تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0

لورس :واکنش جامعه کاردانو به مقاله جدید ویتالیک بوترین؛ اتریوم در حال تقلید از کاردانو است

  • کد خبر : 2631546
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۲۸
لورس :واکنش جامعه کاردانو به مقاله جدید ویتالیک بوترین؛ اتریوم در حال تقلید از کاردانو است
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

واکنش جامعه کاردانو به مقاله جدید ویتالیک بوترین؛ اتریوم در حال تقلید از کاردانو است جدیدترین پست وبلاگی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) توجه‌ها را دوباره به راه‌حل مقیاس‌پذیری بلاک چین پلاسما (Plasma) برانگیخته است. مقاله جدید بوترین شامل ترکیب پلاسما با ماشین مجازی اتریوم و استفاده از گراف UTXO موازی برای اتر و توکن‌های ERC20 می‌شود. هرچند جامعه کاردانو نگران اقتباس از ایده‌های این شبکه توسط اتریوم است، اما بوترین بازگشت پلاسما را به عنوان راه‌حلی برای افزایش امنیت و بهبود دسترس‌پذیری داده‌ها در بلاک چین اتریوم معرفی کرده است.
به گزارش والکس و به نقل از یوتودی، اتریوم و کاردانو دو پلتفرم قرارداد هوشمند محبوب هستند. در حالی که کاردانو به صورت دقیق ارزیابی شده و مبتنی بر تحقیقات هدایت می‌شود، اتریوم از مزیت اول بودن خود برخوردار است و اگر امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) را یک معیار پیشرو در نظر بگیریم، اتریوم از این دیدگاه بیشترین ارزش کل قفل شده (TVL) را دارد.
ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در پست وبلاگی اخیر خود توجه این جامعه بلاک چینی را به پلاسما،..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

واکنش جامعه کاردانو به مقاله جدید ویتالیک بوترین؛ اتریوم در حال تقلید از کاردانو است

جدیدترین پست وبلاگی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) توجه‌ها را دوباره به راه‌حل مقیاس‌پذیری بلاک چین پلاسما (Plasma) برانگیخته است. مقاله جدید بوترین شامل ترکیب پلاسما با ماشین مجازی اتریوم و استفاده از گراف UTXO موازی برای اتر و توکن‌های ERC20 می‌شود. هرچند جامعه کاردانو نگران اقتباس از ایده‌های این شبکه توسط اتریوم است، اما بوترین بازگشت پلاسما را به عنوان راه‌حلی برای افزایش امنیت و بهبود دسترس‌پذیری داده‌ها در بلاک چین اتریوم معرفی کرده است.

به گزارش والکس و به نقل از یوتودی، اتریوم و کاردانو دو پلتفرم قرارداد هوشمند محبوب هستند. در حالی که کاردانو به صورت دقیق ارزیابی شده و مبتنی بر تحقیقات هدایت می‌شود، اتریوم از مزیت اول بودن خود برخوردار است و اگر امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) را یک معیار پیشرو در نظر بگیریم، اتریوم از این دیدگاه بیشترین ارزش کل قفل شده (TVL) را دارد.

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در پست وبلاگی اخیر خود توجه این جامعه بلاک چینی را به پلاسما، یک راه‌حل مقیاس‌پذیری که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، جلب کرده است. این تجدید حیات به پیشرفت‌های تکنولوژیکی، به‌ویژه در حوزه ZK-SNARK – نوعی فرایند رمزنگاری که امنیت و کارایی را افزایش می‌دهد – نسبت داده شده است.

بازگشت پلاسما؟

پلاسما در ابتدا به نفع فناوری رولاپ کنار گذاشته شد و با چالش‌هایی در زمینه ذخیره‌سازی و سازگاری داده‌های سمت کلاینت مواجه بود. پروپوزال جدید بوترین نشان می‌دهد که امکان غلبه بر این محدودیت‌ها وجود دارد و می‌توان پلاسما را بار دیگر به یک راه‌حل مناسب تبدیل کرد. بوترین درباره چگونگی ساده‌سازی چارچوب پلاسما به واسطه اثبات اعتبار، به ویژه با ZK-SNARKها توضیح داده است. این اثبات‌ها اعتبار هر بلوک را در زنجیره پلاسما تضمین کرده و با کاهش زمان مورد نیاز کاربران برای بارگزاری، امکان برداشت‌های فوری را در موارد خاص فراهم می‌کنند.

علاوه بر این، بوترین بر گسترش این فناوری به ماشین مجازی اتریوم (EVM)، با استفاده از یک گراف UTXO موازی برای اتر و توکن‌های ERC20 تاکید کرده و گفته که این امر پیچیدگی‌های مرتبط با سیستم‌های مبتنی بر حساب (accounts) را ساده‌تر می‌کند.

این رویکرد می‌تواند تجربه و امنیت کاربران را در بلاک چین اتریوم افزایش دهد.

اتهاماتی مبنی بر تقلید اتریوم از کاردانو

با این حال، جامعه کاردانو نگرانی‌های خود را در مورد مسیر حرکت جدید اتریوم ابراز کرده است.

اعضای جامعه کاردانو، اتریوم را به تقلید ایده‌های هایدرا (Hydra) در این شبکه، یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم متهم می‌کنند. یکی از حامیان کاردانو گفته که بوترین در مقاله خود به لیکوئید استیکینگ (Liquid Staking) اشاره کرده و مدل خروجی تراکنش‌های خرج‌نشده (UTXO) را با راه‌حلی که مشابه هایدرا محسوب می‌شود، مورد بررسی قرار داده است.

خود چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، بنیانگذار کاردانو هم شبکه اتریوم را به اقتباس از ایده‌های پیشگام کاردانو متهم کرده است.

مدل UTXO ارائه شده توسط ویتالیک بوترین
مدل UTXO ارائه شده توسط ویتالیک بوترین

هایدرا از کانال‌های وضعیت، مشابه معماری شبکه لایتنینگ (LN) استفاده می‌کند. هدف این راه‌حل به مانند پلتفرم‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم در اتریوم همچون آربیتروم (Arbitrum) و شبکه اصلی آپتیمیزم (Optimism)، افزایش توان عملیاتی و کاهش هزینه تراکنش‌هاست.

کاردانو بر روی سیستم UTXO، همان معماری مورد استفاده در بیت کوین مستقر شده است. با این حال، Input Output Global (IOG)، توسعه‌دهنده اصلی کاردانو، قراردادهای هوشمند را در بر گرفته و امکان استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز را در یک محیط مقیاس‌پذیر و امن فراهم می‌کند.

برای دستیابی به این هدف، کاردانو از مدل Extended UTXO (EUTXO) استفاده کرده است. EUTXO یک ساختار داده‌ای است که به بلاک چین اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را با امنیت بیشتر و به صورت کارآمدتر ردیابی کند. سیستم EUTXO انعطاف‌پذیری خاصی هم دارد، چرا که پردازش تراکنش‌های پیچیده را فراهم می‌کند.

به گفته بوترین در پروپوزال «Exit games for EVM validiums: the return of Plasma»، تیم این شبکه می‌تواند سیستمی را بسازد که سیستم سنتی UTXO را برای جلوگیری از مشکل دو بار خرج کردن (Double Spending) در نظر داشته باشد و در عین حال به رشد لایه پایه کمک کند.

دو بار خرج کردن یک اختلال در طرح و برنامه ارزهای دیجیتال است که در آن هر کوین یا توکنی می‌تواند بیش از یکبار خرج شود.

بوترین گفت که با بازگشت پلاسما، امنیت بیشتری برای پلتفرم‌هایی که به دنبال رشد اتریوم هستند ایجاد می‌شود و در عین حال از کاستی‌هایی مانند مشکلات دسترس‌پذیری داده‌ها در رولاپ‌ها عبور می‌کنیم.

سرعت اجرای این پروپوزال هنوز نامشخص است و احتمالاً سال‌ها طول می‌کشد. با این حال، با توسعه ZK-EVM که توسط پالیگان (Polygon) انجام شده و قرار است به شدت در نقشه راه پالیگان ۲.۰ تاثیرگذار واقع شود، بوترین فکر می‌کند که فضایی برای «ساختارهای موثرتر در جهت ساده‌سازی تجربه توسعه‌دهندگان و محافظت از سرمایه‌های کاربران» در روزهای پیش رو وجود دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۸ / ۵. مجموع آرا: ۶

برچسب هااتریوم کاردانو

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2631546

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها