تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

لورس :معرفی شورای جهانی طلا (WGC) و نقش آن در استخراج طلا

  • کد خبر : 2625138
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
لورس :معرفی شورای جهانی طلا (WGC) و نقش آن در استخراج طلا
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

معرفی شورای جهانی طلا (WGC) و نقش آن در استخراج طلا طلا یکی از ارزشمندترین کالاهای قابل‌معامله در دنیا است که در بسیاری از فرهنگ‌ها فارغ از دین، نژاد و غیره دارای ارزش ذاتی تلقی می‌شود. این فلز تا سال ۱۹۷۱ پشتوانه‌ی دلار آمریکا بود و هم‌اکنون نیز نقش مهمی در سیاست‌های پولی کشورها دارد. در کنار سازمان‌های دولتی مانند بانک‌های مرکزی، یک نهاد خصوصی نیز نقش مهمی در صنعت استخراج و تنظیم عرضه و تقاضا برای این فلز بازی می‌کند که شورای جهانی طلا (World Gold Council) نام دارد.
پیش از ورود به بازار معامله طلا، سرمایه‌گذاری روی آن و حتی به‌عنوان یک تریدر در بازارهای مالی دیگر، لازم است در مورد طلا و نحوه‌ی اثرگذاری آن بر اقتصاد دنیا اطلاعات کافی کسب کنید. در این مسیر، آشنایی با فعالیت‌های شورای جهانی طلا ضروری است. در این مقاله این سازمان را معرفی کرده و به بررسی فعالیت‌ها، ساختار و اهدافش می‌پردازیم. با همراه شده و با یکی از مهم‌ترین نهادهای غیرانتفاعی در دنیای اقتصاد آشنا شوید.
ماهیت و تاریخچه شورای جهانی طلا World Gold Council و به‌اختصار WGC انجمنی غیرانتفاعی متشکل از ا..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

معرفی شورای جهانی طلا (WGC) و نقش آن در استخراج طلا

طلا یکی از ارزشمندترین کالاهای قابل‌معامله در دنیا است که در بسیاری از فرهنگ‌ها فارغ از دین، نژاد و غیره دارای ارزش ذاتی تلقی می‌شود. این فلز تا سال ۱۹۷۱ پشتوانه‌ی دلار آمریکا بود و هم‌اکنون نیز نقش مهمی در سیاست‌های پولی کشورها دارد. در کنار سازمان‌های دولتی مانند بانک‌های مرکزی، یک نهاد خصوصی نیز نقش مهمی در صنعت استخراج و تنظیم عرضه و تقاضا برای این فلز بازی می‌کند که شورای جهانی طلا (World Gold Council) نام دارد.

پیش از ورود به بازار معامله طلا، سرمایه‌گذاری روی آن و حتی به‌عنوان یک تریدر در بازارهای مالی دیگر، لازم است در مورد طلا و نحوه‌ی اثرگذاری آن بر اقتصاد دنیا اطلاعات کافی کسب کنید. در این مسیر، آشنایی با فعالیت‌های شورای جهانی طلا ضروری است. در این مقاله این سازمان را معرفی کرده و به بررسی فعالیت‌ها، ساختار و اهدافش می‌پردازیم. با همراه شده و با یکی از مهم‌ترین نهادهای غیرانتفاعی در دنیای اقتصاد آشنا شوید.

ماهیت و تاریخچه شورای جهانی طلا

World gold council

World Gold Council و به‌اختصار WGC انجمنی غیرانتفاعی متشکل از استخراج‌کننده‌ها و تولیدکننده‌های مهم طلا در دنیاست.

در وب‌سایت شورای جهانی طلا، این سازمان، ترویج‌کننده‌ی مصرف طلا معرفی شده است. بنابراین فعالیت‌های اصلی آن نیز معطوف به بازاریابی، تحقیق و توسعه‌ی بازار و برنامه‌های ایجاد و حفظ تقاضا برای طلاست. این سازمان، عمدتا بر بازارهایی مانند آمریکا، اروپا و هند متمرکز است که حدود سه‌چهارم مصرف طلای دنیا در آنها اتفاق می‌افتد.

سازمان WGC در سال ۱۹۸۷ توسط آرام شیشمانیان (Aram Shishmanian) در لندن تاسیس شد. این سازمان هم‌اکنون در نقاط دیگر دنیا ازجمله چین، هند، سنگاپور و آمریکا نیز دفاتر خود را دایر کرده است. پراکندگی دفاتر شورای جهانی طلا به آن در جهت دریافت اطلاعات محلی و به‌روز از وضعیت استخراج، عرضه، تقاضا و بازار طلا در هر منطقه کمک می‌کند.

اهداف و برنامه‌های شورای جهانی طلا

به‌طور خلاصه، World Gold Council به‌دنبال ترویج طلا در دنیاست. هدف اصلی آن ایجاد، توسعه و حفظ تقاضا برای این فلز از طریق جمع‌آوری داده‌ها و آمار وضعیت آن در بخش‌های مختلف اقتصاد است. این اطلاعات از استخراج تا وضعیت سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی جواهرات و محصولات مرتبط با طلا را پوشش می‌دهند.

WGC برنامه‌های ویژه‌ای برای ایجاد کاربردهای جدید برای طلا و یا تولید محصولات جدید بر پایه‌ی این فلز دارد. این سازمان با دیگر شرکت‌ها و نهادهای تحقیقاتی وارد مذاکره و توسعه‌ی پروژه‌های مشترک می‌شود.

از دیگر فعالیت‌های شورای جهانی طلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه‌ی مشاوره به بانک‌ها، دولت‌ها و نهادهای مالی برای درک بهتر نقش طلا در اقتصاد
  • تعیین و توسعه‌ی استانداردهای تولید و تحویل طلا (Good Delivery Rules) و استاندارد طلای بدون درگیری (Conflict Free Gold Standard)
  • تعیین استانداردهای حفظ سلامتی و حقوق کارگران معادن
  • توسعه‌ی استانداردهای معامله‌ی طلا در بازارهای اسلامی به نام AAOIFI Shari’ah
  • تعیین استانداردهای زیست‌محیطی موسوم به ESG برای کاهش آسیب‌های وارده به طبیعت در فرآیند استخراج و تولید طلا
  • برنامه‌های آموزشی برای سرمایه‌گذاری در طلا و محصولات وابسته به آن مانند ارز دیجیتال طلا

اعضای شورای جهانی طلا

پراکندگی اعضای سازمان جهانی طلا

همانطورکه گفتیم، World Gold Council با همکاری ده‌ها شرکت بزرگ فعال در صنعت استخراج و فروش فلزات گران‌بها تشکیل شده است که از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • BARRICK: بزرگترین شرکت استخراج طلا در دنیا با ماهیت آمریکایی و با معادنی در سراسر جهان
  • Franco-Nevada: دومین شرکت بزرگ استخراج طلا در دنیا با دفاتری در نیویورک و تورنتو و همچنین فعال در زمینه‌ی تولید نفت، گاز و فلزات بر پایه پلاتینیوم
  • ANGLOGOLD ASHANTI: سومین شرکت بزرگ استخراج طلا، مستقر در آفریقای جنوبی
  • AGNICO EAGLE: شرکت بین‌المللی استخراج فلزات گران‌بها در کانادا، مکزیک، فنلاند و آمریکا
  • ALAMOS GOLD INC: شرکت بین‌المللی استخراج فلزات گران‌بها در کانادا، مکزیک و ترکیه
  • AURA 360 MINING: شرکت استخراج و تولید محصولات طلا در قاره‌ی آمریکا
  • Newmont: شرکتی آمریکایی با معادنی در سراسر جهان و یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های طلا، نقره، مس و روی در دنیا
  • China Gold: بزرگترین تولیدکننده‌ی طلا در چین
دیوید تیت

در حال حاضر، دیوید تیت (David SJ Tait) مدیریت شورای جهانی طلا را بر عهده دارد. او عضو هیئت‌مدیره‌ی شرکت aXedras و مدیرعامل سابق شرکت پالایش طلای Credit Suisse Gold است. از دیگر اعضای مهم تیم مدیریت این شورا می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • جان مولیگان (John Mulligan): مدیر ارتباطات، تحلیل‌گر، محقق بازار و مشاور سابق دانشگاه سواز، BBC و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد
  • روپش کولوالکار (Rupesh Kolwalkar): مدیر ارشد اجرایی، مدیرعامل سابق شرکت مشاوره‌ی سرمایه‌گذاری Ambit Private Limited
  • رندی اسمال وود (Randy Smallwood): عضو هیئت‌مدیره، از بنیانگذاران شرکت کانادایی Silver Wheaton

نقش شورای جهانی طلا در اقتصاد جهان

حضور WGC در اقتصاد

با اینکه World Gold Council یک نهاد غیرانتفاعی است، اما به‌اندازه‌ی نهادهایی مانند فدرال رزرو آمریکا یا بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته بر اقتصاد جهان اثرگذار است. دلیل اصلی این موضوع، کالایی است که شورای جهانی طلا بر آن تمرکز دارد. طلا، از دیرباز به‌عنوان معیاری برای ارزش‌گذاری کالا و خدمات در دنیا پذیرفته شده و تا قرن‌ها سیستم پولی دنیا متکی به آن بوده است.

طلا، گردش مالی بسیار بالایی در دنیا دارد و به این دلیل ساده که برخلاف سایر کالاها مصرف نمی‌شود، به‌عنوان پوششی در برابر کاهش ارزش ارزهای رایج یا تورم عمل می‌کند. علاوه بر این، وضعیت بازار طلا بر سایر بازارهای مالی نیز اثرگذار است. به‌عنوان مثال، می‌توان به قیمت بیت کوین اشاره کرد. ارز دیجیتالی که در سال‌های اخیر به‌عنوان یک پوشش‌دهنده‌ی تورم در نظر گرفته می‌شود.

رهبری جهانی صنعت طلا

عضویت بزرگترین شرکت‌های استخراج در شورای جهانی طلا آن را تبدیل به رهبری برای این فلز کرده است. به‌طوری‌که استانداردها و سیاست‌های پیشنهادی آن از سوی بسیاری از شرکت‌های تولید طلا یا محصولات آن، به‌عنوان یک مرجع مورد استناد قرار می‌گیرد. این سازمان با حمایت از اعضای خود در سراسر جهان، به چرخه‌ی اقتصادی و توسعه‌ی آنها کمک می‌کند.

تاثیر تحلیل های WGC بر اقتصاد جهانی

طلا و اقتصاد

خلاصه‌ی مهم‌ترین تحلیل‌های شورای جهانی طلا در فصل‌نامه‌ی آن با عنوان Gold Demand Trends Report منتشر می‌شود. گزارشی که منبع و مرجع شرکت‌های خصوصی و حتی دولت‌ها در تنظیم سیاست‌های پولی و سرمایه‌گذاری‌هایشان قرار می‌گیرد. در این سند، تحلیل‌هایی درباره‌ی آخرین وضعیت عرضه و تقاضا طلا در دنیا ارائه می‌شود. این سازمان، منابع تحلیلی متعدد دیگری نیز در وب‌سایت خود منتشر می‌کند.

تحلیل‌های ارائه‌شده از سوی شورای جهانی طلا نقش مهمی در شفافیت و ثبات در بازار این فلز و متعاقبا اقتصاد دنیا دارد. به همین دلیل درک نقش این سازمان برای سرمایه‌گذاران، تریدرهای همه‌ی بازارهای مالی و نهادهای اقتصادی مهم است. اطلاعات World Gold Council یکی از منابع اصلی برای پیش بینی قیمت طلا محسوب می‌شوند. مجموع این عوامل سبب شده‌اند که این نهاد، نقشی غیرقابل‌انکار در شکل‌دهی سیستم‌های پولی دنیا داشته باشد.

برنامه ها و محصولات اقتصادی WGC

همانطورکه می‌توان حدس زد، شورای جهانی طلا برنامه‌های کلانی برای توسعه‌ی سرمایه‌گذاری روی این کالا دارد. کاربردهای گسترده، موجودی ثابت، افزایش قیمت این فلز با استخراج بیشتر، از مهم‌ترین دلایل جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های بزرگ هستند. در این بخش مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان در جهت توسعه‌ی سرمایه‌گذاری روی این فلز را شرح می‌دهیم.

صندوق قابل معامله طلا

صندوق قابل معامله طلا

شورای جهانی طلا علاوه بر سرمایه‌گذاری مستقیم در پروژه‌های استخراج یا تولید محصولات بر پایه‌ی طلا، مبدع اولین صندوق قابل معامله یا ETF در بورس طلا با عنوان GLD محسوب می‌شود. سهام صندوق ETF طلا با عنوان SPDR Gold Trust نیز شناخته می‌شود. این صندوق با همکاری شرکت State Street Global Advisors یا SSGA به‌عنوان مجری برنامه‌های مارکتینگ ایجاد شده و در بازار بورس نیویورک، هنگ‌کنگ، توکیو، سنگاپور و مکزیک عرضه شده است.

ETF یا Exchange Traded Fund درحقیقت، یک اوراق بهادار قابل‌فروش است که می‌توان واحدهای سرمایه‌گذاری آن را مانند سهام معامله کرد. ویژگی‌ای که آن را از صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، متمایز می‌کند اما در‌عین‌حال، ریسک سرمایه‌گذاری را برای معامله‌گران خرد را کاهش داده و امکان مشارکت با حداقل دارایی را فراهم می‌کند.

ETF‌ های طلا، توسط منابع فیزیکی همین دارایی پشتیبانی می‌شوند. آنها با نوسان قیمت طلا و نیز سهام شرکت‌های فعال در این صنعت برای سرمایه‌گذاران خود سود مثبت ایجاد می‌کنند. تا پیش از ایجاد این ابزار مالی توسط شورای جهانی طلا، معامله‌گران، بدون خرید و ذخیره‌سازی فیزیکی شمش یا سکه نمی‌توانستند آن را معامله کنند. اما ETF طلا، این فلز را به نوعی سهام قابل‌معامله بدون نیاز به خرید واقعی آن تبدیل کرده است. سهولت ایجادشده از طریق این ابزار مالی، درنهایت به افزایش تقاضا برای این فلز منجر می‌شود.

بازار LMEprecious

در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷، شورای جهانی طلا از طریق شرکت BullionStar با همکاری بازار معاملاتی فلزات لندن (LME) بازاری برای فروش فیزیکی طلا و نقره و قراردادهای آتی آن راه‌اندازی کرد. این بازار Loco London نام دارد. به دارایی‌های مالی برپایه‌ی این فلز در بازار لوکولندن، LMEprecious گفته می‌شود. تسویه‌ی این بازار، بر اساس طلا و نقره است.

سرمایه گذاری های مستقیم WGC

شمش طلا

مطابق گزارش وب‌سایت crunchbase، شورای جهانی طلا در زمان نگارش این مطلب، سه سرمایه‌گذاری عمده انجام داده است که عبارتند از:

  • شرکت سوئیسی aXedras: توسعه‌دهنده‌ی پلتفرم مبتنی بر دفترکل توزیع‌شده (DLT) برای دیجیتالی‌کردن تراکنش‌های B2B فلزات گرا‌ن‌بها ازجمله طلا.
  • شرکت هندی SafeGold: توسعه‌دهنده‌ی راهکارهای تکنولوژیک برای افزایش شفافیت و بهینه‌سازی فرآیند خرید طلا.
  • شرکت انگلیسی BullionVault: بازار خریدوفروش آنلاین طلا و نقره در لندن و فراهم‌کننده‌ی امکان معامله‌ی این فلزات با قیمت‌های پایین‌تر از بازار.
  • شرکت انگلیسی Metals Focus Data Limited: فراهم‌کننده‌ی داده‌های بازار برای World Gold Council.

علاوه بر این، شورای جهانی طلا، طرح‌های موفقیت‌آمیزی برای جمع‌آوری و انباشت این فلز در کشورهای چین و هند اجرا کرده است. این سازمان، همچنین مجری چندین بازار محلی فلزات گران‌بها در کشورهایی مانند سنگاپور، انگلیس، هند، چین و امارات بوده است.

World Gold Council؛ شورایی برای حفظ طلا در دنیای مدرن

اقتصاد دنیا در حال حاضر بیش‌ازآنکه در دست دولت‌ها باشد، توسط نهادهای خصوصی و شرکت‌های بزرگ کنترل می‌شود. در صنعت استخراج، تولید و معامله‌ی طلا، شرکت‌های بزرگ قدرت‌شان را تجمیع کرده‌اند تا با تاسیس شورای جهانی طلا، بازار خود را توسعه دهند. شورایی که با به وجود آمدن بازارهای مالی متنوع و نوین مانند ارز دیجیتال و استقلال ارزهای فیات از این فلز، تلاش می‌کند آن را در سبدهای سرمایه‌گذاری حفظ کند. ارائه‌ی تحلیل‌های منظم از وضعیت بازار طلا، ایجاد و یافتن بازارهای جدید و تعیین استانداردهای این صنعت، ازجمله فعالیت‌های WGC هستند..

آیا شما تابه‌حال از تحلیل‌های شورای جهانی طلا در معاملات خود استفاده کرده‌اید؟ یا تجربه خریدوفروش طلا یا ETF Gold را دارید؟ نظر خود را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

میانگین امتیازها: ۰ / ۵. مجموع امتیازها: ۰

برچسب هامتوسط

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2625138

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها