تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

لورس :واچ لیست چیست و یک WatchList بهینه چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • کد خبر : 2605869
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
لورس :واچ لیست چیست و یک WatchList بهینه چه ویژگی‌هایی دارد؟
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

در سال‌های اخیر و ادغام هرچه بیشتر فناوری با پیکره صنعت‌های مختلف فعالیت‌ها را به طرز معناداری در تمامی جنبه‌ها ساده‌تر کرده است و اتوماسیون نقش پررنگ‌تری در امور روزمره ما ایفا می‌کند. بازارهای مالی نیز طبیعتاً از این نعمت برخوردار شده‌اند و فعالان حوزه مالی از دردسر و استرس‌های سال‌های گذشته که اغلب با آنها سروکار داشتند، رهایی یافته‌اند.
شاید بزرگ‌ترین چالش استرس‌زا و دشوار برای افراد فعال در بازارهای مالی، دنبال‌کردن مداوم قیمت هزاران ارز یا سهام و نظم بخشیدن به این قسمت از کارشان بوده است. در گذشته این سازوکار به‌صورت دستی با استفاده از تلفن و رسم جایگاه قیمت بر روی کاغذ انجام می‌شد به طوری که در انتهای روز و با بسته شدن بازار مورد نظر این فعالیت بارها تکرار میشد. امروز حتی تصور به روز کردن هر روزه نمودار قیمتی روی کاغذ یا ردیابی تلفنی هر سهام، برای ما طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد. در این مقاله به طور مشخص درباره واچ لیست و چگونگی خدمت آن به سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه‌ ارز دیجیتال و سهام صحبت خواهیم کرد.

واچ لیست چیست؟ واچ لیست یا دیده‌بان فهرستی ساده و معین از اوراق بهادار یا ارزه..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

در سال‌های اخیر و ادغام هرچه بیشتر فناوری با پیکره صنعت‌های مختلف فعالیت‌ها را به طرز معناداری در تمامی جنبه‌ها ساده‌تر کرده است و اتوماسیون نقش پررنگ‌تری در امور روزمره ما ایفا می‌کند. بازارهای مالی نیز طبیعتاً از این نعمت برخوردار شده‌اند و فعالان حوزه مالی از دردسر و استرس‌های سال‌های گذشته که اغلب با آنها سروکار داشتند، رهایی یافته‌اند.

بخوانید  ارائه دهنده نقدینگی یا Liquidity Provider در دیفای

شاید بزرگ‌ترین چالش استرس‌زا و دشوار برای افراد فعال در بازارهای مالی، دنبال‌کردن مداوم قیمت هزاران ارز یا سهام و نظم بخشیدن به این قسمت از کارشان بوده است. در گذشته این سازوکار به‌صورت دستی با استفاده از تلفن و رسم جایگاه قیمت بر روی کاغذ انجام می‌شد به طوری که در انتهای روز و با بسته شدن بازار مورد نظر این فعالیت بارها تکرار میشد. امروز حتی تصور به روز کردن هر روزه نمودار قیمتی روی کاغذ یا ردیابی تلفنی هر سهام، برای ما طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد. در این مقاله به طور مشخص درباره واچ لیست و چگونگی خدمت آن به سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه‌ ارز دیجیتال و سهام صحبت خواهیم کرد.

واچ لیست چیست؟

واچ لیست یا دیده‌بان فهرستی ساده و معین از اوراق بهادار یا ارزهای دیجیتال است که برای سرمایه‌گذار امکان نظارت و یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به شکلی ساده‌ و قابل تفکیک، فراهم می‌کند. در بازارهای مالی واچ لیست اغلب برای دنبال کردن قیمت یک دارایی معین و پیاده سازی تحلیل تکنیکال بر روی نمودار کاربرد دارد تا ارتباطی میان حرکت قیمتی کشف و نهایتا قیمتهای آینده پیشبینی شود. اما مفهوم واچ لیست به معنای دنبال کردن قیمت هم صحیح است و میتوان لیستی از ارزهای مورد نظر را به شکل واچ لیست تهیه و تنها تغییرات قیمتی ارزهای دیجیتال این فهرست را دنبال کرد.

بخوانید  آموزش کامل کار با تراست ولت

بسیاری از بسترها از جمله صرافی‌ها، کارگزاری‌های فعال در بورس و دیگر بسترهای مالی امکان ساخت و مشاهده آسان یک واچ لیست را برای کاربرانشان مهیا می‌کنند. یک واچ لیست مناسب، کاربرد و مزیت بسیاری برای استفاده‌کننده دارد و می‌تواند به شناسایی فرصت‌های معاملاتی، پیگیری عملکرد یک سبد سهام، یا نظارت بر یک ارز دیجیتال پرطرف‌دار کمک شایانی کند. تمام کاری که باید برای ایجاد یک واچ لیست انجام داد، در جست‌وجوی نام ارز یا سهام و اضافه‌کردن آن به فهرست واچ لیست ختم می‌شود.

کاربرد اصلی واچ لیست چیست؟

همان‌طور که از نام دیده‌بان یا واچ لیست می‌توان حدس زد، در واچ لیست ما با لیستی از سهام یا تعدادی رمزارز سروکار داریم که یک سرمایه‌گذار با‌هدف زیر نظر گرفتن قیمت ارزهای دیجیتال و اخبار مربوطه به دارایی‌های منتخب آنها را گرد هم آورده است.

کاربرد اصلی واچ لیست این است که فهرستی با نظم از ارزهای دارای اهمیت را در اختیار شما قرار دهد تا مجبور نباشید هر بار از طرق مختلف از وضعیت دارایی موردنظرتان باخبر شوید. تنها کافی است به واچ لیست خود مراجعه کنید تا هرچه را لازم است، مشاهده کنید. این نظم بخشیدن کمک می‌کند تا تحلیل‌های خود را به‌سادگی دنبال کنید، رفتار قیمت ارز یا سهام موردنظر را همواره تحت کنترل داشته باشید و با استفاده از ابزارهای موجود در تحلیل‌ها، به‌خصوص تحلیل تکنیکال، توانایی پیش‌‌بینی قیمت را هم پیدا کنید و از بازار ارزهای منتخب در واچ لیست خود جا نمانید.

بخوانید  ارز دیجیتال بایننس کوین Binance Coin چیست؟

مبانی ساخت واچ لیست

چرا ساخت واچ لیست دارای اهمیت است؟

بازارهای مالی از هزاران دارایی مختلف تشکیل شده و دنبال‌کردن تک‌تک سهام و ارزهای دیجیتال کاری غیرممکن و بیهوده است. بنابراین با ساخت یک واچ لیست می‌توان به امور نظم بخشید و آنچه را ارزش پیگیری دارد، دنبال نمود و هر بخش را از دیگری تفکیک کرد.

مبنا و اصول ساخت یک واچ لیست کاربردی در ارزهای دیجیتال چگونه است؟

اولین قدم برای ساخت یک واچ لیست اصولی به استراتژی معاملاتی افراد باز می‌گردد. به طور کلی اولین کار برای ورود به بازار مالی این است که تصمیمات و رفتارهای شما دارای چارچوب تعریف شده‌ای باشد. این ساختار اغلب بر اساس پیروی از مدیریت ریسک و سبک معامله‌گری به دست می‌آید. در نتیجه پایبندی به این اصول بسیاری از ارزهای دیجیتال از رادار نظارتی شما خارج می‌شود. اما فراموش نکنید که واچ لیست یک ابزار برای ساده‌تر کردن نظارت شما بر بازار است. بنابراین حتی اگر از یک استراتژی پیروی نمی‌کنید، باز هم می‌توانید یک واچ لیست خوب برای خود تهیه کنید. در ادامه ما پیشنهادهایی مبنی بر ساخت یک واچ لیست بهینه به شما ارائه می‌دهیم که می‌تواند در این رابطه به شما کمک کند.

بخوانید  معرفی بهترین ایردراپ‌های 2023 + کسب ارز دیجیتال رایگان و بدون ریسک!

ساخت واچ لیست بر اساس ارزهای مورد معامله

طبیعی است از میان رمزارزهای مختلف یک واچ لیست به ارزهایی که آنها را به طور متداول خرید فروش می‌کنید، اهمیت بیشتری دهید و فهرستی از آنها به‌صورت واچ لیست تهیه کنید.

ساخت واچ لیست بر اساس پتانسیل رشد قیمتی

گاهی پیش می‌آید که یک ارز یا سهام به لحاظ تحلیل فاندامنتال هنوز به قیمت ذاتی خود نرسیده است؛ اما از طرفی به لحاظ دیدگاه تحلیل تکنیکال لازم است برخی مقاومت‌های قیمتی شکسته شود یا رخدادی درون ساختار آن اتفاق بیفتد تا رشد آن از احتمال بیشتری برخوردار شود. معمولاً این نوع دارایی‌ها که تعدادشان هم کم نیست، پتانسیل سوددهی زیادی دارند؛ بنابراین بهتر است یک واچ لیست منظم از این نوع ارزها داشته باشیم و آنها را در یک دسته‌بندی جدا زیر نظر بگیریم.

ساخت واچ لیست بر اساس رشد قیمتی

ساخت واچ لیست بر اساس محبوبیت ارزهای دیجیتال

یک روش دیگر می‌تواند پیروی از دیگران و ساخت دیده‌بان بر اساس محبوبیت ارزهای دیجیتال در میان افراد باشد. این استراتژی مناسب افرادی است که بیشتر ناظر بازارند یا از تجربه کمتری در مواجهه با بازارهای مالی برخوردار هستند.

بخوانید  راه اندازی ترید جی پی تی توسط صرافی بای‌بیت

ساخت واچ لیست بر اساس فناوری و کاربرد

یک دسته‌بندی خوب برای ایجاد واچ لیست می‌تواند بر اساس نوع فناوری یا کاربرد ارزهای دیجیتال باشد. برای نمونه میتوان فهرستی از ارزهای صرافی‌ها تهیه کرد و آنها را در یک واچ لیست دسته‌بندی نمود یا در نمونهای دیگر احتمالا نام توکنهای لایه دوم را شنیده‌اید، این بخش هم می‌تواند یک واچ لیست مخصوص به خود را داشته باشد.

ساخت واچ لیست بر اساس رخدادهای پیش رو

بسیاری از افراد به دنبال کسب سود از فرصت‌های گذری از بازار ارزهای دیجیتال هستند. در این مورد بهتر است یک واچ لیست از ارزهایی که قرار است به‌روزرسانی، فورک یا رخداد بزرگی در آنها اتفاق بیفتد تهیه کنید تا فرصت ورود و خروج برای شما به شکل ساده و منظم‌تر نمایان شود.

نکاتی درباره ساخت یک واچ لیست بهینه

در هنگام ایجاد یک واچ لیست علاوه بر نکاتی که در طول این مقاله به آنها اشاره شد باید به این موارد هم برای بهبود کارایی واچ لیست دقت کرد. یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای ایجاد یک واچ لیست بهینه تعداد دارایی‌هایی است که در هر واچ لیست وجود دارد.

بخوانید  صرافی غیرمتمرکز چیست و بهترین صرافی‌ها‌ی غیر متمرکز کدامند؟

کارشناسان اغلب عددی بین ۲۵ تا ۷۵ دارایی در هر واچ لیست را پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا دنبال‌کردن آن به‌مراتب از یک واچ لیست ۲۰۰تایی راحت‌تر است.

نکته مهم دیگر دسته بندی دقیق و معنادار است که چگونگی آن را به طور دقیق در بخش قبل بیان کردیم. استفاده از پلتفرم‌هایی که اطلاعات مختصر و مفیدی از هر ارز منتخب در واچ لیست را به نمایش می‌گذارند کار را برای شما آسان‌تر می‌کند. برای نمونه نمایش فقط دو یا سه فیلد، از جمله آخرین قیمت، تغییر خالص و درصد تغییرات خیلی سریع شما را از وضعیت دارایی‌هایتان با خبر می‌کند.

پلتفرم های ساخت واچ لیست

کدام پلتفرم‌ها از ایجاد واچ لیست پشتیبانی می‌کنند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مشخص شود که فعالیت شما در کدام حوزه مالی است اما برای نمونه اگر در بازار بورس ایران مشغول به معامله‌اید لازم است از وب‌سایت TSETMC که مرجع رسمی آمار لحظه‌ای معاملات در بورس است برای ایجاد یک واچ لیست تخصصی استفاده کنید. این وب‌سایت تمامی اطلاعات مربوط به سهام و آیتم‌های معاملاتی در این بستر را در اختیار شما قرار می‌دهد و به‌سادگی می‌توانید با جست‌وجو نماد موردنظر و اضافه‌کردن آن، یک واچ لیست مخصوص خود را ایجاد کنید.

بخوانید  آموزش صفر تا صد فارکس با محمد فاموریان

اما اگر حوزه فعالیت شما ارز دیجیتال است پلتفرم تریدینگ ویو کامل ترین امکانات را برای ساخت واچ لیست در اختیار شما قرار می‌دهد. در وب‌سایت Tradingview علاوه بر ساخت ساده یک واچ لیست، به‌راحتی می‌توانید تحلیل تکنیکال انجام دهید و نمودارهای خود را به‌روز کنید یا حتی اخبار مربوط به آن را دنبال کنید. علاوه بر این وب‌سایت تریدینگ ویو برای راحتی کار ویژگی‌های منحصربه‌فردی در اختیارتان قرار می‌دهد که با تنظیم آنها تنها با یک نگاه اجمالی به واچ لیست موردنظرتان اطلاعات کلی از تغییرات بازار را به دست می‌آورید. برای آشنایی بیشتر با تریدینگ ویو و چگونگی ساخت واچ لیست در Trading View پیشنهاد می‌کنیم مقاله تریدینگ ویو چیست را مطالعه کنید.

علاوه بر وب‌سایت تریدینگ ویو شما می‌توانید از وب‌سایت‌های یاهو، فیدلیتی، رابین هود، بلومبرگ و اینوستینگ نیز برای ایجاد واچ لیست استفاده کنید؛ اما در نظر داشته باشید که این پلتفرم‌ها به کاملی تریدینگ ویو نیستند و برخی از آنها این امکانات را به طور رایگان در اختیار شما قرار نمی‌دهند. کارگزارهای فعال در بخش فارکس نیز اغلب از ویژگی ساخت دیده‌بان یا واچ لیست پشتیبانی می‌کنند.

بخوانید  گنجینه‌ی سرمایه‌گذاری: مقاله‌ای که هر سرمایه‌‌گذار باید بخواند – بخش دوم

سخن پایانی

واچ لیست راهی بهینه برای سرمایه‌گذاران است تا با آسودگی بتوانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را مشاهده و ردیابی کنند. در حال حاضر ابزارهای زیادی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که با کمک آنها می‌توان یک واچ لیست اختصاصی ایجاد کرد یا حتی به واچ لیست منتخب دیگران دسترسی داشت. اما مهم‌ترین هدف از ایجاد یک واچ لیست کاهش حواس‌پرتی و متمرکز‌کردن کانون توجه معامله‌گران به فهرستی از ارزها یا اوراق بهادار است که بیشترین بهره را برایشان به ارمغان می‌آورند.هرچه واچ لیست منظم‌تر و دقیق‌تر ساخته شده باشد، شانس افزایش معاملات سودآور افزایش پیدا می‌کند و از طرفی جا ماندن از وقایع فضای بازار مالی به حداقل می‌رسد.

منبع : نوبیتکس مگ

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2605869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها