تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
8

لورس :ساتوشی ناکاموتو کیست؟

  • کد خبر : 2758
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

بیت کوین به‌عنوان یک پروژه همگانی شکل گرفت. این ارز دیجیتال به‌عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز واضح طراحی‌شده و در سال ۲۰۰۹ ارائه شد. بیت کوین یک پروژه متن‌باز عمومی است که روی دفتر کل باز که برای عموم قابل‌دسترس است، کار می‌کند. ولی با تمام شفافیت و واضح بودنش هنوز یک راز بزرگ دارد:
چه کسی بیت کوین را ساخته و ساتوشی ناکاموتو کیست؟
کد بیت کوین ابتدا بیاید از چیزهایی که میدانیم شروع کنیم. اولین گام در سال ۲۰۰۷ برداشته شد، زمانی که ناکاموتو کد بیت کوین را نوشت. در نوامبر سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو گزارش عملکرد یا همان وایت‌پیپر (White paper) اختراع خودش را که امروزه معروف شده منتشر کرد.
در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بیت کوین ماین شد و این پیام را در خود داشت:
روزنامه تایم سوم ژانویه ۲۰۰۹: صدر اعظم در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها.
ساتوشی به‌منظور اصلاح کردن اصول اولیه پروتکل بیت کوین، به‌شدت درگیر جامعه بیت کوین و همکاری با آن بود. بعد از دو سال مشارکت، ساتوشی ناکاموتو از توسعه بیت کوین کنار رفت و در دسامبر ۲۰۱۰ مسئولیت‌ها را گوین اندرسون به صورت داوطلبانه برعهده گرفت.
سپس در بهار ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

بیت کوین به‌عنوان یک پروژه همگانی شکل گرفت. این ارز دیجیتال به‌عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز واضح طراحی‌شده و در سال ۲۰۰۹ ارائه شد. بیت کوین یک پروژه متن‌باز عمومی است که روی دفتر کل باز که برای عموم قابل‌دسترس است، کار می‌کند. ولی با تمام شفافیت و واضح بودنش هنوز یک راز بزرگ دارد:

چه کسی بیت کوین را ساخته و ساتوشی ناکاموتو کیست؟

کد بیت کوین

ابتدا بیاید از چیزهایی که میدانیم شروع کنیم. اولین گام در سال ۲۰۰۷ برداشته شد، زمانی که ناکاموتو کد بیت کوین را نوشت. در نوامبر سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو گزارش عملکرد یا همان وایت‌پیپر (White paper) اختراع خودش را که امروزه معروف شده منتشر کرد.

بخوانید  قیمت بیت کوین به دنبال تثبیت؛ آپتیمیزم، اینجکتیو و ۲ آلتکوین دیگر آماده رشد قیمت شده‌اند

در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بیت کوین ماین شد و این پیام را در خود داشت:

روزنامه تایم سوم ژانویه ۲۰۰۹: صدر اعظم در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها.

ساتوشی به‌منظور اصلاح کردن اصول اولیه پروتکل بیت کوین، به‌شدت درگیر جامعه بیت کوین و همکاری با آن بود. بعد از دو سال مشارکت، ساتوشی ناکاموتو از توسعه بیت کوین کنار رفت و در دسامبر ۲۰۱۰ مسئولیت‌ها را گوین اندرسون به صورت داوطلبانه برعهده گرفت.

سپس در بهار سال ۲۰۱۱ ناکاموتو برای رساندن پیام نهایی بازگشت. او در پستی نوشت که در حال حاضر مشغول موضوع دیگری است و مسئولیت بیت کوین در اختیار فرد مناسبی (گوین اندرسون) قرار دارد. این آخرین حرفی بود که جهان از خالق ناشناس بیت کوین به یاد می‌آورد.

راز هویت ناکاموتو فقط به خاطر گمانه‌زنی کنجکاوانه‌ی جامعه بیت کوین به‌منظور شناخت وی مهم شد. گفته می‌شود که ساتوشی ناکاموتو یک فرد ژاپنی، متولد پنجم آپریل سال ۱۹۷۵ است. کسی در مورد جنسیت ناکاموتو چیزی نمی‌داند و حتی کسی نمی‌داند که ناکاموتو یک نفر است یا چند نفر.

بخوانید  شیباریوم از 100000 کیف پول فراتر رفت

آیا ساتوشی ناکاموتو بریتانیایی است؟

در حالی که هویت ساتوشی ناکاموتو نامشخص است همچنان تحقیقات و نتیجه‌گیری‌ها درباره‌ی گذشته وی ادامه دارد. استفاده بی‌عیب و نقص ناکاموتو از زبان انگلیسی و پست‌ها و وایت پیپر وی باعث به وجود آمدن شک و تردید در هویت ژاپنی او شده است. همچنین گاها استفاده او از زبان انگلیسی بریتانیایی (بریتیش) در کد و کامنت ها باعث به وجود آمدن این حدث و گمان شده که او یک فرد اصیل انگلیسی است. علاوه بر این استفان توماس یک برنامه‌نویس سوییسی و عضو فعال جامعه بیت کوین نمودار زمانی بیش از ۵۰۰ پست ناکاموتو را به نمایش گذاشت و این نمودار بیانگر غیاب او در ساعات نیمه‌شب تا ۶ صبح به‌وقت گرینویچ بود و همچنین اطلاعاتی را منتشر کرد که محل زندگی احتمالی او را نشان می‌داد.

نیک سابو (Nick Szabo)

تا به امروز افراد متعددی وجود دارند که گمان می‌رود یکی از آنها خالق سری بیت کوین یعنی ناکاموتو باشد.

بخوانید  قیمت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ مشخص شد

یکی از اولین گزینه‌های ما نیک سابو است، او یکی از هواداران واحد پولی غیرمتمرکز بود. او قبل از بیت کوین در سال ۱۹۹۸ به دنبال راه‌اندازی یک ارز دیجیتال به نام بیت‌گلد (BitGold) بود که به دلیل وجود مشکل «دوبار خرج کردن»، شکست خورد.

بیشتر بخوانید: سرگذشت بیت‌گلد; ارز دیجیتال قبل از بیت کوین

یکی از محققان مطرح اینترنت، اسکای‌ گری(Skye Grey) با بررسی سبک نوشته‌های سابو مدعی شد که سبک نوشتار او مشابه با سبک نوشتار وایت‌پیپر ساتوشی ناکاموتو است. البته این فقط یک احتمال بوده که بارها توسط سابو رد شده است.

دوریان پرینتیس ساتوشی ناکاموتو (Dorian Prentice Satoshi Nakamoto)

یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی یک فرد ژاپنی آمریکایی ساکن کالیفرنیا به نام دوریان پرنتیس ساتوشی ناکاموتو است. این موضوع اولین بار در یک هفته نامه خبری در مارس ۲۰۱۴ مطرح شد.

در آن مقاله، نویسنده به تدریس ناکاموتو به‌عنوان فیزیکدان در دانشگاه کال پولی پاناما و سابقه آزادی‌خواهانه او در گذشته به‌عنوان یک مدرک برای هویت او اشاره کرد. بزرگ‌ترین مدرک او پاسخ ناکاموتو درباره سؤالی در رابطه با بیت کوین بود که این فرد در جواب گفته بود:

من دیگر با این موضوع کاری ندارم به همین خاطر دیگر نمی‌توانم درباره‌ی آن نظری بدهم، حالا دیگر این موضوع در دست افراد دیگری است و آنها مسئولش هستند و من دیگر هیچ ارتباطی با این ماجرا ندارم.

این موضوع سبب شور و حال در رسانه ها و حتی تعقیب خودرو وی شد. هرچند بعدها در یک مصاحبه گفته خودش را انکار کرد و اذعان داشت که سؤال خبرنگار را اشتباه متوجه شده است و فکر می‌کرده که سؤال خبرنگار در مورد شغل سری سابق او به‌عنوان پیمانکار نظامی بوده است.

بخوانید  تزوس چیست؟ هر آنچه باید در مورد تزوس بدانید

هال فینی

هال فینی یکی دیگر از احتمالات مخترع نامعلوم بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو است. فینی یک پیشرو در زمینه رمزنگاری حتی قبل از بیت کوین بوده و شخص دوم بعد از ناکاموتو محسوب می‌شده که از نرم‌افزار بیت کوین استفاده می‌کرده، باگ‌های فایل‌ها را گزارش کرده و برای بهبود شبکه نظرات خود را ارائه داد.

همچنین او اولین کسی بوده که از طریق تراکنش بیت کوین دریافت کرده است. خود او در یک مصاحبه‌ای گفته بود که وقتی برای اولین بار ساتوشی قصد آزمایش تراکنش را داشته برای او ۱۰ بیت کوین فرستاده است.

روزنامه‌نگار فوربز، اندی گرینبرگ نوشت این موضوع که فینی در ساخت بیت کوین مشارکت داشته و با نیک سابو در ارتباط بوده و خانه او فقط چند ساختمان با دوریان پرینتیس ساتوشی ناکاموتو فاصله داشته شک او را بیشتر کرد. در زمان مرگ وی در ۲۸ آگوست سال ۲۰۱۴ همه بر این گمان بودند که هال فینی ساتوشی ناکاموتو واقعی است.

بخوانید  نهنگ ها اتریوم می خرند!

کریگ رایت

ولی همچنان یک کاندید احتمالی قابل‌قبول نیز وجود دارد این فرد کریگ رایت اهل استرالیا متخصص آکادمیک مهندسی کامپیوتر است. در اوایل نوامبر سال ۲۰۱۵، موسسه گیزمودو یک ایمیل ناشناس دریافت کرد، که در آن فردی نوشته بود نه تنها مطمئن است که کریگ رایت ناکاموتو واقعیست بلکه برای او کار نیز کرده است.

در نهم دسامبر ساعاتی بعد از آن گزارش عجیب‌وغریبی که ادعا کرد کریگ رایت همان ناکاموتو است، پلیس فدرال استرالیا به خانه وی یورش برد و سپس اعلام کرد که این مسئله (ورود به خانه) ربطی به موضوع گزارش اخیر در رسانه‌ها در رابطه با ارز دیجیتالی بیت کوین نداشته است. بعد از آن رایت تا سال ۲۰۱۶ در فضای اینترنتی حضور پیدا نکرد و بعد در سال ۲۰۱۶ او در توییتر، خودش را سازنده‌ی ارز دیجیتالی بیت کوین معرفی کرد و ادعا کرد که برای حرف‌هایش مدرک دارد.

سپس در میان سیلی از شک و تردید رایت ادعاهای خودش را رد کرد و مدارک شگفت‌آوری که وعده داده بود را ارائه نداد و گفت که جرات فاش کردن هویتش را ندارد.

بخوانید  اتمیک والت برای آیفون

اهمیت هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو

در عصری که اطلاعات به‌سرعت منتشر می‌شود ساتوشی ناکاموتو موفق شده که هویت خودش را کاملاً پنهان نگاه دارد. ولی چرا فاش کردن هویت ساتوشی ناکاموتو این‌قدر اهمیت دارد؟ اگر ناکاموتو یک فرد باشد او مالک حدود ۵% از بیت کوین‌های جهان است که او را در تاریخ ۱۲ سپتامبر در رتبه پنجاه و دومین فرد ثروتمند کره زمین قرار می‌دهد.

این میزان از ثروت پیامدهای زیادی در پی دارد، پیامدهایی فراتر از تصور. اگر ساتوشی ناکاموتو قرار بود بیت کوین‌هایش را به فروش بگذارد (طبق شایعات ۹۸۰.۰۰۰ بیت کوین) بازار به شدت تکان خواهد خورد و این موضوع در آینده، در صورت رشد قیمت بیت کوین خطرناک و خطرناک‌تر می‌شود.

همچنین بخوانید: آیا بیت کوین را شیاطین جهان ساخته‌اند؟

بحث بر سر مقیاس پذیری

گذشته از موضوع هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، مخترع بیت کوین با آینده آن هم در ارتباط است. این بحث‌های داغ باعث به وجود آمدن مسائل نگران‌کننده‌ای برای بیت کوین شده است، بخصوص بحث چگونگی برخورد با معضل زیاد شدن تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین. هرچه میزان بلاک‌ها زیادتر شود ریسک سنگین شدن شبکه بالا می‌رود.

بخوانید  چهارمین هفته متوالی کاهش: افت فروش NFT 6.75٪

یک طرف بحث خواستار تغییر اساسی نود بیت کوین از طریق افزایش اندازه بلاک است تا به سیستم این اجازه را بدهد که تراکنش‌ها سریع‌تر شود. طرف دیگر ماجرا این بحث را خیانتی به مفهوم اصلی می‌داند و اعتقاد دارد که این مسئله موجب متمرکز شدن می‌شود. تشخیص هویت فرد سازنده ی بیت کوین اطمینان ما را بیشتر خواهد کرد و می‌تواند قدمی برای رشد بیت کوین باشد.

نتیجه گیری

درنهایت، تشخیص هویت سازنده‌ی بیت کوین یک تلاش آرمان‌گرایانه است. و سکوت او از بهار سال ۲۰۱۱ می‌تواند به این معنی باشد که احتمالاً از این پس نیز خبری از او نخواهد بود. با این اوصاف، بیت کوین این ارز دیجیتالی متن‌باز که حدود یک دهه پیش ساخته شده با وجود این راز همچنان ادامه خواهد داد. جامعه بیت کوین به هر حال مجبور خواهد بود تا با معمای ساتوشی ناکاموتو کنار بیاید.

The post ساتوشی ناکاموتو کیست؟ appeared first on ارزدیجیتال.

بخوانید  کاهش تراکنش‌های بزرگ شیبا اینو؛ نهنگ‌ها از این میم کوین ناامید شده‌اند؟
لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2758

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها