تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
3

لورس :مون بیم چیست؟ آشنایی با شبکه MoonBeam

  • کد خبر : 2597161
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

مون بیم چیست؟ آشنایی با شبکه MoonBeam اگر جز فعالان یا علاقه‌مندان به بازارهای ارزهای دیجیتال باشید، احتمالاً اخبار این بازار را بادقت دنبال می‌کنید. توسعه‌دهندگان در سال‌های اخیر، روی ایجاد بلاکچین زنجیره‌ای تمرکز کرده‌اند و آن را به‌عنوان راه‌حلی برای اجرای قراردادهای هوشمند شبکه‌های مختلف بر بستر یک شبکه واحد می‌دانند. مون بیم نیز یکی از پلتفرم‌هایی است که برای تحقق این هدف طراحی شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله پلتفرم MoonBeam، مزایا و معایب آن را بررسی کنیم.
مون بیم چیست؟ MoonBeam را می‌توان یکی از پلتفرم‌های ایجاد شده بر بستر بلاکچین پولکادات دانست که باهدف اجرای قرارداد هوشمند بر این بستر طراحی و راه‌اندازی شده است. زنجیره پولکادات برای متصل‌کردن تمام اکوسیستم‌های موجود در این شبکه نمی‌تواند پذیرای قراردادهای هوشمند باشد.
وجود پلتفرم‌هایی که پروژه‌های مختلف بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و نیازی به اجرا پاراچین یا پاراترید نداشته باشند ضروری است. مون بیم یکی از این شبکه‌ها است که تا قبل از برنده‌شدن در حراج پاراچین پولکادات، سه نسخه متفاوت از آن راه‌انداز..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

مون بیم چیست؟ آشنایی با شبکه MoonBeam

اگر جز فعالان یا علاقه‌مندان به بازارهای ارزهای دیجیتال باشید، احتمالاً اخبار این بازار را بادقت دنبال می‌کنید. توسعه‌دهندگان در سال‌های اخیر، روی ایجاد بلاکچین زنجیره‌ای تمرکز کرده‌اند و آن را به‌عنوان راه‌حلی برای اجرای قراردادهای هوشمند شبکه‌های مختلف بر بستر یک شبکه واحد می‌دانند. مون بیم نیز یکی از پلتفرم‌هایی است که برای تحقق این هدف طراحی شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله پلتفرم MoonBeam، مزایا و معایب آن را بررسی کنیم.

مون بیم چیست؟

MoonBeam را می‌توان یکی از پلتفرم‌های ایجاد شده بر بستر بلاکچین پولکادات دانست که باهدف اجرای قرارداد هوشمند بر این بستر طراحی و راه‌اندازی شده است. زنجیره پولکادات برای متصل‌کردن تمام اکوسیستم‌های موجود در این شبکه نمی‌تواند پذیرای قراردادهای هوشمند باشد.

بخوانید  دادگاه گری گنسلر ، رئیس SEC | اخبار داغ 🔥🔥

وجود پلتفرم‌هایی که پروژه‌های مختلف بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و نیازی به اجرا پاراچین یا پاراترید نداشته باشند ضروری است. مون بیم یکی از این شبکه‌ها است که تا قبل از برنده‌شدن در حراج پاراچین پولکادات، سه نسخه متفاوت از آن راه‌اندازی شد.

  • مون بیس آلفا
  • مون راک
  • مون مون ریور

مون بیم تا حد زیادی شهرت و محبوبیت خود را مدیون اولین نسخه خود یعنی مون ریور است که در ژوئن ۲۰۲۱ از آن‌ رونمایی شد. در این نسخه پاداش زیادی به شرکت‌کنندگان در وام‌دهی جمعی داده شد که نظر بسیاری از فعالان را به خود جلب کرد. قبل از این نسخه، مون راک در ماه می ۲۰۲۱ در شبکه روکوکو و در سپتامبر ۲۰۲۰ مون بیس آلفا راه‌اندازی شده بود؛ اما هیچ‌کدام موفقیت چندانی نداشتند. پلتفرم MoonBeam پس از ارائه نسخه سوم خود، موفق شد در حراجی پاراچین پولکادات برنده شده و فعالیت خود را از اوایل سال ۲۰۲۲ به شکل رسمی آغاز کند.

بخوانید  آیا چین استخراج ارزهای دیجیتال را ممنوع می‌کند؟

بررسی اهداف ایجاد مون بیم

توسعه‌دهندگان این پلتفرم معتقدند بسیاری از کاربران در آینده به نگهداری دارایی‌های خود، روی شبکه‌های مختلف تمایل دارند. به همین دلیل این پلتفرم را طراحی کردند که از قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کند و با اتریوم سازگاری دارد. این ویژگی‌ها به افراد اجازه می‌دهد تا برنامه غیرمتمرکز خود را بر این بستر طراحی و اجرا کنند.

با بهره‌گیری از این شبکه، سرمایه‌گذاران می‌توانند دارایی‌های خود را به‌راحتی بین بلاکچین‌های مختلف جابه‌جا کنند و از خدمات شبکه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

ازآنجایی‌که امکان اجرای قرارداد هوشمند میان زنجیره‌ای در شبکه مون بیم فراهم شده توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌های خود را به این شبکه منتقل کنند. این کار موجب می‌شود تا کاربرانی که از سایر زنجیره‌ها استفاده می‌کنند به پروژه آن‌ها دسترسی داشته باشند.

بررسی کاربردهای MoonBeam

باتوجه‌به نوع طراحی این شبکه سه گروه از پروژه‌ها می‌توانند از این بستر برای راه‌اندازی پروژه‌های خود استفاده کنند.

پروژه‌های بستر اتریوم

از بزرگ‌ترین مشکلات پروژه‌هایی که در حال حاضر بر بستر اتریوم فعالیت می‌کنند، می‌توان به مقیاس‌پذیری و هزینه‌های بالا اشاره کرد که با منتقل‌کردن پروژه به MoonBeam بسیاری از مشکلات آن‌ها حل می‌شود. برخی از اقداماتی که توسعه‌دهندگان با استفاده از این پلتفرم می‌توانند انجام دهند که مزایای آن‌ها به شرح زیر است:

بخوانید  حذف شدن کیف پول کوینومی از گوگل پلی و اپ استور [به‌روزرسانی شد]

۱. توسعه‌دهندگان می‌توانند مقداری از حجم کاری موجود را بدون هیچ تغییری از لایه اول اتریوم خارج و به این شبکه منتقل کنند.

۲. اجرای هم‌زمان پروژه‌ها روی بلاک چین MoonBeam و اتریوم؛ زیرا بلاکچین پولکادات با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و مشکلی برای اجرای قراردادهای ایجاد شده بر اساس آن ندارد.

اکوسیستم پولکادات

شبکه پولکادات می‌تواند از مون بیم برای ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده کند و از مزایای زیر بهره‌مند شود.

۱. پاراتریدرها و پاراچین‌های خود را تقویت کند.

۲. قابلیت‌های جدیدی را به پولکادات اضافه کند که قبلاً در آن وجود نداشته است.

۳. از شبکه اتریوم و زنجیره ابزار آن استفاده کند.

توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز

توسعه‌دهندگانی که قصد ایجاد یا توسعه برنامه‌های dApps بر بستر دیفای را دارند، می‌توانند از مون بیم برای دستیابی به اهداف زیر استفاده کنند.

۱. با استفاده از ادغام‌های پیش‌ساخته در این پلتفرم، می‌توانند سرویسی ترکیبی را بسیار سریع‌تر پیاده‌سازی کنند. بهره‌گیری از این روش بسیار ساده‌تر از ساخت Substrate است.

بخوانید  لیست بهترین وب سایت‌های خرید و فروش NFT+ آپدیت 2023

۲. توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌های خود را به شکلی تعریف کنند که کاربر هنگام استفاده از پاراچین پولکادات به سایر دارایی‌های خود در زنجیره‌های دیگر نیز دسترسی داشته باشد.

ویژگی‌های کلیدی مون بیم

این بلاکچین را می‌توان به‌عنوان اولین پاراچین روی شبکه پولکادات دانست که با ماشین مجازی اتریوم سازگار است. در ادامه به برخی از ویژگی‌های آن اشاره می‌کنیم.

غیرمتمرکز: یکی از اصلی‌ترین نیازهای کاربران غیرمتمرکز بودن است که از دخالت نهادهای قدرت و سانسور اطلاعات جلوگیری می‌کند.

بدون مجوز:‌ بدون مجوز بودن، موجب می‌شود MoonBeam بتواند از برنامه‌های غیرمتمرکز به‌راحتی پشتیبانی کند.

امکان پیاده‌سازی ماشین مجازی اتریوم:‌ قراردادهای ساخته شده بر بستر اتریوم را می‌توان با حداقل دست‌کاری به این پلتفرم منتقل و اجرا کرد.

پیاده‌سازی API وب ۳:‌ توسعه‌دهندگان می‌توانند فرانت‌اندها را با حداقل تغییرات به وب ۳ منتقل کرده و از آن‌ها استفاده کنند. از مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به کیف پول متامسک اشاره کرد.

تمام ویژگی‌های گفته شده، پولکادات را به شبکه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند که نیازهای توسعه‌دهندگان را برطرف کرده و امکان ایجاد پروژه‌های مختلف را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

بخوانید  معرفی شبکه بلاکچین کوانت و سیستم عامل Overledger

نقشه راه مون بیم

در اسناد منتشر شده از طرف توسعه‌دهندگان دو مرحله اصلی برای اجرا و توسعه پروژه مشخص شده است.

  • راه‌اندازی
  • عیب‌یابی

همان‌طور که در تصویر فوق می‌توان مشاهده کرد، توسعه‌دهندگان این پروژه برنامه‌ای جامع و دقیق از اهداف خود را به‌صورت گراف در اختیار کاربران قرار دادند. این برنامه از اهداف آن‌ها در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رونمایی کرده که با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تمامی این اهداف محقق شده است.

در حال حاضر تیم توسعه‌دهنده مشغول عیب‌یابی و برطرف‌کردن باگ‌های برنامه برای افزایش هرچه بیشتر سرعت و امنیت ارائه خدمات به کاربران است و این پروسه همچنان ادامه دارد. باتوجه‌به اسناد منتشر شده، این تیم قصد دارد نیازهای بازار را شناسایی کرده و به‌روزرسانی‌های جدیدی را در راستای برطرف‌کردن آن منتشر کند.

معرفی انواع پروژه‌ها بر بستر مون بیم

پروژه‌های ساخته شده بر بستر این شبکه را می‌توان به سه دسته دیفای، ان اف تی‌ها و بازی‌ها تقسیم‌بندی کرد.

بخوانید  روجا ایگناتوا (Ruja Ignatova)، ملکه ارزهای دیجیتال یا کلاهبرداری حرفه‌ای

دیفای

اوراکل‌های موجود در پلتفرم MoonBeam به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا سیستم‌های مالی غیرمتمرکز را ایجاد کنند. همچنین به صرافی‌ها اجازه می‌دهد به اطلاعات قیمتی بیرون از دنیای بلاکچین دسترسی داشته باشند. از مهم‌ترین اوراکل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Web3Go
  • Razor
  • DIA Data
  • Band Protocol
  • Banksea Finance
  • Chain link

دیفای‌های ساخته شده با استفاده از این شبکه بیش از ۳۰ مورد است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Superstars Etherum و Sushi Swap اشاره کرد.

ان اف تی

بسیاری از هنرمندان و کلکسیونرها از پلتفرم مون بیم و پروژه‌های ایجاد شده بر این بستر استفاده می‌کنند. برترین پروژه در این شبکه Groomlins است که بر اساس تصویر نمایه طراحی و در سال ۲۰۲۲ در بازار Raresama راه‌اندازی شده است.

در حال حاضر سه بازار معروف در این شبکه وجود دارد.

  • Moonbeans که یکی از اولین بازارهای ان اف تی است.ToFuNFT که بازار چند زنجیره‌ای است.
  • ToFuNFT که بازار چند زنجیره‌ای است.
  • NFTrade که یک پلتفرم چند زنجیره‌ای برای ایجاد و تجارت ان اف تی به‌حساب می‌آید.
بخوانید  ساعت کار بازار فارکس، آشنایی با سشن های بازار Forex با ساعت آنلاین

بازی‌ها

تعداد توسعه‌دهندگانی که بازی‌های خود را بر این بستر می‌سازند به طور چشمگیری در حال افزایش است؛ اما از مهم‌ترین بازی‌های موجود فعلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. Exiled Racers یک بازی لیگ فانتزی با ژانر ورزشی.

۲. GLMR Jungle، یک بازی Play-To-Earn با مجموعه NFT.

۳. Moonfit یک پروژه NFT سلامت برای متعادل‌کردن سبک زندگی پرهیجان Web3.

معرفی تیم توسعه‌دهنده مون بیم

این پروژه با همکاری شرکت PureStake و Moonbeam طراحی و اجرا شده است. مهم‌ترین نفرات این پروژه درک یو، استفان ملهورن و آلن ساپد هستند.

درک یو (Derek Yoo) فارغ‌التحصیل دانشگاه پنسیلوانیا در رشته فلسفه است و سابقه فعالیت در چندین شرکت مختلف را دارد. او در حال حاضر به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی نون بیم و PureStake فعالیت می‌کند.

استفان ملهورن (Stefan Mehlhorn) سابقه فعالیت در شرکت سامسونگ به‌عنوان مدیر تکنولوژی را برعهده دارد. او فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر و مدیریت کسب‌وکار دانشگاه مونیخ است و در حال حاضر به‌عنوان مدیر ارشد عملیات پروژه فعالیت می‌کند.

بخوانید  تحلیل بیت کوین | پیش بینی قیمت BTC

آلن ساپد (Alan Sapede) در بخش مهندسی بلاکچین به‌عنوان نایب‌رئیس فعالیت می‌کند. او مدرک تحصیلی خود را در زمینه علوم کامپیوتر و انفورماتیک از دانشگاه گرنوبل و تولون دریافت کرده است.

مزایای مون بیم

یکی از اصلی‌ترین مزایای مون بیم این است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به‌راحتی و بدون ایجاد تغییرات اساسی، پروژه‌های شبکه اتریوم را به پولکادات منتقل کنند. در واقع محیطی سازگار با شبکه اتریوم را در پولکادات در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. به همین دلیل کاربران می‌توانند از ابزارهایی که برای شبکه اتریوم ساخته شده‌اند در این شبکه استفاده کنند. دقت شبکه به حدی بالا است که می‌تواند بدون هیچ مشکلی به حساب‌ها و کلیدهای موجود در اتریوم دسترسی داشته باشد و با پروتکل آن تعامل ایجاد کند.

مزیت دیگر Moonbeam امکان انتقال و توکن‌های مختلف از سایر زنجیره‌ها از جمله بیت‌کوین است.

شما می‌توانید از سنسورهای اوراکل در این شبکه استفاده کنید. این سنسورها وظیفه ایجاد ارتباط بین داده‌های خارجی و بلاکچین را برعهده دارند. این مزیت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا Dappها کاربردی و قدرتمندی را تولید کنند.

بخوانید  رقابت شدید دوج کوین و سولانا بر سر جایگاه هشتم بازار! کدام‌یک پیروز میدان خواهد شد؟

معرفی ارز حاکمیتی مون بیم

ارز حاکمیتی این پلتفرم گلیمر نام دارد که نماد آن GLMR است و توکنی چندکاره در این اکوسیستم به‌حساب می‌آید. وظیفه اصلی این ارز، اجرای بدون نقص شبکه و حفظ امنیت این پلتفرم است.

توسعه‌دهندگان این ارز نرخ تورم سالیانه ۵ درصد را برای آن در نظر گرفته‌اند. درآمد حاصل از این تورم صرف اصالت اجرا و پاداش‌دهی به مشارکت‌کنندگان می‌شود. ریز موارد مصرف شده به شرح زیر است.

  • ۱.۵ درصد برای تأمین ذخایر اوراق‌قرضه در پاراچین استفاده می‌شود.
  • ۱ درصد از این میزان صرف انگیزه‌دهی به گره‌های کولاتور می‌شود.
  • ۲.۵ درصد نیز به کسانی اختصاص می‌یابد که توکن گلیمر را استیک می‌کنند.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که درآمد حاصل از تراکنش‌های شبکه به شکل ۲۰ -۸۰ مورداستفاده قرار می‌گیرد. یعنی ۸۰ درصد سوزانده و ۲۰ درصد به خزانه پروژه منتقل می‌شود.

کل توکن‌های عرضه شده در این شبکه به شرح زیر است:

  • ۱۴ % از توکن‌ها برای تأمین سرمایه اولیه به سرمایه‌گذاران واگذار شد.
  • ۱۲ % از توکن برای جذب سرمایه استراتژیک به بازار عرضه شد.
  • ۹.۸ % به کاربرانی فروخته شده که علاقه داشتند این کوین‌ها را در سبد سرمایه خود داشته باشند.
  • ۱۰ % از کوین‌ها به بنیان‌گذاران و کارمندان اولیه اهدا شد.
  • ۱۶.۷ % کوین‌ها در صندوق توسعه بلندمدت این اکوسیستم قرار گرفته و تنها بنیاد مون بیم می‌تواند برای توسعه پلتفرم اقدام به فروش آن کند.
بخوانید  آیا چین استخراج ارزهای دیجیتال را ممنوع می‌کند؟

پیش‌بینی آینده Moonbeam

آینده یک ارز دیجیتال و شبکه آن‌یکی از نکات مهمی است که هر سرمایه‌گذاری باید قبل از خرید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. ازآنجایی‌که این پلتفرم می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مشکلات موجود (سرعت پایین و کارمزد زیاد) در پروژه‌های بلاکچین فعلی را برطرف کند می‌توان آینده آن را درخشان دانست.

از طرف دیگر استقبال توسعه‌دهندگان برای ایجاد پروژه‌های جدید با استفاده از بلاکچین‌های چند زنجیره‌ای در حال افزایش است. پلتفرم مون بیم یکی از بهترین پلتفرم‌های ساخته شده در این زمینه به‌حساب می‌آید و می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.

برچسب هامتوسط

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2597161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها