تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

لورس :معرفی ۵۰ پروژه‌ ارز دیجیتال که بیشترین سرمایه را جذب کردند

  • کد خبر : 2629633
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
لورس :معرفی ۵۰ پروژه‌ ارز دیجیتال که بیشترین سرمایه را جذب کردند
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

یکی از بهترین روش‌ها برای شناسایی پروژه‌های آینده‌دار، بررسی میزان موفقیت آنها در جذب سرمایه در مراحل یا دوره‌های مختلف یک پروژه است. به طور کلی بررسی این سوابق و حتی شناسایی افراد یا شرکت‌هایی که روی این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند یکی از روش‌های تحلیل بنیادی یا فاندامنتال محسوب می‌شود. در این گزارش با بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کسب‌و‌کارهای حوزه ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ آشنا خواهیم شد. اما پیش از هرچیز بهتر است با سری یا مراحل سرمایه‌گذاری به طور مختصر آشنا شویم.
منظور از مراحل یا سری جذب سرمایه‌ چیست؟ تامین مالی پروژه‌ها معمولا از مراحل مختلفی تشکیل شده است که اصطلاحا به آنها سری‌های A، B و C و… گفته می‌شود. هرکدام از این دوره‌ها، به افراد فرصتی برای سرمایه‌گذاری نقدی در یک شرکت در حال رشد به ازای کسب سهام یا مالکیت جزئی از آن پروژه ارائه می‌دهند. با رشد و پیشرفت شرکت یا استارت‌آپ‌ها مراحل یا دورهای سرمایه‌گذاری نام‌های متفاوتی می‌گیرند. در این بخش به معرفی مهم‌ترین مراحل یا سری جذب سرمایه می‌پردازیم.
دور یا سری جذب سرمایه‌ A برای نمونه پس از مرحله تامین..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

یکی از بهترین روش‌ها برای شناسایی پروژه‌های آینده‌دار، بررسی میزان موفقیت آنها در جذب سرمایه در مراحل یا دوره‌های مختلف یک پروژه است. به طور کلی بررسی این سوابق و حتی شناسایی افراد یا شرکت‌هایی که روی این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند یکی از روش‌های تحلیل بنیادی یا فاندامنتال محسوب می‌شود. در این گزارش با بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کسب‌و‌کارهای حوزه ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ آشنا خواهیم شد. اما پیش از هرچیز بهتر است با سری یا مراحل سرمایه‌گذاری به طور مختصر آشنا شویم.

منظور از مراحل یا سری جذب سرمایه‌ چیست؟

تامین مالی پروژه‌ها معمولا از مراحل مختلفی تشکیل شده است که اصطلاحا به آنها سری‌های A، B و C و… گفته می‌شود. هرکدام از این دوره‌ها، به افراد فرصتی برای سرمایه‌گذاری نقدی در یک شرکت در حال رشد به ازای کسب سهام یا مالکیت جزئی از آن پروژه ارائه می‌دهند. با رشد و پیشرفت شرکت یا استارت‌آپ‌ها مراحل یا دورهای سرمایه‌گذاری نام‌های متفاوتی می‌گیرند. در این بخش به معرفی مهم‌ترین مراحل یا سری جذب سرمایه می‌پردازیم.

دور یا سری جذب سرمایه‌ A

برای نمونه پس از مرحله تامین مالی اولیه (Seed Funding)، سرمایه گذاری سری A اتفاق می‌افتد. در این دور از سرمایه‌گذاری، مهم است که پروژه برنامه‌ای که منجر به سود بلند مدت برای توسعه مدل کسب و کار خود می‌شود را ارائه کند. در دور سری A، سرمایه گذاران فقط به دنبال ایده های عالی نیستند، بلکه به دنبال شرکت‌هایی با ایده‌های عالی و استراتژی قوی برای تبدیل آن ایده به یک کسب‌وکار موفق و پولساز هستند.

دور یا سری جذب سرمایه‌ B

دور سرمایه‌گذاری سری B معمولا زمانی رخ می‌دهد که تجارت‌ها به دنبال پیشرفت به سطح بعدی برنامه خود هستند و از مرحله توسعه گذر کرده‌اند. بنابراین سرمایه‌گذاران با تزریق پول به شرکت‌های استارت آپ کمک می‌کنند تا با گسترش دامنه دسترسی به بازار، نهایتا به اهداف تجاری‌شان نزدیک شوند. شرکت‌هایی که مرحله سرمایه اولیه و سری A را پشت سر گذاشته‌اند، پایگاه‌های کاربری قابل توجهی را ایجاد کرده‌اند و به سرمایه‌گذاران خود ثابت کرده‌اند که برای موفقیت در مقیاس بزرگ‌تر آماده هستند. سرمایه‌ای که از سری B جمع‌آوری می‌شود برای رشد شرکت و به منظور پاسخگویی به سطوح تقاضا صورت می‌پذیرد.

موفق‌ترین دورهای جذب سرمایه در بازار کریپتو توسط چه پروژه‌هایی صورت گرفته است؟

با بررسی کلی بزرگترین دورهای سرمایه‌گذاری در میان استارت‌آپ‌‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال، مشخص می‌شود که این پروژه‌ها موفق به جذب ۱۷۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار در هر سری شده‌اند و در مجموع بیش از ۱۵٫۷ میلیارد دلار، در طی این دورهای جمع آوری سرمایه، به این کسب‌وکارها نقدینگی تزریق شده است. در بخش زیر با موفق‌ترین استارت‌آپ‌های کریپتویی که بیشترین جذب سرمایه را در کارنامه خود دارند، بیشتر آشنا می‌شویم.

صرافی FTX Trading

رکورد جذب سرمایه میان استارت‌آپ‌های کریپتویی تا به امروز در اختیار صرافی ورشکسته FTX Trading است. این استارت‌آپ با جذب ۹۰۰ میلیون دلار در دوره B جمع‌آوری سرمایه در ژوئیه ۲۰۲۱ در صدر این فهرست قرار دارد. در زمان اعلام ورشکستگی صرافی FTX ارزش شرکت سام بنکمن-فرید ۱۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.

اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران دور موفق جذب سرمایه صرافی FTX در آن زمان عبارتند از:

  • Paradigm
  • Sequoia Capital
  • SoftBank

البته متعاقباً در نتیجه سقوط FTX این مجموعه‌ها مجبور شدند سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

پلتفرم بازی بلاکچین Forte

پلتفرم بازی بلاک چین Forte با جذب ۷۲۵ میلیون دلار در رتبه دوم فهرست قرار دارد. این جذب سرمایه در سال ۲۰۲۱ در دو مرحله تکمیل شده است. پلتفرم Forte در سه دور جذب سرمایه A و B موفق به کسب این سرمایه شده است. بلاکچین Forte در واقع مکانی است که در آن توسعه‌دهندگان بازی و بازیکنان در یک راستا قرار دارند و قصد اصلی این پلتفرم ایجاد جوامع بازی سالم‌تر و پایدارتر است. تیم بلاک چین Forte از اعضای قدیمی صنعت بازی (Unity، ngmoco، Riot Games، Electronic Arts، Sony و Rockstar Games) تشکیل شده است و در حال حاضر با بیش از ۲۵ بازی‌ساز تحسین شده از سراسر جهان همکاری می‌کند.

پلتفرم Sorare

در رتبه سوم فهرست، بازار ان اف تی Sorare قرار دارد. Sorare موفق شده است که در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، ۶۸۰ میلیون دلار سرمایه از طریق دور جذب سرمایه B بدست آورد. Sorare یک بازی فانتزی فوتبال، بسکتبال و بیسبال به همراه یک بازار توکن غیرمثلی است که در آن بازیکنان می‌توانند به جمع آوری، خرید، فروش، و رقابت با کارت دیجیتالی بازیکنان رسمی این ورزش‌ها بپردازند و با یکدیگر بر سر جوایز رقابت کنند.

پلتفرم Sorare

فهرست کامل پروژه‌‌های کریپتویی که بیشترین جذب سرمایه‌ را ثبت کرده‌اند

در ادامه فهرست کامل پنجاه پروژه کریپتویی که موفق به جذب بیشترین سرمایه شده‌اند مشخص شده است.

رتبه نام استارت‌آپ و دور جذب سرمایه میزان سرمایه جذب شده
۱ FTX Trading – دور B $۹۰۰ میلیون دلار
۲ Forte – دور B $۷۲۵ میلیون دلار
۳ Sorare – دور B $۶۸۰ میلیون دلار
۴ MoonPay – دور A $۵۵۵ میلیون دلار
۵ Ledger – دور C $۴۹۳ میلیون دلار
۶ Yuga Labs – تامین مالی اولیه $۴۵۰ میلیون دلار
۷ ConsenSys – دور D $۴۵۰ میلیون دلار
۸ Circle – دور F $۴۴۰ میلیون دلار
۹ Bitmain – دور B1 $۴۲۲ میلیون دلار
۱۰ Gemini – دور D $۴۰۰ میلیون دلار
۱۱ FTX US – دور A $۴۰۰ میلیون دلار
۱۲ FTX Trading – دور C $۴۰۰ میلیون دلار
۱۳ Ava Labs – دور B $۳۵۰ میلیون دلار
۱۴ BlockFi – دور D $۳۵۰ میلیون دلار
۱۵ NEAR Protocol – دور D $۳۵۰ میلیون دلار
۱۶ Anchorage Digital – دور D $۳۵۰ میلیون دلار
۱۷ Dapper Labs – دور C $۳۰۵ میلیون دلار
۱۸ Fireblocks – دور D $۳۱۰ میلیون دلار
۱۹ OpenSea – دور C $۳۰۰ میلیون دلار
۲۰ Paxos – دور D $۳۰۰ میلیون دلار
۲۱ Amber Group – دور C $۳۰۰ میلیون دلار
۲۲ Bakkt – دور B $۳۰۰ میلیون دلار
۲۳ Mysten Labs – دور B $۳۰۰ میلیون دلار
۲۴ Coinbase – دور E $۳۰۰ میلیون دلار
۲۵ Blockchain.com – دور C $۳۰۰ میلیون دلار
۲۶ Bitmain – دور B $۲۹۳ میلیون دلار
۲۷ CoinSwitch Kuber – دور C $۲۶۰ میلیون دلار
۲۸ Alchemy Insights – دور C $۲۵۰ میلیون دلار
۲۹ Bitso – دور C $۲۵۰ میلیون دلار
۳۰ Dapper Labs – دور D $۲۵۰ میلیون دلار
۳۱ Qulian Technology – دور B $۲۳۴ میلیون دلار
۳۲ BlockFi – دور E $۲۲۵ میلیون دلار
۳۳ FalconX – دور C $۲۱۰ میلیون دلار
۳۴ Blockstream – دور B $۲۱۰ میلیون دلار
۳۵ Immutable – دور C $۲۰۰ میلیون دلار
۳۶ Mercado Bitcoin – دور B $۲۰۰ میلیون دلار
۳۷ Alchemy Insights – دور C1 $۲۰۰ میلیون دلار
۳۸ Aptos Labs – تامین مالی اولیه $۲۰۰ میلیون دلار
۳۹ ConsenSys – دور C $۲۰۰ میلیون دلار
۴۰ Amber Group – دور B1 $۲۰۰ میلیون دلار
۴۱ Ripple – دور C $۲۰۰ میلیون دلار
۴۲ Figure Technologies – دور D $۲۰۰ میلیون دلار
۴۳ Aleo Systems – دور B $۲۰۰ میلیون دلار
۴۴ Nova Labs – دور D $۲۰۰ میلیون دلار
۴۵ Limit Break – دور B $۲۰۰ میلیون دلار
۴۶ Copper Technologies – دور C $۱۹۶ میلیون دلار
۴۷ Bakkt – دور A $۱۸۳ میلیون دلار
۴۸ ۱inch Network – دور B $۱۷۵ میلیون دلار
۴۹ Bitpanda – دور B $۱۷۰ میلیون دلار
۵۰ Autograph – دور B $۱۷۰ میلیون دلار

بیشترین دورهای جذب سرمایه در چه سال‌هایی رخ داده است؟

۸۲ درصد از بزرگترین دورهای سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال بین سال‌های ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ اتفاق افتاده است.

از ۵۰ دور بزرگ جذب سرمایه ارزهای دیجیتال، ۲۳ رخداد در سال ۲۰۲۱ بوده است و ۱۸ رویداد نیز در سال ۲۰۲۲ انجام شده است. به طور خاص برای سال ۲۰۲۲، ۱۲ مورد از ۱۸ دور تأمین مالی در سه ماهه اول صورت گرفته است. و پس از آن در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ تمایل برای سرمایه گذاری در کریپتوها کاهش یافته است و به طور کلی، دورهای تامین سرمایه برای پروژه‌های کریپتویی شدیدا کاهش یافته است.

در ۲۳ دور از این رویدادها در سال ۲۰۲۱ در مجموع بیش از ۷٫۶ میلیارد دلار جمع آوری شده است در حالی که در ۱۸ سری جذب سرمایه در سال ۲۰۲۲ کمی بیش از ۵٫۳ میلیارد دلار جمع آوری شد.

نکته قابل توجه سهم کم سال ۲۰۲۳ از این فهرست است و تنها دو نماینده دارد. شرکت لجر (Ledger) در دو سری توانسته است مجموعا ۴۹۳ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

بقیه بزرگترین دورهای تامین مالی ارزهای دیجیتال ۵ مورد در سال ۲۰۱۸ و همچنین ۱ مورد در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ صورت گرفته است.

پروژه هایی که بیشترین سرمایه را جذب کردند

کدام دورهای جذب سرمایه بیشترین سهم را در تزریق پول به پروژه‌های حوزه ارز دیجیتال ایفا کرده‌اند؟

با بررسی این گزارش می‌توان دریافت که دور جذب سرمایه سری B و سری B1 بیشترین نقش را بر عهده داشته‌اند و مجموع سرمایه جذب شده از این دورها، ۵٫۷ میلیارد دلار بوده است. در رتبه بعدی دور جذب سرمایه C با مجموع ۴ میلیارد دلار قرار دارد.

با توجه به این آمار می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران محتاط‌تر شده‌اند و زیاد تمایلی به شرکت در مراحل ابتدایی یک استارت‌آپ ندارند اما از طرفی دیگر، شرکت‌های کریپتویی که از مراحل اولیه پروژه خود عبور کرده‌اند، موفق شده‌اند تا اعتماد سرمایه‌گذاران را برای ادامه مسیرشان جلب کنند.

موفقیت جذب سرمایه دوباره برخی از شرکت‌ها

با بررسی این فهرست متوجه می‌شویم که هشت شرکت کریپتویی دو بار موفق به تامین مالی کسب‌وکار خود شدند که نام این شرکت‌ها عبارت است از:

  • FTX
  • Bitmain
  • ConsenSys
  • BlockFi
  • Dapper Labs
  • Amber Group
  • Bakkt
  • Alchemy Insights

باید توجه کرد که این ۸ استارت‌آپ و شرکت فعال در بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان معادل‌های «غول فناوری» در صنعت کریپتوکارنسی در نظر گرفت زیرا پشتیبانی بسیار قوی موسسات سرمایه‌گذاری پر خطر و سایر سرمایه‌گذاران را پشت سر خود دارند.

سخن پایانی

این گزارش فقط برای اهداف توضیحی و افزایش سطح اطلاعاتی شما تهیه شده است و ابدا یک توصیه مالی نیست. در این مطلب به وضوح می‌توان دریافت که حتی بزرگترین شرکت به لحاظ جذب سرمایه هم ممکن است ورشکست شود بنابراین همیشه تحقیقات خود را انجام دهید و پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری از پیشینه دارایی یا ارز دیجیتال خود با خبر شوید.

منبع : نوبیتکس مگ

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2629633

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها