تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024
0

لورس :ضریب ناکاموتو چیست؟ نگاهی تخصصی به ناکاماتو

  • کد خبر : 2630855
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
لورس :ضریب ناکاموتو چیست؟ نگاهی تخصصی به ناکاماتو
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

ازآنجایی‌که موج پذیرش در بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز ادامه دارد، مهم است که به میزان غیرمتمرکز بودن این بلاک‌چین‌ها توجه کنیم. یکی از معیارهای سنجش ماهیت غیرمتمرکز یک بلاک‌چین، ضریب ناکاموتو است. ضریب ناکاموتو نشان‌دهنده تعداد اعتباردهنده‌ها (گره‌ها) است که باید با هم همکاری کنند تا با موفقیت سرعت هر بلاک‌چین را به‌درستی کاهش دهند یا مانع از عملکرد صحیح آن‌ها شوند. هرچه ضریب ناکاموتو نسبت به تعداد کل اعتباردهنده‌ها بیشتر باشد، خطر تبانی که یک بلاک‌چین غیرمتمرکز را مختل می‌کند، کمتر می‌شود.
ضریب ناکاموتو تمرکززدایی را اندازه‌گیری می‌کند و حداقل تعداد گره‌های موردنیاز برای ایجاد اختلال در شبکه بلاک‌چین را نشان می‌دهد. ضریب ناکاموتو بالا به این معنی است که یک بلاک‌چین غیرمتمرکزتر است.
امتیاز ناکاموتو تعداد زیرسیستم‌های یک بلاک‌چین و چند نهاد را در نظر می‌گیرد که قبل از به‌دست‌آوردن کنترل هر زیرسیستم باید به خطر بیفتید. به بیان ساده، نمره ناکاموتو حداقل تلاشی را که برای ایجاد اختلال در هر بلاک‌چین لازم است را توصیف می‌کند. ضریب بالا به این معنی است که یک بلاک‌چین به‌سختی می‌تواند مختل شود، زی..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

ازآنجایی‌که موج پذیرش در بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز ادامه دارد، مهم است که به میزان غیرمتمرکز بودن این بلاک‌چین‌ها توجه کنیم. یکی از معیارهای سنجش ماهیت غیرمتمرکز یک بلاک‌چین، ضریب ناکاموتو است. ضریب ناکاموتو نشان‌دهنده تعداد اعتباردهنده‌ها (گره‌ها) است که باید با هم همکاری کنند تا با موفقیت سرعت هر بلاک‌چین را به‌درستی کاهش دهند یا مانع از عملکرد صحیح آن‌ها شوند. هرچه ضریب ناکاموتو نسبت به تعداد کل اعتباردهنده‌ها بیشتر باشد، خطر تبانی که یک بلاک‌چین غیرمتمرکز را مختل می‌کند، کمتر می‌شود.

ضریب ناکاموتو تمرکززدایی را اندازه‌گیری می‌کند و حداقل تعداد گره‌های موردنیاز برای ایجاد اختلال در شبکه بلاک‌چین را نشان می‌دهد. ضریب ناکاموتو بالا به این معنی است که یک بلاک‌چین غیرمتمرکزتر است.

امتیاز ناکاموتو تعداد زیرسیستم‌های یک بلاک‌چین و چند نهاد را در نظر می‌گیرد که قبل از به‌دست‌آوردن کنترل هر زیرسیستم باید به خطر بیفتید. به بیان ساده، نمره ناکاموتو حداقل تلاشی را که برای ایجاد اختلال در هر بلاک‌چین لازم است را توصیف می‌کند. ضریب بالا به این معنی است که یک بلاک‌چین به‌سختی می‌تواند مختل شود، زیرا غیرمتمرکزتر است. در همین حال، ضریب پایین به این معنی است که یک سیستم به‌شدت متمرکز است و خطر اختلال بالایی دارد.

تاریخچه کلی

ضریب ناکاموتو برای اولین‌بار به طور رسمی در سال ۲۰۱۷ توسط بالاجی سرینیواسان CTO سابق Coinbase توصیف شد. این اندازه‌گیری به نام ساتوشی ناکاموتو، بنیان‌گذار احتمالی بیت‌کوین نام‌گذاری شده است. بااین‌حال، ضریب ناکاموتو فقط یک اندازه‌گیری بیت‌کوین نیست. در عوض، ضریب ناکاموتو را می‌توان برای تجزیه‌وتحلیل انواع بلاک‌چین استفاده کرد.

طرح اولیه سرینیواسان یافتن راهی کمی برای تعیین دقیق عدم تمرکز هر سیستم بود. برای محاسبه این، او روشی را پیشنهاد کرد که ضریب جینی و منحنی لورنز را ترکیب می‌کرد. این اندازه‌گیری‌ها عموماً برای بررسی نابرابری و عدم یکنواختی در یک جمعیت اقتصادی استفاده می‌شوند، اما Srinivasan ایده انقلابی استفاده از آنها را در مفاهیم تمرکززدایی بلاک‌چین داشت. ضریب ناکاموتو با ترکیب این اندازه‌گیری‌های نابرابری با تحلیل زیرسیستم بلاک‌چین ایجاد می‌شود.

بیشتر در این حوزه بخوانید: ارز دوج کوین چیست و دوج چه آینده ای دارد ؟

تحمل گسل بیزانس

به طرح تحمل خطای بیزانسی بیت‌کوین فکر کنید که در آن ۵۱ درصد از اعتبارسنجی‌ها باید برای ایجاد تغییرات در زنجیره موافق باشند. باتوجه‌به bitnodes.io تنها با حدود ۱۴۴۰۹ گره در شبکه بیت‌ کوین، برای کاهش سرعت شبکه به ضریب ناکاموتو ۷۳۴۹ اعتبارسنجی نیاز است. برای سایر بلاک‌چین‌ها، طرح‌های تحمل خطای بیزانسی متفاوتی وجود دارد و معمولاً اعتبارسنجی‌های کمتری وجود دارد.

بلاک‌چین‌های محبوب و ضریب ناکاموتو

بیایید نگاهی به ضریب ناکاموتو برای برخی از محبوب‌ترین بلاک‌چین بیندازیم.

در این سیستم‌ها، این ممکن است ضریب ناکاموتو را به‌گونه‌ای تغییر دهد که به نظر می‌رسد تنها به چند اعتبارسنجی نیاز است تا عملکرد صحیح شبکه را مختل کند، اما در واقعیت، برای انجام این کار به مقدار بسیار بالاتری از قدرت اعتبارسنجی نیاز است. در نتیجه فکر نکنید که صرفاً این اعداد می‌تواند بیانگر این ضریب باشد و این تا حدودی یک مقایس کلی است که در واقع در بسیاری از شرایط، پایه و اساس روشنی ندارد.

بلاک‌چین ضریب ناکاموتو مجموع # اعتبارسنجی
بیت‌کوین ۷,۳۴۹ ۱۴,۴۰۹
آوالانچ ۲۶ ۱,۱۸۸
بایننس اسمارت چین ۷ ۴۴
کازماس ۶ ۱۵۰
فانتوم ۳ ۶۶
پالیگان ۲ ۱۰۰
سولانا ۱۹ ۱,۲۴۹
ترا کلاسیک ۷ ۱۳۰
ثورچین ۲۹ ۷۶

ضریب ناکاموتو در بلاک‌چین‌های نوپا

همان‌طور که می‌بینید، بسیاری از بلاک‌چین‌های نوپا ممکن است مستعد هماهنگی بین چند تأییدکننده در سیستم خود باشند. این برای مراحل اولیه آنها قابل‌درک است. رشد یک بلاک‌چین به طور طبیعی اتفاق می‌افتد، اما توجه جدی به تمرکززدایی باید در کانون توجه قرار گیرد. درک ساختار انگیزشی اعتباردهنده‌ها نیز مهم است. خرید توان محاسباتی کافی برای ایجاد اختلال در شبکه‌ای که درصد زیادی از آن را در اختیار دارید، هرگز از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

محاسبه ضریب ناکاموتوی بلاک‌چین

محاسبه ضریب ناکاموتو کمی پیچیده‌تر از جای‌گذاری‌کردن اعداد اصلی به یک فرمول ساده است. تعریف رسمی اندازه‌گیری ناکاموتو حداقل تعداد موجودیت‌ها در یک زیرسیستم معین است که می‌توانند مقادیر کنترل متناسب خود را برای کنترل زیرسیستم جمع کنند. چندین تکنیک مختلف وجود دارد که ممکن است لازم باشد هنگام محاسبه این ضریب از آنها استفاده کنید. شما باید فرمول‌های ضریب ناکاموتوی خود را بر اساس نوع موقعیتی که می‌خواهید تحلیل کنید انتخاب کنید.

اول‌ازهمه، شما باید حداقل آستانه را برای تصاحب تعیین کنید. چه مقدار از هر زیرسیستم برای تغییردادن آن موردنیاز است؟ عدد استاندارد ۵۱ درصد است. بااین‌حال، واقعیت این است که همه بلاک‌چین‌ها بر روی سیستمی کار نمی‌کنند که اکثریت ساده کنترل را به دست می‌آورند. برخی از سیستم‌ها ممکن است به چیزی در حدود ۶۰٪ یا ۷۵٪ از شبکه نیاز داشته باشند تا در مورد تغییر سیستم به توافق برسند. مگر اینکه یک امتیاز خلاف این را بیان کند، می‌توانید فرض کنید که فرمول ضریب ناکاموتو از ۵۱% به‌عنوان حداقل آستانه استفاده می‌کند.

در مرحله بعد، شما باید راه‌هایی را در نظر بگیرید که در آن هر نوع زیرسیستم بلاک‌چین می‌تواند به خطر بیفتد. Srinivasin پیشنهاد می‌کند که هر بلاک‌چین را می‌توان به شش زیرسیستم جداگانه تقسیم کرد: استخراج، مشتریان، توسعه‌دهندگان، مبادلات، گره‌ها و مالکان. هر یک از این زیرسیستم‌ها مجموعه‌داده‌های آماری خاص خود را دارند که باید در نظر بگیرید.

  1. ماینینگ: میزان پاداشی که کاربران برای ماینینگ در مدت‌زمان معینی دریافت می‌کنند
  2. مشتریان: تعداد کاربران برای هر مشتری
  3. توسعه‌دهندگان: تعداد تعهداتی که توسعه‌دهندگان انجام می‌دهند
  4. مبادلات: حجم مبادلات انجام شده در مدت‌زمان معین
  5. گره‌ها: توزیع گره در سراسر کشورها
  6. مالکان: توزیع در آدرس‌های فردی

رسم منحنی لوزی برای دستیابی به ضریب ناکاموتو

هنگامی که این اطلاعات فردی را به‌صورت منحنی لورنز بر روی یک نمودار رسم کردید، می‌توانید تعداد نهادهایی را که برای رسیدن به حداقل درصد آستانه برای اختلال در سیستم لازم است، شناسایی کنید. شما باید حداقل تعداد نهادهایی را پیدا کنید که کنترل متناسب آنها تا ۵۱٪ یا هر درصد اختلال دیگری که تعیین می‌کنید را پیدا کنید. این عدد ضریب ناکاموتو برای تمرکززدایی بلاک‌چین است.

ما می‌دانیم که فرمول ضریب ناکاموتو می‌تواند کمی پیچیده به نظر برسد، بنابراین بیایید نگاهی به یک مثال در دنیای واقعی بیندازیم تا کارها را ساده‌تر کنیم. به‌عنوان‌مثال، هنگام درنظرگرفتن امتیاز ناکاموتو برای تمرکززدایی توسعه‌دهنده اتریوم، با جستجوی تعداد متخصصانی که رفرنس داده‌اند شروع می‌کنید. (مستندات Geth تعداد کل commitها و تعداد تعهدات به‌ازای هر مهندس را نشان می‌دهد.)

با ترسیم تعداد commitها به‌ازای هر مهندس بر روی منحنی لورنز، اگر می‌توانید ببینید که دو مهندس به‌تنهایی بیش از ۵۱٪ از همه تعهدات را انجام داده‌اند، Nakamoto امتیاز توسعه‌دهندگان اتریوم دو خواهد بود. این بدان معناست که توسعه اتریوم به‌شدت متمرکز است.

مزایا و معایب ضریب ناکاموتو

مزایا و معایب ضریب ناکاموتو چیست؟

همین‌طور در کنار تمامی مفاهیمی که تاکنون در مورد ضریب ناکاموتو به آن‌ها اشاره کردیم، ضروری است بدانید که این شاخص، مزیت‌ها، ویژگی‌های مثبت و همین‌طور معایبی نیز دارد که می‌تواند روی اصل معاملات شما تأثیر بگذارد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که با مطالعه کل این بخش، حتماً با قدم‌های آهسته و احتیاط، در این جریان پیش بروید تا کم‌تر دچار مشکل شوید.

همان‌طور که می‌بینید، ضرایب ناکاموتو یک مفهوم نسبتاً منحصربه‌فرد در تحلیل بلاک‌چین است. در مقایسه با سایر اندازه‌گیری‌ها، این ضرایب دارای مزایا و معایب بسیار خاصی هستند.

در همین حوزه، ضریب دانش خود را افزایش دهید: ارز دیجیتال (توکن) تتلو چیست و چرا نباید بخریم!

ویژگی‌های مثبت ضریب ناکاموتو

استفاده از امتیاز ناکاموتو با مزایای مفید بسیاری همراه است. البته که معایب آن هم می‌تواند روی تصمیم‌گیری شما تاثیرگذار و مهم باشد.

شناسایی سریع بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز: بزرگ‌ترین مزیت این اندازه‌گیری این است که مقایسه و تضاد بلاک‌چین‌ها را آسان می‌کند. هنگامی که امتیاز ناکاموتو را محاسبه کردید، می‌توانید در یک نگاه متوجه شوید که کدام رمزارزها غیرمتمرکز هستند و دقیقاً رمزارزهای مختلف چقدر غیرمتمرکز هستند.

تجزیه‌وتحلیل انواع ویژگی‌های بلاک‌چین: ضریب ناکاموتو بسیار انعطاف‌پذیر است. می‌توانید آن را در موقعیت‌های مختلفی اعمال کنید، بنابراین می‌توانید ویژگی‌هایی را که برایتان مهم هستند تجزیه‌وتحلیل کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر توسعه غیرمتمرکز را در اولویت قرار دهید، می‌توانید از این ضریب برای یافتن بلاک‌چین‌هایی استفاده کنید که تنها به چند توسعه‌دهنده متکی نیستند.

خطرات بالقوه را برجسته کنید: این اندازه‌گیری همه در مورد شناسایی میزان تلاش برای به خطر انداختن یک سیستم است. می‌توانید از آن برای تعیین بزرگ‌ترین مشکل امنیتی برای هر رمزنگاری استفاده کنید. امتیاز ناکاموتو پایین می‌تواند به شما در شناسایی مشکلات احتمالی کمک کند، مانند قرارگرفتن همه گره‌ها در یک مکان واحد.

روش‌های طراحی برای بهینه‌سازی تمرکززدایی: یکی از دلایل اصلی ایجاد این ضریب Srinivasan برای بهینه‌سازی تمرکززدایی بلاک‌چین بود. ضریب ناکاموتو به شما این امکان را می‌دهد که به‌سرعت در نظر بگیرید که تغییرات پیشنهادی چگونه بر یک بلاک‌چین تأثیر می‌گذارد. کاربران بلاک‌چین می‌توانند چندین سناریو آزمایشی را اجرا کنند و ببینند کدام تغییرات بیشترین تأثیر را در بهبود تمرکززدایی بلاک‌چین دارند.

معایب ضریب ناکاموتو

این ضریب علی‌رغم مزایای فراوانی که دارد، معایبی نیز دارد.

به‌راحتی با انتخاب مجموعه‌داده دست‌کاری می‌شود: هنگام محاسبه امتیازات ناکاموتو، مجموعه‌داده‌های شما تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر به تمرکززدایی مالکیت نگاه می‌کنید، صرف زمان برای حساب‌کردن هر کیف پول با مقدار بی‌نهایت کمی ارز، بلاک‌چین را بسیار غیرمتمرکز جلوه می‌دهد. بااین‌حال، اگر فقط به مالکانی نگاه کنید که بیش از ۵۰۰ دلار دارند، رمزارز می‌تواند بسیار متمرکز باشد.

محاسبات آماری پیچیده: امتیازات ناکاموتو فقط با جمع و تفریق چند عدد اصلی ایجاد نمی‌شود. هیچ فرمول ساده ضریب ناکاموتو برای استفاده وجود ندارد. شما باید برای به‌دست‌آوردن مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها وقت بگذارید، آنها را بر روی منحنی لورنز ترسیم کنید و نتایج را تجزیه‌وتحلیل کنید.

ضریب ناکاموتو در بین بلاک‌چین‌های محبوب

ضریب ناکاموتو در بین بلاک‌چین‌های محبوب

بلاک‌چین‌های محبوب چگونه ضریب ناکاموتو را اندازه‌گیری می‌کنند؟ اجازه دهید آن را در ارزهای دیجیتال محبوب در دنیا مورد بررسی قرار دهیم.

بیت‌کوین

تقریباً با هر اندازه‌گیری، بیت‌کوین بالاترین امتیاز ناکاموتو را دارد. اندازه‌گیری‌های آن، به‌عنوان‌مثال، برای توسعه‌دهنده، مالک و اعتبارسنجی به طور قابل‌ توجهی بالاتر از سایر بلاک‌چین‌ها است. این امر بیت‌کوین را به یکی از غیرمتمرکزترین بلاک‌چین‌ها تبدیل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، بیت‌کوین دارای ۱۴۴۰۹ اعتبارسنجی است و امتیاز ناکاموتو ۷۳۴۹ است، درحالی‌که اکثر بلاک‌چین‌ها امتیاز کمتر از ۱۵ دارند.

سولانا

سولانا در واقع یکی از اولین رمزارزهایی بود که ایده ضریب ناکاموتو را رایج کرد. این اندازه‌گیری اغلب توسط کاربران مطرح می‌شد که ادعا می‌کردند بلاک‌چین به طور منطقی متمرکز است. اگر به تعداد کل اعتباردهنده‌ها نگاه کنید، سولانا دارای ضریب ناکاموتوی مناسبی برابر با ۱۹ است. به‌ویژه در مواردی مانند استخرهای ماینینگ امتیاز خوبی کسب می‌کند. با این‌حال، وقتی اندازه‌گیری‌ها را برای گره‌ها و مالکان در نظر می‌گیرید، سولانا امتیازات نسبتاً ضعیفی برای تمرکززدایی بلاک‌چین دارد.

خرید سولانا با بهترین قیمت از صرافی های ایرانی

آوالانچ

بهمن معمولاً در چندین معیار ضریب ناکاموتو رتبه بالایی دارد. امتیاز ۲۶ برای تعداد کل اعتباردهنده‌ها دارد و زیرسیستم‌های مختلف آن نیز امتیاز بالایی می‌گیرند. این برای طرف‌داران Avalanche تعجبی ندارد. از ابتدا، اولویت این بلاک‌چین تمرکززدایی بوده است. همان‌طور که تجزیه‌وتحلیل امتیاز ناکاموتو نشان می‌دهد، بهمن غیرمتمرکزترین بلاک‌چین اثبات سهام (PoS) است.

مشاهده قیمت آوالانچ در سایت بیتمینو

آیا ضریب ناکاموتو مفید است؟

آیا ضریب ناکاموتو مفید است؟

مطمئناً ضریب ناکاموتو یکی از مفیدترین روش‌ها برای اندازه‌گیری تمرکززدایی بلاک‌چین است. اکثر اندازه‌گیری‌های دیگر فقط تعیین می‌کنند که یک بلاک‌چین متمرکز یا غیرمتمرکز است. در همین حال، ضریب ناکاموتو نشان می‌دهد که تمرکززدایی بلاک‌چین در یک پیوستار است. می‌تواند دقیقاً تعیین کند که هر زنجیره معین چقدر غیرمتمرکز است. علاوه بر این، می‌تواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف یک بلاک‌چین کمک کند تا بتوانید راحت‌تر بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز را پیدا کنید.

ضریب ناکاموتو می‌تواند مفید باشد، اما ایراداتی دارد. برای اینکه بیشترین بهره را از این اندازه‌گیری ببرید، باید برای تجزیه‌وتحلیل واقعی آن‌وقت بگذارید. شما نمی‌توانید به‌سادگی بخوانید که “بلاک‌چین A ضریب ناکاموتو بالاتری نسبت به بلاک‌چین دارد” و به طور خودکار فرض کنید که بلاک‌چین A غیرمتمرکزتر است. عوامل مختلفی در هر امتیاز ناکاموتو وجود دارد. برای کار با اندازه‌گیری ناکاموتو، باید نگاه دقیقی به زیرسیستم بلاک‌چینی که در حال ارزیابی است بیندازید.

nakamoto coefficient - ضریب ناکاموتو

جمع‌بندی

در این مقاله از وبگاه بیتمینو، به شکل محسوس و ویژه‌ای در مورد ضریب ناکاموتو صحبت کردیم و به این مسئله اشاره داشتیم که در مبنای بسیاری از محاسبات، استفاده از یک فرمول صرفاً نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد. امتیازات فقط با جمع و تفریق ایجاد نشده و هیچ فرمول ساده‌ای در این بحث وجود نخواهد داشت. مفاهیم پایه‌ای همیشه در یادگیری یک زمینه مهم هستند و به طبع در بحث ارزهای دیجیتال که ریسک کودکانه نمی‌پذیرد، پایداری این‌گونه موارد بیش از هرزمانی است که فکرش را می‌کنید.

شما برای به‌دست‌آوردن اعداد در این ضریب، ضروری است که وقت بگذارید و فرصت صرف کنید. در واقع داده‌ها باید وارد منحنی لورنز شده و نتایج در یک تجزیه‌وتحلیل کلی به دست آیند. این ضریب یکی از کلیدی‌ترین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مفاهیمی است که شما باید آن را در دنیای ارزهای دیجیتال درک کنید.

Originally posted 2023-02-27 18:25:26.

The post ضریب ناکاموتو چیست؟ نگاهی تخصصی به ناکاماتو appeared first on بیتمینو.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2630855

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها