تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0

لورس :معرفی ۱۶ ابزار برتر تحلیل ارزهای دیجیتال

  • کد خبر : 2625736
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۲۴
لورس :معرفی ۱۶ ابزار برتر تحلیل ارزهای دیجیتال
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

ارزهای دیجیتال با حجم بازاری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار در زمان نگارش این مقاله و حدود ۲٫۹ میلیارد دلار در بالاترین سطح خود، به یک کلاس دارایی محبوب و در عین حال آینده‌دار برای معامله‌گران تبدیل شده است. مانند هر دارایی دیگر که برای سرمایه‌گذاری از جوانب مختلف بررسی می‌شود، رمز ارزها هم به خوبی قابل تحلیل هستند. البته شاید بهتر باشد بگوییم این کلاس دارایی به واسطه شفافیت بیشتر نسبت به دیگر دارایی‌ها از جهاتی حتی قابل تحلیل‌تر از دارایی‌های دیگر هم هست.
به همین دلیل در این مقاله ابزار برتر تحلیل ارزهای دیجیتال را معرفی خواهیم کرد و نگاهی اجمالی به هر کدام از این ابزار خواهیم انداخت. نیت اصلی از نگارش این مقاله آشنایی با این ابزارهاست و انتظار می‌رود ابزار معرفی شده توسط خواننده بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
ارزهای دیجیتال را از چه جهاتی می‌توان تحلیل کرد؟ به طور کلی، به منظور ارزیابی موثر ارزهای دیجیتال می‌بایست رمزارز مورد نظر و کل بازار از جهات مختلفی مورد بررسی قرار گیرند. برای مثال درک حرکات قیمتی، ایده پروژه، نحوه توزیع توکن‌های پروژه، وضعیت کلی اقتصاد، احساسات مردم نسبت به بازار و ..

فهرست مطالب

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

ارزهای دیجیتال با حجم بازاری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار در زمان نگارش این مقاله و حدود ۲٫۹ میلیارد دلار در بالاترین سطح خود، به یک کلاس دارایی محبوب و در عین حال آینده‌دار برای معامله‌گران تبدیل شده است. مانند هر دارایی دیگر که برای سرمایه‌گذاری از جوانب مختلف بررسی می‌شود، رمز ارزها هم به خوبی قابل تحلیل هستند. البته شاید بهتر باشد بگوییم این کلاس دارایی به واسطه شفافیت بیشتر نسبت به دیگر دارایی‌ها از جهاتی حتی قابل تحلیل‌تر از دارایی‌های دیگر هم هست.

به همین دلیل در این مقاله ابزار برتر تحلیل ارزهای دیجیتال را معرفی خواهیم کرد و نگاهی اجمالی به هر کدام از این ابزار خواهیم انداخت. نیت اصلی از نگارش این مقاله آشنایی با این ابزارهاست و انتظار می‌رود ابزار معرفی شده توسط خواننده بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

ارزهای دیجیتال را از چه جهاتی می‌توان تحلیل کرد؟

به طور کلی، به منظور ارزیابی موثر ارزهای دیجیتال می‌بایست رمزارز مورد نظر و کل بازار از جهات مختلفی مورد بررسی قرار گیرند. برای مثال درک حرکات قیمتی، ایده پروژه، نحوه توزیع توکن‌های پروژه، وضعیت کلی اقتصاد، احساسات مردم نسبت به بازار و توکن مدنظر و … برای سنجش ارزش فعلی توکن ضروری است. هر کدام از بخش‌های ذکر شده به نحوی زیر مجموعه یکی از انواع تحلیل قرار می‌گیرد. بنابراین، پیش از آن که به بررسی برترین ابزار تحلیل ارز دیجیتال بپردازیم، می‌بایست با انواع تحلیل بیشتر آشنا شویم.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

تحلیل تکنیکال یکی از اصولی‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌های مورد استفاده توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال است. این روش تحلیل با استفاده از داده‌های تاریخی در خصوص قیمت و حجم معاملات، تلاش می‌کند الگوها، روندها و نقاط قوت و ضعف در نمودارهای قیمتی ارزهای دیجیتال را تشخیص دهد. تحلیل تکنیکال، خود به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که می‌توان به تحلیل قیمت از طریق اندیکاتورها، پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال کلاسیک اشاره کرد.

هر زمان با مفاهیمی مانند سطوح حمایت و مقاومت، خطوط روند، الگوهای قیمتی مانند سر و شانه یا پرچم و … مواجه شدیم به این معناست که با تحلیل تکنیکال روبرو هستیم. در کل، تحلیل تکنیکال به معامله‌گران ابزارهایی را ارائه می‌دهد تا با استفاده از داده‌های تاریخی، روندها و الگوهای بازار را شناسایی کرده و تصمیم‌گیری‌های بهتری در معاملات ارزهای دیجیتال خود داشته باشند. این ابزارها به تحلیل فنی و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها کمک می‌کنند و برای معامله‌گران حیاتی هستند. به زبان ساده اگر به دنبال خرید و فروش بیت کوین یا دیگر ارزهای رمزنگاری شده در نقاط مناسب قیمتی هستیم، می‌بایست از نمودارهای قیمتی این ارز دیجیتال بهره ببریم.

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

تحلیل فاندامنتال یکی دیگر از رویکردهای مهم در تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. این رویکرد به مطالعه عوامل اقتصادی، تکنولوژیک و اجتماعی موثر بر قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال می‌پردازد.

Fundamental-Analysis

هدف اصلی سرمایه‌گذار در این شیوه از آنالیز، درک این موضوع است که پروژه مدنظر، چه آینده‌ای دارد و به چه سمتی حرکت می‌کند. بنابراین، تیم پروژه، مشاوران، شرکا، سرمایه‌گذاران و مقدار سرمایه جذب شده، ایده مطرح شده، میزان بروزرسانی‌ها، نحوه مواجه شدن با مشکلات، تعامل با کاربران، رقبا و موضوعاتی از این دست مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. تحلیل فاندامنتال اطلاعات عمیقی در مورد ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد و به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در خصوص سرمایه‌گذاری و معاملات در بازار ارزهای دیجیتال بگیرند. واضح است که این نوع از تحلیل نیاز به دانش و تجربه نسبی در حوزه بلاکچین و مفاهیم آن دارد. در ادامه ابزار برتر تحلیل ارز دیجیتال از لحاظ فاندامنتال معرفی خواهد شد.

تحلیل سنتیمنت (Sentiment Analysis)

احساسات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، یکی از محرک‌های اصلی بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. بنابراین، در این سبک از تحلیل به اندازه‌گیری احساسات بازار پرداخته می‌شود. در این شیوه از تحلیل، با زیر نظر گرفتن رسانه‌های اجتماعی، اخبار و فروم‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال احساسات بازار محاسبه می‌شود.

تحلیل درون زنجیره (On-chain Analysis)

بزرگترین تفاوت بازار ارزهای دیجیتال با دیگر بازارهای مالی، شفافیت بی‌سابقه آن است. به این معنا که به واسطه تکنولوژی بلاکچین، مشاهده تمام تراکنش‌ها و موجودی کیف‌پول‌ها میسر شده است. به این ترتیب، اطلاعات بسیار مفیدی را می‌توان از بلاکچین‌ها استخراج کرد. تعداد و وزن تراکنش‌ها، مقدار توکن‌های ورودی و خروجی صرافی‌های ارز دیجیتال، نحوه توزیع توکن‌ها، عملکرد نهنگ‌ها، تعداد کیف‌پول‌های فعال و هزاران داده مفید دیگر که نشان می‌دهد یک پروژه تا چه اندازه مقبول، در حال استفاده شدن و سالم است. در ادامه ابزار برتر تحلیل ارز دیجیتال بر اساس داده‌های درون زنجیره معرفی خواهد شد.

تحلیل اقتصاد کلان (Macroeconomics Analysis)

تحلیل اقتصادی با تمرکز بر داده‌های اقتصاد کلان، روند بازار را پیش‌بینی می‌کند. همان‌طور که در سال ۲۰۲۲ شاهد بودیم یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش اکثر بازارهای مالی مسائل اقتصادی به وجود آمده در نقاط مختلف دنیا بود. از جنگ بین روسیه و اوکراین گرفته تا افزایش نرخ بهره در کشور‌های مختلف دنیا که موجب بیرون کشیده شدن پول از بازارهای مالی ریسکی (مانند ارزهای دیجیتال و بورس) و حرکت آن‌ها به سمت دارایی‌های امن‌تر شد. در نهایت سیاست‌های اقتصادی همیشه بر بازارهای مالی تاثیرگذار هستند و یک سرمایه‌گذار می‌بایست با توجه به این موارد وارد بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال شود.

آنچین آنالیز

۵٫تحلیل اقتصاد کلان در بازار ارزهای دیجیتال

ابزارهای برتر تحلیل ارزهای دیجیتال

بعد از آشنایی با انواع مختلف تحلیلی بازارهای مالی و به خصوص ارزهای دیجیتال حال می‌توانیم به سراغ معرفی برترین و پرکاربردترین ابزار آنالیز رمزارزها و کل بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

۱٫ابزار برتر تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

تریدینگ ویو (Tradingview)

بدون شک، ابزار برتر تحلیل ارز دیجیتال از لحاظ تکنیکال، تریدینگ ویو است. این پلتفرم امکانات بسیاری ارائه می‌دهد که هم به معامله‌گران تازه‌وارد و هم حرفه‌ای‌ها در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال یاری می‌دهد.

TradingView

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های تریدینگ ویو عبارت است از:

  • نمودارهای قیمتی با تنظیمات مختلف

Tradingview.com علاوه بر نمایش چارت قیمتی به شکل‌های مختلف (خطی، کندل استیک و …) به کاربر اجازه شخصی‌سازی نمودار را می‌دهد. به این ترتیب که تمام شاخص‌های گرافیکی قابل تنظیم هستند. علاوه بر این، وجود ابزارهای مختلف به کاربر اجازه می‌دهد به راحتی الگوها، خطوط و سطوح مورد نظر را در چارت خود ترسیم و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

  • دسترسی به بازارهای مختلف

در پلتفرم تریدینگ ویو، معامله‌گر علاوه بر اینکه به چارت جفت ارزهای مختلف در صرافی‌های گوناگون دسترسی دارد، می‌تواند به بازارهای مالی دیگر مانند فارکس، سهام و کالاها هم احاطه داشته باشد.

  • اندیکاتورها

امکان استفاده از اندیکاتورهای معروفی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI)، مکدی (MACD)، استوکستیک (Stochastic) و … برای معامله‌گر فراهم است. در این پلتفرم حتی امکان ایجاد اندیکاتور جدید هم برای کاربر فراهم شده است.

  • جوامع مختلف

این پلتفرم این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که گروه‌ها و جوامع خود را بسازند و به این ترتیب افراد تازه‌وارد به راحتی می‌توانند از تجربه حرفه‌ای‌ها بهره ببرند.

  • نسخه پریمیوم

تریدینگ ویو، به عنوان یک ابزار برتر ارزهای دیجیتال، علاوه بر تمام امکاناتی که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده است نسخه پریمیومی ارائه می‌دهد که با خریداری اشتراک آن، تسهیلات بیشتری مانند امکان نمایش چند نمودار به صورت همزمان و استفاده از اندیکاتورهای حرفه‌ای‌تر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

دکس اسکرینر (Dexscreener)

Dexscreener.com یکی از ابزارهای تحلیل ارزهای دیجیتال پر اهمیت برای افرادی است که در صرافی‌های غیرمتمرکز معاملات خود را انجام می‌دهند. این پلتفرم با نمایش چارت تمامی ارزهای دیجیتال موجود در صرافی‌های غیرمتمرکز، کمک شایانی به معامه‌گران این حوزه ارائه می‌دهد.

قابلیت‌های این پلتفرم عبارتند از:
  • نمایش نمودار‌های قیمتی توکن‌ها به همراه حجم معاملات، مقدار توکن‌های قفل شده در استخرهای نقدینگی، تغییرات قیمتی در بازه‌های زمانی مختلف و تمام تراکنش‌های انجام شده توسط کیف‌پول‌های مختلف
  • مرتب‌سازی توکن‌ها بر حسب نیاز و به دلخواه کاربر. (مثلا بر اساس حجم معاملات روزانه یا میزان تغییرات قیمتی)
  • امکان مشاهده توکن‌های یک شبکه بلاکچینی خاص. این پلتفرم توکن‌های بالغ بر ۵۰ بلاکچین مختلف را نمایش می‌دهد.
  • امکان ساخت واچ‌لیست با متصل کردن کیف پول به این وبسایت
  • نمایش توکن‌های ترند روز
  • نمایش جدیدترین توکن‌های بازار
  • نمایش اخبار منتخب وبسایت به صورت تفکیک شده

دکس تولز (Dextools)

وبسایت Dextools.io مانند Dexscreener بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که در صرافی‌های غیرمتمرکز مشغول به فعالیت هستند. این ابزار کاربردی با محیطی کاربرپسند و ساده به معامله‌گران کمک می‌کند تا تصمیم‌های بهتری در مورد معاملات خود اتخاذ کنند.

قابلیت‌های این پلتفرم عبارت است از:
  • نمایش توکن‌های ترند، سود‌ده‌ترین‌ها و زیان‌ده‌ترین‌ها
  • امکان مرتب‌سازی توکن‌ها به دلخواه کاربر و بر مبنای فاکتورهای مختلف مثل تغییرات قیمت، حجم معاملات، تعداد تراکنش‌ها و …
  • امکان نمایش توکن‌ها به تفکیک شبکه بلاکچینی یا صرافی ارائه‌دهنده
  • امکان نمایش توکن‌ها بر اساس سلامت قرارداد هوشمند
  • نمایش چارت قیمتی جفت ارز انتخابی به همراه حجم معاملات، تعداد توکن‌های قفل شده در استخر نقدینگی، تعداد هولدرهای توکن و …
  • نمایش وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، صفحه اختصاصی توکن در Coinmarketcap یا Coingecko و …. لازم به ذکر است که این اطلاعات در صورت موجود بودن نمایش داده می‌شود و همه توکن‌ها این اطلاعات را ندارند.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم امکان بررسی سلامت توکن است. در صفحه اختصاصی هر جفت ارز بخشی وجود دارد که تمام توابع قرارداد هوشمند را بررسی و نتیجه آن را به کاربر نمایش می‌دهد.

۲٫ابزار برتر رصد بازار ارزهای دیجیتال و تحلیل فاندامنتال

کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)

کوین مارکت کپ، به عنوان یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های رصد بازارهای دیجیتال به شمار می‌آید و یکی از ابزار برتر مورد استفاده معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. Coinmarketcap.com به تحلیلگران، معامله‌گران و علاقمندان به ارزهای رمزنگاری شده، امکانات گسترده‌ای ارائه می‌دهد که در زیر به برخی از ویژگی‌های مهم آن اشاره می‌کنیم:

CoinMarketCap

  • مشاهده لیست ارزهای دیجیتال و اطلاعات اصلی آن‌ها

در این پلتفرم تمام ارزهای دیجیتال در جدولی به ترتیب ارزش بازار (Market cap) نشان داده می‌شود. در این جدول، قیمت، حجم معاملات روزانه، تغییرات قیمتی در بازه‌های ۱ ساعته، ۱ روزه، ۱ ماهه و تعداد توکن‌های در گردش نمایش داده می‌شود. با کلیک کردن بر روی هر توکن اطلاعاتی مانند وبسایت، شبکه زیربنایی توکن، قرارداد هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و … در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

این بخش برای افرادی که قصد دارند اطلاعاتی کلی از پروژه داشته باشند بسیار مفید است چرا که در صفحه هر توکن، اطلاعاتی مختصر اما کاربردی در مورد هر پروژه قرار گرفته است. علاوه بر این کاربر می‌تواند صرافی ارز دیجیتال که توکن مورد نظر در آن قابل خرید و فروش است را بیابد.

  • نمودارهای قیمتی

در صفحه هر توکن، کاربر قادر است نمودارهای تاریخی قیمت و حجم معاملات ارزهای دیجیتال را برای دوره‌های زمانی مختلف مشاهده کند. این اطلاعات می‌توانند به تحلیل تاریخی روندهای بازار و الگوهای قیمتی کمک کنند. هر چند تریدینگ ویو برای دیدن نمودارهای قیمتی پلتفرم مناسب‌تری است.

  • اخبار و تحلیل‌ها

این پلتفرم اخبار و تحلیل‌های مرتبط با رمزارزها را ارائه می‌دهد. در صفحه اختصاصی هر توکن بخشی به نام News وجود دارد که آخرین اخبار و تحلیل‌های مرتبط با آن توکن را ارائه می‌دهد.

  • لیست صرافی‌ها

علاوه بر لیست توکن‌ها، در این پلتفرم می‌توان لیستی از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را هم مشاهده کرد. هر کدام از این صرافی‌ها بر اساس شاخصه‌ای مرتب شده‌اند. به عنوان مثال صرافی‌های متمرکز بر اساس نمره‌ای که به آن‌ها داده شده است مرتب شده‌اند در حالیکه صرافی‌های غیرمتمرکز بر اساس حجم معاملات روزانه لیست شده‌اند.

در این بخش هم مانند بخش توکن‌ها، با کلیک کردن بر روی هر صرافی، صفحه اختصاصی آن با اطلاعات تکمیلی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

  • توکن‌های جدید

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این پلتفرم بخش Recently Added است که در آن توکن‌های جدیدی که وارد بازار شده‌اند لیست می‌شود. می‌توان این توکن‌ها را بر اساس حجم معاملات یا میزان تغییرات قیمتی مرتب کرد و با کلیک کردن روی هر کدام اطلاعات بیشتری از آن را دریافت کرد. این بخش برای افرادی که به دنبال پیدا کردن جدیدترین توکن‌ها به منظور سرمایه‌گذاری، پیدا کردن ترند بازار یا به روز ماندن در مورد فناوری‌های جدید هستند، بسیار کاربردی است.

۱۰٫نمایش توکن‌های جدید در کوین مارکت کپ

کوین مارکت کل (CoinmarketCal)

یکی دیگر از ابزار برتر تحلیل ارزهای دیجیتال، وبسایت Coinmarketcal.com است که به تحلیلگران، معامله‌گران و علاقه‌مندان به بازار ارزهای رمزنگاری شده کمک می‌کند تا رویدادهای مهم مرتبط با ارزهای دیجیتال را پیگیری و دنبال کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم عبارتند از:

  • تقویم رویدادها

CoinMarketCal یک تقویم آنلاین دارد که تمامی رویدادهای مرتبط با ارزهای دیجیتال را برای کاربران نمایش می‌دهد. این رویدادها شامل اطلاعاتی مانند تاریخ انتشار، نوع رویداد و توضیح مرتبط با آنها می‌شوند.

  • توضیحات جامع

هر رویداد در پلتفرم دارای توضیحات جامعی است که شرایط و جزئیات رویداد را توضیح می‌دهد. این اطلاعات می‌توانند به تحلیلگران و معامله‌گران کمک کند تا اهمیت یک رویداد و تأثیر آن بر بازار را بررسی کنند.

  • تأیید صحت رویدادها

کاربران در کوین مارکت کل می‌توانند رویدادها را تأیید یا رد کنند. این ویژگی به جامعه کاربری این وبسایت کمک می‌کند تا اطلاعات معتبرتری را ارائه دهند.

  • فیلترهای پیشرفته

CoinMarketCal به کاربران امکان می‌دهد تا رویدادها را بر اساس معیارهای مختلفی نظیر کلید واژه، ارزدیجیتال، دسته بندی موضوعی و … فیلتر کند. این قابلیت برای کاربران، امکان جستجوی دقیق‌تری را فراهم می‌کند.

۳٫ابزار برتر در تحلیل داده‌های درون زنجیره

اکسپلوررهای شبکه‌های بلاکچینی

یکی از مهم‌ترین خصوصیات شبکه‌های بلاکچینی شفافیت آن‌هاست. این قابلیت به تمام کاربران اجازه می‌دهد هر آن‌چه در یک بلاکچین می‌گذرد، رصد کنند. به این ترتیب هر بلاکچین یک Explorer دارد که با مراجعه به آن تمام این اطلاعات را می‌توان دریافت کرد. به عنوان مثال برای مشاهده تراکنش‌های شبکه اتریوم از Etherscan.io و برای مشاهده اطلاعات شبکه بایننس اسمارت چین از BSCscan.com استفاده می‌شود. به همین ترتیب به راحتی می‌توان اکسپلورر دیگر بلاکچین‌ها را هم پیدا کرد.

تعدادی از کاربردهای اکسپلوررهای شبکه‌های بلاکچینی عبارتند از:

  • پیگیری تراکنش‌ها

اکسپلوررهای بلاکچین به کاربران این امکان را می‌دهند تا تراکنش‌های خود را بررسی و پیگیری کنند. این کاربرد برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مفید است تا وضعیت تراکنش‌هایشان را مشاهده و از موفقیت یا شکست آنها آگاه شوند.

  • بررسی حساب‌ها

با استفاده از اکسپلوررها، می‌توانید حساب‌های مختلف را بررسی کنید و موجودی‌ها، تراکنش‌ها و تاریخچه‌ حساب‌ها را مشاهده کنید.

  • پیگیری برخی ویژگی‌های بلاکچین

اکسپلوررها به کاربران امکان مشاهده ویژگی‌های مختلف بلاکچین مانند تعداد بلاک‌ها، سرعت تأیید تراکنش‌ها و تغییرات سطح سختی را می‌دهند.

  • بررسی قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)

اگر توسعه‌دهنده بلاکچین یا کاربران، علاقه‌مند به بررسی قراردادهای هوشمند هستند، اکسپلوررها به آنها این امکان را می‌دهند تا جزئیات قراردادها را بررسی و تراکنش‌های مرتبط با آنها را مشاهده کنند.

  • آمار و تحلیل داده

اکسپلوررهای بلاکچین به تحلیلگران داده کمک می‌کنند تا اطلاعات بلاکچین را تجزیه و تحلیل کنند و آمار مرتبط با تراکنش‌ها و بلاک‌ها را ارائه دهند.

  • تعیین وضعیت شبکه

با استفاده از اکسپلوررها می‌توانید وضعیت شبکه بلاکچین را بررسی کنید، از جمله تعداد نودها، زمان تولید بلاک‌ها و سرعت تراکنش‌ها.

  • بررسی وضعیت هولدرها

در اکثر اکسپلوررها بخشی وجود دارد که مقدار توکن‌های هر آدرس به صورت لیست نمایش داده می‌شود. این بخش به سرمایه‌گذار کمک می‌کند میزان توزیع شدگی توکن را بررسی کند و همین‌طور نهنگ‌های یک توکن را شناسایی کند.

بلاک چیر (Blockchair)

Blockchair.com به نوعی یک اکسپلورر تجمیعی است. به این معنا که کاربر، به جای این‌که به اکسپلورر اختصاصی هر شبکه مراجعه کند، می‌تواند از طریق همین پلتفرم به داده‌های درون شبکه آن بلاکچین دسترسی داشته باشد.

Blockchair

اکثر کاربردهایی که در بخش قبل (اکسپلوررهای بلاکچینی) ذکر شد در این پلتفرم هم وجود دارد.

دیفای لاما (DefiLlama)

Defillama.com یک ابزار برتر تحلیلی در دنیای دیفای (DeFi) است. DeFi به معنای سیستم مالی غیرمتمرکز، به تعداد زیادی از برنامه‌ها و پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین اشاره دارد که انواع مختلفی از خدمات مالی را ارائه می‌دهند. در این میان پلتفرم‌های زیادی برای بررسی وضعیت این پروژه‌ها از جنبه‌های مختلف پا به میدان گذاشتند که دیفای لاما یکی برجسته‌ترین‌های آن‌ها محسوب می‌شود.

DefiLlama

ویژگی‌ها و کاربردهای Defillama عبارتند از:

  • پیگیری پروژه‌های دیفای

Defillama به کاربران امکان مشاهده و پیگیری تاریخچه و هم‌چنین وضعیت کنونی پروژه‌ها و پروتکل‌های DeFi را می‌دهد. این اطلاعات شامل پروژه‌هایی مانند Uniswap، Aave، Compound و دیگر پروژه‌های مشابه می‌شود.

  • مقایسه و تحلیل اطلاعات

شما می‌توانید به طور دقیق‌تر اطلاعات مرتبط با پروتکل‌ها را بررسی کنید و جنبه‌های مختلف پلتفرم‌های گوناگون را با هم مقایسه کنید. این اطلاعات می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران مفید باشد.

  • نمودارها و آمارها

Defillama اطلاعات مفصل و نمودارهایی در مورد وضعیت پروژه‌ها و وضعیت بازار DeFi ارائه می‌دهد. این ابزار به تحلیلگران و معامله‌گران اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد کلی دیفای ارائه می‌دهند.

  • جستجوی توکن‌ها

با استفاده از Defillama می‌توانید توکن‌های مختلف DeFi را جستجو کرده و اطلاعات مرتبط با آنها را مشاهده کنید، از جمله قیمت‌ها و ویژگی‌های مالی.

  • تحلیل ریسک

این پلتفرم به شما امکان می‌دهد تا تحلیل‌های ریسک مرتبط با پروژه‌های DeFi را انجام دهید و اطلاعات امنیتی و مالی را بررسی کنید.

Defillama به دلیل ارائه اطلاعات مفصل و تحلیل‌های مرتبط با دنیای DeFi، برای افرادی که به معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال علاقه دارند، یک منبع مهم اطلاعاتی به حساب می‌آید.

دپ ریدار (DappRadar)

DappRadar.com یک پلتفرم و ابزار برتر در تحلیل برنامه‌های غیرمتمرکز، NFTها و بازی‌های بلاکچینی است. این پلتفرم که خود را فروشگاه جهانی برنامه‌های غیرمتمرکز می‌نامد به ردگیری و ارائه اطلاعات مختلف در مورد برنامه‌های غیرمتمرکز، توکن‌های غیر مثلی و بازی‌های بلاکچینی می‌پردازد.

قابلیت‌های این پلتفرم عبارتند از:
  • امکان مشاهده تعداد آدرس‌های منحصر به فردی که با پروژه در حال تعامل هستند.
  • ارزش کل قفل شده (TVL) در یک قرارداد هوشمند
  • حجم معاملات انجام شده (به دلار) با قرارداد هوشمند پروژه
  • امکان مشاهده تمام اطلاعات یک پروژه در صفحه اختصاصی
  • امکان بررسی اطلاعات مختلف توکن‌های غیرمثلی (NFT)
  • امکان بررسی بخش‌های مختلف دیفای مانند وام‌دهی، سپرده‌گذاری، بازار مشتقات و … به تفکیک
  • ارائه چارت‌های متنوع از جمله چارت قیمتی توکن‌ها

گلس‌نود (Glassnode)

وبسایت Glassnode.com یکی از برترین پلتفرم‌های ارائه داده‌های درون زنجیره (On-chain data) است. این سایت با ارائه جامع‌ترین داده‌ها و معیارهای سنجش مالی به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تصمیم‌هایی آگاهانه‌تر و منطقی‌تر نسبت به دارایی مورد نظر خود اتخاذ کنند.

Glassnode

این پلتفرم در بخش Studio این امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • نمودار

هسته اصلی محصولات گلس‌نود به شمار می‌آید. این بخش به طور جامع چارت‌های مربوط به اطلاعات درون زنجیره (On-chain) را به نمایش می‌گذارد که به خوبی سازمان‌دهی و به شکلی ساده و خوانا تصویر سازی شده‌اند. این بخش بینشی کاملا کاربردی را فراهم می‌کند.

  • میزکار

با Workbench تحلیل‌ها به سطح بالاتری ارتقا پیدا می‌کنند. ایجاد نمودارهای شخصی، مقایسه تعداد دلخواهی از معیارها و اعمال انواع توابع و فرمول‌ها را برای تغییر داده‌ها به منظور کاربردهای منحصر به فرد از ویژگی‌های این بخش محسوب می‌شود.

  • داشبورد

داشبورد جایی است که تمامی ویژگی‌ها تجمیع می‌شود. نماهای سفارشی، معیارهای مورد علاقه و نمودارهای میزکار در داشبوردهای قابل تنظیم برای دسترسی آسان سازماندهی می‌شوند.

دون آنالیتیکس (Dune Analytics)

دون آنالیتیکس با وبسایت Dune.com پلتفرمی جامعه محور است که کاربران در آن به ساخت داشبوردهای اختصاصی می‌پردازند و هر شخص دیگری می‌تواند از آن داشبورد که شامل نمودارها، لیست‌ها و گراف‌های متنوع است استفاده کند.

ویژگی‌ها و کاربردهای مهم این پلتفرم عبارتند از:

  • تحلیل داده‌های بلاکچین

Dune Analytics به کاربران این امکان را می‌دهد تا داده‌های مرتبط با بیت کوین، اتریوم و دیگر بلاکچین‌ها را تجزیه و تحلیل کنند. این شامل تاریخچه تراکنش‌ها، میانگین قیمت‌ها و دیگر اطلاعات مهم می‌شود.

  • ایجاد پایگاه داده تخصصی

کاربران می‌توانند با استفاده از Dune Analytics دیتابیس‌های تخصصی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ایجاد کنند. این امکان به تحلیلگران و توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال کمک می‌کند تا داده‌های مورد نیاز خود و دیگران را جمع‌آوری و مدیریت کنند.

  • نمودارهای تحلیلی

Dune Analytics ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ای بسیار قوی را ارائه می‌دهد که به کمک نمودارها و گرافیک‌ها، اطلاعات مورد نیاز را به تصویر می‌کشند. این نمودارها شامل نمودارهای قیمت، تراکنش‌ها و آمار مرتبط با بلاکچین‌ها می‌شود.

  • تحلیل داده‌های DeFi

Dune Analytics به تحلیلگران دیفای کمک می‌کند تا تراکنش‌ها، قراردادهای هوشمند و دیگر جزئیات مرتبط با DeFi را تحلیل کنند.

جذابیت پلتفرم Dune Analytics بدون شک در جامعه محور بودن آن است که هر توسعه‌دهنده، فعال بازار و یا حتی پروژه‌های بزرگ قادرند داده‌های خود از جنبه‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال را برای دیگر کاربران فراهم کنند.

ال‌تو‌بیت (L2Beat)

L2beat.com به منظور ارائه اطلاعات پروژه‌های لایه دوم راه‌اندازی شده است. تفاوت اصلی این پلتفرم با DeFiLlama که پیش‌تر در مورد آن توضیح داده شد، این است که L2BEAT فقط پروژه های لایه دوم را ردیابی می‌کند و در نهایت، نه تنها TVL (ارزش کل قفل شده)، بلکه معیارهای مختلف مربوط به سلامت و امنیت این پروژه ها را گزارش می‌کند.

فرض کنید پلتفرم L2BEAT ارزش قفل شده ۲٫۵ میلیارد دلار را گزارش می‌کند، در حالی‌که DefiLlama ارزش ۱ میلیارد را برای همان شبکه لایه ۲ (به عنوان مثال، Arbitrum) گزارش می‌دهد. این نشان می‌دهد که ۱٫۵ میلیارد دارایی از لایه ۱ (اتریوم) به Arbitrum بریج شده است، اما هنوز در هیچ برنامه غیرمتمرکز لیست شده توسط DefiLlama استفاده نمی‌شود. به عنوان مثال، اگر ۱واحد ETH را به Optimism منتقل کنیم، L2BEAT آن را در محاسبه TVL خود لحاظ می‌کند، اما DefiLlama این کار را نمی‌کند. با این حال، اگر از ۱ واحد ETH در Optimism برای ارائه نقدینگی در Uniswap استفاده کنید، DefiLlama آن را در محاسبه TVL خود لحاظ می‌کند. همچنین، در L2BEAT، ارزش توکن‌های حاکمیت بومی لایه دوم گنجانده شده است.

اختلاف در TVL گزارش شده بین L2BEAT و DefiLlama به دلیل تفاسیر مختلف از “ارزش کل قفل شده” است. L2BEAT کل اکوسیستم اتریوم را در نظر می‌گیرد، در حالی که DefiLlama بر دارایی‌های مورد استفاده در برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه‌های بلاک چین تاکید دارد.

۴٫ابزار برتر در تحلیل و پیدا کردن پروژه‌های جدید

آی‌سی‌او دراپز (ICO Drops)

عرضه اولیه توکن‌ها یا همان ICO در سال ۲۰۱۷ به یکی از ترندهای بزرگ بازار تبدیل شد. جایی که پروژه‌ها بدون دردسرهای قانون‌گذاری و به صورت مستقیم توکن‌های خود را به فروش می‌گذاشتند. در میان این عرضه اولیه‌ها، توکن‌هایی توانستند رشدهای سراسام‌آور داشته باشند اما خیلی از آن‌ها هم اسکم از آب در آمدند و موجب از دست رفتن پول کاربران شدند.

معرفی 16 ابزار برتر تحلیل ارزهای دیجیتال
ICODrops

وبسایت icodrops.com پلتفرمی است که پروژه‌های جدید که قصد انجام ICO دارند را معرفی می‌کند و اطلاعاتی را در مورد آن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. از ویژگی این پلتفرم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • لیست ICO و Token Sale

ICO Drops به کاربران امکان مشاهده لیست کاملی از ICOها و Token Saleها را ارائه می‌دهد. این شامل توضیحات جامعی در مورد هر پروژه، تاریخ‌ سررسید، مبلغ هدف سرمایه‌گذاری و سایر جزئیات مرتبط می‌شود.

  • زمان‌بندی ICO

این پلتفرم به تحلیلگران اطلاعات دقیق در مورد زمان‌بندی ICOها و توکن‌های جدید ارائه می‌دهد. این اطلاعات به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا زمان بهینه‌تری برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • رتبه‌بندی پروژه‌ها

ICO Drops پروژه‌های مختلف را بر اساس اهمیت و ارزش آنها رتبه‌بندی می‌کند. این امکان به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا پروژه‌های با ارزش را از میان تعداد زیادی از ICOها انتخاب کنند.

  • آمار و داده‌های تاریخی

این پلتفرم به شما امکان مشاهده آمار و داده‌های تاریخی مرتبط با ICOها و Token Saleها را می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند به شما در تحلیل وضعیت بازار کمک کند.

۵٫ابزار برتر برای مشاهده اتفاقات روز

کوین تلگراف (CoinTelegraph)

Cointelegraph.com که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد، منبع رسانه دیجیتال مستقل پیشرویی است که طیف گسترده ای از اخبار را در مورد فناوری بلاکچین، دارایی‌های رمزنگاری و روندهای نوظهور فین‌تک (Fintech) پوشش می‌دهد. تیم کوین تلگلراف هر روز دقیق‌ترین و بروزترین اخبار را از دنیای ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد.

محتوای سرمقاله‌های این پلتفرم مبتنی بر ارائه اخبار بی‌طرفانه، تجزیه و تحلیل عمیق، نمودارهای جامع قیمت ارزهای دیجیتال، نظرات روشنگرانه و همچنین گزارش‌های منظم در مورد تحول اجتماعی است که ارزهای دیجیتال به ارمغان می‌آورند.

کوین تلگراف اعتقاد دارد دنیای غیرمتمرکز به طور تصاعدی رشد خواهد کرد و به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل خواهد شد. با اتکا به این دلایل این رسانه هر روز برای کمک به آموزش مخاطبان خود و افزایش آگاهی از پیچیدگی‌ها و مزایای ارائه شده در انقلاب دیجیتال امروزی فعالیت می‌کند.

با پیشرفت‌های فناوری که اکنون در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، فناوری نانو، محاسبات کوانتومی و تعداد فزاینده‌ای از کسب‌وکارها، کارآفرینان و مصرف‌کنندگانی که فناوری بلاک چین را در زندگی روزمره اتخاذ می‌کنند، رخ می‌دهد، هدف اصلی این تیم اطلاع‌رسانی، آموزش و به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمند با خوانندگان است.

دیکریپت (Decrypt)

Decrypt.co یک نشریه آنلاین و پلتفرم خبری برجسته است که طیف گسترده ای از موضوعات مرتبط با هوش مصنوعی، بیت کوین و همینطور فرهنگ، بازی و دیگر مسائل مربوط به ارزهای دیجیتال را پوشش می‌دهد.

دیکریپت به دلیل ارائه اخبار و بینش‌های بروز در این زمینه‌ها شناخته و به همین دلیل به منبعی ارزشمند برای افراد علاقه‌مند به فناوری، امور مالی و فرهنگ دیجیتال تبدیل شده است.

کوین دسک (CoinDesk)

CoinDesk.com یک سایت خبری برجسته در زمینه ارزهای دیجیتال با تمرکز ویژه بر بیت کوین و ارزهای دیجیتال است. این بانک اطلاعات، منبعی پیشرو برای اخبار ارزهای دیجیتال، تجزیه و تحلیل و بروزرسانی زنده قیمت ارزهای دیجیتال مختلف از جمله بیت کوین، اتریوم، ریپل و همین‌طور فناوری بلاکچین تبدیل شده است.

CoinDesk پوشش جامعی از فضای رمزنگاری و بلاک چین ارائه می‌دهد و آن را به منبعی ارزشمند برای تازه‌واردان و علاقه‌مندان باتجربه در دنیای کریپتو تبدیل می‌کند. این وب‌سایت طیف گسترده‌ای از محتوا از جمله مقالات، ویدیوها و داده‌های مربوط به بازارهای ارزهای دیجیتال، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و فناوری‌های Web3 ارائه می‌کند.

جمع بندی

ابزارهای تحلیل ارزهای دیجیتال ابزارهای بسیار مهمی در دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال هستند که به تحلیلگران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا بازار را به دقت بررسی و تحلیل کنند. این ابزارها اطلاعات دقیق و معتبر در مورد ارزها، تراکنش‌ها و وضعیت شبکه‌های بلاک چین ارائه می‌دهند. با استفاده از این ابزارها، تحلیل‌گران می‌توانند ترندها، الگوهای قیمتی و تغییرات بازار را تجزیه و تحلیل کنند تا تصمیم‌گیری‌های بهتری در معاملات خود اتخاذ کنند.

علاوه بر اطلاعات قیمتی، ابزارهای تحلیل ارزهای دیجیتال می‌توانند به کاربران اطلاعات تکمیلی ارائه دهند که شامل تعداد تراکنش‌ها، فعالیت ماینرها، حجم معاملات و شاخص‌های دیگر است. این اطلاعات به تحلیلگران کمک می‌کند تا تصمیمات مبتنی بر داده‌هایی مستند بگیرند و برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال بهتر مسیریابی کنند.

در کل، ابزارهای تحلیل ارزهای دیجیتال به افرادی که به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقه دارند، امکان می‌دهند تا با دقت بیشتری بازار را رصد کرده و تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات بهتری اتخاذ کنند.

منبع : نوبیتکس مگ

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2625736

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها