تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1

لورس :شبکه opBNB چیست؟ همه چیز درباره شبکه لایه ۲ بایننس

  • کد خبر : 2626989
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
لورس :شبکه opBNB چیست؟ همه چیز درباره شبکه لایه ۲ بایننس
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

اکثر راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲، در شبکه اتریوم کار می‌کنند، اما opBNB تلاش می‌کند شبکه متفاوتی را مقیاس‌بندی کند که آن هم زنجیره هوشمند BNB یا بایننس اسمارت چین است.
شبکه اصلی opBNB در ۱۶ آگوست ۲۰۲۳ فعال شد. در ابتدا این شبکه فقط برای توسعه دهندگان باز بود اما اکنون و از ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ در دسترس عموم قرار گرفته است. راه‌اندازی شبکه اصلی پس از ۴۵ روز آزمایش انجام شد. طبق گزارش‌ها در این دوره آزمایشی بیش از ۳۵ میلیون تراکنش از ۴۳۵۰۰۰ کیف پول منحصربه‌فرد و بیش از ۱۵۰ نرم افزار غیرمتمرکز (dApp) مستقر در شبکه پردازش شد.
زنجیره هوشمند BNB چیست؟۰ زنجیره هوشمند BNB یا BSC یک شبکه لایه ۱ سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. BSC در اوج مشکلات مقیاس پذیری شبکه اتریوم ایجاد شد و با توسعه شبکه‌ای سازگار با شبکه اتریوم، جایگزینی از شبکه متراکم اتریوم را در اختیار کاربران قرار داد.
لایه‌های اجرا و اجماع شبکه BSC جدا از هم کار می‌کنند که باعث چابک‌تر و کارآمدتر شدن آن می‌شوند. زمانی که اتریوم از مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌کرد، شبکه BSC الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) را انتخاب ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

اکثر راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲، در شبکه اتریوم کار می‌کنند، اما opBNB تلاش می‌کند شبکه متفاوتی را مقیاس‌بندی کند که آن هم زنجیره هوشمند BNB یا بایننس اسمارت چین است.

شبکه اصلی opBNB در ۱۶ آگوست ۲۰۲۳ فعال شد. در ابتدا این شبکه فقط برای توسعه دهندگان باز بود اما اکنون و از ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ در دسترس عموم قرار گرفته است. راه‌اندازی شبکه اصلی پس از ۴۵ روز آزمایش انجام شد. طبق گزارش‌ها در این دوره آزمایشی بیش از ۳۵ میلیون تراکنش از ۴۳۵۰۰۰ کیف پول منحصربه‌فرد و بیش از ۱۵۰ نرم افزار غیرمتمرکز (dApp) مستقر در شبکه پردازش شد.

زنجیره هوشمند BNB چیست؟۰

زنجیره هوشمند BNB یا BSC یک شبکه لایه ۱ سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. BSC در اوج مشکلات مقیاس پذیری شبکه اتریوم ایجاد شد و با توسعه شبکه‌ای سازگار با شبکه اتریوم، جایگزینی از شبکه متراکم اتریوم را در اختیار کاربران قرار داد.

لایه‌های اجرا و اجماع شبکه BSC جدا از هم کار می‌کنند که باعث چابک‌تر و کارآمدتر شدن آن می‌شوند. زمانی که اتریوم از مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌کرد، شبکه BSC الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) را انتخاب کرد. تفاوت در مکانیزم اجماع و چند اصلاح دیگر باعث شد BSC به طور قابل توجهی سریع‌تر از بلاکچین اتریوم باشد.

با استفاده از ماشین مجازی مشابه با ماشین مجازی اتریوم و زبان قرارداد هوشمند آن، BSC از برنامه‌های کاربردی ساخته شده با استفاده از زیرساخت‌های شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان اتریوم می‌توانند برنامه‌های جدید خود را در زنجیره هوشمند BNB بسازند یا برنامه‌های موجود خود در شبکه اتریوم را بدون یادگیری زبان جدید یا ایجاد هرگونه تغییر عمده در پایگاه کد برنامه، در BSC مستقر کنند. BSC یک شبکه مستقل است اما می‌تواند با اتریوم و سایر شبکه‌های سازگار مانند فانتوم و پالیگان از طریق پل‌های مستقل ارتباط برقرار کند.

  • بیشتر بخوانید: بایننس اسمارت چین چیست؟

نمودار رشد شبکه BSC

BSC به خوبی از سوی کاربران پذیرفته شده است. بر اساس داده‌های سایت آرتمیس (Artemis)، زنجیره هوشمند بایننس در مقایسه با پالیگان، فانتوم و اتریوم، روزانه مقدار بیشتری از تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. همچنین این شبکه به طور میانگین در هر روز ۱.۲ میلیون آدرس فعال دارد و به همین دلیل یکی از فعال‌ترین شبکه‌های بلاکچین محسوب می‌شود.

برای مقیاس‌پذیرتر شدن شبکه هوشمند بایننس، opBNB توسعه یافت.

opBNB: رول آپ آپتیمستیک برای BSC

با راه اندازی شبکه اصلی opBNB، تجربه کاربران و توسعه دهندگان هنگام استفاده از BSC بهبود یافته است؛ مخصوصا وقتی که صحبت از برنامه های بزرگ وب۳ با حجم تراکنش‌های عظیم و تعداد کاربران فعال زیاد است. درست مانند اتریوم و بسیاری دیگر از شبکه‌ها، اضافه بار و شلوغی، منجر به کند شدن شبکه و افزایش هزینه تراکنش‌ها می‌شود؛ به همین دلیل برای افزایش توان عملیاتی، شبکه‌های پایه به شبکه لایه ۲ نیازمند هستند. به گفته تیم توسعه دهنده، opBNB به گونه‌ای طراحی شده است که در هر ثانیه ۴۰۰۰ تراکنش را ثبت کند. همچنین میزان کارمزد این شبکه لایه ۲ از نظر تئوری در حدود ۰.۰۰۰۵ دلار است.

  • بیشتر بخوانید: رول آپ چیست؟

توسعه دهندگان زنجیره هوشمند BNB، شبکه opBNB را تنها برای تقویت شبکه اصلی ایجاد نکردند، بلکه می‌توان از آن به عنوان یک محیط اجرایی مستقل برای توسعه برنامه‌های گوناگون استفاده کرد. این بدان معناست که برنامه‌ها می‌توانند روی opBNB راه‌اندازی شوند و اصلاً روی شبکه اصلی مستقر نشوند. به همین ترتیب، برنامه‌های کاربردی در BSC و سایر شبکه های مبتنی بر EVM می‌توانند در شبکه opBNB راه اندازی شوند. همچنین، از آنجایی که شبکه اصلی بر تأیید نهایی تراکنش ها در opBNB نظارت می کند، opBNB به اندازه BSC ایمن است.

opBNB با استفاده از OP Stack توسعه داده شده است. OP Stack یک چارچوب آپتیمستیک ماژولار است که می‌تواند برای توسعه راه‌حل‌های مقیاس‌بندی برای شبکه‌های مختلف بلاکچین استفاده شود.

ویژگی‌های opBNB

در ادامه برخی از ویژگی های شبکه opBNB را بررسی می‌کنیم:

مقیاس پذیری

بلاکچین های لایه ۱ مانند BSC و اتریوم تمام عملکردهای اصلی عملیات بلاکچین (اجرا، اجماع، تسویه، دردسترس‌بودن داده‌ها و…) را در سطح شبکه انجام می‌دهند. این بدان معنی است که خطر ازدحام شبکه در دوره‌های اوج یا افزایش ترافیک وجود دارد که منجر به افزایش کارمزد تراکنش‌ها، کندی ثبت تراکنش‌ها و تجربه کاربری ضعیف می‌شود.

شبکه‌های لایه ۲ یک لایه اجرایی هستند که در بالای شبکه اصلی ساخته شده‌اند تا مقیاس پذیری را فعال کنند و کارمزد کمتر و تراکنش‌های سریع‌تری را به کاربران ارائه دهند. opBNB، از رول آپ‌های آپتیمستیک (خوش‌بینانه) استفاده می‌کند. تراکنش‌های انجام شده در لایه ۲، از طریق رول آپ‌ها و در یک تراکنش به زنجیره هوشمند BNB منتقل می‌شوند.

زنجیره هوشمند BNB

بلاکچین های لایه ۱ مانند BSC و اتریوم تمام عملکردهای اصلی عملیات بلاکچین را در سطح شبکه انجام می‌دهند.

قابلیت همکاری

از آنجایی که opBNB با استفاده از OP Stack ساخته شده است، با دیگر پلتفرم‌های لایه ۲ که از OP Stack استفاده می‌کنند، مانند آپتیمیزم (Optimism) و یا بیس (Base)، قابلیت همکاری دارد. علاوه بر این، سازگاری و پشتیبانی ماشین مجازی اتریوم opBNB از سالیدیتی (زبان برنامه نویسی مخصوص اتریوم) به ایجاد یک سیستم باز و مشارکتی در سایر زنجیره‌های OP کمک می‌کند و باعث نوآوری می‌شود.

  • بیشتر بخوانید: قابلیت تعامل پذیری بلاکچین چیست؟

ایمنی

زنجیره BNB یک شبکه اثبات سهام است که در آن اعتبار سنج‌ها (validators)، که بخشی از دارایی خود را در شبکه قفل کرده‌اند، مسئول بررسی و ثبت بلوک‌های جدید و ایمن نگه داشتن شبکه هستند. opBNB روی این زیرساخت ایجاد شده و امنیت خود را از آن تأمین می‌کند. همان‌طور که گفته شد داده‌های مربوط به تراکنش‌ها به صورت رول آپ‌های آپتیمستیک به شبکه پایه ارسال می‌شوند. شبکه اصلی، از طریق لایه‌های دسترسی به داده (data availability layers)، قادر است در هر زمان اطلاعاتی در مورد یکپارچگی این تراکنش‌ها را به دست آورد. اعتبارسنج‌ها در BSC این داده‌ها را غربال می‌کنند و در صورت عدم وجود ناسازگاری، آن‌ها را در زنجیره BSC هش می‌کنند. برای غلبه بر شبکه opBNB، یک مهاجم باید بتواند سیستم امنیتی شبکه BSC را نیز تحت کنترل خود درآورد.

data availability یا دسترسی به داده یک پروتکل است که به افزایش امنیت کمک می‌کند. از آنجایی که لایه ۱ (BSC) ممکن است به طور دوره‌ای از لایه ۲ (opBNB) برای داده‌های مربوط به تراکنش‌های رول آپ شده پرس و جو کند، دردسترس‌بودن داده تضمین می‌کند که هر کسی می‌تواند به راحتی به داده‌های تراکنش دسترسی داشته باشد و آن را تأیید کند.

علاوه بر این، از آنجایی که opBNB بخشی از اکوسیستم BNB است، از بی ان بی گرینفیلد (BNB greenfield)، یک پلتفرم بلاکچین و ذخیره سازی غیرمتمرکز، استفاده می‌کند تا به عنوان یک لایه data availability عمل کند و هزینه تراکنش‌ها را کاهش دهد.

  • بیشتر بخوانید: بی ان بی گرین فیلد (BNB Greenfield) چیست؟

سخن پایانی

ظرفیت شبکه‌های بلاکچین در حال تکمیل است. نرخ استفاده از شبکه‌های غیرمتمرکز به طور قابل توجهی نسبت به چند سال پیش افزایش یافته است. استفاده از چندین برنامه غیرمتمرکز، توسط هزاران نفر، برای ارسال صدها درخواست به شبکه بلاکچین در هر دقیقه یک امر عادی است و احتمالاً در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت. راه حل‌های لایه ۲ در حال حاضر پیشرفته‌ترین راه حل‌های مقیاس بندی شبکه‌های بلاکچین هستند، اما ممکن است در آینده روش‌های جدیدتری هم معرفی شوند. زنجیره هوشمند BNB از نظر کارایی و سرعت در وضعیت خوبی قرار دارد اما سعی کرده است که با opBNB تجربه بهتری را برای کاربران ایجاد کند. در این مقاله به معرفی و بررسی شبکه لایه ۲ opBNB پرداختیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود.

منبع مقاله : مشاهده سلب مسئولیت :

مسئولیت سرمایه‌گذاری در هر پروژه تماما بر عهده سرمایه‌گذاران آن است، محتوا ی این صفحه به معنای پیشنهاد سرمایه‌گذاری یا تایید پروژه موردنظر از سمت سایت ارزینجا نمی باشد

کلمات کلیدی : بایننس اسمارت چین زنجیره هوشمند BNB شبکه opBNB شبکه لایه ۲ BNB

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2626989

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها