تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

لورس :نواحی عرضه و تقاضا چیست و چگونه از آن‌ها در معامله ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

  • کد خبر : 2635325
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۴۱
لورس :نواحی عرضه و تقاضا چیست و چگونه از آن‌ها در معامله ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

برای داشتن معاملات موفق و سودده در بازار ارز‌های دیجیتال، راه و روش‌های متفاوتی وجود دارد. از استراتژی‌های متنوع تا انواع الگوهای تحلیل تکنیکال که معامله‌گران هر یک به شیوه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما در کنار تمام این روش‌ها، شناخت نواحی عرضه و تقاضا از اهمیت فراوانی برخوردار است و می‌تواند تحلیل معامله‌گران از بازار را ا حد زیادی به واقعیت نزدیک کند. در این مقاله مفهوم نواحی عرضه و تقاضا در بازار ارز‌های دیجیتال و چگونگی استفاده از آن در معاملات را بررسی می‌کنیم.
تعریف عرضه و تقاضا در معاملات عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال بر قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در معاملات، عرضه (Supply) نشان دهنده تعداد و میزان فعالیت فروشندگان است، در حالی که تقاضا (Demand)، تعداد و میزان فعالیت خریداران را نشان می‌دهد.

هجوم خریداران معمولا قیمت ها را بالا می برد، در حالی که افزایش فروشندگان کاهش قیمت را به همراه دارد. هدف استراتژی‌های معاملاتی مبتنی بر عرضه و تقاضا، بهره برداری از دوره های عرضه یا تقاضای بیش از حد است. یعنی معامله‌گران می‌خواهند زمانی که قیمت‌ها پایین است (مازاد عرضه) خرید کنند و زمانی..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

برای داشتن معاملات موفق و سودده در بازار ارز‌های دیجیتال، راه و روش‌های متفاوتی وجود دارد. از استراتژی‌های متنوع تا انواع الگوهای تحلیل تکنیکال که معامله‌گران هر یک به شیوه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما در کنار تمام این روش‌ها، شناخت نواحی عرضه و تقاضا از اهمیت فراوانی برخوردار است و می‌تواند تحلیل معامله‌گران از بازار را ا حد زیادی به واقعیت نزدیک کند. در این مقاله مفهوم نواحی عرضه و تقاضا در بازار ارز‌های دیجیتال و چگونگی استفاده از آن در معاملات را بررسی می‌کنیم.

تعریف عرضه و تقاضا در معاملات

عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال بر قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در معاملات، عرضه (Supply) نشان دهنده تعداد و میزان فعالیت فروشندگان است، در حالی که تقاضا (Demand)، تعداد و میزان فعالیت خریداران را نشان می‌دهد.

هجوم خریداران معمولا قیمت ها را بالا می برد، در حالی که افزایش فروشندگان کاهش قیمت را به همراه دارد. هدف استراتژی‌های معاملاتی مبتنی بر عرضه و تقاضا، بهره برداری از دوره های عرضه یا تقاضای بیش از حد است. یعنی معامله‌گران می‌خواهند زمانی که قیمت‌ها پایین است (مازاد عرضه) خرید کنند و زمانی که قیمت‌ها بالا است (تقاضای مازاد)، بفروشند.

نواحی عرضه و تقاضا چیست؟

ناحیه عرضه جایی است که عرضه یک ارز دیجیتال از تقاضای آن بیشتر است. بنابراین در این نواحی قیمت می‌تواند کاهش یافته و وارد یک روند نزولی شود. در مقابل، ناحیه تقاضا جایی است که تقاضا برای یک ارز دیجیتال از عرضه آن بیشتر است. در این نواحی قیمت می‌تواند بالا رفته و نمودار آن شکل صعودی پیدا کند.

نواحی عرضه و تقاضا

در بازار رمزارز‌ها، اغلب این نهنگ‌ها یا سرمایه‌گذاران سازمانی هستند که با فعالیت قابل توجه خود روند بازار را مشخص می‌کنند. پیدا کردن نواحی عرضه و تقاضا می‌تواند در تشخیص روند بازار بسیار مفید باشد اما شناسایی آن‌ها روی نمودار قیمت، به سادگی امکان‌پذیر نیست. با این حال الگوها و نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها مناطق عرضه و تقاضا را به طور دقیق‌تری شناسایی کرد.

امواج محرک یا ناگهانی (Impulsive Wave)

حرکت‌های ناگهانی و شدید قیمتی که با کندل‌های بزرگ سبز یا قرمز در نمودار نمایان می‌شوند، می‌توانند در تشخیص مناطق عرضه و تقاضا به ما کمک کنند. یک موج محرک به سمت بالا (تقاضای زیاد) شامل کندل‌های بزرگ سبز در جهت بالا خواهد بود. یک موج محرک به سمت پایین (عرضه زیاد) شامل کندل‌های بزرگ قرمز رو به پایین خواهد بود.

یک موج محرک صعودی می‌تواند نشان دهنده خروج بازار از یک ناحیه تقاضا باشد. یعنی در محدوده شروع حرکت صعودی، تقاضای زیادی وجود داشته است. در نتیجه یا شاهد یک تغییر روند (Reversal) نزولی به صعودی بوده‌ایم یا روند صعود ادامه پیدا کرده است. همچنین در محدوده شروع یک موج محرک نزولی، احتمالا عرضه قابل توجهی وجود داشته است پس یا یک تغییر روند (Reversal) صعودی به نزولی داشته‌ایم یا روند نزولی ادامه پیدا کرده است.

نواحی عرضه و تقاضا

همچنین بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید کوتاه مدت

انواع نواحی عرضه و تقاضا

تفاوت‌های مهمی بین الگوهای تغییر روند (Reversal) صعودی یا نزولی و الگوهای ادامه‌ی روند در نمودار قیمت وجود دارد که سرمایه‌گذاران از آن‌ها استفاده می‌کنند. شناخت بهتر این الگوها می‌تواند انواع مختلف نواحی عرضه و تقاضا را برای ما آشکار کند.

الگوهای تغییر روند (Reversal)

این الگوها نشان می‌دهند قیمت از یک روند صعودی وارد یک روند نزولی شده است یا برعکس.

الگوی Drop-Base-Rally (صعودی)

در این الگو قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند (Drop)، سپس برای مدتی در یک محدوده باقی مانده (Base) و بعد به سمت بالا تغییر جهت می‌دهد (Rally). در این حالت محدوده Base می‌تواند یک ناحیه تقاضای مهم باشد.

الگوی Rally-Base-Drop (نزولی)

در این الگو قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند (Rally)، سپس برای مدتی در یک محدوده باقی مانده (Base) و بعد به سمت پایین تغییر جهت می‌دهد (Drop). در این حالت محدوده Base می‌تواند یک ناحیه عرضه مهم باشد.

نواحی عرضه و تقاضا

الگوهای ادامه روند

این الگوها زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت پس از یک حرکت صعودی یا نزولی، سعی می‌کند با تشکیل یک Base تغییر جهت دهد اما موفق نمی‌شود و روند قبلی ادامه پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که این الگوها اگر چه مهم‌اند، نسبت به الگوهای تغییر روند اعتبار کمتری دارند و سرمایه‌گذاران نیز کمتر این الگوها را مبنای تحلیل خود قرار می‌دهند.

الگوی Drop-Base-Drop (نزولی)

در این الگو قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند (Drop)، سپس برای مدتی در یک محدوده باقی می‌ماند (Base) و بعد با قدرت روند نزولی را ادامه می‌دهد (Drop). در این حالت محدوده Base می‌تواند یک ناحیه عرضه مهم باشد.

الگوی Rally-Base-Rally (صعودی)

در این الگو قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند (Rally)، سپس برای مدتی در یک محدوده باقی مانده (Base) و بعد حرکت به سمت بالا ادامه پیدا می‌کند (Rally). در این حالت محدوده Base می‌تواند یک ناحیه تقاضای مهم باشد.

نواحی عرضه و تقاضا

چگونگی پیدا کردن ناحیه عرضه و تقاضا

معامله‌گرا ارزهای دیجیتال برای تحلیل نمودار قیمت و پیدا کردن نواحی عرضه و تقاضا، از شاخص‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این شاخص ها سطوح حمایت (Support) و مقاومت (Resistance) هستند. سطح حمایت جایی است که در یک روند نزولی به دلیل افزایش تقاضا، ریزش قیمت متوقف می شود. سطح مقاومت جایی است که در یک حرکت صعودی، با ایجاد فشار فروش، رشد قیمت متوقف شده و تغییر جهت می‌دهد. همچنین می‌توان از شاخص مهم و محبوب دیگری به نام سطوح فیبوناچی استفاده کرد. این شاخص به شناسایی نقاط مهم و محوری در مناطق عرضه و تقاضا کمک می کند.

نواحی عرضه و تقاضا

همچنین بخوانید: پیش بینی قیمت بیبی دوج در سال ۲۰۲۴ | چشم انداز روشن برای آینده میم کوین محبوب

ریسک‌های استفاده از استراتژی عرضه و تقاضا در معاملات

معامله با استفاده از نواحی عرضه و تقاضا علاوه بر چالش‌های معمول بازار دنیای ارزهای دیجیتال، ریسک‌های خاص خود را نیز به همراه دارد که عبارتند از:

شکست جعلی (False Breakout)

اکر قیمت از یک جهت از ناحیه عرضه یا تقاضا خارج شود، سپس بلافاصله در جهت معکوس حرکت کند، به حرکت اول قیمت اصطلاحا یک شکست جعلی (False Breakout) گفته می‌شود. به شکل زیر دقت کنید.

نواحی عرضه و تقاضا

می‌بینیم که قیمت ابتدا سطح مقاومتی بالای خود را می‌شکند و از ناحیه Base خارج می‌شود. شما با توجه به این شکست، اقدام به خرید می‌کنید اما قیمت بلافاصله به سمت پایین حرکت می‌کند و شما دچار ضرر می‌شوید.

در نظر نگرفتن اخبار و احساسات بازار

استراتژی های معاملاتی مبتنی بر عرضه و تقاضا از تحلیل تکنیکال نمودار قیمتی برای تصمیم گیری استفاده می کنند. در حالی که گاهی اوقات این اخبار مربوط به یک رویداد اقتصادی است که می‌تواند به طور ناگهانی احساسات بازار و روند قیمت را تغییر دهد. در نتیجه نادیده گرفتن این اخبار و اطلاعات می‌تواند تجزیه و تحلیل نواحی عرضه و تقاضا را بی فایده کند.

وابستگی به عرضه و تقاضا

تشخیص نواحی عرضه و تقاضا، ابزار ارزشمندی برای سرمایه گذاران است. اما بهتر است همراه با سایر استراتژی‌ها و تحلیل بنیادی (Fundamental) استفاده شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از سرمایه‌گذاران از نواحی عرضه و تقاضا نه به تنهایی، بلکه برای تایید ارزهای استراتژی‌های شخصی خود در معاملات استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال سعی می‌کنند تا از نوسانات قیمت برای کسب حداکثر میزان سود استفاده کنند. نواحی عرضه و تقاضا می‌تواند کمک قابل توجهی به تشخیص نقاط مناسب خرید و فروش و کاهش ریسک معاملات در شرایط نوسانی کند. با این حال استفاده از آن نیازمند تجربه و مهارت کافی و شناخت عمیق بازار از سوی معامله‌گر است. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای نتیجه بهتر، در کنار استراتژی عرضه و تقاضا، از روش‌های مدیریت ریسک و یک چهارچوب معاملاتی منظم و کارآمد استفاده شود.

The post نواحی عرضه و تقاضا چیست و چگونه از آن‌ها در معامله ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟ appeared first on بلاگ آموزشی صرافی راستین.

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2635325

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها