تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
1

لورس :سم بنکمن فرید مجرم شناخته شد؛ بررسی جزئیات دادگاه تا صدور حکم نهایی

  • کد خبر : 2628382
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
لورس :سم بنکمن فرید مجرم شناخته شد؛ بررسی جزئیات دادگاه تا صدور حکم نهایی
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

سم بنکمن فرید مجرم شناخته شد؛ بررسی جزئیات دادگاه تا صدور حکم نهایی بنکمن فرید علیرغم اینکه در محضر دادگاه مجرم شناخته شده، اما بر ادعای بی‌گناهی خود پافشاری می‌کند و سوگند خورده که با این اتهامات مبارزه خواهد کرد. سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) در مورد محاکمه کیفری خود موضع‌گیری کرده بود و ارتکاب هرگونه تخلفی را رد کرده است. او همچنین در اعترافات خود گفته که خرید سولانا را از قیمت ۲۰ سنت آغاز کرده است.
به گزارش والکس و به نقل از cryptopotato، پس از فروپاشی صرافی سم بنکمن-فرید یعنی FTX ، مشتریان آن میلیاردها دلار ضرر کردند. پس از یک محاکمه طاقت‌فرسا در نیویورک و بحث و بررسی جوانب در طی چهار ساعت، رای هیئت منصفه این دادگاه صادر شد.
سم بنکمن فرید پس از تقریباً چهار ساعت بررسی و مشورت از سوی هیئت منصفه در هر هفت اتهام وارده مجرم شناخته شد. اتهامات وی شامل دو فقره کلاهبرداری آنلاین، دو فقره توطئه و تبانی برای کلاهبرداری آنلاین، یک فقره کلاهبرداری اوراق بهادار، یک فقره کلاهبرداری در بخش کالاها و یک فقره توطئه برای پولشویی بود.
حداکثر مجازات در نظر گرفته شده برای جرایم بنکمن-..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

سم بنکمن فرید مجرم شناخته شد؛ بررسی جزئیات دادگاه تا صدور حکم نهایی

بنکمن فرید علیرغم اینکه در محضر دادگاه مجرم شناخته شده، اما بر ادعای بی‌گناهی خود پافشاری می‌کند و سوگند خورده که با این اتهامات مبارزه خواهد کرد. سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) در مورد محاکمه کیفری خود موضع‌گیری کرده بود و ارتکاب هرگونه تخلفی را رد کرده است. او همچنین در اعترافات خود گفته که خرید سولانا را از قیمت ۲۰ سنت آغاز کرده است.

به گزارش والکس و به نقل از cryptopotato، پس از فروپاشی صرافی سم بنکمن-فرید یعنی FTX ، مشتریان آن میلیاردها دلار ضرر کردند. پس از یک محاکمه طاقت‌فرسا در نیویورک و بحث و بررسی جوانب در طی چهار ساعت، رای هیئت منصفه این دادگاه صادر شد.

سم بنکمن فرید پس از تقریباً چهار ساعت بررسی و مشورت از سوی هیئت منصفه در هر هفت اتهام وارده مجرم شناخته شد. اتهامات وی شامل دو فقره کلاهبرداری آنلاین، دو فقره توطئه و تبانی برای کلاهبرداری آنلاین، یک فقره کلاهبرداری اوراق بهادار، یک فقره کلاهبرداری در بخش کالاها و یک فقره توطئه برای پولشویی بود.

حداکثر مجازات در نظر گرفته شده برای جرایم بنکمن-فرید از ۵ تا ۲۰ سال حبس (برای هر اتهام) متغیر است. در ضمن گفتنی است که کلاهبرداری آنلاین، توطئه برای این دسته از کلاهبرداری‌ها و توطئه برای پولشویی صرفاً می‌توانند منجر به صدور احکام حداکثر ۲۰ سال حبس شوند. در مجموع ممکن است تا ۱۱۵ سال زندان در انتظار مدیرعامل سابق صرافی FTX باشد.

او قرار است برای جلسه صدور حکم خود در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۴ در برابر لوئیس کاپلان (Lewis Kaplan)، قاضی ناحیه نیویورک در محضر دادگاه حاضر شود. در حالی که دادستان‌های دولت پیشنهاداتی را برای دوره محکومیت او ارائه خواهند کرد، اما تصمیم نهایی با قاضی کاپلان است.

اتهاماتی که سم بنکمن فرید در آنها مجرم شناخته شده است

مورد (اتهام) یک: کلاهبرداری آنلاین از مشتریان FTX

مورد دو: توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری آنلاین از مشتریان FTX

مورد سه و چهار: کلاهبرداری و توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری از طریق وام‌دهندگان به آلامدا ری‌سرچ (Alameda Research)

مورد پنج: توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری اوراق بهادار سرمایه‌گذاران در FTX

مورد شش: توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری در بخش کالاها از مشتریان FTX

مورد هفت: توطئه برای ارتکاب پولشویی

محاکمه‌ای دیگر در انتظار است

به گفته مارک کوهن (Mark Cohen)، وکیل بنکمن فرید، انتظار می‌رود این کلاهبردار ۳۱ ساله که برای دو محقق حقوقی دانشگاه استنفورد نیز مشکلاتی را به وجود آورده تا زمان صدور حکم در یک زندان فدرال در بروکلین حضور داشته باشد.

بنکمن فرید بر بی‌گناهی خود تاکید دارد و به مبارزه همه‌جانبه با اتهامات وارده ادامه خواهد داد.

در همین حین،‌ دادگاه دیگری هم شامل پنج اتهام که از روند فعلی این جریانات جدا شده، برای ماه مارس زمان‌بندی شده است. با این حال، قاضی کاپلان از دادستانان درخواست کرده که وضعیت این دادگاه را تا اول فوریه تعیین کنند و در جهت ادامه یافتن این محاکمه تصمیم بگیرند.

سرنوشت کارولین الیسون، گری وانگ و نیشاد سینگ؛ حبس یا جریمه نقدی؟

در طول فرایند این محاکمه، همکاران نزدیک بنکمن فرید – کارولین الیسون (Caroline Ellison)، گری وانگ (Gary Wang) و نیشاد سینگ (Nishad Singh) – شهادت‌های مهمی را نزد قاضی ارائه کردند. این سه نفر اظهار داشتند که بنکمن-فرید آنها را به مشارکت در فعالیت‌های کلاهبردارانه هدایت و انتقال میلیاردها دلار از وجوه مشتریان FTX به آلامدا، یک صندوق پوشش ریسک وابسته که عمدتاً متعلق به بنکمن-فرید بوده را تسهیل کرده است.

نکته مهم این است که آنها پیش از این به عنوان بخشی از توافقنامه همکاری خود با دادستان نزد قاضی اعتراف کرده بودند.

به طور معمول، شهود همکار در فرایند محاکمه احکام سبک‌تری دریافت می‌کنند، به‌ویژه در زمانی که اظهارات آنها به تعقیب یک مجرم مهم‌تر کمک‌کننده است.

در حالی که بنکمن-فرید با یک چشم‌انداز طولانی‌مدت از حبس خود مواجه است، اما الیسون، وانگ و سینگ احتمالاً حداقل مجازات را دریافت خواهند کرد و در عوض فقط با یک جریمه نقدی مواجه خواهند شد.
احکام آنها احتمالاً پس از محکومیت بنکمن-فرید مشخص می‌شود و دادستانان در نامه‌هایی به قاضی همکاری آنها در روند این پرونده را تضمین کرده‌اند. در حالی که قضات از نظر قانونی موظف به پیروی از این نامه‌ها نیستند، اما معمولاً از آنها به عنوان راهی برای تشویق شاهدان دیگر به همکاری در پرونده‌های مختلف استفاده می‌کنند.

در جلسه هفته گذشته دادگاه چه گذشت؟

مدیرعامل FTX گفته که دقیقاً نمی‌داند چه امتیازاتی برای آلامدا (Alameda) در صرافی او در نظر گرفته شده و به گری وانگ (Gary Wang) و نیشاد سینگ (Nishad Singh) به عنوان مسئولین بخش‌های ویژه شرکت معاملاتی خود اشاره کرده است.

در دادگاه هفته پیش سم بنکمن فرید، مدیرعامل صرافی سقوط کرده FTX، سرانجام پس از گذشت سه هفته از شهادت کارمندان سابق خود در این پرونده موضع‌گیری کرد. به نظر می‌رسد روایت او از اتفاقات رخ داده در FTX نسبت به زیردستانش متفاوت است.

اول از همه، بنکمن-فرید قاطعانه اتهام کلاهبرداری از مشتریان FTX یا سوء‌استفاده از پول آنها را تکذیب کرد. به اذعان او، FTX به عنوان یک نیروی نوآور که صنعت ارزهای دیجیتال را به جلو می‌برد، انتظاراتش را برآورده نکرده بود.

او در ادامه گفت:

برعکس چیزی که فکر می‌کردم شد.

او توضیح داد:

من مرتکب چندین اشتباه کوچک و بزرگ شدم.

بنکمن-فرید افزود که پیش از هر چیزی FTX یک تیم مدیریت ریسک اختصاصی در اختیار نداشته و «نظارتی بر فعالیت آن صورت نمی‌گرفت».

جلسه دو هفته گذشته با وارسی مستقیم اظهارات بنکمن-فرید توسط وکیل مدافع اصلی او، مارک کوهن (Mark Cohen) آغاز شد. سم بنکمن-فرید در این جلسه به سوالاتی در مورد سوابق خود، سمت‌های شغلی سابق در شرکت معاملاتی جین استریت (Jane Street)، تاسیس Alameda Research و FTX و نحوه کار آن دو پاسخ داد.

طرح اولیه بنیانگذاران FTX ایجاد یک صرافی مشتقات ارزهای دیجیتال و فروش آن به یکی از صرافی‌های اسپات فعال در بازار بود که بایننس مهم‌ترین نامزد محسوب می‌شد. با این حال بایننس در نهایت به ساخت پلتفرم مشتقات خود پایان داد و بنکمن فرید نیز متوجه شد که شانس راه‌اندازی یک صرافی موفق را دارد.

لیکوئیدیشن‌های اشتباه

زمانی که صحبت‌ها درباره اداره فعالیت‌های FTX شروع شد، سم بنکمن-فرید گزارشی را از نحوه بررسی امتیازات Alameda Research در این صرافی ارائه داد. در برهه‌ای از زمان، تیم FTX متوجه موضوع خاصی شد. آنها به اطلاعاتی درباره الگوریتمی که به طور خودکار پوزیشن‌های اهرمی پشت پرده را لیکوئید می‌کند پی بردند. این الگوریتم به دلیل تاخیر در عملکرد بروزرسانی موجودی حساب‌ها، در برخی مواقع از کنترل خارج می‌شد. این امر می‌توانست باعث لیکوئید «اشتباه» و زنجیره‌ای پوزیشن‌هایی شود که در اصل مشکلی نداشتند. پوزیشن‌های آلامدا نیز از جمله آنها بود.

سم بنکمن فرید گفت:

از آنجایی که آلامدا بازارساز اصلی FTX محسوب می‌شد، این لیکوئیدیشن‌های اشتباه می‌توانستند پوزیشن‌های آن را از بین ببرند و در نتیجه اوردر بوک این صرافی با مشکلاتی زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد، به طوری که کاربران ممکن بود طرف مقابلی برای معامله نداشته باشند و الگوریتم قیمت‌گذاری اخطار نقدینگی ناکافی را نشان دهد.

او افزود:

اگر پوزیشن‌های آلامدا به اشتباه لیکوئید می‌شدند، کاربران عواقب فاجعه‌بار این اتفاق را مشاهده می‌کردند.

بنابراین بنکمن فرید نزد مدیران ارشد خود یعنی گری وانگ و نیشاد سینگ رفت، که هر دوی آنها پیش از این در مورد چنین موضوعی شهادت داده بودند. با استناد به اظهارات بنکمن فرید، او به وانگ و سینگ گفته بود که FTX باید مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از وقوع این لیکوئیدیشن‌های اشتباه داشته باشد، مکانیسم‌هایی همچون هشدار به کاربران آسیب دیده یا به تاخیر انداختن فرآیند لیکوئیدیشن‌. پس از آن، وانگ و سینگ به رئیس خود گفتند که یک سری ویژگی‌ جدید را برای رفع این دست از مشکلات پیاده‌سازی کرده‌اند. بنکمن فرید ادعا می‌کند که در آن زمان به طور دقیق درباره این ویژگی‌ها اطلاع نداشته است.

او به این نکته اشاره کرده که تنها پس از شنیدن تمامی شهادت‌ها متوجه شده FTX اساساً به آلامدا اجازه داده بدون ارائه وثیقه سفارش‌گذاری کند و تراز منفی خود را بدون لیکوئید شدن پوزیشن‌‌هایش داشته باشد.

سینگ، در طول شهادت خود طی هفته گذشته، گزارش نسبتاً متفاوتی را ارائه کرد. به گفته وی، در سال ۲۰۲۰، صرافی FTX یک رویداد اهرم‌زدایی بزرگ را پشت سر گذاشته که طی آن آلامدا نتوانسته به‌عنوان تامین‌کننده نقدینگی عمل کند، زیرا دیگر وثیقه‌ای در دسترس نداشته است. پس از بحث در مورد این وضعیت، بنکمن-فرید از سینگ پرسید که چرا صرافی FTX اصلاً باید به وثیقه آلامدا اهمیتی بدهد، آن هم در زمانی که مسئولیت رسیدگی به لیکوئیدیشن‌ها را به آن واگذار کرده بود.

سینگ در تاریخ ۱۷ اکتبر نزد دادگاه گفت:

و در آخر، سم این سوال را مطرح کرد که چرا باید به وثیقه رایگان تکیه کند، در حالی که آلامدا از همه آنها در سفارشات باز خود استفاده می‌کند. استدلال او اینگونه بود که سفارشات باز ذاتاً مانند داشتن پوزیشن‌ها خطرناک نیستند، بنابراین پیشنهادی را مطرح کرد مبنی بر اینکه الزام در نظر گرفتن وثیقه رایگان آلامدا به عنوان شرط تعیین صلاحیت آن به عنوان ارائه‌دهنده یک پشتیبان برای لیکوئیدیشن‌ها باید حذف شود.

بدهی روز افزون آلامدا

بنکمن فرید مجدداً اظهار داشت که او از اینکه آلامدا وجوه کاربران FTX را در اختیار دارد و آنها را آزادانه قرض گرفته، آگاه نبوده است.

او گفت:

در آن زمان، من کاملاً مطمئن نبودم که چه اتفاقی می‌افتد.

بنکمن فرید همچنین افزود:

آرزو می‌کنم که به درک بهتری از وضعیت این صرافی می‌رسیدم.

بنکمن فرید به دادگاه گفت که پس از غیرقابل توجیه شدن مدیریت دو شرکت در آن واحد، از سمت مدیرعاملی آلامدا کناره‌گیری کرد. با این حال او اعتراف کرد که پس از خروج از آلامدا معاملات این شرکت را زیر نظر داشته و همچنان در معاملات خطرپذیر آلامدا و مسائل «ریسک و پوشش آن» درگیر بوده است.

او همچنین قصد نداشت کارولین الیسون (Caroline Ellison)، مدیرعامل جدید آلامدا را بدون کمک رها کند، چرا که الیسون «از برخی جهات خوب عمل می‌کرد، اما در برخی زمینه‌ها به حمایت نیاز داشته است». بنکمن فرید گفت که برخی از جنبه‌های این حمایت نیز «مکمل» کاری است که او در راس FTX انجام می‌داد.

سم بنکمن فرید، سولانا را در قیمت ۲۰ سنت خریده بود

سم بنکمن فرید قصد داشت تا جایی که می‌تواند تمام توکن‌های سولانا را به قیمت ۳ دلار خریداری کند. او در روز جمعه، در ادامه شهادت خود در دادگاه کیفری فاش کرد که در واقع خرید SOL را خیلی قبل‌تر به قیمت ۲۰ سنت آغاز کرده است.

او در جلسه استماع خود با وکیلش در مورد نحوه پرداخت هزینه‌های این سرمایه‌گذاری گفت:

من باور داشتم که وجوهی را از سود اجرایی آلامدا و همچنین وام‌دهندگان شخص ثالث به دست می‌آورم.

SOL به دلیل ارتباط نزدیکی که در این مدت با بنکمن فرید داشته به عنوان «سم کوین» توصیف شده است. او و شرکت‌های تحت مالکیت خود سرمایه‌گذاری زیادی در پروژه‌ها و دارایی‌های مبتنی بر سولانا انجام دادند و این برند را قبل از سقوط FTX در ماه نوامبر گذشته گسترش داده بودند.

توییت بنکمن-فرید

سقوط این صرافی باعث ویرانی اکوسیستم سولانا شد. جامعه بلاک چین سولانا از آن زمان تاکنون سعی کرده که سایه شوم او را از روی خود بردارد.

شهادت بنکمن فرید به واسطه تلاش وکیل مدافع او یعنی مارک کوهن صورت گرفت. مارک کوهن قصد داشت نشان دهد که موکلش روی سرمایه‌گذاری‌هایی که در حین اداره FTX و آلامدا انجام داده، «ارزیابی بایسته» کرده، اما دنیل ساسون (Danielle Sassoon)، دادستان فدرال، نسبت به اظهارات او نزد قاضی «اعتراض» کرد.

ارزیابی بایسته یا کنکاش موشکافانه (Due diligence) تحقیقی است که پیش از امضای قرارداد با یک شخص یا یک شرکت انجام می‌پذیرد.

با این حال در پی اعلام خبر مجرم شناخته شدن SBF، کاربران و تحلیلگران معتقدند که سایه این پرونده تا سال‌های آتی بازار رمزارزها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2628382

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها