تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

لورس :فلش لون (Flash Loan)چیست؟ بهترین پلتفرم دریافت وام بدون وثیقه ارز دیجیتال کدامند؟

  • کد خبر : 2628558
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
لورس :فلش لون (Flash Loan)چیست؟ بهترین پلتفرم دریافت وام بدون وثیقه ارز دیجیتال کدامند؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

فلش لون به عنوان یک ویژگی نوآورانه در دنیای DeFi ظاهر شده‌ و مانورهای مالی پیچیده را بر روی بلاک چین امکان‌پذیر می‌کند. این ابزار منحصربه‌فرد به کاربران اجازه می‌دهد تا مبالغ قابل‌توجهی از ارزهای دیجیتال را بلافاصله، بدون وثیقه، وام بگیرند. در حالی که این مفهوم دسترسی های زیادی را ایجاد می کند، چالش های پیچیده ای را نیز به خصوص در مورد امنیت به همراه دارد. ایجاد تعادل بین پتانسیل فلش لون ها با خطراتی که ممکن است ایجاد کنند بسیار مهم است با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق آن ها بپردازیم.
فلش لون چیست؟
فلش لون یا وام فوری مکانیزمی در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌ها را بدون وثیقه قرض کنند، البه به شرط اینکه در همان بلوک تراکنش بازگردانده شوند.
استفاده از قرارداد هوشمند وام های فلش از طریق قراردادهای هوشمند در شبکه های بلاک چین مانند اتریوم عمل می کنند.این قراردادها تضمین می کند که وام قرض گرفته شده و در یک معامله اتمی (Atomic Swap) بازپرداخت می شود.
وام بدون وثیقه وام های سنتی اغلب به وثیقه نیاز دارند. وام های فوری نیاز به وثیقه ندارند زیرا وام..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

فلش لون به عنوان یک ویژگی نوآورانه در دنیای DeFi ظاهر شده‌ و مانورهای مالی پیچیده را بر روی بلاک چین امکان‌پذیر می‌کند. این ابزار منحصربه‌فرد به کاربران اجازه می‌دهد تا مبالغ قابل‌توجهی از ارزهای دیجیتال را بلافاصله، بدون وثیقه، وام بگیرند. در حالی که این مفهوم دسترسی های زیادی را ایجاد می کند، چالش های پیچیده ای را نیز به خصوص در مورد امنیت به همراه دارد. ایجاد تعادل بین پتانسیل فلش لون ها با خطراتی که ممکن است ایجاد کنند بسیار مهم است با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق آن ها بپردازیم.

فلش لون چیست؟

فلش لون چگونه کار می‌کند؟

فلش لون یا وام فوری مکانیزمی در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌ها را بدون وثیقه قرض کنند، البه به شرط اینکه در همان بلوک تراکنش بازگردانده شوند.

  • استفاده از قرارداد هوشمند

وام های فلش از طریق قراردادهای هوشمند در شبکه های بلاک چین مانند اتریوم عمل می کنند.این قراردادها تضمین می کند که وام قرض گرفته شده و در یک معامله اتمی (Atomic Swap) بازپرداخت می شود.

  • وام بدون وثیقه

وام های سنتی اغلب به وثیقه نیاز دارند. وام های فوری نیاز به وثیقه ندارند زیرا وام گیرنده بلافاصله پول را برمی گرداند. فلش لون در مدت زمان خیلی کوتاهی در حدود دقیقه انجام می شود.

  • کاهش هزینه تراکنش‌ها

‏وام‌های فوری در بیشتر موارد برای انجام عملیات مورد نیاز، چندین تراکنش را با هم ترکیب می‌کنند و در قالب یک تراکنش به انجام می‌رسانند. این کار باعث کاهش هزینه کارمزد می‌شود چرا که بجای چندین بار، یکبار گس فی پرداخت می شود. وقتی تعداد تراکنش ها بالاست یا سرمایه داخل معامله زیاد است این کاهش کارمزد به چشم می آید.

  • تراکنش‌های آنی

پروسه دریافت و بازپرداخت وام در شیوه های سنتی بسیار پیچیده و طاقت فرسا است. فلش لون به صورت آنی انجام می شود و با خودکار کردن همه چیز این پروسه را ساده تر و سریع تر کرده است.

فلش لون چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که درخواست فلش لون می‌کنید، اساساً در حال شروع یک قرارداد هوشمند روی یک بلاک چین، به طور معمول اتریوم هستید. این قرارداد به طور موقت به شما امکان دسترسی به مقدار مشخصی از وجوه را می دهد.

یک وام فوری کاربر را ملزم می کند تا وام را در همان معامله در یک بازه زمانی کوتاه بازپرداخت کند. ممکن است یک بازه زمانی کوچک به نظر برسد، اما در دنیای تراکنش‌های خودکار بلاک چین، چیزهای زیادی می‌تواند در این مدت کوتاه اتفاق بیفتد.

حالا چرا کسی به چنین وامی یعنی وام فوری یا فلش لون نیاز دارد؟ موارد استفاده اولیه برای آربیتراژ، تعادل مجدد پورتفولیو ارز دیجیتال و یا لیکویید شدن است که جلوتر به صورت کامل توضیح می دهم.

به عنوان مثال، اگر تفاوت قیمتی برای یک توکن در دو پلتفرم DeFi وجود دارد، می‌توانید از یک وام فلش برای استفاده از آن تفاوت استفاده کنید، روی یک پلتفرم کم بخرید و در دیگری بالا بفروشید و تفاوت را به جیب بزنید.

اما به یاد داشته باشید، در پایان معامله، باید وام را بازپرداخت کنید. قرارداد هوشمند این را تضمین می کند. اگر به دلایلی نتوانید بازپرداخت کنید، یا اگر عملی در تراکنش شما با شکست مواجه شود، کل معامله، از جمله وام اولیه، معکوس می شود،؛ انگار هرگز اتفاق نیفتاده است. این موضوع تضمین می کند که پلتفرم وام هرگز پول را از دست ندهد.

در اصل، Flash loans فرصت‌های مالی را در فضای DeFi به صورت دموکراتیک پیش می برند و به هر کاربر، صرف‌نظر از سرمایه‌اش، فرصتی برای سرمایه‌گذاری می‌دهند.

وام آنی یا فلش لون چه مزایایی دارد؟

دریافت آنی وام با ارز دیجیتال

۱٫سرعت: یکی از جذابیت های اصلی این است که چقدر سریع می توانید پول به دست آورید. اگر با یک هزینه غیر منتظره یا وضعیت مالی فوری روبرو هستید، فلش لون می تواند یک راه حل باشد. زمان پردازش معمولاً بسیار کوتاه تر از وام های سنتی است.

۲٫ راحتی: رفتن به بانک یا انتظار در صف های طولانی را فراموش کنید. با اکثر فلش لون ها، تنها چیزی که نیاز دارید اتصال به اینترنت است. فرآیند درخواست آنلاین است و آن را آسان و بدون دردسر می کند.

۳٫ انعطاف پذیری: وام های فوری طیف وسیعی از مبالغ وام را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. علاوه بر این، شرایط بازپرداخت اغلب منعطف است و به شما امکان می دهد یک جدول زمانی مناسب را انتخاب کنید.

۴٫ بدون وثیقه: بسیاری از وام های فوری بدون وثیقه هستند. این به این معنی است که شما نیازی به گرو گذاشتن دارایی برای دریافت تایید ندارید و این امر خطرات احتمالی را کاهش می دهد.

۵٫ هزینه های شفاف: هیچ کس هزینه های پنهان را دوست ندارد. با وام های فوری، ارائه دهندگان وام اغلب ساختارهای کارمزد واضحی دارند. این شفافیت به وام گیرندگان اجازه می دهد تا نسبت به هزینه کامل آگاه باشند.

۶٫ فرآیند تماما دیجیتال: از درخواست تا تایید و حتی بازپرداخت، همه چیز آنلاین است. بسیاری از ارائه دهندگان برنامه های تلفن همراه یا پلتفرم های وب را ارائه می دهند که می توانید وضعیت وام خود را ردیابی کنید و این روند را یکپارچه می کند.

۷٫ دسترسی ۲۴/۷:شرایط اضطراری مالی به ساعات کاری پایبند نیستند. توانایی درخواست وام فوری در هر زمان می تواند نجات دهنده باشد.

۸٫ استفاده قابل تطبیق: چه برای موضوعات اورژانسی پزشکی، تعمیر خانه یا حتی یک سرمایه گذاری تجاری به بودجه نیاز داشته باشید می توانید از فلش لون استفاده کنید. وام های فوری معمولاً نحوه استفاده از پول را محدود نمی کند.

۹٫ نرخ های رقابتی: به دلیل فراوانی وام دهندگان آنلاین و رقابت، بسیاری از وام های فوری نرخ های بهره ای را ارائه می دهند که می تواند جذاب تر از نرخ وام های سنتی باشد.

به طور خلاصه، وام های فوری، قدرت فناوری را با نیازهای مالی ترکیب می کنند و راهی سریع و بدون دردسر برای دسترسی به وجوه ارائه می دهند. با این حال، مانند هر تصمیم مالی، درک شرایط و اطمینان از بازپرداخت به موقع برای جلوگیری از مشکلات آتی بسیار مهم است.

ویژگی‌های کلیدی وام‌های فوری

  • سریع تایید می شوند.
  • همه چیز، از درخواست تا پرداخت وام، به صورت آنلاین انجام می شود.
  • فلش لون ها طیف وسیعی از مبالغ وام را ارائه می دهند. این به وام گیرنده اجازه می دهد تا مبلغی را انتخاب کند که دقیقاً با نیاز خود مطابقت داشته باشد و از وام بیش از حد اجتناب کند.
  • به وثیقه و دارایی پشتیبان نیاز ندارند.
  • هزینه ها کاملا شفاف هستند. وام گیرندگان معمولاً می توانند از قبل ببینند که سود و هر گونه کارمزد مربوطه چقدر خواهد بود.
  • موارد استفاده متنوع است. هیچ شرط دقیقی در مورد نحوه استفاده از وجوه یک وام فوری وجود ندارد.
  • بسیاری از ارائه دهندگان وام فوری چندین گزینه بازپرداخت مختلف ارائه می دهند.

کاربرد فلش لون چیست؟

بهترین پلتفرم برای دریافت وام فلش لون چیست؟

  • آربیتراژ

فلش لون ها اغلب برای فرصت های آربیتراژ در فضای DeFi استفاده می شوند. آربیتراژ شامل سرمایه گذاری بر روی تفاوت قیمت برای یک دارایی در پلتفرم های مختلف است. با وام فوری، کاربران می توانند برای بهره برداری از این تفاوت ها مبالغ هنگفتی وام بگیرند. در یک پلتفرم کم خرید کنند و روی پلتفرم دیگر با قیمت بالا بفروشند.

  • ایجاد حجم معامله ساختگی یا جعلی

این یک استفاده بحث برانگیز و مخرب از وام های آنی است. برخی از افراد ممکن است از وام های فلش برای افزایش مصنوعی حجم تراکنش یک توکن استفاده کنند و توهم تقاضا یا نقدینگی بالا را ایجاد کنند. این می تواند سایر معامله گران را گمراه کند و بازار را دستکاری کند.

  • بازپرداخت بدهی وثیقه

اگر کاربر وثیقه‌ای داشته باشد که به دلیل نوسانات قیمت در یک پلتفرم نزدیک به نقد شدن است، می‌تواند از وام فوری برای دریافت سریع وجوه و بازپرداخت بدهی یا تنظیم موقعیت خود استفاده کند. پس از اصلاح کردن موقعیت وثیقه خود، می توانند فلش لون را در همان معامله بازپرداخت کنند.

به طور خلاصه، وام های فوری طیف وسیعی از امکانات مالی را ارائه می دهند، از استراتژی های قانونی مانند آربیتراژ تا استفاده های بحث برانگیز مانند تولید حجم جعلی.

چطور و از چه پلتفرمی می‌توان وام فوری دریافت کرد؟

  • آوه (Aave)

Aave یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که در آن کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال مختلف را قرض بگیرند و وام دهند. برای دریافت وام فوری در Aave، معمولاً ارز دیجیتال را به عنوان وثیقه سپرده گذاری می کنید که به شما امکان می دهد توکن های دیگری را قرض کنید. این فرآیند از طریق قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم انجام می شود و شفافیت و امنیت را تضمین می کند.

  • یونی سواپ (Uniswap)

Uniswap در درجه اول یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که به دلیل تامین نقدینگی خودکار آن شناخته شده است. یونی سواپ این یک پلتفرم سنتی برای وام گرفتن نیست ولی امکان تعویض آنی توکن ها را فراهم می کند. این تعویض آنی معادل عملکرد متعارف وام گرفتن نیست، اما امکان دسترسی فوری به توکن های مورد نظر را برای کاربران فراهم می کند.

  • فیوروکامبو (Furucombo)

Furucombo ابزاری کمک کننده است تا کاربران استراتژی DeFi خود را به سادگی با drag-and-drop کردن بهینه کنند. Furucombo یک وام دهنده مستقیم نیست. می توان از Furucombo برای کنار هم گذاشتن تعاملات پیچیده DeFi، از جمله استفاده از وام های فلش از سیستم عامل هایی مانند Aave استفاده کرد.

حمله فلش لون چیست؟

حمله فلش لون چیست؟

حمله فلش لون نوعی سوء استفاده است که در بخش مالی غیرمتمرکز (DeFi) مشاهده می شود. قابلیت‌های منحصربه‌فرد وام‌های فوری به کاربران اجازه می‌دهد تا مقادیر زیادی ارز دیجیتال را بدون وثیقه اولیه برای مدت کوتاهی وام بگیرند. افراد از این ویژگی سوء استفاده می کنند.

یک حمله فلش لون معمولی چگونه آشکار می شود؟

۱٫ قرض گرفتن:مهاجم ابتدا مبلغ زیادی را از پلتفرمی که فلش لون ارائه می دهد وام می گیرد. به یاد داشته باشید، آنها برای این کار نیازی به وثیقه ندارند.

۲٫ دستکاری:با استفاده از وجوه قرض گرفته شده، مهاجم بازار را دستکاری می کند. معمولا شامل افزایش یا کاهش مصنوعی قیمت توکن های خاص در صرافی های غیرمتمرکز با انجام معاملات بزرگ است.

۳٫ بهره برداری: برای مثال ممکن است مهاجم با استفاده از توکن های دستکاری شده به عنوان وثیقه، بر روی پلتفرم دیگری وام بگیرد. از طرف دیگر، آنها می توانند از پروتکل های دیگر DeFi که بر اطلاعات دقیق قیمت متکی هستند، سوء استفاده کنند.

۴٫ بازپرداخت: قبل از پایان معامله، مهاجم اصل فلش لون را بازپرداخت می کند. این بسیار مهم است، زیرا عدم بازپرداخت منجر به شکست تراکنش می شود و تمام اقدامات مهاجم را نفی می کند.

۵٫ سود: پس از بازپرداخت وام فوری، باقی مانده وجوه سود مهاجم است که می‌تواند آن را برداشت کند.

دلیل امکان حملات فلش لون این است که تراکنش های بلاک چین اتمی هستند،یعنی که تمام مراحل یا با موفقیت انجام می شود یا کل تراکنش برمی گردد. این به مهاجم اجازه می دهد تا اطمینان حاصل کند که وام فلش در همان تراکنشی که در آن بهره برداری انجام می دهد، بازپرداخت می شود.

در اصل، حمله فلش لون یک مانور پیچیده است که در آن یک مهاجم از نقدینگی گسترده موجود در وام های فوری برای سوء استفاده از آسیب‌پذیری‌ها یا دستکاری پروتکل‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند. به دلیل این حملات، بسیاری از پلتفرم های DeFi مجبور به ارزیابی مجدد و ارتقاء اقدامات و پروتکل های امنیتی خود شده اند.

امنیت فلش لون Flash Loan

امنیت فلش لون ها یا وام های آنی یک موضوع چند وجهی است. در حالی که فلش لون ها ذاتاً ایمن هستند، زیرا بازپرداخت را در یک تراکنش الزامی می‌کنند، پتانسیل مورد سوء استفاده واقع شدن را دارند.

نقدینگی گسترده ای که آنها ارائه می دهند می تواند توسط افراد با نیت های مخرب برای دستکاری بازارها یا استفاده نادرست از نقاط ضعف در سیستم های DeFi استفاده شود. بنابراین، وظیفه تک تک پلتفرم‌ها و توسعه‌دهندگان DeFi است تا اطمینان حاصل کنند که پروتکل‌هایشان در برابر حملات وام فوری قوی هستند.

به نوبه خود، کاربران باید هوشیار و آگاه باشند. بایددرک کنند که ماهیت نوآورانه وام های فوری هم فرصت ها و هم چالش هایی را در دنیای مالی که به سرعت در حال تحول است به ارمغان می آورد.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2628558

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها