تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
1

لورس :صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا

  • کد خبر : 2603205
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
لورس :صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا چرا برای کاربران مهم هستند؟ چه لزومی دارد صرافی ارز دیجیتالی که به‌عنوان کاربر استفاده می‌کنیم از پلیس فتا یا بانک مرکزی مجوز دریافت کرده باشد؟ یا اصلاً صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا وجود خارجی هم دارند یا همه فقط ادعا هستند؟
یکی از مهم‌ترین سوالاتی که معمولاً کاربران بازار ارزهای دیجیتال مطرح می‌کنند، مربوط به همین موضوع صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا است. سوالاتی که برخی از آن‌ها را در ابتدای مطلب نیز مطرح کردیم. این موضوع، با توحه به اهمیت بالایی تنظیم و نظارت بر حوزه ارزهای دیجیتال و تازه‌کار بودن صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی، و در عین حال ابهامات و گاه کلاهبرداری‌ها یا هک و سرقت‌هایی که از صرافی‌های داخلی و خارجی مشاهده می‌شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
به همین دلیل نیز موضوع این مطلب از ارزجدید را به معرفی «صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا» و سازوکارهای دریافت مجوز از سوی پلیس فتا، یا الزامات و چهارچوب‌های رگولاتوری تعیین شده از سوی این نهاد برای ارزهای دیجیتال و صرافی های مبتنی بر آن‌ها اختصاص د..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا چرا برای کاربران مهم هستند؟ چه لزومی دارد صرافی ارز دیجیتالی که به‌عنوان کاربر استفاده می‌کنیم از پلیس فتا یا بانک مرکزی مجوز دریافت کرده باشد؟ یا اصلاً صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا وجود خارجی هم دارند یا همه فقط ادعا هستند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که معمولاً کاربران بازار ارزهای دیجیتال مطرح می‌کنند، مربوط به همین موضوع صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا است. سوالاتی که برخی از آن‌ها را در ابتدای مطلب نیز مطرح کردیم. این موضوع، با توحه به اهمیت بالایی تنظیم و نظارت بر حوزه ارزهای دیجیتال و تازه‌کار بودن صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی، و در عین حال ابهامات و گاه کلاهبرداری‌ها یا هک و سرقت‌هایی که از صرافی‌های داخلی و خارجی مشاهده می‌شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به همین دلیل نیز موضوع این مطلب از ارزجدید را به معرفی «صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا» و سازوکارهای دریافت مجوز از سوی پلیس فتا، یا الزامات و چهارچوب‌های رگولاتوری تعیین شده از سوی این نهاد برای ارزهای دیجیتال و صرافی های مبتنی بر آن‌ها اختصاص داده‌ایم. البته، قبل از پرداختن به اصل موضوع، لازم است در مورد پلیس فتا و رویکرد این نهاد نسبت به حوزه ارزهای دیجیتال در ایران، بیشتر بدانیم. بدیهی است که صرف دریافت تاییدیه از سوی پلیس فتا نمی‌تواند دال بر اعتبار یک صرافی باشد و فاکتورهای دیگری نیز در کنار آن نیاز است. بر همین اساس، برای آشنایی با بهترین و معتبرترین صرافی‌ها می‌توانید به مطلب «بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی – معرفی ۱۰ صرافی معتبر و معیارهای انتخاب» مراجعه کنید که علاوه بر موضوع تاییدیه پلیس فتا، سایر معیارهای انتخاب یک صرافی را نیز در بوته بحث و بررسی قرار داده است.

بخوانید  آموزش کار با کیف پول ترزور؛ نحوه راه‌اندازی و استفاده از انواع کیف پول سخت افزاری TREZOR

اگر شما نیز به دنبال پیدا کردن صرافی های معتبر ارز دیجیتال، یا صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا هستید، با ما و این مطلب از ارز جدید همراه باشید.

صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا یا به اختصار پلیس فتا، اخیراً سندی را منتشر کرده است مبنی بر «الزامات انتظامی و امنیتی فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی»، که تحت عنوان الزامات انتظامی – سایبری در اختیار فعالان حوزه ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

این سند، حاوی برخی باید و نبایدها، یک‌سری الزامات مدیریتی و برخی الزامات سخت‌گیرانه ریالی – رمزارزی است، که صرافی‌های ایرانی ارزهای دیجیتال را ملزم می‌کند تا با رعایت برخی چهارچوب‌ها، پایبندی به برخی الزامات و همین‌طور انجام یک‌سری دستورالعمل‌ها، با دریافت تاییدیه از پلیس فتا، بستری امن و قابل اعتماد برای کاربران خود مهیا کنند.

این الزامات، نخستین خروجی کارگروه ساماندهی تبادل ارزهای دیجیتال است که براساس دستور مرکز ملی فضای مجازی در تاریخ ۲۷ اسفند ما سال ۱۳۹۹ تشکیل شده است. پلیس فتا، مجموعه الزامات منتشر شده در این سند را ه چهار بخش زیر تقسیم‌بندی کرده است:

  • الزامات مدیریتی
  • الزامات حساب ریالی – رمزارزی
  • الزامات مربوط به فرایندهای احراز هویت
  • الزامات بستر تبادل ارز دیجیتال
  • و الزامات انتظامی

این‌که روی کار آمدن چنین الزاماتی و پایبندی به آن‌ها تا حد زیادی می‌تواند به بازار ارزهای دیجیتال سروسامان بخشیده و حافظ حقوق کاربران در حوزه کریپتو باشد، اما با توجه به این‌که در حال حاضر خامی‌های رگولاتوری فراوانی در چهارچوب‌ها و الزامات اعمال شده مشاهده می‌شود، برخی انتقادها را نیز در پی داشته است.

به عنوان نمونه، یکی از الزامات مطرح شده در سند منتشر شده از سوی پلیس فتا این است که ک صرافی ارز دیجیتال مجاز ایرانی از نظر پلیس فتا، صرافی است که تضامنی باشد. این در حالی است که ارائه خدمات در حوزه ارزهای دیجیتال به اتباع خارجی نیز ممنوع اعلام شده است!

برای آشنایی بیشتر با این مقررات و الزامات، چند مورد از مهم‌ترین بندهای سند منتشر شده از سوی پلیس فتا را در ادامه بررسی می‌کنیم. مواردی که یم‌تواند در شناسایی صرافی های معتبر ارز دیجیتال نیز کمک کننده باشد و شما را با الزامات و مقرراتی که یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی باید رعایت کند آشنا می‌کند.

الزامات انتظامی و امنیتی صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا

قبل از پرداختن به مبحث الزامات انتظامی و امنیتی برای صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا، مجدداً این نکته را یادآور می‌شویم که الزامات و مقررات منتشر شده از سوی پلیس فتا، فعلاً به مرحله اجرا نرسیده است. در حقیقت، تا به این لحظه، هیچ‌یک از صرافی‌های داخلی نمی‌توانند ادعا کنند که از سوی پلیس فتا مجوز کسب کرده‌اند و به‌عنوان یکی از صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا فعالیت دارند.

بخوانید  مرکز تخصصی ایمپلنت تهران

« حتما بخوانید » لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران

مهم‌ترین و جالب‌ توجه‌ترین الزامات انتظامی و امنیتی منتشر شده از سوی پلیس فتا، موارد زیر هستند:

  • ثبت شخصیت حقوقی و فعالیت به صورت تضامنی
  • عدم سوء پیشینه و آمادگی برای بازدیدهای سرزده پلیس فتا
  • الزامات سخت‌گیرانه ریالی – رمزارزی
  • حفظ و انتشار سابقه ۱۰ ساله کاربران در صورت نیاز
  • ارتقای سطح امنیت پلتفرم و اپلیکیشن
  • ارتقای سطح امنیت کیف‌ پول‌های دیجیتال
  • امتناع از تبلیغات دروغ و فریبنده
  • الزامات سخت‌گیرانه احراز هویت
  • و رعایت برخی ممنوعیت‌ها…

ثبت شخصیت حقوقی و فعالیت به صورت تضامنی

بر اساس سند منتشر شده برای صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا، کلیه کارگزارانی که در حوزه مبادلات ارزهای دیجیتال فعالیت دارند و به‌عبارتی صرافی دارند، ملزم خواهند بود فعالیت خود را در قالب شخص حقوقی به ثبت رسانده و به صورت تضامنی فعالیت داشته باشند.

بر اساس این الزامات، هرگونه تغییر در هیئت مدیره، مدیرعامل یا اساس‌نامه پس از دریافت تایید رسمی از سوی پلیس فتا، الزاماً باید به‌صورت کتبی به مراجع ذی‌ربط اطلاع داده شود. در واقع، تغییرات مدیریتی صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا، نیاز به تایید رسمی از سوی مراجعه ذی‌ربط خواهد داشت.

در کنار این مورد، موضوع بسیار مهم دیگری که می‌توان سلامت مالی صرافی را تامین کرده و ضامن دارایی‌های ریالی و دیجیتال کاربران صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا باشد، لزوم طبقه‌بندی این صرافی ها در طبقه «کم‌ریسک» است. این صرافی ملزم خواهند بود از شرکت‌های اعتبارسنجی مورد تایید بانک مرکزی گواهی دریافت کنند، که در آن نیز صرافی در طبقه «کم‌ریسک» معرفی شده باشد.

به‌علاوه برای حصول اطمینان از سلامت مالی صرافی، هیچ‌یک از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل نیز نباید بدهی معوق به سیستم بانکی ایران یا سابقه موثر چک برگشتی داشته باشند.

بدیهی است که الزامات این‌چنینی، چندان به مذاق صرافی‌ها، هم‌بنیان‌گذاران و مدیران آن‌ها خوش نمی‌آید. با این حال، این الزمات برای ارتقای سطح امنیت دارایی‌های کاربران ضروری هستند و می‌توانند تا حد زیادی از رشد و فعالیت پروژه‌های ضعیف، کلاهبردارانه یا غیره جلوگیری کنند.

بخوانید  بررسی شبکه BSC در تراست ولت + آموزش اتصال

عدم سوء پیشینه و آمادگی برای بازدیدهای سرزده پلیس فتا

الزامات مشخص شده برای صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا، صرفاً به هیئت مدیره و مدیران عامل ختم نمی‌شود. کلیه کارکنان و مجموعه بایید آمادگی لازم برای بازدید‌های سرزده و همچنین ممیزی‌های دوره‌ای کارشناسان پلیس فتا را داشته باشند. این در حالی است که در مورد مدیران، سخت‌گیری‌ها بیشتر از این نیز هست و پلیس فتا تاکید دارد که هیچ‌یک از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت، نباید سوء پیشینه کیفری یا حقوقی مرتبط با جرایم مالی و امنیتی داشته باشند.

البته، در بند دیگری از این الزامات نیز آمده است:

«شرکت نباید به کاربران کمتر از ۱۸ سال و کلیه اتباع خارجی خدمات ارائه کند. همچنین رعایت ماده ۲۱۱ قانون مدنی از سوی شرکت لازم‌الاجرا است».

الزامات سخت‌گیرانه ریالی – رمزارزی

الزامات ریالی – رمزارزی صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا، در حالت کلی به ۱۵ زیرشاخه تقسیم‌بندی می‌شود.

  • حقوقی بودن حساب شرکت کارگزار مبادله رمزارز
  • عدم تخصیص ضمانت‌های بانکی، اعتبارات و تسهیلات به این حساب
  • الزام به انجام کلیه امور مالی شرکت با استفاده از این حساب حقوقی
  • الزام به دریافت وجوه در حساب حقوقی، صرفاً به‌صورت ریالی
  • ممنوعیت انتقال مبالغ ریالی بین کیف پول الکترونیکی کاربران
  • ممنوعیت تسویه‌های تهاتری ریالی بین کاربران
  • ممنوعیت ارائه خدمات به کیف پول‌های داخلی بین کسب‌وکارها
  • ممنوعیت استفاده از روش‌های پرداخت غیر ریالی
  • و مواردی از این دست…

همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، این الزامات سخت‌گیرانه نیز به احتمال زیاد صرافی‌های بسیاری را که در حال حاضر بدون دردسر و آزادانه‌تر فعالیت می‌کنند به دردسر خواهد انداخت. با این، اگر یک صرافی به‌عنوان یکی از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال یا صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا، به این الزامات و مقررات پایبند باشد، بستر بسیار امن و قابل اعتمادی برای آن دسته از کاربران ایرانی خواهد بود که بیش از هرچیز به امنیت و اعتبار یک صرافی اهمیت می‌دهند.

« حتما بخوانید » صرافی غیر متمرکز چیست (DEX) و چه معایب و مزایایی دارد؟

حفظ و انتشار سابقه ۱۰ ساله کاربران در صورت نیاز

بر اساس این بند، صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا، ملزم شده‌اند سابقه کلیه فعالیت‌ها و تراکنش‌های کاربران خود را تا مدت زمان ۱۰ سال نزد خود در پایگاه‌های داده نگهداری کنند. صرافی‌ها ملزم هستند در صورت نیاز، این داده‌ها و سوابق را در اختیار مراجعه قانونی قرار دهند.

بخوانید   شرایط واگذاری دستگاه خودپرداز شخصی | شرایط گرفتن عابر بانک

نکته حائز اهمیت در خصوص این الزام، که برای کاربران صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، تاکید پلیس فتا روی سطح امنیت ذخیره‌سازی و نگهداری از این داده‌ها است. راه‌کار ذخیره‌سازی و نگهداری از این داده‌ها باید به‌گونه‌ای اتخاذ شود که داده‌ها، هر زمان که نیاز باشد قابل بازیابی باشند و در عین حال، امنیت و حریم خصوصی نیز درمورد آن‌ها به‌صورت تمام و کمال رعایت شود.

ارتقای سطح امنیت

پلتفرم، اپلیکیشن یا کیف پول‌های دیجیتالی که صرافی های ارز دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهند، لزوماً باید بالاترین سطح امنیت را داشته باشند. صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا، باید در عین ارتقای سطح امنیت این کیف پول‌های ارز دیجیتال برای محافظت از سرقت و هک، دسترسی کاربران خود به کیف پول‌ها را نیز مدیریت کرده و برای آن، سازوکارهای امنیتی جدید و به‌روزرسانی‌ شده‌ای را ایجاد کنند تا هرگونه ریسک احتمالی در خصوص دارایی‌های کاربران به حداقل برسد.

تغییر دوره‌ای و مستمر آدرس کیف پول ارز دیجیتال کاربران، حداقل هر دوماه یک‌بار، یکی از سازوکارهای ساده و در عین حال کاربردی است که می‌تواند ریسک دسترسی‌های مخاطره‌آمیز به این کیف پول‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. در خصوص دسترسی کارکنان صرافی به کیف پول‌های گرم شرکت نیز مستلزم ایجاد فرایندی امن است. ضمن این‌که برای انتقال دارایی‌ها، علاوه بر حد آستانه،‌ اخذ تاییدیه شخص ثالث نیز می‌تواند تا حد زیادی به افزایش سطح امنیت دارایی‌ها کمک کند.

در مورد اطلاعات و داده‌های حساب‌های کاربری نیز صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا، ملزم هستند کلیه اطلاعات مربوط به کاربران را به‌صورت رمزنگاری شده – بر اساس روش‌های رمزنگاری استاندارد دنیا – نگهداری کنند و در حفظ امنیت آن‌ها بکوشند. اطلاعاتی از قبیل:

  • شماره حساب و شبای کاربران
  • شماره کارت کاربران
  • کد ملی کاربران
  • کلمه عبور و نام کاربری
  • تصاویر و مستندات دریافتی از کاربران
  • کلید خصوصی کیف‌ پول‌ها
  • و مواردی از این دست…

در بخش‌هایی از این سند، تاکید شده است که حتی در صورت انحلال شرکت نیز داده‌ها و سوابق تراکنش‌های کاربران باید در کمال امنیت باقی بماند. اطلاعاتی که پس از انحلال شرکت، با صدور اطلاعیه و طی کردن تشریفات قانونی، تا ۱۰ سال به‌صورت رمزنگاری شده نگهداری خواهند شد.

بخوانید  معرفی بازی anipang blast

امتناع از تبلیغات دروغ و فریبنده

شاید در حال حاضر، صرافی های زیادی را در نت یا شبکه‌های مجازی ملاحظه کرده باشید که با وعده‌های دروغین، کارمزدهای عجیب و غریب و خدماتی که خبری از آن‌ها در پلتفرم‌شان نیست، دست به بازاریابی و جذب کاربر می‌زنند. در مورد همین موضوع مطلب امروز، «صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا»، هستند صرافی‌هایی که ادعا می‌کنند از سوی بانک مرکزی یا پلیس فتا دارای تاییدیه و مجوز هستند تا کاربران را مجاب به فعالیت و سرمایه‌گذاری در پلتفرم خود کنند؛ در حالی که تا به امروز هیچ صرافی ارز دیجیتال داخلی موفق به کسب مجوز و تاییدیه از بانک مرکزی و پلیس فتا نشده است.

این تبلیغات دروغین، نه تنها در مورد صرافی، شفافیت و امنیت و مزیت‌های آن، بلکه در مورد ارزهای دیجیتال تحت پشتیبانی صرافی نیز صدق می‌کند. صرافی‌ها، علاوه بر این‌که حق ندارند در مورد فعالیت و ماهیت شرکت خود تبلیغات دروغین داشته باشند، مجاز به تبلیغ ارزهای دیجیتال و ترغیب کاربران به سرمایه‌گذاری در این بازار نیز نیستند.

الزامات سخت‌گیرانه احراز هویت

الزامات سخت‌گیرانه و بسیار مهم دیگری که در سند منتشر شده از سوی پلیس فتا وجود دارد، الزامات مربوط به احراز هویت است. این مورد، که صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا را ملزم می‌کند فرایندهای احراز هویت جدی و به‌روز برای پلتفرم خود طراحی کرده و مولفه‌های اطلاعاتی کامل را از کاربران خود دریافت کنند، دست کم از ۸ عملیات احراز هویت مجزا تشکیل شده است.

« حتما بخوانید » سیگنال کوینکس – معرفی کانال سیگنال اسپات و فیوچرز کوینکس

یک هفت خان رستم به معنای واقعی کلمه، که شاید به مذاق بسیاری از کاربران ایرانی خوش نیاید. در حال حاضر، با وجود این‌که فرایندهای احراز هویت در بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی نیز دو مرحله‌ای یا پیشرفته‌تر شده است، اما هنوز هم برخی از صرافی‌ها بدون احراز هویت یا با فرایندهای بسیار ساده و ناکارآمد احراز هویت امکان استفاده از خدمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که می‌تواند زمینه‌ساز عدم اطمینان، امنیت پایین و برخی فعالیت‌های غیرقانونی نظیر پولشویی و غیره شود.

احراز هویت، در صرافی های خارجی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر، بسیاری از صرافی های بزرگ ارزها دیجیتال، نظیر بایننس یا کوکوین، دقیقاً به دلیل همین فرایند احراز هیت‌شان قابل استفاده برای کاربران ایرانی نیستند. این صرافی ها، به دلیل تحریم کاربران با آی‌پی و مشخصات ایران را پذیرا نیستند و بدون احراز هویت نیز امکان دسترسی به پلتفرم و اپلیکیشن آن‌ها میسر نیست.

بخوانید  ماجرای تریدری معمولی که به یک نهنگ ارز دیجیتال تبدیل شد؛ ۱۰هزار درصد سود در ۵ ماه!

آن دسته از صرافی های ارز دیجیتال معتبر هم که بدون احراز هویت به کاربران خدمات می‌دهند، سقف‌ها و محدودیت‌هایی را برای تراکنش‌ها و گزینه‌های معاملاتی اقئل شده‌اند. به‌عنوان مثال، ممکن است بدون احراز هویت تنها تا سقف هزار دلار در یک صرافی قابلیت ترید داشته باشید. موضوعی که در مورد برخی از صرافی های داخلی نیز صادق است.

البته، برخی الزامات و ممنوعیت‌های دیگر نیز برای صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا در این سند در نظر گرفته شده است که پرداختن به همه آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است.

تا به این‌جا، با الزامات و معیارهای صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا آشنا شدیم. اما اکنون که هیچ‌یک از صرافی های ارز دیجیتال موجود نتوانسته‌اند چنین تاییدیه و مجوزی را دریافت کنند، کدام صرافی ها قابل اعتماد بوده و به عبارت بهتر معتبرتر هستند؟ وقتی پلیس فتا صرافی خاصی را برای فعالیت قابل اعتماد و امن معرفی نکرده است، به‌عنوان کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال، بر اساس چه معیارهایی باید صرافی خود را انتخاب کنیم تا مطمئن شویم که قابل اعتماد و معتبر است؟

برای پاسخ به این سوال، می‌توانید به مطلب «بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی» مراجعه کنید. مطلبی جامع و کامل، در خصوص صرافی های ارزهای دیجیتال، معیارها و ویژگی‌های صرافی های خوب و معتبر ارز دیجیتال در ایران و همین‌طور معرفی ۱۰ صرافی برتر ارز دیجیتال ایرانی در سال جدید؛ بااین‌حال، چند مورد از مهم‌ترین معیارها در انتخاب صرافی معتبر ارز دیجیتال ایرانی را نیز در این قسمت مطرح می‌کنیم.

معیارها و ویژگی‌های معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی

برخی از ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال ایرانی، نظیر تجربه کاربری، کارمزدها، نقدینگی، حجم معاملات و یا تعداد ارزها و جفت ارزهای مورد پشتیبانی توسط صرافی، اگرچه بسیار مهم هستند، اما بیشتر به کیفیت و سطح کار صرافی ارتباط دارند و خیلی نمی‌توان روی آن‌ها به‌عنوان معیارهایی برای تضمین امنیت و اعتبار صرافی حساب باز کرد.

ممکن است یک صرافی، کارمزد بسیار پایینی را ارائه دهد، اما یک سوژه کلاهبرداری از آب دربیاید. ممکن است یک صرافی رابط کاربری فوق‌العاده زیبا و پلتفرم بسیار ساده و جذابی داشته باشد، اما خبری از اعتبار در آن نباید و دارایی‌های شما را به باد بدهد. با این حساب، تنها، سه معیار اصلی و مهم برای انتخاب صرافی معتبر ارز دیجیتال ایرانی وجود دارد:

بخوانید  اطلاعیه‌ی مهم؛ غیرفعال‌شدن فروش ارز مکی‌سواپ در صرافی بیت۲۴

امنیت (Security)

امنیت، که هم در بحث بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و هم معتبرترین صرافی حرف اول را می‌زند، مهم‌ترین معیاری است که فارغ از همه مزیت‌ها و معایب صرافی های ارز دیجیتال ایرانی یا حتی خارجی باید مد نظر قرار دهید. یک صرافی، زمانی صرافی خوبی برای شما خواهد بود که اول از همه، بتواند امنیت دارایی‌های شما را تامین کند. در کنار دارایی‌ها، اطلاعات شما نیز از ارزش بالایی برخوردار هستند و صرافی باید بتواند امنیت داده‌های کاربران خود را نیز تضمین کند.

همان‌طور که در بخش بالا مطرح شد، از جمله مهم‌ترین الزامات پلیس فتا برای صرافی های ارز دیجیتال نیز همین امنیت بوده است. صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا یا صرافی های معتبر، صرافی هایی هستند که به شما اجازه می‌دهند در کمال آرامش و اطمینان خاطر، به ترید ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این بازار هیجان‌انگیز بپردازید، و در عین حال از دارایی شما، داده‌های کاربری شما، کیف پول شما و هر‌آن‌چه که به‌عنوان صرافی و شخص ثالث در اختیار آن قرار داده‌اید محافظت می‌کنند.

« حتما بخوانید » معرفی بهترین صرافی غیر متمرکز جهان (DEX)؛ آپدیت ۲۰۲۳

این‌که چه صرافی امنیت بالاتری دارد، به سابقه صرافی برمی‌گردد و رزومه آن، و تیمی که در پشت پرده صرافی فعالیت دارد. وقتی یک صرافی:

  • سابقه هیچ‌گونه هک یا سرقت یا شکایت قابل توجه و رسیدگی نشده‌ای ندارد
  • تیمی که آن را راه‌اندازی کرده و مدیریت می‌کنند، رزومه‌ای روشن دارند بدون این‌که سابقه مبهم یا تاریکی از آن‌ها وجود داشته باشد
  • یا وقتی صرافی سازوکارهای امنیتی خود را در سطح بالا انتخاب کرده و از پلتفرم و رابط کاربری آن می‌توان این موضوع را فهمید

می‌توان به اعتماد کرد.

اعتبار (Validity)

اعتبار، یکی دیگر از اصلی‌ترین معیارهای انتخاب صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا یا صرافی های معتبر است. این‌که افراد معتبری در پشت پرده صرافی حضور دارند یا آن را راه‌اندازی کرده‌اند، افراد معتبری باشند بسیار مهم است. مثل برخی از صرافی های برتر و معتبر ارز دیجیتال ایرانی که توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف راه‌اندازی شده‌اند و همین به آن‌ها اعتبار می‌بخشد.

بخوانید  تحلیل و بررسی بریکس | اخبار داغ 🔥🔥

همین‌طور، تعداد کاربران نیز می‌تواند از جمله نشانه‌های اعتبار یک صرافی باشد. وقتی حجم بالایی از کاربران، با سرمایه‌گذاری‌های کلان در پلتفرم صرافی مشارکت دارند، احتمالاً می‌توان چنین استنباط کرد که صرافی از اعتبار بالایی برخوردار است و می‌توان روی آن به‌عنوان یکی از صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا – که در آینده‌ای نه‌چندان دور قابلیت دریافت مجوز را دارد – حساب باز کرد.

برای این‌که بدانید یک صرافی چقدر کاربر دارد، می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. با وجود این‌که اکثر صرافی‌ها، نقدینگی و حجم معاملات روزانه و تعداد کاربران خود را اعلام می‌کنند، اما شما نیز می‌توانید برای کسب اطمینان، خودتان دست به کار شده و رتبه سیمیلاروب وب‌سایت صرافی مورد نظر را چک کنید. صرافی های با رتبه‌های بالا، کاربران بیشتری دارند و معتبرتر هستند.

نحوه استفاده از وب‌سایت سیمیلاروب، در مطلب «بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی» به طور کامل آموزش داده شده است.

شفافیت (Transparency)

اما در مورد شفافیت، که بیشتر از هر چیزی شما را در مورد معتبر بودن یا عدم اعتبار یک صرافی مطمئن می‌کند. تا به حال قبل از این‌که یک صرافی را به‌عنوان یکی از صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا قبول کرده و دارایی‌های نازنین خود را به آن بسپارید، به این فکر کرده‌اید که این صرافی را چه کسی راه‌اندازی کرده است؟ مدیرعامل آن کیست؟ اصلاً اگر فردا روز وب‌سایت صرافی یک‌باری بسته شود و کسی به تلفن‌های شما پاسخ ندهد، قرار است به کجا مراجعه کنید و از چه کسی شکایت کنید؟

بله… موضوع بسیار جدی و مهم است.

شما باید در مورد صرافی که انتخاب کرده‌اید اطلاعات دقیق و شفاف داشته باشید. در واقع، صرافی موردنظر باید کلیه اطلاعات خود را به‌صورت شفاف در وب‌سایت و اپلیکیشن خود در اختیار کاربرانش قرار دهد. باید شفاف باشد که چه کسی و چه زمانی این مجموعه را راه‌اندازی کرده است؛ در حال حاضر مدیریت آن بر عهده کیست و آیا صرافی دفتر مرکزی واقعی و فیزیکی در داخل ایران دارد؟ اگر دارد آدرس آن کجاست؟

صرافی‌هایی که تعداد کارکنان آن‌ها، هم‌بنیان‌گذاران و انگیزه آن‌ها از راه‌اندازی صرافی، مدیرعامل و سایر افراد تاثیرگذار و همین‌طور آدرس دقیق دفتر مرکزی آن‌ها در داخل ایران شفاف و قابل پیگیری است، صرافی های قابل اعتمادی هستند و می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید.

صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا؟

در صورتی که در مطلبی، لیست صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا را مشاهده کردید، به اعتبار مطلب موردنظر باید شک کنید. از طرفی، در صورتی که یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی نیز ادعا می‌کند که از سوی پلیس فتا دارای مجوز فعالیت بوده و نسبت به رقبای خود از اعتبار بیشتری برخوردار است، باز هم باید به صداقت و شفافیت آن شک کرده و سعی کنید از معامله با چنین صرافی دوری کنید.

بخوانید  نظر متخصصین و افراد تاثیر گذار درباره بیت کوین و ارز دیجیتال

« حتما بخوانید » چگونه یک صرافی مناسب را برای ترید کردن انتخاب کنیم؟

همان طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، در حال حاضر هیچ یک از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی موفق به دریافت تاییدیه و مجوز فعالیت از سوی پلیس فتا نشده‌اند و اگرچه الزامات و اسناد رگولاتوری فعالیت این صرافی ها از سوی پلیس فتا منتشر شده است، اما هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است. با این حال، می‌توان برخی صرافی‌ها را، بر اساس یک‌سری معیارهای مشخص که توضیح داده شد، معتبرتر از دیگر صرافی‌ها در نظر گرفته و بر این اساس، با اعتماد بیشتری در آن‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخت.

لیست ۵ صرافی معتبر ارز دیجیتال ایرانی

در این بخش، ۵ مورد از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی را معرفی می‌کنیم، که هویت صاحبان و کارمندان آن‌ها کاملاً مشخص بوده و دارای دفتر مرکزی ثابت در داخل ایران هستند.

صرافی نوبیتکس (Nobitex)

صرافی نوبیتکس، یکی از بهترین و مورد اعتمادترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است. این صرافی، که در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده است، یکی از باسابقه‌ترین و قدیمی‌ترین صرافی های ارز دیجیتال در ایران است که به دلیل مشخص بودن هویت صاحبین و کارکنانش، تا حد زیادی می‌توانید به آن اعتماد کنید.

صرافی نوبیتکس در یک نگاه:

تعداد کارمندان ۱۳۱ نفر
دفتر مرکزی ثابت تهران
سال راه‌اندازی ۱۳۹۶
مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار امیرحسین راد
وب‌سایت صرافی https://nobitex.ir

کیف پول‌های ارائه شده توسط این صرافی، یکی از ایمن‌ترین والت‌های ارز دیجیتال در میان صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است که احتمال هرگونه سرقت، هک یا سوءاستفاده را به حدقل می‌رساند.

صرافی والکس (Wallex)

صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا - صرافی والکس (Wallex)

صرافی والکس، یکی دیگر از صرافی های معتبر ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی است که اگرچه نمی‌توان گفت جزو صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران است، اما تا حد زیادی می‌توانید به آن اعتماد کرده و با خیال راحت در پلتفرم یا اپلیکیشن موبایلی آن به ترید ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در بازار جذاب کریپتو بپردازید.

بخوانید  مدیر عامل Coinbase نقش انفجاری Crypto را در کمپین ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیش بینی کرد

صرافی والکس در یک نگاه:

تعداد کارمندان ۱۴۰ نفر
دفتر مرکزی ثابت تهران
سال راه‌اندازی ۱۳۹۷
مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار امین امینی
وب‌سایت صرافی https://wallex.ir

کیف پول‌های ارائه شده توسط این صرافی نیز از جمله ایمن‌ترین والت‌های ارز دیجیتال در میان صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است که احتمال هرگونه سرقت، هک یا سوءاستفاده را به حدقل می‌رساند.

صرافی آبان تتر (Aban Tether)

صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا - صرافی آبان تتر (Aban Tether)

صرافی آبان تتر، یکی از بهترین و معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است که در سال ۱۳۹۷ به دست جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شده است.

صرافی آبان تتر در یک نگاه:

تعداد کارمندان ۹۲ نفر
دفتر مرکزی ثابت تهران
سال راه‌اندازی ۱۳۹۷
مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار فرهاد فلاح
وب‌سایت صرافی https://abantether.com

نکته قابل توجه در مورد صرافی آبان تتر که می‌تواند با وجود این‌که این صرافی جزو صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران نیست، یک قوت قلب برای کاربران آن باشد این است که حتی امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌صورت حضوری نیز در این صرافی فراهم شده است. شما می‌توانید در صورت نگرانی از شفافیت و صداقت پلتفرم، به‌صورت حضوری نیز در محل صرافی حضور به عمل رسانده و از نزدیک، ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را خرید و فروش کنید.

صرافی رمزینکس (Ramzinex)

صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا - صرافی رمزینکس (Ramzinex)

صرافی والکس، یکی از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی، و از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال در ایران است.

صرافی رمزینکس در یک نگاه:

تعداد کارمندان ۴۴ نفر
دفتر مرکزی ثابت تهران
سال راه‌اندازی ۱۳۹۷
هم‌بنیان‌گذاران سید علیرضا رادمنش و محمدرضا آشتیانی
وب‌سایت صرافی https://ramzinex.com

رمزینکس نیز مانند دیگر صرافی های معتبر معرفی شده در این صرافی، اگرچه جزو صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران نیست، اما امنیت و اعتبار آن به حدی است که می‌توانید با خیال راحت در پلتفرم و اپلیکیشن آن به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف پرداخته و سودآوری کنید.

صرافی ارزپایا (ArzPaya)

صرافی والکس، یکی از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است که با ارائه بستری برای خرید و فروش آسان و آنلاین ارزهای دیجیتال و همین‌طور کیف پول اختصاصی برای کاربران، یکی از صرافی های ارز دیجیتال معتبر برای کاربران ایرانی است. این صرافی، که در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده است نیز مانند دیگر صرافی های هم‌نوع خود، جایی در لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران ندارد، اما به شدت قابل اطمینان بوده و مورد اعتماد کاربران است.

صرافی ارزپایا در یک نگاه:

تعداد کارمندان ۲۴ نفر
دفتر مرکزی ثابت تهران
سال راه‌اندازی ۱۳۹۶
وب‌سایت صرافی https://arzpaya.com

نکته قابل توجه در خصوص صرافی ارز پایا این است که این صرافی، طی چند سال فعالیت خود در حوزه ارزهای دیجیتال، تاکنون هیچ گزارش یا فیدبک منفی دریافت نکرده و مهم‌تر از آن، شما می‌توانید در صورت تمایل با ورود به وب‌سایت اصلی صرافی، اطلاعات دقیقی از ابتدای افتتاح صرافی تا به امروز در مورد آن کسب کنید.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2603205

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها