تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

لورس :لوله پلی اتیلن یا لوله hdpe

  • کد خبر : 2637337
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۷:۳۲
لورس :لوله پلی اتیلن یا لوله hdpe
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :لوله کشی بخش مهمی از هر سازه است. برای اهداف زیادی استفاده می شود و به ارائه چندین مزیت کمک می کند. به عنوان مثال، لوله کشی را می توان برای لوله کشی یا حتی به عنوان بخشی از خود سازه استفاده کرد. این راهنما انواع مختلف لوله […]

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

لوله کشی بخش مهمی از هر سازه است. برای اهداف زیادی استفاده می شود و به ارائه چندین مزیت کمک می کند. به عنوان مثال، لوله کشی را می توان برای لوله کشی یا حتی به عنوان بخشی از خود سازه استفاده کرد.

این راهنما انواع مختلف لوله های موجود بر اساس عملکرد آنها و مزایای لوله های HDPE و لوله PE را مورد بحث قرار می دهد.

آیا می دانید قطر متوسط ​​خط لوله HDPE چیست؟ اگر نه،اینجا را کلیک کنید !

 

آیا لوله کشی مهم است؟

لوله کشی ضروری است زیرا راهی برای انتقال مایعات فراهم می کند. لوله کشی مناسب برای این کار تفاوت بزرگی در نحوه عملکرد سیستم شما ایجاد می کند. لوله کشی اشتباه می تواند سیستم شما را دچار مشکل کند و حتی به آن آسیب برساند.

لوله های پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن یا لوله hdpe

لوله های پلی اتیلن از پلی اتیلن ساخته شده اند و همین ویژگی است که آنها را به مواد محبوبی برای توزیع آب تبدیل می کند. همه ما آب را بدیهی می دانیم، اما اگر منطقه شما از خشکسالی رنج می برد یا در منطقه ای زندگی می کنید که صرفه جویی در مصرف آب توصیه می شود، ممکن است بخواهید لوله های پلی اتیلن را به جای HDPE یا PVC در نظر بگیرید.

لوله های پلی اتیلن برای حمل و نقل آب آشامیدنی و غیر شرب استفاده می شود، بنابراین شما باید نوع مناسب لوله را برای کاربرد خاص خود خریداری کنید.

انواع لوله پلی اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن

برخلاف تصور عمومی، PVC و CPVC تنها مواد لوله کشی در دسترس صاحبان خانه نیستند. بسیاری از لوله کش ها به شما می گویند که لوله های پلاستیکی برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند یا کار با آن دشوار است. با این حال، این همیشه درست نیست.

اگر می‌خواهید خانه‌تان مجهز به لوله‌هایی باشد که سال‌ها بدون خرابی دوام می‌آورند، به جای گزینه‌های PVC و CPVC به مواد لوله‌کشی PEX یا PE نگاه کنید.

PEX: مزایای لوله کشی PEX در خانه شما

لوله‌کشی پلی اتیلن (PE) عمدتاً در سیستم‌های تامین آب سرد در خانه‌ها و مشاغل استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند تا دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت (حدود ۹۳ درجه سانتیگراد) را تحمل کند و در عین حال یکپارچگی خود را به عنوان یک ماده لوله حفظ کند.

یکی از مزایای این نوع لوله ها این است که مانند مس در طول زمان خوردگی نمی کند. بنابراین، هنگام استفاده از این نوع لوله در سیستم لوله کشی خانه شما نیازی به نگهداری اضافی نیست!

لوله پلی اتیلن HDPE چیست؟

HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) یک ماده پلاستیکی است که مزایای زیادی نسبت به سایر انواع لوله کشی دارد. در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم است، می تواند در دماهای گرم یا سرد نصب شود و انعطاف پذیر، بادوام و نصب آسان است.

HDPE برای جایگزینی لوله های فولادی مورد استفاده در مصالح ساختمانی مانند خطوط تامین آب ایجاد شد. از دهه ۱۹۵۰ زمانی که برای اولین بار توسط شرکت DuPont با نام Delrin® معرفی شد، وجود داشته است .

این ماده بعداً به صورت تجاری با نام تجاری Lexan® مورد استفاده قرار گرفت که به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر دماهای بالا و در عین حال قوی ماندن کافی برای موارد استفاده صنعتی مانند ظروف بسته بندی مواد غذایی یا مخازن ذخیره سازی که مایعات داغ در حال جوش مانند روغن یا محلول های دارویی را ذخیره می کند، محبوب شد. غلظت بالای الکل هایی مانند اتانول (اتیل).

فرآیند ایجاد HDPE شامل گرفتن مواد خام مانند گاز اتیلن و بوتان و همچنین کاتالیزورهای ساخته شده از پودر اکسید آلومینیوم در دمای بسیار بالا در یک محفظه اتوکلاو است که در آنجا با هم در یک مخلوط مایع مذاب می شوند قبل از سرد شدن دوباره به گلوله های کوچک.

سپس از طریق اکسترودرها فرستاده می‌شوند و در آنجا از سوراخ‌های کوچکی به نام قالب‌ها عبور می‌کنند، جایی که به شکل تنه بیرون می‌آیند قبل از اینکه با استفاده از اره‌های ساخته شده از تیغه‌های فولادی سخت‌شده به طول بریده شوند، به طوری که هر قطعه در نهایت به اندازه‌ی مناسبی برسد.

انواع لوله های HDPE

لوله های HDPE برای تامین آب، زهکشی، آبیاری و سایر اهداف استفاده می شود. انواع مختلف لوله های HDPE عبارتند از:

لوله HDPE جوش داده شده

لوله HDPE آستردار

لوله HDPE بدون خط

آیا لوله HDPE در برابر خوردگی مقاوم است؟

لوله HDPE نسبت به سیستم های لوله کشی PE، PVC و CPVC در برابر خوردگی مقاوم تر است.

همچنین HDPE نسبت به لوله های مسی در برابر خوردگی مقاوم تر است و در فشارهای بالاتر قابل نصب است. به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، لوله HDPE در کاربردهایی مانند شبکه های آب و فاضلاب که لوله ها در معرض شرایط خاک قرار دارند، استفاده شده است.

لوله PE در مقابل HDPE: کدام یک قوی تر است؟

HDPE و PE هر دو گزینه های عالی برای اکثر برنامه ها هستند. با این حال، لوله های HDPE قوی تر از پلی اتیلن، انعطاف پذیرتر و مقاوم تر در برابر خوردگی هستند. شما همچنین می توانید آنها را در دمای بالاتر بدون نگرانی از ذوب شدن یا شکننده شدن آنها استفاده کنید.

اگر به دنبال مواد لوله کشی هستید که حتی در شرایط سخت مانند گرمای شدید یا سرعت جریان آب سرد به کار خود ادامه دهد، HDPE راهی برای رفتن است!

ویژگی های مشترک HDPE و PE

HDPE و PE هر دو محصولات لوله کشی پلاستیکی هستند. هر دو انعطاف پذیر هستند، کار با آنها آسان است و در اندازه های مختلف موجود است. هر دو را می توان برای سیستم های آبرسانی و فاضلاب (یا حتی آبیاری) استفاده کرد. آنها جذابیت زیبایی شناختی مشابهی دارند، اما تفاوت های متمایز آنها را برای کاربردهای مختلف مفید می کند.

تفاوت های قابل توجه بین HDPE و PE

HDPE یک پلاستیک سفت و سخت است که بهتر از پلی اتیلن در برابر نور UV و مواد شیمیایی مقاومت می کند. همچنین از پایداری حرارتی بالاتری برخوردار است، به این معنی که می تواند در برابر دماهای بالاتر بدون از دست دادن شکل یا شکننده شدن مقاومت کند.

به این دلایل، لوله‌کشی HDPE برای استفاده در کاربردهای آب گرم مانند سیستم‌های گرمایشی یا در کاربردهای آب سرد که لوله در معرض شرایط انجماد قرار می‌گیرد، انتخاب خوبی است. برخلاف لوله‌های پلی‌اتیلن، لوله‌های HDPE انعطاف‌پذیری کمتری دارند و بنابراین نصب آن دشوارتر است. با این حال، آنها مقاومت بهتری در برابر سایش و آسیب ضربه نسبت به همتایان PE خود دارند.

نقطه ضعف استفاده از HDPE به جای پلی اتیلن این است که به دلیل افزایش دوام و ویژگی های استحکام (که به دلیل چگالی آن است) به ازای هر فوت به طور قابل توجهی هزینه بیشتری دارد.

لوله PE در مقابل HDPE: مزایا

مزایای لوله گذاری HDP

اطمینان از شرب و قابل اطمینان بودن آب در دراز مدت

مقاومت در برابر خوردگی، سل و رسوبات.

سازگاری برای تسریع نصب.

مقاومت در برابر انجماد.

سبک وزن و جابجایی بسیار آسان.

مزایای لوله پلی اتیلن

مقاومت در برابر عوامل شیمیایی

سختی همه جانبه

طول عمر

لوله PE در مقابل HDPE: موارد استفاده

موارد استفاده از لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن برای توزیع آب و گاز، خطوط فاضلاب، خطوط تاسیسات زیرزمینی، صنایع شیمیایی و نفت و صنایع فرآوری مواد غذایی استفاده می شود.

موارد استفاده از لوله های HDPE

لوله های HDPE برای انتقال آب، روغن و سایر سیالات استفاده می شود. از لوله های HDPE در ساخت سیستم های فاضلاب استفاده می شود. از این لوله ها برای انتقال سوخت و سایر مایعات نیز استفاده می شود. لوله های HDPE همچنین برای حمل و نقل محصولات غذایی استفاده می شوند زیرا برای مصرف انسان ایمن هستند.

نتیجه

هر دو لوله PE و HDPE در سیستم های لوله کشی استفاده می شوند. آنها مزایا و معایب خود را دارند. با این حال، از آنجایی که آنها از بسیاری جهات مشابه هستند، مهم است که برخی از عوامل را قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از کدام یک برای پروژه خود در نظر بگیرید. امیدواریم مقاله ” PE vs HDPE Piping ” مورد پسند شما واقع شود

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2637337

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها