تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
0

لورس :صندوق کارا چیست

  • کد خبر : 2623766
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
لورس :صندوق کارا چیست
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

در حال حاضر، به خاطر وجود محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی بین‌المللی و داخلی، متغیرهای تورم ساز در بازارهای مالی، به‌شدت قدرت گرفته و ریسک سرمایه‌گذاری در بسیاری از زمینه‌ها را بالاتر برده‌اند. برای محافظت هرچه بیشتر سرمایه، در برابر خطر نابودی، باید به دنبال روش‌ها و ابزارهای مطمئن‌تری در سرمایه‌گذاری باشیم که در عین سوددهی، ریسک کمتری هم به دنبال داشته باشند؛ چراکه پس‌انداز، نه‌تنها سودی به همراه نخواهد داشت، بلکه قادر به حفظ ارزش اولیه سرمایه ما نیز نخواهد بود. استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، از روش‌های مطمئن و کم ریسک به شمار می‌آید. صندوق سرمایه‌گذاری کارا، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری ثابت است که مزایا و ویژگی‌های خاص خودش را داشته و در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.
صندوق درآمد ثابت نوع دوم چیست؟ با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افراد به‌صورت غیرمستقیم در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های درآمد ثابت، برخلاف صندوق‌های سهامی، بیشتر دارایی‌های خود را در اوراق با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری کرده و به همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نسبتاً پایین است…

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

در حال حاضر، به خاطر وجود محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی بین‌المللی و داخلی، متغیرهای تورم ساز در بازارهای مالی، به‌شدت قدرت گرفته و ریسک سرمایه‌گذاری در بسیاری از زمینه‌ها را بالاتر برده‌اند. برای محافظت هرچه بیشتر سرمایه، در برابر خطر نابودی، باید به دنبال روش‌ها و ابزارهای مطمئن‌تری در سرمایه‌گذاری باشیم که در عین سوددهی، ریسک کمتری هم به دنبال داشته باشند؛ چراکه پس‌انداز، نه‌تنها سودی به همراه نخواهد داشت، بلکه قادر به حفظ ارزش اولیه سرمایه ما نیز نخواهد بود. استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، از روش‌های مطمئن و کم ریسک به شمار می‌آید. صندوق سرمایه‌گذاری کارا، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری ثابت است که مزایا و ویژگی‌های خاص خودش را داشته و در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

صندوق درآمد ثابت نوع دوم چیست؟

با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افراد به‌صورت غیرمستقیم در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های درآمد ثابت، برخلاف صندوق‌های سهامی، بیشتر دارایی‌های خود را در اوراق با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری کرده و به همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نسبتاً پایین است. صندوق درآمد ثابت نوع دوم، نوعی از صندوق‌های درآمد ثابت است که باهدف کاهش هرچه بیشتر ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ایجادشده است. حداقل ۹۵ درصد از دارایی‌های این صندوق‌، در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده و ۵ درصد باقی‌مانده آن در سهام، سرمایه‌گذاری می‌شود؛ درنتیجه، صندوق درآمد ثابت نوع دوم، کم ریسک‌ترین نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید. گاهی این صندوق‌ها به‌طور کامل در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرده و هیچ سهامی در بازار بورس ندارند. صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال ریسک کم و بازدهی خوب هستند. این صندوق‌ها همچنین برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، بسیار مناسب به نظر می‌رسند.

تفاوت صندوق درآمد ثابت نوع دوم با نوع عادی

صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم، از جهات زیر با صندوق‌های درآمد ثابت عادی متفاوت هستند:

  1. سود پرداختی: صندوق‌های درآمد ثابت عادی، معمولاً سود خود را به‌صورت ماهانه می‌پردازند؛ اما صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم، سود را به‌صورت تجمعی پرداخت می‌کنند. یعنی سود در هرماه، به اصل سرمایه اضافه‌شده و در سود ماه‌های بعدی تأثیر مستقیم می‌گذارد. این امر باعث می‌شود که بازدهی صندوق، در بلندمدت افزایش یابد.
  2. مقدار سهام در بازار بورس: صندوق‌های درآمد ثابت نوع اول، باید تا ۳۰ درصد از دارایی‌های خود را در سهام سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم، برخلاف صندوق‌های درآمد ثابت عادی، الزامی به خرید سهام ندارند. در این صندوق‌ها، حداکثر ۵ درصد از دارایی‌ها، به خرید سهام اختصاص می‌یابد. عدم حضور سهام در سبد صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم، ریسک این صندوق‌ها را کاهش می‌دهد؛ زیرا سهام، دارایی‌ پرریسک‌تری نسبت به اوراق با درآمد ثابت است. بااین‌حال، وزن کم سهام در سبد صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم، بازدهی این صندوق‌ها را در روزهای خوب بازار کاهش می‌دهد؛ زیرا در روزهای خوب بازار، ارزش سهام افزایش‌یافته و این افزایش ارزش، به بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت عادی که سهام بیشتری در سبد آن‌ها وجود دارد، منتقل می‌شود.

روش بررسی و انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری، باید به موارد زیر توجه کنیم:

  • بازده صندوق: مهم‌ترین عامل در انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری، بازده آن است. بازده صندوق، میزان سودی است که در یک بازه زمانی مشخص، برای سرمایه‌گذار به دست می‌آید. برای مقایسه بازده صندوق‌های مختلف، می‌توانیم از شاخص‌هایی مانند NAV، عملکرد ماهانه و عملکرد سالانه استفاده کنیم.
  • میزان ریسک صندوق: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ریسک‌های متفاوتی همراه هستند. صندوق‌های با ریسک بالاتر، گاهی بازدهی بیشتری به همراه دارند ولی صندوق‌های با ریسک کمتر سود تضمین‌شده‌تری ارائه می‌دهند. برای ارزیابی ریسک صندوق‌ها، می‌توانیم از شاخص‌هایی مانند نسبت بتا و ضریب آلفا استفاده کنیم.
  • کمک گرفتن از سایت‌های مرجع: سایت‌های مرجع زیادی در بازار سرمایه وجود دارند که اطلاعات مفیدی در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند. این سایت‌ها، میزان سود، ریسک و سایر اطلاعات مربوط به صندوق‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارند.

2

صندوق کارا کاریزما

کارا یک صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نوع دوم است که توسط سبد گردان کارا ارائه می‌شود. این صندوق از ۱۶ آبان ماه، سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز و در فرا بورس عرضه شد. صندوق درآمد ثابت کارا، سود روزشمار دارد؛ یعنی سود صندوق کارا، روزانه به ارزش خالص دارایی‌های صندوق «NAV» اضافه‌شده و به‌صورت ماهانه پرداخت نمی‌شود. «NAV»، قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری در صندوق است. بازدهی سهام کارا را در جدول زیر مشاهده فرمایید:

هفتگی ماهانه ۳ ماهه ۶ ماهه سالیانه از آغاز تا سیس
بازدهی %۰.۴۷ %۲.۰۱ %۶.۱۸ %۱۲.۶۷ %۲۶.۴ %۵۳.۵

ترکیب دارایی صندوق درآمد ثابت کارا نیز به‌صورت زیر است:

  1. ۴۲ درصد، اوراق
  2. ۲ درصد، سپرده
  3. ۱ درصد، پنج سهم با بیشترین وزن

سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت کارا ETF

همان‌طور که می‌دانید صندوق‌های درآمد ثابت، به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ صندوق‌هایی که تقسیم سود می‌کنند و صندوق‌هایی که قابل معامله هستند. به صندوق‌های قابل معامله، «ETF» گفته می‌شود. صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم ETF، در بورس معامله‌شده و برای خریدوفروش واحد‌های این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران باید مراحل زیر را طی کنند:

  1. احراز هویت در سامانه سجام
  2. دریافت کد بورسی
  3. عضویت در کارگزاری

پس از انجام این مراحل، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق کارگزاری خود، واحد‌های صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم ETF را خریدوفروش کنند. شرکت سبد گردان کاریزما، صندوقی با عنوان کارا را در گروه صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم عرضه کرده است. این صندوق، از نوع قابل معامله و ETF است که سود خود را به‌صورت ماهانه پرداخت نمی‌کند. سود صندوق کارا، به‌صورت تجمعی بر روی خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) لحاظ می‌شود. سرمایه‌گذاری در صندوق سبد گردان کارا، مناسب کسانی است که علاقه‌مندند از محل سود کسب‌شده، سرمایه‌گذاری مجدد داشته باشند.

صندوق سرمایه‌گذاری کارا، در حال حاضر ۹ میلیارد و ۲۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد، نزد سرمایه‌گذاران داشته و کل خالص ارزش دارایی آن نیز تا به امروز ۱۴۴۰۲.۶۸ میلیارد تومان است.

3

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری کارا

برای سرمایه‌گذاری در صندوق کارا کاریزما، ابتدا باید احراز هویت شده و کد بورسی داشته باشید. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در صندوق کارا، از طرف سازمان بورس، ۵۰۰ هزار تومان تعیین‌شده و هزینه صدور و ابطال این صندوق، تنها یک درصد است. سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری کارا، به سه روش زیر امکان‌پذیر است:

  1. ۱. از طریق ‌سایت کارا: به سایت کارا مراجعه کرده و در قسمت «سرمایه‌گذاری»، روی «صندوق‌های درآمد ثابت» کلیک کنید. بعد از انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری کارا، مبلغ را وارد کرده و سرمایه‌گذاری را انجام دهید.
  2. از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها: وارد سامانه معاملاتی کارگزاری خود شده و نماد صندوق کارا را جستجو کنید. بعد از تعیین مقدار سرمایه‌گذاری، خرید را انجام دهید.
  3. از طریق سامانه سرمایه‌گذاری کارگزاری‌ها: در سامانه سرمایه‌گذاری کارگزاری خود ثبت‌نام کرده و وارد سامانه سرمایه‌گذاری شوید. در بخش صندوق‌ها، صندوق کارا را انتخاب کرده و با تعیین مبلغ، سرمایه‌گذاری کنید.

مقاله اصلی

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2623766

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها