تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1

لورس :زیر وبم ملت سفالی

  • کد خبر : 2622135
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
لورس :زیر وبم ملت سفالی
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

آینده NFTها چه خواهد شد؟ زیر وبم ملت سفالی بزرگنمایی متن خبر دنیای اقتصاد- بهراد تیموریان : از‌ هزاران سال‌پیش، انسان سعی داشته تا به‌‌‌‌‌‌نوعی حس خلاقیت خود را ارضا کند و در این راه از ابزارهای گوناگونی استفاده کرده که یکی از اینها، خلق آثار با گل رس و سفالگری بوده‌است. تاریخ استفاده از گل رس به بیش از ۱۴‌هزار سال ‌قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و سفالگری جزو هنرهایی است که حتی الان نیز طرفداران بسیار زیادی دارد، اما آیا این هنر کهن، به همان شکلی که ‌هزاران سال‌ پیش بوده، باقی ‌مانده‌است؟ شاید پاسخ بسیاری از افراد به این سوال بله باشد، اما امروز می‌خواهیم به سفالگری از زاویه بلاک‌چین و متاورس نگاه کنیم. افرادی که گل رس و سفال را با بستر بلاک‌چین به یکدیگر آمیختند و پروژه Claynation (کلی‌‌‌‌‌‌نیشن) را ایجاد کردند. این مجموعه در سال‌۲۰۲۱ با معرفی مجموعه از آثار دیجیتالی دست‌‌‌‌‌‌ساز به شکل توکن‌های غیر‌مثلی (NFT) و مولد به دنیای بلاک‌چین وارد شدند. ClayNation یک گروه فناوری، هنری و فرهنگی محور است که به‌طور فعال در حال شکل‌دادن و استفاده از پتانسیل‌های نسل سوم وب (WEB۳) برای مهار خلاقیت و ..

فهرست مطالب

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

آینده NFTها چه خواهد شد؟

زیر وبم ملت سفالی بزرگنمایی متن خبر دنیای اقتصاد- بهراد تیموریان : از‌ هزاران سال‌پیش، انسان سعی داشته تا به‌‌‌‌‌‌نوعی حس خلاقیت خود را ارضا کند و در این راه از ابزارهای گوناگونی استفاده کرده که یکی از اینها، خلق آثار با گل رس و سفالگری بوده‌است. تاریخ استفاده از گل رس به بیش از ۱۴‌هزار سال ‌قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و سفالگری جزو هنرهایی است که حتی الان نیز طرفداران بسیار زیادی دارد، اما آیا این هنر کهن، به همان شکلی که ‌هزاران سال‌ پیش بوده، باقی ‌مانده‌است؟

شاید پاسخ بسیاری از افراد به این سوال بله باشد، اما امروز می‌خواهیم به سفالگری از زاویه بلاک‌چین و متاورس نگاه کنیم. افرادی که گل رس و سفال را با بستر بلاک‌چین به یکدیگر آمیختند و پروژه Claynation (کلی‌‌‌‌‌‌نیشن) را ایجاد کردند. این مجموعه در سال‌۲۰۲۱ با معرفی مجموعه از آثار دیجیتالی دست‌‌‌‌‌‌ساز به شکل توکن‌های غیر‌مثلی (NFT) و مولد به دنیای بلاک‌چین وارد شدند. ClayNation یک گروه فناوری، هنری و فرهنگی محور است که به‌طور فعال در حال شکل‌دادن و استفاده از پتانسیل‌های نسل سوم وب (WEB۳) برای مهار خلاقیت و ارتباط بین انسانی است. در این گزارش، «دنیای‌اقتصاد» در مصاحبه با لنا اونتو (Lenna Onto) هم‌‌‌‌‌‌بنیان‌گذار و ایسی رابسون (Issy Robson) مدیر ارشد عملیاتی پروژه Claynation در مورد آینده NFTها و این پروژه پرداخته که در ادامه آمده است.

با توجه به اینکه بحث متاورس به یکی از داغ‌‌‌‌‌‌ترین حوزه‌های بلاک‌چین تبدیل شده‌است، آیا می‌توان گفت که متاورس الان وجود دارد؟ نظر شما درباره این موضوع چیست؟

متاورس یک فضای اشتراکی و جمعی‌مجازی است. با روحیه سفالی، ما آن را به‌عنوان یک جهان دیجیتال بی‌حد و حصر می‌بینیم که در آن خلاقیت و نوآوری می‌تواند رشد کند. بله، پایه‌های متاورس در حال‌حاضر وجود دارد، اما هنوز در مراحل اولیه خود است. سرعت پیشرفت این حوزه بسیار بالاست و بسیاری از کارشناسان فکر نمی‌کردند که متاورس طی چند سال ‌تا این حد پیشرفت کند، به‌همین‌دلیل نظر اونتو درباره آینده متاورس در ۵ تا ۱۰ سال‌آینده را جویا شدیم. مکانی را تصور کنید که در آن واقعیت‌های دیجیتال و فیزیکی به‌طور یکپارچه ادغام می‌شوند، جایی‌که خلاقیت، همکاری و جوامع گوناگون مثل کلی‌‌‌‌‌‌نیشن، تقویت می‌شود. در ۵ تا ۱۰ سال، ما فکر می‌کنیم متاورس فراگیرتر، قابل‌دسترس‌تر و یکپارچه‌تر در زندگی روزمره ما خواهد شد.

شاید برای برخی تازه‌واردترها سوال باشد که اصلا از متاورس چه استفاده‌‌‌‌‌‌هایی می‌شود؟ نظر شما چیست؟

متاورس، امکانات بی‌حد و حصری را ارائه می‌دهد: املاک و مستغلات‌مجازی، گالری‌های هنری دیجیتال، شکل‌دادن مجدد به تجارت الکترونیک، کنسرت‌های تعاملی و این لیست ادامه دارد. همچنین خیلی از این موارد بر روی فناوری‌های پیشرفته‌‌‌‌‌‌ای مانند VR، AR و بلاک‌چین عمل می‌کند. در کلی‌‌‌‌‌‌نیشن می‌خواهیم از پتانسیل‌های فناوری‌‌‌‌‌‌ بلاک‌چین برای ایجاد تجربیات منحصربه‌فرد، سرگرم‌‌‌‌‌‌کننده، اجتماعی و ارزش محور برای جامعه استفاده کنیم.

در مواردی که گفته شد، علاوه‌بر فناوری، صنایع بسیار زیادی نیز دخیل هستند که ناچار به تغییر خواهند بود. نظر رابسون و اونتو درباره این موضوع این‌گونه بود. همچنین از آنها خواستیم برای ما مثال هم بزنند.

کاملا! از سرگرمی گرفته تا آموزش، املاک و مستغلات تا خرده‌فروشی، ما مطمئن هستیم که متاورس صنعت را متحول خواهد کرد. به‌عنوان مثال، در مُد، خطوط لباس‌مجازی که به شکل محدود عرضه می‌شوند، شکل ‌گرفته‌است. همچنین طراحان با طرح‌ها و نسخه‌‌‌‌‌‌های خاص از آثار خود، می‌توانند مانند نسخ فیزیکی (مثل یک کالا از یک برند خاص) موردعلاقه باشند.

این روزها برخی معتقدند که نسل بعدی شبکه‌های اجتماعی همان متاورس است. نظر شما چیست؟

ما احساس می‌کنیم متاورس تکامل رسانه‌های اجتماعی است که تعاملات عمیق‌تر و همه‌جانبه‌‌‌‌‌‌تر را ارائه می‌دهد. یکی از چیزهایی که ما واقعا در مورد آن احساس می‌کنیم، قدرت Web۳ برای تقویت ارتباطات واقعی و معنادار است.

به نظر کارشناسان بلاک‌چین، متاورس دارای مولفه‌های خاصی است. نظر اونتو را به‌عنوان یک مدیر متاورسی را درباره این اجزا پرسیدیم.

واقعیت‌مجازی، واقعیت‌افزوده، گرافیک سه‌بعدی و بلاک‌چین اجزای اصلی متاورس را تشکیل می‌دهند.

همه ما در روز چند ساعتی را به وبگردی می‌‌‌‌‌‌پردازیم، اما آیا ممکن است سبک وبگردی ما به‌خاطر متاورس تغییر کند؟

ما شاهد زمانی هستیم که وبگردی از یک فعالیت غیرفعال به یک تجربه درگیر، فعال و فراگیر تبدیل می‌شود. تصور کنید که وب‌سایت‌ها را به‌عنوان فضاهای‌مجازی سه‌بعدی کاوش می‌کنید.

بلاک‌چین بین حوزه‌های گوناگون، بیشترین شوک و تغییر را به حوزه مالی و اقتصادی تحمیل کرده‌است. باید دید که متاورس چگونه اقتصاد بین‌المللی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و کسب‌وکارها چگونه باید خود را آماده این تغییر کنند؟

ما مطمئن هستیم که با بلوغ و توسعه متاورس، فرصت‌های اقتصادی جدیدی ایجاد خواهد شد. کسب‌وکارهایی که از تحول دیجیتال استقبال می‌کنند و از قبل برای فناوری‌های متاورسی آماده می‌شوند، جلوتر از سایرین خواهند بود.

بسیاری از برندها و کسب‌وکارها به پیشواز متاورس رفته‌اند، اما این فناوری چه فرصت‌هایی را برای کسب‌وکار‌ها ایجاد‌کرده که بسیاری با این شتاب در آن حاضر شده‌اند؟ شما چه راهکارهایی دارید؟

تعامل بی‌‌‌‌‌‌سابقه، راه‌اندازی محصولات ‌مجازی و تجربه‌‌‌‌‌‌های همه‌‌‌‌‌‌جانبه برند. ما بر این تمرکز کرده‌‌‌‌‌‌ایم که کلی‌‌‌‌‌‌نیشن چگونه می‌تواند برندها را در این قلمرو جدید تقویت کند.

با توجه به این موضوع، چه برندهایی الان در کلی‌‌‌‌‌‌نیشن حضور دارند؟

ما مفتخریم که با برخی از برندها، افراد و سازمان‌های جهانی باورنکردنی شریک شدیم که همگی سرگرمی‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های خود را برای رشد ما به ارمغان آورده‌اند. نوازندگانی مانند گروه آمریکایی Good Charlotte و Snoop Dogg و همچنین بزرگان نسل سوم وب مانند Champ Medici، Ledger و The Sandbox را شامل می‌شوند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌رغم علاقه‌ای که به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند، از این کار خودداری می‌کنند. شما چه پیشنهادی برای افراد علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در متاورس دارید؟

تجربه‌کاربری را در اولویت قرار دهید. واقعا ارزش‌ها و محرک‌های خود را درک کنید و به آنچه دنبال کنندگان شما می‌خواهند «گوش دهید.» از چالش پیشگامی در این صنعت نسبتا کودکانه، لذت ببرید. بازاریابی در نسل دوم و نسل سوم وب متفاوت است، نظر لنا را دراین مورد جویا شدیم. نسل سوم وب، بر تمرکززدایی، شفافیت و ابتکارات جامعه محور تاکید دارد. درک این موضوع از دیدگاه بازاریابی مهم است.

در یک جمله به ما بگویید که کلی‌‌‌‌‌‌نیشن کجاست؟

ClayNation یک جامعه دیجیتال پر جنب و جوش است که ریشه در خلاقیت، همکاری، نوآوری و سرگرمی دارد.

با توجه به اینکه بیشتر پروژه‌های متاورسی بر روی بستر اتریوم ساخته شده‌اند، چرا شما از بستر کاردانو استفاده کردید؟

Cardano یک پلتفرم پایدار، ایمن و غیرمتمرکز ارائه می‌دهد. لنا از همان روزهای اولیه با اکوسیستم کاردانو درگیر بوده و قبلا برای IOHK کار می‌کرد. کاردانو همیشه با ارزش‌های ClayNation مبنی‌بر شفافیت، تاثیر اجتماعی مثبت و توانمندسازی جامعه طنین‌‌‌‌‌‌انداز بوده‌است.

سرمایه‌گذاران و دنبال کنندگان شما، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مقوله‌‌‌‌‌‌های تعیین‌کننده ارزش یک پروژه متاورسی، چه کسانی هستند؟

سلبریتی‌‌‌‌‌‌هایی مانند اسنوپ داگ و گود‌شارلوت دسترسی ما را تقویت کرده و به ما کمک می‌کنند در فضای هنری مرزها را کنار بگذاریم. مشارکت آنها اکوسیستم Clay را غنی کرده است و کاتالیزور بسیاری از فرصت‌های بعدی بوده‌است.

شرکا و همکاران چه کسانی هستند؟

همان‌طور که قبلا ذکر شد، ClayNation با همکاری با برندهای همفکر، پیشرفت می‌کند. کار با این هنرمندان، کسب‌وکارها و نوآوران با استعداد در ایجاد مسیر ClayNation شگفت‌‌‌‌‌‌انگیز است.

به‌عنوان مثال، P۲E یکی از مدل‌های درآمدی است که بسیاری از جوانان و افراد را به سمت استفاده از پلتفرم‌های متاورسی سوق داده‌است. آیا برای کاربران خود مدل درآمدی نیز دارید؟

ما می‌خواهیم فضاهای دیجیتالی پویا ایجاد کنیم که در آن مشاغل و افراد بتوانند از ابزارهای Web۳ استفاده کنند و احساس قدرت کنند.

پروژه بدون کاربر مثل بازار بدون خریدار و فروشنده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که پروژه‌های متاورسی باید رعایت کنند، ایجاد مشوق‌ها برای حضور کاربران است. کلی‌‌‌‌‌‌نیشن چگونه حضور کاربران خود را تشویق می‌کند؟

حضور داشته باشید یا محو شوید. شرایط بازار در سال‌گذشته برای صنعت چالش‌برانگیز بوده‌است، اما از طریق تمرکز بر محتوای سرگرم‌کننده، رویدادهای اجتماعی‌محور زندگی واقعی و کار سخت به‌عنوان یک تیم برای تقویت حس تعلق واقعی؛ می‌توانیم بگوییم که بهترین جامعه کاربران را داریم!

تا اینجای مصاحبه درباره کلیت پروژه و صنعت متاورس صحبت کردیم. در این بخش درباره تیم کلی‌‌‌‌‌‌نیشن از رابسون پرسیدیم.

تیم Clay یک گروه متنوع از افراد با دید باز، خلاقان و متفکران است. ما هدف مشترکی برای شکل‌دادن به آینده هنر و فرهنگ در متاورژن با روحیه سفالی داریم!

همچنین آیا تیم شما چندملیتی است؟

بله کاملا. ClayNation از مرزها عبور می‌کند و جامعه جهانی ما را در آغوش می‌گیرد. ما یک تجربه دیجیتال جهانی را بسیار ترویج می‌کنیم.

نظر شما درخصوص وضع قوانین و مقررات در این حوزه چیست؟

مقررات در حال تغییر هستند و برای پروژه‌هایی مانند پروژه ما بسیار مهم است که با سیاستگذاران آگاه و درگیر باشند. البته ما می‌خواهیم متاورس ایمن و فراگیر را تضمین کنیم، اما ناشناخته‌های زیادی در این مرحله وجود دارد.

کشورها چگونه باید به سمت وضع این قوانین بروند؟

کشورهای مختلف می‌توانند عناصر مختلفی مانند ایمنی کاربر، حریم خصوصی داده‌ها یا رشد اقتصادی را در اولویت قرار دهند. به‌عنوان کلی‌‌‌‌‌‌نیشن، امیدواریم شاهد مقررات حمایتی باشیم که ضمن تضمین رفاه جامعه، نوآوری در صنعت را تقویت کند.

هنگامی که درباره پروژه صحبت می‌کردیم، متوجه شدم که دنیای کلی‌‌‌‌‌‌نیشن از مناطق مختلفی تشکیل شده‌است، کمی در این رابطه توضیح دهید.

نقشه ClayNation شامل ۳منطقه اولیه است: Sonic Village، Underworld و Baked Nation. شما می‌توانید هر منطقه را به‌عنوان یک بخش از «جامعه» در ClayNation ببینید. هر منطقه موضوع متمایز خود را بر اساس فضاهای مشترک خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2622135

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها