به کیف پول متامسک متصل کنید و از امکانات آن بهره‌مند شوید می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول – اتصال لجر نانو اس به کامپیوتر

کیف پول لجر نانو اس خودتان را با استفاده از کابل USB به کامپیوتر متصل کنید. کیف پول متامسک خودتان را نیز بعد از ورود به آن به صورت تمام صفحه باز کنید.

مرحله دوم – اتصال به کیف پول سخت افزاری

در منوی بالا سمت راست کیف پول متامسک کلیک کنید و در منویی که باز می‌شود گزینه Connect Hardware Wallet را بیابید.

اتصال کیف پول سخت افزاری

مرحله سوم – یافتن کیف پول سخت افزاری

وقتی روی Continue کلیک کنید، متامسک به دنبال دستگاه لجری که به کامپیوتر متصل کرده‌اید می‌گردد. برای این‌که مطمئن شوید دستگاه را پیدا می‌کند، قفل لجر نانو اس خودتان را باز کنید.

مرحله چهارم – انتخاب حساب لجر

وقتی کیف پولتان را پیدا کرد، باید حساب لجری را که می‌خواهید به متامسک متصل شود انتخاب کنید. حساب مورد نظرتان را انتخاب کنید تا کار به اتمام برسد. اگر حساب نداشته باشید می‌توانید از طریق اپلیکیشن لجر لایو حساب بسازید.

مرحله پنجم – مراحل نهایی

برای این‌که مطمئن شوید همه‌چیز به خوبی کار می‌کند این دو کار را نیز انجام دهید:

۱. در نمایشگر کیف پول سخت افزاری خودتان روی Ethereum application کلیک کنید. سپس روی settings بزنید و blind signing را فعال کنید، چرا که در غیر این صورت کیف پولتان به درستی کار نخواهد کرد (پیش از فعال کردن این قابلیت، درباره ریسک‌های مرتبط با blind signing یا امضای کور مطالعه کنید. لجر برای کار کردن با اپلیکیشن‌های خارج از اکوسیستم خود به فعالسازی این گزینه نیاز دارد).

۲. پنجره متامسک را باز کنید، در گوشه بالا سمت راست روی لوگوی اکانت کلیک کنید، پایین بیایید و روی settings کلیک کنید. سپس روی advanced settings کلیک و کمی پایین‌تر WebHID را روشن کنید.

بعد از انجام این مراحل می‌توانید موجودی کیف پول لجر خودتان را در افزونه متامسک ببینید. همچنین می‌توانید بین تمام اپلیکیشن‌های بلاکچینی که از متامسک پشتیبانی می‌کنند تراکنش انجام دهید. کافی است کیف پول لجر خودتان را به کامپیوتر متصل و لجر لایو را باز کنید. سپس به راحتی می‌توانید تراکنش‌ها را تأیید و امضا کنید.

مرحله ششم – از امکانات لذت ببرید!

با انجام این مراحل و اتصال کیف پول لجر نانو اس به کیف پول متامسک می‌توانید با انتخاب متامسک در هنگام لاگین کردن، با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا dApps مورد علاقه خودتان به صورت امن استفاده کنید.

بخوانید  آنتولوژی (Ontology) چیست؟

آموزش اتصال لجر نانو اس به صرافی یونی سواپ

اتصال لجر به یونی سواپ

برای این‌که بتوانید با استفاده از کیف پول لجر نانو اس خودتان با صرافی و پروتکل یونی سواپ تعامل داشته باشید ابتدا باید کیف پول خودتان را مطابق با آموزش‌هایی که دادیم راه‌اندازی و حسابتان را به متامسک اضافه کرده باشید. البته امکان استفاده از تراست ولت یا سایر کیف پول‌های سازگار با شبکه اتریوم و لجر نیز وجود دارد.

مراحل اتصال لجر نانو اس به یونی سواپ به صورت زیر است:

  • کیف پول لجر خودتان را به کامپیوتر متصل کنید.
  • کیف پول لجر را به متامسک متصل کنید.
  • وارد سایت یونی سواپ شوید و کیف پول خودتان (متامسک یا هر کیف پول دیگری که پشتیبانی می‌شود) را به آن متصل کنید.
  • ارزهای دیجیتالی را که می‌خواهید مبادله کنید مشخص و روی swap کلیک کنید.
  • تراکنش را روی کیف پول لجر خودتان بررسی و با فشردن همزمان دو دکمه آن را تأیید کنید.
  • تراکنش با موفقیت انجام می‌شود.

نکات امنیتی برای استفاده از کیف پول لجر نانو اس

لجر نانو اس هم مثل سایر کیف پول‌های لجر از چیپ و صفحه نمایش امن استفاده می‌کند و از نظر نرم افزاری نیز به روز رسانی‌های لازم برای آن ارائه می‌شود. علاوه بر این‌ها، شما به عنوان مالک دستگاه نیز باید نکات امنیتی را رعایت کنید. اولین سد امنیتی برای ورود به دستگاه شما پین کدی است که هنگام راه‌اندازی دستگاه تعیین می‌کنید. تا زمانی که پین کد را در اختیار کسی قرار نداده‌اید کسی امکان ورود به دستگاه شما را ندارد.

همچنین توجه داشته باشید که عکس گرفتن از کلمات بازیابی یا نگهداری آن‌ها روی موبایل و لپتاپ، ایمیل، یا اکانت‌های آنلاین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. تنها کسی که به این کلمات دسترسی دارد شما هستید و این کلمات تنها راه دسترسی و بازیابی دارایی‌های دیجیتال شما هستند. بنابراین آن‌ها را فقط روی برگه و به ترتیبی که نمایش داده می‌شوند یادداشت کنید و در جایی امن نگه دارید. با رعایت این موارد، حتی اگر دستگاه گم یا دزدیده شود دارایی‌های شما امن باقی می‌مانند و می‌توانید آن‌ها را به راحتی بازیابی کنید.

به روز رسانی کیف پول لجر نانو اس

لجر برای رفع باگ‌ها و مشکلات نرم افزاری، و یا اضافه کردن قابلیت‌ها و امکانات جدید به کیف پول‌های خود به روز رسانی‌هایی را ارائه می‌کند. با به روز کردن firmware کیف پول لجر خودتان علاوه بر اینکه خیالتان از بابت آسیب‌پذیری‌های امنیتی راحت می‌شود، می‌توانید به آخرین قابلیت‌هایی که لجر ارائه می‌کند دسترسی داشته باشید.

به روز رسانی نرم افزاری لجر

چک کردن نسخه firmware لجر نانو اس و نانو اس پلاس

پیش از به روز رسانی، برای دیدن نسخه فعلی firmware دستگاه خودتان می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

اگر دستگاه شما جدید است و هنوز از آن استفاده نکرده‌اید دکمه سمت چپ را که کنار پورت USB قرار دارد فشار دهید و نگه دارید. در همان حال که دکمه را نگه داشته‌اید کابل USB را به دستگاه متصل کنید تا حالت بوت لودر یا Bootloader mode نمایش داده شود. روی گزینه Firmware version بروید و زیر عبارت Secure Element نسخه فعلی نرم افزار کیف پول خودتان را ببینید.

بخوانید  رونالدینیو فوتبالیست برزیلی شرکت در طرح ادعایی رمزارز را رد می کند

اگر دستگاه قبلاً راه‌اندازی و استفاده شده است برای مشاهده نسخه firmware آن ابتدا کابل USB را متصل کنید تا دستگاه روشن شود. بعد از وارد کردن پین کد هر دو دکمه را به مدت ۳ ثانیه نگه دارید تا منوی Control Center باز شود. روی گزینه Settings بروید و هر دو دکمه را با هم بزنید تا وارد منو شوید. گزینه General را انتخاب کنید و هر دو دکمه را بزنید. سپس روی گزینه Firmware version بروید و دو دکمه را بزنید. نسخه فعلی نرم افزار کیف پول شما زیر عبارت Secure Element قابل مشاهده است.

به روز رسانی firmware لجر نانو اس و نانو اس پلاس

بر اساس دستورالعمل‌های لجر در این صفحه:

  • اگر نسخه firmware دستگاه شما ۱.۳.۱، ۱.۳.۲ و یا ۱.۴.۲ است ابتدا به نسخه ۱.۶.۰ و بعد به نسخه ۲.۰.۰ به روز می‌شود.
  • نسخه ۱.۴.۱ ابتدا به ۱.۴.۲، سپس به ۱.۶.۰ و بعد به نسخه ۲.۰.۰ به روز می‌شود.
  • نسخه ۱.۵.۵ ابتدا به ۱.۶.۱ و بعد به نسخه ۲.۰.۰ به روز می‌شود.

پیش از شروع فرآیند به روز رسانی باید آخرین نسخه نرم افزار لجر لایو (Ledger Live) را دانلود و نصب کنید. فرآیند به روز رسانی روی لجر نانو اس و نانو اس پلاس کاملاً مشابه است و هر دو دستگاه را می‌توانید طبق روال زیر به روز کنید.

اگر نسخه firmware شما ۱.۵.۵ یا پایین‌تر است:

  • در نرم افزار لجر لایو در تب My Ledger روی دکمه Update firmware کلیک کنید. اگر دکمه قابل مشاهده نیست کمی بعد دوباره تلاش کنید.

اگر نسخه firmware شما ۱.۶.۰ یا بالاتر است:

  • در نرم افزار لجر لایو روی Update firmware در کادر نارنجی رنگ بالای صفحه کلیک کنید. اگر این کادر را نمی‌بینید کمی بعد دوباره تلاش کنید.

مابقی مراحل به روز رسانی برای تمام نسخه‌ها مشابه است:

  • دستورالعمل‌های روی صفحه را بخوانید و اگر کلمات بازیابی خودتان را در دسترس دارید تیک گزینه I have my recovery phrase را بزنید و روی دکمه Continue کلیک کنید (معمولاً در مراحل به روز رسانی نیازی به این کلمات نخواهید داشت اما به توصیه لجر بهتر است آن‌ها را در دسترس داشته باشید).
  • در صفحه بعد به شما اطلاع می‌دهد که اپلیکیشن‌های شما به صورت خودکار حذف خواهند شد. نگران نباشید، دارایی‌های شما کاملاً محفوظ هستند و اپلیکیشن‌ها را می‌توانید دوباره نصب کنید.
  • سپس دستگاه شما گزینه update firmware، نسخه آن و یک Identifier نمایش می‌دهد. بررسی کنید که این Identifier در لجر لایو و کیف پول نانو اس شما با هم مطابقت داشته باشند. توجه داشته باشید که در نسخه ۲.۰.۰ یا نسخه‌های بالاتر، مرحله چک کردن Identifier در فرآیند به روز رسانی وجود ندارد.
  • برای انتخاب گزینه Perform update هر دو دکمه را با هم فشار دهید. سپس پین کد را وارد کنید. پس از آن دستگاه ریستارت می‌شود.
  • فرآیند به روز رسانی به طور خودکار ادامه پیدا می‌کند. لجر لایو روند پیشرفت آن را نشان می‌دهد و روی لجر نانو اس نیز عبارت Processing نمایش داده می‌شود. زمانی که عبارت Firmware updated روی لجر لایو نمایش داده شد یعنی دستگاه شما با موفقیت به روز شده است.
  • پس از به روز رسانی، لجر لایو به صورت خودکار اپلیکیشن‌های شما را دوباره نصب می‌کند. اگر روی دستگاه شما عبارت Welcome to Ledger Nano S نشان داده شد یعنی دستگاه شما ریست شده است. در این صورت نگران دارایی‌های خودتان نباشید. به راحتی می‌توانید گزینه Restore from recovery phrase را انتخاب کنید و با استفاده از ۲۴ کلمه بازیابی به دارایی‌های خودتان روی دستگاه دسترسی پیدا کنید.
بخوانید  واچ لیست هفته؛ بررسی قیمت ۵ ارز دیجیتال مهم

در نسخه‌های قدیمی، در کنار هر منو یک ضربدر در سمت چپ و یک علامت تیک در سمت راست نمایش داده می‌شد. در نسخه‌های جدیدتر، دو فلش در دو طرف هر منو می‌بینید که می‌توانید با دکمه‌های چپ و راست بین منوها جابجا شوید. برای انتخاب یا تأیید نیز می‌توانید دو دکمه را با هم فشار دهید.

انتقال ارزهای دیجیتال از لجر نانو اس به لجر نانو اس پلاس

انتقال دارایی‌ها از لجر نانو اس

اگر قصد دارید ارزهای دیجیتال خودتان را از کیف پول لجر Nano S به لجر Nano S Plus انتقال دهید ابتدا روی کامپیوتر خودتان آخرین نسخه نرم افزار لجر لایو را دانلود و نصب کنید. عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای خودتان را نیز در دسترس داشته باشید، سپس مراحل زیر را دنبال کنید.

  • کیف پول نانو اس پلاس را به کامپیوتر وصل کنید تا روشن شود و پیغام خوشامدگویی را روی نمایشگر دستگاه ببینید.
  • با دکمه سمت راست بین منوها جابجا شوید و گزینه Restore from Recovery phrase را انتخاب کنید. سپس باید یک پین کد ۴ تا ۸ رقمی برای دستگاه انتخاب کنید.
  • پین کد را انتخاب و تأیید کنید، سپس گزینه Enter your Recovery Phrase را انتخاب کنید. سپس روی نمایشگر دستگاه عبارت Select the number of words written on your Recovery sheet را می‌بینید و باید تعداد کلمات بازیابی که روی برگه نوشته‌اید را انتخاب کنید.
  • گزینه ۲۴ کلمه را انتخاب کنید.
  • کلمات بازیابی لجر نانو اس خودتان را که روی کاغذ نوشته‌اید در لجر نانو اس پلاس وارد کنید. پس از آن عبارت Processing و بعد Your device is ready روی نمایشگر نشان داده می‌شود.
  • با استفاده از دکمه سمت راست بین منوها جابجا شوید و گزینه Go to the Dashboard را انتخاب کنید. فرآیند انتقال با موفقیت به پایان رسیده است.

جمع‌بندی

کیف پول سخت افزاری یکی از انتخاب‌های امن برای نگهداری ارزهای دیجیتال است. در میان گزینه‌های موجود، لجر یکی از برندهایی است که امتحان خود را پس داده است و از میان مدل‌های مختلف آن، لجر نانو اس یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه است. با وجود عرضه لجر نانو اس پلاس، همچنان کیف پول لجر نانو اس یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری در ایران است. لجر همچنان برای این کیف پول به روز رسانی‌های مختلفی را عرضه می‌کند تا علاوه بر رفع باگ‌ها و بهبودهای امنیتی، قابلیت‌های جدید را هم به آن اضافه کند. در این مقاله با مشخصات لجر نانو اس و لجر نانو اس پلاس آشنا شدیم و یاد گرفتیم چطور کیف پول لجر خودمان را راه‌اندازی کنیم، firmware آن را به روز کنیم و دارایی‌های خودمان از یک دستگاه نانو اس به دستگاه نانو اس پلاس انتقال دهیم.

منبع : نوبیتکس مگ

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2611546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها