تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1

لورس :پروژه لایه دوم BASE | معرفی کامل پروژه BASE و اکوسیستم آن

  • کد خبر : 2615640
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۴۰
لورس :پروژه لایه دوم BASE | معرفی کامل پروژه BASE و اکوسیستم آن
به گزارش سایت اخبار ارزهای دیجیتال لورس :

با توسعه و گسترش اکوسیستم اتریوم، مقیاس‌پذیری به اصلی‌ترین مشکل شبکه ارز دیجیتال اتریوم تبدیل شد و کمپانی‌های زیادی تلاش کردند با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف این مشکل را حل کنند. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به شاردینگ، کانال پرداخت، زنجیره‌های جانبی و پروژه‌های لایه دوم اتریوم اشاره کرد که پروژه لایه دوم BASE یکی از این پروژه‌ها است.
پروتکل لایه ۲ تکنولوژی است که یک پروژه مجزا از بلاک چین اصلی [لایه اول] فعالیت کرده و عملکرد لایه اول را بهبود می‌دهد. پروتکل‌های لایه دوم ظرفیت شبکه را افزایش داده و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را مدیریت می‌کنند. یکی از پروژه‌هایی که به عنوان لایه دوم روی شبکه اتریوم ایجاد شده است تا چالش مقیاس‌پذیری را حل کند، پروژه لایه دوم Base است.
پروتکل BASE یک راه حل امیدوارکننده است که با بهبود وضعیت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، کاربران را به بلاک چین جذب می‌کند. در این مقاله پروژه‌ی لایه دوم BASE را بررسی کرده، اعضای تیم آن و عملکرد آن را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این مفاهیم، بررسی می‌کنیم این پروژه چه اهمیتی دارد، از چه ساختاری استفاده می‌کند و ما چگونه می‌توانیم در ا..

به گزارش مجله خبری ارزهای دیجیتال لورس :

با توسعه و گسترش اکوسیستم اتریوم، مقیاس‌پذیری به اصلی‌ترین مشکل شبکه ارز دیجیتال اتریوم تبدیل شد و کمپانی‌های زیادی تلاش کردند با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف این مشکل را حل کنند. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به شاردینگ، کانال پرداخت، زنجیره‌های جانبی و پروژه‌های لایه دوم اتریوم اشاره کرد که پروژه لایه دوم BASE یکی از این پروژه‌ها است.

پروتکل لایه ۲ تکنولوژی است که یک پروژه مجزا از بلاک چین اصلی [لایه اول] فعالیت کرده و عملکرد لایه اول را بهبود می‌دهد. پروتکل‌های لایه دوم ظرفیت شبکه را افزایش داده و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را مدیریت می‌کنند. یکی از پروژه‌هایی که به عنوان لایه دوم روی شبکه اتریوم ایجاد شده است تا چالش مقیاس‌پذیری را حل کند، پروژه لایه دوم Base است.

پروتکل BASE یک راه حل امیدوارکننده است که با بهبود وضعیت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، کاربران را به بلاک چین جذب می‌کند. در این مقاله پروژه‌ی لایه دوم BASE را بررسی کرده، اعضای تیم آن و عملکرد آن را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این مفاهیم، بررسی می‌کنیم این پروژه چه اهمیتی دارد، از چه ساختاری استفاده می‌کند و ما چگونه می‌توانیم در ایردراپ احتمالی توکن این پروژه مشارکت کنیم.

بخوانید  معرفی بهترین کیف پول های بیت کوین برای سال 2023

برای مطالعه بیشتر در مورد پروژه‌های لایه دوم اتریوم به مقالات زیر در آکادمی رابکس مراجعه کنید.

  • لایه دوم اتریوم چیست ؟ معرفی روش‌های مقیاس‌پذیری در بلاک چین
  • ارز دیجیتال Zero Knowledge | معرفی بهترین ارزهای Zero Knowledge در ۲۰۲۳
  • پروژه zksync | بررسی کامل تکنولوژی و کاربردهای بلاک چین zksync
  • ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟ معرفی کامل بلاک چین Arbitrum
  • ارز دیجیتال آپتیمیزم چیست؟ صفر تا صد پروژه ارز دیجیتال Optimism

پروژه لایه دوم BASE چیست؟

پروژه لایه دوم BASE یک بلاک چین لایه دوم است که توسط صرافی «کوین بیس» (Coinbase) در آمریکای شمالی تاسیس شده است. بلاک چین BASE بر پایه پشته پروژه Optimism ساخته شده است تا به کاربران امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز را در یک بستر با رابط کاربری ساده فراهم کند.

هدف لایه دوم BASE این است که با آسان و ارزان کردن فرایندهای ساخت Dappها، تمام کاربران را مقدور سازد از این ویژگی استفاده کرده و برنامه‌های خود را به راحتی توسعه دهند. با استفاده از پروتکل BASE، کوین بیس می‌تواند محصولات مختلف خود را گسترش داده و به سایر کاربران فضای ارزهای دیجیتال هم این اجازه را بدهد تا محصولات مختلفی روی این پلتفرم ایجاد کنند.

بخوانید  گنجینه‌ی سرمایه‌گذاری: مقاله‌ای که هر سرمایه‌‌گذار باید بخواند – بخش اول

نکته مهم در ارتباط با پروتکل BASE این است که این پروژه به کاربران خود زیربنای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز را در ازای هزینه‌ی بسیار کم فراهم می‌کند. پروژه‌ی لایه دوم BASE به صورت منبع باز و غیرمتمرکز طراحی شده است. این زنجیره در حال حاضر توسط کوین بیس مدیریت می‌شود اما به مرور زمان غیرمتمرکز خواهد شد.

ارز دیجیتال Base چگونه کار می‌کند؟

پروژه لایه دوم BASE با برداشتن تراکنش‌ها از لایه اول بلاک چین اتریوم و انتقال آن‌ها به لایه دوم کار می‌کند. پروتکل Base از پروژه Optimism به عنوان یک زیربنا استفاده می‌کند. آپتیمیزم با استفاده از رول‌آپ‌های خوشبینانه تمام تراکنش‌ها را در لحظه انجام می‌دهد. بدین ترتیب Optimism می‌تواند از تاخیر و هزینه تایید هر تراکنش در زنجیره اصلی جلوگیری کند.

تکنولوژی اولی که به پروژه ارز دیجیتال BASE اجازه می‌دهد به خوبی عمل کند، تکنولوژی رول آپ است. رول آپ تکنولوژی است که چندین تراکنش را به صورت یک‌جا از لایه اول بلاک چین به لایه دوم آن می‌فرستد. پس از این‌که تراکنش‌ها در لایه دوم تایید شوند، تکنولوژی رول آپ آن‌ها را به لایه اول باز می‌گرداند. با این کار، نه تنها تراکنش‌ها به سرعت تایید می‌شوند، بلکه کارمزد تراکنش‌ها نیز کاهش می‌یابد.

بخوانید  نیم نگاهی به بازار: توکن Worldcoin حدود ۳۶ درصد افزایش یافت؟

تکنولوژی دومی که پروژه ارز دیجیتال BASE از آن استفاده می‌کند، مفهوم Superchain است. سوپرچین تکنولوژی است که به تمام زنجیره‌های لایه دوم بلاک چین اتریوم اجازه می‌دهد با یکدیگر و با لایه اول تعامل داشته باشند. علاوه بر این، تمام زنجیره‌ها می‌توانند به صورت یکپارچه عمل کرده و برنامه‌های غیرمتمرکز Dapp ایجاد کنند.

پروژه آپتیمیزم در حال ایجاد یک سوپرچین بر پایه OP Stack است. سوپرچین اهمیت بسیار زیادی برای بهبود عملکرد زنجیره‌های مختلف دارد. ترکیب تکنولوژی سوپرچین و رول‌آپ‌ها می‌تواند باعث شود پروژه‌ی لایه دوم BASE کاملا غیرمتمرکز شود. علاوه بر این، به لطف تکنولوژی Superchain و رول آپ‌ ایمنی تراکنش‌ها افزایش می‌یابد. انتقال دارایی از طریق شبکه لایه دوم BASE از طریق خرید اتریوم و انتقال آن انجام می‌شود.

تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال BASE

کوین بیس یکی از معروف‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در سطح جهانی است که پیش از این در سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های مختلف فعالیت داشت اما با پروژه بیس وارد فاز توسعه محصول در این حوزه شده است. تیم پروژه لایه دوم BASE شامل مهندسان، مدیران و برنامه‌نویسی متخصص است که علاقه زیادی به ارائه محصولات وب ۳ دارند. در ادامه بر خی از اعضای مطرح تیم پروژه معرفی شده‌اند.

  • ویل رابینسون مدیر اصلی پروژه لایه دوم BASE است. او در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد تحصیل کرده و در مایکروسافت به عنوان مهندس نرم افزار فعالیت کرده است. او از سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر محصول در صرافی ارز دیجیتال کوین بیس کار می‌کند. او تخصص بسیار بالایی در زمینه ارزهای دیجیتال و بلاک چین دارد و در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین افراد تیم شناخته می‌شود.
  • کلوین فیشتر از دانشگاه MIT در رشته علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد. او از سال ۲۰۱۹ روی رول آپ‌های خوشبینانه کار می‌کند؛ او همچنین بنیان‌گذار پروژه کریپتوکارنسی optimism است. او سال‌ها در این زمینه فعالیت کرده است و بیش از ده مقاله پژوهشی در زمینه رول‌آپ‌ها منتشر کرده است. او در حال حاضر به عنوان مدیر مهندسی در پروژه‌ی لایه دوم BASE کار می‌کند.
  • بن جونز مدیر تحقیق و پژوهش در پروژه لایه دوم BASE است. او در کنار کلوین فیشتر پروژه آپتیمیزم را بنیان‌گذاری کرده است. او تحصیلات خود را در رشته ریاضیات دانشگاه MIT انجام داده است و پا به پای کلوین فیشتر در زمینه رول‌آپ‌ها فعالیت کرده است. بن جونز یکی از محققان ارشد در زمینه‌ ارز دیجیتال است و مقالات زیادی درباره بلاک چین‌ها نوشته است.
  • آنا کارول مدیر اصلی طراحی محصول در پروژه ارز دیجیتال BASE است و تحصیلات خود را در رشته طراحی در دانشگاه رود آیلند انجام داده است. او یکی از طراحان اصلی محصول Airbnb است و در گوگل نیز به عنوان طراح محصول کار کرده است.
  • الکس گلوچوسکی الکس مشاور اصلی پروژه لایه دوم BASE است. او همچنین یکی از بنیان‌گذاران Matter Labs و zkSync است. او از سال ۲۰۱۷ روی مقیاس‌پذیری اتریوم کار می‌کند. او چندین مقاله در زمینه اتریوم نوشته است و در دانشگاه زوریخ علوم کامپیوتر تحصیل کرده است.
بخوانید  نقشه ایلان ماسک برای دوج کوین

پروژه BASE

مزایا و معایب پروژه لایه دوم BASE

همانند سایر پروژه‌های ارز دیجیتال، پروژه لایه دوم BASE نیز دارای مزایا و معایب زیادی است. هزینه کم، مقیاس‌پذیری بالا، منبع باز بودن پروژه و تعامل گسترده با پروژه‌های لایه دوم و خود اتریوم از جمله مزیت‌ها یاین پروژه است که در ادامه به برسی جزئی‌تر آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • قابلیت دسترسی: پروژه لایه دوم BASE با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و کاربران می‌توانند به سادگی از این شبکه برای انتقال دارایی‌های خود استفاده کنند.
  • کم هزینه: دقیقا مانند پروژه‌های رول‌آپ، BASE نیز هزینه‌ بسیار پایینی دارد. استفاده از این شبکه برای انجام تراکنش‌ها به مراتب ارزان‌تر از شبکه اتریوم است.
  • امن و مقیاس‌پذیر: پروژه لایه دوم BASE از امنیت شبکه اتریوم و از سرعت تراکنش پروژه‌های لایه دوم استفاده می‌کند. این ویژگی‌ها شبکه BASE را به یک گزینه مناسب برای انجام تراکنش‌ها، تبدیل می‌کند.
  • تعامل میان‌زنجیره‌ای: شبکه BASE ارتباط میان زنجیره‌ای قوی را ممکن می‌کند. ارتباط میان لایه‌های دوم مختلف اتریوم مثل آپتیمیزم و آربیتروم به لطف پروژه لایه دوم BASE ممکن است.
  • منبع باز: پروژه‌ی لایه دوم BASE با همکاری Optimism بر روی OP Stack ساخته شده است. منبع باز بودن برای تمام پروژه‌های ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد، اما درباره پروژه ارز دیجیتال بیس اهمیت زیادی دارد. Coinbase به عنوان یکی از صرافی‌های متمرکز، نیاز دارد شبکه خود را به صورت منبع باز در اختیار آن‌ها قرار دهد تا اعتماد کاربران را جلب کند.
بخوانید  گردش ۴۰۰‌میلیون دلار سرمایه در «دمو تریدینگ» اکسکوینو

در کنار مزایای ذکر شده پروژه لایه دوم BASE در میان انبوه پروژه‌های لایه دوم کار سختی در پیش دارد. از آنجایی که این پروژه یک پروژه جدید است هنوز به ظور کامل نمی‌توان به آن اعتماد کرد و از آنجایی که توسط کوین بیس راه‌اندازی شده، ادعاهایی مبنی بر متمرکز بودن آن وجود دارد. به طور کلی معایب پروژه BASE را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • اثبات: با توجه به جدید بودن این شبکه، توانایی‌های آن کاملا مشخص نیست. این موضوع برای بسیاری از افراد نگران کننده است.
  • رقابت: در حال حاضر چندین پروژه لایه دوم فعال روی بلاک چین اتریوم وجود دارد. رقابت کردن با پروژه‌های مهمی مانند آربیتروم و پولیگان رقابت را به شدت دشوار می‌کنند.
  • متمرکز بودن: در حال حاضر پروژه لایه دوم BASE توسط کوین بیس اداره می‌شود. این موضوع برای دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال نگران کننده است.

پروژه لایه دوم BASE به این دلیل اهمیت زیادی دارد که کوین بیس یازده میلیون کاربر دارد، بسیاری از این کاربران هرگز از dAPPها استفاده نکرده‌اند. وجود داشتن شبکه BASE می‌تواند به این کاربران اطمینان بدهد که می‌توانند به جهان رمز ارزها وارد شوند و از خدمات این شبکه استفاده کنند.

بخوانید  آیا بیت کوین در مراحل ابتدایی بازار صعودی قرار دارد؟

اکوسیستم پروژه لایه دوم BASE

با توجه به اینکه پروژه BASE با استفاده از OP Stacks راه‌اندازی شده است، این پروژه به راحتی می‌تواند تمامی پروژه‌های ارز دیجیتال مستقر در شبکه اتریوم و آپتیمیزم را در خود جای دهد. در حال حاضر بیش از ۱۵۰ پروژه ارز دیجیتال بر بستر بیس فعالیت می‌کنند و با ثبات شبکه در گذر زمان این تعداد بیشتر خواهد شد. در ادامه مهمترین پروژه‌های فعال در بستر BASE را معرفی می‌کنیم.

حوزه دیفای

نزدیک به ۵۰ پروژه ارز دیجیتال مستقر در پروژه لایه دوم BASE مربوط به حوزه دیفای است. برخی از پروژه‌های مطرح شبکه اتریوم و سایر بلاک چین‌های مطرح مثل پروتکل‌های وام دهی AAVE و Compound، صرافی‌های غیرمتمرکز یونی سواپ، پنکیک سواپ، Balancer و DODO بر روی پروژه BASE نیز فعال هستند. در مقابل برخی از پروژه‌ها مثل Baseswap نیز برای اولین بار بر بستر بلاک چین Base ایجاد شده‌اند.

حوزه NFT و بازی بلاک چینی

در حوزه NFT پروژه BASE مارکت پلیس‌های معروفی مثل Opensea و Zora را در اکوسیستم خود دارد. پروژه‌های محبوب دیگر این حوزه مثل mint.fun و Guild نیز در بستر این پروژه برای تعامل با دنیای NFT وجود دارند. در حوزه بازی‌های بلا کچینی نیز شرکت‌ها و پروژه‌های معروفی مثل Animoca Brands و Magic Eden در بستر BASE فعال هستند.

بخوانید  معرفی بهترین کیف پول های بیت کوین برای سال 2023

پل‌های بلاک چینی

تقریبا می‌توان گفت همه پل‌های بلاک چینی مهم مثل Celer، Across، Hop protocol، Orbiter Finance و Stargate Finace مربوط به پروژه Layerzero بر روی شبکه BASE فعال هستند و امکان خرید اتریوم و برخی دیگر از ارزهای دیجیتال و انتقال آن‌ها از دیگر شبکه‌ها به BASE و برعکس را برعهده دارند.

ارز دیجیتال BASE چیست؟

آینده پروژه لایه دوم BASE

ارز دیجیتال BASE می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر فضای ارزهای دیجیتال داشته باشد. اولا راه‌اندازی پروژه لایه ۲ شرایط coinbase را تغییر خواهد داد و این صرافی در برابر رقیب سنتی خود یعنی بایننس می‌تواند عملکرد بهتری تجربه کند. علاوه بر این، گسترش استفاده از پروژه BASE به نفع پروژه آپتیمیزم است و به همین دلیل می‌تواند از گسترش این پروژه حمایت کند.

فعالیت‌های بیس در هفته‌های گذشته نشان داده است که این پروژه از سمت کاربران نیز مورد توجه قرار گرفته و حجم تراکنش‌های ثبت شده و آدرس‌های ساخته شده بر روی آن به شدت گسترش یافته است. احتمال ایجاد توکن حاکمیتی پروژه و ایردراپ آن به کاربران نیز در این مساله بی‌تاثیر نبوده است. ایجاد این توکن به طور مستقیم بر روی کاربران کوین بیس، آپتیمیزم و اتریوم نیز تاثیرگذار خواهد بود.

بخوانید  نقشه ایلان ماسک برای دوج کوین

جمع‌بندی

صرافی ارز دیجیتال کوین بیس یکی از بزرگترین و مهمترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است. این صرافی در یکی از جدیدترین اقدامات خود پروژه لایه دوم BASE را ایجاد کرده است. این شبکه از تکنولوژی رول آپ برای انتقال تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

این پروژه متمرکز و بر پایه کوین بیس است اما در آینده نزدیک غیرمتمرکز خواهد شد. تیم بیس شامل چندین نفر اعضای تیم صرافی کوین بیس و بلاک چین اتریوم است. این افراد تسلط کاملی نسبت به رول‌آپ‌ها، بیس کوین و سوپرچین‌ها دارند. BASE از Optimism برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کند.

منبع : رابکس

لینک کوتاه : https://lores.ir/?p=2615640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها