تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1

لورس :نقد و بررسی نقش پولکادات در توسعه تکنولوژی وب ۳

  • کد خبر : 2609067
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
لورس :نقد و بررسی نقش پولکادات در توسعه تکنولوژی وب ۳
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

پولکادات (Polka Dot)؛ پلتفرم بلاکچینی که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا به‌راحتی بلاکچین‌های مستقلی را ایجاد کنند و آن‌ها را با هم ترکیب کنند. این پروتکل از تکنولوژی Proof of Stake برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند و با استفاده از فرایند cross-chain پول‌ها و داده‌های دیگر بین زنجیره‌های بلاکچینی مختلف را جابه‌جا می‌کند. الگوریتم معامله‌ای Polkadot به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تغییرات لازم درمورد زنجیره‌های بلاکچینی خود را به‌سرعت انجام دهند و در عین حال کلاهبرداری را نیز کاهش می‌دهند. در ادامهٔ این مقاله درمورد تکنولوژی وب ۳ و نقش پروژهٔ Polka Dot در توسعهٔ این تکنولوژی توضیح داده می‌شود.
تاریخچهٔ تکنولوژی وب ۳ وب ۳ از بیش از یک دهه پیش شروع شد. مفهوم وب ۳ برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ توسط جان مارک اوتر مطرح شده‌است؛ زمانی که مراحل توسعهٔ وب سوم با ایده‌آلیست‌های جدید، سرعت بالاتر، پایداری بیشتر و امنیت بیشتر آغاز شد. در سال ۲۰۱۳، اولین اجرای تست وب ۳ توسط شرکت Blockstack Labs صورت گرفت. در سال ۲۰۱۴، شرکت اتریوم برای پیاده‌سازی بلاکچین‌های قراردادهای هوشمند و توسعهٔ داده گسترده..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

پولکادات (Polka Dot)؛ پلتفرم بلاکچینی که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا به‌راحتی بلاکچین‌های مستقلی را ایجاد کنند و آن‌ها را با هم ترکیب کنند. این پروتکل از تکنولوژی Proof of Stake برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند و با استفاده از فرایند cross-chain پول‌ها و داده‌های دیگر بین زنجیره‌های بلاکچینی مختلف را جابه‌جا می‌کند. الگوریتم معامله‌ای Polkadot به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تغییرات لازم درمورد زنجیره‌های بلاکچینی خود را به‌سرعت انجام دهند و در عین حال کلاهبرداری را نیز کاهش می‌دهند. در ادامهٔ این مقاله درمورد تکنولوژی وب ۳ و نقش پروژهٔ Polka Dot در توسعهٔ این تکنولوژی توضیح داده می‌شود.

تاریخچهٔ تکنولوژی وب ۳

وب ۳ از بیش از یک دهه پیش شروع شد. مفهوم وب ۳ برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ توسط جان مارک اوتر مطرح شده‌است؛ زمانی که مراحل توسعهٔ وب سوم با ایده‌آلیست‌های جدید، سرعت بالاتر، پایداری بیشتر و امنیت بیشتر آغاز شد. در سال ۲۰۱۳، اولین اجرای تست وب ۳ توسط شرکت Blockstack Labs صورت گرفت. در سال ۲۰۱۴، شرکت اتریوم برای پیاده‌سازی بلاکچین‌های قراردادهای هوشمند و توسعهٔ داده گسترده Dappها ارائه شد. بلاک‌چین‌های دیگری نیز برای پیاده سازی وب ۳ توسعه داده شده‌اند که در آن‌ها، امنیت و سرعت ارتباطات بسیار بیشتر است.

بخوانید  ارز ریپل بهتر است یا کاردانو؟

اهمیت و کاربردهای وب ۳

بحث مهم این است که چرا پولکادات سعی در توسعهٔ وب ۳ دارد؟ وب ۳، یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در این حوزه، امنیت و حفاظت از حافظه و اطلاعات کاربری است. با بارور شدن این فنوری، امکان دسترسی به داده‌ها با تضمین امنیت بیشتری در دسترس خواهد بود و از طرفی امکان سرعت بسیار بالا در انتقال داده‌ها نیز فراهم‌ خواهد شد.

این فناوری به حل مشکلاتی که در وب ۲ وجود دارد کمک خواهد کرد؛ مشکلاتی مانند قطعی شبکه، تأخیر در ارتباطات اینترنتی، سرعت کمتر، پایداری و امنیت بیشتر. از دیگر ویژگی‌های وب ۳، توانایی تعامل با هوش مصنوعی و بعضی از روبات‌ها و برنامه‌های قابل برنامه‌ریزی را می‌توان نام برد که امکان سازگاری با تعاملات انسانی را دارند. وب ۳ به دلیل قابلیت‌های فنی و بسترسازی هوشمندانه‌ آینده اینترنت و توانایی‌های بیشتر در ذخیره‌ٔ اطلاعاتی، مهم و ارزشمند به حساب می‌آید. بنابراین پروژهٔ ارز پولکادات هم به حل مشکلات مذکور و توسعهٔ web3 کمک کرده‌است. در ادامه مزایا و ویژگی‌های این تکنولوژی را بررسی می‌کنیم:

بخوانید  جزئیات جدید بلاک چین TON تلگرام افشا شد؛ سریع و مقیاس‌پذیر

ویژگی مقیاس‌پذیری ارز Polka Dot

Polka Dot یک پروتکل مقیاس‌پذیر است که اجازه می‌دهد تعداد زیادی زنجیره‌های بلاکچینی مستقل تحت یک شبکه به‌صورت متحد و متصل فعالیت کنند. این پلتفرم برای پشتیبانی از مقیاس‌پذیری با زنجیره‌های فرعی کار می‌کند. شبکهٔ این پروژه از زنجیره‌های فرعی تشکیل شده‌است؛ زنجیره‌هایی که هرکدام قابلیت پلاگین دارند و معاملات انجام‌شده در هر زنجیرهٔ فرعی مستقل از دیگران است. هر زنجیرهٔ فرعی می‌تواند به‌طور جداگانه مقیاس‌پذیری و نگه‌داری را بدون تأثیر بر روی بخشی دیگر از شبکه کنترل کند. با این رویکرد، این پروژه توانایی زیادی برای توسعهٔ بلاکچین به‌دست می‌دهد و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا زنجیره‌های مستقل خود را در شبکه وصل کنند. بنابراین این ویژگی مقیاس‌پذیری در پولکادات سبب می‌شود که پروتکل برای کاربران، توسعه‌دهندگان و معامله‌گران مناسب‌تر باشد.

امنیت شبکه در ارز پولکادات

این پروژه برای افزایش امنیت شبکه از کارگزاران امنیتی به نام Nominated Proof-of-Stake استفاده می‌کند. در این سیستم، نهادهایی به نام Validators و Nominators مسئول ایجاد بلوک‌ها و تأیید آن‌ها هستند. برای ایجاد یک شبکهٔ امن، شبکهٔ Polka Dot به نحوی طراحی شده‌است که این کارگزاران امنیتی را متعدد کرده و از سوء‌استفادهٔ افراد برای کنترل شبکه جلوگیری کند. همچنین با استفاده از تکنولوژی Polkadot’s Parachain، کاربران از امنیت بالای سیستم نیز می‌توانند بهره‌مند شوند.

بخوانید  ارز دیجیتال ترون Tron چیست؟

حل مشکل مقیاس‌پذیری بلاکچین

مسئله مقیاس‌پذیری یکی از چالش‌های بزرگ در اکثر بلاکچین‌هاست. با افزایش حجم تراکنش‌ها و شبکه‌های بلند مدت، سرعت بلاکچین کند شده و بار شبکه بالا می‌رود. یکی از راه‌حل‌هایی که بیشتر بلاکچین‌ها برای حل این مشکل ارائه می‌دهند، استفاده از روش‌هایی مانند رایانش ابری، افزودن بخش‌هایی جداگانه به شبکه و یا استفاده از تکنولوژی‌های مانند Scalability Trilemma است.

Polka Dot با استفاده از تکنولوژی مالتی‌زنجیره‌ای خود قادر است به‌صورت موازی به پردازش بلاکچین‌های مختلف بپردازد که این امر می‌تواند به افزایش مقیاس‌پذیری شبکه و رفع مشکلات راه‌اندازی موازی کمک بسیار شایانی بکند. این سیستم شامل یک شبکهٔ مرکزی و چندین شبکهٔ فرعی است که بلاکچین‌هایی با وظایف خاص در خود جای داده‌‌است. شبکه‌های فرعی نیز خود زیرمجموعهٔ پاراچین‌های این پروژه هستند. هر پاراچین می‌تواند همزمان و مستقل کار کند و با استفاده از تکنولوژی‌هایی مثل Shared security، به ایمنی شبکه کمک می‌کند.

با در نظر گرفتن این تکنولوژی‌ها، پولکادات قادر است تعداد زیادی از تراکنش‌ها و بلاکچین‌ها را در یک ساختار مجموعه‌ای به‌صورت همزمان پردازش کند. این قابلیت به پروژه‌ها و توسعه‌دهندگان بلاکچین کمک می‌کند تا برنامه‌های پیچیده‌تری را بسازند و امکان گسترش و توسعهٔ شبکه را هم فراهم می‌آورد.

بخوانید  آمار DeFiLlama نشان می‌دهد که بلاکچین Base از بلاکچین Solana پیشی گرفته است.

ویژگی‌های گفته‌شده از این پروژه دقیقاً همان چیزهایی هستند که در توسعهٔ وب ۳ به آن‌ها نیاز داریم، به همین دلیل این پروژه نقش بسیار مؤثری در توسعهٔ وب ۳ دارد و می‌تواند مشکلات و کمبودهایی که در وب ۳ با آن‌ها مواجه هستیم، برطرف کند.

نقد و بررسی نقش پولکادات در توسعه تکنولوژی وب 3

جایگاه Polka Dot در بازار کریپتو

پولکادات به‌عنوان یکی از برترین تکنولوژی‌های بلاکچین با شاخص بالا براساس بسیاری از معیارهای مختلف، به‌طور گسترده در بین کارشناسان و علاقه‌مندان به بلاکچین شناخته شده‌است. با وجود آن‌که این پروژه هنوز در مراحل نسبتاً اولیهٔ خود قرار دارد، اما توانسته است جای خود را در بخش متمرکز و غیرمتمرکز بازار کریپتو گسترش داده و از رشد قابل‌توجهی برخوردار باشد.

از لحاظ ارزش بازار، در سپتامبر ۲۰۲۱، ارزش بازار Polkadot حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است. با توجه به پتانسیل و قابلیت‌های این تکنولوژی، پیش‌بینی شده‌است که در آینده‌ای که برای پولکادات وجود دارد، ممکن است که بهبود پیدا کند و از طریق همکاری با شبکه‌های بزرگ، به ارزشی قابل‌توجه رسیده و رشد چشمگیری را تجربه کند. نکته مهم اینجاست که نباید سرمایه‌گذاری در بازارهای معاملاتی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال صرفا بر اساس اخبار و یا پیش‌بینی‌های انجام شده باشد. بلکه باید بر اساس تحلیل‌های انجام شده فرد آموزش دیده و تجربه فرد متخصص باشد.

بخوانید  تلوس چیست؟ معرفی کامل شبکه لایه یک بلاکچینی Telos

جمع‌بندی

پروتکل Polka Dot به دلیل توانایی ارتقایی منحصربه‌فرد و قابلیت اتصال به بلاکچین‌های مختلف و همچنین طراحی با توجه به امنیت بالا و مقیاس‌پذیری، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و پروژه‌ها جذابیت بالایی دارد. این پروژه به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، نقش بسیار مؤثری در توسعهٔ تکنولوژی وب ۳ دارد.

Originally posted 2023-05-07 10:29:50.

The post نقد و بررسی نقش پولکادات در توسعه تکنولوژی وب ۳ appeared first on بیتمینو.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2609067

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها