تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0

لورس :ریسک‌ موجود در توکن‌های بومی صرافی‌ها

  • کد خبر : 2631683
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۷:۴۱
لورس :ریسک‌ موجود در توکن‌های بومی صرافی‌ها
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :صرافی‌ها، اولین قدم ما برای حضور در دنیای پر رمز و راز ارزهای دیجیتال هستند، پس باید در انتخاب صرافی مناسب نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهیم تا دچار مشکلات احتمالی نشویم. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم  بدانیم صرافی متمرکز چیست و چه کاربردی دارد؟ […]

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

صرافی‌ها، اولین قدم ما برای حضور در دنیای پر رمز و راز ارزهای دیجیتال هستند، پس باید در انتخاب صرافی مناسب نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهیم تا دچار مشکلات احتمالی نشویم.

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم  بدانیم صرافی متمرکز چیست و چه کاربردی دارد؟

صرافی متمرکز چیست؟

همان‌طور که می‌دانید وارد برهه‌ای از زمان شده‌ایم که ارزهای دیجیتال نقش مهمی را در اقتصاد جهانی و سیستم مالی ایفا می‌کنند و به نوعی چرخه‌ی علم اقتصاد و سیستم پرداخت، با پیشرفت ارزهای دیجیتال، تحت تاثیر قرار گرفته و حتی بسیاری از نهادهای متمرکز هم سعی می‌کنند تا استفاده بهینه‌‌ای از ارزهای دیجیتال داشته باشند.

اما از آنجایی که ارزهای دیجیتال اصولا ارزهایی هستند که مشخصه دیجیتالی دارند و به  شکل فیزیکی وجود ندارند، صرافی‌های متمرکز باید به وجود می‌آمدند تا به عنوان نقطه و پل ارتباطی بین ارزهای دیجیتال و ارزهای سنتی عمل کنند.

چراکه این صرافی‌ها، امکان خرید ارزهای دیجیتال را از طریق ارزهای سنتی فراهم می‌آوردند و از آن طرف برای تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای سنتی نیز کاربرد داشتند و این مزیت باعث شد تا حتی بعد از ظهور صرافی‌های غیرمتمرکز، آن‌ها باز هم کاربرد خود را داشته باشند و به اصطلاح از دور خارج نشوند و به عنوان زیرساختی برای مبادله و مدیریت بین ارزهای سنتی و ارزهای دیجیتال به فعالیت خود ادامه دهند.

اکنون که با صرافی متمرکز به خوبی آشنا شدیم بهتر است به تعریف صرافی غیرمتمرکز بپردازیم و بدانیم صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

در این صرافی‌ها کاربران می‌توانند به دلیل اینکه معاملات به صورت همتابه‌همتا انجام می‌شود، بدون واسطه و مستقیم به معاملات خود بپردازند.

در این نوع معاملات، از توافق نامه‌های خودکاری استفاده می‌شود که نیاز به دخالت انسان‌ها ندارد و از امنیت و دقت بالایی برخوردار است. به این توافق‌نامه‌های خودکار، قراردادهای هوشمند می‌گویند و همین مولفه یعنی استفاده از قراردادهای هوشمند باعث برتری صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به متمرکز شده است، چراکه همان طور که گفتیم این قراردادها، از امنیت و دقت بالایی برخودار هستند و نمی‌گذارند تا مشکلات صرافی‌های متمرکز برای کاربران به وجود آید.

پس اگر بخواهیم صرافی‌های غیرمتمرکز را به طور خلاصه تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم که بسترهایی برای خرید، فروش و معامله ارزهای دیجیتال هستند که از قراردادهای هوشمند بهره می‌برند و به وسیله تکنولوژی بلاک‌چین توسعه داده شده‌اند و هیچ نفر یا نهاد و سازمانی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف داشته باشد و تصمیماتی مستبدانه و متکبرانه را بر آن تحمیل کند.

خوب حالا که به خوبی با صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز آشنا شدیم، پسندیده است که به ریسک‌های سرمایه‌گذاری در توکن‌های بومی این صرافی‌ها نیز بپردازیم که هدف اصلی این مقاله بوده و توضیح صرافی‌ها، صرفا برای آشنایی بیشتر شما کاربران محترم صورت گرفته است.

ریسک موجود در توکن‌های بومی صرافی‌ها چیست؟

۱٫     فشار فروش یک توکن بومی توسط صرافی رقیب

همیشه صرافی‌هایی که قدرت رسانه‌ای بیشتری دارند به عنوان یک شرکت تاثیرگذار جهانی در زمینه ارزهای دیجیتال معرفی می‌شوند و بسیاری را به سرمایه‌گذاری در توکن اختصاصی خود متقاعد می‌کنند. این عامل فقط به خاطر همین قدرت رسانه‌ای است که آن‌ها را بسیار بزرگ جلوه می‌دهد.

مانند صرافی FTX که تا قبل از رو شدن فضاحت‌های بسیار زیادش به عنوان یک  شرکت جهانی به مردم معرفی شده بود و همین عامل کاربران را ترغیب می‌کرد تا توکن بومی این صرافی که FTT  نام داشت را خریداری کنند.

اما در هنگام خرید یک توکن بومی باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که چه مقدار از آن توکن در صرافی رقیب وجود دارد و مهم‌تر از همه اینکه آن صرافی، چه طرح و برنامه‌ریزی برای توکن بومی یک صرافی دیگر دارد و می‌خواهد از آن به چه شکلی استفاده کند. صرافی FTX یکی از نمونه‌های بارزی است که می‌توانید به آن رجوع کنید تا این ریسک را به درستی درک کنید.

در این قسمت از مقاله به داستان صرافی FTX و بایننس می‌پردازیم.

داستان صرافی FTX و بایننس

داستان از این قرار است که بایننس در سال ۲۰۲۱، ۲۳ میلیون توکن بومی FTX (FTT) را در اختیار داشت که ارزش حدودی آن به ۵۲۹ میلیون دلار می‌رسید. ماجرای قرار گرفتن این دارایی‌ها در صرافی بایننس از این قرار است که بایننس، در واقع یکی از سرمایه‌گذاران اولیه FTX در سال ۲۰۱۹ بوده، اما در سال ۲۰۲۱ سم بنکمن فرید، مدیرعامل شرکت مذکور تصمیم می‌گیرد تا سهام شرکت بایننس در اف تی ایکس را خریداری کند و به عنوان بخشی از هزینه خرید، از توکن بومی صرافی استفاده کند.

بدین صورت بود که ۲۳ میلیون از توکن بومی صرافی FTX در اختیار بایننس قرار می‌گیرد و با پخش اطلاعیه‌ای مبنی بر نقد کردن کل توکن‌های FTT خود، منجر به کاهش ۸۵٫۶ درصدی ارزش این توکن در بازار می‌شود.

۲٫     ریسک طرف مقابل

یکی دیگر از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در توکن‌های بومی صرافی‌ها، با عنوان ریسک طرف مقابل شناخته شده است. در دنیای ارزهای دیجیتال، ریسک طرف مقابل عمدتا مربوط با استیبل‌کوین‌ها است که در آن شرکت صادر کننده آن‌ها مدعی می‌شود که یک دارایی واقعی از استیبل‌کوین آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

اما در توکن‌های بومی، این ریسک، این سوال را مطرح می‌کند که آیا صرافی، نقدینگی کافی برای پشتیبانی از توکن خود را دارد یا خیر؟ از آنجا که مشخص نیست که آیا صرافی اندوخته خاصی برای پشتیبانی از توکن خود را دارد، این خودش یک ریسک است چون ممکن است شما از صرافی رقیب ضربه نخورید، بلکه از صرافی‌ای ضربه بخورید که در آن سرمایه‌گذاری کردید و توکن بومی آن را خریداری کردید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را به صورت کامل معرفی کنیم و ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در توکن‌های بومی این صرافی‌ها را نیز به شما گوشزد کنیم.

باید به این نکته توجه داشت که تنها راه برای کاهش خطرات احتمالی و در امان ماندن سرمایه و داشتن یک سرمایه گذاری مطمئن، افزایش آگاهی و دانش در زمینه ارزهای دیجیتال می‌باشد چراکه این بازار، از همه بازارهای موجود غیرقابل پیش‌بینی‌تر و پرریسک‌تر است.

عملا راه دستیابی به یک سرمایه‌گذاری مطمئن و با ریسک عاقلانه تنها از آبراهه علم و دانش می‌گذرد که به شما کمک می‌کند تا با فراغ بال و آسودگی خاطر به سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های خود بپردازید.

 

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2631683

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها