تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1

لورس :لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران

  • کد خبر : 2603211
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
لورس :لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران کدام صرافی ها هستند؟ آیا اصلاً صرافی‌هایی در ایران داریم که از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده باشند؟ یا یک سوال کلی‌تر… ارزهای دیجیتال و بیت کوین و صرافی های مبتنی بر آن‌ها چقدر از نظر قانونی در ایران به رسمیت شناخته می‌شوند؟ اگر شما نیز به دنبال شناسایی صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران هستید، پیشنهاد می‌کنیم با این مطلب از ارزجدید همراهی کنید.
با توجه به این‌که بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال در ایران، نگران ماهیت قانونی این ارزها هستند و از طرفی خبرهای عجیب و غریب صرافی‌های خارجی نیز نگرانی‌های زیادی را پیرامون امنیت دارایی‌های کاربراتن در پلتفرم‌های صرافی‌ها به وجود آورده است، طبیعی است اگر شما نیز از جمله افرادی باشید که بخواهید بدانید این صرافی‌ها، تا چه حد قانونی هستند و آیا نهاد یا سازمانی هست که بخواهد بر کار آن‌ها نظارت کرده و برای آن‌ها مجوزهای لازم را صادر کند. بر همین اساس، موضوع این مطلب از ارزجدید را به «صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران» و در حالت کلی بایدها و نبایدهای قانونی این صرافی‌ها از منظر بانک مرکزی ..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران کدام صرافی ها هستند؟ آیا اصلاً صرافی‌هایی در ایران داریم که از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده باشند؟ یا یک سوال کلی‌تر… ارزهای دیجیتال و بیت کوین و صرافی های مبتنی بر آن‌ها چقدر از نظر قانونی در ایران به رسمیت شناخته می‌شوند؟ اگر شما نیز به دنبال شناسایی صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران هستید، پیشنهاد می‌کنیم با این مطلب از ارزجدید همراهی کنید.

با توجه به این‌که بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال در ایران، نگران ماهیت قانونی این ارزها هستند و از طرفی خبرهای عجیب و غریب صرافی‌های خارجی نیز نگرانی‌های زیادی را پیرامون امنیت دارایی‌های کاربراتن در پلتفرم‌های صرافی‌ها به وجود آورده است، طبیعی است اگر شما نیز از جمله افرادی باشید که بخواهید بدانید این صرافی‌ها، تا چه حد قانونی هستند و آیا نهاد یا سازمانی هست که بخواهد بر کار آن‌ها نظارت کرده و برای آن‌ها مجوزهای لازم را صادر کند. بر همین اساس، موضوع این مطلب از ارزجدید را به «صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران» و در حالت کلی بایدها و نبایدهای قانونی این صرافی‌ها از منظر بانک مرکزی و چهارچوب‌های رگولاتوری تعیین شده برای آن‌ها اختصاص داده‌ایم.

بخوانید  آیا بیت کوین محکوم به شکست است؟

قبل از پرداختن به موضوع اصلی این مطلب، بهتر است ابتدا نگاهی بیاندازیم به قانون‌گذاری‌های فعلی جمهوری اسلامی ایران درخصوص ارزهای دیجیتال و صرافی‌های مربوط به آن‌ها. این‌که آیا اساساً این ارزها در ایران قانونی هستند؟ آیا بانک مرکزی برای نظارت و تنظیم این ارزها و پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر آن‌ها خط مشی خاصی در پیش گرفته است؟

در کنار مطالعه این مقاله که به تمام این سوالات پاسخ می‌دهد، می‌توانید به مطلب «بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی – معرفی ۱۰ صرافی معتبر و معیارهای انتخاب» نیز مراجعه کرده و سایر فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب یک صرافی را هم بررسی کنید. معیارهایی که می‌توانند ضامن امنیت دارایی و سرمایه شما باشند و بالاترین سودآوری را برایتان به ارمغان بیاورند.

آیا ارزهای دیجیتال و بیت کوین در ایران قانونی است؟

با وجود این‌که ارزهای دیجیتال در ایران خرید و فروش می‌شوند و در حال حاضر نیز تعداد زیادی صرافی ارز دیجیتال ایرانی در حال ارائه خدمات به کاربران و تریدرهای بازارهای این ارزها هستند، اما هنوز بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در ایران قانونی نشده‌اند.

بخوانید  تحلیل قیمت لایت کوین ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

« حتما بخوانید » آشنایی با دیوار خرید و فروش (Buy Wall و Sell Wall) در صرافی ها!

نه تنها دولت ایران، که بسیاری از دولت‌های توسعه یافته و غربی نیز در حال حاضر، چهارچوب‌های قانونی مشخص و مدونی برای ارزهای دیجیتال و بیت کوین ندارند. با وجود این‌که برخی از کشورهای پیشرو، چند سالی است بیت کوین را به رسمیت شناخته و حتی برای آن مالیات در نظر گرفته‌اند، اما اکثریت قریب به اتفاق کشورها، هنوز هم نسبت به ماهیت این ارز و دیگر ارزهای هم‌نوع آن مشکوک هستند و مگر در مواردی خاص، حمایت قانونی چندانی از تریدرها و کاربران این ارزها نمی‌کنند.

در ایران، با وجود این‌که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال قانونی نیستند، اما نگهداری و خرید و فروش آن نیز غیرقانونی نیست و عملاً به این علت که قوانین مشخص و شفافی برای آن تدوین نشده است، جرم محسوب نمی‌شود.

بر اساس ماده دوم فصل اول قانون مجازات عمومی:

«هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد، جرم محسوب می‌شود و هیچ امری را نمی‌توان جرم دانست مگر آن‌که به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شده باشد».

بخوانید  فروش ده‌‌‌ها‌ هزار اتریوم توسط نهنگ بزرگ

بااین‌حال، در صورتی که فردی یا افرادی – چه به صورت شخصی و چه در قالب یک شرکت، پلتفرم یا صرافی و غیره … – اقدام به کلاهبرداری در حوزه رمزارزها کرده یا مرتکب سرقت شوند، فرد متضرر می‌تواند به صورت قانونی مراتب را پیگیر شده و با تنظیم شکایت‌نامه رسمی، مسئولیت پیگیری پرونده را به نیروی انتظامی موکول کند.

البته، بر اساس ضوابطی که بانک مرکزی ایران در بهمن سال ۱۳۹۷ منتشر کرد، خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران، اگرچه قوانین خاصی پیرامون آن به تصویب نرسیده، اما غیرقانونی هم نیست و کاربران ایرانی می‌توانند بدون هیچ‌گونه مانع به ترید ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها بپردازند. با این حال، بانک مرکزی و قانون‌گذار متذکر شده است که صدور و انتشار ارزهای دیجیتال در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد و بانک مرکزی، هیچ مسئولیتی را در این زمینه برعهده نخواهد گرفت.

« حتما بخوانید » صرافی غیر متمرکز چیست (DEX) و چه معایب و مزایایی دارد؟

آیا خرید و فروش در صرافی های ارز دیجیتال مجاز است؟

بر اساس آخرین قوانین، در حال حاضر هیچ قانونی مبنی بر قانونی بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مبتنی بر این ارزها به تصویب نرسیده است. با این حال، بر اساس ماده دوم فصل اول قانون مجازات عمومی که در بالا عنوان شد، با توجه به فقدان چهارچوب‌های رگولاتوری مدون و شفاف در خصوص این صرافی‌ها و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید ارزهای دیجیتال نیز خلاف قوانین نبوده و جرم محسوب نمی‌شود.

بخوانید  اگر صاحب بیت کوین هستید، خود را بسیار خوش شانس بدانید

در واقع، به گفته پلیس فتا «در حال حاضر برای این مبحث جرم‌انگاری انجام نشده است، ولی هنوز هم ورود به حوزه و بازار ارزهای دیجیتال برای بانک‌ها، موسسات مالی و صرافی‌ها غیر مجاز است».

در حالت کلی، چنین می‌توان در نظر گرفت که خرید و فروش ارزهای دیجیتال و بیت کوین، در صرافی‌هایی که قوانین را رعایت کرده و از امنیت و اعتبار لازم برخوردار باشند، به لحاظ قانونی بلامانع است. توسعه کیف پول‌های دیجیتالی برای ارزهای دیجیتال نیز با در نظر گرفتن مقررات بخش کیف پول ارز دیجیتال، برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشکلی ندارد.

صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران کدام صرافی ها هستند؟

صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران، در واقع صرافی‌هایی می‌توانند باشند که برای خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده‌اند. این در حالی است که با توجه به عدم شفافیت چهارچوب‌های رگولاتوری پیرامون ارزهای دیجیتال و فقدان قوانین مشخص درخصوص این ارزها، تاکنون هیچ مجوزی دال بر قانونی بودن یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی از سوی بانک مرکزی صادر نشده است.

بخوانید  تحلیل و بررسی بریکس | اخبار داغ 🔥🔥

بلاکچین و ارزهای دیجیتال، فناوری فوق‌العاده مدرن، متفاوت و جدیدی هستند که نه تنها ایران، بلکه سایر کشورهای جهان نیز نتوانسته‌اند قوانین مشخص و شفافی در مورد آن به تصویب برسانند. هرچند که بسیاری از نهادهای دولتی، نظیر کمیسیون اقتصادی مجلس و وزارت اقتصاد و دارایی در تلاش برای رفع این خلاء قانونی هستند تا بتوانند خرید و فروش و رمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را در ایران قانونی کرده، یا دست‌ کم برای صرافی‌های ارائه دهنده خدمات این ارزها چهارچوب‌ها و الزامات قانونی مشخصی را اعمال کنند.

« حتما بخوانید » کارمزد صرافی های ایرانی – مقایسه کارمزدها و معرفی کم کارمزدترین صرافی ایرانی

البته، بانک مرکزی طی همین چند سال اخیر که از فعالیت سیستم‌ها و پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین و ارز دیجیتال می‌گذرد نیز یک‌سری اقدامات در راستای تنظیم و نظارت بر این سیستم‌ها انجام داده است. به‌عنوان مثال، صرافی‌ها می‌توانند با احراز هویت در بانک مرکزی، تا حد زیادی اعتبار لازم برای فعالیت در بازار ایرانی ارزهای دیجیتال را کسب کرده و آماده ارائه خدمات به کاربران خود باشند.

بخوانید  ریپل پلتفرم Xpring را بازسازی می‌کند؛ توسعه روزافزون XRP!

اگرچه این احراز هویت می‌تواند دال بر ایجاد اعتماد در مورد عملکرد صرافی باشد، اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هنوز هم مجوزی از سوی بانک مرکزی برای این صرافی ها صادر نشده و عملاً صرافی نیست که در لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران قرار بگیرد. بر همین اساس نیز بسیاری از مسئولیت‌های مربوط به این صرافی‌ها، از بانک مرکزی و قانون‌گذار سلب شده است. هرچند یک‌سری چهارچوب‌ها برای فعالیت صرافی‌ها تعیین شده که در زیر، به تعدادی از آن‌ها اشاره مختصر شده است:

  • ریسک کلیه معاملات و سرمایه‌گذاری‌هایی که در صرافی انجام می‌شود، بر عهده خود کاربران و سرمایه‌گذاران است
  • سقف تبدیل ریال به ارز دیجیتال و بالعکس، بر اساس قوانین ارزی کشور در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی انجام می‌شود
  • لیست ارزهای دیجیتال قابل مبادله در صرافی‌های ارز دیجیتال، توسط بانک مرکزی تعیین شده و در بازه زمانی سه ماهه به صرافی‌ها ابلاغ می‌شود
  • تمامی صرافی‌ها موظف هستند اطلاعات مربوط به مشتریان خود را در صورت نیاز در اختیار بانک ملی قرار دهند
  • لازم است کلیه قوانین مربوط به مبارزه با پول‌شویی و احراز هویت یا شناخت مشتری (KYC) توسط صرافی ارز دیجیتال رعایت شوند
بخوانید  مدیرعامل بایننس از نابودی حوزه مالی متمرکز به دست دیفای خبر داد!

لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران

در صورتی که در مطلبی، لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران را مشاهده کردید، به اعتبار مطلب مورد نظر باید شک کنید. از طرفی، در صورتی که یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی نیز ادعا می‌کند که از سوی بانک مرکزی دارای مجوز فعالیت بوده و نسبت به رقبای خود از اعتبار بیشتری برخوردار است، باز هم باید به صداقت و شفافیت آن شک کرده و سعی کنید از معامله با چنین صرافی دوری کنید.

« حتما بخوانید » صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا

همان طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، با توجه به عدم فقدان چهارچوب‌های قانونی و الزامات رگولاتوری مشخص در مورد ارزهای دیجیتال و صرافی‌های آن‌ها، در حال حاضر هیچ صرافی نمی‌تواند ادعا کند صرافی مجاز بانک مرکزی ایران است. اما می‌توان برخی صرافی‌ها را، بر اساس یک‌سری معیارهای مشخص، معتبرتر از دیگر صرافی‌ها در نظر گرفته و بر این اساس، با اعتماد بیشتری در آن‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخت.

دو مورد از مهم‌ترین این معیارها، عبارتند از:

  • مشخص بودن هویت صاحبان و کارکنان صرافی
  • مشخص و ثابت بودن دفتر مرکزی صرافی (در داخل ایران)
بخوانید  علت کاهش قیمت BNB

در این بخش، ۵ مورد از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی را معرفی می‌کنیم، که هویت صاحبان و کارمندان آن‌ها کاملاً مشخص بوده و دارای دفتر مرکزی ثابت در داخل ایران هستند.

صرافی نوبیتکس (Nobitex)

صرافی نوبیتکس، یکی از بهترین و مورد اعتمادترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است. این صرافی، که در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده است، یکی از باسابقه‌ترین و قدیمی‌ترین صرافی های ارز دیجیتال در ایران است که به دلیل مشخص بودن هویت صاحبین و کارکنانش، تا حد زیادی می‌توانید به آن اعتماد کنید.

صرافی نوبیتکس در یک نگاه:

تعداد کارمندان ۱۳۱ نفر
دفتر مرکزی ثابت تهران
سال راه‌اندازی ۱۳۹۶
مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار امیرحسین راد
وب‌سایت صرافی https://nobitex.ir

کیف پول‌های ارائه شده توسط این صرافی، یکی از ایمن‌ترین والت‌های ارز دیجیتال در میان صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است که احتمال هرگونه سرقت، هک یا سوءاستفاده را به حداقل می‌رساند.

صرافی والکس (Wallex)

لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران - صرافی والکس (Wallex)

صرافی والکس، یکی دیگر از صرافی های معتبر ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی است که اگرچه نمی‌توان گفت جزو صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران است، اما تا حد زیادی می‌توانید به آن اعتماد کرده و با خیال راحت در پلتفرم یا اپلیکیشن موبایلی آن به ترید ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در بازار جذاب کریپتو بپردازید.

بخوانید  آموزش تحلیل تکنیکال؛ تایید روند با حجم معاملات – بخش ششم

صرافی والکس در یک نگاه:

تعداد کارمندان ۱۴۰ نفر
دفتر مرکزی ثابت تهران
سال راه‌اندازی ۱۳۹۷
مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار امین امینی
وب‌سایت صرافی https://wallex.ir

کیف پول‌های ارائه شده توسط این صرافی نیز از جمله ایمن‌ترین والت‌های ارز دیجیتال در میان صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است که احتمال هرگونه سرقت، هک یا سوءاستفاده را به حداقل می‌رساند.

« حتما بخوانید » کاربران حوزه ارزهای دیجیتال چه نوع صرافی را انتخاب می‌کنند؟

صرافی آبان تتر (Aban Tether)

لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران - صرافی آبان تتر (Aban Tether)

صرافی آبان تتر، یکی از بهترین و معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است که در سال ۱۳۹۷ به دست جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شده است.

صرافی آبان تتر در یک نگاه:

تعداد کارمندان ۹۲ نفر
دفتر مرکزی ثابت تهران
سال راه‌اندازی ۱۳۹۷
مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار فرهاد فلاح
وب‌سایت صرافی https://abantether.com

نکته قابل توجه در مورد صرافی آبان تتر که می‌تواند با وجود این‌که این صرافی جزو صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران نیست، یک قوت قلب برای کاربران آن باشد این است که حتی امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌صورت حضوری نیز در این صرافی فراهم شده است. شما می‌توانید در صورت نگرانی از شفافیت و صداقت پلتفرم، به‌صورت حضوری نیز در محل صرافی حضور به عمل رسانده و از نزدیک، ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را خرید و فروش کنید.

بخوانید  کلاهبرداری رمزارزی بزرگ در پایتخت: سرقت ۳۰۰ میلیارد ریال از ۳۰ شاکی!

صرافی رمزینکس (Ramzinex)

لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران - صرافی رمزینکس (Ramzinex)

صرافی والکس، یکی از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی، و از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال در ایران است.

صرافی رمزینکس در یک نگاه:

تعداد کارمندان ۴۴ نفر
دفتر مرکزی ثابت تهران
سال راه‌اندازی ۱۳۹۷
هم‌بنیان‌گذاران سید علیرضا رادمنش و محمدرضا آشتیانی
وب‌سایت صرافی https://ramzinex.com

رمزینکس نیز مانند دیگر صرافی های معتبر معرفی شده در این صرافی، اگرچه جزو صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران نیست، اما امنیت و اعتبار آن به حدی است که می‌توانید با خیال راحت در پلتفرم و اپلیکیشن آن به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف پرداخته و سودآوری کنید.

صرافی ارزپایا (ArzPaya)

صرافی والکس، یکی از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است که با ارائه بستری برای خرید و فروش آسان و آنلاین ارزهای دیجیتال و همین‌طور کیف پول اختصاصی برای کاربران، یکی از صرافی های ارز دیجیتال معتبر برای کاربران ایرانی است. این صرافی، که در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده است نیز مانند دیگر صرافی های هم‌نوع خود، جایی در لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران ندارد، اما به شدت قابل اطمینان بوده و مورد اعتماد کاربران است.

صرافی ارزپایا در یک نگاه:

تعداد کارمندان ۲۴ نفر
دفتر مرکزی ثابت تهران
سال راه‌اندازی ۱۳۹۶
وب‌سایت صرافی https://arzpaya.com

نکته قابل توجه در خصوص صرافی ارز پایا این است که این صرافی، طی چند سال فعالیت خود در حوزه ارزهای دیجیتال، تاکنون هیچ گزارش یا فیدبک منفی دریافت نکرده و مهم‌تر از آن، شما می‌توانید در صورت تمایل با ورود به وب‌سایت اصلی صرافی، اطلاعات دقیقی از ابتدای افتتاح صرافی تا به امروز در مورد آن کسب کنید.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2603211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها